Nieuwe Centraal Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » vr 16 feb 2007, 13:33

Palance schreef:Waarom moet dat station van Breda vernieuwd worden? Het is een paar jaar geleden al verbouwd. Een beetje zonde, lijkt mij.
Omdat dat station er niet bepaald representatief uitziet. Breda moet een station krijgen met allure, en dat heeft dit station niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 feb 2007, 13:41

Een calimero-effect dus. Maar goed, als dat al een legitieme reden zou zijn, waarom is het dan een paar jaar geleden niet meteen goed gedaan en zadel je reizigers op met dubbele verbouwingsperikelen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 16 feb 2007, 15:34

Palance schreef:Maar goed, als dat al een legitieme reden zou zijn, waarom is het dan een paar jaar geleden niet meteen goed gedaan en zadel je reizigers op met dubbele verbouwingsperikelen?
Omdat ik dan de bouwwerkzaamheden niet kan volgen :twisted: Volgend jaar naar de NHTV en dan kan ik dagelijks de vorderingen zien... :P
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 16 feb 2007, 16:07

Palance schreef:Een calimero-effect dus. Maar goed, als dat al een legitieme reden zou zijn, waarom is het dan een paar jaar geleden niet meteen goed gedaan en zadel je reizigers op met dubbele verbouwingsperikelen?
Een paar jaar geleden? Je bedoelt vorig jaar, toen het 3e perron er bij kwam.
Het derde perron is seer sober uitgevoerd omdat de definitieve plannen voor het nieuwe station nog niet klaar waren. Dat is juist een goede zet geweest.

En ik ben blij dat die spuuglelijke blokkendoos verandert in iets beters :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 16 feb 2007, 16:20

Ik vind het station er anders niet echt verkeerd uit zien. Je hebt tenminste nog echt het gevoel op een station te staan, zeg maar. Kijkt misschien een beetje open en kil, maar dat vond ik vroeger ook altijd wel lekker, zeker als er bijvoorbeeld weer een goederentrein voorbij denderde. :) Het stadsbusstation is iets waar m.i. zeker wat aan gedaan moet worden, want dat is een zooitje. Maar voor de rest had het station zo nog wel een jaartje of 10, 20 mee gekunnen.

Overigens mogen ze die "kerstverlichting" op die betonnen blokken wel eens weghalen. Of heeft dat verder nog een functie? :?

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » vr 16 feb 2007, 18:15

De laatste fysieke verbouwing in de stationshal was het verdwijnen van de loketten en het bouwen van de winkelstraat. Je kan gewoon zien dat het station daardoor ondermaats is. Een fatsoenlijk station kan die zaken ruim huisvesten, maar in Breda is het allemaal op miniformaat en dan past het nog maar net.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 feb 2007, 18:16

Het station van Breda is een verschrikkelijk station. Zelfs mijn ouders vonden het daar een onveilig uitziend zooitje. Vandaar dat het dus verbouwd moet worden. Of dat nou meteen moet betekenen dat daar een paleis moet komen weet ik niet, maar een opknapbeurt heeft het wel nodig. Dat heeft weinig met het calimero-effect te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 feb 2007, 18:22

mavas schreef:
Palance schreef:Een calimero-effect dus. Maar goed, als dat al een legitieme reden zou zijn, waarom is het dan een paar jaar geleden niet meteen goed gedaan en zadel je reizigers op met dubbele verbouwingsperikelen?
Een paar jaar geleden? Je bedoelt vorig jaar, toen het 3e perron er bij kwam.
Het derde perron is seer sober uitgevoerd omdat de definitieve plannen voor het nieuwe station nog niet klaar waren. Dat is juist een goede zet geweest.

En ik ben blij dat die spuuglelijke blokkendoos verandert in iets beters :)
Nee, echt een paar jaar geleden. De stationshal is vernieuwd net na 1997 (toen ik afstudeerde aan de NHTV). Dat 3e perron heb ik nooit meegemaakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 16 feb 2007, 18:28

Het station van Breda is een verschrikkelijk station. Zelfs mijn ouders vonden het daar een onveilig uitziend zooitje. Vandaar dat het dus verbouwd moet worden. Of dat nou meteen moet betekenen dat daar een paleis moet komen weet ik niet, maar een opknapbeurt heeft het wel nodig. Dat heeft weinig met het calimero-effect te maken.
Wat is er onveilig aan? Het kijkt misschien niet meer supermodern, maar zo'n verschrikking is het toch ook weer niet? Station Tilburg, dat vind ik bijvoorbeeld persoonlijk toch 10x erger. Daar is het echt een zooitje, maar dat komt ook deels door die werkzaamheden daar. Breda is misschien krap gebouwd, maar de belangrijkste voorzieningen zijn er wel, en staan duidelijk aangegeven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 feb 2007, 18:39

Tilburg vind ik dan weer een fijner station. Nou ja, smaken verschillen... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 16 feb 2007, 18:39

Dat station is echt niet meer van deze tijd. De perrons en de overkapping gaan nog, maar de tunnel en de stationshal zijn veel te krap. Over het busstation hoeven we het helemaal niet te hebben. Een schitterende stad zoals Breda, met trouwens ook 170.000 inwoners, verdient echt een mooier en beter station. Met de komst van de HSL zal het station toch ook wel wat meer reizigers te verwerken krijgen. Daarvoor zijn de stationshal en -tunnel echt niet toereikend. Echt onveilig heb ik het er nooit gevonden, maar het maakt wel een beetje een vervallen indruk.
Als ik dat vergelijk met Amersfoort (een minder grote stad, maar wel een belangrijker station) dan zie je wat een beetje vernieuwing van een stationsgebied kan doen...
Rainier

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » vr 16 feb 2007, 19:17

Riva schreef:Dat station is echt niet meer van deze tijd. De perrons en de overkapping gaan nog, maar de tunnel en de stationshal zijn veel te krap. Over het busstation hoeven we het helemaal niet te hebben. Een schitterende stad zoals Breda, met trouwens ook 170.000 inwoners, verdient echt een mooier en beter station. Met de komst van de HSL zal het station toch ook wel wat meer reizigers te verwerken krijgen. Daarvoor zijn de stationshal en -tunnel echt niet toereikend. Echt onveilig heb ik het er nooit gevonden, maar het maakt wel een beetje een vervallen indruk.
Als ik dat vergelijk met Amersfoort (een minder grote stad, maar wel een belangrijker station) dan zie je wat een beetje vernieuwing van een stationsgebied kan doen...
In dat geval verbreed al toch de tunnel en bouw je een grotere stationshal. Daarvoor hoeven toch niet de perronkappen en de perrons zelf te vervangen. Overigens verwacht ik dat tijdens de verbouwing perron 3 niet veranderd gaat worden. Waarschijnlijk wordt er alleen een overkapping over het perron geplaatst. Het straatwerk blijft gewoon liggen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 16 feb 2007, 20:29

Vinny schreef:Tilburg vind ik dan weer een fijner station. Nou ja, smaken verschillen... ;)
De kapconstructie is wel fraai, maar voor de rest is het ook maar een klein stationneke hoor. En een tochthol... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 16 feb 2007, 20:47

Riva schreef:Breda, met trouwens ook 170.000 inwoners.
137.000 ;)

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » vr 16 feb 2007, 21:05

Rogier schreef:
Riva schreef:Dat station is echt niet meer van deze tijd. De perrons en de overkapping gaan nog, maar de tunnel en de stationshal zijn veel te krap. Over het busstation hoeven we het helemaal niet te hebben. Een schitterende stad zoals Breda, met trouwens ook 170.000 inwoners, verdient echt een mooier en beter station. Met de komst van de HSL zal het station toch ook wel wat meer reizigers te verwerken krijgen. Daarvoor zijn de stationshal en -tunnel echt niet toereikend. Echt onveilig heb ik het er nooit gevonden, maar het maakt wel een beetje een vervallen indruk.
Als ik dat vergelijk met Amersfoort (een minder grote stad, maar wel een belangrijker station) dan zie je wat een beetje vernieuwing van een stationsgebied kan doen...
In dat geval verbreed al toch de tunnel en bouw je een grotere stationshal. Daarvoor hoeven toch niet de perronkappen en de perrons zelf te vervangen. Overigens verwacht ik dat tijdens de verbouwing perron 3 niet veranderd gaat worden. Waarschijnlijk wordt er alleen een overkapping over het perron geplaatst. Het straatwerk blijft gewoon liggen.
Het hele boeltje komt onder een grote nieuwe glazen kap te liggen. De perrons krijgen een marmerachtige bestrating...

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » za 17 feb 2007, 0:57

Chris schreef:
Riva schreef:Breda, met trouwens ook 170.000 inwoners.
137.000 ;)
Zeg Chris, je moet niet de betweter uit gaan hangen.
Even googlen en dan kom ik op dit getal: 169.709 (per 01-01-2006).
http://home.planet.nl/~pagklein/gemprov.html
Dus wel even je bronnen raadplegen als je iemand gaat corrigeren.

Ik weet niet hoe je aan de 137.000 komt, maar ik vermoed dat je het aantal kiesgerechtigde inwoners hebt geteld.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 17 feb 2007, 8:08

mac0162 schreef:Het hele boeltje komt onder een grote nieuwe glazen kap te liggen. De perrons krijgen een marmerachtige bestrating...
Wanneer komen er eens snelwegen met goud asfalt en zilveren vangrails? (nou ja, overkappingen op snelwegen krijgen we misschien binnenkort wel al :roll: )

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 feb 2007, 12:14

Ach, zolang er een 'marmer-toeslag' van € 2,- komt op elk OV-kaartje van, naar of via Breda vind ik het eigenlijk wel best.

(Opvallend hoeveel reiziger dan plots de voorkeur geven aan 30x30 standaard-stoeptegels, als ze het opeens wèl in de portemonnee voelen.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 17 feb 2007, 13:15

kees schreef:
Chris schreef:
Riva schreef:Breda, met trouwens ook 170.000 inwoners.
137.000 ;)
Zeg Chris, je moet niet de betweter uit gaan hangen.
Even googlen en dan kom ik op dit getal: 169.709 (per 01-01-2006).
http://home.planet.nl/~pagklein/gemprov.html
Dus wel even je bronnen raadplegen als je iemand gaat corrigeren.

Ik weet niet hoe je aan de 137.000 komt, maar ik vermoed dat je het aantal kiesgerechtigde inwoners hebt geteld.
Nee. 137.000 is het aantal inwoners van de stad Breda. De gemeente telt wel 170.000 inwoners

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 17 feb 2007, 14:40

René schreef:Ach, zolang er een 'marmer-toeslag' van € 2,- komt op elk OV-kaartje van, naar of via Breda vind ik het eigenlijk wel best.
Ach ja, ik krijg toch een OV-jaarkaart :P

Ik vind allebei de stations (Tilburg en Breda) niks. Ben er nog niet echt veel geweest, maar toch denk ik dat ze flink zijn te verbeteren... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » za 17 feb 2007, 17:12

mac0162 schreef:
Rogier schreef:
Riva schreef:Dat station is echt niet meer van deze tijd. De perrons en de overkapping gaan nog, maar de tunnel en de stationshal zijn veel te krap. Over het busstation hoeven we het helemaal niet te hebben. Een schitterende stad zoals Breda, met trouwens ook 170.000 inwoners, verdient echt een mooier en beter station. Met de komst van de HSL zal het station toch ook wel wat meer reizigers te verwerken krijgen. Daarvoor zijn de stationshal en -tunnel echt niet toereikend. Echt onveilig heb ik het er nooit gevonden, maar het maakt wel een beetje een vervallen indruk.
Als ik dat vergelijk met Amersfoort (een minder grote stad, maar wel een belangrijker station) dan zie je wat een beetje vernieuwing van een stationsgebied kan doen...
In dat geval verbreed al toch de tunnel en bouw je een grotere stationshal. Daarvoor hoeven toch niet de perronkappen en de perrons zelf te vervangen. Overigens verwacht ik dat tijdens de verbouwing perron 3 niet veranderd gaat worden. Waarschijnlijk wordt er alleen een overkapping over het perron geplaatst. Het straatwerk blijft gewoon liggen.
Het hele boeltje komt onder een grote nieuwe glazen kap te liggen. De perrons krijgen een marmerachtige bestrating...
Volgens mij houden de perrons hun 30 bij 30 tegeltjes. De perrons van Rotterdam krijgen ook geen natuurstenen vloer.

Je kunt wel met beton een mooie verharding maken, dat onderhoudsvriendelijk is en lang meegaat (donkere kleur, om vervuiling minder zichtbaar te maken).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 17 feb 2007, 18:25

nielske1990 schreef:
René schreef:Ach, zolang er een 'marmer-toeslag' van € 2,- komt op elk OV-kaartje van, naar of via Breda vind ik het eigenlijk wel best.
Ach ja, ik krijg toch een OV-jaarkaart :P

Ik vind allebei de stations (Tilburg en Breda) niks. Ben er nog niet echt veel geweest, maar toch denk ik dat ze flink zijn te verbeteren... ;)
Tilburg wordt wel aangepast als de noordzijde van het station herontwikkeld wordt. De bestaande voetgangerstunnel wordt naar het noorden verlengd en er komt een tweede bij. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 feb 2007, 20:10

Ach, zolang er een 'marmer-toeslag' van € 2,- komt op elk OV-kaartje van, naar of via Breda vind ik het eigenlijk wel best.
Er komt een ICE toeslag van 2 euro op de treinen van/naar Breda (uit Amsterdam). Dáárom moet het perron van marmer. Omdat de zakenmensen gewone stoeptegels te min vinden... :evil:

MAAR als je eerste klas reist heb je wel weer recht op gratis bier in de lounge van Amsterdam Centraal. Voor degenen die willen weten waar het overtollige OV budget in verdwijnt... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 17 feb 2007, 22:10

Ik zal nog wel eens een overgangsbewijsje kopen, dan mag ik die lounge ook in. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 18 feb 2007, 11:42

Gratis bier? :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 18 feb 2007, 12:09

Ja. Als je voor minimaal 10 euro een eerste klas kaartje hebt gekocht. En alleen tot en met mei. Om klanten voor de "buisness class" te werven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 18 feb 2007, 14:19

Chris schreef:Nee. 137.000 is het aantal inwoners van de stad Breda. De gemeente telt wel 170.000 inwoners
Ja, en? Dan tel je dus dorpen als Bavel, Prinsenbeek, Ulvenhout en Teteringen niet mee, die wel nagenoeg tegen Breda aan liggen. Al die mensen maken gebruik van het station van Breda. Met alle nieuwbouwplannen die op stapel staan worden in ieder geval Teteringen en Bavel onderdeel van de bebouwde kom van Breda (de tussenliggende open gebieden worden bebouwd.
Rainier

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » zo 18 feb 2007, 14:45

Ik vind dat mensen niet zo negatief moeten doen. Heeft het geen uitstraling, dan is het niet goed, krijgt het eens allure dan is het ook niet goed. Wat dat betreft kan niemand het ooit goed doen bij de Autoknuffelaars. Een station met allure, grandeur en uitstraling is nu eenmaal een trekpleister in je stad. Bovendien is het niet zomaar een station, men kan er ook wonen en er hangt ook nog een zakelijke functie aan. Vergeet niet dat er straks ook een HSL stopt. Ik zou als HSL reiziger ook geen genoegen nemen met een tochtig perronnetje, en dan heeft de gemeente Breda en de NS dit keer goed begrepen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 feb 2007, 16:12

Vinny schreef:Ja. Als je voor minimaal 10 euro een eerste klas kaartje hebt gekocht. En alleen tot en met mei. Om klanten voor de "buisness class" te werven...
En een overgangsbewijs naar de eerste klas kost meer dan 10 euro, een eurootje of 14 meen ik. :)

Bastiaan
dorpsstraat
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 10:15
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » zo 18 feb 2007, 16:39

Een beetje knappe tegels op het perron zou van mij best mogen hoor, maar echt marmer is wel wat teveel van het goede.
Treinengek die autosnelwegen ook gaaf vindt ;)

Plaats reactie