[OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 10 jun 2007, 12:01

Goed artikel, het is ook gewoon een ontzettend stom plan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jun 2007, 14:25

Het is inderdaad een erg oed artikel en ik sta er ook achter.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » zo 10 jun 2007, 14:40

Coen Tunnel schreef:Het is inderdaad een erg oed artikel en ik sta er ook achter.
Heb je het zelf geschreven? Ik vind het niet erg professioneel, maar in grote lijnen ben ik het er wel mee eens. Met niet professioneel heb ik het vooral over de dingen als "blaat" en "dom gansje". Dan denk ik "Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig" ;), om er maar even een leuke quote van Herman Finkers bij te pakken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 10 jun 2007, 14:49

Volgens mij is het een column :applaus1:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jun 2007, 14:52

Schenker schreef:
Coen Tunnel schreef:Het is inderdaad een erg oed artikel en ik sta er ook achter.
Heb je het zelf geschreven? Ik vind het niet erg professioneel, maar in grote lijnen ben ik het er wel mee eens. Met niet professioneel heb ik het vooral over de dingen als "blaat" en "dom gansje". Dan denk ik "Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig" ;), om er maar even een leuke quote van Herman Finkers bij te pakken.
Ik heb het niet zelf geschreven, ik heb het van openbaarvervoerinboskoop.nl geplukt. Ik zou van een eigen artikel niet zeggen dat het een erg goed artikel is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Rene » di 11 sep 2007, 10:15

Trouw (11-9-2007) schreef:Vervoerspas moet filedruk bedrijfsterrein verlichten

ZWOLLE - Met kortingen en gratis pendelbussen willen de provincie Overijssel, de gemeente Zwolle en ondernemers de filedruk rond een van de bedrijventerreinen in Zwolle verlichten. Het experiment begon gisteren. Met een vervoerspas kunnen werknemers van het bedrijventerrein Oosterenk in Zwolle gratis of goedkoper gebruikmaken van het openbaar vervoer. De proef is een van de negen experimenten die het ministerie van verkeer en waterstaat heeft goedgekeurd in de aanpak van files. Inmiddels zijn 375 vervoerspassen uitgegeven.
Ach, als je ziet hoe weinig er van dergelijke aangeschafte passen gebruik wordt gemaakt, zelfs bij capaciteitsbeperkende maatregelen als wegwerkzaamheden, dan kun je niet anders concluderen dan dat men weer een manier heeft gevonden om extra geld naar het OV te sluizen... :neenee:


Dat stuk van OV in Boskoop getuigt overigens van de nodige realiteitszin. Dat kun je van de Schiedamse plannenmakers inderdaad niet zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Chris » di 11 sep 2007, 18:01

Ik had het gelezen. Nou ik eet mijn banden op als ik straks om 17.00 zonder file over de N35 kan rijden! :rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Vinny » di 11 sep 2007, 19:53

Inhoudelijk legt het stuk de vinger op de zere plaats. Maar qua stijl vind ik het lezen alsof iemand net een trekje van een joint heeft genomen. Ik vind dat niet heel erg sterk, wanneer deze persoon bepaalde politici van beneveldheid beschuldigd. Zorg er dan voor dat je tenminste nuchter overkomt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Frits » di 11 sep 2007, 20:02

Chris schreef:Nou ik eet mijn banden op als ik straks om 17.00 zonder file over de N35 kan rijden! :rofl2:
En? Stond er file? ;)
De autogordel: een band voor het leven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door waldo79 » di 11 sep 2007, 22:02

Het bericht van Chris om 18.00 uur geschreven :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Chris » di 11 sep 2007, 22:15

Straks had niet direct betrekking op "nu". Kan ook de komende weken/maanden zijn ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: P+R Veenendaal-De Klomp mislukt

Bericht door boe! » za 15 dec 2007, 15:42

Frits schreef:Onderstaand Park&Ride bord kan weer langs de A12 worden verwijderd.
Afbeelding
De bedoeling van de NS was om automobilisten uit de auto te lokken en ze verder te laten reizen met de trein naar Utrecht. Wat iedereen van tevoren al wist, is nu waarheid geworden: experiment mislukt. Van de ondervraagden op het P+R terrein kwam niemand van de A12.
Daarom komt er een nieuwe poging. ;)
De Gelderlander schreef:Auto of toch de trein?

13 dec 2007, 03:16 - DE KLOMP - De Nederlandse Spoorwegen hebben een nieuw wapen in de strijd gegooid om verstokte automobilisten in de trein te krijgen. Langs de A12 (vlak voor de afslag naar Veenendaal) is een bord geplaatst waarbij de passerende automobilist wordt gewezen op het verschil in reistijd tussen trein en auto. Op het dynamische matrixbord staat de exacte reistijd te zien vanaf de A12 tot Utrecht Centrum, inclusief files (voor de auto) en opstaptijd en treinvertragingen (voor wie vanaf dat punt trein boven auto verkiest). Op het bord is ook plaats voor andere mededelingen.
De Gelderlander schreef:Aantal treinreizigers De Klomp groeit fors

13 dec 2007, 03:01 - DE KLOMP - Het aantal treinreizigers dat gebruik maakt van het treinstation Veenendaal - De Klomp is het afgelopen jaar met 50 procent gestegen. Volgens de Nederlandse Spoorwegen is dat het rechtstreekse gevolg van de verviervoudiging van het aantal gratis parkeerplaatsen. Inmiddels is het aantal plaatsen verder toegenomen van 200 naar 290. Bovendien is op het station een kiosk van Servex geopend.

Het dynamische verkeersbord langs de A12 is een volgende poging van de NS om het aantal treinreizigers verder te laten stijgen.

Het verschil in reistijd zal overigens alleen te zien zijn als dat in het voordeel van de trein uitpakt. Het bord biedt ook de mogelijkheid voor nadere mededelingen. Nu staat op het grote bord (vijf bij bijna zeven meter) een verwijzing naar de website van de NS. Maar er is ook ruimte voor andere teksten, zoals 'Gratis parkeren', 'Koffie op station', of 'Jaarbeurs met de trein'.

De NS heeft grote verwachtingen van het bord, vooral gezien de geplande wegwerkzaamheden. Aan deze service voor het verkeer is meegewerkt door ANWB, Rijkswaterstaat, gemeente Ede en de provincie Gelderland.

De actuele gegevens op het bord worden elke minuut ververst. De komende tijd wordt het bord gebruikt om te testen of deze manier van communiceren het gewenste (fileverlagende) effect heeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Rene » za 15 dec 2007, 17:26

Ach ja, nu het een IC-station is zal het aantal reizigers van en naar De Klomp best zijn gestegen.
Maar hoeveel van die 50% toename nu A12-gebruikers waren ? Waarschijnlijk maar héél weinig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Chris » za 15 dec 2007, 20:12

De Klomp was natuurlijk niet zo'n belangrijk station. Volgens mij heb je dan maar een stuk of 100 opstappers nodig om een forse groei procentueel te realiseren. Op de A12 veranderd echter niks.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Vinny » za 15 dec 2007, 21:22

De Klomp was vroeger een sneltreinstation dacht ik en is opgewaardeerd tot IC station, en de treinseries zijn omgedraaid: vroeger stopte de trein naar Den Haag er (die stopt nu, behalve in Ede-Wageningen alleen nog in Driebergen-Zeist), terwijl de trein naar Amsterdam, die vroeger Veenendaal-de Klomp voorbij reed er nu wel stopt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door waldo79 » zo 16 dec 2007, 8:42

Sowieso kun je er naar Utrecht reizen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Vinny » zo 16 dec 2007, 10:41

Maar dat kon vroeger ook... ;)
Er is verder een kiosk gebouwd voor de koffieverslaafde forens, en er is een parkeerterreintje gekomen. Maar dan heb je het ook wel gehad...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door boe! » di 18 dec 2007, 21:55

Ik kwam afgelopen zondag langs dat bord op de A12. Het bord is bijzonder hoog en staat op dit moment erg ongelukkig midden in de werkzaamheden bij Veenendaal. Daarom geen foto gemaakt.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door simon » do 20 dec 2007, 13:16

Station Veenendaal-De Klomp had altijd zo'n 3.500 reizigers per dag. Als dat er nu 5.250 zijn heeft de NS dat netjes gedaan. Vooral gezien de kwartierdienst die NS tegenwoordig rijdt op Veenendaal Centrum-Utrecht Centraal.

In de spits was De Klomp een stoptreinstation, met lange reistijden naar Utrecht (30 minuten) en Arnhem (25 minuten). Nu het een intercitystation is geworden zijn de reuistijden afgenomen naar 20 minuten voor Utrecht en 15 minuten voor Arnhem. Buiten de spits deed in de oude dienstregeling maar één trein per uur De Klomp aan, ook niet erg bevorderlijk.

Wat mij betreft is dit station een goed voorbeeld van minimale investeringen en een maximale opbrenst (50% reizigersgroei binnen één jaar... keurig). Nog even afwachten of deze groei niet ten koste gaat van de andere Veenendaalse stations.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Rene » do 20 dec 2007, 13:28

En nu het aandeel A12-gebruikers...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door waldo79 » do 20 dec 2007, 13:47

De binnenstedelijke stations van Veenendaal hebben een kwartierdienst. Kan me voorstellen dat daar ook wat groei inzit.

Veenendaal-de Klomp bedient plaatsen als Renswoude, Ederveen en wellicht ook Lunteren. Hoewel die laatste aan de "Valleilijn" ligt.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door simon » do 20 dec 2007, 13:53

Simpel. Als we ervan uitgaan dat de groei van De Klomp niet ten goede komt van de andere Veenendaalse stations. De A12 ligt parallel aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Om vanuit Veenendaal naar Utrecht of Arnhem te gaan is er maar één weg: de A12. Vanuit Veendaal is het lastig fietsen naar de andere plaatsen die de intercity aandoet, alleen Ede met ca 10 km is te doen. De reistijd per trein Veenendaal-Ede is niet verbeterd, waardoor het onwaarschijnlijk lijkt dat men opeens massaal overstapt van fiets naar trein (ook gezien de afstand naar het station, een kilometer of drie vanuit het centrum). Bussen rijden niet parellel aan het spoor.

De groei van het aantal reizigers is of afkomstig vanuit nieuwe reizigers (Veenendalers die in Arnhem, Ede of Utrecht zijn gaan werken cq naar school gaan), of vanuit automobilisten die zijn overgestapt op de trein. In beide gevallen gaat het dus hoodzakelijk om A12-gebruikers (al dan niet in spé).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door waldo79 » do 20 dec 2007, 13:59

Als je dichterbij Veenendaal-Centrum woont en je wilt naar Utrecht, dan zou ik de afstand naar de Klomp zwaar laten wegen...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door simon » do 20 dec 2007, 14:09

Als je dichterbij Veenendaal-Centrum woont en je wilt naar Utrecht, dan zou ik de afstand naar de Klomp zwaar laten wegen...
Ik ook. En bijna iedereen in Veenendaal woont dichterbij Veenendaal Centrum of -West dan bij De Komp. Kijk maar eens op Google Maps
http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... &z=14&om=1

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door waldo79 » do 20 dec 2007, 14:14

Dan is die IC-stop in feite geen verbetering. De snelheid van de trein wordt teniet gedaan door de reistijd naar het station :yes: Als het op De Klomp drukker is geworden met auto-forensen vanuit Veenendaal, dan is dat uit milieuoogpunt niet zo fraai.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Rene » do 20 dec 2007, 15:28

De kans is inderdaad groot dat omdat de parkeercapaciteit op Veenendaal De Klomp veel groter is dan op -Centrum en -West, veel inwoners van Veenendaal hun lokale autoritje van huis naar station nu naar het andere station maken. Waar ze bovendien op de sneltrein kunnen stappen in plaats van een boemel. En nee, bestaande treinreizigers zijn geen A12-gebruikers in spé...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door mavas » do 20 dec 2007, 16:14

^^ Is dat laatste toevallig ook onderzocht? Zou ik wel cijfers van willen zien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door simon » do 20 dec 2007, 16:40

En nee, bestaande treinreizigers zijn geen A12-gebruikers in spé
Over je laatste opmerking kan ik het niet eens zijn. 40% van de treinreizigers heeft thuis een auto staan. Dus bij een verbetering van de reis per auto t.o.v. OV (dt kan op twee manieren onstaan: reis per auto verbeterd (wegverbreding, nieuwe weg o.i.d.), reis per OV verslechterd (nieuwe dienstregeling waardoor overstap vervalt) is de overstap van OV naar auto zo gemaakt.

De overstap van auto naar OV is vele malen lastiger. De meeste OV-reizigers kennen het reizen per auto (dus de voor- en nadelen) terwijl de meeste automobilsten het OV alleen van de buitenkant zien en een erg negatief beeld van het OV hebben.
Is dat laatste toevallig ook onderzocht? Zou ik wel cijfers van willen zien.

Helaas nog niet. ProRail publiceert de cijfers over het voorgaande jaar pas aan het eind van het volgende jaar. Zo wordt binnenkort de monitoring spoorgebruik 2006 verwacht...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door waldo79 » do 20 dec 2007, 20:53

Een groot deel van de OV gebruikers, althans op niet-IC verbindingen zie ik toch bestaan uit studenten, scholieren en 60+'ers... Gelukkig nog altijd beter dan het verplaatsen van lucht.

In de spits ligt het aantal potentiële automobilisten wel hoger. Maar over de weg worden nog altijd veel meer reizigerskilometers gemaakt dan met het OV.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door simon » do 20 dec 2007, 22:21

In de spits zie ik in de stoptreinen toch vooral forenzen. Net buiten de spits zijn het inderdaad veel scholieren en ouderen. Zonder meer is het waar dat het aantal OV-kilometers, vooral buiten de randstad, veel minder is dan het aantal autokilometers. Veroorzaakt door enerzijds een slechter OV en anderzijds relatief betere wegen (minder file's).

De drukste baanvlakken:
Den Haag-Leiden-Schiphol-Amsterdam, 80.000-150.000 reizigers p/d
Amsterdam-Utrecht, 60.000-80.000
Rotterdam-Den Haag, "
Utrecht-Woerden, "
Woerden-Gouda, 40.000-60.000
Utrecht-Den Bosch, "
Utrecht-Veenendaal, "
Utrecht-Amersfoort, "
Amsterdam-Hilversum, "
Rotterdam-Dordrecht, "
Boxtel-Eindhoven, "

Plaats reactie