[NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door waldo79 » ma 30 jul 2018, 6:19

Dat Gare du Nord komt wat vreemd over bij Station Noord, maar dat schijnt een straat in de buurt te zijn.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Egbert » ma 30 jul 2018, 7:32

Ze dachten daar leuk te zijn met straatnamen. https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.40165/4.93152
Gare du Nord, Termini (Roma ervoor zal wel te brisant geweest zijn), King's Cross.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » ma 30 jul 2018, 11:02

Beetje hetzelfde als in de omgeving van het oude Ajax-stadion, waar je straatnamen hebt als Stade de Colombes en Anfield Road. Heeft iets aparts inderdaad. Al hebben in die omgeving bepaalde straten tenminste nog de toevoeging "-laan" of zoiets gekregen.

Mag ik trouwens nog zeggen dat in laatstgenoemde buurt, met straatnamen vernoemd naar stadions waar Ajax Europacups won, De Kuip om de een of andere onverklaarbare reden ontbreekt? :yes:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » di 31 jul 2018, 7:14

Er worden daar alleen buitenlandse stadion's vernoemd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Peter » di 31 jul 2018, 9:15

En met een reden. Anders blijf je die straatnaambordjes van graffiti ontdoen, danwel vervangen bij diefstal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » di 31 jul 2018, 9:54

Het had zo mooi kunnen zijn. Een rechtgeaarde Rotterdammer waagt zich niet op dit terrein; voor een beetje Ajacied is alles buiten Amsterdam sowieso buitenland. En het is natuurlijk een flink gebaar naar Rotterdam toe om er nog even in te rammen wat voor fantastische overwinningen je op dat vijandelijk terrein hebt behaald - inclusief een flink aantal eclatante overwinningen op de thuisploeg. Maar ja, dat krijg je aan een groep tweecellige "supporters" natuurlijk nooit uitgelegd.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Bert65 » di 31 jul 2018, 11:03

Zou wel grappig zijn: een F-sideaanhanger die op het terrein van De Meer gaat wonen in een straat die De Kuip zou heten. Hoe zou hij zijn adres doorgeven?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door mavas » do 02 aug 2018, 11:14

https://www.nu.nl/amsterdam/5394773/bus ... eling.html

Zoals te verwachten was, bussen zijn overvol in Noord. En dat terwijl het nu nog vakantie is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Palance » za 25 aug 2018, 17:54

Ik heb vandaag ook maar eens de nieuwe lijn bereden, van Noord naar Zuid. Het gaat lekker snel, en de nieuwe stations zijn prachtig om te zien.Er zat ook een (ik neem aan) vader met zoon, die bij elk station naar buiten sprintte om zoonlief op de foto te zetten mét stationsnaambord, om dan weer de metro in te rennen. Ze haalden het elke keer om op tijd het voertuig in te rennen.

Ik miste op de elektronische borden op de perrons wel de tijd wanneer je de volgende metro kunt verwachten, er stond slechts de mededeling dat er elke 6 minuten een metro rijdt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Victor » za 25 aug 2018, 18:06

^^ EZMEM :)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Willem » za 25 aug 2018, 19:37

Palance schreef: za 25 aug 2018, 17:54Ik miste op de elektronische borden op de perrons wel de tijd wanneer je de volgende metro kunt verwachten, er stond slechts de mededeling dat er elke 6 minuten een metro rijdt.
Dat is wel de bedoeling. Alleen moet de ICT daarvoor nog ingericht worden.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Bongo » vr 12 okt 2018, 16:09

^^ In kiev hebben ze op metro stations staan hoelang de vorige trein al weg is. Als je ongeveer weet hoevaak de treinen rijden (1 x per 1 a 2 minuten in de spits, tot 1 keer per 8 minuten 's avonds laat) weet je dan ook ongeveer hoelang je moet wachten.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door tsov » vr 12 okt 2018, 18:55

Niet alleen in Kiev hoor, elk metrosysteem in de voormalige Sovjetunie heeft dat ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Willem » vr 12 okt 2018, 20:16

^^ En in de landen van het voormalige Oostblok.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » za 13 okt 2018, 23:15

Eigenlijk bijna overal dus. :lol:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door mavas » do 15 nov 2018, 13:19

De VVD wil de lijn niet alleen laten doortrekken naar Purmerend, maar ook naar Volendam...
https://www.groot-waterland.nl/2018/11/ ... ortrekken/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » do 15 nov 2018, 13:21

Klinkt sympathiek voor een uursdienst. ;)

Een aparte aftakking naar Volendam zoals in kaartje gesteld is natuurlijk wel erg overtrokken voor Monnickendam (10k inwoners) en Volendam (30k incl. Edam). Verleng dan vanaf Purmerend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » do 15 nov 2018, 13:44

^^ Dat zou naar Monnickendam een dusdanig omweg opleveren dat je er ook maar weinig mee opschiet. Naar Edam/Volendam zou het niet onlogisch zijn. Nu Monnickendam redelijk klein is en er in het Waterland bij mijn weten geen grotere woningbouwplannen zijn, zou ik die hoek eerder links laten liggen en me voorlopig focussen op een verbinding Noord-Purmerend-Edam/Volendam.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » do 15 nov 2018, 14:08

Dan zou Monnickendam natuurlijk overgeslagen moeten worden. Ik dacht dat dat wel zo logisch is dat ik dat niet apart in een bijzin had moeten vermelden. :? Zoals jij het stelt had ik het dus ook bedoelt, vanaf P-Noord direct naar Edam/Volendam, een korte oversteek door de Purmer, waarlangs nieuwe ontwikkelingen mogelijk zijn.

Voor Monnickendam en Broek in Waterland kun je gewoon een busdienst in stand houden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat in dat gebied grootschalige bedrijfs- en woningontwikkeling langs een eventuele metrolijn (landschappelijk) gewenst zijn

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » do 15 nov 2018, 14:42

^^ Ik ben niet superbekend in die hoek, maar heb nog wel eens het idee dat het Waterland als geheel heilig is verklaard, terwijl je best veel stukken hebt die bepaald niet bijzonder zijn. Een Broek in Waterland kun je best twee kanten uit laten groeien, ten koste van niet heel veel meer dan (op het oog) simpele weidegrond, zonder de karakteristieke verzameling slootjes. Een plaats als Landsmeer heeft men in de loop der tijd ook best aardig kunnen laten groeien. Maar goed, dit lijkt voorlopig niet aan enige politieke orde van de komende decennia.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Egbert » do 15 nov 2018, 15:24

jelger schreef: do 15 nov 2018, 13:21 Klinkt sympathiek voor een uursdienst. ;)

Een aparte aftakking naar Volendam zoals in kaartje gesteld is natuurlijk wel erg overtrokken voor Monnickendam (10k inwoners) en Volendam (30k incl. Edam). Verleng dan vanaf Purmerend.
EBS bus 312 rijdt 4x per uur Monnickendam - Volendam - Edam
EBS bus 316 rijdt 4x per uur Monnickendam - Volendam - Edam
EBS bus 314 rijdt 4x per uur Monnickendam - Volendam - Edam - Hoorn
EBS bus 315 rijdt 2-4x per uur Monnickendam - Marken
Dat zijn 14-16 bussen per uur via de N247, in de spits gaat dat naar meer dan 30 en het zijn volgens mij voornamelijk gelede bussen.

Daar lijkt toch wel wat vervoersvraag te zijn.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door jelger » do 15 nov 2018, 15:28

Ik geloof best dat er vanaf Volendam/Edam wel vervoersvraag is. De vraag is in hoeverre die er is vanuit Monnikendam, en of dat een aparte metrolijn rechtvaardigt i.p.v. een doortrekking vanaf P'rend. Wat zou een dergelijke metrotak (Volendam - Purmerend - Amsterdam) doen met de reistijd voor Volendammers ten opzichte van de bus?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » do 15 nov 2018, 20:34

Als sneltram zou de verbinding best zin kunnen hebben inderdaad. Belangrijkste nadeel is dat een railverbinding nauwelijks tijdwinst biedt ten opzichte van de huidige vrije busstroken langs de N 247 en N 235. Als je Waterland echt beter bereikbaar wilt maken dan is een nieuwe 2x2 weg tussen Amsterdam Noord en Purmerend Noord wellicht de beste oplossing. De bestaande N wegen worden dan exclusief voor bussen en bestemmingsverkeer. Zo profiteren forensen uit het Waterland van een beter wegennet en een sneller en fijnmazig openbaar vervoer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Pino » do 15 nov 2018, 21:27

jelger schreef: do 15 nov 2018, 15:28 Wat zou een dergelijke metrotak (Volendam - Purmerend - Amsterdam) doen met de reistijd voor Volendammers ten opzichte van de bus?
Kom je vanzelf uit bij een discussie die ook is gevoerd (en nog heel lang heeft doorgesluimerd) bij aanleg van de NZ-Lijn, namelijk hoeveel mensen in Amsterdam Noord en de ommelanden daarvan er nu precies materieel op vooruit gingen. Vanuit veel plaatsen waren al goede, rechtstreekse busverbindingen beschikbaar die ook nog vaak op allerlei manieren voorrang kregen op gewoon verkeer. Het opleggen van een overstap (omdat bussen niet meer naar Centraal gaan) dan wel het feit dat bus-netwerken naar hun aard fijnmaziger zijn maakte de analyse voor de NZ-Lijn ook niet altijd super. Argumenten die je daartegenover kunt plaatsen dat het busnetwerk heel sterk gericht is/was op Centraal, waar de metro uiteindelijk betere verbindingen naar de hele stad geeft. Maar op de afstand Purmerend/Volendam ergens ook dat lightrail een wat comfortabeler vervoersmiddel is voor grotere hoeveelheden mensen dan een (gelede) bus. Het speelt ergens ook veel (weg)capaciteit vrij, zo'n metro ten opzichte van frequente bussen met vrije doorgang.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Vinny » vr 16 nov 2018, 19:35

De OV verbindingen waren ook wel richting het centrum goed. De verbinding met Amsterdam-Oost en Bijlmer is wat magertjes en naar West en Zuid is ronduit slecht. Juist daar is de werkgelegenheid heen gemigreerd in de afgelopen jaren. Eigenlijk zou dat meer pleiten om de metrolijn Sloterdijk-Amsterdam-Centraal aan te leggen zodat een comfortabele overstap ontstaat voor het regionale openbaar vervoer.

Ik heb zelf wel een beetje de moed opgegeven. Het OV is prima voor centrum-gerichte verplaatsingen, maar voor 'kris-kras' verbindingen is het gewoon een niet adequate oplossing. Een aantal kernlijnen voor hoogwaardig openbaar vervoer en rondom de stations gewoon goede voorzieningen voor bijv. elektrische fietsen neer zetten lijkt me meer toekomstbestendig en uiteindelijk ook goedkoper.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Bert65 » vr 16 nov 2018, 19:53

Dat was de visie voordat de NZ-lijn ging rijden neem ik aan. Ondertussen zijn veel lijnen naar het centrum opgedoekt of veranderd in kris-kras lijnen en wil je toch naar het centrum, dan moet je overstappen op bijv de NZ-lijn. Zelfs de 2 tramlijnen die de meeste passagiers vervoerden van het CS naar de buitenwijken, komen niet meer op het CS.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rene » za 17 nov 2018, 16:55

Niemand zit op die onzin te wachten. Een bredere N247 met een ondertunneling bij Broek, dat is wat deze regio wil.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door mavas » do 12 dec 2019, 12:04

De Regio wil dat prioriteit wordt gegeven aan doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Kosten, circa 3 miljard euro.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/258299/a ... -hoofddorp
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Rein » do 12 dec 2019, 13:17

3 miljard euro is nog flink meer dan wat de NZ lijn met zijn ondergrondse ligging in o.m. binnenstad en al die ondergrondse stations heeft gekost. En dat terwijl het stuk naar Schiphol/Hoofddorp grotendeels bovengronds zou moeten kunnen. Ik vind het onbegrijpelijk en belachelijk veel geld, maar wellicht is het doel wel om hoog in te zetten en blij te zijn als er een toezegging voor de helft (€ 1,5 miljard) uitkomt?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Coen Tunnel » do 12 dec 2019, 13:48

^^ Ik denk dat er een aparte Schipholtunnel voor de metro moet komen, eventueel ook met een aansluiting naar een mogelijke nieuwe terminal bij de U-apron.

Plaats reactie