Nieuwe Centraal Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 jun 2015, 19:05

^^ Onder het CS is toch ook altijd ruimte vrijgehouden voor de Sprinter? Daar ligt in principe toch al een metrotunnel/Sprintertunnel die nooit in gebruik is genomen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Vinny » ma 22 jun 2015, 19:53

De tramlijn naar Scheveningen is de meest zenuwslopende tramslak van Nederland inderdaad. Tijd voor een opwaardering ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Wouter N14 » ma 22 jun 2015, 20:05

^^ Gaat ook gebeuren, mits de financiering rond komt :)
Coen Tunnel schreef:^^ Onder het CS is toch ook altijd ruimte vrijgehouden voor de Sprinter? Daar ligt in principe toch al een metrotunnel/Sprintertunnel die nooit in gebruik is genomen?
Volgens mij ligt er niet zozeer een tunnel maar is er slechts rekening mee gehouden in de funderingen en betonconstructies.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door jelger » ma 22 jun 2015, 21:35

Mark schreef:Het was in eerste instantie de bedoeling om het metrostation ondergronds te brengen wegens die beoogde doortrekking richting Scheveningen. Dit plan is afgeschoten (waarom weet ik eigenlijk niet, eens in verdiepen),.
Te duur. (door extra veiligheidseisen schoten de uiteindelijke ramingen door het budget plafond). En we weten hoe er in Den Haag tegen zulke "megalomane" investeringen wordt gekeken. :shutup: :facepalm:

http://www.omroepwest.nl/nieuws/20-12-2 ... r-centraal

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Mark » vr 26 jun 2015, 12:41

^^ Inderdaad, had ook enkele verslagen van raadsvergaderingen gevonden waarin ze dat hadden geconcludeerd.

In Zwolle is na lang wachten (4 jaar) de nieuwe reizigerstunnel in gebruik genomen. Qua ontwerp heeft het wel enigszins weg van de nieuwe tunnels die recentelijk gebouwd zijn in Arnhem (de ronde hoeken) en Rotterdam (de liftschachten).

http://www.ovmagazine.nl/fotoreportage/ ... el-zwolle/
https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws ... le-geopend

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door evos » vr 26 jun 2015, 14:20

Zwolle: wel poortjes voor NS-reizigers maar niet voor Arriva-reizigers?
https://mobile.twitter.com/OV_Magazine/ ... 7383029760 :facepalm:
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door captain007 » vr 26 jun 2015, 15:01

^^ Lol, zet dan geen poortjes neer maar alleen palen....

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Mark » vr 26 jun 2015, 15:25

Waarschijnlijk wilt men dat gat op termijn dichten, maar zolang er nog geen oplossing is voor het overstap-incheck-probleem...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Chris » vr 26 jun 2015, 16:43

Ik heb vanmiddag in de lunchpauze eens door de nieuwe tunnel in Zwolle gelopen. Het is erg mooi en ruim geworden, zeker als je het vergelijkt met de oorspronkelijke tunnel met gele zwembadtegels.

Wat wel opviel, het overgrote deel van de mensen gebruikt de roltrap in plaats van de (veel bredere) reguliere trap. En de roltrap is niet echt sneller dan gewoon traplopen.

De poortjes voor de OV kaart staan er ook al. Ik hoop niet dat ze die gaan afsluiten, omdat je dan niet meer snel van het kantorenpark Hanzeland naar het centrum en andere voorzieningen aan de centrumzijde van het station kan lopen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Mark » vr 26 jun 2015, 16:58

Als de poortjes dichtgaan komt er waarschijnlijk iets als een passagekaart voor inwoners. Dat is de oplossing zoals deze in Leiden komt: http://sleutelstad.nl/2015/06/24/raad-a ... ief-dicht/

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Wouter N14 » ma 29 jun 2015, 10:02

^^ Haha, mooi die combinatie van poortjes en sleutelstad :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Mark » ma 03 aug 2015, 18:53

