[OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 12 apr 2007, 9:46

Pino schreef:Hoe moet ik die marktaandelen voor verkeer tussen de grote steden lezen? Reist 68 procent van de mensen die van Rotterdam naar Utrecht moeten met de trein? Kan me bijna niet voorstellen dat het zoveel is. Vooral: hoe definieer je "Rotterdam - Utrecht" precies? De stadscentra? Of ook de mensen die op weg zijn van Schiedam naar Hilversum? Anderzijds is Rotterdam - Utrecht dankzij de weinige tussenstops met de trein daadwerkelijk sneller als met de auto, als je in de buurt van CS moet zijn tenminste.
Dat vroeg ik mij ook al af. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat 68% van de pvk (want dat lijkt mij het meetcriterium?) tussen R'dam en Utrecht op conto van de NS komt (maar misschien heb ik het mis).
Bij alle beperkte waarde van statistieken denk ik dat dit verhaal één ding laat zien. De kracht van de NS ligt op het "ringtraject" in de Randstad (Amsterdam - Schiphol - Den Haag - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam). Daar bestaat de meeste behoefte aan treinen. En, gezien de overvolle treinen in de spits, ook een capaciteitsgebrek. Misschien moet op dat traject eens wat meer prioriteit worden gelegd in plaats van politiek geil klinkende projecten als HSL-zuid, Hanselijn en Randstadrail. Het hele ringtraject 4-sporig maken. Daarmee maak je rijden met twee snelheden mogelijk; geen gezeik meer over intercities die achter een stoptrein zitten en kun je ook met hogere frequentie laten rijden.
Ik denk dat het ook wat anders laat zien: het mobiliteitsbeleid in NL moet meer uitgaan van de status quo van de modal split. Dat betekent dus meer investeren in verbetering van het wegennet - zonder daarbij overigens het OV 'kaal te plukken'. Wanneer we auto en OV als complementerende ipv concurrerende modaliteiten gaan zien, gaat het plaatje er al heel anders uitzien.

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Minister: 'Aandeel trein is niet zo groot'

Bericht door harry » do 12 apr 2007, 10:20

De Pers (12-4-2007) schreef:Ook het beeld dat de trein niet schoner is dan de auto, verdient wat Eurlings betreft nuancering.
Volgens mij een tikfoutje, maar wel een leuke.
Ik wist niet dat er een beeld was dat de trein niet schoner is dan de auto. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 12 apr 2007, 12:10

Ja. Op dit forum.

;)

Schenker
verkeersader

Re: Minister: 'Aandeel trein is niet zo groot'

Bericht door Schenker » do 12 apr 2007, 17:05

René schreef:OK, het wordt wat omzichtig gebracht in verband met de welbekende "heilige huisjes".
Maar het feit dat het nu eindelijk eens hardop wordt gezegd, vind ik een vooruitgang.
Ja inderdaad. Al kun je het al jaren lezen op de site van het CBS. Vorig jaar had ik die gegevens nodig, en het viel me op dat meer woon/werkverkeer met de fiets ging dan per trein (uitgedrukt in reizigers kilometer). Het aandeel van de treinen was iets van 8%, en de rest van het OV slechts 3%.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 12 apr 2007, 19:32

Die Eurlings stijgt steeds meer in mijn waardering. Hij durft tenminste de waarheid te spreken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 apr 2007, 20:51

Hoe moet ik die marktaandelen voor verkeer tussen de grote steden lezen? Reist 68 procent van de mensen die van Rotterdam naar Utrecht moeten met de trein? Kan me bijna niet voorstellen dat het zoveel is. Vooral: hoe definieer je "Rotterdam - Utrecht" precies? De stadscentra? Of ook de mensen die op weg zijn van Schiedam naar Hilversum? Anderzijds is Rotterdam - Utrecht dankzij de weinige tussenstops met de trein daadwerkelijk sneller als met de auto, als je in de buurt van CS moet zijn tenminste.
Dit zijn nieuwe cijfers voor mij. Ik had (tijdens mijn studie) beschikking over de modal split tussen gemeenten. Tussen de gemeente Utrecht en gemeente Amsterdam zou 50% van alle verplaatsingen (tenminste gedeeltelijk) per OV geschieden. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 apr 2007, 21:41

Dat vroeg ik mij ook al af. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat 68% van de pvk (want dat lijkt mij het meetcriterium?) tussen R'dam en Utrecht op conto van de NS komt (maar misschien heb ik het mis).
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat mensen tussen Amsterdam en Rotterdam forensen met de auto. Tot nog toe heb ik geen enkele keer een (forse) vertraging opgelopen. En je kunt eventjes wegdommelen zonder dat het kwaad kan. En soms zit je ineens met oude bekenden te praten of met leuke meisjes. En er is vaak koffie (althans in de BXL-express). 's avonds laat is het wel prettig om met de auto terug te rijden. Dan zijn de snelwegen een stuk leger ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Kamer wil miljardeninvestering in spoorwegen

Bericht door mavas » za 21 apr 2007, 15:35

Kamer wil miljardeninvestering in spoorwegen

Het kabinet moet de komende jaren miljarden investeren om de jaarlijkse groei van vijf procent op het spoor mogelijk te maken. Een uitbreiding van de spoorcapaciteit is nodig. Dat vindt een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, SP en VVD. De partijen verschillen van mening over de vraag waar het geld vandaan moet komen.

In het regeerakkoord staat dat het openbaar vervoer op het spoor jaarlijks moet groeien met vijf procent. Dat is meer dan een ver-dubbeling van de groei van de afgelopen twee jaar. Dan is een uitbreiding van de capaciteit noodzakelijk, vindt de Tweede Kamer. Het huidige spoor kan deze groei niet opvangen.

Voor de uitbreiding zijn 'enkele miljarden' nodig, zei Diederik Samsom (PvdA). Het bedrag zou moeten worden betaald uit het Meerja-renprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) of het Fonds Economische Structuurversterking (FES). Het CDA wil eerst kijken hoe het bestaande spoor beter kan worden benut. Als blijkt dat de kilometerheffing op de weg die het kabinet wil invoeren, leidt tot een 'extra beslag' op de NS dan moet de politiek haar 'verantwoordelijkheid nemen', zei Jan Mastwijk (CDA).

PvdA en SP vinden het geen probleem als geld dat is gereserveerd voor de aanleg van wegen wordt aangewend voor de spooruit-breiding. De VVD is hier faliekant tegen. "Dan hebben ze een probleem", zei Paul de Krom (VVD). De Tweede Kamer belegde don-derdag een hoorzitting over de computersystemen bij spoorbeheerder ProRail. Aanleiding zijn de recente grote computerstoringen die het treinverkeer rond Amsterdam, Utrecht en Tilburg platlegden. Deze storingen waren deels te wijten aan menselijk falen.

ProRail gaf aan dat het hard bezig is met een overgangsfase om 'achterstallig onderhoud' in te halen. Dat duurt nog tot medio vol-gend jaar wanneer alle computersystemen dubbel zijn uitgevoerd. In 2010 zijn de werkzaamheden afgerond en beschikt de spoorbe-heerder over twee landelijke, onafhankelijk van elkaar functionerende, computercentra.

De werkzaamheden kunnen niet worden versneld, 'maar we voelen de urgentie', zei directielid Udo Groen van ProRail. Hij kon niet uitsluiten dat er nog meer storingen volgen. "We zitten in een overgangsfase en lopen daardoor veel risico's." De PvdA neemt hier-mee geen genoegen. "Het gaat om de klanten. We moeten alles op alles zetten om dit uit de wereld te helpen", zei Samsom. De sociaaldemocraat wil nog dit jaar een oplossing voor de grootste problemen.

Bron: Novum, 13 april 2007
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 apr 2007, 15:50

Als we eens gaan beginnen met het niet downgraden van hoofdspoorverbindingen naar sneltramlijnen dan is er al een hoop gewonnen. En het kost niet eens geld, het levert geld op.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 21 apr 2007, 19:11

Miljarden in spoorwegen. Ze leren dus niets.
Ze hadden het net zo goed meteen in de Noordzee kunnen flikkeren. :rooie:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 apr 2007, 19:28

Ze hadden het net zo goed meteen in de Noordzee kunnen flikkeren.
In dat geval denk ik dat ik maar eens een paar duiklessen ga nemen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 21 apr 2007, 22:46

René schreef:Miljarden in spoorwegen. Ze leren dus niets.
Ze hadden het net zo goed meteen in de Noordzee kunnen flikkeren. :rooie:
Hier staat t/m 2010 een (zekere) investering van 14,5 miljard euro in het hoofdwegennet tegenover in aanvulling op het MIT.
Voor het OV is nog geen bedrag genoemd. Waarschijnlijk is dat de reden dat de tweede Kamer er op deze wijze bovenop duikt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Kamer wil miljardeninvestering in spoorwegen

Bericht door Ds79m » zo 22 apr 2007, 3:46

mavas schreef:PvdA en SP vinden het geen probleem als geld dat is gereserveerd voor de aanleg van wegen wordt aangewend voor de spooruit-breiding.
Kortom, als we ooit een links kabinet krijgen, loopt het hele land definitief vast, en stort de hele economie vanzelf een keer in elkaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 apr 2007, 8:48

Maar dan liggen er vier sporen tussen Sneek en Stavoren. :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 22 apr 2007, 10:56

En het hoofdspoorwegnet in de Randstad wordt omgebouwd tot sneltramnet :evil: :cry:

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 22 apr 2007, 12:48

Jammer dat er gelijk een aantal redelijk negatieve reacties zijn over 'sneltram'degradatie en 'geld in de Noordzee kieperen'.
In het nieuwsbericht wordt bv niet over een sneltramnet gesproken.

Volgens mij is de urgentie van bv de spoorverdubbeling in de Randstad wel bekend in Den Haag.

Probleem lijkt vooral te liggen in de sfeer van 'waar halen we het geld vandaan'. Als dat goed geregeld is, zonder andere potjes (weginfrastructuur) leeg te halen lijkt mij er verder geen probleem.

In het artikel wordt nog gesproken over 'beter benutten'. Ik hoop niet dat dat uitdraait op veel geld investeren en na een paar jaar nog een keer geld investeren omdat de benuttingsmaatregel slechts 1 jaar effect heeft gehad. Doe het dan gelijk goed.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 22 apr 2007, 12:54

Wally schreef:Jammer dat er gelijk een aantal redelijk negatieve reacties zijn over 'sneltram'degradatie en 'geld in de Noordzee kieperen'.
Daarom heb ik er ook bij gezet dat er wel degelijk ook in wegen wordt geïnvesteerd. Het artikel is wat dat betreft erg eenzijdig.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 22 apr 2007, 16:31

Bij wegen wordt altijd het maximale benut ten koste van de veiligheid, maar de NS hoeft maar een keer te knippen met de vingers en ze krijgen een volledige uitbreiding... :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 apr 2007, 18:39

ViaHaaren schreef:Bij wegen wordt altijd het maximale benut ten koste van de veiligheid, maar de NS hoeft maar een keer te knippen met de vingers en ze krijgen een volledige uitbreiding... :roll:
Tuurlijk. Een kleine groep mensen helpen is immers veel socialer dan een 10 keer zo grote groep helpen!

Alain
expressweg

Re: Kamer wil miljardeninvestering in spoorwegen

Bericht door Alain » zo 22 apr 2007, 18:46

mavas schreef:Het kabinet moet de komende jaren miljarden investeren om de jaarlijkse groei van vijf procent op het spoor mogelijk te maken.
Nee nee nee nee nee nee nee nee NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE
In het regeerakkoord staat dat het openbaar vervoer op het spoor jaarlijks moet groeien met vijf procent.
NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE
Voor de uitbreiding zijn 'enkele miljarden' nodig, zei Diederik Samsom (PvdA).
NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE NEE
PvdA en SP vinden

LA LA LAAAA LA LAAAA LAAAA!!!
het geen probleem als geld dat

LA LA LAAA IK HOOR JE LEKKER TOCH NIET LA LA LAAA
is gereserveerd voor de aanleg van wegen wordt aangewend voor de spooruit-breiding.
WANT MIJN VINGERS ZITTEN IN MIJN OREN LA LA LAAA LAAA LAA LA LA!!!!

*zucht*...Ik ga maar weer eens wat eten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 22 apr 2007, 18:53

Alles goed, Alain? :lol:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 22 apr 2007, 18:56

Ja hoor. Krijg bij het lezen van dit soort berichten alleen altijd een beetje last van Samsoneritis D. Een vreemde, asfaltachtige huiduitslag, ongecontroleerd 'nee' en 'lalalalala' schreeuwen en hevig stampvoeten zijn daar het gevolg van.

Gaat vanzelf weer over.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 24 apr 2007, 9:27

De ontwikkeling van de snelwegbus gaat door...
verkeerskunde.nl schreef: Schiedams vervoersconcept verbindt wonen en werken aan snelweg

Datum 23-4-2007

Een snelwegbussysteem kan een hoogwaardig en betaalbaar alternatief bieden voor woon-werkverkeer, met name voor woongebieden die aan autosnelwegen liggen, vindt de gemeente Schiedam. Connexxion en TNO reageren voorzichtig enthousiast.

De snelwegbus is onderdeel van een breder Schiedams duurzaam bereikbaarheidsplan dat rust op verbetering van het ov, beprijzing van het autogebruik en mobiliteitsmanagement. Met dit trio kan de bereikbaarheidsproblematiek van de Randstad duurzaam worden opgelost, zo wijst een verkeersstudie door Goudappel Coffeng in opdracht van de gemeente uit. Deze studie is gebaseerd op een congestieheffing van 11 cent per kilometer in de Randstad en een omzetting van vaste autokosten naar variabele kosten, waardoor het autogebruik met 30 procent afneemt en de files verdwijnen. Hierdoor zou de snelwegbus gebruik kunnen maken van de vrije verkeersafwikkeling op de autosnelwegen. De benodigde bushaltes zouden meestal binnen de bestaande bestemmingsplannen kunnen worden gerealiseerd. Met het concept dat uit de koker komt van Lex Boersma, projectleider bij de gemeente Schiedam, wil de gemeente bedrijventerreinen en woongebieden langs de snelweg bereikbaar maken. De haltes worden daarvoor zoveel mogelijk gesitueerd nabij aansluitingen op het onderliggende wegennet, kruisingen met het spoor en regionale (light rail, metro, tram) verbindingen. Belangrijke voordelen zijn volgens de gemeente dat (kostbare) uitbreiding van de auto-infrastructuur onnodig is en de bus milieuschade beperkt. Dat de bus stadscentra links laat liggen en niet de woonwijken en bedrijventerreinen ingaat, is een wezenlijk onderscheid met bestaande snelbusdiensten. ‘Hierdoor kan’, zo zegt Boersma, ‘een gemiddelde snelheid van 70/75 km per uur worden bereikt. Daarbij komt dat juist locaties bij de autosnelwegen een gat vormen in het ov-aanbod. Zeer belangrijk is een goed voor- en natransport dat met name aan de kant van de bestemmingen vorm krijgt met mobiliteitsmanagement. Ook moeten er vanaf de halten goede voetpaden en fietsverbindingen naar de woon- en werkgebieden in de omgeving komen.’

Deur tot deur
Bart Egeter, senior adviseur bij TNO over het Schiedamse concept: ‘Vooropgesteld dat het inderdaad lukt om betrouwbare en snelle busroutes te creëren via autosnelwegen, dan zou dat zeker een zinvolle aanvulling kunnen bieden op het ov-aanbod in stedelijke regio’s, en heus niet alleen maar voor woon-werkverkeer. Een snelle bus is voor de reiziger echter nog geen garantie voor een snelle verplaatsing van deur tot deur. Net zoals de auto dat doet, zal de bus ook van de snelweg af moeten het stedelijk gebied in. Het idee zal zich moeten bewijzen in een uitgekiend ontwerp van de lijnenstructuur, waarbij de locatie van opstappunten en de verknoping met bestaand ov én met de auto van doorslaggevend belang zijn. Dan zal ook blijken welke infrastructuurinvesteringen nodig zijn.
Ook Connexxion ziet zowel voordelen als punten van aandacht. Woordvoerder Herman Opmeer ziet in dit concept vergelijkingen met het Superbusproject onder leiding van Wubbo Ockels van de TU Delf, waarin ook Connexxion deelneemt. ‘Grootste zorg lijkt ons de stops langs de snelweg. Dit zijn begin- en eindpunten, dus daar moet goed over worden nagedacht. De Superbus gaat uit van een zo goed mogelijke deur-tot-deurverbinding. Wij zouden pleiten voor weinig stops waardoor de gemiddelde snelheid ook veel hoger is en als het een 'eindpunt' betreft, gewoon van de snelweg af naar een punt met een groter bereik.’
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 apr 2007, 9:50

Ach ja, Verkeerskunde...

Wie van jullie heeft er wel eens een Verkeerskunde uit de jaren '70 gezien ? Dat was een goed opiniërend vakblad, waarin echte actualiteiten stonden en waarin de nodige aandacht werd besteed aan ontwerpvraagstukken. Tegenwoordig is het vooral een blaadje waarin overheden en onderzoeksbureaus voor eigen parochie preken hoe goed ze wel niet bezig zijn. :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 24 apr 2007, 11:40

Mijn reactie op dit soort berichten laat aan duidelijkheid niets te wensen over, denk ik zo:

:vervloekt: :shoot: :nuts: :grrrr: :booooos: :wc: :rooie:
Donateur Vereniging Wegenforum

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 24 apr 2007, 15:44

Dat plaatje dat erbij zat in de Verkeerskunde is ook wel mooi: een superdeluxe busstation met liften en trappen, overdekte bushaltes ala Zuidtangent. Als elke zo uitgevoerd wordt, dan gaat dat heel wat meer kosten dan men denkt.

Is het uberhaupt mogelijk dat het autoverkeer met 30% afneemt René? Hoe moet dat vormgegeven worden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 24 apr 2007, 15:45

^^ Rustig, rustig, denk aan je bloeddruk ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 24 apr 2007, 20:38

Onderzoek nou eerst eens even waarom die mensen nu niet spontaan met het bestaande OV meegaan en doe wat met die resultaten.

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » di 24 apr 2007, 20:52

Ik heb wel medelijden met jullie hoor ;)
Treinengek die autosnelwegen ook gaaf vindt ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 apr 2007, 20:54

Ik heb vooral medelijden met die miljoenen Nederlanders die er middels belasting voor krom mogen liggen en er nooit ook maar enig nuttig effect van zullen ondervinden... :roll: