Sneltram Hasselt - Maastricht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door waldo79 » ma 08 sep 2008, 7:42

Maar hoe vol zitten de bussen naar Lanaken en Hasselt nu dan? Dat geeft alvast een indruk van het reizigerspotentieel 8-)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door vynkce » ma 08 sep 2008, 11:41

De bussen tussen Hasselt en Maastricht zitten vaak vol. De Lijn gebruikt wel zelden gelede bussen op dit traject...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door waldo79 » za 13 sep 2008, 15:19

En tegen welke frequentie rijdt men?

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Giuseppe » za 13 sep 2008, 15:25

waldo79 schreef:En tegen welke frequentie rijdt men?
1 keer per uur :?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door waldo79 » za 13 sep 2008, 15:35

Bij een tram zul je toch aan frequenties van tenminste 6 keer per uur moeten denken :idea: Plus dat er in een tram qua capaciteit al meerdere bussen passen. Voilà: het geeft geen pas om op een relatief mager bezette (want 1 keer per uur) relatie trams te gaan inzetten.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Remco » za 13 sep 2008, 18:13

^^ Mja, tussen Enschede en Gronau reed ook maar een bus(je) per uur. En moet je kijken hoeveel mensen daar nu met de trein mee gaan. Kwestie van een goed product aanbieden. Vraag kun je ook creeeren...
Laatst gewijzigd door Vinny op za 13 sep 2008, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het citeren van de laatste post is niet nodig. Gebruik daarvoor twee dakjes ^^

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Rein » za 13 sep 2008, 20:37

Wet van (de econoom) Say (rond jaar 1800): "elk aanbod schept zijn eigen vraag"

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door R4 » di 16 sep 2008, 15:40

waldo79 schreef:Bij een tram zul je toch aan frequenties van tenminste 6 keer per uur moeten denken :idea: Plus dat er in een tram qua capaciteit al meerdere bussen passen. Voilà: het geeft geen pas om op een relatief mager bezette (want 1 keer per uur) relatie trams te gaan inzetten.
Het gaat dan ook niet om een tram, maar om een lightrail. Daarvoor mag je dus niet de normen voor een tram gebruiken.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door simon » di 16 sep 2008, 17:09

Volgens mij gaat het wel degelijk om een (snel)tram, gezien de plannen om het ding via de markt in Maastricht te loodsen. De huidige wetgeving voorziet niet in treinen die over tramrails rijden. Aan de andere kant werd een tijdje terug gesproken over ongelijkvloerse overwegen. Bij een sneltram zie je dat niet snel, in Utrecht/Nieuwegein en Amstelveen zijn de overwegen gewoon beveiligd met knipperlichten.
Belang van Limburg, 10 september 2008 schreef:
Sneltram gaat Limburg 372 miljoen opbrengen

Het Spartacusplan gaat Limburg 372 miljoen euro opleveren en voor 30% meer reizigers zorgen op sneltrams, bussen en treinen. Dat blijkt uit een onderzoek van Idea Consult. De vastgoedprijzen aan de knooppunten zouden met 30 miljoen euro stijgen.
In opdracht van De Lijn becijferde onderzoeksbureau Idea Consult de socio-economische effecten van Spartacus in Limburg. De resultaten worden vandaag aan de burgemeesters voorgesteld. “Naast de stijging van het aantal reizigers met 30 procent valt vooral de welvaartswinst op: 372 miljoen euro door gewonnen tijd”, zegt directeur Bart De Fré van De Lijn Limburg. “Een afname van de reistijden leidt voor bedrijven immers tot een verhoogde bereikbaarheid en winst.”
De bouw van de nieuwe sneltramlijnen levert dan weer 1.863 nieuwe jobs op, achteraf komen daar nog eens de extra banen bij in de bedrijven die zich aan de knooppunten - waar snelbussen, treinen of trams samenkomen - vestigen. “De indirecte economische winst van Spartacus wordt zo nog eens geraamd op 37 miljoen: door extra vastgoedontwikkeling, mensen die meer uitgeven door de betere bereikbaarheid en de nieuwe jobs”, benadrukt De Fré.
Het onderzoeksbureau becijferde ook dat het vastgoed rond de knooppunten - onder meer Genk, Hasselt, Lommel, Neerpelt, Lanaken en Beringen - in totaal 30 miljoen euro duurder zal worden door de aantrekkelijke bereikbaarheid.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door waldo79 » di 16 sep 2008, 21:08

372 miljoen euro door gewonnen tijd
Een indirect resultaat :? Valt uiteindelijk te bezien of die passagiersaantallen werkelijk hoog zijn. Met een halfuursdienstje kun je niet een tramdienst exploiteren.
“Een afname van de reistijden leidt voor bedrijven immers tot een verhoogde bereikbaarheid en winst.”
Gevaarlijke redenering nu blijkt dat zo'n 60% van de verplaatsingen per auto plaatsvindt. Een massale verschuiving naar de sneltram zie ik niet gebeuren...De daadwerkelijk verbeterde bereikbaarheid werkt alleen voor degenen die vlakbij het tracé gevestigd zijn. Plus dat het aantal halteringen beperkt moet blijven om tijdwinst te boeken ten opzichte van een bus.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Seat Ibiza » di 16 sep 2008, 21:30

waldo79 schreef:Met een halfuursdienstje kun je niet een tramdienst exploiteren.
Dat is nu toevallig wel de beoogde frequentie...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door waldo79 » di 16 sep 2008, 21:36

Man man...(maar rijden er dan niet wat weinig trams over die dure infrastructuur?). Kun je net zogoed de busfrequentie verhogen en het aantal stops ervan verminderen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 sep 2008, 11:00

Het Spartacusplan gaat uit van knooppunten, die op een vaste reisafstand liggen van 15 min. of 30 min. om zo een ideale overstap te verkrijgen. Daar waar bussen de reistijd niet halen, kiest men voor tramverbindingen. Dus de reden voor de keuze voor een tram is niet zo zeer de hoeveelheid passagiers, maar de snellere reistijd t.o.v. een bus (dat is althans wat ik er van begrepen heb na bestudering van alle beschikbare informatie)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Vinny » wo 17 sep 2008, 19:55

waldo79 schreef:Man man...(maar rijden er dan niet wat weinig trams over die dure infrastructuur?). Kun je net zogoed de busfrequentie verhogen en het aantal stops ervan verminderen.
Een dergelijke uitspraak getuigt van Nederlandse verwennerij. In Polen mag je blij zijn als er elke twee uur een verbinding is :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door waldo79 » wo 17 sep 2008, 21:44

Moet ik me hier een soort S-Bahnverbinding bij voorstellen: Halten die maximaal 2 à 3 km uit elkaar liggen waartussen de voertuigen een snelheid van 100 km +/h ontwikkelen? Zou me strijdig lijken om in verband het delen van het tracé met goederenvervoer. Daarop zouden frequenties van 2x per uur heel redelijk zijn :)

Maar als de intensiteiten zo laag zijn: hoe komt men dan aan de maatschappelijke winst bestaande uit minder verliesuren. Ik zie hier niet echt een gunstige ontwikkeling qua reistijden...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 sep 2008, 22:05

Nogmaals: er is volgens mij geen sprake van het delen van het spoor door goederentreinen en lightrail / tram. Jammer genoeg heeft een moderator ooit de twee onderwerpen op één grote hoop geveegd hier. Er zijn nu dus twee projecten:

* Heraanleg van het goederenspoor tussen Lanaken en Maastricht over een deel van het tracé van de oude spoorlijn Maastricht - Hasselt. Dit project is in uitvoering en als alles goed is, wordt het spoor in 2009 in gebruik genomen.

