Rechtsgeldigheid haltepalen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Jeroen » vr 29 jun 2007, 14:56

Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

EDE - De 3500 haltepalen die busmaatschappij Veolia laat plaatsen bij alle halteplaatsen in Limburg voldoen niet aan de richtlijnen. De stopplaats verandert daarmee in een parkeerplaats en bussen hebben bij het wegrijden van de halte geen voorrang meer.

Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW heeft dat aan de provincie meegedeeld. Projectmanager Henk Spittje heeft vrijdag een verhaal daarover in de Limburgse kranten bevestigd.

Spittje legde uit dat elke bushalte in Nederland gemarkeerd moet zijn met het bekende blauwgele bordje. "Dat staat vast. Richtlijnen zijn er niet voor niets", zei hij.

iBus
Veolia koos echter voor de zogenoemde iBus, een compacte, ronde haltepaal met een doorlopend venster, aldus de omschrijving. Het visitekaartje voor Veolia in Limburg, jubelt het bedrijf nog op de eigen internetpagina.

Risico's
Een woordvoerster van de politie Limburg Noord bevestigde vrijdag dat Veolia risico's loopt. Als een bus bij het wegrijden van de halte nieuwe stijl een aanrijding veroorzaakt, dan is Veolia aansprakelijk, zei ze. De chauffeur kan zich niet zoals bij de oude halteborden beroepen op voorrangsregels.

Parkeren
Ook kunnen mensen ongestraft hun auto parkeren bij de moderne haltepaal. De politie zal geen bekeuringen uitdelen. Veolia is door de politie gewaarschuwd, maar de vervoerder heeft daarop niet gereageerd, zegt de woordvoerster.
bron

Hier een fotootje van zo'n Veolia-bushaltepaal, gemaakt op de N271 thv de Heijense molen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 29 jun 2007, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 29 jun 2007, 15:00

Hmm ik zag dat overal in Zuid Limburg over de conventionele palen een zak was gehangen. Deze heb ik nog niet gezien.

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » vr 29 jun 2007, 15:01

Sinds wanneer bepaald zo'n lelijke ouderwetsche paal of een halte okee is of niet? Vernieuwing wordt tegenwoordig niet getolereerd. Hier in brabant staan er ook digitale haltepalen met een sticker in blauw/geel. Kijken of ze daar ook zo moeilijk over gaan doen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 29 jun 2007, 15:04

Het RVV ga je nu eenmaal niet elk jaar aan de mode aanpassen.

Laat alle vervoerders maar eigen haltepalen neerzetten. Zijn we tenminste ook van die zotte voorrangsregel bij het wegrijden af.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 29 jun 2007, 15:09

^^ Wil je dan dat de voorrang voor wegrijdende bussen bibeko wordt afgeschaft?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 29 jun 2007, 15:21

Ach Arriva gebruikt ook een eigen kleurtje voor de haltes :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 29 jun 2007, 15:22

Jeroen schreef:^^ Wil je dan dat de voorrang voor wegrijdende bussen bibeko wordt afgeschaft?
Wat ik wel eens zie, is dat het verkeer net goed op gang komt na een kruising (dus dicht op elkaar met 50km/h), en dan gooit zo'n bus zich ertussen direct na het richting aangeven. Als die nou effe wacht tot de VRI-groenfase voorbij is...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 29 jun 2007, 16:26

waldo79 schreef:Ach Arriva gebruikt ook een eigen kleurtje voor de haltes :lol:
Dat mag dus wél :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 jun 2007, 17:52

Twijfelgevalletje. Weliswaar is de bovenkant gelijk (zwarte bus op wit vlak binnen blauw vlak), maar de onderkant is anders.

Ook bij busstations wijken de halteborden vaak af, maar meestal wordt dat ondervangen doordat de weg ter plekke busbaan is. :)

Glenn
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 14:18

Bericht door Glenn » vr 29 jun 2007, 18:05

Chris schreef:
Jeroen schreef:^^ Wil je dan dat de voorrang voor wegrijdende bussen bibeko wordt afgeschaft?
Wat ik wel eens zie, is dat het verkeer net goed op gang komt na een kruising (dus dicht op elkaar met 50km/h), en dan gooit zo'n bus zich ertussen direct na het richting aangeven. Als die nou effe wacht tot de VRI-groenfase voorbij is...
Amen. Soms staat een bus met z'n knipper naar rechts uit stil, het andere moment gaat die knipper naar links en geeft gas en moet ik óf vol in de ankers, of voorkomen dat ik gesandwiched wordt door hard door te rijden. Afschaffen die regel, ik kan toch niet vol in de rem als er verkeer achter mij zit?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jun 2007, 19:19

In Tilburg staat ook niet bij elke halte een bord, maar daar is dan wel een doorgetrokken streep tussen de haven en de weg met het woord LIJNBUS in de haven. ;)

