Sneltram Hasselt - Maastricht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 07 jun 2008, 23:59

Vinny schreef:Uhm, het betreft de reactivering van de treindienst Hasselt - Maastricht, die conform de natte dromen van politici als lightrail wordt uitgevoerd.
Uhm, het betreft weliswaar de reactivering van de spoorlijn Hasselt - Maastricht, maar men heeft het toch echt over een (snel)tram.
Bron: Inspraak MER België

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » zo 08 jun 2008, 11:33

Overigens is de tram alleen maar een gevolg van de desinteresse van de NMBS (federaal) voor lijn 20.
Daarom heeft Vlaanderen dit opgepakt, maar die zijn weer niet bevoegd voor het opdracht geven tot het rijden van treintjes

Op zich heb ik ook niks tegen een tram in Maastricht, maar dan idd ook wel naar de Brusselse poort, en dan de route over de Gubbelstraat en Markt (Is overigens ook een voorgesteld alternatief). Zo kunnen de bussen weg uit de vrij smalle Gubbelstraat.

Een ding waar ik ernstig aan twijfel bij de tram is de reistijd.
Ik geloof niet dat met al die stops en de omwegen in Maastricht en Hasselt de afstand in 26 minuten te doen is

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 jun 2008, 18:40

Giuseppe schreef:Op zich heb ik ook niks tegen een tram in Maastricht, maar dan idd ook wel naar de Brusselse poort, en dan de route over de Gubbelstraat en Markt (Is overigens ook een voorgesteld alternatief).
Volgens mij is dit voorstel al weer een paar jaar van tafel verdwenen. Toen het plan Mosae Forum voor het eerst werd gepresenteerd, werd ook voorgesteld een tweetal panden aan de Gubbelstraat (voormalige zonnebankcentrum en het pand van Fair Play) te slopen en de Gubbelstraat een langgerekte bocht te laten maken naar de Wilhelminabrug. Dit i.v.m. de benodigde boogstraal voor een tram. Dit idee verdween echter al weer snel uit de planvorming en de Gubbelstraat bleef recht, waardoor een tram nu niet meer zou passen. Vreemd genoeg maakte Dagblad de Limburger inderdaad wel melding van een route door de Gubbelstraat, maar dat lijkt mij een interpretatiefout van een journalist.

De plannen zijn overigens al zo dat de Gubbelstraat busvrij wordt. De hoofd-OV-as zal via Boschstraat - Bassin - Van Hasseltkade gaan lopen in beide richtingen en ook de 'Vrijthoflijnen' zullen deze route in beide richtingen gaan volgen.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » ma 09 jun 2008, 0:04

Seat Ibiza schreef:De plannen zijn overigens al zo dat de Gubbelstraat busvrij wordt. De hoofd-OV-as zal via Boschstraat - Bassin - Van Hasseltkade gaan lopen in beide richtingen en ook de 'Vrijthoflijnen' zullen deze route in beide richtingen gaan volgen.
Dit is nog lang niet zeker. De komende jaren zal de huidige situatie voortgezet worden, namelijk bussen in een richting door de Gubbelstraat. Dit is het gevolg van de mogelijke toekomstige afbraak van de Bassinbrug in het kader van het Belvédère project. Ook is er binnen de gemeente erg veel verzet tegen de volledige omlegging

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 09 jun 2008, 10:29

^^
De komende jaren wordt inderdaad in één richting de route door de Gubbelstraat gehandhaafd, maar volgens mij heeft dat alles te maken met de herinrichting van de Van Hasseltkade, in verband met (inderdaad...) een tramlijn. Als men de route zoals gepland nu al zou omgooien, zou de kans bestaan dat binnen een aantal jaren de zaak daar nogmaals op de schop zou moeten gaan. Verder zijn de plannen al concreet m.b.t. de brug over het Bassin: hier worden de fietspaden verwijderd, zodat er ruimte komt voor een vierde rijstrook (en er dus in beide richtingen een busstrook kan komen). De afbraak van deze brug is een wens, maar deze kan pas plaatsvinden als de papierfabriek van Sappi zou verhuizen. Gezien de recente investeringen in dat bedrijf in vernieuwingen aan papiermachines, is dat echter vooralsnog financieel onhaalbare kaart.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 26 jun 2008, 13:51

[url=http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20080626&item=570]www.htmfoto.nl[/url] (Novum) op 26 juni 2008 schreef: Tramverbinding tussen Nederland en België

Tussen Maastricht en het Belgische Hasselt gaat een tram rijden. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) en zijn Vlaamse collega tekenen hiertoe maandag een overeenkomst. De tram moet medio 2012 in gebruik worden genomen, zegt een woordvoerder van de provincie Limburg. De tram moet op een bestaande spoorlijn gaan rijden. "Die wordt op dit moment opgeknapt, zodat straks de tram erop kan rijden." Over de financiën zijn de partijen het volgens de woordvoerder al eens. De provincie, de gemeente Maastricht, de Nederlandse en de Belgische overheid steken een onbekend bedrag in het project. De keuze voor een vervoersbedrijf staat nog niet vast.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 jun 2008, 14:11

Ik heb eventjes wat berichten bij elkaar geharkt, teneinde de discussie meer te structureren,
Met vriendelijke groeten,
Moderator NL,
Vinny
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 04 jul 2008, 13:45

Dagblad de Limburger meldt vandaag het volgende over de tram:
Dagblad de Limburger schreef:Tram door Maastricht: via de Markt of langs de Maas?

In 2012 komt de sneltram uit Hasselt onder de Noorderbrug Maastricht binnen. Via de Wilhelminabrug wordt het NS-station bereikt. Maar hoe rijdt de tram door de binnenstad? Er zijn twee alternatieven: via de Boschstraat/Markt of een route over de Maasboulevard.

In de krant van dinsdag staat een uitgebreid artikel met tekening over deze twee alternatieven. Eind dit jaar moet de gemeenteraad de knoop doorhakken.
In de gedrukte versie staat nog een kaartje met de twee alternatieven. Opmerkelijk hieraan is dat de route via de Markt door de Gubbelstraat naar de Wilhelminabrug wordt geleid, terwijl eerst gesteld is dat dit niet mogelijk zou zijn. De andere route via de Maasboulevard is nog opmerkelijker: niet via het Bassin, maar via de Fransensingel en vervolgens dwars door de bestaande fabrieksgebouwen van de papierproducent Sappi. Ik denk zalf dat dit laatste of onjuist of onhaalbaar is, want deze fabriek is momenteel nog volop in bedrijf en er zijn geen concrete plannen voor een verplaatsing. M.a.w. een verplaatsing van die fabriek, sloop van het complex en aanleg van een tramlijn over het vrijgekomen terrein binnen nu en vier jaar lijkt een utopie.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 05 jul 2008, 18:00

Seat Ibiza schreef:. Opmerkelijk hieraan is dat de route via de Markt door de Gubbelstraat naar de Wilhelminabrug wordt geleid, terwijl eerst gesteld is dat dit niet mogelijk zou zijn. De andere route via de Maasboulevard is nog opmerkelijker: niet via het Bassin, maar via de Fransensingel en vervolgens dwars door de bestaande fabrieksgebouwen van de papierproducent Sappi. Ik denk zalf dat dit laatste of onjuist of onhaalbaar is, want deze fabriek is momenteel nog volop in bedrijf en er zijn geen concrete plannen voor een verplaatsing. M.a.w. een verplaatsing van die fabriek, sloop van het complex en aanleg van een tramlijn over het vrijgekomen terrein binnen nu en vier jaar lijkt een utopie.
Nou, ik weet dat er in Hasselt ook een aantal vrij scherpe bochten komen. Daardoor is men afgestapt van treinachtig materieel, en heeft met eigenlijk gewoon voor trams gekozen (Boogstraal van ongeveer 30m, Regio Citadis?). Als ik dit zo lees gaat de voorkeur volgens mij wel uit voor het tracé over de markt. Maar inderdaad het tracé over de fransensingel is toekomstmuziek, in de plannen voor Belvédère wordt wel gesproken over afbraak van de bassinbrug en de omlegging, maar dan pas in 2030 ofzo. Waarschijnlijk wordt dat wel iets versneld door de theaterplannen van v/d Ende, maar binnen een paar jaar zie ik dat ook nog niet gebeuren.

Off-topic: Belachelijk dat ze een kaartje met zo veel fouten durven te publiceren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 06 jul 2008, 10:25

Giuseppe schreef:Nou, ik weet dat er in Hasselt ook een aantal vrij scherpe bochten komen. Daardoor is men afgestapt van treinachtig materieel, en heeft met eigenlijk gewoon voor trams gekozen (Boogstraal van ongeveer 30m, Regio Citadis?). Als ik dit zo lees gaat de voorkeur volgens mij wel uit voor het tracé over de markt.
Ah ok, dat verklaart veel. Ik vind het wel apart dat men nu een tramlijn door de Gubbelstraat onderzoekt, terwijl men het busverkeer aldaar juist kwijt wilde.
Giuseppe schreef:Maar inderdaad het tracé over de fransensingel is toekomstmuziek, in de plannen voor Belvédère wordt wel gesproken over afbraak van de bassinbrug en de omlegging, maar dan pas in 2030 ofzo. Waarschijnlijk wordt dat wel iets versneld door de theaterplannen van v/d Ende, maar binnen een paar jaar zie ik dat ook nog niet gebeuren.
Misschien dat men dit straks als argument aanvoert om de tramlijn over Markt en Boschstraat te leiden?
Giuseppe schreef:Off-topic: Belachelijk dat ze een kaartje met zo veel fouten durven te publiceren
Inderdaad, de "Frankensingel" (Fransensingel) en de halte "Sphins" (Sphinx) vielen mij ook al op. Die laatste is volgens mij ook nog op een verkeerde plek ingetekend.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » do 28 aug 2008, 17:00

Vertraging dreigt in België.
[url=http://www.l1.nl/popups/print_artikel/_rp_content_articleId/1_2826229/_pid/content]L1[/url] (28-08-2008) schreef: Vertraging dreigt voor lightrail Maastricht-Hasselt
De lightrail tussen Maastricht en Hasselt dreigt niet in 2012 van start te kunnen gaan. De kans op vertraging van de snelle tramverbinding tussen de twee Limburgse hoofdsteden is groot, omdat er extra tunnels en viaducten moeten worden aangelegd. Die moeten in de plaats komen van negen spoorwegovergangen tussen Hasselt en Bilzen.
Die worden te gevaarlijk als er een extra spoor komt voor de lightrail. Burgemeester Johan Sauwens van Bilzen verwacht dat de vergunningen voor vertraging zorgen. Ook maken de tunnels en viaducten het lightrailproject tientallen miljoenen euro's duurder. Het is nog onduidelijk wie dat gaat betalen. Sauwens stelt de kwestie volgende maand aan de orde in het Vlaams Parlement.
Rij met je hart

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 19:20

:?:
Ik zou toch eerder wakker liggen van goederentreinen dan van een simpel trammetje. OK als je eronder loopt ben je ook dood; maar bijv. in een auto heb je meer kans op overleven als je met een sneltram botst dan met een (goederen)trein.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 28 aug 2008, 21:08

Ik heb er geen verstand van, maar is dat niet omdat de lightrailtram zelf de lucht in vliegt als er een zware vrachtwagen tegenop botst?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 aug 2008, 21:29

Heb jij wel eens een lightrailtram zien vliegen? ... Ik niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 21:31

Daarom heet het ook lightrail. Red Bull geeft je vleu-gels ;) (Bovendien bespaart het aanzienlijk op je kunstwerken. Als je kunt vliegen heb je gewoon geen beton meer nodig)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 28 aug 2008, 22:01

^^
Ik vermoed dat het gevaar te maken heeft met het te druk worden van de overwegen, waardoor deze meer gesloten dan open zullen zijn (wat weer illegale manoeuvres uitlokt) of dat het gevaar voor inzittenden van de lightrail te groot is (een lightrail tegen een vrachtwagen zien botsen lijkt me geen fijn idee voor de passagiers...)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 22:14

Moet je in Amsterdam of Rotterdam eens rondlopen. Genoeg 'overwegen' met (snel)trams en "metro"s

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 aug 2008, 23:31

Dat is met de sneltram bij Utrecht ook het geval, en ook tussen Gouda en Alphen a/d Rijn. Niks gevaarlijks aan lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

vynkce
2x3 autosnelweg

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt - Lanaken - Maastric

Bericht door vynkce » vr 29 aug 2008, 10:51

Die overwegen tussen Hasselt en Bilzen zijn nu al meer dicht dan open. Dit komt door het grote aandeel goederenverkeer, want het reizigersverkeer is beperkt tot 4 treinen per uur in beide richtingen samen (en ik dacht 6 tijdens de spits). Hoeveel goederentreinen er precies langs komen is mij niet bekend, maar het zijn er veel meer. Ook zijn er de afgelopen 3 jaar in Diepenbeek alleen al zeker 8 doden gevallen op deze overwegen. Bijna allemaal omdat mensen tussen de slagbomen door slalommen wegens de lange wachttijd. Een oplossing is echt wel nodig! Tenzij Nederland natuurlijk de IJzeren Rijn meteen vrij geeft, dan kunnen de goederentreinen langs daar en is de aanleg van een derde spoor niet nodig en een aanpassing van de overwegen ook niet :P

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 29 aug 2008, 11:19

Maar hier wordt eigenlijk een vuil spelletje gespeeld (Het lijkt wel of ze naar de Prorail methoden hebben gekeken)
Omdat de lijn Bilzen - Hasselt erg druk is, al het goederenverkeer van Antwerpen naar Montzen gaat hierover, zouden de overwegen weggehaald moeten worden.
Maar nu probeert Infrabel dus de rekening van een maatregel die toch al nodig was door te schuiven richting gewest.

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » vr 29 aug 2008, 12:17

Ik quote maar iemand van OVL die precies neerschrijft wat ik bedoel:
O jazeker, dit is een schoolvoorbeeld van ultrarabiaat
technoburocratisch systeemautisme met Baarnse
getalstaar-mongoloiditeit. Eerst weigert NMBS om de Citadistram op het
hoofdspoor te accepteren (dat ding rijdt in Duitsland gewoon op
hoofdspoor!!!), vervolgens besluit De Lijn noodgedwongen er maar een
apart tramspoortje naast te leggen (waarmee voldaan is aan de
krankzinnige eisen van de belastinggeldverspillende
ultrarabiaat-technoburocratische systeemscheidingsidioten), maar op
het allerlaatste moment weten de ultrarabiaat-technoburocratische
systeemautisten dan weer een getalstaar-mongoloide
technoburocratenregel te verzinnen om ook die optie onderuit te kunnen
schoffelen.

Ik heb voor dit soort achterlijke technoburocratische systeemautisten
maar 1 optie: een gigagrote atoombom erbovenop.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 aug 2008, 12:25

Seat Ibiza schreef:^^
Ik vermoed dat het gevaar te maken heeft met het te druk worden van de overwegen, waardoor deze meer gesloten dan open zullen zijn (wat weer illegale manoeuvres uitlokt)
Volgens Dagblad de Limburger van vandaag was dat inderdaad de reden die werd opgegeven voor de eis. De overwegen zouden 8 uur per dag gesloten zijn in de nieuwe situatie... :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 29 aug 2008, 17:16

Wat een verschrikkelijke schreeuwlelijken zijn die spoorhobbyistjes soms. De mond vol met vingerverfjosties hier en prutswerk daar; en maar de mond vol hebben dat er een 100% punctualiteit op hun eigen modelbaan wordt gerealiseerd en *kuch* iedereen keurig netjes 24/7 voor de gesloten overwegbomen staat te wachten.

Trams en zwaar goederenverkeer combineren is net zoiets als pomplorries toestaan op een HSL spoor; geen wonder dat de autoriteiten gaan steigeren... :evil:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 aug 2008, 18:01

Vinny schreef:Trams en zwaar goederenverkeer combineren is net zoiets als pomplorries toestaan op een HSL spoor; geen wonder dat de autoriteiten gaan steigeren... :evil:
De enige combinatie is dat het tramspoor en het treinspoor tussen Hasselt en Bilzen parallel aan elkaar lopen.

(en dat jij de berichten over de lightrail en de heropening van het goederenspoor Maastricht - Lanaken ooit allemaal op één hoop hebt geveegd. Voor alle duidelijkheid: er worden hier dus TWEE projecten besproken, die nauwelijks met elkaar te maken hebben)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 29 aug 2008, 18:05

De enige combinatie is dat het tramspoor en het treinspoor tussen Hasselt en Bilzen parallel aan elkaar lopen.
Ik wordt ook doodziek van de scopeveranderingen in het project. Het is elke maand weer wat anders :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 29 aug 2008, 21:17

Of gewoon afzien van dat hele onzinnige tramplan. :shutup:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » za 30 aug 2008, 10:59

Vinny schreef:
Wat een verschrikkelijke schreeuwlelijken zijn die spoorhobbyistjes soms. De mond vol met vingerverfjosties hier en prutswerk daar; en maar de mond vol hebben dat er een 100% punctualiteit op hun eigen modelbaan wordt gerealiseerd en *kuch* iedereen keurig netjes 24/7 voor de gesloten overwegbomen staat te wachten.

Trams en zwaar goederenverkeer combineren is net zoiets als pomplorries toestaan op een HSL spoor; geen wonder dat de autoriteiten gaan steigeren... :evil:
Ach, toevallig ken ik degene die dat geschreven heeft erg goed en om hem nou te omschrijven als vingerverfjosti met modelbaan.... Nah. Je vergelijking slaat trouwens nergens op. Mag ik je erop wijzen dat in veel trajecten in Duitsland allang trams of hoofdbanen rijden en dat daar bijzonder goed gaat? Ik ben het overigens wel met Rene eens dat het tramplan onzin is: gewoon een normale trein over het bestaande baanvak laten rijden. Veel goedkoper en net zo effectief.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 30 aug 2008, 18:16

Rene schreef:Of gewoon afzien van dat hele onzinnige tramplan. :shutup:
Hierdoor komt men inderdaad misschien tot inkeer, en stuurt men gewoon een MW41, die op het normale spoor kan rijden, naar Maastricht

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 30 aug 2008, 19:16

Dat tramplan gaat vrijwel zeker door hoor ;)
De NMBS (federaal) heeft gewoonweg geen geld voor zo'n immense investering als het Spartacusplan van De Lijn (Vlaanderen). Buiten de heropening van de lijn Hasselt-Maastricht staan ook de aanleg van een lightrail Hasselt-Genk en Hasselt-Neerpelt op het programma. Stel dat de NMBS het geld hàd dan zou ongeveer hetzelfde bedrag in Wallonië en Brussel geïnvesteerd moeten worden. Dit omdat elke investering in Vlaanderen op het vlak van spoorinfrastructuur ook nog steeds in Wallonië moet gebeuren. (verhouding 60/40) De Lijn is een volledig Vlaamse organisatie en aangezien Vlaanderen bulkt van het geld kan er gerust extra geïnvesteerd worden in grote projecten. Zo gaf de Vlaamse overheid alle Vlaamse gemeenten dit jaar €100 per inwoner extra! Dit geld moest dan wel gaan naar het afbouwen van de gemeentelijke schulden enzovoort...

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 07 sep 2008, 22:13

Het erge is dat de NMBS zélf die spoorlijnen heeft laten afbreken omdat ze niet rendabel waren ... hoezo dubbele kapitaalvernietiging dit :neenee: