[OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 jan 2007, 20:03

Niet minder capaciteit, maar wel heel wat goedkoper !
Mag jij nog even vertellen waar je een blikje IRM over hebt. In de spits zetten ze zelfs onaangepaste Duitse rijtuigen in omdat er geen IRM meer over is, op de lijn Amersfoort-Amsterdam. De NS zit redelijk goed in de slappe was wat betreft enkeldeks IC-materieel, alleen is het VIRM naar de lijn Maastricht - Alkmaar gegaan, en dat slokt nogal wat materieel op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 29 jan 2007, 20:36

De essentie is dat je met frequentieverlaging en capaciteitsvergroting per trein enorm op de personeelskosten kunt besparen, plus dat je op je infra bespaart.
Dat scheelt wel degelijk in de kosten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 jan 2007, 20:54

Dat wordt al gedaan. ICRm is vervangen door VIRM op Alkmaar - Zuid Limburg, ik kan me als klein jongetje nog koplopers herinneren naar Vlissingen. Wordt al sinds jaar en dag gereden met VIRM. Nu nog het mat '64 uit de treindienst Leiden - Schiphol - Hilversum - Utrecht en we zijn weer helemaal bij.

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » ma 29 jan 2007, 21:04

Tja, maar dan moet je wel meer dubbeldekkers hebben. En daar is geld voor nodig.
Wat ouder materieel weg doen terwijl het nog twintig jaar mee kan is ook geld weggooien. Ik denk dat NS echt wel heeft nagedacht voordat ze zeven bakken ICM in de Noord-Oost inzetten :roll:

Zullen we de subsidie voor OV dan maar intrekken? Daar zullen veel mensen blij mee zijn. Waar halen ze zo snel het geld voor een auto vandaan? Dat betekent ook nog eens nog meer auto's op de weg...
Treinengek die autosnelwegen ook gaaf vindt ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 jan 2007, 21:14

Bastiaan schreef:Een ander voorbeeld zijn transferia: Je zet je auto in een grote parkeergarage langs de snelweg en voor twee strippen kom je met een snelle OV-verbinding in de binnenstad.
De enige juiste oplossing voor parkeer- en capaciteitsprobleme in de stad. Daar moesten maar eens meer van komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 29 jan 2007, 21:15

Bastiaan schreef:Zullen we de subsidie voor OV dan maar intrekken? Daar zullen veel mensen blij mee zijn. Waar halen ze zo snel het geld voor een auto vandaan? Dat betekent ook nog eens nog meer auto's op de weg...
De mensen rond het sociale minimum, studenten en gehandicapten etc. geef je een pasje, waarmee ze tegen het huidige tarief kunnen blijven reizen. Daarna stop je met het financieel aanbesteden van OV, dus geen subsidies meer, en trek je de gebruikersvergoeding voor het spoor op tot kostendekkend niveau.

Gevolg: 60% van de reizigers met een pasje blijft gewoon reizen; alleen voor deze verplaatsingen krijgen de OV-maatschappijen het verschil tussen het commerciële, kostendekkende vervoerstarief en de sociale gebruikersbijdrage vergoed van de overheid.
De overige 40% (voornamelijk spitsreizigers) zoekt zijn heil in een ander vervoermiddel, of gaat de prijs betalen die zijn reisgedrag werkelijk kost. Stel dat die 40% allemaal naar de weg gaan, dan levert dat maar 3-4% meer verkeer op in de spits op de weg. Met het geld wat je uitspaart aan OV-bijdrages (o.a. door een veel betere spits/dal-verhouding), heb je echter meer dan voldoende middelen om dat minimale effect te kunnen compenseren. (Méér dan dat zelfs) ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 jan 2007, 21:17

Bastiaan schreef: Zullen we de subsidie voor OV dan maar intrekken? Daar zullen veel mensen blij mee zijn. Waar halen ze zo snel het geld voor een auto vandaan? Dat betekent ook nog eens nog meer auto's op de weg...
Nee dank je, dan kom ik niet meer op mijn werk.

(Alhoewel: Ik ben ambtenaar. De overheid streeft OV-gebruik na, dus betalen ze mijn abonnement toch wel - op de kosten van de belastingbetaler. ik vind het prima. En al moest ik nu zelf betalen, tel ik liever die 600 Euro voor een jaarkaart neer dan met de auto te gaan.)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 29 jan 2007, 21:25

Ach ja. Ik weet vanuit mijn werk bij P/flex dat er tal van bedrijven zijn die trein- en buskaartjes 100% vergoeden. Dus of je nu 5 euro of 10 euro betaalt voor de rit van A naar B, doet er dan ook niet zoveel meer toe. Alleen: die extra kosten zullen ergens mee verrekend moeten worden. Gegarandeerd dat de werknemer dat aan zijn netto-loon gaat zien - maar die pijn zal wellicht kleiner zijn (of voelen) dan wanneer men schrikt van het bedrag dat op het displaytje verschijnt.

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » ma 29 jan 2007, 21:33

René schreef:Gevolg: 60% van de reizigers met een pasje blijft gewoon reizen; alleen voor deze verplaatsingen krijgen de OV-maatschappijen het verschil tussen het commerciële, kostendekkende vervoerstarief en de sociale gebruikersbijdrage vergoed van de overheid.
Heb je het al eens voorgesteld aan de overheid? Misschien kan er eens een proef mee gedaan worden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het werkt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 29 jan 2007, 21:59

Nee, dank je. Dat gaat zelfs mij nog te ver. Om nog maar te zwijgen over de politieke haalbaarheid daarvan op dit moment. ;)

Bastiaan, dat gaat dus betekenen dat je voor je treinkaartje, als je eenmaal geen student meer bent en een baan hebt, ongeveer het dubbele gaat betalen t.o.v. het huidige tarief (zonder korting). En geen VDU's meer (neem ik aan). Tel uit je winst eh.. verlies met je spoorhobby. ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 29 jan 2007, 22:00

Mythes over het openbaar vervoer
:geeuw: (alsof we die mythes nog niet kenden).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 29 jan 2007, 22:28

Jeroen schreef:Tel uit je winst eh.. verlies met je spoorhobby.
Je kunt altijd nog wat doen met modelspoor.
Doe ik ook ;)

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » ma 29 jan 2007, 23:02

Jeroen schreef:Bastiaan, dat gaat dus betekenen dat je voor je treinkaartje, als je eenmaal geen student meer bent en een baan hebt, ongeveer het dubbele gaat betalen t.o.v. het huidige tarief (zonder korting). En geen VDU's meer (neem ik aan). Tel uit je winst eh.. verlies met je spoorhobby. ;)
Volgens mij is de auto dan goedkoper, zelfs al reis je één keer in een maand. Dan zijn we precies waar we willen zijn, of niet René?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 29 jan 2007, 23:40

Een auto goedkoper voor één rit per maand ? Dat moet dan nogal een rit zijn. Want de vaste lasten van een auto zijn hoog. Denk aan verzekering, afschrijving/aflossing en onderhoud. Zelfs met verdubbeld OV-tarief kun je een heel aardig stuk wegkomen eer dat je dat omslagpunt bereikt hebt. Per slot van rekening is een OV-verplaatsing op dit moment aanzienlijk goedkoper dan een autoverplaatsing (als je alleen reist).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 jan 2007, 5:08

of gaat de prijs betalen die zijn reisgedrag werkelijk kost. Stel
Die mensen gaan allemaal zwartrijden, omdat een boete dan veel goedkoper wordt.

Ik ben gisteren namelijk door mijn hele telrondje niet één maal gecontroleerd... :shock:

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » di 30 jan 2007, 10:21

René schreef:Zelfs met verdubbeld OV-tarief kun je een heel aardig stuk wegkomen eer dat je dat omslagpunt bereikt hebt.
Ten eerste kleed je het OV uit. Daarnaast maak je het ook nog eens twee keer zo duur. Als de auto dan nog steeds niet goedkoper is, dan zeg je gewoon "Ach joh, zo'n treinkaartje kan je nog best betalen!" :confuuuse: Ik vind het maar niks hoor. Veertig euro voor een retourtje Zwolle - Utrecht... :shock:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 30 jan 2007, 11:05

Ik kon 't niet laten een reactie te plaatsen onder dat "ongenuanceerde" artikel, na de zoveelste treinreis met vertraging :roll: ;)
Ik schreef: Ik heb het vandaag maar weer ondervonden: de trein is echt onbetrouwbaar. De aankomsttijd is niet te voorspellen wanneer er weer eentje uitvalt en je op de gele borden naar de eerstvolgende gelegenheid moet zoeken. En dat komt waarschijnlijk weer door de nieuwe dienstregeling. Al eerder was in het nieuws dat er te weinig onderhoud aan de treinstellen mogelijk is vanwege de krappe tijdsindeling. Nou inderdaad, dat bleek vandaag weer. Afgelopen vrijdag ook; dacht ik met de bus nog op tijd aan te komen ipv met de vertraagde trein, komt die bus niet opdagen!! En dan die onveilige Randstadrail-wissels. Dan liever de auto. Bij fileberichten wordt soms al vermeld hoe groot de vertraging is en met een TomTom kom je ook een heel eind. Nou kan ik als verkeerskundestudent geen OV-sadist zijn, maar ik heb m'n rijbewijs al. De volgende stap is duidelijk! In deze tijd van massaverplaatsingen blijft de auto toch mijn favoriet. (en inderdaad, mensen kunnen verplaatsingen ook zelf bepalen: wonen in Groningen, werken in Groningen. Juist op stedelijk gebied is er veel mogelijk qua (H)OV.)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jan 2007, 11:29

OV is soms goed, soms niet. Investeringen in de steden zijn hard nodig, daar moet de auto maar wegblijven.

Er is een groot verschil tussen investeren in meer trams in Rotterdam en elke 5 minuten een snelbus tussen Waterlandkerkje en Stedum.
Dat verschil kunnen velen echter niet maken: Hoe negatiever hoe beter, en alle subsidies meoten maar stop gezet worden (en meer dwaze uitspraken). De ene investering is nuttiger dan de ander.

Een A8 is nuttiger dan een A37 met 2x4. Maar is investeren in het wegennet nutteloos omdat de laatstgenoemde investering nutteloos is?

thtc
zandpaadje

Bericht door thtc » di 30 jan 2007, 12:32

René schreef:@Bastiaan: zonder al die zwaar gesubsidieerde abonnementen en kaartjes voor werknemers en ambtenaren zouden de treinen heel wat leger zijn.
En in plaats van 4x per uur een 7-baks ICM (4+3) buiten de spits volstaat natuurlijk ook een zevenbaks IRM die maar 2x/uur rijdt.
Niet minder capaciteit, maar wel heel wat goedkoper !
Frequentieverlaging maakt het OV ten opzichte van de auto alleen maar onaantrekkelijker, omdat je dan (als je pech hebt) ook eerder van huis moet om met het OV op tijd bij je afspraak te zijn. Voorbeeld: stel je moet om 15.30 uur op een vergadering zijn. Op het moment dat er 4x per uur een trein rijdt zou je de trein nemen die om 14.30 uur op het station van B aankomt en daar de bus pakt naar het kantoor in B waar je om 15.15 aan komt. Deze trein vertrekt om 13.00 uur van het station van A; waarvan de fietsafstand van je huis 15 minuten bedraagt. Je zou dus om 12.35 uur van huis gaan, in verband met de extra speling. Stel dat de trein van 13.00 uur niet rijdt (uitdunning van het vervoer buiten de spits), dan moet je een trein eerder nemen die nog wel rijdt. Deze vertrekt om 12.45; het geen betekend dat je nu om 12.25 uur van huis moet. Erger zou het nog worden indien je niet op 15 minuten fietsen van het station woont, maar 15 minuten met de bus. Stel deze bus rijdt slechts 2x per uur maar sluit alleen aan op de trein van .00 en .30 uur over het uur. In dat geval moet je zelfs een half uur eerder van huis. Bij de auto blijft de reistijd min of meer hetzelfde (kan wat afnemen omdat de kans dat je voor zo'n verdomde overweg stil staat wat afneemt, kan wat toenemen omdat de reizigers die eerst met OV zouden hebben gereisd nu de auto nemen; op de terugweg reist men wel in de spits en sluit men aan in de file).

Daarna nog wat puntjes betreffende het (V)-IRM:
  • 1) Zevenbaks IRM kunnen niet meer worden gevormd, sinds alle IRM zijn omgebouwd tot V-IRM. Deze bestaan uit 4 of 6 bakken; de trein kan dus bestaat uit 6 of 2x4=8 bakken.
  • 2) Een dubbeldekker heeft niet de dubbele capaciteit van een enkeldeks trein. De trappen in de trein snoepen een deel van die extra capaciteit op.
Maar misschien kun je door de onaantrekkelijkheid van deze uitdunning van het OV met minder capaciteit uit de voeten :!:
Indien er voldoende V-IRM beschikbaar is kan je enerzijds wel op (personeels)kosten besparen door minder treinen in te zetten, anderzijds loopt men wel omzet mis.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 30 jan 2007, 13:01

thtc schreef:omdat de reizigers die eerst met OV zouden hebben gereisd nu de auto nemen
Trein en auto zijn maar in zeer beperkte mate communicerende vaten. Zelfs met een prijsverhoging.
thtc schreef:kan je enerzijds wel op (personeels)kosten besparen door minder treinen in te zetten, anderzijds loopt men wel omzet mis.
Omzet ja. Maar OV is verlieslatend. De kosten zijn aanzienlijk hoger dan de opbrengsten.
Stel 5% minder omzet geeft 50% minder kosten. Dat is bedrijfsmatig en maatschappelijk gezien véél interessanter dan maar proberen zoveel mogelijk omzet te draaien..

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 jan 2007, 13:11

Een gekoppeld VIRM stel (bijv. VIRM-4 met VIRM-6) levert niet een gigantische personeelsbesparing op omdat er volgens de richtlijnen vier conducteurs aanwezig moeten zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 jan 2007, 13:14

Verder krijg je vaak kwartierfrequenties door het volgende systeem:
Afbeelding
Er rijdt twee keer per uur een dienst A - C - D - F en twee keer per uur een dienst B - C - D - E. Dat levert een gecumuleerde frequentie B-D van vier keer per uur op. Eens per kwartier dus. Dat is veel voordeliger dan het ouderwetse "knip-en-plak" werk van koppelen en ontkoppelen:
Een dienst A - B, C - B koppelen in B en splitsen in D in een dienst D - E en D - F. Gelukkig laat men steeds vaker deze regelrechte ramp m.b.t punctualiteit en betrouwbaarheid varen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 30 jan 2007, 13:57

Vinny schreef:Een gekoppeld VIRM stel (bijv. VIRM-4 met VIRM-6) levert niet een gigantische personeelsbesparing op omdat er volgens de richtlijnen vier conducteurs aanwezig moeten zijn.
Conducteurs moet je ook net als in het buitenland vervangen door tourniquettes voor de perrons.

Maar om 500 reizigers van Zoetermeer naar Den Haag te krijgen, had je vroeger twee gekoppelde Sprinter-tweetjes nodig, met maar één machinist. Nu heb je 5 trams nodig, met 5 bestuurders. Tel uit je "winst".

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 30 jan 2007, 14:13

René schreef:Trein en auto zijn maar in zeer beperkte mate communicerende vaten. Zelfs met een prijsverhoging.
Daarom zou het goed zijn om het spoorwegennet en het wegennet ook eens als twee afzonderlijke netten te bekijken en niet altijd de prestaties van beiden tegen elkaar af te zetten of ze als concurrerende netten te zien. Zoals hiervoor door menigeen al is gezegd hebben auto en trein allebei hun sterke en zwakke punten. Zo is OV voor binnenstedelijk vervoer een hele goede oplossing en ook voor centrum-centrum verbindingen. Daarnaast moet er uiteraard een bepaald basis-niveau aan OV zijn om de sociale taak te kunnen vervullen. Als gewoon wordt geïnvesteerd waar dat nodig is en niet in allerlei nutteloze prestigeprojecten, kun je het OV benutten op zijn sterke punten.

Daarnaast moet er natuurlijk ook geïnvesteerd worden in het wegennet. Die investeringen hoeven niet per sé te worden gewogen naar vervoersprestatie. Als het wegennet uitbreiding nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren, dan moet daarin worden geïnvesteerd. Hetzelfde geldt voor het spoorwegennet, ook al is de prestatie per geïnvesteerde euro lager.

Ik zou er dus voor zijn als beide netten los van elkaar worden gezien en d.m.v. investeringen zo optimaal mogelijk werken. Op dit moment zou dat dus een forse verhoging van de investeringen in het wegennet betekenen. Het is eigenlijk jammer dat de gelden voor wegen en spoorwegen uit dezelfde pot komen, waardoor het één het ander onmogelijk maakt, afhankelijk van politieke keuzes. Misschien zouden er twee verschillende ministeries komen: de één met de taak het wegennet optimaal te laten functioneren en de ander met dezelfde taak voor het spoorwegennet.
Rainier

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 jan 2007, 14:18

Als gewoon wordt geïnvesteerd waar dat nodig is en niet in allerlei nutteloze prestigeprojecten, kun je het OV benutten op zijn sterke punten.
Nou, als die Betuweroute, HSL-zuid en Phileas niet hadden gebouwd, dan had je ook het halve wegennet kunnen verbreden. We praten hier over € 12 miljard...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 30 jan 2007, 14:24

Riva schreef:Die investeringen hoeven niet per sé te worden gewogen naar vervoersprestatie. Als het wegennet uitbreiding nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren, dan moet daarin worden geïnvesteerd. Hetzelfde geldt voor het spoorwegennet, ook al is de prestatie per geïnvesteerde euro lager.
Dat ben ik niet met je eens. Naast de vervoersprestatie moet je ook eens kijken naar de emissies. Want hoe gek het ook klinkt: elke euro die je in het OV steekt in plaats van de weg, levert op de weg een veel grotere extra emissie op dan dat de OV-investering aan besparing bijdraagt. Dat is overigens ook juist een belangrijk negatief gevolg van het jarenlange rücksichtlose investeren in OV.
Daarnaast moet je de belastinggelden ook zodanig inzetten dat niet één bepaalde groep steeds relatief in de watten wordt gelegd, terwijl een andere, veel en veel grotere groep, het met veel minder moet nemen.
Wat mij betreft moet het roer dus om. Ook ik ben voor investeringen in OV (wel financieel naar verhouding van vervoersprestatie overigens), maar voorlopig even niet. Eerst pas op de plaats en de achterstand bij het wegennet wegwerken. :idea:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 30 jan 2007, 14:33

De achterstand in het wegennet moet inderdaad zeker worden weggewerkt. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het juist niet zo zou moeten zijn dat elke euro die naar het spoorwegennet gaat bij het wegennet wordt weggehaald. Het zijn in mijn ogen twee afzonderlijke systemen waarin moet worden geïnvesteerd om ze draaiende te houden. Daarbij is er inderdaad veel meer in het spoorwegennet geïnvesteerd dan in het wegennet (een politieke keuze). De capaciteitsproblemen zijn daarom op het spoorwegennet minder groot dan op het wegennet. Hetgeen m.i. niet betekent dat daar waar zich capaciteitsproblemen voordoen op het spoorwegennet moet worden geïnvesteerd in oplossingen.
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 30 jan 2007, 14:36

Chris schreef:Nou, als die Betuweroute, HSL-zuid en Phileas niet hadden gebouwd, dan had je ook het halve wegennet kunnen verbreden. We praten hier over € 12 miljard...
Eens. Dat zijn dus ook de prestigeprojecten waar ik het over heb, hoewel ik bij de Betuwelijn ook voordelen zie. Denk maar eens aan de extra capaciteit en verminderde overlast op de Brabantroute.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 30 jan 2007, 14:37

Riva schreef:Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het juist niet zo zou moeten zijn dat elke euro die naar het spoorwegennet gaat bij het wegennet wordt weggehaald.
Tja, dat kunnen wij wel met elkaar eens zijn, maar denk je nu echt dat er in z'n totaal méér geld voor infra zal worden uitgetrokken in de toekomst ? Dat kunnen we volgens mij gevoeglijk wel schudden. Ongeacht de politieke kleur van een kabinet.
Laatst gewijzigd door Rene op di 30 jan 2007, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 30 jan 2007, 14:42

Nee, ik denk dat dat er inderdaad niet van gaat komen... :cry: Maar het is al prettig dat wij het in ieder geval eens zijn... ;)
Rainier