[NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Klaasje » za 14 dec 2019, 9:33

De spoortunnel ligt inderdaad ingeklemd tussen de bagagekelders. Je kunt per perronspoor ongeveer 10 treinen kwijt per uur toenemend naar circa 14 a 15 wanneer ERTMS wordt ingebouwd. Die treinen kan je met de huidige ruimte op de perrons niet op maximale lengte rijden omdat de perrons dan te vol worden. De tunnelsporen kunnen tot wel 30 treinen per uur aan met ERTMS. Die zijn het issue niet.

Voor 2030 worden er al 16 IC's 3 internationale treinen en 14 sprinters per uur verwacht. Daarmee is de tunnel stevig gevuld en de groeiruimte erg beperkt. De sprinters worden voor een zeer groot deel door het lokale vervoer gevuld. Bij het doortrekken van de NZ-lijn kan het aantal sprinters fors omlaag en kunnen er meer intercity's en internationale treinen rijden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Wouter N14 » za 14 dec 2019, 12:13

Hoe verhoudt dit zich eigenlijk tot de oorspronkelijke prognoses van toen de tunnel en het station werden gebouwd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Chris » za 14 dec 2019, 12:23

Dit is een belangrijke oorzaak:

Afbeelding

Dus in 9 jaar tijd een groei van meer dan 50% van de Nederlandse passagiers in de luchtvaart, voor het grootste deel via Schiphol natuurlijk. De groei is dermate groot dat het voor/na-transport per trein naar Schiphol voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk is voor de totale reizigersgroei op het spoor.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Wouter N14 » za 14 dec 2019, 13:00

^^ Het is inderdaad rap gegaan, maar eind jaren 80 was de explosieve groei van de luchtvaart door met name de lowcostcarriers sowieso niet voorzien lijkt mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » za 14 dec 2019, 14:18

En dan te bedenken dat in de jaren '90 de linkse politieke partijen de groei van Schiphol wilden beperken tot maximaal 40 miljoen passagiers per jaar :o
Hoeveel passagiers kan zo'n metrolijn aan ? Vermoedelijk minder dan de (slechts) de stoptreinen op Schiphol. Of kan je iedere 1-1.5 minuut een metro laten rijden (volledig geautomatiseerd) ? Bij een storing van de treintunnel (ma-za tussen 7 en 19 h) zal het nog steeds een chaos zijn.
Zou je niet beter meer dubbeldekkers moeten laten pendelen als "stoptrein" tussen Hoofddorp en Amsterdam CS ?
Normaal gesproken kan een (conflictvrije) metrobaan meer reizigers per uur vervoeren dan een treinspoor. Het hangt wel van de specifieke omstandigheden af: de 'oostlijn' in Amsterdam heeft bij Amsterdam Centraal slechts twee kopsporen in plaats van een keerlus of een opstelterrein. Dit beperkt de capaciteit nogal.
Men zegt dat die ook aan z'n capaciteit zit, maar als je van die voorgestelde 3 miljard een bedrag van 500 miljoen gebruikt, dan moet er toch ook wel e.e.a. aan capaciteitsuitbreiding te realiseren zijn?
Ik denk dat dat niet kan. De huidige spoorlijn ligt bij Schiphol ingeklemd tussen baggagekelders en in Amsterdam tussen woonwijken, het kantorengebied 'De Zuidas' en natuurlijk de Ring A10 en de A 4. Je kunt niet eenvoudig nog een paar sporen extra bijbouwen zonder dat het ontzettend veel geld kost. Bovendien heb je ook wel te maken met de stringente Nederlandse veiligheidseisen aan een tunnel, waardoor ook bij een klein incident de hele spoortunnel uit dienst moet. Een tweede spoortunnel (of het nou trams, metro's of treinen zijn) betekent wel dat er een alternatief is voor de reizigers om de luchthaven te bereiken. Dat is op zich ook wel wat waard.

Belangrijkste nadeel van het noemen van 3 miljard aan kosten, is dat het 'systeem' er waarschijnlijk ook voor gaat zorgen dat het geld er aan wordt uitgegeven. Er staan vast wel wat ingenieursbureau's te springen om plannen te maken en door te rekenen en als het in uitvoering gaat komen er vast ook wel weer bouwbedrijven die vinden dat ze met 100 miljoen euro een mooiere tunnel met fraaiere wandtegels én state-of-the-art LED-verlichting kunnen bouwen dan voor 10 miljoen euro een donkere grot... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Chris » za 14 dec 2019, 14:28

Vinny schreef: za 14 dec 2019, 14:18 En dan te bedenken dat in de jaren '90 de linkse politieke partijen de groei van Schiphol wilden beperken tot maximaal 40 miljoen passagiers per jaar :o
De tabel laat Nederlandse reizigerskilometers in de luchtvaart zien he, dat is niet hetzelfde als het aantal passagiers op Schiphol per jaar. Aan de andere kant geeft deze tabel ook geen indicatie van het gebruik van Schiphol door buitenlandse reizigers. De tabel illustreert vooral hoe veel de luchtvaart in Nederland is gegroeid (waarvan het grootste deel vanaf Schiphol natuurlijk).

Volgens Wikipedia heeft Schiphol nu 71 miljoen passagiers per jaar.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Durashift » za 14 dec 2019, 14:32

^^^maar daar moet je dan nog de kilometers van de toeristen die ons land (via Schiphol) komen bezoeken en verlaten nog bij op tellen, lijkt mij?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Coen Tunnel » za 14 dec 2019, 17:56

Om een indruk te krijgen van de reizigersgroei op Schiphol:

Afbeelding

Overigens kennen andere luchthavens ook een enorme groei. Eindhoven Airport zat begin deze eeuw nog rond de 300.000 passagiers per jaar, inmiddels zijn dat er meer dan 6,2 miljoen. Rotterdam Airport heeft momenteel rond de 1,8 miljoen passagiers per jaar, dat is meer dan het dubbele van begin deze eeuw.

Die 50% of meer groei over het afgelopen decennium is overal wel te zien in de passagiersaantallen per Nederlandse luchthaven. Alleen op Maastricht niet, daar schommelt het wat meer.

De Schipholspoortunnel en station Schiphol zijn in 2000 uitgebreid naar de huidige capaciteit. Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder en is het aantal reizigers ten opzichte van toen bijna verdubbeld. Een meer robuuste infrastructuur, en daar reken ik een metro naar Amsterdam zeker toe, hoort bij één van de grootste luchthavens van Europa en de mainportfunctie die Schiphol heeft.

Voor het werk ben ik sinds een tijdje gemiddeld eens per maand naar het buitenland, en dan vlieg ik van en naar Schiphol, vaak vertrekkend op maandagochtend en terug op vrijdagavond. In mijn ogen rechtvaardigt de drukte op Schiphol zeker de metroverbinding met Amsterdam, al helemaal met het oog op de toekomst. Want begrippen als 'vliegschaamte' ten spijt, voorlopig lijkt het einde van de groei nog zeker niet in zicht.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Piles » za 14 dec 2019, 18:29

^^ Daarnaast: een metro kan zorgen voor minder Sprinters en daarmee ruimte maken voor internationale treinen en dus minder vliegen :top:
#omdenken

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » za 14 dec 2019, 18:51

^^

Ik moet binnenkort naar Zuid Frankrijk voor werk. Ik had helaas de opdracht voor vliegticket al uitgezet toen ik dacht aan "verrek, misschien eens kijken of het met de trein ook redelijk kan". Bleek best redelijk (ca 9 en een half uur voor mijn voorkeurtijden - kan nog uurtje sneller - waarvan een paar uur in Parijs, genoeg voor transfer door stad en lunch), prijs vergelijkbaar met onze nationale vliegtrots . En omdat ik toch weekend / weekend moet reizen zou er geen werktijd verloren gaan.

Ik hou het voor volgende keer zeker vast. ;)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Durashift » zo 15 dec 2019, 0:05

^^^ vliegtickets annuleren en treintickets laten boeken ;)

~~~~~~~~~

Zouden de groeiprognoses die voor de verbouwing van 2000 zijn berekend, nu werkelijkheid zijn geworden of overtroffen?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Ds79m » zo 15 dec 2019, 9:02

Piles schreef: za 14 dec 2019, 18:29 ^^ Daarnaast: een metro kan zorgen voor minder Sprinters en daarmee ruimte maken voor internationale treinen en dus minder vliegen :top:
#omdenken
Zo is dat. Als je een snackbar in de wijk opent, wordt het vanzelf rustiger in de supermarkt, en daarmee aantrekkelijker om daar naartoe te gaan om groente en fruit te kopen. #snackbarszijngezond

Meer serieus verbaast het me wel dat juist de partijen die zeggen voor het milieu op te komen nu het hardst roepen om het vliegverkeer zo veel mogelijk te faciliteren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » zo 15 dec 2019, 14:23

De plannen voor een metroverbinding naar Schiphol dateren al uit het begin van de jaren '90. Er werd over gesproken bij opening van de Amstelveenlijn, waar ik als klein jochie natuurlijk bij was :lol:

Ik heb het idee dat dat een op zichzelf staand lobby-clubje is vanuit het bedrijfsleven, en de betrokken gemeenten en provincies. Net zoals de lobby voor de oude Zuiderzeelijn en tegenwoordig de Lelylijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door de_Aristocraat » zo 15 dec 2019, 21:00

Vinny schreef: za 14 dec 2019, 14:18
Men zegt dat die ook aan z'n capaciteit zit, maar als je van die voorgestelde 3 miljard een bedrag van 500 miljoen gebruikt, dan moet er toch ook wel e.e.a. aan capaciteitsuitbreiding te realiseren zijn?
Ik denk dat dat niet kan. De huidige spoorlijn ligt bij Schiphol ingeklemd tussen baggagekelders en in Amsterdam tussen woonwijken, het kantorengebied 'De Zuidas' en natuurlijk de Ring A10 en de A 4. Je kunt niet eenvoudig nog een paar sporen extra bijbouwen zonder dat het ontzettend veel geld kost. Bovendien heb je ook wel te maken met de stringente Nederlandse veiligheidseisen aan een tunnel, waardoor ook bij een klein incident de hele spoortunnel uit dienst moet. Een tweede spoortunnel (of het nou trams, metro's of treinen zijn) betekent wel dat er een alternatief is voor de reizigers om de luchthaven te bereiken. Dat is op zich ook wel wat waard.
Dat aan de kant van Amsterdam geen sporen bijgebouwd kunnen worden is helder, dat de spoortunnel niet uitgebreid kan worden ook. Maar waar men dan de tunnel voor de metro willen neerleggen?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » zo 15 dec 2019, 21:39

De huidige spoortunnel gaat tussen de E en F pier door en blijkbaar liggen aan beide zijden van de tunnel bagagekelders of andere ondergrondse ruimtes. Iets meer richting A4 lijken de gebouwen wat minder groot. Mogelijk (maar dat is slechts speculeren) zou een metrotunnel net ten oosten van de G pier kunnen komen dan wel onder de H pier door. En als dat allemaal niet zou gaan, dan zou het nog verder richting A4 kunnen, bijvoorbeeld net ten oosten van de Buitenveldertunnel. Het wordt dan wel een rare kronkelroute om in de buurt van Schiphol Plaza te kunnen halteren.

Overigens is er ten zuiden van Schiphol Plaza ook niet heel veel ruimte om extra tunnels aan te leggen, althans niet direct ten westen van de huidige treintunnelbuizen. Direct tegen die buizen aan ligt namelijk het (langgerekte) WTC (en het Hilton hotel). Meer ruimte lijkt er aan de andere kant van deze gebouwen te zijn en dat ligt met een beetje goede wil in het verlengde van een (metro)buis die net ten oosten van de G pier aangelegd zou kunnen worden. Resultaat zou dan wel zijn dat het metrostation ca 100m ten westen van het huidige treinstation zou komen, maar dat lijkt me nou ook weer niet heel problematisch.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » zo 15 dec 2019, 23:02

Rein schreef: zo 15 dec 2019, 21:39 De huidige spoortunnel gaat tussen de E en F pier door en blijkbaar liggen aan beide zijden van de tunnel bagagekelders of andere ondergrondse ruimtes. Iets meer richting A4 lijken de gebouwen wat minder groot. Mogelijk (maar dat is slechts speculeren) zou een metrotunnel net ten oosten van de G pier kunnen komen dan wel onder de H pier door.
Ten oosten van de G-pier wordt krap is mijn inschatting en met verouderde kennis van binnen. Aan de noordkant van waar nu de "Light Lounge Cafe" staat aangegeven zie je een lange rechte streep. Dat is het dak van de hellingbaan naar de bagagekelder onder hal 3/4. Die helling loopt vanaf twee kanten (dus de ingang de kelder in zit in het midden, net links van het gebouw).

Ik zou dus eerder gokken op west langs de G-pier. Dieper aanleggen kan natuurlijk ook. Met de boortechnieken die we nu hebben kan dat ook een prima oplossing zijn.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Durashift » zo 15 dec 2019, 23:09

Volgens mij is het idee om die doortrekking bovengronds te houden.. en het eindpunt boven het busstation van Schiphol-Plaza te bouwen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Egbert » ma 16 dec 2019, 7:17

Voor de tram ja. We zitten te denken over uitbreiding van de spoorcapaciteit (voor echte treinen dus).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 dec 2019, 7:34

^^ Deze topic gaat over de metro, de laatste reacties gaan daar ook over.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door chriskrusz » ma 16 dec 2019, 10:23

Een extra treinstation kan toch ook prima boven het busstation?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » ma 16 dec 2019, 11:07

Dat kan, maar er ontstaat dan een rare lus om in Hoofddorp uit te komen als het op het luchthaventerrein bovengronds afgewikkeld wordt. Het kan, maar de vraag is of de ingrepen uiteindelijk substantieel minder kostbaar uitvallen.

Ik kan me voorstellen dat via de Nieuwe Meer naar Schiphol Oost en dan onder het luchthaventerrein tussen de D en C pier door een alternatief kan zijn. Daar is wel diepte voor nodig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » ma 16 dec 2019, 12:16

jelger schreef: zo 15 dec 2019, 23:02Dieper aanleggen kan natuurlijk ook. Met de boortechnieken die we nu hebben kan dat ook een prima oplossing zijn.
Dat was ergens ook de vraag die in mij opkwam: kan een nieuwe metrolijn of de extra capaciteit voor de trein ook onder de bestaande tunnel worden aangelegd? Mijn hele vlugge gedachte zou zijn dat dit voor het treinspoor alleen al lastig zou zijn, omdat je dan ook aan de noordkant van de tunnel een oplossing nodig zult hebben, met hogere capaciteit terwijl het spoor daar tussen twee rijbanen A4 in ligt. Maar voor de metro is het wellicht beter te doen. Als je ervanuit gaat dat de metro het langparkeerterrein P3 zal moeten bedienen, zou je moeten zoeken naar opties waarin de metro zich vanaf Knooppunt De Nieuwe Meer tot die halte P3 steeds aan de noord-westkant van het treinspoor bevindt (bedien je bijvoorbeeld ook het Rieker Business Park en randje Badhoevedorp), en dat deze daarna onder de treintunnel duikt. Om op de vereiste diepte uit te komen, zou je dan vermoedelijk al na Riekerpolder ondergronds moeten gaan en in die zin ook onder Knooppunt Badhoevedorp heen moeten duiken. Heb wat minder zicht op mogelijkheden en wensen aan de Hoofddorpse kant van de tunnel. Het lijkt daar allemaal wat minder krap, dus daar zijn dan mogelijkheden en geen heel rare lus.

Maar goed, de grootste uitdaging hier zal zijn om onder de spoortunnel de de A4 heen te boren zonder de dienstregeling in de spoortunnel te hinderen en de A4 plat te leggen. En in de spoortunnel mogen natuurlijk ook niet de minste verzakkingen komen. De Noord-Zuidlijn in de Amsterdamse binnenstad heeft laten zien dat dat kan, maar ik zeg dit natuurlijk verder allemaal zonder echte technische kunde.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » ma 16 dec 2019, 15:24

De huidige Noord-Zuidlijn is nergens onder bestaande bebouwing doorgegaan, met uitzondering van het Centraal Station maar die heeft voor dit doel een hele nieuwe fundering gekregen waardoor het station niet meer leunde op het deel waar de Noord-Zuidlijn onder doorging. Dat is wellicht wel een verschil met het boren van een tunnel onder een bestaande gebouw, een andere tunnel (i.c. Schipholspoortunnel) en/of een knooppunt met kunstwerken door.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Egbert » ma 16 dec 2019, 15:40

Rein schreef: ma 16 dec 2019, 15:24 De huidige Noord-Zuidlijn is nergens onder bestaande bebouwing doorgegaan,
En nog waren er problemen met verzakkingen. Dus waarom Pino zegt dat de aanleg van de NZ-lijn heeft bewezen dat dat kan?
Je hoeft niet onder iets door te gaan om schade te kunnen aanrichten, dat heeft de NZ-lijn wel bewezen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sanderl » ma 16 dec 2019, 15:44

Rein schreef: ma 16 dec 2019, 15:24 De huidige Noord-Zuidlijn is nergens onder bestaande bebouwing doorgegaan, met uitzondering van het Centraal Station maar die heeft voor dit doel een hele nieuwe fundering gekregen waardoor het station niet meer leunde op het deel waar de Noord-Zuidlijn onder doorging. Dat is wellicht wel een verschil met het boren van een tunnel onder een bestaande gebouw, een andere tunnel (i.c. Schipholspoortunnel) en/of een knooppunt met kunstwerken door.
Dat is niet waar. In de Pijp is onder bebouwing geboord.

De bekende verzakkingen bij de bouw zijn trouwens niet veroorzaakt door het boren, maar door het afgraven van de stations. Bij de bouw van diepwanden om precies te zijn.
Laatst gewijzigd door sanderl op ma 16 dec 2019, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » ma 16 dec 2019, 15:45

Een wellicht minder prominent voorbeeld is de Haagse Rotterdamsebaan, hier toch genoegzaam bekend. Ook de Hubertustunnel bij Waalsdorp is onder bestaande bebouwing geboord, zij het dat dat vooral zandgrond is (als ik het goed heb).

Bij beide geboorde tunnels zijn naar mijn idee geen verzakkingen of andere verstoringen geweest richting de bestaande bebouwing. Ook zijn ze overigens binnen budget uitgevoerd. Dat is geen garantie voor andere projecten, maar laten we ons niet blind staren op het prominente geval onder een historische binnenstad.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Wouter N14 » ma 16 dec 2019, 16:56

^^ Sterker nog, volgens mij was de Hubertustunnel de eerste geboorde tunnel onder bebouwd gebied ter wereld. En inderdaad zandgrond, en daarom was de Rotterdamsebaan weer wat spannender omdat die wel door het veen/klei gaat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door mavas » ma 16 dec 2019, 18:05

Pino schreef: ma 16 dec 2019, 12:16
jelger schreef: zo 15 dec 2019, 23:02Dieper aanleggen kan natuurlijk ook. Met de boortechnieken die we nu hebben kan dat ook een prima oplossing zijn.
Dat was ergens ook de vraag die in mij opkwam: kan een nieuwe metrolijn of de extra capaciteit voor de trein ook onder de bestaande tunnel worden aangelegd? Mijn hele vlugge gedachte zou zijn dat dit voor het treinspoor alleen al lastig zou zijn, omdat je dan ook aan de noordkant van de tunnel een oplossing nodig zult hebben, met hogere capaciteit terwijl het spoor daar tussen twee rijbanen A4 in ligt. Maar voor de metro is het wellicht beter te doen. Als je ervanuit gaat dat de metro het langparkeerterrein P3 zal moeten bedienen, zou je moeten zoeken naar opties waarin de metro zich vanaf Knooppunt De Nieuwe Meer tot die halte P3 steeds aan de noord-westkant van het treinspoor bevindt (bedien je bijvoorbeeld ook het Rieker Business Park en randje Badhoevedorp), en dat deze daarna onder de treintunnel duikt. Om op de vereiste diepte uit te komen, zou je dan vermoedelijk al na Riekerpolder ondergronds moeten gaan en in die zin ook onder Knooppunt Badhoevedorp heen moeten duiken. Heb wat minder zicht op mogelijkheden en wensen aan de Hoofddorpse kant van de tunnel. Het lijkt daar allemaal wat minder krap, dus daar zijn dan mogelijkheden en geen heel rare lus.

Maar goed, de grootste uitdaging hier zal zijn om onder de spoortunnel de de A4 heen te boren zonder de dienstregeling in de spoortunnel te hinderen en de A4 plat te leggen. En in de spoortunnel mogen natuurlijk ook niet de minste verzakkingen komen. De Noord-Zuidlijn in de Amsterdamse binnenstad heeft laten zien dat dat kan, maar ik zeg dit natuurlijk verder allemaal zonder echte technische kunde.
Komt dat overeen met route 1a zoals in mijn kaartje op de vorige pagina?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » ma 16 dec 2019, 18:35

sanderl schreef: ma 16 dec 2019, 15:44 Dat is niet waar. In de Pijp is onder bebouwing geboord.
Voor zover ik weet niet. In het noordelijke deel van de Ferdinand Bolstraat in ieder geval niet. Hier lopen de buizen zelfs onder elkaar omdat ze als ze naast elkaar zouden lopen ze wel onder de bebouwing zouden doorlopen. En in het zuidelijke deel van de Ferdinand Bolstraat is genoeg ruimte om ze gewoon onder de straat door te laten lopen.
Wouter N14 schreef: ma 16 dec 2019, 16:56 ^^ Sterker nog, volgens mij was de Hubertustunnel de eerste geboorde tunnel onder bebouwd gebied ter wereld. En inderdaad zandgrond, en daarom was de Rotterdamsebaan weer wat spannender omdat die wel door het veen/klei gaat.
De Hubertustunnel loopt uiteindelijk maar onder een handjevol gebouwen door, volgens mij allemaal op militair terrein wat wellicht nog wel wat verschil maakt t.o.v. particuliere woningen of openbare gebouwen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sanderl » ma 16 dec 2019, 18:42

In het meest noordelijk deel van de Ferdinand Bol loopt 1 van de buizen ter hoogte van de Eerste Jacob van Campenstraat, Quellijnstraat onder de bebouwing door. Ten westen van de Ferdinand Bol. Die slinger was nodig om onder/boven de andere buis te komen.

Plaats reactie