[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2010, 1:24

Nee. Mijn vriendin werd op nieuwjaarsdag gecontroleerd, de conducteur pakte haar chipkaart (waar weekend-reisrecht op staat) en controleerde hem met een apparaatje en het was okee, zonder dat ze had ingecheckt.
www.studentenov-chipkaart.nl schreef:In de trein hoef je voorlopig nog NIET in/uit te checken. NS voert de OV-chipkaart gefaseerd in. Voor de trein moet je in de kortingsuren nog een papieren kortingskaartje kopen.
In bussen in gebieden waar de ov-chipkaart nog niet is ingevoerd hoef je natuurlijk ook niet in- en uit- te checken. Daar kun je dus feitelijk elke dag van de week gratis reizen, omdat op de chipkaart zelf niet te zien is of je een week- of een weekendkaart hebt. Datzelfde geldt voor de spoorlijnen van Arriva, Veolia en Syntus. Arriva schijnt met het probleem te zitten geen apparatuur te hebben om de chipkaarten überhaupt te kunnen controleren...

Afbeelding

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 02 jan 2010, 9:09

^^Klopt het dat je op het stuk Enschede-Duitsland (PEG en DB Regio) ook al met de OV-chipkaart kan reizen?
Mark schreef: Allowel, staan overal in Amsterdam poortjes bij de metro?
Ja, er staan wel overal poortjes, maar het systeem is niet overal gesloten. Zo heb ik al meerdere malen zwart gereisd tussen Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer als de stoptrein weer eens flinke vertraging had en ik ook geen tijd meer om in te checken. In Duivendrecht kun je van de trein cross-over overstappen naar de metro, en in Bijlmer is er wel een "afgesloten stuk" voor de reizigers, maar zolang de treinpoortjes nog open zijn heeft het weinig zin. Op de kleinere metrostations staan overal poortjes.

Zondag, twee weken geleden, kwam mijn vader terug op Schiphol. Ma durfde de weg niet op, en aangezien ik toch een weekend-OV heb ben ik hem maar gaan ophalen. Na een nog redelijk goed verlopen heenreis (slechts 1 uur vertraging) vertrokken we op Schiphol al met +20. Op Amsterdam Zuid stond de trein toen vast tussen twee ingesneeuwde wissels, dus we konden geen kant meer op. Toen maar de metro genomen. Probleem: pa heeft geen OV-chipkaart en op station Zuid kun je alleen door de poortjes naar het perron. Toen heb ik maar het invalidepoortje geopend en is pa er (met koffer en al) achteraan geglipt. Op station Duivendrecht kon hij vervolgens gewoon doorlopen (geen gesloten systeem) terwijl ik uitcheckte. Je moet toch wat ;)
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 jan 2010, 10:44

Allowel, staan overal in Amsterdam poortjes bij de metro?
Alleen niet op de haltes van de 51 (Amstelveenlijn), tussen de stations Boelelaan VU en Westwijk. Voor de rest staan er overal poortjes. Voor treinreizigers is het systeem niet gesloten. Je kunt op het Amstelstation overstappen zonder in te checken. Het is wel gevaarlijk: het kan je een boete van 35 euro opleveren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 02 jan 2010, 11:12

Coen Tunnel schreef:
ViaHaaren schreef:Ik snap er allemaal niet veel van. Moet ik nu met die chipkaart gewoon reizen en hem tonen, zolang ik dat product er niet op kan zetten?
Er staat een tijdelijk product op tot het einde van de maand; dezelfde kaart als dat je in 2009 had. Wil je wisselen, dan had je dat moeten aangeven en kun je je nieuwe reisproduct nu ophalen.

In de bus, tram en metro moet je vanaf vandaag inchecken, voor zover er chipkaartapparatuur aanwezig is. Voor de trein hoeft dat nog niet, het mag wel.
Ja maar ik heb dat product nog niet opgehaald bij een automaat, dus ik weet niet of dat wat uitmaakt? Er stond op die site dat het voor mijn achternaam pas mogelijk is vanaf 4 januari om het product op te halen.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 02 jan 2010, 11:32

Coen Tunnel schreef:Arriva schijnt met het probleem te zitten geen apparatuur te hebben om de chipkaarten überhaupt te kunnen controleren...
Zelfde geldt voor Veolia op de Maaslijn en Heuvellandlijn. Verder heeft Veolia nog geen in- en uitcheckapparatuur. In eerste instantie wilde Veolia Rail dit in de treinen doen, waarschijnlijk wordt daar nu van af gezien en komen er paaltjes op de perrons, net als bij NSR.
Overigens moeten ook in de bussen van Veolia (in Brabant althans) nog altijd in- en uitcheckpunten komen, schiet niet erg op met Veolia Transport dus.
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 02 jan 2010, 11:33

Mooi, dan zitten we dus voorlopig nog niet met die onzin van in- en uitchecken en kunnen we de kaart gewoon laten zien. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 02 jan 2010, 12:57

Wat moet er eigenlijk gebeuren met de oude groene kaart? Verknippen? Terugsturen? Opeten?

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » za 02 jan 2010, 13:23

Niks, daar staat best wel groot op dat-ie van 2009 is, dus die is sinds gisteren zijn geldigheid verloren. Ik heb al mijn oude OV's gewoon bewaard :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 02 jan 2010, 13:29

Mark schreef:Wat moet er eigenlijk gebeuren met de oude groene kaart? Opeten?
Eet smakelijk :mrgreen:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 02 jan 2010, 13:33

Ach...krijgt 'ie in ieder geval zijn groente nog binnen...:puh2:

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 02 jan 2010, 13:37

Mark schreef:Wat moet er eigenlijk gebeuren met de oude groene kaart? Verknippen? Terugsturen? Opeten?
Tot 1 februari 2010 wordt de kaart nog gedoogd in de treinen van de NS, omdat de IB-groep/DUO haar zaakjes niet op orde heeft en niet iedere student al een OV-chipkaart heeft ( :!: ).
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2010, 15:19

ViaHaaren schreef:Ja maar ik heb dat product nog niet opgehaald bij een automaat, dus ik weet niet of dat wat uitmaakt? Er stond op die site dat het voor mijn achternaam pas mogelijk is vanaf 4 januari om het product op te halen.
Je hebt een tijdelijk reisproduct op je kaart staan dat geldig is tot en met 31 januari. Dat product is gelijk aan wat je in 2009 had: een weekkaart of een weekendkaart.

Je kunt je reisproduct nu al ophalen, vanaf 4 januari is slechts een adviesdatum.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 02 jan 2010, 15:47

In de Limburger heeft al een artikel gestaan over het niet kunnen herkennen van week- en weekend OV. Vanaf half januari zullen de controleurs in Limburg (En waarschijnlijk overal bij Veolia) uitleesapparaten hebben.

edit: Dit artikel
Limburger.nl (31-12-2009) schreef:Ov-studentenchip is voor Veolia een stukje plastic

Studenten zijn in 2010 op hun ov-chipkaart aangewezen. Maar hoe moet dat dan in Limburg, waar Veolia nog niet berekend is op zo'n digitaal vervoersbewijs?
Door Roel Ophelders

Voor de boordcomputers in de lijnbussen is de informatie op het stukje plastic vooralsnog Chinees. En op de treinstations staan geen chiplezers, laat staan poortjes. Veolia loopt achter met de invoering van de ov-chipkaart en maakt weinig aanstalten tot een snelle inhaalrace. Niet verrassend nu ook het provinciebestuur onderschrijft dat de kaart Limburgers heel wat nadelen oplevert en niemand gebaat is bij een snelle invoering volgens het huidige draaiboek.

Limburg kan het zich permitteren om pas medio 2010 met de invoer te starten, want de strippenkaart en het papieren kaartje worden voorlopig nog niet afgeschaft. Dat zit anders bij de ov-studentenkaart. Het papieren vervoerbewijs waarmee studenten een deel van de week gratis mogen reizen, verdwijnt morgen wél. In 2010 geen geplastificeerde kaart meer die aan de chauffeur of conducteur moet worden getoond, maar een digitaal vervoersbewijs dat tegen een chiplezer gehouden moet worden. Laat Veolia die nu, in tegenstelling tot vele vervoerders elders, nog niet hebben. De oplossing ligt voor de hand, meldt Veolia. Zolang de apparatuur er nog niet is, wordt de digitale kaart op de zelfde manier gebruikt als de analoge voorganger. Gewoon laten zien aan de controleur dus. Maar in het hoofdpijndossier dat ov-chipkaart heet zou een oplossing geen oplossing zijn als deze niet meteen twee nieuwe problemen zou creëren.

Probleem één: aan de buitenkant van het pasje valt niet te zien of het een week- of weekendkaart betreft. Die informatie staat er immers digitaal op. Probleem twee: de kaart ‘weet' of een student wel of geen 'reisrecht' heeft en hoeft dus na afstuderen niet te worden ingeleverd. Oud-studenten die al driekwart jaar over hun bul beschikken, hebben vaak nog zo'n pasje, dat voor een Veolia-medewerker ogenschijnlijk nog steeds een geldig vervoersbewijs is.

Slimmeriken die hopen dat ze nu ongemerkt illegaal de hele week op en neer door Limburg kunnen reizen, komen echter bedrogen uit. Eventuele fraude is in de kiem gesmoord, meldt Veolia. "We hebben twintig handheld kaartlezers besteld. Daarmee kunnen stewards in de treinen en bussen straks de kaart uitlezen”, zegt directeur René de Beer. Niet echt veel voor álle Limburgse voertuigen, maar Veolia heeft momenteel simpelweg niet meer stewards. "We zullen ze dus zo gericht mogelijk moeten inzetten. Uit ervaring weten we waar grote stromen studenten samenkomen, en daar zullen we intensiever controleren.”

Of ‘grijsrijders' daarmee een aanmerkelijk risico lopen betrapt te worden, moet de praktijk straks uitwijzen. Voorlopig hebben ze vrij spel, al is het maar voor even. De lezers worden immers pas halverwege januari geleverd.

Gepubliceerd op: 31.12.09 06:00

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 02 jan 2010, 16:06

Coen Tunnel schreef: Je kunt je reisproduct nu al ophalen, vanaf 4 januari is slechts een adviesdatum.
De conducteur in de trein vertelde mij zonet dat je het alleen bij de AH ToGo kan ophalen. Het kan dus niet eens bij een NS-automaat... Helaas is er in Enschede geen AH ToGo, dus moet het maar een keer als ik weer naar mn ouders ga. Ook vertelde die conducteur dat ik voorlopig nog niet hoef in/uit te checken, en dat ik een brief krijg waarin vermeldt wordt vanaf wanneer ik dat wel moet doen. Hij had het er in ieder geval maar druk mee. Tussen Deventer en Almelo heeft hij precies één halve wagon kunnen controleren door de vele vragen over de studenten OV-chipkaart :mrgreen:

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 02 jan 2010, 16:10

De automaten staan onder andere bij de AH to go, maar ook bijvoorbeeld in gebouwen van universiteiten en hogescholen.

In Google maps kan je alle locaties vinden.
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&o ... fbfb2c5ae0

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2010, 16:13

En bij veel tabakszaken zoals Primera, Totaal Gemak, en sommige C1000-supermarkten.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 02 jan 2010, 16:43

Dat dacht ik ook, ik heb er ook al wel een paar zien staan, maar volgens die conducteur kon het echt enkel en alleen bij de AH ToGo. Nou ja, ik zie het wel :roll:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2010, 17:17

De conducteur heeft het mis.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 02 jan 2010, 23:09

Ik had afgelopen halfjaar een week-OV. Via de IB-groep heb ik aangegeven dat ik per 01-01-2010 weer een weekend-OV wilde.

Donderdagochtend maar eens op zoek gegaan naar een ophaalautomaat. Het NS-kaartjesautomaat vertelde me dat er iets van een NS-abonnement op zou moeten zitten, geldig t/m 2012. Toen maar eens naar een NS-balie gegaan. Die man verwees me naar de Kiosk op het perron. Daar stond inderdaad zo'n ding en er stond een week-OV voor me klaar. Die heb ik er toch maar op gezet, hoewel ik had verwacht er ook alvast een weekend-OV voor me klaar zou staan die dan bijvoorbeeld pas per 01-01 in zou gaan. Niet dus, maar liever iets dan niets.

Vandaag maar eens op de websites van de (studenten)OV-chipkaart gekeken naar het dichtstbijzijnde ophaalpunt in Zuidoost-Drenthe. De servicepuntzoekfunctie van de OV-chipkaartwebsite doet het niet eens! Ook een Gmapskaart gaf vanmiddag alleen maar de oplaadpunten weer, geen ophaalpunten dus.

Naar Primera's en postkantoren opgebeld, maar geen resultaat. Niemand weet eigenlijk echt waar het over gaat. Ophaal- en oplaadpunten worden systematisch door elkaar gehaald.

Gevolg: toch maar een treinkaartje kopen (-40%) en ruim 13 euro lichter... :evil:

Nu zie ik net dus de blijkbaar vandaag bijgewerkte Gmapskaart staan met daarop ook eindelijk wat ophaalpunten in ZO-Drenthe. In het begin van de middag stonden daar echt alleen maar de oplaadpunten (NS-apparaten op stations dus), maar ja nu heb ik de reis al gemaakt... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2010, 23:15

Kaaiman schreef:Vandaag maar eens op de websites van de (studenten)OV-chipkaart gekeken naar het dichtstbijzijnde ophaalpunt in Zuidoost-Drenthe. De servicepuntzoekfunctie van de OV-chipkaartwebsite doet het niet eens!
Die werkte eerder deze week prima. Je kunt altijd je treinkaartje naar de NS sturen met een restitutieverzoek. Je kunt immers aantonen dat je hebt aangegeven dat je dit jaar een weekend-ov-kaart wilde hebben, en vermoedelijk zullen ze nu wat coulanter zijn, zo rond de invoering van de studenten-ov-chipkaart.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 03 jan 2010, 1:14

nielske1990 schreef:Tot 1 februari 2010 wordt de kaart nog gedoogd in de treinen van de NS, omdat de IB-groep/DUO haar zaakjes niet op orde heeft en niet iedere student al een OV-chipkaart heeft ( :!: ).
Dan houden we hem nog mooi op zak.
Rene schreef:Eet smakelijk :mrgreen:
Bedankt, met peper en zout komt het best goed ;) !
Alain schreef:Ach...krijgt 'ie in ieder geval zijn groente nog binnen...:puh2:
Dat zit wel snor hoor :mrgreen: .
Coen Tunnel schreef:Je kunt je reisproduct nu al ophalen, vanaf 4 januari is slechts een adviesdatum.
Dat was in de eerste week van de opgegeven datum (16 december) nog niet het geval :shutup: . Enfin, ik ga het a.s. dinsdag dan maar eens proberen ergens. Ben benieuwd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2010, 1:19

Op internet stond dat het reisproduct uiterlijk 31 december zou klaarstaan.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » zo 03 jan 2010, 2:48

Kaaiman schreef:Nu zie ik net dus de blijkbaar vandaag bijgewerkte Gmapskaart staan met daarop ook eindelijk wat ophaalpunten in ZO-Drenthe. In het begin van de middag stonden daar echt alleen maar de oplaadpunten (NS-apparaten op stations dus), maar ja nu heb ik de reis al gemaakt... :roll:
Nou dat klopt niet helemaal, het is gewoon een andere kaart. Als je via Studenten ov website gaat staan er heel wat afhaalpunten niet op, deze heb ik ergens anders gevonden. :shoot:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 04 jan 2010, 11:43

Mark schreef:Enfin, ik ga het a.s. dinsdag dan maar eens proberen ergens. Ben benieuwd.
Uit nieuwsgierigheid net naar een oplaadpunt gelopen (Primera) en het reistegoed succesvol opgehaald :).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 04 jan 2010, 14:44

Eén van de universiteitsgebouwen hier schijnt ook een ophaalpunt te hebben. Zometeen maar eens proberen. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 04 jan 2010, 15:49

Bij mij is het ook gelukt vandaag, bij de 2e keer dat ik het probeerde. Overigens op de terugweg niet ingecheckt bij de trein, ik ben op Tilburg het paaltje finaal voorbij gelopen...

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » ma 04 jan 2010, 16:29

Mark schreef: Uit nieuwsgierigheid net naar een oplaadpunt gelopen (Primera) en het reistegoed succesvol opgehaald :).
Geweldig! Ik heb hem vandaag ook probleemloos opgehaald (bij de AH). Er stond zelfs het juiste product op :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2010, 18:50

ViaHaaren schreef:Bij mij is het ook gelukt vandaag, bij de 2e keer dat ik het probeerde. Overigens op de terugweg niet ingecheckt bij de trein, ik ben op Tilburg het paaltje finaal voorbij gelopen...
Inchecken is voor de trein ook niet verplicht.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 04 jan 2010, 20:44

Het apparaat op de uni had geen bestelling voor mij... :roll:

Dus dat worden weer onzekere tijden...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 05 jan 2010, 7:19

Riva schreef:Nou, nou, waar maken we ons in dit land tegenwoordig druk om. 7,50 euro in vijf jaar... Voor mijn bankpas was ik tot voor kort 2,50 euro per maand kwijt. Wel vind ik dat je je tegoed bij een nieuwe kaart gewoon moet houden.
Als ik het niet eens ben met de tariefstelling van mijn bank, dan kan ik overstappen. Bij de OV-chipkaart kan dat niet, omdat er maar één bedrijf (Translink) is dat de kaarten uitgeeft en dus de kosten in rekening brengt.
"Vroeger", toen je nog gewoon een zoveelsterrenabonnement kon kopen, moest je ook elke 5 jaar je stamkaart vervangen. Dat was altijd gratis. En ook het idee dat je je tegoed kwijt kunt zijn is pure diefstal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk