Snelle trein versterkt concurrentie met luchtvaart

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Snelle trein versterkt concurrentie met luchtvaart

Bericht door Wouter N14 » ma 23 jul 2007, 13:48

Het lijkt nog wat te gaan worden met de hogesnelheidstreinen in Europa. Of het Nederlandse deel ook echt een succes wordt waag ik vooralsnog te betwijfelen, maar wie weet wordt het inderdaad een succes.
[url=http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actueel/nieuws/snelle-trein-versterkt-co.shtml]www.verkeerskunde.nl[/url], 23 juli 2007 schreef: Snelle trein versterkt concurrentie met luchtvaart
Datum 23-7-2007

De luchtvaartsector doet veel moeite om de consument het vliegtuig in te praten. Bekend zijn de ‘Frequent Flyer Programma’s’: hoe meer men vliegt, hoe meer bonusmijlen men verdient voor gratis vliegreizen. Een vergelijkbaar programma wordt eind dit jaar aangeboden door de samenwerkende Europese spoorwegen. Zij gaan daarmee gezamenlijk de concurrentieslag aan met auto en vliegtuig.

In december 2007 lanceert de aangekondigde Europese spoorwegalliantie (werktitel: Rail Team) haar eigen frequent traveller programma. Wie veel reist per Thalys, TGV, ICE of andere hoogwaardige trein, krijgt punten die inwisselbaar zijn voor gratis treintickets en andere voordelen.
December 2007 is slim gekozen. Die maand start een aantal nieuwe, supersnelle treinverbindingen tussen Parijs en Frankfurt en andere Duitse steden. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de snelle lijn tussen Parijs en Straatsburg, die in juni 2007 is geopend. De diensten zullen gezamenlijk worden uitgevoerd door de Franse SNCF en de Duitse DB. Er worden Franse TGV-stellen en Duitse ICE-stellen ingezet, die onderling verwisselbaar zijn.

Integratie
Voor het eerst heeft in Europa integratie van plaats van de Franse hogesnelheidstrein TGV met de Duitse tegenhanger, de ICE. Dit opent de weg voor uitbreiding naar andere landen, waaronder Nederland. De technische integratie van de spoorwegen wordt gecompleteerd met een commercieel plan om trouwe klanten in heel West-Europa te binden.
De afgelopen jaren zijn in Europa duizenden kilometers hogesnelheidlijnen aangelegd. Tussen 2007 en 2020 wordt in Europa nog eens 6000 km aan nieuwe spoorbanen geopend, grotendeels in HSL-vorm. De alliantie zal honderden steden bedienen, waaronder Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Luik. Het plan is om met name de zogenaamd low-cost airlines, zoals EasyJet, te gaan beconcurreren op prijs en snelheid.
Op sommige routes, zoals tussen Parijs en Brussel, is de luchtvaart al geheel weggevaagd door de TGV. Op andere, zoals Parijs-Marseille (3 uur per TGV), raakt de luchtvaart overvleugeld door het superieure prijs-kwaliteitaanbod van de TGV. De alliantie ziet grote kansen voor de supersnelle trein in het dichtbevolkte gebied tussen Londen, Berlijn, Wenen en Bordeaux.
Ook NS zal participeren in Rail Team, evenals de Belgische, Zwitserse en Oostenrijkse spoorwegen en Eurostar, de particuliere onderneming die met treinen verwant aan de TGV via de Kanaaltunnel hogesnelheidsdiensten uitvoert tussen Londen en enkele continentale steden, zoals Parijs en Brussel. De Eurostar is concurrerend: van Londen naar Parijs in 2 uur en 20 minuten. In 2008 zal de TGV Rotterdam verbinden met Parijs in 2 uur en 45 minuten.
Onduidelijk of Eurstar erin zal slagen Britse steden ten noorden van Londen in haar netwerk op te nemen. Ook uitbreiding naar Amsterdam is onzeker, doordat de Britse autoriteiten uitzonderlijk strenge eisen stellen aan de afsluitbaarheid van stations, als middel om illegale immigratie tegen te gaan. Veel nieuwe stations in Europa zijn echter ontworpen als publieksvriendelijke, open ruimten en laten zich moeilijk verbouwen tot kooien.

Azië als voorbeeld
Plaatsreservering en betalen voor een rit met een snelle trein zal binnenkort mogelijk zijn per mobiele telefoon met gebruikmaking van prepaid cards, naar het voorbeeld van Japan en Zuid-Korea, waar deze innovatieve dienstverlening al bestaat. De Aziatische maatschappijen bieden gemiddeld beter comfort, zoals zeer ruime stoelen en panelen in de cabines met exacte reis- en route-informatie. Ook dit zal in Europa navolging vinden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 23 jul 2007, 14:20

Je ziet op de middellange afstand vluchten geschrapt worden vanwege het bestaan van een snelle treinverbinding.

Bijv.
Parijs-Brussel;
Parijs-Lyon.

Daarentegen is de trein op een relatie als Parijs-Barcelona en Parijs-Nice nog geen concurrent voor het vliegtuig. En vanuit Frankrijk naar Italië gaat ook nog niet vlot met de trein.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 jul 2007, 14:29

Waarom zou je ook van Brussel naar Parijs (of Amsterdam) willen vliegen? De vluchttijd zal dan wel korter zijn, de wachttijden zijn zoveel langer (inchecken, bagage, etc.), dat het onzin is om te gaan vliegen. Zelfs met een 'gewone' bus (bv. Eurolines) kun je sneller zijn. Bovendien komen bussen en treinen meestal in of zeer nabij het centrum van een stad, iets dat een gemiddelde lijnvlucht ook niet doet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 24 jul 2007, 0:21

In station Brussel-Zuid hangt er sinds kort al reclame onder de vorm van een logo van Railteam. Het bericht is hier dan ook al een tijdje terug bekendgemaakt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gust
polderweggetje

Bericht door Gust » di 24 jul 2007, 1:19

waldo79 schreef:Daarentegen is de trein op een relatie als Parijs-Barcelona en Parijs-Nice nog geen concurrent voor het vliegtuig. En vanuit Frankrijk naar Italië gaat ook nog niet vlot met de trein.
Ik weet niet waar je je informatie haalt, maar de dagelijkse Elipsos trein Parijs-Barcelona is een van de best draaiende nachttreinen van Europa, met een gemiddelde bezettingsgraad van rond de 90%.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 24 jul 2007, 9:35

Ik denk dat Waldo bedoelt dat de trein op deze relatie qua tijd nog geen concurrent is voor het vliegtuig.
Rainier

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 24 jul 2007, 11:03

Nachttreinen zijn hardstikke handig, maar niet als concurrent voor het vliegtuig. Parijs-Barcelona is per vliegtuig 1,5 uur en bij de trein houdt het HST spoor al ergens bij Nîmes op(?). Plus een afwijkende spoorbreedte in Spanje.

Gust
polderweggetje

Bericht door Gust » di 24 jul 2007, 11:41

waldo79 schreef:Nachttreinen zijn hardstikke handig, maar niet als concurrent voor het vliegtuig. Parijs-Barcelona is per vliegtuig 1,5 uur en bij de trein houdt het HST spoor al ergens bij Nîmes op(?). Plus een afwijkende spoorbreedte in Spanje.
Als ik met het vliegtuig om 10h op een bestemming in centrum Barcelona wil zijn, dan moet ik ofwel 's morgens om 4h opstaan, ofwel de avond ervoor om 18h vertrekken. Met de nachttrein vertrek ik rond 20h30 en moet ik de volgende morgen pas om 8h uit mijn bed. Dat lijkt me toch wel een behoorlijke concurrent. Of zie ik het verkeerd?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 24 jul 2007, 12:38

Dat klopt zeker^ Maar als je nu om 16.00 uur in Barcelona wilt aankomen is het vliegtuig de betere keus omwille van eerder genoemde redenen.

Als ik tegen het eind van de middag in Oostenrijk wil zijn neem ik een dagtrein en geen nachttrein voorzover dat qua snelheid mogelijk is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 jul 2007, 21:11

Een nachttrein is veel comfortabeler dan het vliegtuig ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » di 24 jul 2007, 22:47

waldo79 schreef:Nachttreinen zijn hardstikke handig, maar niet als concurrent voor het vliegtuig. Parijs-Barcelona is per vliegtuig 1,5 uur en bij de trein houdt het HST spoor al ergens bij Nîmes op(?). Plus een afwijkende spoorbreedte in Spanje.
Het stuk van Perpignan naar Barcelona zit in de pijplijn. Daarbij zijn de Spaanse AVE-lijnen gebouwd met een standaard spoorbreedte van 1435 mm.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 jul 2007, 23:08

Maar of de honderden miljarden voor de nieuwe HSL's ooit maatschappelijk terugverdiend gaat worden ?
Daar blijf ik vreselijk grote vraagtekens bij zetten.

Niet vergeten dat taalgrenzen in Europa barrières blijven qua reguliere dagelijkse vervoersvraag.
De economisch meest interessante verbindingen liggen binnen één taalgebied, en de HSL's worden juist tussen de taalgebieden ingebouwd.
Als je met chartervluchten in het vakantievervoer moet concurreren, is het aanleggen van HSL's niet de beste keuze... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 jul 2007, 10:27

Wil men werkelijk tegen charters concurreren?

Ik zie het al voor me: De HSL richting Kos, Rhodos en Kreta staat klaar op spoor 5 :rofl2: (Het zijn allemaal eilanden)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 jul 2007, 21:53

Niet vergeten dat taalgrenzen in Europa barrières blijven qua reguliere dagelijkse vervoersvraag.
De HSL Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel verbindt vier steden in hetzelfde taalgebied. Tussen Brussel en Parijs is de TGV een groot succes: Gedurende de spitsuren rijdt er elk half uur een TGV. Ook tussen Rennes/Lille/Nantes/Lyon en Parijs is een significante forensenstroom in de richting Parijs. Voor de Duitse ICE verbindingen geldt hetzelfde. Alleen het stompje richting Nederland wil maar niet worden gerealiseerd, terwijl in 2009 het gehele Belgische TGV net (Ostende - Aachen / Breda - Lille) gereed is...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 jul 2007, 22:21

Dat stompje in Nederland is al opgeleverd; er mogen alleen geen treinen rijden :dyn_hyp: P.S. Het is Oostende in het Nederlands. Ostende is Frans 8-)

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » do 26 jul 2007, 8:28

waldo79 schreef:Dat stompje in Nederland is al opgeleverd; er mogen alleen geen treinen rijden :dyn_hyp:
Vinny bedoelt het andere stompje, dat vanuit Duitsland, de HSL-oost. Die zal er voorlopig niet meer van gaan komen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 28 jul 2007, 11:41

Hoewel sommige mensen maar al te graag op de nadelen van vliegen wijzen, vind ik het meestal toch de meest prettige reiswijze. Ik geef toe dat een vlucht binnen de Benelux nogal onzinnig is, maar daarbuiten valt dat wel mee.

Je zit inderdaad opgevouwen in een vliegtuig, maar een relatief groot deel van de tijd, ben je in wachtruimtes of wandel je rond op het vliegveld. Wat dat betreft is het een keuze tussen twee kwaden, of anderhalf uur krap in het vliegtuig, of 4 uur achteruitrijden in een trein al dan niet met mensen tegenover je.

Verder geldt dat voor veel mensen die korte vluchten uit bijv. Londen of Parijs onderdeel uitmaken van een langere vlucht naar een bestemming verder weg. Het is dan een stuk efficiënter om ook het laatste stuk door te vliegen, dan dat je al bagage enzo moet meeslepen naar de trein voor het laatste stuk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 28 jul 2007, 11:52

De trein is erg geschikt voor stedentrips, maar niet voor gezinsvakanties.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jul 2007, 12:12

Ik heb de afgelopen dagen anders genoeg gezinnen gezien in de Benelux-express met exotische bestemmingen op hun treinkaartjes. (Kennelijk voor hun goedkoper dan met de Zon-Thalys, de rechtstreekse TGV Amsterdam - Marseille).
Je zit inderdaad opgevouwen in een vliegtuig, maar een relatief groot deel van de tijd, ben je in wachtruimtes of wandel je rond op het vliegveld. Wat dat betreft is het een keuze tussen twee kwaden, of anderhalf uur krap in het vliegtuig, of 4 uur achteruitrijden in een trein al dan niet met mensen tegenover je.
Ik neem aan dat je nooit de nachtbus naar Berlijn hebt genomen. Dat is de ergste vorm van reizen. En dan ook nog eens om vier uur 's ochtends wakker worden geschreeuwd door de marechaussee. Auswiess bitte...

Ik persoonlijk vind internationale treinen de meest prettige manier van reizen. Je hoeft niet een uur van te voren in te chekken, je reist comfortabel en je kunt af en toe de benen strekken en een kopje koffie of een biertje kopen in het barrijtuig.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 28 jul 2007, 14:23

Ds79m schreef:Je zit inderdaad opgevouwen in een vliegtuig.
Dat viel bij mij eigenlijk wel mee in de Transavia Boeing 737-700. Ik had het erger verwacht door alle verhalen, maar het zat prima.

Beter als zo'n duffe plan T-opstelling in ieder geval! :P

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 jul 2007, 16:30

^^ Het is natuurlijk niet zo heel moeilijk om comfortabeler dan plan T te zitten ;)

Wil je wél comfortabel in de trein zitten, raad ik je de rijtuigen van de vernieuwde Beneluxtrein aan. Hoewel de treinen uit elkaar vallen van ellende zitten de stoelen in de zuurtstokrijtuigen prima, en zijn het m.i. de fijnst zittende stoelen tweede klas. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 jul 2007, 21:14

Inderdaad, maar de doorgaande Talgo's van Montpellier naar Barcelona en Cartagena en de nachttreinen Parijs-Barcelona, Parijs-Madrid, Milaan-Barcelona en Zürich-Barcelona (ook alle met Talgo-rijtuigen) hebben een speciaal systeem waardoor het omsporen binnen enkele minuten is gebeurd. Ook de Altaria en de Talgo 200 binnen Spanje hebben zo'n systeem. Er hoeven geen complete draaistellen te worden vervangen zoals vroeger (en zoals tegenwoordig nog wel als je richting de voormalige Sovjetunie gaat, of met de trein van Moskou naar Peking reist).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 jul 2007, 21:29

HST's zijn overigens geweldig. Ik heb zelf Lyon-Parijs eens met de TGV gedaan, Parijs-Den Haag met de Thalys en Arnhem-München en Wenen-Arnhem met de ICE. In zulke snelle, luxe comfortabele treinen is het prettig reizen, ook omdat je weet dat het opschiet. (De bijna 14 uur in de Olympus van Thessaloniki naar Belgrado waren daarentegen vervelend, omdat het ook voor geen meter opschoot - totale afstand slechts 691 km, of te wel gemiddeld 50 km/u).

esther85
zandpaadje

Re: Snelle trein versterkt concurrentie met luchtvaart

Bericht door esther85 » vr 03 jul 2009, 17:43

Interessant onderwerp! Las op trein parijs dat de Thalys met 300km per uur gaat.. en dat de reis 4 uur duurt..
Ik weet niet hoor, maar in 4 uur tijd zou je met 300 KM per uur in Spanje zijn :hahaHAHA:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 jul 2009, 17:46

De trein moet ook stoppen op tussenliggende stations he... dan haalt ie gemiddeld misschien maar 220.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » vr 03 jul 2009, 17:50

^^ Waarom haal je zo'n oud topic op met zo'n nutteloos bericht?

De trein rijdt in Nederland (en België volgens mij ook) nog geen 300 km/h, maar ca. 140 km/h, omdat het huidige spoor geen hogere snelheden aankan. Als de HSL-zuid ooit nog afgebouwd wordt, dan kan de trein over het hele traject snel rijden, en zal de reis ook geen 4 uur meer duren. Ook stopt de trein nu op tussenliggende stations, dus de gemiddelde snelheid is sowiso geen 300 km/h.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 jul 2009, 17:53

Chris schreef:De trein moet ook stoppen op tussenliggende stations he... dan haalt ie gemiddeld misschien maar 220.
Parijs-Lyon kan in minder dan 2 uur en is meer dan 500 km. Gemiddelde snelheid ligt wel iets hoger.
Ties schreef:Bovendien rijdt de trein in Nederland (en België volgens mij ook) nog geen 300 km/h, maar met ca. 140 km/h, omdat het huidige spoor geen hogere snelheden aankan.
Thalys rijdt 160 tussen Hoofddorp en Den Haag-Mariahoeve.
Als de HSL-zuid ooit nog afgebouwd wordt, dan kan de trein over het hele traject snel rijden, en zal de reis ook geen 4 uur meer duren. Ook stopt de trein nu op tussenliggende stations, dus de gemiddelde snelheid is zeker geen 300 km/h.
Amsterdam-Parijs duurt straks zo'n 3 uur, met stops in Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel.
esther85 schreef:Ik weet niet hoor, maar in 4 uur tijd zou je met 300 KM per uur in Spanje zijn :hahaHAHA:
Denk het niet. Zelfs al zou je non-stop doorrijden, voorlopig ligt er in Spanje vanaf de grens breedspoor (wat zo'n 23 cm breder is), en daar kan een trein als de Thalys niet op rijden. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 jul 2009, 19:02

De Spanjaarden leggen het AVE-netwerk toch wel gewoon met normaalspoor aan meen ik?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 jul 2009, 0:54

Thalys rijdt 160 tussen Hoofddorp en Den Haag-Mariahoeve.
Dat is echt een mythe. De trein is ingelegd met een maximumsnelheid van 140 km/h. Dat hij toegelaten is voor 160 km/h op dat traject wil niet zeggen dat hij dat ook rijdt ;)
dat de Thalys met 300km per uur gaat.. en
Dat is de maximumsnelheid op het traject tussen Halle (ten zuiden van Brussel) en de voorsteden van Parijs is dat de baanvaksnelheid. Tussen Brussel en Parijs wordt 250 km in 83 minuten afgelegd, dus de gemiddelde snelheid ligt beduidend onder de maximumsnelheid

Voor jouw beeld:
Treintype - Gemiddelde snelheid - maximum snelheid
Stoptrein - 60 km/h - 140 km/h
Intercity - 73 km/h - 140 km/h
EuroCity - 90 km/h - 200 km/h
HST Amsterdam - Parijs: nu 130 km/h, straks 160 km/h. - 300 km/h

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 jul 2009, 0:52

Vinny schreef:Dat is echt een mythe. De trein is ingelegd met een maximumsnelheid van 140 km/h. Dat hij toegelaten is voor 160 km/h op dat traject wil niet zeggen dat hij dat ook rijdt ;)
Waarom niet dan? Waarom was die Thalys althans een paar jaar geleden tussen Den Haag HS en Schiphol één of twee minuten sneller dan de Beneluxtrein (die onderweg ook nergens stopt)?
Dat is de maximumsnelheid op het traject tussen Halle (ten zuiden van Brussel) en de voorsteden van Parijs is dat de baanvaksnelheid. Tussen Brussel en Parijs wordt 250 km in 83 minuten afgelegd, dus de gemiddelde snelheid ligt beduidend onder de maximumsnelheid
Ja en? Ik had het ook niet over de gemiddelde snelheid.
Voor jouw beeld:
Treintype - Gemiddelde snelheid - maximum snelheid
Stoptrein - 60 km/h - 140 km/h
Intercity - 73 km/h - 140 km/h
EuroCity - 90 km/h - 200 km/h
HST Amsterdam - Parijs: nu 130 km/h, straks 160 km/h. - 300 km/h
Ja, en? Leg jij het mij maar eens uit, maar ik ben al met de trein in heel Europa geweest, dus dit is een overbodige belerende toevoeging.