Overigens vind ik niks mis met die gele borden (eventueel in andere kleur), ik snap niet wat hier nou beter aan is.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 29 jun 2007, 19:39

Het kijkt wel wat moderner, vind ik. En als je weet hoe verweerd sommige borden er vroeger uit zagen... :shutup:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 9:00

Glenn schreef:Afschaffen die regel, ik kan toch niet vol in de rem als er verkeer achter mij zit?
Ja, dat moet je dus wel. Iedereen moet een dusdanige afstand tot zijn voorganger bewaren, dat hij/zij tijdig stil kan staan. Verder is het ook een kwestie van anticiperen: je weet dat die bus bij een halte staat, dus mag je er ook vanuit gaan dat hij daar een keer vertrekt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 jun 2007, 11:44

^^ Je mag ook verwachten dat die busknakker niet direct zijn bus op de rijbaan gooit. Je kan niet altijd direct naar rechts. Zo lang duren die groenfases vaak ook weer niet, dus die bus kan best een paar seconden wachten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 12:57

Mijn ervaring is dat buschauffeurs meer rekening met de automobilisten dan omgekeerd. Vaak laten buschauffeurs nog auto's voorbij om problemen te voorkomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 30 jun 2007, 13:14

Dat is mijn ervaring ook. Het is natuurlijk te bezopen zo'n regel af te schaffen omdat er een paar chauffeurs zijn die niet goed opletten. Als automobilist moet je op vertrekkende bussen bedacht zijn, net als overstekende voetgangers bij zebrapaden, rode lichten of verkeer van rechts.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 30 jun 2007, 14:17

Het probleem is dat je moeilijk het moment kan inschatten wanneer de bus weg rijdt. Voor hetzelfde geld stappen er een helehoop mensen tegelijkertijd in, of duurt het in de bus zelf om welke reden dan ook wat langer. En mijn ervaring bij veel buschauffeurs is toch wel anders: richting aan = noodstop als je net te dichtbij bent. Ook met de fiets!

Ik heb tijdens de lessen bv. ook een keer gehad: draaide net vanuit een zijweg een drukke 2X2 weg op, waar net direct na de kruising een bus halteerde, tot plots mijn instructeur VOL de rem intrapt. Toen ik vroeg waarom (bus had richting nog niet aan staan), zei hij dat ik er dat de bus al een tijdje bij de halte stond, en veel chauffeurs zonder te kijken richting aangeven, en hem der voor duwen. Helaas, het zullen wel de rotte appels zoals overal zijn, maar je zult maar net die ene treffen. Heb het al een paar keer meegemaakt, zowel op de fiets als met de auto. Ik kijk wel uit, zeker op de fiets heuvel af... :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 30 jun 2007, 14:46

De meeste buschauffeurs hier in de regio, maar zeker in Amsterdam, gaan meteen rijden en invoegen als ze hun richtingaanwijzer aan hebben gedaan. Ook wanneer er druk verkeer naast hen zit. Recht op voorrang wil nog niet zeggen dat je het ook af mag dwingen. En wat Jeroen zegt over de fietsers, dat heb ik in Amsterdam ook al meermaals gezien. Nee, wat mij betreft is dat ook zo'n voorrangsregel die gerust afgeschaft kan worden. Vaak ligt een halte na een VRI-kruispunt, en ontstaat er regelmatig genoeg een gat in de verkeersstroom door de verkeerslichten. otaal geen reden om jezelf er tussen te proppen, en zo het andere verkeer nodeloos te hinderen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 30 jun 2007, 14:48

Er is in Amsterdam een pleidooi om alle verkeerslichten en -borden af te schaffen; Een interessant gedachtenexperiment.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 30 jun 2007, 14:50

Zet er dan ook maar meteen een groot hek omheen. Ook een leuk gedachtenexperiment.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 30 jun 2007, 14:52

René schreef:De meeste buschauffeurs hier in de regio, maar zeker in Amsterdam, gaan meteen rijden en invoegen als ze hun richtingaanwijzer aan hebben gedaan. Ook wanneer er druk verkeer naast hen zit. Recht op voorrang wil nog niet zeggen dat je het ook af mag dwingen. En wat Jeroen zegt over de fietsers, dat heb ik in Amsterdam ook al meermaals gezien. Nee, wat mij betreft is dat ook zo'n voorrangsregel die gerust afgeschaft kan worden. Vaak ligt een halte na een VRI-kruispunt, en ontstaat er regelmatig genoeg een gat in de verkeersstroom door de verkeerslichten. otaal geen reden om jezelf er tussen te proppen, en zo het andere verkeer nodeloos te hinderen.
Die discussie over dat gedrag is al eerder gevoerd. Ik had toen al geconcludeerd dat het dus echt ligt aan het feit dat Rotterdamse busschauffeurs schijnbaar beter opgevoed zijn dan Amsterdamse :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Glenn
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 14:18

Bericht door Glenn » za 30 jun 2007, 16:49

boe! schreef:
Glenn schreef:Afschaffen die regel, ik kan toch niet vol in de rem als er verkeer achter mij zit?
Ja, dat moet je dus wel. Iedereen moet een dusdanige afstand tot zijn voorganger bewaren, dat hij/zij tijdig stil kan staan.
Mee eens, maar de praktijk is dat net na een VRI (zeker in Zaanstad, waar de groentijden maar erg kort zijn) iedereen kort achter elkaar rijdt. Als ik dan vol in de remmen ga heb ik een bak schade + de hele afhandeling.
Verder is het ook een kwestie van anticiperen: je weet dat die bus bij een halte staat, dus mag je er ook vanuit gaan dat hij daar een keer vertrekt.
Ook mee eens, maar vertel mij maar hoe ik daar op moet anticiperen als ik op een paar meter afstand van die bus rijdt en hij schuift 'm d'r in ene voor. Ik probeer altijd al te kijken of er nog mensen uitstappen, maar volgens mij is het in Nederland nog altijd verboden om voorrang te némen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 16:56

Glenn schreef:maar volgens mij is het in Nederland nog altijd verboden om voorrang te némen.
De chauffeur is verplicht om alle verkeersdeelnemers die zich al naast zijn bus bevinden voor te laten gaan. Alles wat zich daarachter bevindt en toch doorrijdt neemt voorrang (en dus niet andersom).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 30 jun 2007, 18:39

boe! schreef:De chauffeur is verplicht om alle verkeersdeelnemers die zich al naast zijn bus bevinden voor te laten gaan. Alles wat zich daarachter bevindt en toch doorrijdt neemt voorrang (en dus niet andersom).
Maar de bus mag zelfs als die laatsten doorrijden, daar toch geen voorrang op nemen... Dan is de buschauffeur namelijk net zo goed mede-schuldig aan het ongeval.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 21:08

René schreef:Dan is de buschauffeur namelijk net zo goed mede-schuldig aan het ongeval.
Daar zal het wel op uitdraaien ... helaas.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 jun 2007, 21:58

Slechte zaak. als ik dus 10 meter achter een stilstaande bus rijdt, en die gast gooit hem er ineens voor, ben ik schuldige? Waanzin.

Glenn
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 14:18

Bericht door Glenn » ma 02 jul 2007, 0:09

Chris schreef:Slechte zaak. als ik dus 10 meter achter een stilstaande bus rijdt, en die gast gooit hem er ineens voor, ben ik schuldige? Waanzin.
Dat is wat ik bedoel, dat is waanzin. Als ik normaal kan stoppen verleen ik de bus alle voorrang. Maar waar je op een gelijkwaardige kruising kan zien wanneer een voertuig van rechts op het kruispunt aankomt (en dus voorrang kan verlenen middels anticipatie), daar kan je dat met een bus niet zien als die malloot 'm d'r in ene voor gooit.

Vergelijk het met oranje, als je nog kan beremmen, stop dan, redt je het niet meer, rijdt dan door.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » ma 02 jul 2007, 1:16

Lijkt me dat geen van beide 100% aansprakelijk is in zo'n geval, maar wat René wil zeggen is dat een buschauffeur nooit voorrang mag nemen. Dus hij moet voor het wegrijden in zijn spiegel kijken en als hij ziet dat hij geen voorrang krijgt mag hij zijn bus er dus niet voor gooien. Doet hij dat wel en er gebeurt een ongeluk dan is hij mede-aansprakelijk. Maar de automobilist kan in ieder geval een boete krijgen voor het niet verlenen van voorrang.

Ik heb ooit gehoord dat je bij de 'schuldvraag' altijd uit moet gaan van de 'perfecte bestuurder'. Als jij als 'perfecte bestuurder' het ongeluk had kunnen voorkomen en het gebeurt toch, dan kun je mede aansprakelijk zijn. Met andere woorden: een 'perfecte' buschauffeur moet altijd kijken of hij voorrang krijgt, zo niet, dan moet hij wachten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 02 jul 2007, 8:26

Anderzijds: Ik maak ook veel mee in bussen dat de chauffeur netjes wacht, richting aangeeft, en gewoonweg geen voorrang krijgt. Er zijn volgens mij mensen die niet snappen dat je voorrang moet verlenen. Uiteindelijk gaat de bus dan maar naar links, en je ziet vaak agressie en andere opgefokte standjes in de 'gesneden' auto's (alhoewel de chauffeur tijdig aangeeft weg te willen rijden).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 02 jul 2007, 21:20

^^ Ik heb het ook wel eens meegemaakt idd. Bus gaf richting aan, er was voor het autoverkeer genoeg tijd om af te remmen. Bus rijdt de rijbaan op, gaat er opeens zo'n auto toeteren! :shutup:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie