Stakingen OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Stakingen OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 apr 2007, 10:13

Connexxion schreef:Vanaf 23 april: acties in het openbaar vervoer

20/4/2007

Laatst bijgewerkt: 20 april 2007, 18.00 uur

Vanaf maandag 23 april voeren de bonden acties in het openbaar vervoer. We adviseren u om rekening te houden met het uitvallen van bussen buiten de spits:

Tot 9.00 uur ’s ochtends Bussen en trams rijden wel
Tussen 9.00 en 16.00 uur Geen bussen en trams
Tussen 16.00 en 19.00 uur Bussen en trams rijden wel
Na 19.00 uur Geen bussen en trams

Noord en Zuidwest Fryslân
In Noord en Zuidwest Fryslân wordt er door de chauffeurs van Connexxion niet gestaakt. In dit gebied wordt de gewone dienstregeling gereden zoals de reiziger dit gewend is.
Lees meer>>

Duur van de acties
Het is nog niet bekend hoe lang de acties zullen gaan duren. Via deze website houden we u op de hoogte.

Onze excuses voor de overlast.
De staking geldt voorts niet voor Novio, de stadsvervoersbedrijven en Veolia Limburg.

Dit stakingsschema geldt t/m 29 april (mocht er geen akkoord komen). Daarna wordt overgegaan op dit schema:
maandag 23 april t/m zondag 29 april
aanvang dienst tot 9.00 uur : geen controle van vervoersbewijzen

van 9.00 tot 16.00 uur : staken
van 16.00 tot 19.00 uur: geen controle van vervoersbewijzen

van 19.00 tot einde dienst: staken

maandag 30 april en dinsdag 1 mei 2 x 24 uren staken!

dan drie dagen (3 x 24 uren) geen controle van vervoersbewijzen dan drie dagen (3 x 24 uren) staken
dan drie dagen geen controle van vervoersbewijzen
dan drie dagen staken

dan vier dagen geen controle van vervoersbewijzen
dan vier dagen staken

dan resp. 5.6.7 et cetera.
Ik ben er niet blij mee, want ik ga altijd met de bus naar school en heb geen fiets die ik kan gebruiken. Hopen dat er nog een akkoord komt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 apr 2007, 11:09

maandag 30 april en dinsdag 1 mei 2 x 24 uren staken!
Als de NS het ook weer eens laat afweten verwacht ik weer de nodige rellen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 apr 2007, 11:10

Een repost van mijzelf:
Fok! Frontpage schreef:Bonden bereiken principe-akkoord met Veolia
VN Bondgenoten en CNV Stads- en Streekvervoer hebben zaterdag een principe-akkoord bereikt met de Limburgse streekvervoerder Veolia. Dat hebben woordvoerders van beide bonden bekendgemaakt.Kern van het akkoord is een loonsverghoging van 3 procent dit jaar. Verder is afgesproken dat de arbeidsongeschiktheidspremie voor rekening komt van de werkgever en dat het bedrijf niet meer externe krachten mag inhuren dan tot een maximum van 15 procent van het totale aantal werknemers.

De aangekondigde acties in het streekvervoer van maandag, zullen wat betreft Limburg waarschijnlijk worden opgeschort als de leden dit weekeinde instemmen met het akkoord. Veolia komt met het akkoord tegemoet aan het ultimatum dat de bonden hadden gesteld aan de vier grootste streekvervoerders Connexxion, Arriva, Hermes en Veolia. Vrijdag nog lieten de bedrijven weten het ultimatum naast zich neer te leggen.

Veolia is toch bereid geweest het belang van het personeel en de reiziger in te zien, aldus CNV-onderhandelaar Syb Kusters. Zowel FNV Bondgenoten als CNV hopen dat ook de drie andere vervoerders tot akkoorden bereid zijn.
Onvoorstelbaar. De reiziger zit niet te wachten op stakingen en DUS kunnen de vakbonden hoog van de toren blazen en met onredelijke eisen komen (zoals een aantal jaar geleden het terugdringen van het marktmechanisme). Het wordt tijd dat ze eens wakker worden in de wereld van 2007 en zich gaan realiseren dat de prestaties en efficientie eens behoorlijk omhoog moeten in het openbaar vervoer, alvorens met loonsverhogingen te gaan smijten.

:!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 22 apr 2007, 16:24

Vinny schreef:
maandag 30 april en dinsdag 1 mei 2 x 24 uren staken!
Als de NS het ook weer eens laat afweten verwacht ik weer de nodige rellen... :roll:
Ja natuurlijk. Stelletje achterlijke draken om met Koninginnedag te gaan staken! :evil:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 22 apr 2007, 16:27

En ik maar denken dat de acties (want daar had ik al vaker over gelezen) allen op het streekvervoer betrekking hadden, maar ik zie iets over trams staan. Of is die tram in Utrecht toevallig van Connexxion? Want op de site van de RET lees ik namelijk niks.

(en als het toch zo is pak ik gewoon de fiets)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » zo 22 apr 2007, 16:55

Palance schreef:Of is die tram in Utrecht toevallig van Connexxion? Want op de site van de RET lees ik namelijk niks.
:blauweduim:
Jaren tachtig, prachtig!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 22 apr 2007, 17:23

- De sneltrams van ConneXXion rijden niet.
- Syntus en ConneXXion Friesland rijden wel omdat ze onder een andere CAO vallen.
- Ook de treinen van Arriva rijden net als het stadsvervoer in Amsterdam (GVB), Utrecht (GVU), Den Haag (HTM), Rotterdam (RET) en Nijmegen (Novio). Daar waar het stadsvervoer door streekvervoermaatschappijen wordt gereden, rijden de bussen niet.
- Veolia Limburg rijdt wel.
- De Valleilijn tussen Ede en Amersfoort rijdt normaal. Het gedeelte tussen Ede en Wageningen niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 apr 2007, 8:44

boe! schreef:- Syntus en ConneXXion Friesland rijden wel omdat ze onder een andere CAO vallen.
In Fryslân is het wel zo dat de Qliner Lelystad-Groningen niet rijdt, de snelbus Leeuwarden-Alkmaar beperkt (twee concessiegebieden) en de bus Sneek-Emmeloord ook beperkt (twee concessiegebieden).

De buurtbussen rijden volgens mij overal wel.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 23 apr 2007, 10:05

Eindhovens Dagblad (23-04-2007) schreef: Busvervoer plat buiten spits

EINDHOVEN - In Brabant en andere delen van Nederland leggen buschauffeurs vanaf vandaag het werk tussen negen uur 's ochtends en vier uur 's middags neer. In de spits rijden de bussen wel, maar is er geen kaartcontrole tot negen uur 's ochtends en tussen vier en zeven 's avonds.

De chauffeurs voeren actie omdat de werkgevers van Hermes, Connexxion en Arriva weigeren tegemoet te komen aan hun eisen. Als de werkgevers na 29 april niet toegeven, dreigen de chauffeurs het werk helemaal neer te leggen. Een woordvoerster van de CNV: "Onze bedoeling is de werkgevers te treffen, niet de reiziger. Dit is niet de manier waarop we willen onderhandelen. Maar als onze eisen niet worden ingewilligd zullen de acties zich verharden tot het complete stad- en streekvervoer plat ligt." Afgelopen vrijdag verliep het ultimatum dat de vakbond CNV aan de werkgevers stelde. Alleen Veolia Limburg ging alsnog akkoord met de eisen van de vakbond.

De werknemers eisen een loonsverhoging van drie procent, niet meer dan vijftien procent uitzendkrachten in het personeelsbestand en een gehele dekking van de arbeidsongeschiktheidspremies.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 apr 2007, 10:51

Update:

Connexxion:
* In een aantal plaatsen rijden de bussen wel of gedeeltelijk:

Almere Stad/streek
De dienstregeling wordt gedeeltelijk gereden.

Delft
Vanuit Delft rijden de veilingretourritten wel (lijn 428 rit 2, lijn 431 rit 4).

