Hoekse Lijn wordt metro

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Lekkere Kwal » wo 29 aug 2018, 20:09

^^ ik snap die redeneringen cq grappen om 'dan maar' iets anders te doen nooit echt. Je kan toch accepteren dat het soms meer kost en/of langer duurt? Prima dat men nog de moeite neemt om het aardig snel en niet te duur te bouwen, maar als dat niet lukt soit. Het enige wat je niet wilt zijn echt zinloze projecten zoals de bekende GTI's, of dat het zo slecht gebouwd is dat je snel opnieuw kan beginnen, maar beiden zijn hier gelukkig zeldzaam.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Ds79m » wo 29 aug 2018, 20:42

Precies, het duurt even wat langer en het kost wat meer, maar dan heb je wel voor altijd het voordeel dat de directe verbinding naar Rotterdam Centraal de nek omgedraaid is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Bart217 » do 30 aug 2018, 9:48

^^ Anderhalf jaar langer en 90 miljoen meer zou ik niet als ‘even wat langer’ en ‘kost wat meer’ willen omschrijven. Ze moeten het inderdaad afmaken, want alleen de beveiligingssoftware is nog niet gereed en getest, maar dit project is schandalig slecht opgepakt/bewaakt. En wat is het voordeel van het verdwijnen van de rechtstreekse verbinding naar Rotterdam CS?
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Lekkere Kwal » do 30 aug 2018, 10:14

Dat is volledig relatief, als je het zelf moet betalen is het altijd duur, als je er morgen al mee had willen rijden duurt het altijd te lang. Wat betreft intrafprojecten van die schaal vind ik dat geen extreme gegevens. De Noord-Zuidlijn was dat bijvoorbeeld wel, maar ook daar is niet een prutslijntje verschenen waar je eigenlijk niks aan hebt of iets dergelijks. Dus ook daar is puur focussen op vertraging+kostenoverschrijding naar mijn idee een beetje zoeken naar een stok om mee te slaan zonder het hele plaatje te schetsen.

Dat het project slecht is aangepakt is best waar, en dit soort problemen moeten beter aangepakt worden, maar dat staat lijkt mij los van de keuze om wel of niet zo'n project te beginnen (waar Jelger over grapte met de paardentram).
En wat is het voordeel van het verdwijnen van de rechtstreekse verbinding naar Rotterdam CS?
Dat is ook geen voordeel, dat weet je ook wel, het is een nadeel aan het doorverbinden aan de Oost-Westlijn, die wel weer stopt op stations Schiedam, Blaak en Pr-Alexander.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door jelger » do 30 aug 2018, 11:26

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Rogier » do 30 aug 2018, 12:11

^^

Op zich had dit project niet zo veel hoeven uit te lopen, als men maar geen zaken met Bombardier gedaan heeft. Dit bedrijf heeft een lange geschiedenis van het uit de hand laten lopen van de software. De spoorverdubbeling Amsterdam Bijlmer - Utrecht liep in 2006 - 2007 ook maanden vertraging op, omdat men de software bijna 1 - 1,5 te laat opleverde. Het ECTS gedeelte kwam pas 2 - 3 jaar later klaar. De problemen met Intercity Direct op de HSL-zuid zijn ook hier op terug te voeren, want de Traxx loc's zijn van Bombardier en hebben vaak storingen.

Het bij voorbaat uitsluiten van dit soort prutsers zou al een hoop schelen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Lekkere Kwal » do 30 aug 2018, 12:32

jelger schreef: do 30 aug 2018, 11:26 Met de overdrijving (paardentram) leek het me wel duidelijk dat het met een knipoog, en plaagstootje was naar al diegenen die zich beklagen over dit soort uitloop.
En ik gaf tweemaal aan dat ik het ook zo interpreteerde
Lekkere Kwal schreef: wo 29 aug 2018, 20:09 ^^ ik snap die redeneringen cq grappen
Lekkere Kwal schreef: do 30 aug 2018, 10:14 (waar Jelger over grapte met de paardentram).
Alleen waar ik me aan stoor is de gedachtengang achter de grap, niet de grap zelf, want ik volg niet hoe die voortkomt uit jouw 'zere vinger':
In de opening leg ik namelijk de vinger op de zere plek die we met z'n allen maken door randvoorwaarden: de enorm toegenomen complexiteit van allerlei infrastructurele projecten die omgeven zijn met zoveel afhankelijkheden dat er geen zinnige (zekere, te garanderen) planning op te maken is. (en dus ook lastig op vast te pinnen). Dat dergelijke uitloop ingebakken zit in moderne projecten.
Daarnaast vind ik dat ook niet kloppend, de uitloop komt voor maar zit niet ingebakken, genoeg projecten worden wel op tijd en binnen budget opgeleverd. Dus op een manier is het toch een omstandigheid, geen onafwendbaar lot.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Pino » do 30 aug 2018, 14:59

Lekkere Kwal schreef: do 30 aug 2018, 10:14
En wat is het voordeel van het verdwijnen van de rechtstreekse verbinding naar Rotterdam CS?
Dat is ook geen voordeel, dat weet je ook wel, het is een nadeel aan het doorverbinden aan de Oost-Westlijn, die wel weer stopt op stations Schiedam, Blaak en Pr-Alexander.
De cynische antwoord op de vraag naar nut is ongetwijfeld het vrijspelen van capaciteit op Rotterdam Centraal en het spoor direct ten westen daarvan. Desalniettemin is denk ik heel goed vol te houden dat aanbinden aan de oost-westlijn een snellere verbinding geeft naar heel veel plaatsen binnen Rotterdam. Met name omdat Rotterdam Centraal nu niet zo'n supercentrale rol speelt in het Rotterdamse OV. Het levert een achteruitgang op voor wie verder had gewild per trein, maar omdat Schiedam Centrum prima overstapmogelijkheden biedt naar Den Haag/Amsterdam en Dordrecht/Breda wordt die stap terug voor een flink deel ook goedgemaakt.

De discussie doet enigszins denken aan de klachten van mensen uit Purmerend dat ze door opening van de NZ-lijn zo hard achteruit zijn gegaan in hun verbinding naar Amsterdam Centraal.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Mark » do 30 aug 2018, 18:59

Pino schreef: do 30 aug 2018, 14:59De cynische antwoord op de vraag naar nut is ongetwijfeld het vrijspelen van capaciteit op Rotterdam Centraal en het spoor direct ten westen daarvan. Desalniettemin is denk ik heel goed vol te houden dat aanbinden aan de oost-westlijn een snellere verbinding geeft naar heel veel plaatsen binnen Rotterdam. Met name omdat Rotterdam Centraal nu niet zo'n supercentrale rol speelt in het Rotterdamse OV. Het levert een achteruitgang op voor wie verder had gewild per trein, maar omdat Schiedam Centrum prima overstapmogelijkheden biedt naar Den Haag/Amsterdam en Dordrecht/Breda wordt die stap terug voor een flink deel ook goedgemaakt.
Dit is echter de helft van het verhaal. Op diverse OV-fora zijn hier al pagina's over volgeschreven maar de capaciteitswinst op Rotterdam Centraal met het kwijtspelen van de Hoekse Lijn is zeer beperkt. Kort gezegd komt her erop neer dat het sporenplan ten westen van Rotterdam zodanig ongelukkig is aangelegd dat viersporigheid tussen Schiedam en Rotterdam vooralsnog nauwelijks extra's biedt, behalve voor het stallen van wat ICD-treinen zo bij tijd en wijlen...

De overstapmogelijkheden te Schiedam-Centrum liggen ondertussen in de plannen van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) ook onder vuur. Als PHS over een aantal jaar (als de verdubbeling Rijswijk-Delft Zuid klaar is) wordt ingevoerd, dan zou volgens de huidige plannen Schiedam-Centrum haar intercity-status verliezen. Het gevolg laat zich raden, vrijwel alle gebieden ten westen van Schiedam die bedient worden door de metro verliest een belangrijke overstap.

Ook een heikel punt is dat de RET niet van plan is het tariefsysteem aan te passen. De abonnementen zijn niet meegegroeid met het netwerk. Waarbij reizigers langs de Hoekse Lijn relatief goedkope NS-abbo's kon afsluiten (denk ook bijvoorbeeld aan Weekend-Vrij a 35 euro de maand), ben je nu gebonden aan sterabbonementen waarbij het aantal zones richting Hoek van Holland fors toeneemt en daarbij ook de kosten (tot tegen de 200 euro per maand). En dan mag je niet eens de trein in :!: .

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door jelger » do 30 aug 2018, 19:25

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Vinny » do 30 aug 2018, 21:40

Het belangrijkste probleem is dat de vervoersregio Den Haag/Rotterdam heel lang niet hebben willen inzien wat de drager van hun OV-systeem zou moeten worden: Een regionale trein, een metro of een (snel)tram. Ze hebben uiteindelijk voor een merkwaardig hybride vorm van light-rail gekozen dat zo'n beetje alle drie de karaktereigenschappen heeft. De hoop was dat het het het beste van de drie modaliteiten zou combineren, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het het slechtste van de drie samenbrengt: voor de vervoerders, voor de reizigers en voor de overheid zelf. Het is spijtig, maar een dieper liggende oorzaak is denk ik het gebrek van kennis van mensen die wel besluiten nemen over de vormgeving van het OV.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Willem » do 30 aug 2018, 22:46

Pino schreef: do 30 aug 2018, 14:59 De cynische antwoord op de vraag naar nut is ongetwijfeld het vrijspelen van capaciteit op Rotterdam Centraal en het spoor direct ten westen daarvan.
Zonder een flinke verbouwing van het emplacement van Rotterdam is die capaciteit niet te benutten. De komende, vele, jaren liggen daarom twee van de vier sporen naar Schiedam weg te roesten.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Jeff » vr 14 sep 2018, 21:02

Jeff schreef: di 07 aug 2018, 22:35 Hoewel het testbedrijf Schiedam - Maassluis West druk bezig is, is de feitelijke opening nu voor okt 2018 gepland.
In de raadsvergadering van de Gemeente Rotterdam heeft de verantwoordelijke wethouder moeten melden dat de opening met een half jaar vertraagd is. Hoofdschuldige ditmaal is Bombardier die de software (beveiliging) nog niet op orde heeft.

Er wordt nu van Q2 2019 gesproken.

Effin: De soap continuous :down:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Wouter N14 » vr 14 sep 2018, 23:32

^^
De eerste metro van de Hoekse Lijn rijdt pas eind januari of begin februari 2019 over het spoor. Maar dan mag er niets misgaan tijdens het testen van de lightrailverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland.
Rijnmond.nl, 14-9-2018.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Wouter N14 » wo 23 jan 2019, 21:56

Nog meer vertraging :facepalm:
Aanleg metro Hoekse Lijn opnieuw vertraagd
Bij het testen worden telkens nieuwe fouten in de software ontdekt.
De metro rijdt op zijn vroegst in mei dit jaar.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Rens15 » wo 23 jan 2019, 23:53

Ik kom iedere dag langs de Hoekse Lijn voor mijn werk in Maassluis. Tot gisteren waren ze dagelijks met metro's heen en weer aan het rijden met testritten en stonden er verkeersregelaars bij de overwegen. Die waren vandaag ineens verdwenen en er reden geen metro's meer heen en weer.

Gisteren ging de overweg op de Deltaweg in Maassluis 1x te snel af waardoor de verkeersregelaars verrast werden.

Het is heel jammer maar blijkbaar werkt het inderdaad nog steeds niet helemaal goed waardoor het weer langer gaat duren voor de metrolijn in gebruik genomen gaat worden. Ik heb begrepen dat er nu aan mei 2019 gedacht wordt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Rogier » do 24 jan 2019, 7:01

Misschien wordt het toch eens tijd om na te denken om de huidige software ontwikkelaar (Bombardier) van het project te halen. Telkens worden er nieuwe fouten ontdekt en loopt het project maanden (extra) vertraging op. Bombardier heeft overigens een naam dat men veel software projecten bij het spoor lopen te verknallen. De huidige hogere uitval bij de IC direct op de HSL-Zuid is ook hier op terug te voeren. De Traxx locs geven veel problemen, terwijl de Thalys treinen nauwelijks problemen heeft.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Egbert » do 24 jan 2019, 7:13

Bombardier staat al lang bekend als het B-merk. In tegenstelling tot het A-merk (en ja, de naam daarvan begint ook met een A).
Ik snap ook niet hoe Bombardier deze aanbesteding heeft gewonnen. De rest van de beveiliging is van Siemens en Alstom. Hebben die niet geboden? Of hebben die strategisch hoog geboden met de gedachte "we winnen dit wel op andere punten"?
Zijn de aanbestedingsdocumenten in te zien of moet hier voor geWOB't worden?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Snelwegfreak » do 24 jan 2019, 7:16

Egbert schreef: do 24 jan 2019, 7:13Bombardier staat al lang bekend als het B-merk. In tegenstelling tot het A-merk (en ja, de naam daarvan begint ook met een A).
AnsaldoBreda? :duck:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Egbert » do 24 jan 2019, 10:02

Als je nu Ansaldo STS had gezegd had ik het nog wel goed willen rekenen :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Palance » za 30 mar 2019, 15:20

We hebben er een SNUP bij ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door jelger » za 30 mar 2019, 15:24

Ik had eigenlijk wel een lading tomaten verwacht

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door boe! » za 06 jul 2019, 18:06

Beelden van het testbedrijf op de Hoekse Lijn.

Link

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Mark » zo 07 jul 2019, 16:38

Op 12:15 is de nieuwe onderdoorgang voor de A24 te zien ;).

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Jeff » zo 15 sep 2019, 22:58

Vanaf 30 september 2019 gaat de metro dan echt rijden in de dienstregeling: 4x / uur, 6x / uur piek
Om dit passend te maken is de piekuren frequentie van lijn C verlaagd van 8 naar 6 metro's per uur

Voor de liefhebbers : u kunt tussen Schiedam Nieuw land en HvH gratis rijden op 28september 2019

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Mark » ma 16 sep 2019, 7:18

^^ Lijn C (Spijkenisse / De Akkers - Capelle a/d IJssel / De Terp) rijdt nooit 8 keer per uur ;) (6x per uur in de spits en overdag doordeweeks, 4x in dal en weekend/feestdagen).

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Egbert » ma 16 sep 2019, 13:46

Lijn B rijdt nu ook 4/6x per uur vanaf Schiedam. Wat moet er ingepast worden als die 4/6x per uur blijft rijden als verlenging naar Hoek van Holland open gaat?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door boe! » ma 16 sep 2019, 14:21

Lijn B gaat in de ochtendspits naar 12x per uur.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Hanno » vr 27 sep 2019, 11:04

^^ Nee, lijn B rijdt 6x / uur ook in de spits. Aanvullend gaat lijn A in de spits 6x / uur doorrijden naar Vlaardingen West, waardoor op Schiedam C - Vlaardingen W een frequentie van 12x / uur ontstaat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn wordt metro

Bericht door Pino » vr 27 sep 2019, 11:18

Volgens mij zijn dat wel hogere frequenties dan op de oude spoorlijn. Ik meen dat de reguliere frequentie was dat je een kwartierdienst had tot aan Maassluis, die dan twee keer per uur doorreed naar Hoek van Holland. En in de spits had je dan totaal acht diensten naar Vlaardingen. Dus 12x per uur naar Vlaardingen in de spits en 4x/6x naar Maassluis / Hoek van Holland is dan een heel redelijke toename. Benieuwd of ze die diensten ook een beetje lekker gevuld kunnen krijgen voor het geld dat is besteed aan de ombouw.

Plaats reactie