[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Peter » do 03 dec 2009, 19:34

Dan blijft alleen de Thalys over, waar je niet in mag met OVkaart. Maar daar kan niemand in en uitchippen. Ook (voorlopig ?) niet voor de "snelle" lawaaitreinen tussen Adam-Schiphol-Rdam......
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » do 03 dec 2009, 21:07

^^ Fyra kun je gewoon met de chipkaart gebruiken, je moet er alleen een papieren toeslag bij kopen. Thalys is alleen toegestaan voor internationale reizen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door boe! » do 03 dec 2009, 21:08

^^ Wat een vreselijke combinatie weer: papier en chip. :neenee:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » do 03 dec 2009, 21:12

In het OV van Lissabon zijn de wegwerpchipkaarten van papier. :idea:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door paolie » do 03 dec 2009, 21:38

^^ Hier ook!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » vr 04 dec 2009, 8:06

Inderdaad. Wel stevig papier, maar toch papier. dat is een gemiste kans, in Singapore zijn ze dat niet, maar dan krijgt je ook geld terug als je de kaart inlevert (statiegeld, die betaal je uiteraard ook bij de aanschaf van het ticket). Je ziet nu al bij tramhaltes en uitgangen van metrostations dat die anonieme kaarten op de grond worden gegooid door passagiers. Dat had anders opgelost kunnen worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » zo 06 dec 2009, 9:28

Ik schreef:Er zit overigens een 'lege' zone net ten westen van Barendrecht (zone 5318, Koeland/Molenpolder geheten), waar geen OV rijdt.
Daar heeft nog nooit OV gereden, zie ik zojuist dat dat per 13 december wel gaat gebeuren (RET-lijn 62). Zo snel kunnen ontwikkelingen gaan ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » di 29 dec 2009, 7:38

Ik zag vanmorgen dat er nog een strippenkaartje in de tram werd verkocht (de laatste tijd zag ik alleen nog chipkaarten verkocht worden). Blijkbaar moet de RET even door de voorraard heen, per 1-1-2010 worden er namelijk in de gehele regio Rotterdam geen strippenkaarten meer verkocht. En anderhalve maand later is de strippenkaart ook geen geldig vervoersbewijs meer.

Aangezien ik al een tijdje geen strippenkaart meer heb, een vraagje aan de strippenkaartbezitters: Staat er achterop de kaart iets over het niet-geldig zijn bij sommige vervoerders (metro van de RET, GVB)? Ofwel, is er al een uitzondering gemaakt voor chipkaartgebieden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Rene » di 29 dec 2009, 11:20

Palance schreef:Aangezien ik al een tijdje geen strippenkaart meer heb, een vraagje aan de strippenkaartbezitters: Staat er achterop de kaart iets over het niet-geldig zijn bij sommige vervoerders (metro van de RET, GVB)? Ofwel, is er al een uitzondering gemaakt voor chipkaartgebieden?
"Deze strippenkaart is, na invoering van de OV-chipkaart, op bepaalde lijnen niet meer geldig. Zie hiervoor de berichtgeving van de vervoerder."

Overigens heb ik ook al een OV-chipkaart aangeschaft. Voor € 3,95 kon je een maandje geleden in de Amsterdamse regio aan anonieme kaarten met € 10 reistegoed komen. We hebben er maar meteen 3 aangecshaft voor verschillende gezinsleden. Op mijn laatste strippenkaart zijn nu nog 5 strippen niet gebruikt...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » di 29 dec 2009, 17:04

Dat jij überhaupt een strippenkaart in bezit hebt, is wel het meest schokkende bericht in deze draad :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » wo 30 dec 2009, 7:48

nu.nl schreef:ANWB laakt kosten nieuwe chipkaart

AMSTERDAM - Gebruikers van de ov-chipkaart worden onnodig op kosten gejaagd doordat zij moeten betalen voor een nieuwe kaart als de oude is verlopen. Dat stelt de ANWB dinsdag.
OV-chipkaarten zijn maximaal vijf jaar geldig. Per 1 januari verlopen de eerste chipkaarten, die vijf jaar geleden in Rotterdam zijn uitgegeven. Gebruikers moeten voor 7,50 euro een nieuwe kaart kopen. Wie op de oude kaart nog saldo over heeft, moet 2,50 euro aan 'administratiekosten' betalen om dat geld terug te krijgen.
De ANWB vindt dat een nieuwe chipkaart geen geld moet kosten. De reizigersbond bepleit de invoering van een soort 'statiegeld', zodat reizigers slechts eenmaal kosten hoeven te maken voor een chipkaart.
Het overzetten van het saldo zou bovendien gratis moeten zijn, vindt de ANWB. "De kaarteigenaar heeft al betaald voor dit saldo en heeft het recht dit volledig te gebruiken."
Onaangenaam
Volgens de ANWB zullen veel chipkaartgebruikers in Rotterdam in het nieuwe jaar 'onaangenaam verrast' zijn, omdat zij zich er niet van bewust zijn dat hun kaart verloopt en dat ze moeten betalen voor een nieuwe.
Mijn (persoonlijke) chipkaart verloopt eind 2011, de datum staat erg duidelijk op de kaart vermeld. Toch zou het van de zotte zijn om je tegoed zo te verliezen en dat je moet betalen voor het overzetten. Diefstal ten top natuurlijk. Ik begreep trouwens uit de papieren editie van het AD dat de RET het tegoed vooralsnog wel gratis overzet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door mb90 » wo 30 dec 2009, 14:40

