[NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door hoevenpe » zo 22 jul 2018, 17:46

Dwars door Amstelveen lijkt me lastig, de huidige sneltram is daar oorzaak van veel dodelijke ongevallen.

Veel logischer en makkelijk zou doortrekken langs de VU zijn, dan bovengronds door de Riekerpolder (IBM) en dan ondergronds voor Badhoevedorp (met halte) en daarna P3 en Schiphol vertrekhal.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Bert65 » zo 22 jul 2018, 20:44

hoevenpe schreef:Dwars door Amstelveen lijkt me lastig, de huidige sneltram is daar oorzaak van veel dodelijke ongevallen.
Raar he? Op het zelfde stuk rijdt ook lijn 5 en die is veel minder vaak betrokken bij (dodelijke) ongevallen. Hoe kan dat?
De infrastructuur ligt er al tot bijna bij Flora Holland.
“hoevenpe” schreef:Veel logischer en makkelijk zou doortrekken langs de VU zijn, dan bovengronds door de Riekerpolder (IBM) en dan ondergronds voor Badhoevedorp (met halte) en daarna P3 en Schiphol vertrekhal.
Logisch misschien wel maar makkelijk...
De Riekerpolder zou kunnen maar ondergronds vanaf Badhoevedorp naar P3 wordt moeilijker vanwege de treintunnel. Daar komt nog bij dat op Schiphol Plaza geen ruimte meer beschikbaar schijnt te zijn. De huidige perrons kunnen niet verlengd worden tbv de Eurostar en meer sporen kan men niet kwijt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Lekkere Kwal » zo 22 jul 2018, 21:11

Ik zou ook gezien al het gedoe met de Schipholtunnel daar ook geen interactie mee beginnen. Eerder nog een bovengronds station zoals de Erasmuslijn op Den Haag Centraal. Of nog dieper gaan zitten waardoor je meer delen van de luchthaven aan kan doen, een beetje als bij Heathrow.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Hajo » zo 22 jul 2018, 21:57

^^ Die Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol is mijns inziens overbodig. Kost ongetwijfeld ook weer een lieve duit, terwijl er al een rechtstreekse verbinding is: de trein. Uitstappen op station Amstel of op CS. :idea:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » zo 22 jul 2018, 22:14

^^ Vanaf Schiphol rijden er geen rechtstreekse treinen naar Amstel. Wel naar station Zuid trouwens en laat daar nou toevallig de noord-zuidlijn beginnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jul 2018, 22:49

^^ Ik zie meer in een Airportsprinter over een ringspoorlijn. Maak de verbindingsboog van Diemen Zuid naar de Watergraafsmeer dubbelsporig en ongelijkvloers, die is al op dubbelsporigheid voorbereid. Vervolgens elke 10 minuten Sprinters laten rijden Hoofddorp-Schiphol-Zuid-RAI-Duivendrecht-Diemen Zuid-Muiderpoort-Centraal-Sloterdijk-Lelylaan-Schiphol-Hoofddorp, in beide richtingen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » zo 22 jul 2018, 23:03

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Peter » ma 23 jul 2018, 7:55

Volgens is het aantal treintunnelsluitingen door "alarm" al reeds met 80% teruggelopen in vergelijk met 10 jaar geleden. Toen was iedere warmgelopen rem als voldoende om de tunnel uren te sluiten. Nu kan men beter vanuit een controlekamer controleren of er serieus vuur of rook is en dan pas de tunnel sluiten. Dat moest de opgeroepen brandweer vroeger doen met een (lopende) inspectie.


Doortrekken (grotendeels bovengronds) kan best nuttig zijn, maar ik zie meer meerwaarde (in reizigerspotentieel) om de lijn naar het noorden te trekken, naar Purmerend en wellicht zelfs Edam. De wegen naar Amsterdam staan hier nu iedere ochtend dicht (buiten de vakanties). Naar het zuiden zou je natuurlijk Amstelveen kunnen meenemen op weg naar Schiphol.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door waldo79 » ma 23 jul 2018, 8:02

Purmerend wordt al goed bediend met bussen. Trouwens in dunbevolkt gebied is een metro lastig als modaliteit.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Bert65 » ma 23 jul 2018, 10:07

De zelfde bussen die nu niet verder rijden dan Station Noord. Dat “probleem” is snel opgelost als het moet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Peter » ma 23 jul 2018, 11:33

waldo79 schreef: ma 23 jul 2018, 8:02 Purmerend wordt al goed bediend met bussen. Trouwens in dunbevolkt gebied is een metro lastig als modaliteit.
Je moet wel vaart kunnen maken tussen de kernen, dus niet alle metrostellen zullen geschikt zijn om bovengronds 100-120 km/h te rijden. De lijnbus mag in principe maar 80 km/h (aannemende dat sta-plaatsen zijn toegestaan). Er zijn wereldwijd veel meer (deels ondergrondse) metrolijnen die door dunbevolkt gebied lopen, zoals de metro van Rome die naar badplaats Lido di Roma doorloopt (bovengronds buiten het centrum), circa 30-40 km buiten de stad. De Erasmuslijn is wellicht ook een voorbeeld (hoewel deze niet lang ondergronds rijdt en nauwelijks een metro te noemen is)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » ma 23 jul 2018, 13:33

Die lijn naar Lido bij Rome is volgens mij geen metrolijn, maar eerder een suburbaan netwerk. Ze hebben ook geen M-nummer, maar een FR-nummer. In andere Italiaanse steden vind je ook wel zoiets. En het is natuurlijk vergelijkbaar met Duitse S-Bahnen en de Parijse RER. Het combineren van zo'n suburbaan netwerk -dat je het liefste met sprinter-achtige treinen zou bedienen- en klassieke metro -waarvoor je lichtere treinstellen zou willen gebruiken- is inderdaad wel een beetje een uitdaging, maar het komt ook buiten de Erasmuslijn regelmatig voor. Ik denk maar even aan de S-Bahn van een stad als München die hard genoeg kan rijden tussen de voorsteden en dan op de Stammstrecke in de Münchense binnenstad iedere paarhonderd meter stopt.

Al met al zullen dit soort lijnen in de periferie van een grootstedelijk gebied vast niet heel veel harder gaan dan je zou kunnen bereiken met een bus over busbanen. De rechtvaardiging voor een "metro" ligt dan vermoedelijk eerder in de capaciteit van een metrostel tegenover dat van een bus, en in het niet nodig hebben van capaciteit vretende busbanen. Al is het in dit land natuurlijk vers twee of zo'n bestaande busbaan ooit zou verdwijnen bij verlenging van de NZ-lijn.
Coen Tunnel schreef: zo 22 jul 2018, 22:49Ik zie meer in een Airportsprinter over een ringspoorlijn. Maak de verbindingsboog van Diemen Zuid naar de Watergraafsmeer dubbelsporig en ongelijkvloers, die is al op dubbelsporigheid voorbereid. Vervolgens elke 10 minuten Sprinters laten rijden Hoofddorp-Schiphol-Zuid-RAI-Duivendrecht-Diemen Zuid-Muiderpoort-Centraal-Sloterdijk-Lelylaan-Schiphol-Hoofddorp, in beide richtingen.
Dan zou die hele ringlijn wel viersporig moeten zijn. De westelijke tak zit nu al vast genoeg met intercities die in Sloterdijk en Lelylaan moeten stoppen door iets wat feitelijk capaciteitsgebrek is op het traject Sloterdijk-Schiphol. Dat is feitelijk ook hoe ik tegen verlenging van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol aan kijk. Op zich is Schiphol al goed aangebonden, maar als verlenging van de metrolijn met een overeenkomstige capaciteitsverhoging in de Schipholtunnel helpt om ruimte te maken voor doorgaand treinverkeer, is dat een van de voornaamste rechtvaardigingen. Het verbinden van plaatsen als P3 en Riekerpolder is positief, maar nooit zelfstandig dragend.

Kijk je naar deze Airportsprinter tegenover verlenging NZ-lijn, dan dringt zich voor mij al vrij snel op dat het laatste vooral positief is voor de centraler gelegen delen van Amsterdam (centrum en omliggende wijken inclusief Noord), waar zo'n ringlijn eerder gunstig zou zijn voor de Amsterdamse periferie. In die zin kom je al snel op een principediscussie uit wie je liever zou willen bedienen met een goede verbinding naar Schiphol en andere perifeerdere stadsdelen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 jul 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 jul 2018, 13:37

Peter schreef: ma 23 jul 2018, 11:33 Er zijn wereldwijd veel meer (deels ondergrondse) metrolijnen die door dunbevolkt gebied lopen, zoals de metro van Rome die naar badplaats Lido di Roma doorloopt (bovengronds buiten het centrum), circa 30-40 km buiten de stad.
Die wordt weliswaar met dezelfde metrostellen gereden, maar maakt geen onderdeel uit van het Romeinse metronetwerk. Hij valt onder de Ferrovie Urbane, net als de lijnen naar Viterbo en Giardinetti en is niet geïntegreerd met de metro maar heeft eigen losstaande infrastructuur (al zal er vast wel ergens een doorsteek zijn naar. Het beginpunt is nota bene in een eigen station naast het metrostation Piramide. Wel wordt ook deze lijn geëxploiteerd door ATAC. Dus ja, enigszins wel een metro en aan de andere kant ook niet, meer een soort hybride vorm tussen trein en metro, net als de Duitse S-Bahn, de Franse RER, etc.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door boe! » ma 23 jul 2018, 15:42

Noord/Zuidlijn dicht voor renovatie
‘Sommige delen van de lijn zijn al 15 jaar oud’
:arrow: https://speld.nl/2018/07/23/noordzuidli ... renovatie/

:rofl2:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door duikgek89 » ma 23 jul 2018, 16:17

Pino schreef: ma 23 jul 2018, 13:33 Die lijn naar Lido bij Rome is volgens mij geen metrolijn, maar eerder een suburbaan netwerk.
Ik heb die dit jaar gebruikt. Het materiaal is, of lijkt erg veel op, het metrospul, maar de lijn loopt bovengronds vanaf beginstation Porta S. Paolo. Ik had niet het idee dat het erg hard ging en er zijn ook veel stops.

Coen Tunnel schreef: ma 23 jul 2018, 13:37
Peter schreef: ma 23 jul 2018, 11:33 Er zijn wereldwijd veel meer (deels ondergrondse) metrolijnen die door dunbevolkt gebied lopen, zoals de metro van Rome die naar badplaats Lido di Roma doorloopt (bovengronds buiten het centrum), circa 30-40 km buiten de stad.
Die wordt weliswaar met dezelfde metrostellen gereden, maar maakt geen onderdeel uit van het Romeinse metronetwerk. Hij valt onder de Ferrovie Urbane, net als de lijnen naar Viterbo en Giardinetti en is niet geïntegreerd met de metro maar heeft eigen losstaande infrastructuur (al zal er vast wel ergens een doorsteek zijn naar. Het beginpunt is nota bene in een eigen station naast het metrostation Piramide. Wel wordt ook deze lijn geëxploiteerd door ATAC. Dus ja, enigszins wel een metro en aan de andere kant ook niet, meer een soort hybride vorm tussen trein en metro, net als de Duitse S-Bahn, de Franse RER, etc.
Je stapt van de metro zo over bij Piramide / Porto S. Paolo. Je merkt nauwelijks dat het een ander station is. En bij Basilico S. Paolo stap je volgens mij nog makkelijker over. Als reiziger lijkt het gewoon op een bovengrondse metro.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » ma 23 jul 2018, 17:10

Je doet een halfuur over een stuk van een 25 kilometer. Gemiddeld 50 km/h dus, maar je zult tussen de stations vermoedelijk de 80 km/h nog wel aantikken. Of het bovengrondse metro is of suburbane trein, maakt vermoedelijk niet heel veel uit; het is voor mij niet heel veel anders dan het onderscheid tussen S-Bahn en U-Bahn waarvan ik ook pas na jaaaaaaren gebruik op vakanties ontdekte dat de twee verschillende operators hadden. Het inbouwen van gemak bij de overstap helpt daarbij natuurlijk ook. Moest men in Nederland eens over nadenken, met het inchecken en uitchecken wanneer je cross-platform tussen GVB en NS wisselt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door duikgek89 » ma 23 jul 2018, 19:57

Pino schreef: ma 23 jul 2018, 17:10 Je doet een halfuur over een stuk van een 25 kilometer. Gemiddeld 50 km/h dus, maar je zult tussen de stations vermoedelijk de 80 km/h nog wel aantikken.
80km/h zou, als ik van mijn observatie uitga, best wel eens de snelheid tussen de stations kunnen zijn, zeker tussen EUR Magliana en Lido Nord.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Victor » ma 23 jul 2018, 22:59


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » di 24 jul 2018, 5:54

waldo79 schreef: ma 23 jul 2018, 8:02 Purmerend wordt al goed bediend met bussen. Trouwens in dunbevolkt gebied is een metro lastig als modaliteit.
Een metro in dunbevolkt gebied is vooral overdreven duur vanwege de technische eisen die in Nederland aan een metro worden gesteld: alle kruisingen moeten ongelijkvloers zijn (conflictvrije baan). In principe is dat niet nodig. Je kunt de lijn gewoon op maaiveld aanleggen met spoorwegovergangen. Technisch gezien wordt het dan een sneltram maar dat lijkt me niet zo problematisch. Als je de kruisingen met de N wegen gewoon ongelijkvloers maakt hou je wat boerenpaden over. Die kun je prima met slagbomen beveiligen. Per slot van rekening bestaat lijn 51 ook nog steeds (niet lang meer). De gelijkvloerse kruisingen in Amstelveen zijn behoorlijk wat problematischer en gevaarlijker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door waldo79 » di 24 jul 2018, 7:12

Metro E van de RET rijdt tussen Rotterdam en Den Haag ook op een reguliere treinbaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » di 24 jul 2018, 7:27

Ik vind het bizar dat je een verbinding als volwaardig spoor zou kunnen bouwen met gelijkvloerse overgangen, maar dat bij een lightrail-systeem genaamd metro dit niet zou kunnen. Je kunt je afvragen of dit een principe is waar ooit over nagedacht is of dat metro wat onhandig is gedefinieerd op basis van een binnenstedelijk archetype dat op routes naar voorsteden sowieso wel wat heroverweging verdient.

Maar goed, hernoem Lijn 51 ten zuiden van Station Zuid in sneltram en reizigers hebben toch een doorgaande verbinding (zij het eentje die echt niet meer op metro lijkt). Bij de conversie van de Hofpleinlijn in de genoemde Metro E zijn ook een paar gelijkvloerse kruisingen gebleven en met de ombouw van de Hoekse Lijn zal dat denk ik ook wel zo zijn. Dat past dan kennelijk. Die twee zijn voor een verbinding naar Purmerend vermoedelijk betere voorbeelden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Egbert » di 24 jul 2018, 8:11

Het is een naampje. Ik kan het niet terugvinden in wetteksten (spoorwegwet, locaalspoor en tramwegwet bestaat niet meer), maar als metro betekent dat er geen gelijkvloerse krusingen mogen zijn, dan noem je het op de plekken waar die wel zijn toch sneltram? Zo flexibel kun je die wetten wel toepassen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door duikgek89 » di 24 jul 2018, 9:41

Ik vind het nogal bekrompen. Het blijft een rij sardienenblikjes met stalen wielen op rails. Of je dat nu tram, sneltram, metro, trein, lightrail of sprinter noemt, doet daar niks aan af. Het is hetzelfde probleem als o.a. met DV + EHK; men wil dingen te graag in een hokje stoppen.

Edit: Met DV + EHK hebben we ook al gezien dat als de hokjes eigenlijk niet passen, men maar wat aanrommelt en met niet-standaard oplossingen komt. Vaak genoeg om je af te vragen op de standaard wel zinnig is.

Ik denk daarom niet dat men om wetten heen zou moeten gaan werken maar eerder dat die anders geformuleerd zouden moeten worden zodat de feitelijke situatie bepalend wordt en niet het gekozen naampje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Chris » di 24 jul 2018, 9:45

Vinny schreef: di 24 jul 2018, 5:54Een metro in dunbevolkt gebied is vooral overdreven duur vanwege de technische eisen die in Nederland aan een metro worden gesteld: alle kruisingen moeten ongelijkvloers zijn (conflictvrije baan). In principe is dat niet nodig.
Dat klinkt hetzelfde als het European Court of Auditors over hogesnelheidslijnen zegt: maximale uitbouweisen terwijl de diensten dat helemaal niet vereisen. Het gevolg is dat projecten veel duurder zijn dan nodig:
  • Cost-efficiency is at stake, because not everywhere very high speed lines are needed, as the cost per minute of saved travel time is very high, going up to €369 million, and as the average speeds only amount to 45 % of the maximum capacity, while cost overruns and construction delays are the norm rather than the exception.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » di 24 jul 2018, 9:56

Positiever bekeken is zowel met hoogwaardige intercity-spoorverbindingen als met suburbane lightrail vaak genoeg gewerkt onder een motto "als het niet ken zoals het mot, dan mot het maar zoals het ken". Dan past iets met niet in het hokje "high speed rail" of "metro", maar ontstaat toch datgene wat voor de reizigers én de belastingbetaler het meest praktische resultaat oplevert.

Dat Randstadrail tussen Rotterdam Centraal en Den Haag wellicht net niet lekker in het hokje metro past door de aanwezigheid van gelijkvloerse kruisingen, is meer een probleem voor beleidsmakers dan voor reizigers, zeker wanneer men zich ook in de toekomst bij het ontwerpen van nieuwe lijnen vrij zal achten op kruisingen met lage intensiteiten een gelijkvloerse overgang in stand te laten. Hetzelfde geldt voor het patchwork van hogesnelheidslijnen. Een Brusselse bureaucraat kan zich daar zorgen over maken (en dan niet alleen over het feit dat men in het verleden een onmogelijke ambitie heeft uitgesproken), voor de reiziger is bijvoorbeeld het niet maximaal uitgebouwde stuk Arnhem-Oberhausen op weg naar Rhein-Ruhr en verder niet heel veel meer dan een detail in de keuze zich op de middellange afstand per trein te verplaatsen - zoals de ambitie was.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » wo 25 jul 2018, 7:05

Er is één reeël probleem: metrolijnen in Nederland worden gevoed met een derde rail in plaats van met een bovenleiding. Een derde rail wil je eigenlijk niet hebben bij gelijkvloerse kruisingen, dat is namelijk gevaarlijk. Als je toch een bovenleiding nodig hebt (zoals in Rotterdam het geval is) dan moet je weer iets met je materieel doen wat het storingsgevoeliger en duurder maakt.

In principe was het beter geweest als de Noord-Zuidlijn een bovenleiding had gekregen en met sneltrammaterieel van lijn 51 geëxploiteerd zou worden. Je had dan veel eenvoudiger en goedkoper de lijn kunnen doortrekken naar Purmerend, Volendam en/of naar Amstelveen en Uithoorn. Met een keerspoor bij de VU en Boven 't IJ had je op het kerntraject een hogere frequentie kunnen aanbieden dan in het voorstadstraject.

De hogere heren hebben anders besloten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Egbert » wo 25 jul 2018, 7:33

Vinny schreef: wo 25 jul 2018, 7:05 Er is één reeël probleem: metrolijnen in Nederland worden gevoed met een derde rail in plaats van met een bovenleiding.
Dat is ook maar een technische kwestie. Voor metro's gebruik je liever derde rail omdat je dan het profiel van de tunnel kleiner kunt houden. Het is echter geen enkel probleem om treinstellen met zowel derde rail als stroomafnemer in te zetten. Daarvoor hoef je de Noord-Zuidlijn echt niet van bovenleiding te voorzien. Zie ook de metrolijn E van Den Haag naar Rotterdam.
In principe was het beter geweest als de Noord-Zuidlijn een bovenleiding had gekregen en met sneltrammaterieel van lijn 51 geëxploiteerd zou worden. Je had dan veel eenvoudiger en goedkoper de lijn kunnen doortrekken naar Purmerend, Volendam en/of naar Amstelveen en Uithoorn. Met een keerspoor bij de VU en Boven 't IJ had je op het kerntraject een hogere frequentie kunnen aanbieden dan in het voorstadstraject.
Het GVB materieel S1 en S2 wat op lijn 51 rijdt heeft 3e rail en stroomafnemers, zodat ze zowel op de metrolijnen kunnen rijden als op de tramlijnen. Dus ik snap je punt niet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » wo 25 jul 2018, 8:39

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Peter » wo 25 jul 2018, 8:52

De stroomrail kan onderbroken worden (en dat gebeurt veelvuldig bij wissels), daar een metrostel meestal 2 of meer afnemers heeft. Voor kleine spoorwegovergangen kan dat ook. Alleen voor de hele brede overgangen is het lastig want dan kan een metrostel op de kruising stilvallen. Ook dat is geen probleem als de voertuigen een accu hebben, die op zijn minst een paar honderd meter rijden zonder stroom mogelijk maakt. Veel trolleybussen hebben dat, maar volgens mij ook veel metro's. Je merkt dat soms als een deel van de verlichting tijdelijk uitvalt, maar je het voertuig niet merkt vertragen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jul 2018, 9:00

^^ Natuurlijk moet dat kunnen, op beweegbare bruggen in spoorwegen zit ook geen bovenleiding en toch rijden de treinen gewoon door. :) Sommige trams hebben ook dat ze delen op accu's rijden, zo is er in Nice op het Place Masséna bewust geen bovenleiding aangelegd omdat dat het straatbeeld zou ontsieren. De tram rijdt op accu's over het plein heen.

Plaats reactie