* Aanleg van een tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. In België volgt deze lijn voor een deel het tracé van de voormalige spoorlijn Maastricht - Hasselt. Voor het tracé Lanaken - Maastricht moet nog een keuze worden gemaakt voor het te volgen tracé, maar volgens mij is de kans 0% dat de tram hier over het goederenspoor komt te rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » wo 17 sep 2008, 22:51

* Aanleg van een tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. In België volgt deze lijn voor een deel het tracé van de voormalige spoorlijn Maastricht - Hasselt. Voor het tracé Lanaken - Maastricht moet nog een keuze worden gemaakt voor het te volgen tracé, maar volgens mij is de kans 0% dat de tram hier over het goederenspoor komt te rijden.
Kortom we weten nog niet waar die komt te lopen maar we realiseren de verbinding binnen drie jaar :shock:
Van de A 4 weten we al 40 jaar waar die komt te lopen, alleen nog niet óf en wanneer... :shutup:

Daarnaast
Eerst weigert NMBS om de Citadistram op het
hoofdspoor te accepteren (dat ding rijdt in Duitsland gewoon op
hoofdspoor!!!), vervolgens besluit De Lijn noodgedwongen er maar een
apart tramspoortje naast te leggen (
Eerder in deze draad. Het oorspronkelijke plan (zoals het nog steeds in de MIT boeken staat volgens mij) is dat er een spoorlijn Hasselt-Maastricht wordt (her)aangelegd t.b.v goederenvervoer en reizigersvervoer per sneltram/trein/lightrail. Kennelijk wordt er op basis van een rapportage van de NMBS toch een apart spoor voor de tram aangelegd. Ondanks het geweeklaag van een aantal spotters vind ik dat toch echt een betere optie dan trams mengen met zwaar goederenvervoer. Het beste is natuurlijk een conventionele treinverbinding.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 18 sep 2008, 10:47

Het oorspronkelijke plan (zoals het nog steeds in de MIT boeken staat volgens mij) is dat er een spoorlijn Hasselt-Maastricht wordt (her)aangelegd t.b.v goederenvervoer en reizigersvervoer per sneltram/trein/lightrail.
Nee, volgens mij is er dus nooit sprake geweest van een heraanleg van een (goederen)spoor tussen Hasselt en Lanaken. Slechts het deel tussen Lanaken en Maastricht is nu in aanleg. Het Spartacusplan met de plannen voor een aanleg voor een tram Hasselt - Maastricht staat hier los van.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Remco » do 18 sep 2008, 12:54

Vinny schreef:Eerder in deze draad. Het oorspronkelijke plan (zoals het nog steeds in de MIT boeken staat volgens mij) is dat er een spoorlijn Hasselt-Maastricht wordt (her)aangelegd t.b.v goederenvervoer en reizigersvervoer per sneltram/trein/lightrail. Kennelijk wordt er op basis van een rapportage van de NMBS toch een apart spoor voor de tram aangelegd. Ondanks het geweeklaag van een aantal spotters vind ik dat toch echt een betere optie dan trams mengen met zwaar goederenvervoer.
En waarom mag je lightrail/trams niet mengen met goederenvervoer? Het is absurd om 2 sporen naast elkaar te hebben liggen terwijl je het makkelijk met 1 spoor afkan. Kwestie van slimme mbeveiligingsmaatregelen nemen.
Het beste is natuurlijk een conventionele treinverbinding.
Dat is systeemautisme. Je moet de oplossing gebruiken die het beste is, je moet niet kiezen voor een systeem. Ga eerst eens kijken wat nu het beste past: tram, trein, lightrail, whatever.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 18 sep 2008, 15:53

Remco schreef:En waarom mag je lightrail/trams niet mengen met goederenvervoer? Het is absurd om 2 sporen naast elkaar te hebben liggen terwijl je het makkelijk met 1 spoor afkan. Kwestie van slimme mbeveiligingsmaatregelen nemen.
Enig idee wat er gebeurt als je "slimme" beveiliging het eens laat afweten? Een goederentrein en een tram op hetzelfde spoor komen elkaar in tegengestelde richting tegen op één spoor, wat zou er gebeuren? Die goederentrein rijdt van voor tot achter dwars door die tram. Lijkt me zeer goede reden om dat dus niet op een gedeelde spoorlijn te willen hebben.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door simon » do 18 sep 2008, 16:41

