Rechtsgeldigheid haltepalen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door sirdanilot » zo 24 feb 2013, 21:22

In duin- en bollenstreek komen nu groene Arriva- bushaltebordjes voor, sinds de overname van de bussen door arriva eind september. Ik denk niet dat dit nog een groot probleem is, en als het al zo is is het puur theoretisch. Mocht een goochemerd op een bushalte met zo'n bordje zijn auto parkeren kan die wel worden weggehaald wegens hinderen van het verkeer of gevaarlijke situaties.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Davy » zo 24 feb 2013, 22:05

^^ Vor de lokaal bekenden misschien niet, maar wel voor pakweg een buitenlandse toerist. Ik vind het persoonlijk een kwalijke zaak dat men zomaar eigen bordjes neerplaatst volgens de eigen huisstijl of iets dergelijks. Dit soort bordjes moeten gewoon een vastgesteld ontwerp hebben, net zoals een verkeersbord uit het RVV.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Alfa » zo 24 feb 2013, 22:33

Ik vind toch ook dat standaardisatie wenselijk is op dat punt. Waarom moet iedere vervoerder per se haar eigen bedenksels invoeren?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Willem » zo 24 feb 2013, 22:44

De standaardisatie zit in het bus-symbooltje bovenaan het bord.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Tachi » zo 24 feb 2013, 23:18

...plus een blauwe veld om het wit.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Alfa » zo 24 feb 2013, 23:48

Je kan evengoed de rest óók standaardiseren zodat het pas echt duidelijk wordt en je niet meer de borden moet vervangen telkens een nieuwe vervoerder een concessie overneemt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door sirdanilot » zo 24 feb 2013, 23:59

Waarom niet gewoon de borden het lay out geven van normale RVV informatieborden? Bijvoorbeeld een simpele blauwe rechthoek met een bussymbool, en daaronder een onderbord met halteinformatie in zwarte letters op wit.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Willem » ma 25 feb 2013, 3:04

^^ Dat bestaat al rond Arnhem en Nijmegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » ma 25 feb 2013, 20:55

Ik vind dat de layout van het complete bushaltebordje dwingend moet worden voorgeschreven vanuit de landelijke overheid, maar die hebben sinds enkele jaren precies het tegenovergestelde beleid: regionale overheden mogen dit bepalen - die kunnen zoals in Arnhem/Nijmegen de huisstijl van de vervoerder zelf voorschrijven (BRENG) of de vervoerder bushaltebordjes mogen laten ontwerpen en plaatsen (Friesland, Zuid-Holland, Amsterdam en Limburg zijn mij bekend, en wellicht nog vele anderen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door boe! » ma 25 feb 2013, 22:06

Gelukkig hebben ze in Amersfoort en omgeving nog de vertrouwde lay-out. Wel zo duidelijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Willem » ma 25 feb 2013, 22:50

En in Brabant hebben ze weer de donkerblauwe haltebordjes.
Op zich maakt het me niet zoveel uit. Alleen die dingen uit Limburg zijn ondingen omdat je vanaf een afstandje slecht kan zien waar nu de halte eigenlijk is. En dat is, naast het aangeven van de buslijnen die er langsrijden, toch een van de functies van zo'n haltebord.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Palance » di 26 feb 2013, 5:52

Zelfs op die Limburgse ondingen kun je niet snel je reisinformatie zien, je moet goed zoeken en vooral rondjes lopen. Dus ook voor waar ze bedoeld zijn schiet het zijn doel voorbij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Peter » di 26 feb 2013, 10:17

Ik zou persoonlijk ook pleiten voor een uniforme kleur (liefst geel) en lay-out, met hoogstens lokale voorkeur voor de tekstuele indeling, zo er al tekst opstaat. Gele + reflecterende borden helpen ook de chauffeur op donkere Bubekowegen de halte te zien, die vaak geen (verlicht) bushokje of andere duidelijke kenmerken heeft.

In veel landen is het overigens veel slechter geregeld dan hier. Een (minder belangrijke) bushalte is vaak alleen te herkennen aan een sticker (rode band of zo) op een lantaarnpaal en je moet maar "anders" uitzoeken welke bussen er stoppen, wanneer en hoe ze rijden. Alleen geschikt dus voor lokale mensen. Goede OV-sites (van alle vervoerders samen) ontbreken ook vaak, dus even via internet/iphone opzoeken is ook geen optie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Sophie » di 26 feb 2013, 11:44

^^
Dat met die routenplanners kan ik voor Duitsland, Denemarken en Zwitserland niet bevestigen.
Ook dienstregelingen staan in die landen aan de haltes.
Een probleem in Denemarken is, dat op de halte soms niet staat, hoe de halte heet.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Peter » di 26 feb 2013, 15:11

Ik heb het meer over reizen (per OV) in landen als Verenigd Koninkrijk, Italie of USA. Een handige routeplanner met opties en tijden via verschillende vervoerders (zoals 9292ov) is meestal niet te vinden of heel beperkt tot een enkele stad.
Als je naar de vervoerders surft, kan je meestal alleen oude "spoorboekjes" downloaden als PDF.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Alfa » di 26 feb 2013, 15:58

Vinny schreef:Ik vind dat de layout van het complete bushaltebordje dwingend moet worden voorgeschreven vanuit de landelijke overheid, maar die hebben sinds enkele jaren precies het tegenovergestelde beleid: regionale overheden mogen dit bepalen - die kunnen zoals in Arnhem/Nijmegen de huisstijl van de vervoerder zelf voorschrijven (BRENG) of de vervoerder bushaltebordjes mogen laten ontwerpen en plaatsen (Friesland, Zuid-Holland, Amsterdam en Limburg zijn mij bekend, en wellicht nog vele anderen).
Huisstijl is 1 ding. Halteborden moeten als verkeersborden beschouwd worden waar uniformiteit uiteraard wenselijk is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Rein » di 26 feb 2013, 16:06

Ze wáren in Nederland uniform en een officieel verkeersbord.

Zo hoorden ze er tot een paar jaar geleden in Nederland uit te zien:

Afbeelding

En nu, sinds 2011 zo heb ik inmiddels begrepen, is het voldoende als ze onderstaande pictogrammen hebben:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Via » di 26 feb 2013, 22:04

^^
Wat natuurlijk een aanfluiting eerste klas is, aangezien er al andere bus- en tramsymbolen waren vastgelegd in het RVV. Dit is gewoon vragen om verkeerde borden.

Ik ben zelf qua uitvoering trouwens wel gecharmeerd van het Gelderse model, maar dan wel met een standaard verkeersbord erin. De reisinformatie en de rest van de informatie kun je gewoon wisselen als de concessie wisselt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Mark » wo 27 feb 2013, 7:19

In Leiden hangen nu zo'n 2 maanden na invoering dienstregeling 2013, en dus nieuwe vervoerder, nog steeds hier en daar oude haltebordjes... met oude lijnnummers :geenlach:.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Willem » wo 27 feb 2013, 21:45

Die worden nog vervangen door die nieuwe, groene borden. In afwachting daarvan hebben ze niet veel moeite voor de oude gedaan.
Het vervangen van zoveel halteborden is nogal een klus (en eigenlijk een vrij zinloze).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Palance » wo 27 feb 2013, 21:48

Mooi iets waar je nuttig op kunt bezuinigen in het OV.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Snelwegfreak » wo 27 feb 2013, 21:53

Ik snap ook niet dat vervoerbedrijven zoveel geld investeren in iets onzinnigs (in feite) als een haltebord. Wat is er mis met het standaard haltebord uit het RVV (desnoods een ander kleurtje)?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2013, 22:28

De nieuwe halteborden zijn goedkoper dan de oude, omdat ze in één keer af-fabriek geproduceerd worden, in plaats van dat ze elk jaar nieuwe stickers moeten plakken om dienstregelingwijzigingen te communiceren. Daarnaast ziet het er natuurlijk een stuk netter uit dan dat ouderwetse knip-plak werk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Willem » do 28 feb 2013, 21:18

Dat is alleen dit jaar. Volgend jaar en de jaren daarop zal hier en daar toch stickers geplakt moeten worden (lijnen veranderen immers wel eens) en dan is het voordeel weg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Rene » do 28 feb 2013, 21:35

Als nu gewoon die maffe regel verdwijnt dat je een bus voorrang moet geven bij wegrijden bibeko, dan kan elke maatschappij aan bordjes neerzetten wat die zelf leuk vindt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Vinny » do 28 feb 2013, 21:41

Dan worden alle haltekommen binnen de bebouwde kom opgeheven. Lijkt me niet fijn voor de doorstroming. https://maps.google.nl/maps?q=Van+Halls ... .1,,0,3.03
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Rene » do 28 feb 2013, 21:45

^^
Ach, dat gebeurt allang.

Moet je eens in steden als Utrecht kijken. Als je daar over de Amsterdamsestraatweg rijdt, wordt je continu gehinderd door halterende bussen.

En ik zal het maar helemaal niet hebben over een gemeente als Amsterdam: bushaltes ter weerszijden van een opzettelijk gecreëerde wegversmalling.
Dan hebben beide rijrichtingen hinder van het halteren van een bus.

Lang leve de veelal linksche lieden die zoiets bedenken. :nothanks: :facepalm:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Vinny » do 28 feb 2013, 22:39

Hé het Zuideinde. Dat is in de prehistorie van mijn infrastructuur-carriere dat ik daar langskwam. Toen liep ik stage bij de Stadsregio Amsterdam. Een smalle en onoverzichtelijke weg, maar ik kan me geen wegversmallingen als deze herinneren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Peter » vr 01 mar 2013, 9:09

Nu het aantal dug-outs (busparkeervakken) binnen de bebouwde kom nog maar 10% is of zo (door de bus op de rijbaan te halteren EN door aanleg van bus/trambanen), zou je kunnen overwegen de voorrangsregel bij wegrijden af te schaffen. Sowieso kan dat tot gevaarlijke situaties leiden, zoals op de N44, waar verkeer met 70 km/h langsrijdt, maar de bus wel voorrang heeft omdat de hele weg Bibeko is, hoewel je dat verder niet uit de weg kan opmaken.

Dat heeft verder weinig te maken met haltebord natuurlijk, want zelfs als het bord geheel ontbreekt is het een zaak tussen busvervoerder en automobilist, waar de bus zal winnen....

Voor boetes is het bord natuurlijk ook van belang voor het al dan niet mogen parkeren. Een kruis of zwart-witte blokken zijn geen parkeerverbod zonder nadere halteaanduidingen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid haltepalen

Bericht door Palance » zo 03 mar 2013, 14:27

Gelukkig is men wel zo verstandig die voorrangsregeling voor bussen aan te houden. Die paar rare haltes op rijbanen en bij wegversmallingen slaan natuurlijk nergens op net als die suggestieve link met "linksch". In Barendrecht is overigens recent een aantal haltekommen gemaakt daar waar de bussen tot voor kort ook op de rijbaan halteerden. Prima zaak.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie