[ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Mark » zo 07 jun 2015, 11:16

Het ziet er wel netjes uit voor een regionaal ov-knooppunt. Voorheen was "knooppunt Schiphol-Noord" namelijk niet meer dan wat betonplaten in het gras en een haltepaal... :p.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Vinny » zo 07 jun 2015, 20:43

Een regionaal ov-knooppunt :facepalm:
Er was niets, er is niets, en het zal nooit wat worden ook. De enige reden dat er een busstation is verrezen is omdat het in het R-net systeem een belangrijke overstaphalte is geworden, en omdat het Sternet van Schiphol zich tegenwoordig lijkt te beperken tot rondjes parkeerplaats.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door RSK » ma 08 jun 2015, 10:56

^^ Bij het woord overstaphalte moet ik gelijk denken aan een verhaal over een verre kennis die buschauffeur was. Die reed in zijn woonstreek vaak op de buslijn die naar een overstaphalte van het kaliber 'Vergetelheid Centraal' voerde. Aldaar moesten de reizigers (in de regel een handvol personen) jarenlang planmatig 20 minuten wachten op de volgende bus. Dat wetende, combineerde hij nog wel eens het nuttige met het aangename. Zo heeft hij eens de bus aan de kant van de dijk gezet met de mededeling 'momentje hoor, ben op tijd weer terug', waarop hij bij zijn ouders langs ging voor koffie met gebak. Toen zijn vader vroeg 'hebben je passagiers geen haast?', reageerde hij met 'zolang ze nog niet naar buiten komen, zal het wel meevallen.' Een andere keer zag hij ergens een bord staan 'binnendeuren te koop'. Precies wat hij nodig had, dus werden twee passagiers verplaatst en gingen er een paar deuren achterin de bus mee. Alle acties zonder dat ook maar één reiziger vertraging opliep (hooguit een paar gefronste wenkbrauwen), maar wel goed voor de hilariteit op verjaardagen. :rofl2:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door mavas » do 20 jan 2022, 21:31

De Zuidtangent moet nu verder verbust worden; Ze willen hogere frequenties met een soort metroachtig systeem:

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/298122/o ... -amsterdam
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Willem » do 20 jan 2022, 21:56

Uiteindelijk was het dat toch al?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Rein » do 20 jan 2022, 22:32

Tussen Hoofddorp ziekenhuis en Schiphol rijdt lijn 300 in de spits al elke 3,5 minuut. En dan rijden op delen van dit traject ook nog andere lijnen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door mavas » do 20 jan 2022, 22:52

Willem schreef: do 20 jan 2022, 21:56 Uiteindelijk was het dat toch al?
Niet op de manier zoals in het artikel staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Chrysa » vr 21 jan 2022, 4:32

Ik zie de toegevoegde waarde niet. In- en uitchecken op de perrons kan wat congestie bij de deuren tegen gaan, maar verder komt het dan toch meer op wat langere bussen kopen?

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Egbert » vr 21 jan 2022, 8:17

Dat is ook een beetje wat ik lees. Nu zal in- en uitchecken op het perron wel wat tijd schelen natuurlijk.
Maar ik hoop dat ze dan ook gaan kijken naar een geleidesysteem voor de bussen?
Je hoort weinig van botsingen op de busbaan, maar het lijkt me dat het wel handig is om iets meer veiligheid te zoeken als je meer en snellere bussen gaat rijden?

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Sondermaut » vr 21 jan 2022, 18:17

Ik snap niet waarom men op deze buslijn weer het wiel opnieuw wil uitvinden. De frequenties zijn al torenhoog waar het nodig is en de uitstraling van een metro kost meer dan de meerwaarde uiteindelijk zal zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door waldo79 » vr 21 jan 2022, 18:42

En is er ook een vervoerskundige noodzaak voor? Er rijden meerdere lijnen van Haarlem naar Amsterdam v.v. en daarbovenop komen nog treinen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door mavas » vr 21 jan 2022, 19:30

De buslijnen van Haarlem via Hoofddorp naar Schiphol en verder zitten alstijd stampvol, ook met de huidige hoge frequenties.
Ik denk dat ze niet willen ombouwen naar vervoer op rails, omdat dat een stuk minder flexibel is en er echt heel veel kilometers busbaan dan omgebouwd moet worden naar railvervoer. DAt zal ontzettend duur zijn, vandaar dat ze nu kiezen voor uitbreiding van bussen lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Stroomweg » za 22 jan 2022, 19:10

Met zulke drukte is het toch zeker te overwegen om de boel om te bouwen naar een metrolijn? Of zouden de kunstwerken op de route daar niet op gebouwd zijn?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Rein » za 22 jan 2022, 19:37

Die hele busbaan is uitgevoerd in beton met als argument dat het hiermee was voorbereid op vertramming. Nu 20 jaar later is vertramming blijkbaar te duur en wil men het met lapmiddelen oplossen.

Persoonlijk denk ik dat het vooral een prestigeproject is van de vervoersregio, de provincie en gemeenten. Blaas hoog van de toren, geef er een mooie naam aan etc. en er hebben weer tientallen ambtenaren en de nodige adviesbureaus voor járen werk. En het staat leuk in jaarverslagen, verkiezingsprogramma's etc. :shutup:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Rogier » za 22 jan 2022, 20:46

^^

De betonbaan is vervolgens extra dik, zodat men achteraf gleuven voor tramrails kan infrezen. Dat hoeft niet zeer duur te zijn. Echter je moet dan wel dure bovenleiding gaan aanleggen.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door tsov » za 22 jan 2022, 20:50

^^ Niet per se, er rijden nu al volledig elektrische bussen op de Zuidtangent. Ook voor trams is deze techniek er nu (zie bijvoorbeeld Luxemburg), maar weet niet hoe praktisch dat nu nog over de langere afstand is. Verwacht echter wel dat je met opladen bij grotere haltes nu al een eind komt, laat staan over 5 à 10 jaar.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Sondermaut » ma 24 jan 2022, 16:04

Die technieken zijn vooral interessant om horizonvervuiling tegen te gaan op plekken die daar het gevoeligst voor zijn vanwege bijvoorbeeld cultureel erfgoed. De tram van Luxembourg heeft alleen binnen het centrum en op een klein stukje in Kirchberg geen bovenleiding. Je zou gedeelten zonder bovenleiding in deze casus bijvoorbeeld binnen het stedelijk gebied en op Schiphol kunnen toepassen, maar ertussenin zou ik niet zomaar stukjes kunnen oplepelen waar een bovenleiding voor de tram onwenselijk zou zijn.
Een andere oplossing als je geen bovenleiding wilt aanleggen is stroomafname via de onderkant (met een derde rail in het midden). Dit is een concept dat in veel Franse steden in gebruik is om dezelfde reden als in mijn eerste zin.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Willem » ma 24 jan 2022, 17:15

Tussen haakjes: waarom zou bovenleiding "landschapsvervuiling" zijn in een omgeving die sterk naar kerosine ruikt en waar de horizon bepaalt wordt door stijgende c.q. dalende vliegtuigen?

En ook op de rest van het tracé is het landschap zeg even "minder indrukwekkend".

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door tsov » ma 24 jan 2022, 17:59

Ik weet niet wat het kostenplaatje is van de gehele lijn voorzien van bovenleiding, versus snelladers bij de grotere haltes. Ik denk dat over een aantal jaar het technisch mogelijk moet zijn met alleen bij stilstand opladen, maar geen idee of het ook goedkoper is. De bovenleiding brengt natuurlijk ook een onderhoudsopgave met zich mee.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door mavas » wo 06 dec 2023, 8:33

Inmiddels is men in fase 3 van het onderzoek beland. https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... tap_verder
In het onderzoek is naar voren gekomen dat een Metrobus (ook wel Bus Rapid Transit genoemd) de beste oplossing is voor de vervoersproblemen tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam.

Het onderzoek :arrow: https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... fase_3.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Rein » wo 06 dec 2023, 8:46

Interessant.

De mogelijk aanleg van een BRT heb ik een paar weken geleden horen noemen bij een bijeenkomst in het kader van de MIRT verkenning OV verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer. Als alternatief dus voor bijvoorbeeld een doorgetrokken Noord-Zuidlijn (tot aan Hoofddorp) en voor een extra treintunnel. Bij die bijeenkomst werd (desgevraagd) expliciet benadrukt dat men bij MIRT verkenning niet verder kijkt dan een verbinding Amsterdam - Schiphol - Hoofddorp station en dat bijvoorbeeld een doortrekking van nieuwe infrastructuur naar het deel van Hoofddorp waar wél mensen wonen :roll: niet in scope van de MIRT verkenning valt. Een verbinding naar Haarlem valt hier dan dus ook buiten. Blijkbaar gaat het dus in het onderzoek van de provincie (deels) om een andere BRT dan in de betreffende MIRT verkenning.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Schelpenpaadje » wo 06 dec 2023, 16:09

In het rapport wordt uitgegaan van twee mogelijke scenario's voor een BRT-netwerk: zonder en met een doorgetrokken Noord/Zuidlijn.

Je kunt het zien als een alternatief, maar dat is dan min of meer toevallig: beide lopen projecten parallel aan elkaar, onafhankelijk van elkaar, met een eigen doelstelling (waarbij rond een verlenging van de N/Z-lijn momenteel onzekerheid hangt, waardoor een BRT-netwerk indien nodig een deel van deze functie over zou kunnen nemen) en eigen financiering en besluitvorming.

Ik zie niet gelijk gebeuren dat als gevolg van keuze voor BRT tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam de verlenging van de N/Z-lijn wordt geschrapt. Daarvoor hangt ook om dat project teveel prestige.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Rein » wo 06 dec 2023, 16:26

Eens dat het om twee op het oog totaal losse trajecten gaat, maar wel bijzonder om binnen zeg drie weken twee keer de Bus Rapid Transit langs te zien komen, terwijl ik daar eerder nog nooit van gehoord had en niets over gelezen had. Blijkbaar is de BRT nu opeens een 'mode-dingetje' in de OV wereld.

Overigens lijkt het mij persoonlijk wel zinvol als de werkgroep van de MIRT en die van de provincie vooral ook samen eens gaan zitten om te bepalen of er in ieder geval in de gedachtevorming niet beter op een integrale manier naar de verschillende projecten gekeken kan worden. Wat mij enorm tegenstaat aan de 'MIRT verkenning OV verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer' is dat men het volledig afgescopet heeft tot aan station Hoofddorp en men niet breder/verder zal kijken dan dat. Een eventuele metro, BRT of wat dan ook zal nog hoogstens iets verder rijden tot aan een aan te leggen P&R, maar dat is het dan ook. Op dit moment woont er nabij het station geen hond en heeft een eventuele nieuwe verbinding voor de inwoners van Hoofddorp (en omstreken) eigenlijk weinig nut (en gaat men er door het verdwijnen van Sprinters mogelijk netto op achteruit), terwijl als men het aansluit op of doortrekt over de huidige Zuidtangent-baan (dan wel anderszins de bebouwde kom in gaat) er wellicht wel veel (extra) nut gerealiseerd kan worden.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 06 dec 2023, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Chris » wo 06 dec 2023, 16:34

BRT is van oudsher een 'poor man's transit', goedkoper dan rail-OV en het werd voornamelijk in Latijns-Amerika toegepast. De term is op zich niet nieuw, volgens mij bestaat dat al decennia. Maar in Nederlandse context is het wel relatief nieuw, al had je vroeger bijvoorbeeld dat Phileas project, en een compleet netwerk met vrijliggende busbanen zoals in Almere zou je wellicht ook als BRT kunnen beschouwen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Vinny » wo 06 dec 2023, 19:50

Het concept bestaat al sinds 2002. Ik kan de studie daarom ook totaal niet serieus nemen. Oh er gaan langere bussen rijden, met meer zitplaatsen. Zeg dat dan :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Ds79m » wo 06 dec 2023, 20:49

Rein schreef: wo 06 dec 2023, 16:26 Eens dat het om twee op het oog totaal losse trajecten gaat, maar wel bijzonder om binnen zeg drie weken twee keer de Bus Rapid Transit langs te zien komen, terwijl ik daar eerder nog nooit van gehoord had en niets over gelezen had. Blijkbaar is de BRT nu opeens een 'mode-dingetje' in de OV wereld.

Overigens lijkt het mij persoonlijk wel zinvol als de werkgroep van de MIRT en die van de provincie vooral ook samen eens gaan zitten om te bepalen of er in ieder geval in de gedachtevorming niet beter op een integrale manier naar de verschillende projecten gekeken kan worden. Wat mij enorm tegenstaat aan de 'MIRT verkenning OV verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer' is dat men het volledig afgescopet heeft tot aan station Hoofddorp en men niet breder/verder zal kijken dan dat. Een eventuele metro, BRT of wat dan ook zal nog hoogstens iets verder rijden tot aan een aan te leggen P&R, maar dat is het dan ook. Op dit moment woont er nabij het station geen hond en heeft een eventuele nieuwe verbinding voor de inwoners van Hoofddorp (en omstreken) eigenlijk weinig nut (en gaat men er door het verdwijnen van Sprinters mogelijk netto op achteruit), terwijl als men het aansluit op of doortrekt over de huidige Zuidtangent-baan (dan wel anderszins de bebouwde kom in gaat) er wellicht wel veel (extra) nut gerealiseerd kan worden.
Als het om OV gaat, maak je hier natuurlijk wel een klassieke fout door te redeneren vanuit het belang van de reiziger. Terwijl dat maar een irritante factor is binnen het hele verhaal. Laten we eens beginnen met de scope van het project, de concessiegrenzen, keertijden, minimalisering van de hoeveelheid ingezet materieel, bezettingsgraad, enz. En als dat allemaal is geweest, zal je zien dat de Hoofddorper van het eindresultaat misschien alleen maar last heeft, maar dat er wel degelijk reizigers te bedenken zijn die er wel op vooruit gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie