Rechtsgeldigheid haltepalen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door N342 » zo 04 apr 2010, 19:47

Willem schreef:De provincie Gelderland heeft een eigen huisstijl voor bushaltes ontwikkeld, onafhankelijk van de vervoerder. Dit voorkomt een situatie zoals die zich in Limburg mogelijk kan gaan voordoen: Veolia verliest daar zijn concessie en neemt vervolgens alle haltepalen mee, zodat een volgende vervoerder allemaal nieuwe palen kan gaan neerzetten. Doordat Gelderland zijn bushaltes in eigen beheer heeft, is daar zo'n soort scenario niet mogelijk.
Stel je voor dat je gewoon het bestaande bord (L3 van RVV bijlage 1) voorziet van een simpele sticker en deze verwijderd als de concessie verloren wordt. De borden in Overijssel zijn voorzien van een simpele Connexxion- of Syntus-sticker. Die kan worden vervangen door een andere zodra er een andere vervoerder komt. Veel eenvoudiger en goedkoper.
*11-08-2017 L.M.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door jeroent » ma 05 apr 2010, 21:27

Iemand enig idee of nu ook deze bushalte rechtsgeldig is, of mag ik hier nog steeds gewoon parkeren? ;-)

Nieuwstraat, Kerkrade:
Streetview

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door waldo79 » ma 05 apr 2010, 21:39

^^De L3 ontbreekt en die "Haltestelle" maakt geen onderdeel uit van de uitzonderingen op het RVV die voor het Veoliamodel zijn gemaakt.
Het lijkt me dat je er mag parkeren :yes:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Seat Ibiza » ma 05 apr 2010, 21:52

Nee, deze straat ligt ook (deels) in Duitsland, dus gelden hier ook de Duitse regels (en mag je hier dus niet parkeren).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door jeroent » ma 05 apr 2010, 22:22

De oostkant is Duits, de westkant is Nederlands. Deze halte ligt aan de Nederlandse zijde. Je mag er dus gewoon parkeren.
Juridisch gezien gelden volgens mij ófwel Duitse ófwel Nederlandse regels, maar niet allebei, want wat doe je als de regels elkaar tegenspreken ?
Ik denk dat de grens officieel in het midden van de straat ligt. Een aantal verkeersborden is formeel gezien dan dus niet rechtsgeldig.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door waldo79 » ma 05 apr 2010, 22:25

En wat als je nu een bussymbooltje had opgenomen in de Duitse haltepaal?

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door RoelZ1 » ma 05 apr 2010, 23:57

Deze straat valt in een niet-parkeren zone:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 5&t=h&z=14
Aangezien het een halte op de rijbaan is mag je er niet parkeren.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door jeroent » di 06 apr 2010, 11:45

OK, is dat punt dus creatief opgelost :-)
Maar de bus heeft daar officieel geen voorrang als hij wegrijdt. En je mag er gewoon laden en lossen (=stoppen ipv parkeren). Personen in en uit laten stappen mag toch al want dat mag ook op een bushalte.

In de praktijk misschien niet zo'n probleem, maar bij een ongeval met een bus kan het belangrijk worden. Ik las ook iets over dat de politie van het land dat er het eerst is een ongeval op de Nieuwstraat opneemt. Lijkt me ook wel interessant verzekeringstechnisch.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door waldo79 » di 06 apr 2010, 12:30

En welk recht past de politie toe? Duits recht, Nederlands recht of internationaal recht (tamelijk complex) ?

Als het ongeval zich voordoet op Nederlands grondgebied is het Nederlands recht van toepassing :idea:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Seat Ibiza » di 06 apr 2010, 12:57

^^
Zal eens informeren. Ik ken toevallig een medewerker van de politie in Kerkrade.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » di 06 apr 2010, 13:59

jeroent schreef:De oostkant is Duits, de westkant is Nederlands. Deze halte ligt aan de Nederlandse zijde. Je mag er dus gewoon parkeren.
Juridisch gezien gelden volgens mij ófwel Duitse ófwel Nederlandse regels, maar niet allebei, want wat doe je als de regels elkaar tegenspreken ?
Ik denk dat de grens officieel in het midden van de straat ligt. Een aantal verkeersborden is formeel gezien dan dus niet rechtsgeldig.
Nope, op deze straat gelden zowel de Nederlandse als de Duitse regels. Dat is op tv verteld toen deze straat na reconstructie heropend werd. Oorspronkelijk was het een 2x1+2x1 configuratie met een barrier ter hoogte van de grens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door jeroent » di 06 apr 2010, 14:43

^^ maar Vinny, die regels zijn conflicterend en je kunt dus niet van 2 walletjes eten. Stel je voor dat er een ongeval gebeurt waarbij de verschillende regelgeving een rol speelt, dan moet er toch bepaald recht toegepast worden. Voorbeeldjes:
- In Duitsland moet een bushalte de grote groen/gele H hebben en in Nederland dus het bekende bussymbool.
- In Duitsland mag je in een parkeerverbod tot 3 minuten lang stoppen zonder laad/los activiteiten. In Nederland moeten er personen in of uit stappen cq. geladen of gelost worden.
- In Duitsland mag je niet 'tegen de richting in' parkeren. Dus altijd alleen aan de rechterzijde van de weg.
- In Duitsland mag je je knipperlicht niet gebruiken als je een (mini-)rotonde oprijdt
- In Duitsland mag je een bus met alarmlichten bij een bushalte slechts stapvoets inhalen, ook in tegenrichting.
- In Duitsland mogen fietsers alleen naast elkaar fietsen als ze daarbij geen verkeer hinderen.

Nu gaat dat in de praktijk vaak wel goed, maar bij een aantal van bovenstaande zaken zijn er zeker wel ongevalssituaties te bedenken en dan kun je dus niet Duitse èn Nederlandse regels toepassen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door sirdanilot » do 01 jul 2010, 20:12

Ik denk dat je in conflicterende gevallen gewoon de meest 'soepele' regel doet. Als dus iets in Duitsland niet mag, en in Nederland wel, dan mag het gewoon... maar goed, dat is dan mijn logica.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » do 01 jul 2010, 20:20

Ja dat weet ik ook niet. Het wordt pas interessant als conflicterende verkeersregels debet zijn aan het ongeval. Ik ben heel benieuwd naar de rechtelijke uitspraak. En ik vraag me sowieso af, wie jurisdictie heeft. Wat gebeurt er als er een ongeluk op de grens plaatsvindt? Welke rechter doet dan uitspraak?
Ben benieuwd of er jurisprudentie over bestaat. Juristen in de zaal? :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Seat Ibiza » di 19 apr 2011, 13:52

... Schop ...

Vandaag een berichtje in diverse dagbladen dat de poging om de haltepalen van Veolia te legaliseren feitelijk een fiasco geworden is. Door de nieuwe wetgeving zijn nu alle bushaltes in Nederland ongeldig geworden... :facepalm:

Zie o.a. dit bericht in De Gelderlander.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door captain007 » di 19 apr 2011, 13:57

^^ Ik mag hopen dat als protest er weer veel auto's geparkeerd gaan worden op de bushaltes :duck:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Rene » di 19 apr 2011, 14:01

Nou ja, je hebt als weggebruiker nu tenminste weer wat extra munitie als zo'n buschauffeur voorrang neemt bij het wegrijden van zijn halte, ook als het achteraf niet kon. Even het bordje checken en de kans is groot dat de busmaatschappij mag dokken en dat het jou geen no-claim gaat kosten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 14:10

Vandaag moest mijn bus hard in de remmen voor een onvoorzichtig invoegende automobilist. In plat Zwitsers-Duits werd te kennen gegeven door de buschauffeur dat hij de volgende keer de betreffende luxe wagen tot moes zou verstampen :o (Ik heb er weer een hoop scheldwoorden bij geleerd vanochtend... :geenlach: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Via » di 19 apr 2011, 18:31

Hmm, en hier in Brabant hebben ze laatst alle bushalteborden overgeplakt met de kleur blauw, artikel met foto.

Als je het mij vraagt ook een erg nutteloze wijziging, en duidelijk wordt het er al helemaal niet op met iedere provincie zijn eigen soort bushalte.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Palance » di 19 apr 2011, 18:44

Rene schreef:Nou ja, je hebt als weggebruiker nu tenminste weer wat extra munitie als zo'n buschauffeur voorrang neemt bij het wegrijden van zijn halte, ook als het achteraf niet kon. Even het bordje checken en de kans is groot dat de busmaatschappij mag dokken en dat het jou geen no-claim gaat kosten.
Ik ga liever in de ankers dan een aanrijding af te wachten als je het niet erg vindt. Net als ik als fietser ook liever een afslaande voorrangnemende vrachtwagen voor laat gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Rene » di 19 apr 2011, 19:53

Ik ga ook liever in de ankers. Maar er zijn buschauffeurs genoeg die optrekken en zomaar zonder te knipperen (of zelfs met de rechterknipper nog aan) plots naar links komen terwijl je er al naast zit. Ik heb dit in 23 jaar rijbewijs zelf al 4x meegemaakt, en alle vier de keren ging het op een haartje na net goed - vooral dankzij mijn eigen oplettendheid. Maar er gaat ongetwijfeld met dat rijgedrag van de heren buschauffeurs een moment komen dat ik toevallig net niet meer op tijd weet te reageren...

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door orionpax » di 19 apr 2011, 23:46

ViaHaaren schreef:Hmm, en hier in Brabant hebben ze laatst alle bushalteborden overgeplakt met de kleur blauw, artikel met foto.

Als je het mij vraagt ook een erg nutteloze wijziging, en duidelijk wordt het er al helemaal niet op met iedere provincie zijn eigen soort bushalte.
Jammer dat het plaatje van de bus niet overeenkomt met die uit het vernieuwde RVV :D

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Wouter N14 » wo 20 apr 2011, 9:25

^^ Hoe ziet de bus er dan nu uit, en wat is er nog meer anders? :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2011, 14:22

Je moet gewoon het Belgische systeem invoeren. Een eenduidig haltebordje met bijv. een "H" (van 'halte') of een symbooltje van het openbaar vervoer dat er komt (een tram, sneltram, metro, bus of taxi/buurtbusje), dan mag de vervoerder vervolgens geheel naar eigen vrijheid het opsmukken met totempalen en hitkrantinformatie totdat die een ons weegt, maar dan heeft de rest van de wereld er tenminste geen last van :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2011, 23:58

^^Dat is volgens mij het Duitse systeem.


In Vlaanderen zijn de specificaties van borden van bushaltes niet vastgelegd. Omdat er echter maar 1 speler is zien ze er wel overal hetzelfde uit:
Afbeelding
Hoewel door de gele kleur erg duidelijk vind ik het nu ook geen schoolvoorbeeld.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Groningen » za 14 mei 2011, 9:14

In de Arriva-tijd had je in met name Drenthe groen-blauwe halteborden, gewoon hetzelfde model als de 'standaard' gele maar dan in een andere kleur. Die zijn met de komst van Qbuzz veranderd in gele.
Waren die 'Arriva-borden' wel geldig, of hangt de geldigheid niet van de kleur af maar van het bussymbooltje bovenaan het bord?

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door schuiling » za 14 mei 2011, 9:46

Een deel waren in de connexxion gebieden al eerder weer terug naar geel gekleurd.

Maar graven in mijn geheugen was het zo dat op een halte bord een bus/tram in het blauwe vlak moet staan, de gele kleur die je verder ziet komt nog uit de tijd van de standaard streekbussen, maar kan me niet herinneren dat ik over die kleur iets specifieks heb gelezen.
Maar ik heb het naslag materiaal niet meer bij de hand.
uut MM!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Coen Tunnel » za 14 mei 2011, 10:23

Groningen schreef:In de Arriva-tijd had je in met name Drenthe groen-blauwe halteborden, gewoon hetzelfde model als de 'standaard' gele maar dan in een andere kleur. Die zijn met de komst van Qbuzz veranderd in gele.
Waren die 'Arriva-borden' wel geldig, of hangt de geldigheid niet van de kleur af maar van het bussymbooltje bovenaan het bord?
Die discussie is hier al eerder gevoerd, en de meningen erover verschilden. Hoe het nou precies zat weet ik niet. Ze kwamen overigens zo'n beetje overal in Arriva-gebied voor, ook in Zuidoost-Friesland (rest van Friesland is nog heel lang Noordned geweest en ging na enkele jaren Arriva te hebben geheten naar Connexxion). In de provincie Groningen stonden die bordjes ook bij vrijwel elke bushalte. Her en der zal in het noorden ook nog wel een verdwaald Arriva-bordje staan.
schuiling schreef:Een deel waren in de connexxion gebieden al eerder weer terug naar geel gekleurd.
Ja, al een paar weken voor de concessieovergang had Connexxion in Zuidwest-Drenthe en Zuidoost-Drenthe al haltepalen vervangen. Toen GGD (Stad Groningen, Provincie Groningen en Provincie Drenthe) in z'n geheel naar Qbuzz ging duurde het echter nog wel een tijd voor alle haltepalen vervangen worden. Volgens mij is dat nu wel zo ongeveer klaar.
schuiling schreef:Maar graven in mijn geheugen was het zo dat op een halte bord een bus/tram in het blauwe vlak moet staan, de gele kleur die je verder ziet komt nog uit de tijd van de standaard streekbussen
De gele bordjes werden ook in de steden gebruikt, waar donkerrood of soms blauw gebruikelijke kleuren waren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Rein » zo 24 feb 2013, 21:03

Schoppie!

In Amsterdam spotte ik vorige week op verschillende plaatsen blauwe halteaanduidingen (bord L3), zoals op onderstaande foto van een halte op de Ferdinand Bolstraat. Voorheen waren ze gewoon geel, al weken ze qua vorm af van de standaard L3.

Is dit de nieuwe huisstijl van Amsterdam? En mag een L3 nu (voor een groot deel) blauw zijn of niet?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op zo 24 feb 2013, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Snelwegfreak » zo 24 feb 2013, 21:04

De L3's van Veolia in Breda zijn ook blauw dacht ik. Blijkbaar niks mis mee dus.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie