Sneltram Hasselt - Maastricht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 18 sep 2008, 22:15

^^
@Vinny: als je niet op een normale wijze kunt reageren in deze discussie, laat het dan en klets bijvoorbeeld lekker verder over je eigen Randstad... :idea:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » do 18 sep 2008, 23:37

Nou ja mij wordt systeemautisme verweten. Ook lekker dan :(
Maar goed ik laat het maar zitten. Volgens mij is alle argumentatie al uitgewisseld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 sep 2008, 10:45

Iemand verweet jou inderdaad systeemautomatisme en het grappige is dat je in de volgende bijdrage die je plaatst een heel betoog gaat houden over de Randstadrail waarin je uitlegt wat er allemaal niet aan deugt en DAAROM is lightrail tussen Hasselt en Maastricht niet goed? Lijkt me vreemd. Ga eens inhoudelijk in op vragen zoals waarom een trein tussen Maastricht en Hasselt beter is als een tram, waarom men in Duitsland regiotrams wel over goederenspoor laat rijden of waarom men in Maastricht "nee" moet zeggen tegen een tram die men voor een paar miljoen kan krijgen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door simon » vr 19 sep 2008, 12:13

In Duitsland rijden inderdaad trams over treinspoor en andersom. Het meest bekende voorbeeld is in Zwickau, waar een dieseltrein over tramspoor rijdt. Ik neem aan dat de overheid ter plekke een vrijstelling geeft voor bepaalde treinen. In ieder geval zijn deze treinen voorzien van knipperlichten en een verlaagde onderkant.

Hou verder rekening met praktische zaken. Trams hebben doorgaans een bovenleidingspanning van max 750 volt. Het Nederlandse spoorwegnet 1.500 volt en het Belgische 3.000 volt. Dieselmaterieel lijkt mij totaal ongeschikt om als tram dienst te doen. In diverse steden worden dieselbussen vervangen door aardgasbussen en worden vrachtwagens uit de centra geweerd. Een dieseltrein in het centrum van Maastricht is onverenigbaar met dit beleid. Verder produceert een dieseltrein een aanzienlijke herrie tijdens het halteren en nog veel meer tijdens het accelereren. Uit ervaring kan ik vertellen dat een wachtende en accelerende dieselbus voor je slaapkamerraam geen pretje is en dat een dieseltrein de geluidsproductie van een bus met gemak verslaat. Even voor de beelvorming de straat waar de tram wordt gepland: http://maps.live.com/default.aspx?v=2&F ... &encType=1

Het volledig elektrificeren van de tramlijn brengt flinke kosten met zich mee. Evenals de inzet van multicourant materieel en het inbouwen van ETCS.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 sep 2008, 12:30

simon schreef:Dieselmaterieel lijkt mij totaal ongeschikt om als tram dienst te doen.
In de gegevens van de MER staat vermeld dat het "duo-trams" zouden worden: elektrische aandrijving in de binnensteden, dieselaandrijving op de overige stukken.
simon schreef:Even voor de beelvorming de straat waar de tram wordt gepland: http://maps.live.com/default.aspx?v=2&F ... &encType=1
Dat is nog verre van zeker. Alternatief is deze straat
simon schreef:Evenals de inzet van multicourant materieel
Ik vermoed dat het gewoon een Belgische lijn op Nederlands grondgebied zou kunnen worden, dus net als het spoortracé Eijsden grens - Maastricht Randwyck.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door ReisThijs » vr 19 sep 2008, 13:49

simon schreef:Trams hebben doorgaans een bovenleidingspanning van max 750 volt.
Doorgaans wel ja, maar dat hoeft niet. In Nederland rijden ook trams op een gewone spoorlijn (Gouda-Alphen) onder 1500V. Dan moet een tram die het onder 3000V doet ook mogelijk zijn.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door simon » vr 19 sep 2008, 14:25

Technisch zal het best mogelijk zijn. Ik neem aan dat er nu vanuit veiligheidsoverwegen wordt gekozen voor een lagere spanning voor trams en metro's.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » vr 19 sep 2008, 16:10

In de gegevens van de MER staat vermeld dat het "duo-trams" zouden worden: elektrische aandrijving in de binnensteden, dieselaandrijving op de overige stukken.
Dat klinkt als: politici hebben weer wat duur speelgoed gevonden en denken dat ze dat zonder problemen zulke gevallen kunnen laten rijden. Een dergelijke instelling heeft metrolijn 51 in Amsterdam destijds om zeep geholpen en zorgt er nu voor dat er nog steeds geen treinen over de HSL-zuid kunnen rijden. Een heel foute insteek dus; eerst maar eens iets met bewezen technieken doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door simon » vr 19 sep 2008, 16:17

^^ Metrolijn 51? Die rijdt toch gewoon?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » vr 19 sep 2008, 16:21

Ja alleen niet als metro, maar als opgevoerde slak, en laten we vooral niet de grote hoeveelheid technische storingen vergeten waarmee het materieel te kampen heeft gehad...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 sep 2008, 17:20

Vinny schreef:Dat klinkt als: politici hebben weer wat duur speelgoed gevonden en denken dat ze dat zonder problemen zulke gevallen kunnen laten rijden.
Ze bestaan al die "combi-trams" met diesel en elektrische aandrijving, zie o.a. hier op de Duitse wikipedia. Waarom zou dat direct problemen moeten opleveren? :dontknow:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door Ds79m » ma 22 sep 2008, 20:48

Rein schreef:Wet van (de econoom) Say (rond jaar 1800): "elk aanbod schept zijn eigen vraag"
Mja, als je die wet te letterlijk interpreteert, kun je ook wel pleiten voor de introductie van doperwtenschilmesjes...

Laat er eerst maar eens gedegen onderzoek plaatsvinden dat er grootschalige miljoeneninvesteringen nodig zijn om een 'verkeersprobleem' dat nu afgehandeld wordt met 1 bus per uur met een lightrail moet worden opgelost.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » ma 22 sep 2008, 22:22

Mja, als je die wet te letterlijk interpreteert, kun je ook wel pleiten voor de introductie van doperwtenschilmesjes..
Je wil niet weten hoe lekker geschilde doperwten eigenlijk smaken. Ik denk dat je als kind heel wat gemist hebt.

on topic:
De wet van Say wordt verkeerd samengevat in de betreffende zin.
Het komt er op neer dat alleen aanbod ervoor zorgt dat er in eerste instantie vraag ís en vraag blijft, waardoor stimulering van aanbod de enige manier is om economische groei te verkrijgen.

In de moderne wereld van de infrastructuur: Je moet eerst spoorrails aanleggen voordat er belangstelling bestaat van spoorwegmaatschappijen om de lijn te exploiteren en voor klanten om de trein te nemen. Uit deze wet volgt ook de aantrekkende werking van nieuwe wegen voor auto's.
Zie ook hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Say
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Willem » ma 22 sep 2008, 22:57

Vinny schreef:In de moderne wereld van de infrastructuur: Je moet eerst spoorrails aanleggen voordat er belangstelling bestaat van spoorwegmaatschappijen om de lijn te exploiteren en voor klanten om de trein te nemen.
Sowieso is dat een taak van de overheid, omdat deze de infrastructuur beheert. Met de korte duur van concessies enzo zullen spoorwegmaatschappijen niet zo snel zelf een spoorlijn aanleggen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 09 okt 2008, 19:18

Gisteravond was er een info-avond georganiseerd door de Gemeente Maastricht, waarin informatie werd verstrekt over de tramplannen, de doorlopen onderzoeken en de voorlopige conclusies. Een verslag zal nog op de site van de gemeente Maastricht verschijnen, maar ik zal al kort wat punten noemen die interessant zijn. Het gaat hier om voorlopige bevindingen en definitieve besluiten volgen waarschijnlijk later dit jaar of begin volgend jaar.

* In de eerste onderzoeken zijn er 3 alternatieven onderzocht: een "spoorlijngebonden" tram, een regio-tram en een stadstram. Omdat bleek dat doorrijden naar Randwyck de aantrekkelijkheid van de tram vergroot, is het spoorgebonden alternatief vrijwel onmogelijk, omdat de paden van de intercity's naar het noorden en de treinen van Veolia naar Randwyck "in de weg" zitten. Ook het stadstram-alternatief, met dwars- en doorverbindingen naar Malberg en De Heeg is niet aantrekkelijk, omdat dit nauwelijk extra reizigers oplevert, maar wel de exploitatiekosten enorm doet laten stijgen. Voorkeur lijkt dus uit te gaan naar de regiotram, d.w.z. een verbinding langs of over het spoor van Lanaken naar Maastricht en vervolgens via het centrum van Maastricht verder naar het station en Randwyck.

* Exploitatie gaat plaatsvinden met hybride trams: dieselaandrijving buiten de bebouwde kom, d.m.v. bovenleiding op elektriciteit in stedelijk gebied.

* Tracé van Lanaken naar Maastricht: onderzocht wordt of delen van het spoor met goederenlijn een optie is of dat men vanwege hoge kosten voor de beveiliging beter een apart spoor kan bouwen naast het in heraanleg zijnde spoor.

* Tracévarianten door centrum:
1. Bosscherweg, Boschstraat, Markt, Gubbelstraat, Wilhelminabrug, St. Maartenslaan, Station
2. Bosscherweg, Boschstraat, Bassinbrug, Maasboulevard, Wilhelminabrug, St. Maartenslaan, Station
3. Bosscherweg, Fransensingel (Sappi-terrein), Maasboulevard, Wilhelminabrug, St. Maartenslaan, Station

* Verwachte data ingebruikname: 2012 tot aan halte Boschstraat-Sphinx (voorlopig eindpunt), 2012-2015 stadstracé naar station, 2015 tracé naar Randwyck (opties parallel aan spoor of via Céramique).

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » vr 31 okt 2008, 9:28

[url=http://www.limburger.nl/article/20081031/REGIONIEUWS01/40922258/1056]De Limburger[/url] (31-10-2008) schreef:86 Miljoen voor openbaar vervoer in Limburg
Het kabinet is bereid 86 miljoen euro te investeren in het openbaar vervoer in Limburg en in treinverbindingen met het buitenland. Dat is de uitkomst van overleg dat de gedeputeerden Bert Kersten en Ger Driessen gisteren hadden met minister Camiel Eurlings.

Den Haag - Provinciale Staten stelden vorige week via een initiatiefvoorstel al twintig miljoen euro beschikbaar voor openbaar-vervoerplannen. Limburgse gemeenten hebben de bereidheid getoond om ook nog eens vijftien miljoen bij te leggen. Minister Camiel Eurlings zegt vijftig miljoen euro toe voor de aanleg van de Buitenring in Parkstad. Daarvan gaat 38 miljoen naar de aansluiting van de weg op snelwegen bij Nuth. Eurlings wil ook 7 miljoen euro geven voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Parkstad, zodat onder meer zorg- en onderwijsinstellingen in de Parkstad beter bereikbaar worden. Voor het oplossen van knelpunten op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen komt zestien miljoen euro beschikbaar. Daarmee worden bijvoorbeeld maatregelen getroffen die het passeren van elkaar tegemoetkomende treinen vergemakkelijken.
Er is ook geld voor grensoverschrijdend vervoer: 34 miljoen euro voor de treinverbinding tussen Maastricht en Hasselt, en één miljoen voor de busverbinding Maastricht-Vaals-Aken. Het Rijk gaat ook de intercity-verbindingen tussen Eindhoven via Venlo naar het Duitse achterlanden en vanaf Eindhoven via de Parkstad naar Aken verbeteren. Die investering zal Den Haag niet gezamenlijk doen met de Limburgse overheden, maar alleen. Eurlings wil ook twintig miljoen euro beschikbaar stellen voor Greenportlane, de verkeers-as op het bedrijventerrein Greenport bij Venlo. Mogelijk gaat hij ook bijdragen aan de verbreding van de N280 tussen Roermond en Weert. De A2 tussen knooppunt Vonderen en Geleen zal, als de verkeersprognoses uitkomen, in 2016 worden verbreed. Vanaf 2013 komt er een tijdelijke oplossing via spitsstroken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door vynkce » vr 31 okt 2008, 11:49

Diepenbeekinfo.be 29-10-08 schreef:Alle overwegen dicht in Diepenbeek
Infrabel, de Lijn en de gemeente buigen zich over het plan om alle overwegen af te schaffen in Diepenbeek. Drie nieuwe bruggen aan de Molenstraat, de Waardestraat en – op iets langere termijn – aan de Nierstraat moeten die vervangen. Over het verdelen van de kosten zijn de partijen het nog niet eens.

Het probleem is gekend. De spoorlijn van Hasselt naar Bilzen snijdt de gemeente in twee. Op piekmomenten kunnen aan de overwegen wachttijden tot een kwartier ontstaan. Als het plan van de Vlaamse regering wordt uitgevoerd om ook een sneltram aan te leggen, zullen de wachttijden verder toenemen. Spoorwegbeheerder Infrabel klopte eerder al optafel, en vroeg het sluiten van alle overwegen. Vlaams minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) is het daarmee eens. «Indien dat nodig is voor de veiligheid.»

En dus werd een plan opgesteld om 'tabula rasa' ( schoon schip, nvdr.), te maken onder de Diepenbeekse overwegen. Die worden vervangen door drie bruggen. De bruggen aan de Molenstraat en de Waardestraat moeten het eerst gerealiseerd worden. Op die plaatsen ligt de sneltram straks immers pal naast het spoor. De overweg aan de Nierstraat zal op iets langere termijn eveneens plaats maken voor een brug. Alle andere overwegen gaan dicht. Ook die aan de Stationsstraat in het centrum. Die wordt vervangen door een fiets- en voetgangerstunnel voor de vele scholieren in de buurt. In de Molenstraat komt er eveneens een tunneltje voor de zwakke weggebruikers. Enkele nieuwe parallelwegen moeten de weggebruikers naar de nieuwe bruggen en tunneltjes loodsen.

Over het plan groeit dan wel eensgezindheid. Over wie het moet betalen echter niet. De spoorwegen zijn federale bevoegdheid. Maar het is de Vlaamse Lijn die met haar sneltramplan het sluiten van de overwegen nog iets pertinenter maakt. Beiden vragen ze ook een investering van de gemeente. Maar als de sneltram tegen 2012 wil uitrijden zal een meerderheid van de overwegen in Diepenbeek toch al dicht moeten zijn.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » do 13 nov 2008, 11:34

Hbvl.be 13-11-08 schreef:Diepenbeek sluit alle spoorwegovergangen
In Diepenbeek gaan alle acht spoorwegovergangen definitief dicht. Dit zijn de NMBS, De Lijn en de gemeente gisteren overeengekomen. In ruil komen er twee bruggen voor auto’s en tunnels voor fietsers en voetgangers. Voorts zijn er ook fietsverbindingen gepland. Twee huizen worden onteigend.Het prijskaartje wordt geraamd op 17 miljoen euro. De NMBS betaalt 80 procent, De Lijn en de gemeente elk 10 procent.

De spoorwegovergangen in Diepenbeek zijn al verschillende jaren een pijnpunt: wachttijden lopen makkelijk op tot 10 à 15 minuten en dat zorgde de voorbije jaren voor 7 dodelijke slachtoffers, nadat auto’s tussen de slagbomen waren gaan slalommen.
Hbvl.be 13-11-08 schreef:Stadsbestuur zet me gewoon op straat
Drie Diepenbeekse buren van het traject waarover de sneltram straks raast, dreigen onteigend te worden. In de Stationsstraat zitten advocaat Andy Beelen en echtgenote Nathalie Schils serieus in de rats. “Maar ik wil er vandaag geen verklaringen over doen. Later misschien”, zegt Andy.

Onder hetzelfde dak maar wel in een afzonderlijke woonst leeft het echtpaar Lambrichts-De Orio. In plaats van te genieten van hun rustig pensioentje na een leven hard werken als zelfstandige, rijdt de sneltram die droom nu aan diggelen. “Ik kan en wil niks zeggen, alleen dat wij het pas sinds vandaag (maandag) weten, net als jullie. Daarom zwijg ik, anders zeg ik toch maar domme dingen.”

Pas gebouwd
In de Molenstraat woont Robby Smets. “Onwaarschijnlijk. Ruim 25 jaar geleden kocht mijn vader deze bouwgrond van zijn moeder, die hiernaast woonde. Meer dan 20 jaar heeft de grond ‘in onteigening’ gestaan, tot een advocaat dat er 5 jaar gelden afkreeg. Ik heb de grond meteen gekocht en erop gebouwd. Noch de technische dienst van Diepenbeek noch stedenbouw hebben enig voorbehoud gemaakt bij mijn bouwplan. 3 jaar gelden heb ik dan dit huis gezet, met alle comfort, om zo weinig mogelijk last te hebben van de voorbijrazende treinen: een zwevend dek tegen trillingen, geluidswerend glas, noem maar op. En nu dit. Die twee diensten gaan in de fout."