Een deel van het spoordek voor het nieuwe metrostation bij Den Haag Centraal is gisteren op z'n plek geschoven, over het Bernhardviaduct.
Link
http://www.prorail.nl/nieuws/3-2-1-igni ... gelanceerd

samotten
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 17 dec 2014, 16:54
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door samotten » di 04 aug 2015, 11:23

Leuk voor de mensen die in de toren erachter wonen :lol:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Rein » zo 16 aug 2015, 12:25

Ik was gisteren bij het Centraal Station in Amsterdam en heb wat foto’s gemaakt van het fraaie nieuwe busstation. Zoals bij de meesten bekend is het busstation eigenlijk tegen de noordkant van het Centraal Station aangeplakt. De perrons en de haltes voor de bussen liggen op dezelfde hoogte als de perrons en sporen van de treinen. Een niveau lager ligt de nieuwe hal van het busstation, aangeplakt tegen de hal van het treinstation. Daaronder ligt de Michiel de Ruytertunnel en haaks daaronder lopen de buizen van de Noord-Zuidlijn.

Foto’s in de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hal beneden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het feitelijke busstation boven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op zo 16 aug 2015, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Palance » zo 16 aug 2015, 12:38

Mooi! Ik heb vorig jaar al eens van het bussation gebruik gemaakt toen het nog behoorlijk in aanbouw was, maar dit ziet er al echt stukken beter uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door evos » zo 16 aug 2015, 13:04

Vooral het uitzicht over het IJ is prachtig.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door BeervVtV » ma 19 okt 2015, 18:09

Chris schreef: Wat wel opviel, het overgrote deel van de mensen gebruikt de roltrap in plaats van de (veel bredere) reguliere trap. En de roltrap is niet echt sneller dan gewoon traplopen.
Dat is altijd zo. Mensen zijn eenmaal lui geworden.
Spits, het stomste moment van de dag.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Ds79m » ma 19 okt 2015, 18:33

^^ Op de één of andere manier heeft de roltrap een magische aantrekkingskracht op mensen. Misschien geeft het een soort geruststellende gedachte dat die roltrap wel naar de juiste bestemming zal gaan, terwijl een trap wel overal naar toe kan leiden. Maar zelfs op de luchthaven merk ik dagelijks dat mensen met grote koffers zich liever met veel moeite de roltrap op persen, in plaats van één van de liften te nemen, die sneller en gemakkelijker naar de juiste bestemming gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door BeervVtV » ma 19 okt 2015, 18:50

Ds79m schreef: Maar zelfs op de luchthaven merk ik dagelijks dat mensen met grote koffers zich liever met veel moeite de roltrap op persen, in plaats van één van de liften te nemen, die sneller en gemakkelijker naar de juiste bestemming gaan.
Schiphol heeft gelukkig van die schuine rolbanden. :top: Het enige jammere is dat mensen hun baggage karretjes voor die rolbanden parkeren bij die naar de trein. Terwijl er naast elke rolband een parkeerplek is voor die karretjes.
Spits, het stomste moment van de dag.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Peter » di 20 okt 2015, 5:51

Ds79m schreef:Maar zelfs op de luchthaven merk ik dagelijks dat mensen met grote koffers zich liever met veel moeite de roltrap op persen, in plaats van één van de liften te nemen, die sneller en gemakkelijker naar de juiste bestemming gaan.
Een lift op een vliegveld is vaak onberekenbaar, omdat hij traag is, soms lang op zich laat wachten is en vaak reeds vol met mensen en baggage. Ook ik neem vaak de rol/hellingtrap, tenzij ik weet dat ik meer dan 2 verdiepingen moet reizen met zware baggage (zoals op Kuala Lumpur).

Bij de trein op Schiphol zal men bang zijn dat de trolleys op het spoor komen, waardoor je ze helaas niet naar het perron mag meenemen. In andere luchthavens met een metro of treinstation kan dat vaak wel, maar loopt er ook iemand rond om de karretjes aan of af te voeren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door RSK » wo 21 okt 2015, 0:31

BeervVtV schreef:
Chris schreef: Wat wel opviel, het overgrote deel van de mensen gebruikt de roltrap in plaats van de (veel bredere) reguliere trap. En de roltrap is niet echt sneller dan gewoon traplopen.
Dat is altijd zo. Mensen zijn eenmaal lui geworden.
ik meen ooit gelezen te hebben dat de roltrap werd bedacht om de doorstroming te verbeteren: als de trap 'mee gaat', is iedereen sneller boven of beneden. De gebruiker heeft dat later geïnterpreteerd als "Lekker makkelijk, hoef ik zelf niet te lopen."
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Palance » wo 21 okt 2015, 8:33

Het is natuurlijk niet zo dat elke roltrapgebruiker lui is.

Terug naar de stations: zaterdag was in in Breda. Het is een mooi station aan het worden, maar de bereikbaarheid vanuit het centrum is onduidelijk. Ik weet niet of het klopt, maar de enige route die er leek te zijn naar de perrons was via die torenghoge trappen aan de oostzijde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door kees » wo 21 okt 2015, 9:22

Palance, vorig jaar juli is de centrumzijde van het station Breda gesloten en dat geldt voor een periode van 2 jaar.
http://www.viabreda.nl/nieuws/2014/07/0 ... -gaat-open

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door JB81 » wo 21 okt 2015, 9:29

Palance schreef: Terug naar de stations: zaterdag was in in Breda. Het is een mooi station aan het worden, maar de bereikbaarheid vanuit het centrum is onduidelijk. Ik weet niet of het klopt, maar de enige route die er leek te zijn naar de perrons was via die torenghoge trappen aan de oostzijde.
Dit is inderdaad het geval, en duurt nog wel even. Alternatieven zijn er overigens wel; een stuk omlopen (langs de singel en dan Terheijdenstraat-Stationslaan of Belcrumweg-Stationslaan) of vanuit het centrum een stads- of streekbus nemen en ín het station worden afgezet.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door BeervVtV » do 22 okt 2015, 12:12

Wel jammer dat op station Delft, die nieuwe ondergrondse fietsenstalling al helemaal vol staat elke dag. Hadden ze daar niet rekening mee kunnen houden?
Spits, het stomste moment van de dag.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door verfmeer95 » do 22 okt 2015, 13:19

^^ Ik denk dat men met het ontwerp er vanuit was gegaan dat tramlijn 19 al reed. Veel fietsen op het station zijn van studenten, omdat de TU-wijk slecht per OV bereikbaar is. Als tram 19 gaat rijden krijg je daar 4 tot 6 trams per uur, terwijl er nu geen OV in het weekend is, en de bussen in de spits overvol zitten. Voor studenten die niet in Delft wonen is het nut van een stationsfiets dan veel minder geworden.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door BeervVtV » do 22 okt 2015, 13:26

verfmeer95 schreef:^^ Ik denk dat men met het ontwerp er vanuit was gegaan dat tramlijn 19 al reed. Veel fietsen op het station zijn van studenten, omdat de TU-wijk slecht per OV bereikbaar is. Als tram 19 gaat rijden krijg je daar 4 tot 6 trams per uur, terwijl er nu geen OV in het weekend is, en de bussen in de spits overvol zitten. Voor studenten die niet in Delft wonen is het nut van een stationsfiets dan veel minder geworden.
Dat is waar.
Als je tussen 8:30 en 8:45 fietst naar de TU zit je in een lange rij fietsers. Vooral het (eigenlijk één richtsings)fietspad naast de Sebastiaanbrug is dan een groot knelpunt.
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Wouter N14 » do 22 okt 2015, 14:49

Er is heel veel rekening gehouden met het fietsparkeren bij het ontwerp van het nieuwe station. Maar de hoeveelheid fietsen groeit dusdanig hard dat daar niet tegen op is te plannen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Jurjen » do 22 okt 2015, 15:01

En over een paar maandjes wonen er weer minder studenten thuis, scheelt ook weer flink in de hoeveelheid fietsen.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door BeervVtV » do 22 okt 2015, 15:18

Ik heb gwn mazzel dat ik mijn fiets bij de buitengewone modellen kan neerzetten.
Spits, het stomste moment van de dag.

Plaats reactie