Stakingen OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 25 apr 2007, 21:46

Omdat ik dus op stagegesprek moest op een industrieterrein en de bussen niet vertrouwde ging ik vandaag met de fiets naar school. In iets minder dan een uur was ik er, dat is evenveel tijd als de trein met voor en natransport. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 25 apr 2007, 22:42

OT: nu is er lijn 615; de spitssneldienst van lijn 15, ook een heel hoog nummer voor een stadsdienst!)
We hebben een tijdje gehad dat buslijn 326 het hoogst voorkomende busnummer in Amsterdam was, en dat was gewoon een staddsdienstlijn. Tegenwoordig heeft het GVB de 3xx nummers exclusief voor het nachtnet, en de hoogste lijn die het GVB exploiteert als normale buslijn is 136. Dat is een voormalige streeklijn Amsterdam Amstel - Hilversum, die door het GVB tot in Diemen is overgenomen. De rest van de lijn rijdt Connexxion onder een ander nummer (alleen niet meer via Diemen). De voormalige streeklijn 177 is na overgang van Connexxion naar het GVB wel omgenummerd naar een "GVB" nummer: 44. (en trouwens ook een behoorlijk andere route-opzet heeft gekregen)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » do 26 apr 2007, 10:38

Vinny schreef:We hebben een tijdje gehad dat buslijn 326 het hoogst voorkomende busnummer in Amsterdam was, en dat was gewoon een staddsdienstlijn. Tegenwoordig heeft het GVB de 3xx nummers exclusief voor het nachtnet,
Behalve op 30 april, dan kan tram 26 niet rijden en heeft Amsterdam weer even een lijn 326.
Coen Tunnel schreef:(OT: nu is er lijn 615; de spitssneldienst van lijn 15, ook een heel hoog nummer voor een stadsdienst!).
6xx is gewoon de gebruikelijke nummerserie voor scholierenspitslijnen, zo bijzonder hoog is het dus eigenlijk ook weer niet.

Juliana Plein
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 19:05

Bericht door Juliana Plein » do 26 apr 2007, 10:58

ReisThijs schreef:
Coen Tunnel schreef:(OT: nu is er lijn 615; de spitssneldienst van lijn 15, ook een heel hoog nummer voor een stadsdienst!).
6xx is gewoon de gebruikelijke nummerserie voor scholierenspitslijnen, zo bijzonder hoog is het dus eigenlijk ook weer niet.
Maar dat is dan ook niet gewoon stadsdienst, denk ik.
... Per me diventa più difficile tra mille strade riconoscere la mia se c'e ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 26 apr 2007, 19:56

Den Bosch heeft ook redelijk hoge nummers voor de stadsdienst.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 26 apr 2007, 20:01

6xx is gewoon de gebruikelijke nummerserie voor scholierenspitslijnen
Er bestaan/bestonden zelfs 8xx nummers voor bussen die naar de ArenA reden als Ajax speelde. Voor zover ik weet zijn die afgeschaft of nummerloos geworden. Althans in officiele documentatie kom ik ze niet meer tegen.

Het GVB is een organisatie die bij iedere dienstregelingwijziging de onlogica van lijnnummering verder laat groeien. Het toppunt was wel dat de nachtnetnummering werd aangekondigd als verduidelijking naar de reiziger: 3xx nummers = nachtnet. Alleen toen reed 326 nog. Wat nou consistentie en duidelijkheid? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Bericht door mb90 » za 26 mei 2007, 17:45

Volgens 9292ov is er een (wilde) staking bij Veolia in West -en Midden Brabant. Weet iemand waarom men staakt?
Het gekke is dat ik er niks over zie op de site van Veolia.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » za 26 mei 2007, 18:00

Ik zag het staan op de site van Brabants Dagblad.
Daar stond dat de ondernemingsraad met de directie een akkoord had bereikt over versobering van arbeidsvoorwaarden.
De staking zou volgens dat bericht om 14.15 uur neginnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 26 mei 2007, 18:03

Juliana Plein schreef:
ReisThijs schreef:
Coen Tunnel schreef:(OT: nu is er lijn 615; de spitssneldienst van lijn 15, ook een heel hoog nummer voor een stadsdienst!).
6xx is gewoon de gebruikelijke nummerserie voor scholierenspitslijnen, zo bijzonder hoog is het dus eigenlijk ook weer niet.
Maar dat is dan ook niet gewoon stadsdienst, denk ik.
Inderdaad, 6xx-lijnen die als stadsdienst rijden ken ik niet behalve de 615. Meestal zijn scholierenlijnen binnen een stad in de normale nummering opgenomen (in Zwolle bijvoorbeeld lijn 7, 8 en 9).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 26 mei 2007, 20:28

mb90 schreef:Volgens 9292ov is er een (wilde) staking bij Veolia in West -en Midden Brabant. Weet iemand waarom men staakt?
Stiptheidsacties Brabantse buschauffeurs

BREDA (ANP) - De buschauffeurs van het stads- en streekvervoer in Midden- en West-Brabant gaan vanaf komende dinsdag stiptheidsacties uitvoeren. Daartoe besloten de boze chauffeurs zaterdagmiddag tijdens een actiebijeenkomst in Breda.