Fryslân (Noord en Zuidwest)
In Noord en Zuidwest Fryslân wordt er door de chauffeurs van Connexxion niet gestaakt. In dit gebied wordt de gewone dienstregeling gereden.
- Lijn 42 rijdt niet verder dan Lemmer
- Van lijn 350 wordt de rit van 11.01 uur niet gereden.
- Lijn 315 rijdt niet.

Haarlem/IJmond
De dienstregeling wordt deels gereden.
De Zuidtangent ondervindt weinig hinder van de stakingen en rijdt voor een groot deel wél!

Overijssel
In Salland rijden bijna alle streeklijnen gewoon door.
Lijn 330 en lijn 40 rijden incidenteel.

Schiphol Sternet
Schiphol Sternet rijdt (deels) door.

Valleilijn
De trein rijdt vooralsnog gewoon door.

Texel
Op Texel rijden de bussen de normale dienstregeling.

Twente
De trein Almelo-Marienberg rijdt gewoon.
Arriva in Dordrecht rijdt ook gewoon en op de Waddeneilanden idem dito, behalve op Ameland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 apr 2007, 12:15

Update:
Zaanstreek
Lijn 91, 92 en 94 rijden grotendeels wel.

Zeeland
Interliner 395 en lijn 132 (Goes-Zeeland) rijden deels wel.
De Scholierenbussen (lijn 45-47) rijden grotendeels de gewone dienstregeling.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 23 apr 2007, 13:01

Coen Tunnel schreef:
Haarlem/IJmond
De dienstregeling wordt deels gereden.
De Zuidtangent ondervindt weinig hinder van de stakingen en rijdt voor een groot deel wél!
Het was voor mij nou onduidelijk of de 75 IJmuiden - Haarlem tot de streekdienst behoort of de stadsdienst. En de bus 4 is wel een stadsdienst, maar rijdt van Ijmuiden via Haarlem helemaal naar Nieuw-Vennep, dat vind ik niet echt een stadsdienstafstand.

Ik ben voor de zekerheid maar met de trein gegaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 23 apr 2007, 13:36

De files waren niet langer dan normaal. Hoogtepunt was 300km, en dat is niet anders dan normaal, zelfs wat lager.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » ma 23 apr 2007, 16:53

Busvervoer heeft dan ook minder invloed op verkeer tussen steden dan treinvervoer. Het verkeer in de steden zelf wordt er daarentegen wel door beïnvloed.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Juliana Plein
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 19:05

Bericht door Juliana Plein » ma 23 apr 2007, 18:00

nu.nl schreef:Busbedrijven en bonden gaan weer praten
Uitgegeven: 23 april 2007 16:05
Laatst gewijzigd: 23 april 2007 16:34

HILVERSUM - De werkgevers in het streekbusvervoer en de vakbonden gaan maandagavond weer met elkaar praten. Dat maakten vertegenwoordigers van de betrokken partijen bekend.

Maandag begonnen de bonden met acties uit onvrede over het vastgelopen cao-overleg.

De acties werden georganiseerd nadat de werkgevers afgelopen vrijdag een ultimatum van de vakbonden naast zich neer hadden gelegd. De bonden hebben een reeks eisen geformuleerd, met als belangrijkste een loonsverhoging van 3 procent voor de ongeveer 12.000 werknemers in de branche.

Zondag ging Veolia overstag, waarop de acties in de provincie Limburg werden afgeblazen. Arriva en Connexxion gaven niet toe aan de eisen van de vakbond.

Akkoord
Daarin kwam maandagmiddag verandering. De werkgevers hebben bestuurders van FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond uitgenodigd voor een gesprek, dat rond 18.00 uur begint.

FNV-bestuurster Janny Koppens heeft goede hoop dat de partijen maandagavond of in de nacht van maandag op dinsdag een akkoord zullen bereiken. "We zijn positief gestemd omdat we in Limburg al een deal hebben. Ik neem aan dat de andere werkgevers daar goed naar hebben gekeken en dat ze bereid zijn om tegemoet te komen aan onze eisen".
Ik hoop dat er gauw een akkoord uit voort kan komen, want ik baal ervan!
... Per me diventa più difficile tra mille strade riconoscere la mia se c'e ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 23 apr 2007, 19:29

Ik zag vandaag in Den Bosch e.o. wel wat bussen rijden, maar toen was het geloof ik alweer 16.00 uur geweest... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 23 apr 2007, 20:36

R4 schreef:Busvervoer heeft dan ook minder invloed op verkeer tussen steden dan treinvervoer. Het verkeer in de steden zelf wordt er daarentegen wel door beïnvloed.
Da's waar. Toch vond ik het om 17.30 niet overdreven druk in Zwolle. Ik heb rond die tijd wel eens langer in de file gestaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 23 apr 2007, 20:38

Het was vandaag niet drukker dan anders op de weg.
Overigens is het ook niet een volledige staking. In de spits rijdt men wel.

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » ma 23 apr 2007, 22:56

Hoe is het met Hermes stadsbussen in Eindhoven?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 23 apr 2007, 22:58

Die reden in ieder geval in de spits. Er buiten niet had ik het idee. Op een reportage van het ED was het helemaal leeg.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 23 apr 2007, 23:01

Artikel uit de NRC van vanavond:
nrc.nl schreef: ‘Nu leggen ze het probleem bij de reizigers’
Stakers streekvervoer eisen hogere lonen en behoud van werkgelegenheid
De inzet van de staking in het streekvervoer is drie procent loonsverhoging. Zo’n 80 procent van de chauffeurs staakt mee. „Er zijn gewoon te veel cao’s in het streekvervoer.”
Door onze redacteur Elsje Jorritsma
Rotterdam, 23 april.

Een van de weinige streekbussen die vandaag rijdt vanuit Utrecht, is die van chauffeur Van Zeeland. Hij werkt pas twee maanden bij vervoerder Connexxion en vindt dat hij zich geen staking kan permitteren. Dat zijn collega’s wel staken, vindt hij hun goed recht. „Ik snap het wel.” Organisatorisch blijkt Van Zeelands besluit door te rijden onhandig: „Wat als aan het einde van mijn dienst de aflosser een staker is? Dan sta ik daar met mijn bus.”

Van Zeeland is een uitzondering. Deze hele week staakt het overgrote deel van de buschauffeurs in het openbaar streekvervoer. De bussen rijden alleen in de spits en wordt er niet gecontroleerd op vervoersbewijzen. De vakbonden willen met de actie hun cao-eisen kracht bijzetten.

De voornaamste eis van de stakers is een loonsverhoging van drie procent. De werkgevers van de ongeveer 12.000 chauffeurs – Connexxion, Arriva en Veolia – zeggen in een eindbod 2,5 procent te hebben aangeboden. Maar volgens bestuurder Wyb Kusters van CNV Bedrijvenbond kwam dat bod uiteindelijk neer op een loonsverhoging van 1,25 procent. Dat komt doordat chauffeurs zelf hun arbeidsongeschiktheidspremie moeten betalen en de loonsverhoging gedeeltelijk pas in juni zou ingaan. „En de inflatie is dit jaar al 1,8 procent.”

De werkgevers lieten vrijdag een ultimatum van FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond verstrijken. „Hiermee verleggen de werkgevers het probleem naar de reizigers. Ik vind dat heel, heel jammer”, reageerde Kusters. In Limburg werden acties voorkomen toen vervoerder Veolia Limburg dit weekend alsnog besloot de belangrijkste eisen in te willigen.

Volgens zowel werkgevers als werknemers staakt ongeveer 80 procent van de chauffeurs. Vanmorgen rond negen uur had Fred Frasa, coördinator van Connexxion op busstation Utrecht, nog doorgekregen dat 60 à 70 procent gewoon door zou rijden. „Maar ze slepen elkaar mee. Nu staken de meeste toch”, aldus Frasa.

De staking treft vooral het streekvervoer. In de meeste grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht rijden de bussen wel, omdat ze voor het grootste deel onder een andere cao vallen. Dit conflict gaat uitsluitend over de cao openbaar vervoer.

Die veelheid van cao’s is een deel van het probleem, zeggen zowel werkgevers als werknemers. In het busvervoer zijn minstens drie sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten van toepassing, en een aantal bedrijfs-cao’s. Daardoor rijdt bijvoorbeeld het streekvervoer in Friesland wel: Connexxion past daar de cao ‘multimodaal vervoer’ toe.

Die situatie is ontstaan door de privatisering van het openbaar busvervoer in 2000. Er kwamen meerdere aanbieders, die gedeeltelijk hun eigen overeenkomsten sloten of verschillende sector-cao’s toepasten. Bovendien moeten busdiensten telkens opnieuw concessies verwerven. Bestuurder Janny Koppens van FNV Bondgenoten: „De vervoerders schrijven zo laag mogelijk in want de overheid kiest de goedkoopste. De winnaar van de aanbesteding moet vervolgens die lage prijs ergens terugverdienen en dat is bij de arbeidsvoorwaarden van de chauffeur”. Een andere klacht van de vakbond is dat vervoerders veel uitzendkrachten inzetten, wat de werkgelegenheid van chauffeurs onder druk zou zetten.

De werkgevers ontkennen dat werkgelegenheid een probleem is. „De laatste jaren zijn er juist veel chauffeurs bijgekomen”, zegt een woordvoerder van de drie grote werkgevers. Volgens hem is het vooral een conflict over lonen. „Daar staken de mensen voor, niet voor zoiets abstracts als één cao.” Hij verwacht dat dit conflict snel opgelost zal zijn maar zegt niet wat de vervoerders de vakbonden gaan aanbieden.

De vervoerders maken zich vooral zorgen over de schade aan het vertrouwen in openbaar vervoer. Niet onterecht, blijkt. Hoewel het ongemak mee lijkt te vallen – bij een ziekenhuis, een bejaardentehuis en een grote roc in Maassluis waren er helemaal geen klachten binnengekomen – zijn getroffen reizigers elders ontstemd. Studente Nienke van Zwam, die Utrecht nog had weten te bereiken met de laatste bus in de spits, vertolkt de mening van veel gestrande reizigers als ze de staking „egoïstisch” noemt. Reizigers uit dorpen en industrieterreinen zijn afhankelijk van het streekvervoer. „En dat weten de chauffeurs, dus ik snap niet dat ze dit doen.”
Met medewerking van Yves Deroubaix en Annemarie Kas
23 april 2007
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 24 apr 2007, 6:07

Akkoord over cao in busvervoer

RIJSWIJK (ANP) - De bonden en de werkgevers in het streekbusvervoer van Arriva, Connexxion en Veolia hebben in de nacht van maandag op dinsdag een akkoord bereikt over een nieuwe cao. De werkgevers hebben ingestemd met de loonsverhoging van 3 procent die de buschauffeurs eisten. Het akkoord wordt dinsdagochtend voorgelegd aan de achterban van de vakbonden. Als die instemt met de regeling, zoals de onderhandelaars vermoeden, rijden de bussen woensdag weer volgens de gewone dienstregeling. CNV Bedrijvenbond had voor deze hele week acties aangekondigd in het streekbusvervoer. Maandag reden de bussen gratis in de spits en stonden ze de rest van de dag stil.

Pijnpunt Vakbondwoordvoerder Wouter de Jong spreekt van een 'goed akkoord'. ,,Ik denk dat de meeste leden hiermee zullen instemmen.'' Paul Custers, die namens de werkgevers bij de onderhandelingen betrokken was, is opgelucht dat er zo snel een akkoord is bereikt. ,,De stakingen waren voor ons een pijnpunt, omdat onze reizigers erdoor worden gedupeerd. Dat is niet goed voor het imago van het openbaar vervoer.'' De cao-onderhandelingen waren enkele weken geleden vastgelopen. Nadat de werkgevers afgelopen vrijdag een ultimatum van de vakbonden naast zich hadden neergelegd, besloten de chauffeurs deze hele week actie te voeren. Volgens CNV Bedrijvenbond deed maandag 80 procent van de 12.000 buschauffeurs mee aan de landelijke stakingsactie. Collega's van FNV Bondgenoten spraken zelfs van 95 procent.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 apr 2007, 11:39

Vinny had gelijk. Chantage werkt.

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » di 24 apr 2007, 11:58

De heren hebben hun gelijk weer, ik plan alvast een week vrij tegen de tijd dat de volgende CAO onderhandeling voor de busgestapo eraan komt. Egoistische hufters om heel het stad en streekvervoer plat te gooien waar meer dan genoeg mensen van afhankelijk zijn.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 24 apr 2007, 20:36

Mafkezen, staat er vandaag op de deur geplakt dat er geen controle is, moet die kerel toch mijn OV zien... :roll: :P

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 24 apr 2007, 21:06

Je kunt geen rechten ontlenen aan die briefjes :lol:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 24 apr 2007, 21:56

En er waren chauffeurs die NIET staakten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 apr 2007, 8:31

Klopt, gisterochtend waren er ook buschauffeurs waar je gewoon moest betalen en anderen die niks controleerden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 25 apr 2007, 21:28

Het was voor mij nou onduidelijk of de 75 IJmuiden - Haarlem tot de streekdienst behoort of de stadsdienst. En de bus 4 is wel een stadsdienst, maar rijdt van Ijmuiden via Haarlem helemaal naar Nieuw-Vennep, dat vind ik niet echt een stadsdienstafstand.
Naar mijn weten wordt er in Haarlem geen formeel onderscheid meer gemaakt tussen stad- en streeklijnen. Net als in Hoofddorp waar het stadsnet ook opgeheven is, en geïntegreerd is geraakt in het streeknet. Qua nummering valt de oude indeling soms nog te herkennen:
één cijferige nummers: stadsdienst Haarlem
7x nummers: stadsdienst Hoofddorp
1xx nummers: streekvervoer
19x nummers: Schiphol-Sternet
2xx nummers: Spitsdiensten Schiphol, Amsterdam Zuid-Oost
3xx nummers: Interliners/Zuidtangent

Inmiddels is dit systeem een beetje verwaterd geraakt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 apr 2007, 21:32

In Deventer zijn stads- en streeknet ook geïntegreerd. Lijn 6 is bijvoorbeeld een stadsbus binnen Deventer maar rijdt door naar Holten. Lijn 4 gaat naar Heeten.

Vanuit Arnhem gaan er 'stadslijnen' naar Oosterbeek en Schaarsbergen.

Ex-streeklijn 52 van De Punt via Eelde en Paterswolde naar Groningen is geïntegreerd in het stadsnet en over de route van lijn 1 doorgetrokken naar station Noord. Het lijnnummer is een vreemde eend in de bijt voor wat betreft de lijnnummering van de stadslijnen (OT: nu is er lijn 615; de spitssneldienst van lijn 15, ook een heel hoog nummer voor een stadsdienst!). De lijn wordt nu ook volledig met stadsbussen gereden.

Drenthe had in de DVM-tijd ook een interessante provincieoverkoepelende stadsbusnummering die heden ten dage nog deels bestaat:

1, 2, 3 -> Stadsdienst Emmen (heden ten dage alleen nog lijnen 1 en 2 over).
4, 5, 6, 7 -> Stadsdienst Assen (4 nog over, 5 is nu naar nieuwbouwwijk Kloosterveen, 6+7+8 zijn servicebussen, grotendeels ter vervanging van de oude lijnen 5, 6 en 7).
8, 9 -> Stadsdienst Hoogeveen (opgeheven, sinds 2005 weer ingevoerd met drie lijnen: 101, 102 en 103).

Door de aanwezigheid van Gado-lijnen 10 (Winschoten-Veendam-Assen)en 12 (Assen-Zuidlaren) in Assen werden de lijnen naar het Verkeerspark en naar Licht en Kracht 11 en 13 genummerd.

Plaats reactie