[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » do 09 nov 2006, 19:10

rijnmond.nl schreef:Alleen chipkaart in metro begin 2007
De strippenkaart voor de metroreizigers in de Rotterdamse metro verdwijnt. De RET wil begin maart 2007 alle metroreizigers aan de OV-chipkaart hebben.

De RET heeft posters in metrostations opgehangen om de mensen extra alert te maken op de invoering van de chipkaart. Er zijn nu tachtigduizend reizigers met zo'n OV-chipkaart.
Leuk. Ik heb zo'n persoonlijke chipkaart overigens al een tijd geleden aangevraagd en nog niks gehoord. Als dat altijd zo snel gaat, wordt er straks bar weinig gechipt in de metro :)

Overigens heb ik elders voorbij zien komen dat als je tijdens overbruggingsperiode moet overstappen van bus/tram naar metro v.v. je 2 keer een basistarief moet betalen: 1 keer met de chip, en 1 keer met de strippenkaart. Zo wordt de reiziger voor een bepaalde periode op extra kosten gejaagd :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 nov 2006, 22:12

Leuk voor toeristen die nog nooit van zo'n kaart hebben gehoord...

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » do 09 nov 2006, 22:15

*proest* *hik* *kuch*
Toeristen hebben helemaal nog nooit van een "Strip-Card" gehoord, en de gebruiksvriendelijkheid van deze kaart is 0,0. In welk willekeurig buitenland is een OV-vervoersbewijs een piece of cake, in Nederland moet je afgestudeerd zijn op de zone-indeling om te weten hoeveel zones je moet afstempelen en uit te vinden waar je dat ding eigenlijk kunt kopen. Ik hoop dat dat met de OV-chip voorgoed tot het verleden gaat behoren!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 10 nov 2006, 10:23

Inderdaad!

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 10 nov 2006, 14:53

Vinny schreef:*proest* *hik* *kuch*
Toeristen hebben helemaal nog nooit van een "Strip-Card" gehoord, en de gebruiksvriendelijkheid van deze kaart is 0,0. In welk willekeurig buitenland is een OV-vervoersbewijs een piece of cake, in Nederland moet je afgestudeerd zijn op de zone-indeling om te weten hoeveel zones je moet afstempelen en uit te vinden waar je dat ding eigenlijk kunt kopen. Ik hoop dat dat met de OV-chip voorgoed tot het verleden gaat behoren!
In het buitenland zijn er ook complexe systemen of moet je bij een rit met 2 providers 2 keer betalen (dus 2 keer basistarief). Wat dat betreft is de strippenkaart en de toekomstige chipkaart een goed systeem.
Tot op heden konden buitenlanders die (nog) niet goed geinformeerd waren gewoon bij de chauffeur of een perronautomaat een kaartje kopen.

Hoe dat wordt opgelost is mij nog niet duidelijk. Automaten bij overstaphaltes denk ik, waar je een prepaid "telefoon"kaart koopt denk ik.

Dat Rotterdam de chip verplicht stelt, terwijl naburig lijnen (treinen, regiobussen) het systeem nog niet hebben ingevoerd is schandalig. Ik hoop dat ze teruggefloten worden. Het systeem moet dubbel draaien totdat alle OV-aanbieders de chipkaart accepteren (en zeker op regionaal niveau).
Laatst gewijzigd door Peter op vr 10 nov 2006, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » vr 10 nov 2006, 17:06

Voer die OV chipkaart dan gewoon landelijk in en niet stukje bij beetje. Het is toch triest dat je bij het overstappen van tram op metro gewoon opnieuw moet betalen...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2006, 17:21

Vinny schreef:Toeristen hebben helemaal nog nooit van een "Strip-Card" gehoord, en de gebruiksvriendelijkheid van deze kaart is 0,0. In welk willekeurig buitenland is een OV-vervoersbewijs een piece of cake, in Nederland moet je afgestudeerd zijn op de zone-indeling om te weten hoeveel zones je moet afstempelen en uit te vinden waar je dat ding eigenlijk kunt kopen.
Nou sorry hoor, maar als je dat toch al niet meer begrijpt... Op belangrijke haltes hangen altijd zonekaarten. Verkrijgbaarheid van strippenkaarten: nou ja, waar kun je ze tegenwoordig NIET meer kopen? En als je het als argeloze toerist het nog niet weet kun je het natuurlijk altijd aan anderen vragen.

Ik vind het juist een erg handig systeem. Je weet meteen wat je kwijt bent (iets wat ik bijvoorbeeld nog wel eens mis bij mijn prepaid mobieltje...), maar belangrijker nog: het is uniform. Je kunt er óveral, m.u.v. het grootste deel van het spoorwegennet plus sommige interliners/Qliners, mee betalen. Ik zie zo'n chipkaart in uitgestorven streek- of buurtbussen er nog niet zo snel van komen. :?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2006, 17:23

Oh ja, de échte toeristen kopen natuurlijk geen strippenkaart maar een dagkaart... ;)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 10 nov 2006, 17:36

Jeroen schreef:
Verkrijgbaarheid van strippenkaarten: nou ja, waar kun je ze tegenwoordig NIET meer kopen?
Op een hoop plaatsen kun je ze NIET MEER kopen, zoals bij de NS. Er zijn veel stations die ook OV knooppunt zijn, waar je geen strippenkaart kunt kopen. Zowel automaat als NS loket leveren ze niet meer. Ik geloof de meeste Wizzls wel, maar die zijn niet altijd open en niet altijd aanwezig.

De grote supermarkten, de postagentschappen en sigarenzaken hebben ze. Maar daar kun je op zondag niet terecht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 10 nov 2006, 18:11

Als je als toerist in de toekomst in de bus stapt zonder CHIP-kaart, kun je gewoon bij de chauffeur een CHIP-kaart kopen voor die enkele reis of wat dan ook.

Bij de KIOSKen op het station is de strippenkaart gewoon te koop.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2006, 19:21

Precies, alles Kiosk's, Wizzl's, AH to Go's en ook bijvoorbeeld de Bruna's op de NS-stations verkopen strippenkaarten.

In de grotere plaatsen is het ook niet moeilijk om een strippenkaart op zondag te krijgen.

Het systeem in Nederland is net zoals in België en in Duitsland; er wordt gerekend in zones, in de voorverkoop ben je goedkoper uit en er zijn ook genoeg andere mogelijkheden zoals dagkaarten, Buzzers, zomerzwerfkaarten, eurokaartjes voor binnen de stad en voordeelkaarten voor een regio die allemaal bij de chauffeur te krijgen zijn. Het syteem van Nederland lijkt ingewikkeld, maar ik reis ook geregeld met Belgische en Duitse bussen/trams/metro's en ook daar is het even wennen en even goed uitzoeken hoe het tariefsysteem in elkaar zit. In dat opzicht is de strippenkaart niet onduidelijker, onlogische of onvriendelijker voor de gebruiker.

Overigens mag de RET dit niet eens doen; voor de metro geldt het nationaal tarief en daarvoor mag je een strippenkaart gebruiken. En de huidige strippenkaarten zijn ook nog heel 2007 geldig. Wat als je een dagkaart hebt (2 achtstrippenkaarten op een bijzondere manier gestempeld)? Hoe kom je dan in hemelsnaam door die poortjes?

Laten ze eerst het systeem nog maar eens beter testen, ik test zelf zo'n ding (van BBA) en het werkt nog te vaak niet.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 10 nov 2006, 19:23

Groot verschil is dat je in Duitsland bij de chauffeur niet duurder uit bent dan in de voorverkoop.. overigens zonder noemenswaardige vertraging door de kaartverkoop. Veel busreizigers hebben hier een abonnement of maken gebruik van meerrittenkaarten (die je wel gewoon bij de chauffeur kunt kopen).

En dat is een groot verschil, want een willekeurige buitenlander stapt in de bus, noemt zijn bestemming en krijgt een kaartje van de chauffeur. In Nederland betaal je dan dus de hoofdprijs..

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2006, 20:07

Klopt, daar heb je gelijk in en dat is een verschil tussen Duitsland en Nederland. Alhoewel in de grotere steden verkoop ook wel via een automaat geschiedt. Of je dan goedkoper uit bent weet ik niet.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 10 nov 2006, 20:39

Ik ken geen enkel Verkehrsverbund waar kaartjes bij de chauffeur duurder zijn.
Wel is het een nieuwe ontwikkeling dat er in steeds meer Verkehrsverbünden alleen nog maar voorin ingestapt mag worden. Dat is best grappig, want dat hebben wij in Nederland natuurlijk al jaren..

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 10 nov 2006, 21:34

Op belangrijke haltes hangen altijd zonekaarten.
Op A'dam Centraal moet je zelfs zoeken naar een lijnnetkaart op het tramplatform..., in de tramhokjes hangt alleen maar de indeling van het OV-platform, waar het GVB zich vervolgens niet aan houdt :evil:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2006, 22:26

Vinny schreef:Op A'dam Centraal moet je zelfs zoeken naar een lijnnetkaart op het tramplatform...
Volgens mij hangt daar bij de helft van alle tramhaltes een lijnennetkaart. :roll:

Verder kun je bij het GVB gewoon gratis zo'n lijnennetkaart afhalen. Ik heb hem altijd bij als ik naar Amsterdam ga.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » vr 10 nov 2006, 22:31

Bij deze halte in elk geval (althans in 2003)

Afbeelding
Contactgegevens vereniging: wegenforum at (@) gmail.com.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » za 11 nov 2006, 15:07

Zelfs opladen gaat niet gemakkelijk.
AD schreef: Zoveelste probleem bij OV-pas
Door THALOEN VERWEIJ

ROTTERDAM - Het opladen van de OV-chipkaart gaat vaak mis. Zeker als je met een pinpas betaalt.

In Rotterdam werd met de invoering van de OV-chipkaart het instapsysteem van de metro voltooid. FOTO ANPMensen die hun chipkaart te vroeg uit de automaat trekken, zijn hun geld voorlopig kwijt. De Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET, die op dit moment experimenteert met de invoering van de OV-kaart, zegt de automaten binnen een paar weken te zullen aanpassen, zodat minder transacties mislukken.

Het is de zoveelste tegenslag bij de introductie van de OV-chipkaart. De pas zou in 1997 worden ingevoerd, maar dit bleek onmogelijk. In 2002 kondigde de RET aan dat de kaart in 2004 overal in de regio Rotterdam kon worden gebruikt.

Maar ook deze planning bleek te ambitieus. Pas op 16 december 2005 was het zo ver. Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) startte op die dag de verkoop van de OV-chipkaart op metrostation Wilhelminahaven in Rotterdam.

Momenteel maken zo’n tachtigduizend reizigers in de Rijnmond gebruik van de elektronische betaalkaart. Op 1 maart 2007 moeten alle reizigers in het openbaar vervoer in de regio Rotterdam betalen met de chipkaart. Op 1 januari 2009 moet de kaart in het hele land worden gebruikt.

In 2004 werden in Rotterdam de - in het begin ook niet altijd naar behorend werkende - poortjes geplaatst. Pas na het aflezen van de OV-kaart gaan de tourniquettes open en kan de reiziger de metro of de trein naar Hoek van Holland in.

De verkoopautomaten en de opladers voor de OV-pas staan inmiddels op Rotterdam CS en in elk metrostation in Rotterdam, Albrandswaard, Spijkenisse, Capelle aan den IJssel en Schiedam.

Je kunt er een chipkaart kopen, kijken hoeveel tegoed er nog op je kaart staat of het tegoed ophogen. Wie die laatste mogelijkheid selecteert, geeft aan welk bedrag hij wil bijschrijven op zijn kaart en hoe hij wil betalen.

De pinautomaat heeft een eigen scherm. Het betalen verloopt op dezelfde wijze als bij de verkoopautomaten op treinstations.

Maar dan. Op het scherm van de pinautomaat staat ‘U heeft betaald. Tot ziens’. Maar de reiziger die denkt dat daarmee de kous af is, zit ernaast. Want als hij op dit moment zijn chipkaart uit het bakje pakt, zal hij bij het toegangspoortje van de metro merken dat zijn reistegoed niet is opgehoogd.

Patricia van Caubergh, woordvoerder van de RET, kent het probleem. Het komt best veel voor, geeft ze toe, maar precieze aantallen kan ze niet noemen. „Een kwestie van wennen,’’ vermoedt ze.

Nadat je met de pinpas hebt betaald, heeft de automaat nog een seconde of vijf nodig om de chipkaart bij te werken. Dan kun je de pas veilig meenemen. Caubergh: „In het scherm van de automaat staat dan ook een boodschap dat je het pasje even moet laten liggen.’’

Het gepinde geld, dat wel wordt afgeschreven, krijg je niet direct terug. De automaat hoort uit zichzelf een bonnetje uit te printen. Daarmee kun je bij een verkooppunt van de RET het geld naar je rekening laten terugstorten. Gedupeerde klanten zonder bon moeten een formulier ophalen bij een verkooppunt, of dat downloaden van internet. Ingevuld kun je dat weer inleveren, met een pinbon of bankafschrift.

De RET hoopt de automaten snel klantvriendelijker te maken. Van Caubergh: „We zijn bezig met een proef met een duidelijker melding op het scherm en een begeleidende toon die aangeeft wanneer je je kaart uit het bakje mag halen.’’ Het is niet zo dat de RET slapend rijk wordt door de mislukte transacties, verzekert zij. „Het geld blijft beschikbaar voor restitutie.’’
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 11 nov 2006, 17:18

Vinny schreef:
Op belangrijke haltes hangen altijd zonekaarten.
Op A'dam Centraal moet je zelfs zoeken naar een lijnnetkaart op het tramplatform..., in de tramhokjes hangt alleen maar de indeling van het OV-platform, waar het GVB zich vervolgens niet aan houdt :evil:
Ook op Amsterdam Centraal heb ik daar nooit problemen mee gehad.

Matthijs
expressweg
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 11 nov 2006, 17:50

Ik heb toch maar eens een kaart besteld, bij het GVB. Ik kom dan wel niet vaak in Amsterdam, maar het is toch een leuke gadget. :) Ik ben benieuwd.

Kijken of-ie compatible is met m'n Koreaanse OV-chipkaart. :)

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 11 nov 2006, 18:00

Ik heb een gratis BBA-chipkaart, maar het is alleen maar een testkaart. :)

Overigens wordt de test binnenkort wel uitgebreid, dus wie wil, moet zich maar inschrijven op http://www.chipkaart-bbaveluwe.nl. :)

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » za 11 nov 2006, 22:38

Ook op Amsterdam Centraal heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Mijn (ex-) collega's wel. Ik heb een lijnnetkaart niet nodig. Ik ken de meeste tramlijnen wel uit mijn hoofd...

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 12 nov 2006, 13:42

Het klopt wel. In de eerste Abri van elke lijn staan ze niet. In de tweede wel :lol:
Kwestie van even 20 meter extra lopen....
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 12 nov 2006, 14:29

Vandalisme chipkaartapparatuur kost GVB 2,5 ton

AMSTERDAM (ANP) - Vernielingen aan nieuwe automaten, oplaadpalen, glazen wanden en toegangspoortjes voor de ov-chipkaart op de Amsterdamse metrostations, kosten het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB dit jaar 150.000 tot 250.000 euro. Dat schat het bedrijf op basis van de tot nu toe aangerichte schade.

Gemiddeld worden op de Amsterdamse stations vijftien vernielingen per week aangericht aan de apparatuur voor het nieuwe betaalmiddel. Volgens het GVB gaat het in een derde van de vernielingen om ernstige vormen van vandalisme.

In de grond verankerde palen worden omver getrokken, en de toetsschermen op kaartautomaten onbruikbaar gemaakt. De stations die 's nachts niet afgesloten kunnen worden vormen het grootste doelwit.

Een woordvoerster van het GVB benadrukt dat de bedragen een schatting zijn. ,,Als het op deze toer doorgaat, komen we daar wel aan dit jaar.'' Het vervoerbedrijf draait op voor alle kosten, maar die zijn volgens het bedrijf ingecalculeerd.

Om het vandalisme tegen te gaan breidt het GVB het aantal camera's op de stations uit van 250 naar 700.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Re: Chipkaart in 2007 in de Rotterdamse metro

Bericht door Palance » vr 17 nov 2006, 19:09

Ik schreef:Leuk. Ik heb zo'n persoonlijke chipkaart overigens al een tijd geleden aangevraagd en nog niks gehoord. Als dat altijd zo snel gaat, wordt er straks bar weinig gechipt in de metro :)
Zo, vandaag dan toch eindelijk mijn persoonlijke chipkaart ontvangen. Een mooi ding om te zien, dat wel. Nu moet ik hem nog een keer gaan uitproberen. Wordt vervolgd.

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 27 nov 2006, 9:55

Volkskrant (27-11-2006) schreef:NS wil niet aan nieuwe OV-chipkaartmachine

Op deze plek werd een maand geleden geconstateerd dat er een probleem is met het opladen van de OV-chipkaart. Veel te veel reizigers halen hun OV-chipkaart uit de automaat voor dat hij is opgeladen. De Rotterdamse RET heeft bij de roestvrijstalen automaten nu een extra pieptoon ingebouwd om de reiziger te helpen. Deze heeft echter sinds kort een sterke, bondgenoot. De Nederlandse Spoorwegen willen na uitvoerige testen de OV-chipkaartautomaat niet eens in gebruik nemen. Dit is opmerkelijk, omdat de NS de grootste vervoerder is die de chipkaart in de toekomst gaat gebruiken. De OV-chipkaart vervangt straks niet alleen de strippenkaart, maar ook het treinkaartje.

Een woordvoerder van de NS erkent de problemen met de OV-chipkaartmachines. Op de grote vraag, welk apparaat er dan in de plaats komt voor de 'metalen ijskasten' die nu al staan bij de metro in Rotterdam en Amsterdam, volgt een opmerkelijk antwoord. De huidige kaartautomaat van de NS met het aanraakscherm, blijkt al geschikt voor de OV-chipkaart. Er moet alleen nog een kleine oplaadmodule bij. De woordvoerder kan nog niet zeggen hoe dit eruit zal zien. Hij weet ook niet of bij deze machine straks wederom het gevaar bestaat dat reizigers hun OV-chipkaart te snel uit het apparaat halen.
Wie had het ook alweer over een landelijk uniform systeem ?
:denk:

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 27 nov 2006, 11:22

Dit is al een half jaar bekend... :roll:

Toen de nieuwe NS-automaten werden geplaast werd gezegd dat ze geschikt waren voor de chipkaart.
Kortom een volkomen outdated stukje in de Volkskrant...

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 jan 2007, 23:29

AD (5-1-2007) schreef:'Euro-effect' bedreigt OV-chipkaart

DEN HAAG - Nederland dreigt snel de buik vol te hebben van de nieuwe OV-chipkaart, omdat veel korte reizen daarmee in een klap duurder worden. Dat vrezen de provincies, die willen voorkomen dat het vervoersbewijs net zo'n slecht imago krijgt als de euro. Daarom stellen zij drastische maatregelen voor: de huidige abonnementen op korte ritjes met de bus, tram en metro moeten alvast flink duurder worden gemaakt.

Dan is de reiziger gewend aan hogere prijzen als eind 2008 de strippenen treinkaartjes verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt de chipkaart, waarmee per kilometer wordt betaald. Een derde van de reizigers gaat daardoor meer dan tiende procent extra betalen.

Directeur Ploeger van het IPO, de club waarin de provincies samenwerken: „Het gevaar dreigt dat de chipkaart meteen de zwarte piet krijgt toegespeeld. Dat willen wij niet." Volgens het IPO zijn korte ritjes met het OV nu erg goedkoop. Of de provincies hun zin krijgen is onduidelijk. Zij bepalen straks zelf de tarieven van de nieuwe kaart, maar over de 'oude' abonnementen gaat Verkeersminister Peijs nog. Volgens het IPO heeft zij de prijsverhoging al gepland. Maar haar woordvoerster ontkent dat stellig.
CDA-Kamerlid Mastwijk waarschuwt voor een negatieve beeldvorming over de chipkaart. Maar het OV 'snel nog op slinkse wijze duurder maken', zoals de provincies willen, werkt volgens Mastwijk juist averechts. SP-Kamerlid Roemer: „Dit voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Schandalig zo jaag je mensen de bus uit." Reizigersclub Rover houdt zijn hart vast. „De provincies willen vals spelen, knoeien met prijzen."
Snel verhogen die veel te lage prijzen voor de korte afstand.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 05 jan 2007, 23:32

Vreemd, er is volgens mij al een degressief prijzenstelsel voor het openbaar vervoer.

Met een voordeelurenkaart heb je dus geen voordeel als je twee enkele reizen koopt naar Den Haag en je reis voor 9:00 begint. Waarom schaf ik dan in hemelsnaam zo'n ding aan... :evil:

ReisThijs
verkeersader
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » za 06 jan 2007, 0:33

René schreef:Snel verhogen die veel te lage prijzen voor de korte afstand.
Maar korte afstanden zijn nu toch juist relatief duur?

Gesloten