[NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sanderl » zo 18 nov 2012, 10:57

sirdanilot schreef:Als er een metroverbinding/lightrail komt van Purmerend Overwhere (of op z'n minst centrum) rechtstreeks naar Amsterdam centraal, is dat natuurlijk juist een verbetering voor het netwerk. Zo'n verbinding is veel efficiënter om al die reizigers op te vangen, de metro stopt niet al op centraal maar rijdt ook door naar bijvoorbeeld Zuid en Vijzelgracht (veel werkgelegenheid) en het gaat ook sneller dan met een bus. Eventueel kan er aan de zuidkant van Purmerend nog een metrohalte komen, maar dat lijkt me niet echt nodig. De buslijnen purmerend - amsterdam cs worden hierdoor alleen nog maar nodig voor de tussenliggende dorpjes als ilpendam (met 1700 inwoners niet echt een wereldstad en dus niet echt metro-waardig, zelfs als de lijn langs dit dorp wordt getraceerd).
Volgens mij heb je niet echt een goed beeld van de busverbinding in Purmerend. Zowat elke inwoner van Purmerend heeft een 'bushalte voor de deur' vanwaar er in de spitsuren ongeveer om de 6 minuten een bus naar Amsterdam Centraal rijdt. Vanuit het noorden van Purmerend ben je er dan in 30 minuten en vanuit het zuiden al in 20 minuten. Je hebt gelijk dat in Amsterdam bijna iedereen weer moet overstappen, maar daar heb je wel de keuze uit veel lijnen. Niet iedereen hoeft langs het tracé van de Noord-Zuidlijn ergens te zijn (die mensen houden in jouw plannen dus gewoon hun overstap). Wat betreft de snelheid: Een metro zal inderdaad wat sneller rijden wellicht, maar nou ook weer niet veel sneller dan de bussen die op volle snelheid het tracé tussen Purmerend en Amsterdam afleggen. Het grootste probleem is echter dat een metro wellicht maar één of twee stations zal hebben in Purmerend. Je zadelt de mensen op met voor- en natransport. Dat kost niet alleen veel tijd (daar gaat je tijdswinst) maar het is ook veel extra gedoe. Nee, voor Purmerenders is de busverbinding heilig en ze zullen nooit de metro toestaan (dat er geen weerstand was toen de treinverbinding met Amsterdam verdween zegt genoeg).

Het ingetekende tracé dwars door het Waterland schrapt trouwens nog het laatste beetje realiteitszin in je post. Áls een metro er ooit zal komen zal dat langs de Jaagweg zijn.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door hoevenpe » zo 18 nov 2012, 11:12

Palance schreef:Vanuit Noord kom je nu echt niet per tram op Centraal. 8-)
Bedoelde natuurlijk al die bussen die nu vanuit bijv. Purmerend naar Amsterdam rijden, maar ook een hoop bussen die eerst door Noord heenrijden en dan eindigen op CS.

Nu hoeft er maar 1x overgestapt te worden op CS, straks 2x voor de meeste mensen: op buikslotermeerplein en op CS.
Lijkt me een forse achteruitgang.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sanderl » zo 18 nov 2012, 11:24

Volgens mij is daar geen sprake van. Alle doorgaande bussen uit Purmerend zullen in ieder gevaal doorrijden tot Centraal.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sirdanilot » zo 18 nov 2012, 12:55

sanderl schreef: Volgens mij heb je niet echt een goed beeld van de busverbinding in Purmerend. Zowat elke inwoner van Purmerend heeft een 'bushalte voor de deur' vanwaar er in de spitsuren ongeveer om de 6 minuten een bus naar Amsterdam Centraal rijdt. Vanuit het noorden van Purmerend ben je er dan in 30 minuten en vanuit het zuiden al in 20 minuten. Je hebt gelijk dat in Amsterdam bijna iedereen weer moet overstappen, maar daar heb je wel de keuze uit veel lijnen. Niet iedereen hoeft langs het tracé van de Noord-Zuidlijn ergens te zijn (die mensen houden in jouw plannen dus gewoon hun overstap). Wat betreft de snelheid: Een metro zal inderdaad wat sneller rijden wellicht, maar nou ook weer niet veel sneller dan de bussen die op volle snelheid het tracé tussen Purmerend en Amsterdam afleggen. Het grootste probleem is echter dat een metro wellicht maar één of twee stations zal hebben in Purmerend. Je zadelt de mensen op met voor- en natransport. Dat kost niet alleen veel tijd (daar gaat je tijdswinst) maar het is ook veel extra gedoe. Nee, voor Purmerenders is de busverbinding heilig en ze zullen nooit de metro toestaan (dat er geen weerstand was toen de treinverbinding met Amsterdam verdween zegt genoeg).
Met een metro kun je minstens drie stops krijgen: weidevenne, centrum en overwhere. Er kan ook nog eens een extra stop aan de zuidrand van Purmerend komen, en eventueel nog één aan de noordrand (dit hangt ook af van eventuele nieuwbouwplannen). Natuurlijk kost het voor sommigen iets meer tijd om op zo een station te komen (al ben je per fiets in max 10 minuten op één van de drie stations vanuit het verste punt in Purmerend, en uiteraard zouden de buslijnen zo worden aangepast dat men sneller op die stations kan komen), maar een metro gaat veel sneller dan een bus (ook omdat die wegverbinding al overbelast is). Verder is een metro vele malen beter voor het milieu dan al die bussen, en ook uiteindelijk goedkoper in exploitatie (geen chauffeurs of in ieder geval veel minder, bijvoorbeeld).

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is i.v.m. regelgeving, capaciteit en materieel, maar als het mogelijk is om een trein in de metrotunnel te laten rijden zou je ook een intercity Amsterdam Zuid - Amsterdam CS - Enkhuizen via Buikslotermeerplein en Purmerend-Centrum kunnen introduceren die verder nergens stopt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » zo 18 nov 2012, 13:05

Volgens mij is dit een non-discussie. Over doortrekking van de NZ lijn naar o.a. Hoofddorp aan de ene kant en Zaanstad aan de andere kant is regelmatig gesproken. En ook doortrekking naar Aalsmeer is wel eens als optie op tafel gelegd. Doortrekking naar Purmerend is bij mijn weten nooit een optie geweest en waarschijnlijk met reden, zie alleen al de argumenten in deze draad. Erover door discussiëren is in mijn ogen onzinnig.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sanderl » zo 18 nov 2012, 13:06

@sitdanilot: Ik vind het knap hoe je zo blijft volharden. En die wegverbinding is inderdaad overbelast, maar niet voor de bussen. Want er ligt een volledig lege busbaan naast. ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sirdanilot » zo 18 nov 2012, 13:58

Doortrekking naar Purmerend is bij mijn weten nooit een optie geweest en waarschijnlijk met reden, zie alleen al de argumenten in deze draad. Erover door discussiëren is in mijn ogen onzinnig.
Da's natuurlijk een beetje een dooddoener. De reden is dat er nu bussen rijden. Maar als er nu een metro komt, dan zorgt men er uiteraard voor dat de metro geen concurrentie krijgt van die bussen. Bovendien kan de busbaan dan gebruikt worden voor het gewone autoverkeer, waardoor de provinciale weg wordt ontlast.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Alfa » zo 18 nov 2012, 14:48

Purmerend heeft een treinverbinding met Amsterdam. Ik zie niet in waarom een metro nodig is. Laat ons niet vergeten dat de trein aan de top van de OV-piramide staat. Daarom vind ik veel van die voorstellen om volwaardige treinverbindingen te vervangen door wat men 'lightrail', 'sneltram' of 'metro' noemt eigenlijk het OV geen goed doen. Beter optimaliseer je de bestaande treinverbinding ipv miljoenen te investeren in zaken die daar mee concurreren.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door sirdanilot » zo 18 nov 2012, 14:53

^ Purmerend heeft niet echt een handige treinverbinding met amsterdam. En al zet je een geoptimaliseerde verbinding in, dan nog hou je dat de trein een enorme omweg maakt op weg naar Amsterdam. De route via buikslotermeerplein is véél korter !

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » zo 18 nov 2012, 15:26

Alfa schreef: Daarom vind ik veel van die voorstellen om volwaardige treinverbindingen te vervangen door wat men 'lightrail', 'sneltram' of 'metro' noemt eigenlijk het OV geen goed doen.
De Zoetermeerlijn was in de essentie van zijn ontwerp eigenlijk in elk ander land van begin af aan een light-rail achtige verbinding geweest. De originele Sprinter is ook op dit concept, veel haltes met weinig tussenruimte, gebouwd maar dan in conventionele trein uitvoering. Ombouw kan zinnig zijn.

Purmerend aanhaken op de metro lijkt me gezien de al aanwezige opties niet nodig.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Ties » zo 18 nov 2012, 18:07

Bij de oorspronkelijke plannenmakerij in de jaren '70 was het overigens wél de bedoeling om de Noord/Zuidlijn in een later statium (lees: rond 2000) door te trekken naar Purmerend en naar Schiphol.
daviedoff schreef:Soms beter een spookproject zeg maar, dan toch maar koppig doorzetten, wetende dat het alleen nog maar een hoop extra geld gaat kosten...
Ja, dat realiseerde de gemeente Amsterdam zich rond 2008 ook. Daarom heeft de commissie-Veerman onderzocht wat de financiële consequenties zouden zijn van (gedeeltelijk) doorgaan en stoppen. Conclusie: doorgaan was voordeliger. Sindsdien zijn er amper nog kostenoverschrijdingen geweest, dus die conclusie is nog steeds geldig. Je theorie gaat dus niet op.
sirdanilot schreef:Je moet natuurlijk altijd de tijdbesparing vermenigvuldigen met het aantal reizigers. De tijdsbesparing door de Noord-Zuidlijn is niet zo heel erg groot per reiziger (misschien 5 minuten voor de meeste ritjes). De tijdsbesparing van de Westerscheldetunnel loopt misschien wel op tot een geheel uur (!) voor sommige trajecten, ten opzichte van de boot ! Ik denk dat als je het aantal bespaarde reisuren uitrekent, het verschil niet eens zo heel groot is.
Je gaat ervan uit dat het enige bestaansrecht van de Noord/Zuidlijn een reistijdverbetering is. Dat is niet waar. Het doel van de metro is ook om de binnenstad leefbaarder te houden door transport onder de grond te stoppen. Dat soort voordelen kun je slecht in geld uitdrukken. Dus ongeacht of de Westerscheldetunnel of de Noord/Zuidlijn meer bestaansrecht heeft: de waarde van de Noord/Zuidlijn is groter dan alleen die vijf minuten reistijdwinst.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » zo 18 nov 2012, 19:56

Rein schreef:Volgens mij is dit een non-discussie. Over doortrekking van de NZ lijn naar o.a. Hoofddorp aan de ene kant en Zaanstad aan de andere kant is regelmatig gesproken. En ook doortrekking naar Aalsmeer is wel eens als optie op tafel gelegd. Doortrekking naar Purmerend is bij mijn weten nooit een optie geweest en waarschijnlijk met reden, zie alleen al de argumenten in deze draad. Erover door discussiëren is in mijn ogen onzinnig.
Doortrekking naar Purmerend en Uithoorn is wel degelijk uitgewerkt. Naar Purmerend is de doortrekking komen te vervallen omdat de reistijdwinst voor de meeste reizigers uit Purmerend vrijwel nihil is, terwijl er wel een extra overstap gemaakt moet worden. Tussen Purmerend Zuid en het Buikslotermeerplein rijden de bussen gemiddeld 65 km/h. Dat haalt zelfs het veelgeprezen kabelbaantje van Rick Visser niet. Naar Uithoorn komt de doortrekking te vervallen omdat ze de A10 ondertunnelen en de boog tussen de Noordzuidlijn en de sporen op de Benluxbaan derhalve niet meer in te passen valt. Een totaal bezopen project overigens omdat er feitelijk ook geen sprake zal zijn van een filebestendig project aangezien ze de extra rijstrookcapaciteit in veelvoud opsouperen met meer werk- en woonplekken rondom de Zuidas. :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Hensepens » zo 18 nov 2012, 20:01

Vinny schreef:
Alfa schreef:De afschrijvingstermijn van dit soort projecten is enorm. Zelfs een paar miljard overschrijdingskosten zal nog in maatschappelijke winst resulteren op langere termijn. Het zijn overigens niet alleen de Amsterdammers die van die metrolijn gebruik zullen maken.
Dat was ooit het plan, maar nu denk ik dat er geen niet Amsterdammer ooit van de metro gebruik gaat maken
En dat baseer je op welke aanname?

Er vanuitgaande dat je probeert te zeggen dat niet-Amsterdammers er nooit gebruik van gaan maken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » zo 18 nov 2012, 20:04

Ik baseer dat op de aanname dat niet-Amsterdammers beter, en sneller met bestaand openbaar vervoer hun bestemming binnen Amsterdam kunnen bereiken. In concreto: wil je naar het Leidseplein dan ga je niet op het Weteringcircuit uitstappen om daarna nog eens 10 minuten in de bittere kou te gaan lopen als je ook tram 5 kunt nemen of met de bus kunt. Voor Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Hoofddorp, Purmerend, Volendam, Edam, Zaanstad en alle andere niet genoemde voorsteden is dat namelijk het geval... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door hoevenpe » zo 18 nov 2012, 20:05

sanderl schreef:Volgens mij is daar geen sprake van. Alle doorgaande bussen uit Purmerend zullen in ieder gevaal doorrijden tot Centraal.
Ik dacht begrepen te hebben dat de bussen straks buikslotermeerplein als eindhalte zouden krijgen?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » zo 18 nov 2012, 20:06

Vinny schreef:Ik baseer dat op de aanname dat niet-Amsterdammers beter, en sneller met bestaand openbaar vervoer hun bestemming binnen Amsterdam kunnen bereiken. In concreto: wil je naar het Leidseplein dan ga je niet op het Weteringcircuit uitstappen om daarna nog eens 10 minuten in de bittere kou te gaan lopen als je ook tram 5 kunt nemen of met de bus kunt. Voor Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Hoofddorp, Purmerend, Volendam, Edam, Zaanstad en alle andere niet genoemde voorsteden is dat namelijk het geval... :geenlach:
Maar als men naar het Weteringcircuit wil zal men juist wel de NZ lijn nemen. Idem als men naar de Dam wil (vanuit zuid), naar de Albert Cuyp etc. :yes:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » zo 18 nov 2012, 20:13

Maar wat heb je als niet-Amsterdammer op het Weteringcircuit te zoeken?

Als voormalig Amsterdammer heb ik precies één keer daar moeten zijn: een afspraak bij het daar gevestigde uitzendbureau... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » zo 18 nov 2012, 20:26

Werken bijvoorbeeld? Of op bezoek bij bekenden. Wellicht winkelen etc. Ik ben de laatste jaren ontelbaar veel keren in die buurt geweest, bij het Leidseplein maximaal een handje vol keren. M.a.w. niet iedere niet-Amsterdammer voldoet per definitie aan het Vinny profiel. :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » zo 18 nov 2012, 20:31

Nou ja, je moet het ook weer niet zo letterlijk nemen ;) ik wilde alleen maar illustreren dat van de beloofde regionalisering van het metronetwerk gewoon niets terecht komt.
En ik vind het Weteringcircuit nou niet bepaald "het beste wat Amsterdam te bieden heeft", maar goed ik realiseer me dat ik wellicht te veel voor me zelf gesproken heb... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » zo 18 nov 2012, 20:38

Niet te letterlijk nemen? Jij schreef toch letterlijk op 'maar nu denk ik dat er geen niet Amsterdammer ooit van de metro gebruik gaat maken'. Dat is best wel een stevig stelling die erom vraagt om onderuit geschopt te worden! ;)

En zoals ik al aan gaf. Er zijn zat niet-Amsterdammers die in een straal van zeg 500 meter rondom een NZ lijn station werken en voor wie de NZ lijn het in bijna alle gevallen gaat winnen van bijvoorbeeld een tram. En er zijn ook zat niet-Amsterdammers die een dagje Kalverstraat doen, naar de Albert Cuyp willen, de RAI willen bezoeken etc voor wie de NZ lijn ook een serieuze optie kan zijn. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Maar goed, ik zal je voortaan niet zo letterlijk nemen als je zo stellig bent..... :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » zo 18 nov 2012, 21:09

Ik ben in ieder geval blij dat er nog één Hoofddorper onder de reizigers te vinden zal zijn :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » zo 18 nov 2012, 22:00

De laatste vier jaar ben ik (op één keer na dan) alleen maar per auto de stad ingegaan. :PP:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » za 01 dec 2012, 14:56

De boor Victoria is vannacht om 0:32 uur station Rokin binnengekomen. Hiermee is al het boorwerk voor de Noord-Zuidlijn verricht, zonder erg veel problemen overigens (op de beperkte lekkage bij het verlaten van station Vijzelgracht na). Waar 'iedereen' vrees had dat tijdens het boren historische panden zouden verzakken, staat alles nog fier overeind! :top:

Op hierzijnwij.nu is een fotoreportage te zien en een nieuwsbericht te lezen.

En nu nog ruim 4 jaar wachten tot de lijn open gaat. :(

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » za 16 feb 2013, 11:45

Schiphol pleit ervoor de NZ lijn vanaf station Zuid bovengronds door te trekken naar Schiphol, aldus Haarlems Dagblad.

Ik neem aan dat men dan een tracé via de Oude Haagseweg en (langs) de Loevensteinse Randweg in gedachte heeft, zeg maar waar grofweg waar nu lijn 310 rijdt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » za 16 feb 2013, 13:28

Schiphol heeft een punt mbt de problematiek met de spoortunnel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » za 16 feb 2013, 19:21

Maar er is een bovengronds alternatief dat bijna geen reiziger kent: bus 197 naar Amsterdam Marnixstraat. Tip: Plaats ticketautomaten op het busstation, en geef gewoon aan dat die bussen naar Amsterdam Centrum rijden. Wast een berg, kost een beetje... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Ds79m » za 16 feb 2013, 19:39

^^ Als je dat voorstelt als politicus, haal je de geschiedenisboekjes niet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Alfa » za 16 feb 2013, 19:45

Een bus is ook niet zo comfortabel en snel als een metro of sneltram.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door captain007 » za 16 feb 2013, 19:48

Er rijdt al een trein dus ik zie het probleem niet. Momenteel wordt er zelfs druk gebouwd aan extra spoorcapaciteit ten oosten van de Schipholtunnel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Palance » za 16 feb 2013, 19:53

Als je een busbaan hebt en keurig het OV prio geeft, dan is het net zo goed als een metro of een trein.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie