Sneltram Hasselt - Maastricht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Rene » vr 23 sep 2011, 23:18

Wat een geldverspilling :facepalm:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Alfa » za 24 sep 2011, 0:20

^^Het is gewoon de revitalisatie van een oude spoorlijn. Het is eerder verbazend te noemen dat er tussen Hasselt en Maastricht niet eens een spoorlijn ligt.

Al ben ik het wel met je eens dat de aanpak mislukt is. Men zou beter gewoon echte treinen op het traject laten rijden in plaats 'hippe' lightrailvoertuigen.
Ds79m schreef:Ah, in België is er blijkbaar geen economische crisis. :emo:
Neen de Nederlandse aanpak is beter. Alles wegbezuinigen. Daar groeit je economie van. :nothanks: Daarbij loopt dit project reeds tientallen jaren.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 24 sep 2011, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door N342 » za 24 sep 2011, 7:45

Alfa schreef:Het is gewoon de revalitasie van een oude spoorlijn. Het is eerder verbazend te noemen dat er tussen Hasselt en Maastricht niet eens een spoorlijn ligt.
Ik weet niet of je die spoorlijn hebt zien liggen, maar re-vi-ta-li-sa-tie is hier gewoon gelijk aan het aanleggen van een compleet nieuwe spoorlijn, inclusief afbraak van de oude 'resten' (als je van bramen houd dan kon je tussen Boschpoort en Lanaken je geluk niet op). Verbazend dat er tussen Hasselt en Maastricht geen (gebruikte) spoorlijn ligt? Als aan het vervoer tussen beide plaatsen geen grote behoefte is dan vind ik het niet zo vreemd... de aanwezigheid van een spoorlijn moet gebaseerd zijn op vraag en aanbod, niet op prestige.
Alfa schreef:
Ds79m schreef:Ah, in België is er blijkbaar geen economische crisis. :emo:
Neen de Nederlandse aanpak is beter. Alles wegbezuinigen. Daar groeit je economie van. :nothanks: Daarbij loopt dit project reeds tientallen jaren.
'Alles'? Inlezen is een vak. België rekent zich rijk met een eventueel steunplan als het land dan toch failliet dreigt te gaan? (of populair gezegd 'op omvallen staat'). Dat het project reeds tientallen jaren loopt durf ik te betwijfelen. In 1992 is de hele lijn gesloten en tot 2007 was het een groot oerwoud. Het plan tot revitalisering zal wellicht in de lucht gehangen hebben bij de sluiting in 1992 (analoog aan bijvoorbeeld Enschede-Gronau), maar concrete plannen waren er echt pas de laatste jaren vóór 2007.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » za 24 sep 2011, 8:17

Ik weet niet of je die spoorlijn hebt zien liggen, maar re-vi-ta-li-sa-tie is hier gewoon gelijk aan het aanleggen van een compleet nieuwe spoorlijn, inclusief afbraak van de oude 'resten'
Zo duur hoeft dat niet te zijn: Tussen Nijmegen en Kleef ben je voor 40 miljoen euro er ook al:
http://www.viev.nl/Page/pics/Actueel/pr ... 9-2006.pdf
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Rogier » za 24 sep 2011, 8:18

Ik vind dit ook reinste geldverkwisting.
De vervoersvraag op deze (toekomstige) lijn rechtvaardigd geen hoogwaardige OV verbinding, laat staan een dure tramverbinding.

Voor dat geld bedrag kunnen je genoeg andere verkeersprojecten of het achterstallig onderhoud wegwerken.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 784
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » za 24 sep 2011, 13:10

N342 schreef:Ik weet niet of je die spoorlijn hebt zien liggen, maar re-vi-ta-li-sa-tie is hier gewoon gelijk aan het aanleggen van een compleet nieuwe spoorlijn, inclusief afbraak van de oude 'resten'
Nu is het wel zo dat het ongelijkvloers maken van de overgangen tussen Diepenbeek en Bilzen wordt meegeteld, terwijl dat ook een investering in de bestaande spoorlijn is. Maar ik blijf erbij, een trein is gewoon een beter oplossing voor een fractie van de investering (Er ontbreekt nog maar 11 km spoor)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 24 sep 2011, 17:14

^^
Je geeft zelf al aan dat die vergelijking niet helemaal klopte. Behalve de spoorwegovergangen, wordt ook de aanschaf van het materieel niet meegeteld bij de trein (ok, theoretisch zal er wel een kans zijn om ergens een oud treintje te vinden, maar ook dat is natuurlijk geen gelijkwaardige vergelijking).

Verder ging het er natuurlijk ook om de Campus in Diepenbeek te ontsluiten en heeft onderzoek uitgewezen dat de route door het centrum van Maastricht duidelijk meer reizigers zou trekken dan een verbinding over de spoorbrug (die ook nog eens snel aan capaciteitsgrens zou komen door enkelspoor, 4 passagierstreinen per uur icm het goederenvervoer en het hefgedeelte voor de scheepvaart)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Ds79m » za 24 sep 2011, 19:22

Alfa schreef:
Ds79m schreef:Ah, in België is er blijkbaar geen economische crisis. :emo:
Neen de Nederlandse aanpak is beter. Alles wegbezuinigen. Daar groeit je economie van. :nothanks: Daarbij loopt dit project reeds tientallen jaren.
Als we zo gaan beginnen, nog even los van het feit dat dit inhoudelijk niet correct is, kan ik ook nog wel wat bedenken. Dit project kost 200 miljoen. Dat is op ruim 6 miljoen Vlamingen dus 30 euro per persoon. Ik denk dat een gemiddeld gezin met 2 kinderen in deze tijd best een meevallertje van 120 euro kan gebruiken. Dat heeft dan ook een stuk positievere effecten op de economische groei dan deze tramverbinding in de komende 1000 jaar ooit zal hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Alfa » za 24 sep 2011, 19:51

^^Die 120 euro per gezin is er in geen tijd doorgejaagd. Deze tramlijn zal haar nut blijven bewaren. Dus helemaal niet akkoord met die populistische gedachten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » za 24 sep 2011, 19:54

Ach je kunt ook de overheid helemaal afschaffen. Alle ambtenaren naar huis sturen, mensen krijgen eenmalig al hun belastinggeld terug en vervolgens mogen ze het zelf gaan uitzoeken. En dingen als politie en zo worden gewoon betaald met verkeersboetes, dus dat gaat verder prima :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Ds79m » za 24 sep 2011, 20:44

Alfa schreef:^^Die 120 euro per gezin is er in geen tijd doorgejaagd.
Mooi toch? Stimuleren die bestedingen...
Deze tramlijn zal haar nut blijven bewaren. Dus helemaal niet akkoord met die populistische gedachten.
Het presenteren alsof er niets is tussen een tramlijn of het bedrag direct terugstorten naar de bevolking is misschien wat kort door de bocht. Maar dat doet niets af aan het feit dat een investering van deze omvang, met een zo beperkte toegevoegde waarde, in de huidige economische situatie, volstrekt onverantwoord is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Alfa » za 24 sep 2011, 20:51

Ds79m schreef:
Alfa schreef:^^Die 120 euro per gezin is er in geen tijd doorgejaagd.
Mooi toch? Stimuleren die bestedingen...
Zeer mooi. Een extreem kortetermijn maatregeltje tegenover een tramlijn waar men over 50 jaar nog blij mee zal zijn. Met investeringen in infrastructuur zit je altijd goed. In tegenstelling tot de algemene teneur op dit forum wordt onder 'infrastructuur' meer bedoeld dan enkel wegen.

De tramlijn tussen de twee Limburgse hoofdsteden is pakken zinvoller dan de HST-Zuid en Diabolo bij elkaar.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 24 sep 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » za 24 sep 2011, 21:01

Ds79m schreef:
Alfa schreef:^^Die 120 euro per gezin is er in geen tijd doorgejaagd.
Mooi toch? Stimuleren die bestedingen...
Deze tramlijn zal haar nut blijven bewaren. Dus helemaal niet akkoord met die populistische gedachten.
Het presenteren alsof er niets is tussen een tramlijn of het bedrag direct terugstorten naar de bevolking is misschien wat kort door de bocht. Maar dat doet niets af aan het feit dat een investering van deze omvang, met een zo beperkte toegevoegde waarde, in de huidige economische situatie, volstrekt onverantwoord is.
Je spreekt jezelf wel tegen: Als de investering onverantwoord is, dan is het stimuleren van de bestedingen ook onverantwoord. uiteindelijk is het investeren van 120 euro per gezin aan een tramlijn ook gewoon een investering in werkgelegenheid voor Belgische mensen die de tram gaan aanleggen en exploiteren. Of je nou een paar ProRailers van inkomen voorziet of een beetje iedereen een ijsje per dag (120 euro per jaar = 0,60 euro per werkdag), maakt netto-economisch gezien natuurlijk niet uit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door simon » zo 25 sep 2011, 7:57

Ds79m schreef:Als we zo gaan beginnen, nog even los van het feit dat dit inhoudelijk niet correct is, kan ik ook nog wel wat bedenken. Dit project kost 200 miljoen. Dat is op ruim 6 miljoen Vlamingen dus 30 euro per persoon. Ik denk dat een gemiddeld gezin met 2 kinderen in deze tijd best een meevallertje van 120 euro kan gebruiken. Dat heeft dan ook een stuk positievere effecten op de economische groei dan deze tramverbinding in de komende 1000 jaar ooit zal hebben.
Zo kan ik ook nog wat bedenken. Voor doortrekking van de A15 levert de provincie Gelderland een bijdrage van 360 mln euro. Per inwoner van de provincie Gelderland (2 mln inwoners) is dat een bijdrage van € 180,00. Per gezin € 720,00. Dat is pas een leuk meevallertje...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Ds79m » zo 25 sep 2011, 9:22

Vinny schreef:
Ds79m schreef:
Alfa schreef:^^Die 120 euro per gezin is er in geen tijd doorgejaagd.
Mooi toch? Stimuleren die bestedingen...
Deze tramlijn zal haar nut blijven bewaren. Dus helemaal niet akkoord met die populistische gedachten.
Het presenteren alsof er niets is tussen een tramlijn of het bedrag direct terugstorten naar de bevolking is misschien wat kort door de bocht. Maar dat doet niets af aan het feit dat een investering van deze omvang, met een zo beperkte toegevoegde waarde, in de huidige economische situatie, volstrekt onverantwoord is.
Je spreekt jezelf wel tegen: Als de investering onverantwoord is, dan is het stimuleren van de bestedingen ook onverantwoord. uiteindelijk is het investeren van 120 euro per gezin aan een tramlijn ook gewoon een investering in werkgelegenheid voor Belgische mensen die de tram gaan aanleggen en exploiteren. Of je nou een paar ProRailers van inkomen voorziet of een beetje iedereen een ijsje per dag (120 euro per jaar = 0,60 euro per werkdag), maakt netto-economisch gezien natuurlijk niet uit.
Mwah, die trams zelf komen waarschijnlijk alvast uit het buitenland, net als andere producten bij de aanleg, dus dat geld verdwijnt. Maar goed, dat zou misschien ook wel gebeuren bij persoonlijke uitgaven. Een belangrijke nuance is ook dat dit een investering is in een tramlijn waar nog voor altijd jaarlijks veel subsidiegeld bij moet, terwijl er geen duidelijk nut gediend wordt.

Het belangrijkste punt is echter dat je met die 200 miljoen als België zijnde allerlei dingen zou kunnen doen waar je op lange termijn wel iets aan hebt. Hoogspanningskabels aanleggen naar Duitsland bijvoorbeeld, zodat goedkopere stroom kan worden geïmporteerd. Achterstallig onderhoud in de openbare ruimte wegwerken. De financiële positie van de overheid versterken, enz.
Simon schreef:Zo kan ik ook nog wat bedenken. Voor doortrekking van de A15 levert de provincie Gelderland een bijdrage van 360 mln euro. Per inwoner van de provincie Gelderland (2 mln inwoners) is dat een bijdrage van € 180,00. Per gezin € 720,00. Dat is pas een leuk meevallertje...
Dan moet je dat vooral gebruiken als je tegen de aanleg van de A15 bent.

Maar goed, aan iedereen die deze discussie, die de aandacht mooi afleidt, wel goed uitkomt, laten we weer terug gaan naar het onderwerp: Wat is precies de toegevoegde waarde die het rechtvaardigt dat er 200 miljoen euro wordt uitgegeven aan deze tram?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » zo 25 sep 2011, 22:05

Het is fijn voor de gebruiker. Dat geldt voor snelwegen trouwens ook. Economische noodzaak is er allang niet meer voor, alle delen van Nederland, Belgie en Luxemburg zijn al verbonden met een fijnmazig stelsel van nationale wegen. Alle investeringen in infrastructuur is dus vooral om de leefbaarheid of de reistijd, of het reiscomfort te verbeteren. Dat vinden mensen prettig. Het investeren in infrastructuur houdt mensen bezig, dus dat is fijn. Er moet wellicht wat extra aan grondstoffen worden geimporteerd, nou dat is mooi voor het buitenland - zolang er geen handelstekort ontstaat is dat niet heel erg. Baten zijn er in de vorm van dat mensen een minuut langer hun tanden kunnen poetsen. De kosten zijn een ijsje per werkdag minder, dus dat betekent dat het gebit van de Belgische Limburgers er fors op vooruit gaat ... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door simon » di 27 sep 2011, 20:27

Dan moet je dat vooral gebruiken als je tegen de aanleg van de A15 bent.
Het is niet mijn gewoonte bepaalde argumenten alleen te gebruiken als ze mij goed uitkomen. Een omrekening naar "kosten per inwoner" vind ik onzin, of het nu gaat om een tram tussen Hasselt en Maastricht of een snelweg tussen Bemmel en Zevenaar.

Een overheid financiert zaken als de aanleg van een snelweg of openbaar vervoerverbinding uit algemene middelen. Ik vind het, of het dan gaat om de kosten van kinderopvang, de aanleg van een snelweg, de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen of de subsidiëring van de Josti-band, onzin en zinloos om dergelijke uitgaven uit te drukken per inwoner. Ongeacht of ik nu voor of tegen een bepaalde overheidsuitgave ben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » di 27 sep 2011, 22:29

Ik heb een tegenovergestelde mening. Ik vind het erg belangrijk dat mensen weten waar de politiek "hun" geld aan uitgeven, en de miljoenennota is een wat lastig te bevatten lijst met getallen in de miljarden euro die voor de gemiddelde kiezer veel te abstract zijn. Juist een omrekening naar hoeveel iets een gemiddeld huishouden per maand kost, maakt het voor de belastingbetaler erg inzichtelijk waar het om gaat. Hoeveel geeft de overheid nou daadwerkelijk uit aan collectieve voorzieningen? Ik vind het van wezenlijk belang in een democratie dat dit soort dingen transparant worden gecommuniceerd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Alfa » wo 28 sep 2011, 0:07

^^Dan krijg je kruideniersgedrag waarbij elke uitgave in vraag wordt gesteld. Dat is ook niet bevorderlijk voor de maatschappij en de economie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2011, 0:20

Feit is dat de overheid bijna de helft van de uitgaven van de gehele economie voor zijn rekening neemt. Dat mag ook wel eens een beetje minder "black box". Maar ja, stel je voor dat er uit komt dat gemeenteambtenaren eigenlijk gewoon echte luie varkens zijn die de hele dag koffiedrinken. Dat wil je natuurlijk niet bekend maken als overheid... :booooos:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Alfa » wo 28 sep 2011, 0:48

^^Dat zijn hardnekkige clichés. Verder leven we in een democratie dus wegen we allemaal op het beleid.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Ds79m » wo 28 sep 2011, 7:47

Alfa schreef:^^Dan krijg je kruideniersgedrag waarbij elke uitgave in vraag wordt gesteld. Dat is ook niet bevorderlijk voor de maatschappij en de economie.
Volgens mij mag een uitgave van 200 miljoen aan een tram in een uithoek van het land best in vraag worden gesteld...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Alfa » wo 28 sep 2011, 11:37

^^Een uithoek van het land dat verstoken zit van deftige spoorverbindingen. Het Spartacusplan is meer dan nodig. De sneltramlijn Hasselt-Maastricht is trouwens niet de enige lijn in dit plan. Hier is het volledige Spartacusplan:

Afbeelding
Paars zijn de bestaande spoorlijnen en blauw de toekomstige sneltramlijnen. Zoals je ziet vult het echt wel hiaten op.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door paolie » wo 28 sep 2011, 14:52

Ds79m schreef:Volgens mij mag een uitgave van 200 miljoen aan een tram in een uithoek van het land best in vraag worden gesteld...
Belgisch en Nederlands Limburg samen tellen zo'n 2 miljoen inwoners. Dat is meer dan heel Noord-Nederland. En daar zijn volgens mij ook plannen voor tramlijnen.

De kosten voor het gedeeltelijk ondergrondse tramlijntje (nog geen 10 km) dat Amsterdam (800.000 inwoners) momenteel aan het aanleggen is, zijn inmiddels al tot 3,1 miljard gestegen, dus waar praten we eigenlijk over...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Rein » wo 28 sep 2011, 15:33

Het is wel lekker makkelijk om zaken klakkeloos en ongenuanceerd met elkaar te vergelijken hè. :facepalm: De vergelijking wordt al gauw eerlijker als je bedenkt dat dat 'tramlijntje' in Amsterdam verwacht 10 keer zoveel passagiers te gaan vervoeren als dat Limburgse trammetje (plus dat de NZ lijn ook het oude centrum gaat verbinden met het nieuwe centrum (zuidas) en daarmee Amsterdam als geheel aantrekkelijker maakt voor bijvoorbeeld bedrijven). Overigens ben ik van mening dat beide projecten onrendabel zijn (en is de NZ-lijn een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet, al zullen we met zijn allen vast wel erg tevreden zijn als hij er eenmaal ligt).

Over het Limburgse trammetje zullen we het nog wel genoeg hebben vrees ik. BTW: wat voor zin heeft het om een trambaan e.d. aan te leggen als er zeggen en schrijven twee trams per uur overheen gaan? Is het dan niet verstandiger om de latente OV vraag op te vangen door vier (of zes of acht) keer per uur een goede bus te laten rijden. Lijkt me per saldo goedkoper en voor de passagiers prettiger (aangezien ze gemiddeld veel korter hoeven te wachten).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door vynkce » wo 28 sep 2011, 15:38

Lijn 3 Hasselt - Neerpelt zou naar het schijnt uit het plan gegooid zijn en worden overgenomen door de NMBS.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Rene » wo 28 sep 2011, 16:53

Alfa schreef:^^Een uithoek van het land dat verstoken zit van deftige spoorverbindingen.
Een spoorverbinding is geen doel op zich. Beter vaker een goedkopere bus dan minder vaak een veel duurdere tram of trein.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Ds79m » wo 28 sep 2011, 18:46

Rein schreef:Over het Limburgse trammetje zullen we het nog wel genoeg hebben vrees ik. BTW: wat voor zin heeft het om een trambaan e.d. aan te leggen als er zeggen en schrijven twee trams per uur overheen gaan? Is het dan niet verstandiger om de latente OV vraag op te vangen door vier (of zes of acht) keer per uur een goede bus te laten rijden. Lijkt me per saldo goedkoper en voor de passagiers prettiger (aangezien ze gemiddeld veel korter hoeven te wachten).
Dat is het ook. Op de verbinding Hassel-Maasmechelen (volgens het kaartje ook een (ongetwijfeld peperdure) nieuwe tramlijn) rijdt nu al een redelijk vlotte bus, die ook een stuk van de A2-E314 meepikt. Die bus 2x zo vaak laten rijden zal ongetwijfeld veelal sneller zijn dan zo'n tramlijn. Maar goed, een politicus die een buslijn vaker laat rijden, herinnert niemand zich. Een politicus die de problemen aanpakt met een nieuwe tramlijn maakt op bepaalde mensen een grote indruk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2011, 22:46

Gewoon wat nieuw balast storten, spoorstaven vervangen, een nieuwe overwegbel kopen en met bijv. Spurts gaan rijden: in Nederland zie je veel voorbeelden van geslaagde reactiveringsprojecten van lang vergane spoorwegen. Het kan dus wel ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door captain007 » wo 28 sep 2011, 22:48

Wat ik niet snap is waarom er voor zo'n bijzonder elektrische voeding gekozen moet worden. Dat geeft meer ellende en kosten dan het oplevert. Dan kan je nog beter gewoon alles onder de draad hangen of voor diesel elektrisch gaan, want dan hoef je minder nieuwe infrastructuur te bouwen en kan je het bestaande spoor wat nu als goederenlijn in gebruik is hergebruiken.

Plaats reactie