[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Vinny » ma 30 nov 2009, 20:13

Hahaha ooit was het ook 40%. Dacht ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 30 nov 2009, 20:15

Volgens mij was het ooit 50%, maar ik kan in de war zijn met de oude HTM-kaartjes van daarvoor. Daar kon je met 2 kinderen/65plussers (feitelijk: 2 kortingsklanten) ook reizen op één voltariefkaartje.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2009, 9:23

Wat overigens ook waardeloos is is dat je met een chipkaart alleen óf tweede óf eerste klas kan reizen... Je hebt niet meer de keuze om soms eerste en soms tweede klas te reizen. Dat is wel een gemis.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 01 dec 2009, 9:49

Inderdaad. Nu kan je voor de niet-standaard klasse nog een papieren kortingskaartje kopen. Straks (2011?) moet je wellicht een 2e kortingskaart kopen of besluiten 1e klas alleen met korting te doen en 2 klas (gewone OVkaart) voor 9-en.

Ik vermoed dat er wel een optie komt op de NS-automaat om je voorkeur voor een dag of voor langere tijd om te zetten tussen 1e en 2e klasse.

Met een standaard 1e klasse ben je ook genoodzaakt een 1e klaskortingsticket te kopen voor trajecten zonder 1e klas, zoals sommige niet-NS vervoerders hebben. Kan je net zo goed een standaard 2e klas ticket kopen...
Ik ervanuit dat je dan ook 2e klas betaalt bij de andere vervoerders.

Ik geloof niet dat NS zelf nog trajecten heeft zonder 1e klas (zoals vroeger Zoetermeerlijn). Wellicht dat een lijntje als Zwolle-Kampen (co-NS) geen 1e klas heeft. Sommige NS-treinen (zoals dieselsstoptreinen tussen Groningen en Zwolle) hebben maar 12 1e klas plaatsen in de hele trein.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 01 dec 2009, 9:57

^^ Het treintje tussen Kampen en Zwolle is volgens mij net zo, die heeft dacht ik 6 stoelen eerste klas.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2009, 9:58

Gewoon 12 per treinstel hoor, zoals elke DM'90.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 01 dec 2009, 10:05

Het zijn er buitengewoon veel in elk geval ;).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 01 dec 2009, 10:12

Schenker schreef:Het zijn er buitengewoon veel in elk geval ;).
Veel ? Zeker op langere trajecten buitengewoon weinig (ik denk laagste percentage van alle NS treinen behalve wellicht nog een enkele ex-Zoetermeer treinstel zonder 1e klas). En dan hebben ze nog eens geen enkele luxe meer dan de 2 klas, net zoals in veel nieuwere enkeldeks stoptreinen. Zelfde harde, krappe stoelen met weinig beenruimte....

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 dec 2009, 10:14

^^Maar de inzet van DM90 als stoptrein tussen Groningen en Zwolle is toch maar tot einde dienstregeling :?:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2009, 10:34

Peter schreef:
Schenker schreef:Het zijn er buitengewoon veel in elk geval ;).
Veel ? Zeker op langere trajecten buitengewoon weinig (ik denk laagste percentage van alle NS treinen behalve wellicht nog een enkele ex-Zoetermeer treinstel zonder 1e klas).
Zijn er niet meer.
En dan hebben ze nog eens geen enkele luxe meer dan de 2 klas, net zoals in veel nieuwere enkeldeks stoptreinen. Zelfde harde, krappe stoelen met weinig beenruimte....
1e klas in DM'90 heeft middenarmsteunen.

Trajecten met alleen 2e klas zijn te vinden bij Connexxion (Almelo-Mariënberg), Syntus (alle trajecten) en Arriva (Dordrecht-Geldermalsen en de Friese lijnen Harlingen-Leeuwarden en Stavoren-Leeuwarden; daar kan wel 1e klas voorkomen maar bestaat formeel alleen 2e klas, dus mag je met een kaartje 2e klas gaan zitten waar je wilt). Ook bij DB Regionalbahn Westfalen (Enschede-Gronau-Münster) is alleen 2e klas, daar is de 1e klasse gedegradeerd zonder dat er aanpassingen gedaan zijn. Nu heb je ruim beenruimte en een groter tafeltje. En ook de Euregiobahn van Heerlen naar Aken en verder heeft volgens mij alleen 2e klas. Aangezien voor die trein de Nederlandse vervoerder officieel de NS is, zou dat dan de enige NS-verbinding zonder 1e klasse zijn.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 01 dec 2009, 13:12

Coen Tunnel schreef:Wat overigens ook waardeloos is is dat je met een chipkaart alleen óf tweede óf eerste klas kan reizen... Je hebt niet meer de keuze om soms eerste en soms tweede klas te reizen. Dat is wel een gemis.
Tegen de tijd dat de kaartjes verdwijnen kan je ook losse enkeltjes en retourtjes kopen en op je chipkaart zetten als reisproduct in de kaartenautomaat, dan kan je dus ook als je normaal tweede klas reist een eerste klas kaartje kopen lijkt me.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 01 dec 2009, 13:15

Coen Tunnel schreef: Trajecten met alleen 2e klas zijn te vinden bij Connexxion (Almelo-Mariënberg), Syntus (alle trajecten) en Arriva (Dordrecht-Geldermalsen en de Friese lijnen Harlingen-Leeuwarden en Stavoren-Leeuwarden; daar kan wel 1e klas voorkomen maar bestaat formeel alleen 2e klas, dus mag je met een kaartje 2e klas gaan zitten waar je wilt). Ook bij DB Regionalbahn Westfalen (Enschede-Gronau-Münster) is alleen 2e klas, daar is de 1e klasse gedegradeerd zonder dat er aanpassingen gedaan zijn. Nu heb je ruim beenruimte en een groter tafeltje. En ook de Euregiobahn van Heerlen naar Aken en verder heeft volgens mij alleen 2e klas. Aangezien voor die trein de Nederlandse vervoerder officieel de NS is, zou dat dan de enige NS-verbinding zonder 1e klasse zijn.
Ook Gouda - Alphen a/d Rijn is (tot 13 december) alleen tweede klas en wordt door de NS gereden. De spitstreinen Leiden - Alphen - Gouda hebben ook een paar jaar zonder eerste klas gereden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 dec 2009, 16:36

Coen Tunnel schreef:Wat overigens ook waardeloos is is dat je met een chipkaart alleen óf tweede óf eerste klas kan reizen... Je hebt niet meer de keuze om soms eerste en soms tweede klas te reizen. Dat is wel een gemis.
Je kunt altijd een papieren overgangsbewijs 2e -> 1e klas kopen. Dit reisproduct wordt verchipt en in de loop van de komende jaren bestelbaar via internet en de kaartautomaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 01 dec 2009, 17:18

Coen Tunnel schreef:
Dat is bijvoorbeeld als je intern GVB overstapt ook al zo
Ook van metro op metro?
Ligt eraan. Als je van perron moet wisselen kan het voorkomen, anders niet.

Hebben jullie trouwens al enig idee of, en zoja wanneer ik met mijn persoonsgebonden GVB-kaart ook van de trein gebruik kan gaan maken? En hoe zit dat dan met voldoende saldo? Momenteel laadt mijn kaart automatisch weer op met 20 euro als het saldo onder de 5 euro komt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 01 dec 2009, 17:40

Ik denk dat dat dus al kan. Volgens mij kan alleen de groep met trajectkaarten (deel route gratis; deel niet) en met wisselend gratis/40% korting (studenten) nog niet per chip reizen, omdat het systeem nog niet voldoende getest is hiervoor.

Alleen kans de 5-10 Euro tegoed te weinig is. Moet je toch handmatig bijboeken voor NS. Ik neem aan dat je de GVB kaart ook bij 20 Euro naar 40 Euro (of zoiets) kan laten opboeken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2009, 20:38

paolie schreef:Hebben jullie trouwens al enig idee of, en zoja wanneer ik met mijn persoonsgebonden GVB-kaart ook van de trein gebruik kan gaan maken? En hoe zit dat dan met voldoende saldo? Momenteel laadt mijn kaart automatisch weer op met 20 euro als het saldo onder de 5 euro komt.
Als het goed is kan dat vanaf vandaag, je moet minimaal 20 euro saldo hebben om bij NS te kunnen reizen.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 01 dec 2009, 20:54

Met een persoonlijke chipkaart heb je 10 euro saldo nodig. De kaart moet eerst bij de balie worden geactiveerd (ook zoiets: waar vindt je nog balies? waarom kan dat niet gewoon bij de kaartautomaat?)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2009, 21:30

Schijnt binnenkort (of nu al?) ook bij de kaartautomaat te kunnen. Was wel belachelijk dat ik voor activeren inderdaad naar de balie moest, waarbij de eerste keer de medewerker doodleuk vertelde dat het niet hoefde (als er saldo op staat is-ie geactiveerd!), terwijl dat dus wel moest. Dus nog een keer naar de balie... :neenee: Slecht geïnformeerd personeel ook nog.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 02 dec 2009, 9:02

Peter schreef: Ik neem aan dat je de GVB kaart ook bij 20 Euro naar 40 Euro (of zoiets) kan laten opboeken.
Nee, dat kan dus weer niet. En ik heb geen idee of ik handmatig er geld bij kan zetten, maar ik neem aan van wel. Ik zal het eens gaan uitproberen.
De kaart is bij het GVB al geactiveerd, moet ik hem dan ook bij de NS gaan activeren?

EN WAAROM KAN IK WERKELIJK NERGENS DIT SOORT INFORMATIE VINDEN??? :(

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 02 dec 2009, 9:33

Waarschijnlijk omdat de NS in de eerste fase (December) zo weinig mogelijk reclame wil maken, om zo de introductie en belasting van het systeem langzaam op de voeren...

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 02 dec 2009, 13:37

Coen Tunnel schreef:Schijnt binnenkort (of nu al?) ook bij de kaartautomaat te kunnen.
Ik heb dit op de NS-site opgezocht voor mijn Voordeelurenabonnement.
Je moet:
1. Onder "Mijn NS" "Reizen op Saldo" aanvragen.
2. Een bevestigings-email afwachten.
3. Aktiveren bij de balie of (inderdaad) de kaartautomaat.
Aldus de NS. Ik wacht nog maar even af...
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 dec 2009, 14:45

^^Onhandig :shutup:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 02 dec 2009, 15:18

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2135485/rotterdam-volledig-ov-chipkaart.html]http://www.nu.nl[/url] (2-12-2009) schreef: Rotterdam volledig over op ov-chipkaart

DEN HAAG - De strippenkaart verdwijnt volledig uit het openbaar vervoer in en om Rotterdam. Vanaf 11 februari volgend jaar kunnen reizigers die in de Rotterdamse regio in tram, bus en metro stappen, alleen nog gebruikmaken van de ov-chipkaart. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) heeft de Rotterdamse stadsregio woensdag toestemming gegeven om de strippenkaart, die begin dit jaar al werd afgeschaft in de metro, ook uit bus en tram (inclusief RandstadRail) te verbannen. Daarmee is de regio de eerste in het land die overgaat op elektronisch betalen. Treinreizigers kunnen overigens nog wel met een gewoon treinkaartje reizen. Huizinga spreekt van opnieuw een mijlpaal in de omschakeling naar de ov-chipkaart. Haar besluit betekent tegelijk dat binnen een jaar, dus uiterlijk 11 februari 2011, in het hele land met de ov-chipkaart moet kunnen worden gereisd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 02 dec 2009, 15:52

Op de stations staat bij de in- en uitcheckpalen en bij de kaartautomaat aangegeven dat je voor de eerste reis langs de "servicebalie" moet (meestal veel balie, met weinig service). Ik zal direct me proberen aan te melden op Mijn.NS

EDIT: dat was zo gepiept. Nu moet ik de kaart nog activeren bij de kaartautomaat.

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 02 dec 2009, 17:57

^^ Hou ons op de hoogte!
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 02 dec 2009, 20:10

Wel, heel spannend was het verder niet. Aangekomen op het station hield ik mijn kaart voor de lezer, na enig heen en weer bewegen scande het apparaat mijn kaart. Ik kreeg mijn kaart-informatie op het scherm, met reissaldo. Links een aantal knoppen, "opladen" en "bestelling ophalen". Via bestelling opladen werd de kaart geactiveerd, nog een keer scannen en er verscheen een melding die neerkwam op "hiep hiep hoera, uw kaart is geactiveerd"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 dec 2009, 20:24

^^Ik zal het binnenkort ook eens proberen. Er staat trouwens een uitgebreid verhaal over de OV Chipkaart voor houders van een voordeelurenkaart in het magazine "Spoor" :idea:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 02 dec 2009, 20:30

Ik, houder van een OV-jaarkaart, kreeg een maand geleden van de NS een brief met het verzoek om vooral geen gebruik te maken van de chipkaart en verdere communicatie af te wachten. Een reden stond er niet bij, maar ik denk dat ze willen voorkomen dat iedereeen tegelijk zijn kaart gaat activeren.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 03 dec 2009, 19:10

^^
Ik heb ook een OV-jaarkaart, maar heb deze brief niet gekregen. Waarom in godsnaam zou je met een OV-jaarkaart de chipfunctie gebruiken ? Bijna alles is al "gratis". Een toeslagkaartje voor de ICE ?

Bedoel je niet een NS-kaart of een trajectkaart ?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 dec 2009, 19:12

Peter schreef:Ik heb ook een OV-jaarkaart, maar heb deze brief niet gekregen. Waarom in godsnaam zou je met een OV-jaarkaart de chipfunctie gebruiken ? Bijna alles is al "gratis". Een toeslagkaartje voor de ICE ?
Heb je ook niet nodig bij een OV- of NS-jaarkaart, de ICE is dan zonder toeslag te gebruiken (geldt ook voor een NS-trajectkaart die geldig is voor een deel van of het hele ICE-traject Amsterdam-Arnhem). Formeel is de toeslag wel verplicht bij een OV-studentenkaart, maar boe! is geen student meer.