'Nieuwe wegen leiden niet tot overstap OV-auto' (1992)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

'Nieuwe wegen leiden niet tot overstap OV-auto' (1992)

Bericht door Matthijs » ma 23 okt 2006, 23:37

Zo vaak hoor je anti-autopartijen zeggen dat nieuwe wegen alleen maar tot meer auto's leiden, o.a. doordat OV-reizigers dan voor de auto kiezen. Ihkv mijn scriptie kom ik in een gezaghebbende studie (over de A10-oost) het volgende verhelderende stukje hierover tegen:
Er wordt in elk geval duidelijk gezegd: nieuwe wegen leiden NIET tot een overstap van ov-reizigers naar de auto. Dat wordt ook bevestigd door de empirische gegevens in hetzelfde rapport.

Bron: Rijkswaterstaat (1992), Effecten van de openstelling Ringweg Amsterdam, Den Haag: Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde
Auto en openbaar vervoer

Waarom is er doorgaans maar een beperkte overgang van reizigers tussen het openbaar vervoer en de auto na verbetering in de auto-infrastructuur, respectievelijk openbaar vervoer dienstverlening?

Steeds weer blijkt dat ondanks reistijd- en congestieverbetering voor de auto, de openbaar vervoerreizigers maar mondjesmaat voor een andere wijze van vervoer kiezen. Dit vraagt om een verklaring.

Auto en openbaar vervoer zijn géén perfect communicerende vaten: het zijn voor een groot deel onafhankelijke systemen. Een verbetering in het ene systeem heeft maar beperkte consequenties voor het gebruik van het andere systeem. Vaak zijn de gevolgen binnen het ‘autosysteem’ en binnen het ‘openbaar vervoersysteem’ groter dan de uitwisseling van reizigers tussen de systemen.

Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat het openbaar vervoer maar een deel van de totale verplaatsingsmarkt bestrijkt. Het openbaar vervoeraanbod is vooral daar goed waar zich hoge concentraties van mensen willen verplaatsen. Veel Nederlanders wonen buiten deze concentratiegebieden. Zo woont 40 procent van de beroepsbevolking in een plaats zonder NS-station. Ook draait het openbaar vervoer zijn diensten alleen gedurende de duren dat er voldoende vraag is. Als openbaar vervoer beschikbaar is, hoeft het niet altijd de meest geschikte wijze van vervoer te zijn: er moet bijvoorbeeld bagage mee, er moeten meerdere bestemmingen worden aangedaan, of ‘een’ zou wel kunnen maar ‘terug’ niet.

Alleen keuzereizigers in het openbaar vervoer (zie die ook over een auto kunnen beschikken) kunnen profiteren van de verbeteringen in het autosysteem. In het algemeen behoort echter slechts een deel van de openbaar vervoerreizigers tot deze groep. Daarnaast gelden de (grote) reistijdverbeteringen voor de auto niet voor alle verplaatsingen gemaakt in de Amsterdamse regio.

Van belang is verder dat de keuzereizigers die op dit moment van het openbaar vervoer gebruik maken tot de minder reistijdgevoelige segmenten behoren. De auto was immers ook voor de infrastructurele verbetering veelal sneller dan het openbaar vervoer.

…

Tot slot: tariefsveranderingen binnen het openbaar vervoer hebben slechts een gering effect op de vervanging van autokilometers door openbaar vervoerkilometers. Tarieven veranderen namelijk nauwelijks iets aan reistijd en aan de beschikbaarheid van van reismogelijkheden. De tariefsveranderingen leiden echter wel tot verschuivingen binnen het openbaar vervoersysteem door bijvoorbeeld een overstap van streek- naar railvervoer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 okt 2006, 23:43

Interessant stukje, al is het op zich wel te verwachten dat wegverbeteringen ov-reizigers niet massaal de auto inlokken.

Milieubewegingen willen het Nederlandse volk echter maar al te graag deze onzin doen geloven. Verbetering van het ov lost echter de files niet op, evenals dat een wegverbreding niet tot meer auto's leidt. Een wegverbreding is leuk voor de automobilisten, verbetering van het ov is leuk voor de ov-reizigers. In allebeide kan en moet geïnvesteerd worden, alhoewel er wel meer in het wegennet geïnvesteerd zou moeten worden dan nu het geval is. In het ov moet er voor gezorgd worden dat het voorzieningenniveau op peil blijft en dat er niet zomaar lijnen verdwijnen en dat achterstallig onderhoud aan het spoor zo snel mogelijk wordt weggewerkt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 23 okt 2006, 23:57

Het onderzoek was overigens niet uitgevoerd door Rijkswaterstaat zelf, maar door de Hague Consulting Group (wel ism RWS).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 24 okt 2006, 5:49

een wegverbreding niet tot meer auto's leidt.
Dat doet het juist wel. Maar alleen op dat wegvak, zodat er minder "sluipverkeer" bestaat. Een win-win situatie dus.

Dus met verbreden moet je rekening houden met een hogere intensiteit dan voor een verbreding.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 24 okt 2006, 8:46

Er staat wat mij betreft nou niet veel nieuws in. 40% van de beroepsbevolking woont in een plaats zonder NS-station... Ja dat kan een kleuter zelfs bedenken... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 okt 2006, 11:12

Vinny schreef:Er staat wat mij betreft nou niet veel nieuws in.
Nee, staat er inderdaad ook niet in - feit is echter dat door de media de goegemeente tegenwoordig ergens anders van is overtuigd. Ik roep zelf ook al jaren dat verbeteringen meer gevolgen hebben voor de tidal-split en de emissies, dan voor de modal-split.

Hetzelfde geldt voor verslechteringen in het OV. Dan stappen de OV-reizigers ook niet en-masse over op de auto.
Idem dito voor verslechteringen op de weg.

Praten over modal-shift en ketenmobiliteit is de laatste jaren erg modieus, maar feitelijk een vorm van borrelpraat.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 24 okt 2006, 11:35

Tja, dat er niet veel nieuws in staat begrijp ik wel. Daarom had ik er ook '(1992)' achter gezet, om aan te geven dat het niet om nieuwe onthullingen gaat maar eigenlijk allang bekend is.

Wel was het een van de eerste keren dat ik het zo duidelijk gesteld zag. Daarom plaatste ik het toch maar even.

Hetzelfde onderzoek toont ook aan dat een nieuwe weg er op de korte termijn niet voor zorgt dat mensen meer of verder gaan rijden. Op korte termijn (1 jr) leidt een nieuwe weg dus absoluut niet tot meer autoverkeer.

Wel wordt gesteld dat mogelijk op lange termijn er wel een effect is, dat autmobilisten door de kortere reistijd verder gaan reizen. (Verder van het werk af wonen bijvoorbeeld.) Daar heb ik nog wel wat goede informatie over nodig...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 okt 2006, 11:51

Matthijs schreef:Wel wordt gesteld dat mogelijk op lange termijn er wel een effect is, dat autmobilisten door de kortere reistijd verder gaan reizen. (Verder van het werk af wonen bijvoorbeeld.) Daar heb ik nog wel wat goede informatie over nodig...
Dat kan uiteraard. Maar dat is in nog veel grotere mate afhankelijk van nieuwe ruimtelijke plannen. Wanneer wethouders denken van "nu die weg er ligt kan ik wel weer een terreintje ontwikkelen", dan blijven we aan de gang. Want daar zit het kernprobleem achter meer verplaatsingen: de ongebreidelde toename van woon- en werklocaties, en liefst zo ver mogelijk bij elkaar vandaan. Zeker bij de toename van werklocaties rond de steden moeten grote vraagtekens worden gezet, in het kader van dit genoemde effect.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 24 okt 2006, 11:52

René schreef:Dan stappen de OV-reizigers ook niet en-masse over op de auto.
Uitgezonderd de meeste studenten denk ik dan. Ik heb tot nog toe geen enkele student in de bus gesproken, die na afstuderen nog met de bus zou gaan.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 24 okt 2006, 11:54

Hier zit er één.

(maar dat heeft ook te maken met het feit dat een auto voor mij momenteel simpelweg onbetaalbaar zou zijn...)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 okt 2006, 11:55

Dat is wat anders, IQ[].
Die krijgen een inkomenssprong, en raken de studentenkaart kwijt. Vervolgens gaan ze op een andere plek werken dan dat ze naar school gingen. Geen vergelijkbare situatie dus met de dagelijkse werkforens.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 24 okt 2006, 11:56

Alain schreef:(maar dat heeft ook te maken met het feit dat een auto voor mij momenteel simpelweg onbetaalbaar zou zijn...)
Dat dus wel als voorwaarde, financieel draagbaar. Vergeten erbij te zeggen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 24 okt 2006, 12:49

IQ[] schreef:Dat dus wel als voorwaarde, financieel draagbaar. Vergeten erbij te zeggen.
En dat is dus gelijk één van de redenen dat wegverbeteringen niet tot overstap van OV-gebruikers leiden: voor veel OV-gebruikers is de auto niet betaalbaar, dus deze zitten toch vast aan het OV.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 okt 2006, 12:51

Matthijs schreef:En dat is dus gelijk één van de redenen dat wegverbeteringen niet tot overstap van OV-gebruikers leiden: voor veel OV-gebruikers is de auto niet betaalbaar, dus deze zitten toch vast aan het OV.
Het fenomeen van de captives. Daartoe behoren overigens ook degenen die (nog) geen auto kunnen of mogen rijden.
Ter indicatie: bij het spoorvervoer wordt ongeveer de helft van de verplaatsingen gemaakt door captives. Bij het streekvervoer ligt dat op bijna 95%...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 25 okt 2006, 8:35

Mijn ouders horen dus bij de laatste 5 %.... (atypisch dus)... :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 25 okt 2006, 10:53

Hm. De mijne horen met hun 'wagenpark' wel bij de laatste procent van die 5%... :?

Plaats reactie