Tijdens dit overleg reden er nauwelijks bussen. Aan deze wilde actie kwam rond 17.30 uur geleidelijk een eind.

De chauffeurs zijn woedend over een nog vertrouwelijk akkoord dat de ondernemingsraad (OR) zaterdagochtend, zonder hen daarover te informeren, sloot met de directie van Veolia. De OR zou volgens de chauffeurs een versobering van de arbeidsvoorwaarden met de directie zijn overeengekomen. De chauffeurs moeten volgens dit akkoord een uur extra, maar onbetaald werk doen, aldus FNV-Bondgenoten zaterdag.

Voor de vergadering zaterdagochtend van de OR waren vier OR-leden niet uitgenodigd. Zij stappen met steun van FNV-Bondgenoten naar de rechter, zei bestuurder Jan de Jong van deze vakbond zaterdagmiddag. Daar eisen deze OR-leden dat de overeenkomst wegens onrechtmatigheid wordt teruggedraaid.

De chauffeurs gaan vanaf dinsdag alle wettelijke regels exact naleven. Wettelijke pauzes worden in acht genomen, ze houden zich precies aan de maximumsnelheid, en rijden bij halteplaatsen niet verder voordat alle passagiers hun zitplaats ingenomen hebben, zei De Jong.

Hij verwacht dat de dienstregeling dan helemaal in het honderd loopt. De chauffeurs stellen hiervan een zwartboek samen, dat ze aan Veolia en de provincie Brabant zullen aanbieden.

De Jong verwijt de vervoerder dat die voor een te laag inschrijvingsbedrag de concessie van de provincie heeft verkregen en het verlies nu afwentelt op het personeel.
Deze praktijken hebben wij bij SVN al gehad.

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Bericht door mb90 » za 26 mei 2007, 20:46

Oke, dan ben ik benieuwd hoe donderdag en vrijdag het busvervoer in Brabant is als ik daar ben. Ik houd alvast rekening met wat vertragingen.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 27 mei 2007, 1:52

Stiptheidsacties dus. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 28 mei 2007, 19:50

Ja hoor, we gaan weer mensen bij onze problemen betrekken die er niks mee te maken hebben... :evil:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 29 mei 2007, 10:58

Ik las in de krant dat de reizigers ook geen begrip meer hebben voor al de vijfde (!) staking sinds oktober. Het zal wel niet lang meer duren voor er zo'n BBA-medewerker op z'n bek geslagen wordt... :roll:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 29 mei 2007, 12:45

Dat denk ik wel, want ook in die contreien is het officieel Veolia die nu het vervoer verzorgt (het streekvervoer in De Kempen wordt nog wel onder de naam BBA gereden; maar daar zijn de problemen niet).

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 30 mei 2007, 17:13

VRTnieuws.net (30-5-2007) schreef:Wilde stakingen bij De Lijn vermijden

Bij De Lijn hebben directie en vakbonden een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor 2007 en 2008.
Er komt een loonsverhoging van anderhalf procent, bovenop de indexeringen. In 2009 krijgen de werknemers van De Lijn ook een hospitalisatieverzekering. Voorts is er een nieuw systeem van overuren en een vergoeding voor wie op één dag in twee ploegen moet werken. Opvallend is ook de afspraak over sociale vrede. Spontane stakingen zullen in de toekomst zoveel mogelijk vermeden worden. Staken is een ultiem wapen dat de vakbonden bij De Lijn alleen willen inzetten als alle overleg heeft gefaald. Zo is afgesproken dat de directie binnen de drie dagen na een stakingsaanzegging met de bonden aan tafel gaat zitten. Bij een ernstig geval van agressie tegen een chauffeurs zou er zelfs binnen het uur spoedoverleg komen. Als de buschauffeurs toch spontaan het werk neerleggen, willen de vakbonden hun best doen om schoolkinderen 's avonds toch terug thuis te brengen.
Een goede zaak, op voorwaarde natuurlijk dat men er zich op het moment zelf ook effectief aan houdt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » wo 30 mei 2007, 22:15

Af en toe vraag ik me af of de busschauffeurs in den landen een beetje gek zijn. De enige die je kan steunen in je standpunt is de klant (en de collega's natuurlijk) maar die klant naai je vervolgens keihard. Al vier keer en waarschijnlijk nog wel een paar keer. Ik snap er eigenlijk helemaal niets van waarom het op zo'n manier moet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 26 jun 2007, 15:02

En alweer is het tijd voor stakingen in Brabant... :neenee:
Volgens mij al de zesde keer in korte tijd.
Grote kans op acties bussendoor Arthur 't Hart

Dinsdag 26 juni 2007 - BREDA - De kans dat buschauffeurs van Veolia/BBA in West- en Midden-Brabant begin volgende week gaan staken of een andere 'harde' actie houden, wordt met de dag groter. Een groot deel van de leden van FNV Bondgenoten onder het Veolia-personeel lijkt in actie te willen komen.

Vakbondsbestuurder Jan de Jong heeft zijn leden vorige week per brief gevraagd wat zij vinden van het gewraakte akkoord tussen de directie van Veolia en de ondernemingsraad over bezuinigingen op de arbeidsvoorwaarden. De Jong heeft inmiddels een derde van de vierhonderd antwoordformulieren terug. In 96 procent daarvan wordt het akkoord afgekeurd.

Voor De Jong is dat genoeg om een actievergadering te beleggen. Die wordt donderdag gehouden. Gisteren hield Bondgenoten in Breda al informatiebijeenkomsten voor de chauffeurs. De Jong benadrukt dat hij niet uit is op onrust: de Veolia-leiding krijgt nog een laatste kans om het akkoord in te trekken. En er komen alleen acties wanneer donderdagavond minstens 75 procent van de leden dat wil. Op de aard ervan loopt De Jong nog niet vooruit; het kan variëren van een volledige staking tot het niet controleren van kaartjes. De passagiers moeten zoveel mogelijk worden ontzien.

Bij Veolia heerst grote spanning over het akkoord én over de manier waarop dat tot stand kwam: buiten de chauffeurs om. Het houdt in dat werkpauzes en zaken als het inspecteren van de bus straks niet meer gelden als werktijd. De chauffeurs gaan daardoor minstens drie kwartier per dag langer werken, tegen 5 procent meer loon. De laatste weken voerden zij daartegen al een stiptheidsactie.


>>Donderdagavond besluiten de FNV'ers bij Veolia of ze hun directie een ultimatum stellen: bezuinigingsakkoord intrekken en zo niet, dan volgen er acties.

Bron: http://www.bndestem.nl/binnenland/article1571586.ece
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 30 jun 2007, 14:57

nu.nl schreef:BREDA - Het busvervoer in Midden en West Brabant wordt maandag platgelegd door stakende chauffeurs. Dat is onvermijdelijk geworden nu busmaatschappij Veolia weigert om met FNV Bondgenoten te praten over een wijziging van de arbeidsomstandigheden.
ANP

Een woordvoerster van Veolia zei zaterdag dat een deel van het busvervoer in de regio's Roosendaal, Bergen op Zoom en Waalwijk toch zal rijden. "Deze vestigingen tellen relatief weinig vakbondsleden. Wat in de regio's Breda en Tilburg gaat gebeuren, blijft afwachten."
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 01 jul 2007, 11:27

Ik ben het echt voort beu! Ze staken om elke scheet, ik denk dat het tijd wordt dat er eens een stel voor zichzelf gaan beginnen... :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 01 jul 2007, 11:30

Wordt er wel eens niet gestaakt in Brabant? Het is wel 'feest' de laatste tijd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 02 jul 2007, 14:43

Er zijn geruchten dat Veolia het ook zat is en de BBA wil gaan verkopen. Ik geef ze geen ongelijk, want dit is niet normaal meer te noemen (volgens Nederlandse begrippen dan).

Zie http://www.omroepbrabant.nl/

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 02 jul 2007, 21:18

Er werd gezegd dat op bba.nl en op omroep Brabant de laatste info zou staan. Dus ik kijken op die sites en op teletekst, maar niks actueels. Het laatste nieuws was "Kans op stakingen maandag".

Nou, erg handig zulke 'actuele' sites. Niet dus!
Zelfs de NOS was sneller. Iig betekende dat voor mij dat ik naar Oosterhout moest fietsen, en wonder boven wonder was het vanmorgen droog en daarnet ook toen ik naar huis fietste! 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » ma 02 jul 2007, 21:50

Ik moet naar oudenbosch en ben afhankelijk van de bus. Ik kon dus ook lekker thuisblijven. Ik kan het risico niet nemen dat ik in het slaapstadje etten-leur strand ofzo.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 03 jul 2007, 10:49

Oudenbosch heeft toch een station? Je kunt er met een omweg komen. Vanuit Dordrecht/ Lage Zwaluwe en vanuit Roosendaal, 1* per uur.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » di 03 jul 2007, 11:08

Ik denk dat men eerst het kort geding gaat afwachten, voordat dit conflict opgelost gaat worden. Ik vind de staking ook zeer verwerpelijk, omdat de vakbond ook naar de rechter had kunnen gaan om het akkoord tussen de OR en BBA aan te vechten.
Laatst gewijzigd door Rogier op di 03 jul 2007, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 05 jul 2007, 16:32

De acties zijn nog steeds niet voorbij. Hoe word ik geacht om met mijn OV-kaart naar de universiteit te reizen in mijn tentamenperiode? Kost me weer 15 euro extra. Relatief lekker duur grapje voor mij, dank je wel buschauffeurs! :neenee:

Als het volgende week nog niet over is, zal het me ongeveer 50 euro extra gaan kosten. :shutup: :kwaad:

Plaats reactie