"Die sneltram wordt ongetwijfeld een goede zaak, zo realistisch ben ik wel. Alleen is het jammer dat die precies door mijn living moet rijden. Ik ben bijzonder ontgoocheld omdat ze me drie jaar lang alles lieten doen. Zelfs als ze me fatsoenlijk betalen, kan ik dit nooit meer terug krijgen. Ik sta op straat, want in 3 maanden, zelfs een jaar, krijg je geen nieuw huis recht. Bovendien is alles nog eens duurder geworden. Een schande is het. Wat ik nu al weet, is dat ik zeker niet kom kijken als ze dit afbreken. Dat gaat me te veel pijn doen, echt waar.”

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Mikhail » do 13 nov 2008, 12:11

Er komt schot in de zaak zou ik zeggen, al is het precies nog niet duidelijk voor de burgers dat er een sneltram gaat komen naar Hasselt en Lanaken. Wel spijtig natuurlijk om die mens te gaan onterven die daar net gebouwd heeft, maar that's life...

De NMBS en de lijn en de gemeente doen eigenlijk ook een beetje vaag over het project vind ik...
****

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 13 nov 2008, 13:05

Mikhail schreef:... al is het precies nog niet duidelijk voor de burgers dat er een sneltram gaat komen naar Hasselt en Lanaken
Hoe bedoel je?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Mikhail » do 13 nov 2008, 14:17

Omdat er niet zo goed over gecommuniceerd word in de media. Ik bedoel maar, in Nederland springt de media daar direct op en iedereen weet binnen de kortste keren dat er een nieuwe lightrail uit de grond komt. In België weten de meesten mensen nog niet wat dat woord betekent of wat het is...
****

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 13 nov 2008, 14:27

^^
Beweer je nou te zeggen dat je de communicatie van het Spartacusplan tekortschiet? Of dat er mensen zijn langs het toekomstige traject die denken dat er nieuwe treinen komen met een licht kleurtje? :roll:
Beide lijken me overigens erg onwaarschijnlijk.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » do 13 nov 2008, 15:08

Die onteigeningen kunnen volgens mij wel nog voor flinke vertraging gaan zorgen, als de betrokken bewoners gaan procederen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 13 nov 2008, 17:07

^^
Reken maar van yes...
Drie Diepenbeekse buren van het traject waarover de sneltram straks raast, dreigen onteigend te worden. In de Stationsstraat zitten advocaat Andy Beelen en echtgenote Nathalie Schils

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Mikhail » vr 14 nov 2008, 15:09

Seat Ibiza schreef:^^
Beweer je nou te zeggen dat je de communicatie van het Spartacusplan tekortschiet? Of dat er mensen zijn langs het toekomstige traject die denken dat er nieuwe treinen komen met een licht kleurtje? :roll:
Beide lijken me overigens erg onwaarschijnlijk.
Zoiets ja... ga de mensen daar eens bevragen, ik denk dat de meeste mensen nog nooit van dat woord gehoord hebben ;)
****

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Wilko » do 20 nov 2008, 12:31

Seat Ibiza schreef: Tracévarianten door centrum:
1. Bosscherweg, Boschstraat, Markt, Gubbelstraat, Wilhelminabrug, St. Maartenslaan, Station
2. Bosscherweg, Boschstraat, Bassinbrug, Maasboulevard, Wilhelminabrug, St. Maartenslaan, Station
3. Bosscherweg, Fransensingel (Sappi-terrein), Maasboulevard, Wilhelminabrug, St. Maartenslaan, Station
Ik zou dan gaan voor deur nummer 2. Optie 3 is thv het Sappi-terrein en de Maasboulevard lastiger aan te sluiten op de bestaande wegen. Bij optie 1 krijg je een hoop gedonderd met trams in twee richtingen denk ik, omdat de Gubbelstraat is ingericht als éénrichtingsverkeer voor de bussen. Op de Maasboulevard is het wat makkelijker om één halte in twee richtingen aan te leggen (hoewel er dan wel een tunnelmond tussenin ligt)
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Coen Tunnel » do 20 nov 2008, 12:33

Wilko schreef:Bij optie 1 krijg je een hoop gedonderd met trams in twee richtingen denk ik, omdat de Gubbelstraat is ingericht als éénrichtingsverkeer voor de bussen.
Bussen weg en trams over enkelspoor laten rijden. :!: Gebeurt in Amsterdam op de Leidsestraat ook, alleen bij de haltes liggen korte stukjes dubbelspoor.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 20 nov 2008, 16:57

Wilko schreef:Optie 3 is thv het Sappi-terrein en de Maasboulevard lastiger aan te sluiten op de bestaande wegen.
Vordeel van deze variant is dat er geen nieuwe brug hoeft te worden gebouwd over de Zuid-Willemsvaart. Het tramspoor takt dan pas na de overweg in de Bosscherweg af en loopt over de Commandeurslaan naar het Sappiterrein. De aanhaking op de Maasboulevard wordt inderdaad wat moeilijker, maar het is niet onmogelijk.
Wilko schreef:Bij optie 1 krijg je een hoop gedonderd met trams in twee richtingen denk ik, omdat de Gubbelstraat is ingericht als éénrichtingsverkeer voor de bussen.
Ik denk dat in deze variant de bussen inderdaad uit de Gubbelstraat zullen moeten verdwijnen (wat ook oorspronkelijk de bedoeling was)
Wilko schreef:Op de Maasboulevard is het wat makkelijker om één halte in twee richtingen aan te leggen (hoewel er dan wel een tunnelmond tussenin ligt)
De nieuwe tramhalte voor twee richtingen komt tussen de tunnelmond en de oprit van de brug te liggen, Aan- en afrijroute van de trams komt aan de Maaskant van de tunneluitrit.

Optie 2 of 3 hebben overigens mijn voorkeur.

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Wilko » do 18 dec 2008, 18:48

Coen Tunnel schreef:Bussen weg en trams over enkelspoor laten rijden. Gebeurt in Amsterdam op de Leidsestraat ook, alleen bij de haltes liggen korte stukjes dubbelspoor.
Mja, de bussen hebben niet echt een andere mogelijkheid om van de Markt naar het station te rijden (of je moet ze laten keren op de markt)
Seat Ibiza schreef:Vordeel van deze variant is dat er geen nieuwe brug hoeft te worden gebouwd over de Zuid-Willemsvaart. Het tramspoor takt dan pas na de overweg in de Bosscherweg af en loopt over de Commandeurslaan naar het Sappiterrein. De aanhaking op de Maasboulevard wordt inderdaad wat moeilijker, maar het is niet onmogelijk.

Dat is waar, daar had ik nog niet eens over nagedacht ;)
Mijn voorkeur is ook eerst 2 en anders 3
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Medianieuws

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Medianieuws » vr 19 dec 2008, 11:39

Het Nieuwsblad 19-12-2008 schreef:Europese steun voor doortrekken sneltram naar Maastricht
HASSELT - De Europese Unie heeft 1,35 miljoen euro uitgetrokken voor het doortrekken op Nederlands grondgebied van de sneltram naar Maastricht. Men verwacht wordt 4.000 mensen dagelijks gebruik zullen maken van de sneltram van en naar Maastricht.
Als de sneltram doorgetrokken wordt naar Maastricht, zal de reistijd van Hasselt naar Maastricht gehalveerd worden, zo deelde het stadsbestuur van Maastricht dinsdag mee. De Europese subsidie zal gebruikt worden voor de verdere afstemming van de Nederlands-Belgische tramsystemen. Hiermee wordt een nieuwe, belangrijke stap gezet in de realisatie van een grensoverschrijdend mobiliteitsproject, zo luidt het.
Bij de expresstreinverbinding van Brussel naar Maastricht werd er eveneens voor gekozen om het Belgische (beveiligings)systeem door te trekken tot in Maastricht. Een soortgelijke oplossing wordt nu ook onderzocht voor de verlenging van de nieuwe sneltram uit Vlaanderen naar Maastricht.
Het Europese subsidiedossier heeft betrekking op een oude spoorlijn op Maastrichts grondgebied die voor goederentreinen gebruikt zal worden. De stad Maastricht en de openbare vervoersmaatschappij De Lijn dienden gezamenlijk een Europees dossier in om op deze verbinding ook een snelle tram te laten rijden. De gemeenteraad van Maastricht trok eerder al 7,5 miljoen euro uit voor het tracé in Maastricht. Ook de Vlaamse regering voorzag de nodige kredieten om een snelle tram te laten rijden van Hasselt tot aan de Nederlandse grens in Lanaken

Plaats reactie