Afbeelding

Nieuwe Centraal Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

jelger
autoweg
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door jelger » wo 27 sep 2017, 21:20

Ds79m schreef:Wat wonen we eigenlijk in een heerlijk land, als ambtenaren alle tijd hebben om uitgebreid te discussiëren over futiliteiten als wanneer een station wel of niet '-Centraal' als toevoeging mag hebben :emo:
Zijn jullie allemaal ambtenaren dan? :schrikreactie:

Floris
woonerf
Contacteer:

Bericht door Floris » wo 27 sep 2017, 23:49

Coen Tunnel schreef:Zwolle-Zuid is ook goed per bus verbonden met Wijhe, Olst en Deventer. De trein zou wel sneller zijn, maar de vervoersvraag zal wellicht niet heel groot zijn.
Nou heb ik misschien een ander idee van een goede busverbinding, maar lijn 161 rijdt alleen door de weeks, 1 keer per uur en dan ook nog maar tot een uur of zeven 's avonds.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » do 28 sep 2017, 12:22

De vraag is ook welke vervoerstroom je zou bedienen met een station Zwolle Zuid. Zo heel groot is de relatie tussen Zwolle en Deventer en verder nou ook weer niet. Tevens ben je vanuit het grootste deel van Zwolle zuid best vlot met een fiets op het centrale station van Zwolle.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 18 feb 2018, 16:47

Station Rotterdam Centraal is sinds kort vereeuwigd in Google Streetview. Ook het metrostation is daarbij meegenomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

kees
expressweg

Bericht door kees » za 20 apr 2019, 12:18

Okee, we hebben het niet over een nieuw station, maar in 's-Hertogenbosch gaat er toch veel gebeuren de komende jaren.
Uitgangspunt is dat de reizigersaantallen met 30 tot 40 procent zullen gaan stijgen, en het is nu al erg behelpen in de passerelle over de sporen heen.
Het belangrijkste pijnpunt ligt niet aan de centrumkant,maar aan de kant van het Paleiskwartier. De áchteruitgang' is totaal niet berekend op de reizgersstromen naar o.a. de Onderwijsboulevard, waar tienduizenden studenten dagelijks naar toe trekken. Ook het feit dat er aan die kant geen ondergrondse fietsenstalling is, zoals die wel aan de voorkant is, begint te nijpen.
En dan hebben we het daar nog net eens over de verkeersafwikkeling aldaar, die erg lastig is.
Als start heeft de gemeente in de voorjaarsnota al 12 miljoen euro gereserveerd. Het is dan ook niet ondenkbaar, lees, realistisch, dat er gedacht wordt aan een tunnel voor het autoverkeer langs het spoor ter hoogte van het station.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/stati ... ~a50476db/
Let wel, het geplaatste artikel is een column, geen nieuwsbericht.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » za 20 apr 2019, 21:35

Een autotunnel lijkt mij hier een slecht idee. Omdat de sporen op maaiveld liggen moeten de reizigers sowieso de trap omhoog nemen. Dan kan je die voetgangersbrug net zo makkelijk over de Magistratenlaan heen laten liggen. Het belangrijkste lijkt mij dat de brug verbreedt wordt en de fietsenstalling aan de spoorzijde van de parallelweg wordt vervangen door een ondergrondse stalling onder het Da Vinciplein. Daarmee creëer je op een veel goedkopere manier een ongelijkvloerse kruising van verkeersstromen.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 21 apr 2019, 1:13

^^
Een autotunnel lijkt me daar een must. Ik vermoed namelijk dat ze aan het nadenken zijn of de weg mogelijk 2x2 zou moeten worden, iets waar bovengronds geen ruimte voor is.
Je moet namelijk weten dat er plannen zijn om de Onderwijsboulevard helemaal autovrij te maken. Het verkeer moet dan in plaats daarvan over de Magistratenlaan langs het spoor worden geleid. Daarnaast wordt aan de andere kant van het spoor de doorgaande weg tussen Wilhelminaplein en Brugplein een onderdeel van de binnenstadsring waar een max van 30 km/u gaat gelden. Om mensen op te halen, is het nu al een drama aan de voorkant en wijk ik al uit naar de achterkant. Bij toenemende reizigersstromen wordt de druk op de ophaalpunten daar steeds groter. En dat terwijl de weg er niet fijn is aangelegd.
Enne, die fietsenstalling. Tja, ik denk dat de parkeergarage van Van Lanschot daar ook onder het Da Vinciplein ligt. Aan de voorkant hebben ze idd vele parkeerplaatsen van een parkeergarage opgeofferd voor het stallen van fietsen, maar of Van Lanschot daar aan de achterkant ook in meegaat, is de vraag.
Daarnaast zijn ze druk bezig met het ontwikkelen van de spoorzone aan de achterkant, wat ook extra verkeer aantrekt.

Plaats reactie