^^ Hier staat dat inderdaad. Zolang de kaart nog geldig is kan het reistegoed gratis overgezet worden. Als de kaart niet meer geldig is kost het 2,50:
http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ov ... kaart.aspx
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Riva » wo 30 dec 2009, 22:27

Nou, nou, waar maken we ons in dit land tegenwoordig druk om. 7,50 euro in vijf jaar... Voor mijn bankpas was ik tot voor kort 2,50 euro per maand kwijt. Wel vind ik dat je je tegoed bij een nieuwe kaart gewoon moet houden.
Rainier

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Willem » do 31 dec 2009, 10:36

Gisteren vroeg mijn al wat op gevorderde leeftijd zijnde moeder of ik voor haar haar chipkaart kon activeren. Dat bleek een nogal uitvoerige exercitie te zijn, met het aanvragen van een gebruikersnaam incl. wachtwoord en het invoeren van het een en ander aan gegevens, plus een bezoek aan de kaartautomaat op het station en dan nog het overmaken van een symbolisch bedrag. Eigenlijk kun je dat van ouderen die niet zo handig met computers zijn niet vragen. Het moet toch mogelijk zijn om zo´n ding met twee muisklikken te kunnen activeren, zonder dat je er een uur mee bezig bent.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Riva » do 31 dec 2009, 11:06

^^ Klopt, ik moet laatst naar Amsterdam, o.a. met de metro. Toen leek het me handig om mijn ov-chipkaart maar eens te activeren. Was inderdaad een nogal omslachtige operatie, waarbij ik op weg naar Amsterdam ook nog langs station Amersfoort moest. Voor ouderen inderdaad niet makkelijk. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een betaalmiddel, dus enige zorgvuldigheid is wel geboden.
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Hajo » do 31 dec 2009, 14:38

Dat gaat nog leuk worden: ik wil een dezer dagen naar Rotterdam. Ik moet in het centrum zijn en heb het idee mijn auto bij een P&R te stallen en met de metro de stad in te gaan. Daarvoor heb ik dus een OV-chipkaart nodig. Maar dan komen de vragen:

- Hoe vaak reis ik met het OV? Antwoord: zelden.
- Die chipkaart moet je dus met tegoed opladen: hoeveel ben ik kwijt voor een retourtje P&R Alexander - M-station Beurs? Teveel opladen en ik blijf (heel) lang met ongebruikt tegoed zitten.
- De aanvraagprocedure heb ik bekeken: zo gepiept. Maar hoe activeer je dat ding dan? Dat staat er niet bij.

Laat maar: ik parkeer mijn auto wel in de parkeergarage Beurs á 2,50 per uur. :kwaad:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » do 31 dec 2009, 17:37

Je kan ook met de trein naar CS en dan lopen :idea:

Maar goed, omdat je zelden met het OV reist kun je gewoon een enkeltje (of een dagkaart) kopen op het CS. Dan heb je een anonieme kaart en kom je helemaal niet in aanraking met activatieprocedures e.d.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Riva » vr 01 jan 2010, 11:29

^^ Krijg je in Rotterdam geen metro- of tramkaartje bij een P+R-terrein? In Amsterdam wel. Daar kreeg ik bij de Amsterdam-Arena gewoon een papieren OV-chipkaart.
Rainier

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » vr 01 jan 2010, 11:55

Nee, in Rotterdam zijn ze nog niet zover in de ontwikkeling, in tegenstelling tot Amsterdam. Wel is er een tijd een proef geweest dat je je auto gratis mocht stallen in de parkeergarage Zuidplein als je met de metro verder zou reizen, maar ik weet eigenlijk niet hoe dat afgelopen is.

Het Amsterdamse model is prima. Ik maak er zelf ook gebruik van als ik in de stad moet zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door RoelZ1 » vr 01 jan 2010, 12:04

In Rotterdam krijg je dan geen metrokaartje bij een P+R plaats, maar bij Kralingse Zoom is het parkeren gewoon gratis;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Hajo » vr 01 jan 2010, 17:31

Palance schreef:Je kan ook met de trein naar CS en dan lopen :idea:
Oh ja. :oops: ;)
Palance schreef:Maar goed, omdat je zelden met het OV reist kun je gewoon een enkeltje (of een dagkaart) kopen op het CS. Dan heb je een anonieme kaart en kom je helemaal niet in aanraking met activatieprocedures e.d.
Kun je zo'n enkeltje of dagkaart ook bij P&R Alexander kopen? Zo ja, dan is mijn probleem opgelost en hoef ik niet met de auto de stad in. Overigens: volgens mij is parkeren bij P&R Alexander ook gratis. Dat kan echter veranderd zijn, ik ben er lang niet meer geweest.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Timon91 » vr 01 jan 2010, 19:26

Vanaf vandaag moeten alle studenten met de Studenten OV-chipkaart gaan reizen. Het zal mij benieuwen hoe dat gaat. Ik moet (vanwege de eerste letter van mijn achternaam) mijn "bestelling ophalen" tussen 13 en 22 januari. Tot die tijd moet ik met een tijdelijk abonnement reizen. Ik heb het gisteren op het station even gecheckt of dat klopt, en er blijkt een Weekend-OV op te staan en een kortingskaart voor het weekend. Een beetje vaag, maar goed. Ik ga morgen weer naar huis, dus dan kan ik mooi kijken of het bevalt.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door mb90 » vr 01 jan 2010, 19:52

Hajo schreef: Kun je zo'n enkeltje of dagkaart ook bij P&R Alexander kopen? Zo ja, dan is mijn probleem opgelost en hoef ik niet met de auto de stad in. Overigens: volgens mij is parkeren bij P&R Alexander ook gratis. Dat kan echter veranderd zijn, ik ben er lang niet meer geweest.
Je kunt bij de automaat van het metrostation Alexander ook een enkeltje of een dagkaart kopen. Ik dacht dat de P+R daar inderdaad gratis was, maar alleen als je daarna van het OV gebruikt maakt. Hoe dat werkt weet ik niet, want ik parkeer nooit de auto bij die P+R. ;) Anders is het rond de € 1,50 per uur.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Giuseppe » vr 01 jan 2010, 19:59

Timon91 schreef:Vanaf vandaag moeten alle studenten met de Studenten OV-chipkaart gaan reizen. Het zal mij benieuwen hoe dat gaat. Ik moet (vanwege de eerste letter van mijn achternaam) mijn "bestelling ophalen" tussen 13 en 22 januari. Tot die tijd moet ik met een tijdelijk abonnement reizen. Ik heb het gisteren op het station even gecheckt of dat klopt, en er blijkt een Weekend-OV op te staan en een kortingskaart voor het weekend. Een beetje vaag, maar goed. Ik ga morgen weer naar huis, dus dan kan ik mooi kijken of het bevalt.
Zullen wel leuke toestanden gaan worden maandag, honderden studenten die bij één paaltje moeten uitchecken. Als het goed is kan je je bestelling wel al ophalen nu, bij mij stond het ook al klaar.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Timon91 » vr 01 jan 2010, 20:14

Nee, ik heb gekeken, hij stond nog niet klaar.

En over die paaltjes: gelukkig fiets ik altijd naar de universiteit, en gebruik ik die chipkaart alleen in het weekend :)
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Via » vr 01 jan 2010, 20:58

Ik snap er allemaal niet veel van. Moet ik nu met die chipkaart gewoon reizen en hem tonen, zolang ik dat product er niet op kan zetten?

ErwinFCG
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 1:00

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door ErwinFCG » vr 01 jan 2010, 22:01

Bijzonder, de buschauffeur vroeg mij vanmiddag "heb je een week- of weekend-OV?". Ze snappen toch zelf ook wel dat niemand gaat toegeven dat 'ie een week-OV heeft als het weekend is en andersom??

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 jan 2010, 22:59

ViaHaaren schreef:Ik snap er allemaal niet veel van. Moet ik nu met die chipkaart gewoon reizen en hem tonen, zolang ik dat product er niet op kan zetten?
Er staat een tijdelijk product op tot het einde van de maand; dezelfde kaart als dat je in 2009 had. Wil je wisselen, dan had je dat moeten aangeven en kun je je nieuwe reisproduct nu ophalen.

In de bus, tram en metro moet je vanaf vandaag inchecken, voor zover er chipkaartapparatuur aanwezig is. Voor de trein hoeft dat nog niet, het mag wel.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Mark » za 02 jan 2010, 1:15

Voor de metro is het sowieso handig om in te checken, anders wordt de RET boos dat je continu poortjes open beukt ;).

Allowel, staan overal in Amsterdam poortjes bij de metro?

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Giuseppe » za 02 jan 2010, 1:18

Coen Tunnel schreef: Voor de trein hoeft dat nog niet, het mag wel.
Is dat zo? Ik dacht te begrijpen dat het verplicht is en dat je anders een boete krijgt.

Gesloten