[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Giuseppe
verkeersader

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Giuseppe » di 24 nov 2009, 21:49

^^Ik zag het idd net toen ik mijn reactie plaatste, dus heb ik die maar even veranderd ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 nov 2009, 7:43

Ik had al dagen moeite om mijn chipkaart online te raadplegen. Site (deels) plat, pagina niet gevonden na het ingeven van je wachtwoord. Maar nu lukt het me dan toch weer :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 25 nov 2009, 11:29

Giuseppe schreef:Nog steeds geen chipkaart kasten zien verschijnen hier
Op station Maastricht staat aan de kant van de ingang aan de Meerssenerweg al enkele maanden een chipkaartlezer, met daarop de tekst "let op, niet in gebruik"...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 nov 2009, 13:43

^^Volgens mij staat er op het perron bij de sporen 5 en 6 ook een chipkaartlezer :)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 25 nov 2009, 16:29

Alle stations, die door NS aangedaan worden, zouden een werkende chiplezer moeten hebben. Alleen zijn ze slechts nog te gebruiken door anonieme kaarten (iig geen NS-kortingskaarten). Of je ook kunt opladen is weer een ander punt.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 nov 2009, 18:48

Dat kan bij de kaartautomaten met aanraakscherm met een bolle voorkant.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » wo 25 nov 2009, 22:01

waldo79 schreef:^^Volgens mij staat er op het perron bij de sporen 5 en 6 ook een chipkaartlezer :)
Ja klopt, de NS palen staan er wel al. Ik bedoelde eigenlijk bij Veolia, bij de bussen maar ook de treinen. Vanaf 1 januari moeten die er allemaal zijn. Er is trouwens laatst bekend gemaakt dat de spoorovergang in Maastricht voorlopig nog niet wordt afgesloten met poortjes.

simon
autoweg

Bericht door simon » do 26 nov 2009, 7:02

er is volgens mij nog helemaal geen datum vastgesteld waarop je met de OV chip met de niet-NS treinen kunt reizen.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » do 26 nov 2009, 17:12

En dat is nu precies het punt. Er is wél een datum vastgesteld waarop studenten in het hele land alleen nog maar met de OV-chip kunnen reizen: 1 januari 2010. Als dat dan nog niet in alle bussen en treinen kan is er dus een probleem.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 nov 2009, 17:30

^^ Dat is het probleem van de vervoerder. Studenten kunnen in dat geval reizen door het tonen van hun chipkaart aan de bestuurder of conducteur.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 nov 2009, 18:47

Gisteren heb ik weer eens in Amsterdam met de metro gereisd. Het viel me meteen op dat sommige metrostations absoluut niet dichtgetimmerd zijn. In ieder geval voor Bijlmer Arena, maar ook voor bv. Duivendrecht en Amstel waar je makkelijk van de trein op de metro kan overstappen. Voor de mobiliteit een uitstekende keuze, maar voor de chipkaart zeer ongelukkig. Rotterdam heeft dat op station Schiedam-Centrum beter gedaan, maar dat is dan ook de enige cross-platform overstap trein<->metro in het Rotterdamse, Amsterdam heeft meer van deze situaties.
Op Bijlmer Arena stonden beneden in de hal 2 paaltjes van de NS en de GVB broederlijk naast elkaar. Met de gebruiksaanwijzing dat je eerst uit moet checken bij het GVB, en dan bij de NS (of andersom). Mijns inziens ondermijnt dat het gebruik van de chipkaart totaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2009, 20:14

Palance schreef:Op Bijlmer Arena stonden beneden in de hal 2 paaltjes van de NS en de GVB broederlijk naast elkaar. Met de gebruiksaanwijzing dat je eerst uit moet checken bij het GVB, en dan bij de NS (of andersom). Mijns inziens ondermijnt dat het gebruik van de chipkaart totaal.
Dat is helaas ook de situatie in Hengelo, waar je over kunt stappen van NS op Syntus en omgekeerd. En dat is soms maar een krappe overstaptijd. Ik zie niet in waarom het nodig is; het lijkt me duidelijk dat tussen begin- en eindstation de kortste route wordt gerekend net zoals nu, ongeacht de vervoerder.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 nov 2009, 20:54

Dat is tussen de Bijlmer en Amsterdam Centraal toch best een beetje lastig..., daarnaast kan het systeem niet overweg met het feit dat je bij één vervoerder incheckt en bij een andere uitcheckt. Overstappen is in principe altijd in- en uitchecken. Dat is bijvoorbeeld als je intern GVB overstapt ook al zo (net als bij Connexxion). Allen met deze twee vervoerders heb ik overigens ervaring wat betreft chipkaart.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2009, 21:02

Vinny schreef:Dat is tussen de Bijlmer en Amsterdam Centraal toch best een beetje lastig..., daarnaast kan het systeem niet overweg met het feit dat je bij één vervoerder incheckt en bij een andere uitcheckt.
Slecht systeem dan. In Luxemburg hebben ze precies dezelfde chipkaarten (maar dan van betere kwaliteit), hoef je slechts per reis in te checken en maakt het niet uit bij welke vervoerder je dat doet.
Overstappen is in principe altijd in- en uitchecken.
Bij NS weer niet, maar is het met de trein tussen twee vervoerders dan weer wel.
Dat is bijvoorbeeld als je intern GVB overstapt ook al zo
Ook van metro op metro?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 nov 2009, 21:47

Bij NS weer niet
Nou dat is voor de poorten van de hel weggesleept. En op een station als Leiden zal het waarschijnlijk toch verplicht worden voor overstappen die niet cross-platform zijn...
Ook van metro op metro?
Heb ik nog niet geprobeerd. De overstap die ik vroeger maakte (50 -> 51) zal ik voorlopig niet meer hoeven maken...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2009, 22:06

Vinny schreef:Nou dat is voor de poorten van de hel weggesleept. En op een station als Leiden zal het waarschijnlijk toch verplicht worden voor overstappen die niet cross-platform zijn...
Lekker eenduidig dan... :roll:

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 27 nov 2009, 23:17

^^ Ja ik vind dat ook zonde. De bedoeling van het kaartje is integratie, dat zou ook in de prijs mogen blijken.

Stel dat je van Delft naar Den Haag NOI gaat, en de rechtstreekse trein rijd niet of je hebt henm gemist, dan zou ik het normaal vinden dat een alternatief (trein naar Den Haag Centraal en dan 1 halte met Randstadrail) net zo duur is. Ov wordt immers aantrekkelijker wanneer de frequentie hoger is. Als je dan rekening moet houden met wijzigende tarieven als je reis net iets anders uitpakt...Ik snap het aan de ene kant wel omdat de vervoerders hun deel van buit willen hebben, maar aan de andere kant moet men beseffen dat het systeem als geheel er niet aantrekkelijker op wordt. Zonde.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 27 nov 2009, 23:24

Coen Tunnel schreef:Slecht systeem dan. In Luxemburg hebben ze precies dezelfde chipkaarten (maar dan van betere kwaliteit), hoef je slechts per reis in te checken en maakt het niet uit bij welke vervoerder je dat doet.?
Volgens mij is het trein- en busvervoer in Luxemburg in handen van een en dezelfde vervoerder.

Maar als nog niet alle chiplezers zijn geplaatst voor Januari zou dit dus betekeken dat je met een studenten ov-chipkaart zowel door de week als in het weekend kan reizen.

simon
autoweg

Bericht door simon » za 28 nov 2009, 9:48

^^ Tussen kunnen en mogen zit een groot verschil. Ik kan ook zonder kaartje met de trein reizen. Het zal me zelfs wel lukken zonder kaartje een buschauffeur te passeren. Ik kan ook inchecken in de bus, direct weer uitchecken en gaan zitten. Als het een beetje druk is met instappende passagiers heeft de buschauffeur dat toch niet in de gaten. Maar dat het kan, betekent nog niet dat het mag.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 28 nov 2009, 10:03

Ik heb een vraag over de studenten OV-chipkaart. Ik had ook al een mailtje gestuurd naar http://www.ov-chipkaart.nl, maar die wisten het niet. Maar goed, mijn vraag. Ik ga soms naar Gronau vanuit Enschede, en kan dan tot de grens met mijn studenten OV reizen. Vanaf de grens tot station Gronau heb ik een kaartje (retourtje Gronau (gr.) - Gronau). Hoe gaat dat met de studenten OV-chipkaart? Op de heenweg is het me ondertussen duidelijk, maar voor de terugweg weet ik het niet. Op de heenweg check je namelijk gewoon in op spoor 5 op station Enschede, en als je na een bepaalde tijd nog niet bent uitgecheckt dan word je automatisch uitgecheckt bij de grens. Op de terugweg is zoiets niet mogelijk lijkt me. Is hier iemand die het weet?
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 28 nov 2009, 10:55

Vinny schreef: daarnaast kan het systeem niet overweg met het feit dat je bij één vervoerder incheckt en bij een andere uitcheckt.
En dat is nou juist die doodsteek. Ik ben voor invoering geweeest van de chipkaart omdat dat nou juist de bedoeling geweest zou zijn. Dat je bij het wisselen van een voertuig (tram, bus) of verlaten van een station (metro, trein) moet in- en uitchecken, daar kan ik me nog wel in vinden, maar niet de omslachtige gedoe omdat vervoerders blijkbaar niet goed kunnen (of willen!) samenwerken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 nov 2009, 0:29

Giuseppe schreef:
Coen Tunnel schreef:Slecht systeem dan. In Luxemburg hebben ze precies dezelfde chipkaarten (maar dan van betere kwaliteit), hoef je slechts per reis in te checken en maakt het niet uit bij welke vervoerder je dat doet.?
Volgens mij is het trein- en busvervoer in Luxemburg in handen van een en dezelfde vervoerder.
Nee dus, waarom zou ik het anders noemen dat er verschillende vervoerders zijn? :? Er zijn vier verschillende busvervoerders, waarbij CFL, de spoorwegmaatschappij, slechts een minderheid van de buslijnen in handen heeft. AVL rijdt de stadsbussen in Luxemburg, TICE rijdt in de regio rond Esch-sur-Alzette, de voormalige mijnstreek in het zuidwesten van het land. RGTR is bijna in het hele land actief, maar met uitbaters die elk op hun eigen lijnen met hun eigen huisstijl rijden zoals Sales-Lentz, Emile Weber, Bollig, Ecker, Vandivinit. Daarnaast zijn buitenlandse vervoerders ook op binnenlandse trajecten actief waarbij ook het Luxemburgse tarief geldt, zoals Semitul uit het Franse Longwy en het Duitse RMV en RSW.

Kortom, voor een land dat qua grootte en qua inwonertal overeenkomt met de provincie Drenthe heeft Luxemburg juist veel verschillende vervoerders.
Schenker schreef:^^ Ja ik vind dat ook zonde. De bedoeling van het kaartje is integratie, dat zou ook in de prijs mogen blijken.

Stel dat je van Delft naar Den Haag NOI gaat, en de rechtstreekse trein rijd niet of je hebt henm gemist, dan zou ik het normaal vinden dat een alternatief (trein naar Den Haag Centraal en dan 1 halte met Randstadrail) net zo duur is. Ov wordt immers aantrekkelijker wanneer de frequentie hoger is. Als je dan rekening moet houden met wijzigende tarieven als je reis net iets anders uitpakt...Ik snap het aan de ene kant wel omdat de vervoerders hun deel van buit willen hebben, maar aan de andere kant moet men beseffen dat het systeem als geheel er niet aantrekkelijker op wordt. Zonde.
Kan ik onderschrijven.
Palance schreef:
Vinny schreef: daarnaast kan het systeem niet overweg met het feit dat je bij één vervoerder incheckt en bij een andere uitcheckt.
En dat is nou juist die doodsteek. Ik ben voor invoering geweeest van de chipkaart omdat dat nou juist de bedoeling geweest zou zijn. Dat je bij het wisselen van een voertuig (tram, bus) of verlaten van een station (metro, trein) moet in- en uitchecken, daar kan ik me nog wel in vinden, maar niet de omslachtige gedoe omdat vervoerders blijkbaar niet goed kunnen (of willen!) samenwerken.
Ook dit kan ik helemaal onderschrijven. Het systeem zoals het er nu is is log en bureaucratisch, terwijl in andere landen te zien is dat chipkaartsystemen zoveel makkelijker kunnen functioneren. Het is gewoon zonde om te zien hoe een potentieel goed systeem zo slecht wordt uitgewerkt en dat mensen in veel gevallen duurder uit zijn en dat de voorlichting soms buitengewoon slecht is.

simon
autoweg

Bericht door simon » zo 29 nov 2009, 9:21

In Arnhem kan nu sinds 1 juli met de OV Chipkaart worden gereisd. Ik zie nog maar een enkeling ook daadwerkelijk die kaart gebruiken. Om precies te zijn heb ik de afgelopen tijd een stuk of twintig busritten gemaakt, waarbij ik één keer iemand anders heb gezien die de OV Chipkaart gebruikte. Terwijl de bus zonder uitzondering goed vol zat en er heel wat reizigers een strippenkaart lieten afstempelen of een kaartje bij de chauffeur kochten.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 29 nov 2009, 13:54

Goed om te lezen - ik ben volgende week in Arnhem. Kan ik mijn kaart daar mooi uittesten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 nov 2009, 17:13

Palance schreef:
De technische functies van de chipzuilen zijn heel anders, omdat het locale OV een totaal andere tariefstructuur heeft dan het treinvervoer in Nederland. Als er iemand iets te verwijten valt, is het de overheid dat een eenduidige tarievenstructuur had moeten vaststellen, waarbij vervoerders alleen de kilometerprijs zouden mogen vaststellen, maar dat alles ingekaderd in bepaalde mogelijkheden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 nov 2009, 18:23

^^ Op die manier kun je natuurlijk nooit een eenvoudig functionerend chipkaartsysteem realiseren... :roll:

Overigens wel slecht dat er wel zoiets als een chipkaart is, maar dat de techniek blijkbaar dusdanig beperkt is dat die niet overweg kan met de huidige tariefmogelijkheden; daar waar een website als 9292ov.nl bijvoorbeeld de prijs van een reis gespecificeerd kan geven...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 30 nov 2009, 19:31

9292ov is ook beperkt met zijn reiskostenopgave. De site weet niets van actiekaartjes (3 Euro-kaartjes, etc), kan niet omgaan met keuzes tussen strippenkaart en treinkaartjes van (o.a) Arriva treinen en neemt nooit kortingen voor kortingskaarten of 65+ mee. Voor de Q-liners is het buiten de spits (voor een enkeltje) meestal goedkoper om te strippen. In de spits is een kaartje in de bus weer meestal goedkoper, maar niet voor 65+ers, etc, etc.

Een voorbeeld: zoek op Groningen-Delfzijl per Arriva-trein. De site geeft slechts het treinkaartje van 6,60 enkele reis. Wie met een strippenkaart reist is echter goedkoper af: 11 strippen = 5,40. Wie met de bus naar Delfzijl wil (en de tijd heeft) is nog goedkoper uit, want 9 strippen, ofwel 4,40. Dit omdat de trein een stukje omrijdt. Wie na 9en rijdt met NS kortingskaart betaalt 4,00 dus dat is weer goedkoper dan strippen. Werknemers uit Delfzijl die in Groningen wonen (met kortingskaart) zijn (los van wellicht abonnementen) het best af door heen te strippen en terug een treinkaartje met korting te kopen. Voor ouderen (65+ers) met een NS-kortingskaart zijn treinkaartjes helemaal een domme zet. De strippenkaart geeft altijd 50% (edit: moet zijn 35%) korting (op een al lagere prijs), de treinkaartjes slechts op bepaalde tijden 40%.
Laatst gewijzigd door Peter op ma 30 nov 2009, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 nov 2009, 19:43

Coen Tunnel schreef: Overigens wel slecht dat er wel zoiets als een chipkaart is, maar dat de techniek blijkbaar dusdanig beperkt is dat die niet overweg kan met de huidige tariefmogelijkheden; daar waar een website als 9292ov.nl bijvoorbeeld de prijs van een reis gespecificeerd kan geven...
... alleen niet van de reis per chipkaart (daar moet je heel ver voor zoeken)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 nov 2009, 19:48

Peter schreef:De strippenkaart geeft altijd 50% korting (op een al lagere prijs), de treinkaartjes slechts op bepaalde tijden 40%.
Roze strippenkaart geeft niet 50% korting, maar 35%.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 30 nov 2009, 20:07

Je hebt gelijk. Ik ben daar kennelijk te oud én te jong voor....