Het is in de hedendaagse Nederlandse wetgeving om begrijpelijke redenen niet toegestaan om met een trein op tramspoor of met een tram op treinspoor te rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » do 18 sep 2008, 19:57

Dat is systeemautisme. Je moet de oplossing gebruiken die het beste is, je moet niet kiezen voor een systeem. Ga eerst eens kijken wat nu het beste past: tram, trein, lightrail, whatever.
Er wordt voor miljoenen aan belastinggeld de sloot in gegooid met het creeëren van non-oplossingen voor een probleem dat helemaal niet bestaat. Kijk eens naar de verbouwing van RandstadRail en de Rijn-Gouwe-lijn, en tel de zegeningen van light-rail:
* een half jaar of langer geen rail-OV voor 'ombouw' van het systeem
* dure herbouw van perrons dankzij de 'grijze' terreur van allerlei bejaarden die én gratis én gelijkvloerse trams willen hebben.
* storingsgevoelig materieel dat niet reageert op de standaard raildetectie.
* langzamer materieel
* het biedt geen enkele meer-oplossing t.o.v. de status-quo. De klassieke indeling van de Hofpleinlijn uit de jaren '70 had de dure tunnel van RR gewoon overbodig gemaakt.
* een onveiliger systeem door minder sterke kreukelzones.

Light-Rail: Nee dank je.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Giuseppe » do 18 sep 2008, 19:59

Seat Ibiza schreef:Nogmaals: er is volgens mij geen sprake van het delen van het spoor door goederentreinen en lightrail / tram. Jammer genoeg heeft een moderator ooit de twee onderwerpen op één grote hoop geveegd hier. Er zijn nu dus twee projecten:

* Heraanleg van het goederenspoor tussen Lanaken en Maastricht over een deel van het tracé van de oude spoorlijn Maastricht - Hasselt. Dit project is in uitvoering en als alles goed is, wordt het spoor in 2009 in gebruik genomen.

* Aanleg van een tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. In België volgt deze lijn voor een deel het tracé van de voormalige spoorlijn Maastricht - Hasselt. Voor het tracé Lanaken - Maastricht moet nog een keuze worden gemaakt voor het te volgen tracé, maar volgens mij is de kans 0% dat de tram hier over het goederenspoor komt te rijden.
Ik kan me ook niet voorstellen dat de Regiocitadis en het goederenvervoer over een spoor mogen rijden van Prorail. Ik neem aan dat het stuk Lanaken - Maastricht Boschpoort dubbelsporig wordt, waarvan een voor de tram en een voor de goederentreinen (spoordijk en alle landhoofden zijn daar ook geschikt voor), wat ik me dan alleen afvraag is hoe de kruising geregeld wordt, rangeerterrein Albertknoop - spoorbrug over de Maas en Hasselt - Markt zijn kruisende bewegingen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 18 sep 2008, 20:06

Vinny schreef:Light-Rail: Nee dank je
En dat betoog onderstreept dus precies wat Remco bedoelde met "systeemautomatisme"... Omdat het bij RR een zooitje is geworden, is de oplossing lightrail nergens meer goed. "Sterke" argumenten Vinny. :neenee:

Terug naar een tram Maastricht - Hasselt: waarom zou hier een trein een betere keuze zijn? Een trein komt niet op de campus van de universiteit in Diepenbeek, niet in het centrum van Maastricht en kan niet zomaar verlengd worden naar het ziekenhuis in Maastricht. Nee, een tram t.o.v. een trein biedt op dit traject veel voordelen en als ik de becijferde kosten voor het Nederlandse trajectdeel leg naast de kosten van de geplande tunnel onder de N2 in Maastricht, dan zitten we hier echt voor een duppie op de eerste rang!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Seat Ibiza » do 18 sep 2008, 20:14

Giuseppe schreef:Ik neem aan dat het stuk Lanaken - Maastricht Boschpoort dubbelsporig wordt, waarvan een voor de tram en een voor de goederentreinen (spoordijk en alle landhoofden zijn daar ook geschikt voor)...
Dat is één mogelijke oplossing. Een andere optie is denk ik een traject door het herontwikkelingsgebied Belvédère, waarschijnlijk het tracé van de Bosscherlaan volgend. Dit is een nieuwe geplande weg gelegen tussen de Brusselseweg en de Bosscherweg, die feitelijk beide wegen gaat vervangen.
Giuseppe schreef:... wat ik me dan alleen afvraag is hoe de kruising geregeld wordt, rangeerterrein Albertknoop - spoorbrug over de Maas en Hasselt - Markt zijn kruisende bewegingen.
Als de tram via de Boschstraat wordt geleid zou deze voor het spoor naar links kunnen zwenken en het westelijke en zuidelijke spoor richting Lanaken kunnen nemen. In Lanaken zou dan wel een ongelijkvloerse kruising nodig zijn, maar daar waren toch al plannen voor als ik het goed heb, omdat men het tramspoor ten noorden van de N78 wil hebben, om dichter bij het centrum van Lanaken te liggen zonder hinder van de drukke weg.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Remco » do 18 sep 2008, 20:18

simon schreef:Het is in de hedendaagse Nederlandse wetgeving om begrijpelijke redenen niet toegestaan om met een trein op tramspoor of met een tram op treinspoor te rijden.
Voor mij onbegrijpelijk. In Duitsland kan het wel gewoon. Met afdoende beveiligingsmaatregelen is het geen probleem tram en trein op 1 spoor te laten rijden. En beveiliging op het spoor is per definitie in Nederland fail-safe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » do 18 sep 2008, 21:21

In Duitsland kan het wel gewoon. M

Ja in Duitsland is alles beter. Wegen. Spoor. Bratwurst. Bier.
En wat zij hebben moeten wij ook hebben; want in Duitsland wonen heel slimme mensen die ook heel goed kunnen nadenken en het vast niet hadden ingevoerd als het niet goed was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 18 sep 2008, 21:34

^^
In plaats van met kulargumenten te komen (omdat je wellicht een hekel hebt aan rechtopstaande pijlen op borden?) zou je ook even serieus op de vraag kunnen ingaan waarom het in Duitsland dan wel schijnt te kunnen. Let wel: het lijkt mij ook geen wijs besluit goederentreinen en (regio)trams op één spoor te laten rijden, maar het is nu ook weer niet zo dat we wekelijks horrorverhalen horen uit Duitsland over zware ongelukken.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Giuseppe » do 18 sep 2008, 22:03

Seat Ibiza schreef: Dat is één mogelijke oplossing. Een andere optie is denk ik een traject door het herontwikkelingsgebied Belvédère, waarschijnlijk het tracé van de Bosscherlaan volgend. Dit is een nieuwe geplande weg gelegen tussen de Brusselseweg en de Bosscherweg, die feitelijk beide wegen gaat vervangen.
De Bosscherlaan zou inderdaad wel een mogelijkheid kunnen zijn, maar er kleven wel een paar nadelen aan:
- Gelijkvoerse kruisingen en dus langere reistijd
- Ik denk dat het nog wel zeker 10 jaar gaat duren voordat die weg er ligt (Voltooing Belvédère project gaat minstens nog nog tot 2025 duren, en waarschijnlijk zijn de inzichten dan al volledig veranderd)

Aan de andere kant zou het de Bosscherlaan meteen meer stedelijkheid en leven geven. Zo'n zogenaamde boulevard wordt anders maar doods, ondanks dat collega stedenbouwkundigen plaatjes van een drukke Ramblas als referentie laten zien :wall:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » do 18 sep 2008, 22:08

ondanks dat collega stedenbouwkundigen plaatjes van een drukke Ramblas als referentie laten zien
Gewoon wat drugsdealers, prostituees, bedelaars en straatmuzikanten erop los laten en voila: je hebt een Ramblas in Maastricht :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie