Sneltram Hasselt - Maastricht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 13 mar 2010, 13:18

Vinny schreef:Veel onderwijs-forensisme. Nederlandse kinderen worden door hun ouders op Belgische scholen gezet: want meer discipline en hoger aangeschreven. Belgische kinderen zitten in Nederland op school vanwege speciaal onderwijs en faciliteiten voor religieuze minderheidsgroeperingen.
Rene schreef:Daarvoor zetten ze dan maar een door hen zelf betaald onderwijs-bussysteem op.
Daar kun je geen extra overheidsgeld aan exploitatiesubsidie in frequentieverdichting op een spoorlijn argumenteren.
Veel belangrijker en groter is de groep studenten van de TUL.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 784
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » za 13 mar 2010, 15:18

^^ Ik niet dat de belangrijkste groep zal zijn. Ik denk dat dat de forensen zijn( Van Universiteit tot een fabriek als Mosa Tegels, overal werken vele Belgen)

Maar je argumenten tegen de normale spoorlijn vind ik niet zo sterk. Als je de Wilhelminabrug weer half kan afbreken kan je ook de zaken bij de spoorlijn oplossen door bijvoorbeeld een extra eilandperron aan te leggen ipv spoor 1+2. Dan zou je de volgende spooropstelling krijgen:

Spoor 4 treinen Hasselt<->Randwijck
Spoor 5+6 treinen Sittard<->Randwijck
Spoor 7+8 treinen Heerlen<->Randwijck

En zo ver is de afstand station Diepenbeek naar de campus nu ook weer niet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 13 mar 2010, 17:04

Giuseppe schreef:Maar je argumenten tegen de normale spoorlijn vind ik niet zo sterk. Als je de Wilhelminabrug weer half kan afbreken kan je ook de zaken bij de spoorlijn oplossen door bijvoorbeeld een extra eilandperron aan te leggen ipv spoor 1+2.
De nummering die je gebruikt begrijp ik niet zo goed, maar als ik het goed begrijp wil je de trein uit Hasselt op het meest westelijke kopperron laten eindigen? Daarmee sluit je dus een verlenging naar Randwyck uit. Zonde.

Verder blijft de spoorbrug natuurlijk het grootste knelpunt. Hoe wilde je dat "even" oplossen?

En m.b.t. de Wilhelminabrug en de tram: het is nog allerminst zeker welk tracé wordt gekozen. Bij een tracé via de Markt is er geen aanpassing nodig aan de brug.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 784
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » za 13 mar 2010, 17:55

^^ Nee, de kopsporen zouden dan verdwijnen. Ik ga uit van de huidige spoornumering waar het nieuwe perron oostelijk van de huidige komt te liggen. Hierdoor kan je alle treinen kruisingsvrij afhandelen. En de spoorbrug, als het op bepaalde drukke trajecten in de drukke randstad kan met opengaande brug, zie ik niet in waarom dit niet kan voor 2 passagierstreinen en 1 goederenpad per uur.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » zo 14 mar 2010, 13:16

Ik zou gaan voor een IR Hasselt - Maastricht - Luik, welke tussen Maastricht en Luik ook stopt op de tussengelegen stations. De Maastricht-Brussel express rijdt dan als IC, en stopt niet op de tussengelegen stations, waardoor op ma t/m vr overdag een halfuursdienst ontstaat tussen Maastricht en Luik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

janfabry
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 14:36

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door janfabry » ma 19 apr 2010, 15:03

Ik heb voor de Open Vld in Diepenbeek een overzichtskaartje gemaakt van de gevolgen van het Spartacusplan in Diepenbeek, dus uitleg over de tramlijn en vooral de omkaderende maatregelen. Het is de bedoeling dat de pagina wordt uitgebreid met plannen en zo wanneer deze publiek beschikbaar worden en mogen verspreid worden. (Ik geloof dat ze nu wel openbaar zijn, maar dat betekent niet dat je ze zomaar mag verspreiden, wel inkijken op het gemeentehuis.)

Ik heb dit bericht ook geplaatst op hgbtf.be en SkyscraperCity, maar wellicht zijn er hier lezers die niet op de andere twee fora zitten, en voor wie het ook nuttige informatie is. Anders mijn excuses.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 19 apr 2010, 16:36

^^
Interessant. Dank voor het plaatsen!
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de spoorwegovergangen aan de Kerselaerstraat, Nierstraat en Rooistraat moeten worden gesloten. De tram rijdt hier al niet meer parallel met de spoorweg, dus verandert er ter plekke feitelijk niets. Dat spoorwegovergangen minder veilig zijn is een feit, maar om de kosten voor het vervangen van deze overgangen op het conto van de tram te schrijven is volgens mij redelijk onzinnig...

janfabry
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 14:36

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door janfabry » ma 19 apr 2010, 16:51

Seat Ibiza schreef:Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de spoorwegovergangen aan de Kerselaerstraat, Nierstraat en Rooistraat moeten worden gesloten.
Ik ga even mijn antwoord van hgbtf.be recycleren:

Inderdaad, dat heeft niet echt iets met de sneltram te maken, maar wel de plannen van Infrabel om op de lange termijn de overwegen zoveel mogelijk te sluiten. In Diepenbeek is dit waarschijnlijk nog versneld door de ongevallen die hier de laatste jaren gebeurd zijn. Het gebeurde regelmatig dat de slagbomen (relatief) lang dicht waren, bijvoorbeeld als er een reizigerstrein aan de stopplaats Diepenbeek stilstond, waardoor automobilisten ongeduldig werden en begonnen te slalommen. Zo zijn er acht doden gevallen in (dacht ik) drie verschillende ongevallen.

Dus ook als Spartacus er niet zou komen, zouden de overwegen dicht moeten. In het persbericht van de gemeente staat daarenboven nog de algemene bewering "Volgens een Europese richtlijn dienen alle spoorovergangen sowieso te worden gesloten tegen 2015". Ik weet zelf niet hoe we dit precies moeten interpreteren, binnen de gemeente weet niemand echt of die "alle" slaat op "binnen Diepenbeek" of "binnen Europa" (begin maar te werken dan!), over welke richtlijn dit gaat, en hoe strikt die datum van 2015 is. Dit heb ik nog eens aan Infrabel gevraagd, maar als iemand nu al meer weet hoor ik het graag.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 19 apr 2010, 17:13

^^
Klopt, gelijkvloerse spoorwegovergangen wegwerken is een goede zaak voor meer veiligheid. Waar het mij vooral om gaat: de kosten, zeker voor deze drie specifieke overgangen, dienen dus nooit bij de tramplannen te mogen worden opgeteld. Zo ontstaat het beeld dat de tram peperduur is, zeker als men dan ook nog eens gaat calculeren voor een treinverbinding en deze kosten voor de spoorwegovergangen daar dan gemakshalve maar even "vergeet"...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 jun 2010, 17:08

Ook in België is het opknappen van het stuk spoor tussen de grens en het terrein van Sappi nu aardig aan het opschieten. Hier volgen enkele foto-impressies.

Standpunt 1, blikrichting west (opknappen brug over Kanaal Briegden-Neerharen) en oost:

Afbeelding Afbeelding

Iets oostelijker de splitsing naar het emplacement, met (opvallend?) houten spoorbielzen onder de wissel:

Afbeelding Afbeelding

Standpunt 2, blikrichting noord-west en zuid-oost:

Afbeelding Afbeelding

Standpunt 3, blikrichting noord-oost, het nieuwe emplacement met uiterst links nog net het spoor:

Afbeelding

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 784
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » ma 01 nov 2010, 13:01

Ik ben gisteren eens een kijkje gaan nemen in Lanaken, omdat de projectwebsite vermeldt dat eind oktober de werken voltooid moesten zijn. Voor zover ik verstand heb van spoorwerkzaamheden ziet het er uit dat het project voltooid is, inclusief brandende lampen bij de 2 overwegen. Ik had jammer genoeg geen fotocamera bij me, maar dat komt binnenkort wel een keer.
Opvallend genoeg is er nog niks in de pers over verschenen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 01 nov 2010, 19:30

Hoe ziet het er eigenlijk ten westen van het kanaal Briegden-Neerharen uit? Met andere woorden: tot waar wordt de spoorlijn geheractiveerd? Komt er bijvoorbeeld (weer) een aansluiting richting het terrein van de papierfabriek (Sappi) en zo ja, wordt de verbindingsboog dan in de andere richting gelegd als vroeger, toen treinen vanaf het terrein van de papierfabriek enkel richting westen konden rijden (zonder rangeren).

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 784
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » ma 01 nov 2010, 23:17

Seat Ibiza schreef: Komt er bijvoorbeeld (weer) een aansluiting richting het terrein van de papierfabriek (Sappi)
Nee, er staat een stootblok iets voorbij de Euroscoop. Omdat er nergens een losplaats te zien is ontgaat me eigenlijk het nut van dat laatste stuk.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » di 02 nov 2010, 17:43

^^
Inderdaad merkwaardig. Ik vond het ook al verbazend dat er bij Sappi Maastricht geen enkele voorziening lijkt te zijn voor laden en lossen: geen aftakking naar het bedrijfsterrein, geen tweede spoor ter hoogte van de fabriek en geen weg richting spoor om te laden en lossen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Chris » di 02 nov 2010, 17:52

Hoeveel bedrijven hebben tegenwoordig nog aan- en afvoer per spoor? Buiten de havengebieden zullen dat er maar heel weinig zijn. Zeker voor binnenlands vervoer is vrachtvervoer per spoor veel te inflexibel en omslachtig.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 784
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 02 nov 2010, 17:55

Dat klopt wel, maar Sappi was nu net de initiatiefnemer. Ooit is er de belofte gedaan dat het vervoer tussen de fabrieken in Lanaken en Maastricht per spoor zou gaan lopen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » di 02 nov 2010, 18:54

^^
Inderdaad, Sappi was een van de "initiatiefnemers" voor het opnieuw in gebruik nemen van het spoor. Omdat zij twee fabrieken hebben op korte afstand van elkaar en bijvoorbeeld een van de grondstoffen (houtsnippers als ik me goed herinner) wel in Lanaken wordt gemaakt en niet in Maastricht, rijden er nogal wat vrachtwagens op en neer tussen de twee vestigingen. Sappi wilde een deel van dit vervoer vervangen door vervoer per spoor en daarnaast het eindproduct papier per trein naar de afnemers kunnen vervoeren. Maar als ik nu de vorm van het spoor zie, betwijfel ik of dit wel gaat gebeuren...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Coen Tunnel » di 02 nov 2010, 19:13

Chris schreef:Hoeveel bedrijven hebben tegenwoordig nog aan- en afvoer per spoor? Buiten de havengebieden zullen dat er maar heel weinig zijn. Zeker voor binnenlands vervoer is vrachtvervoer per spoor veel te inflexibel en omslachtig.
Veel bedrijven hebben nog een spooraansluiting die niet meer wordt gebruikt (bijvoorbeeld Scania in Zwolle, Heineken in 's-Hertogenbosch). Wat ik buiten de havengebieden in Nederland zo gauw kan bedenken:

- Essent Milieu (afvalverwerkingsinstallatie) in Wijster
- Defensie in 't Harde
- Pon (auto-importeur) in Leusden
- Nyrstar (zinkfabriek) in Budel-Dorplein
- DSM (chemie) in Geleen
- Tata Steel/Corus (hoogovens) in IJmuiden

De aansluiting naar Oosterhout Weststad wordt ook nog gebruikt, ik weet alleen niet welke bedrijven er gebruik van maken. En er zullen nog wel wat meer zijn.

De chloortreinen van Akzo Nobel van/naar Hengelo rijden niet meer.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door mvalkenburg » di 02 nov 2010, 19:20

Waarbij het spoor bij Corus nu net wel bijzonder intensief wordt gebruikt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door boe! » di 02 nov 2010, 19:33

Defensie in Amersfoort kan aan het rijtje worden toegevoegd.

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Wilko » di 02 nov 2010, 22:04

Ook het spoor naar de Beatrixhaven in Maastricht wordt tegenwoordig weer gebruikt, telt dat nog?
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door simon » wo 03 nov 2010, 7:18

Vroeger had vrijwel elk station een laad- en losplaats voor goederen en had elke fabriek van een beetje omvang een aansluiting op het spoor. Tussen Dieren en Apeldoorn hadden in 1965 nog dertien fabrieken een spooraansluiting.

Tegenwoordig zijn alleen de heel grote bedrijven nog rechtstreeks met het spoor verbonden. Corus, Akzo, Pon. Altijd om grote hoeveelheden goederen in één keer van A naar B te vervoeren - Corus laat dagelijks kalk per trein aanvoeren uit België en vervoert staal per trein naar Duitsland. Kalk en staal zijn typische dingen die je goed per trein kunt vervoeren, een vrachtwagen is daarvoor veel te duur en beperkt.
Chris schreef:Hoeveel bedrijven hebben tegenwoordig nog aan- en afvoer per spoor? Buiten de havengebieden zullen dat er maar heel weinig zijn. Zeker voor binnenlands vervoer is vrachtvervoer per spoor veel te inflexibel en omslachtig.
Hangt dus net af van de aard en hoeveelheid van de te vervoeren goederen. Akzo reed tot voor kort periodiek met een chloortrein door Nederland. Kennelijk vond Akzo het beter / goedkoper / gemakkelijker om het chloor per trein te vervoeren.

Wie 5.000 ton bulkgoed te vervoeren heeft van A naar B zal niet snel voor de vrachtwagen kiezen. Wie 5.000 ton stukgoed heeft die in zendingen van maximaal 100 ton per gelegenheid moet worden vervoerd naar 100 adressen in Nederland, zal altijd voor wegvervoer kiezen.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door N342 » wo 03 nov 2010, 12:46

Coen Tunnel schreef:De chloortreinen van Akzo Nobel van/naar Hengelo rijden niet meer.
De chloortreinen rijden inderdaad niet meer, maar hedentendage wordt op maandag en vrijdag de Hengelose vestiging van Akzo Nobel nog altijd vanuit Bad Bentheim bediend. Eveneens vanuit Bad Bentheim wordt Elementis (de voormalige Servo) in Delden bediend (aansluiting op spoorlijn Delden-Goor).

Verder ken ik uit m'n hoofd de volgende hier in 't oosten:
- Bedrijvenpark Twente: Nijhoff Grind en Van Merksteijn maken gebruik van de spooraansluiting op het baanvak Vriezenveen-Almelo. Ook de NAVO heeft een depot op het bedrijvenpark, maar daar rijden momenteel geen treinen naartoe.
- VAM Apeldoorn (aan de lijn richting Beekbergen)
- Akzo Nobel in Emmen (nog in gebruik)
- Schoonebeek (aansluiting op baanvak Coevorden - Nieuw-Amsterdam tussen Dalen en Nieuw-Amsterdam).
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 nov 2010, 12:52

De aansluiting in Schoonebeek, die eerst van de NAM was, wordt niet meer gebruikt. De brug over het Stieltjeskanaal is permanent geopend en heeft ook niet meer overal rails.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Alfa » wo 03 nov 2010, 16:58

Chris schreef:Hoeveel bedrijven hebben tegenwoordig nog aan- en afvoer per spoor? Buiten de havengebieden zullen dat er maar heel weinig zijn. Zeker voor binnenlands vervoer is vrachtvervoer per spoor veel te inflexibel en omslachtig.
Voor bedrijven die een regelmatige en grote aan- en afvoer hebben is het spoor handiger dan vrachtwagens. Ik wou dat er meer bedrijven de voordelen van vrachtvervoer per spoor inzien. Het is jammer dat de meeste goederenactiviteiten bij de stations in de jaren '90 gesloten zijn. Het algemene probleem is natuurlijk de praktijk van de net-op-tijd-leveringen (just in time). Door het productieproces zo te spreiden zit je met veel overtolig vrachtverkeer op de weg met de daarbij horende vervuiling. Grote voorraden inslaan zit er niet meer in en die grootschaligheid was net het voordeel van het goederenverkeer per spoor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Chris » wo 03 nov 2010, 17:20

Tja, de grootschalige bulkgoederen die horen bij zware industrie hebben we niet zoveel meer in Nederland. Zeker als je erg veel klanten hebt verspreid over het land is spoorvervoer voor je bedrijf al snel oninteressant, ook al heb je het over vrij grote regelmatige hoeveelheden.

Overigens maakt het "just in time" niet zo heel veel uit. De meeste vrachtwagens rijden echt niet een kwart vol, maar combineren gewoon ritten. Door "just in time" wordt er niet meer geleverd, maar met een grotere regelmaat. Zie je al een supermarkt voor je waar ze voor 4 dagen voedsel komen brengen met 25 vrachtwagens tegelijk? Het magazijn moet dan groter zijn dan de winkel zelf.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » wo 03 nov 2010, 20:35

Dat vind ik nou ook wel weer erg overdreven gesteld.
Overigens is het goederenvervoer in het buitenland vaak wel belangrijker dan in Nederland. In Zwitserland sturen ze nog altijd zware goederentreinen midden in de ochtendspits door het forensenvervoer heen... :?
(en vooral het wegverkeer heeft er last van, want een stop/doorschakeling kennen ze niet daar...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door RoelZ1 » wo 03 nov 2010, 20:40

Wat ook meespeelt is het grote aandeel van binnenvaart in Nederland doordat we zo veel vaarwegen hebben. Dat is een grote concurrent voor goederenvervoer over het spoor en een van de grootste redenen dat goederenvervoer per spoor in Nederland niet veel voorstelt (behalve naar plekken die niet/moeilijk bereikbaar zijn per binnenvaartschip.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Chris » wo 03 nov 2010, 20:43

Precies, het gros wat er in Rotterdam aan bulk binnen komt wordt op duwbakken overgezet richting Duisburg, de grootste binnenhaven ter wereld.

Het spoorvervoer vs wegvervoer is zó marginaal dat het statistisch haast insignificant is. Als je het vervoer over het water erbij neemt, dan wordt dat ineens heel anders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » vr 05 nov 2010, 11:52

Opmerkelijk is het havengerelateerd spoorgoederenvervoer in Nederland nog redelijk aanwezig. Rotterdam en Amsterdam hebben uitgebreide havennetwerken die nog immer intensief gebruikt worden. Ook Corus gebruikt het spoor voor goederentransporten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie