[LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door tsov » wo 10 mar 2010, 21:59

mavas schreef:Wat mij betreft krijgt de:
- uitwonende student een trajectkaart voor het weekend + vrijdagmiddag & maandagochtend en een maandelijks tegoed voor als de student naar stage moet, op excursie moet, etc
- thuiswonende student een trajectkaart voor doordeweeks, met dezelfde overige voorwaarden als hierbvoven.
Om even naar dit voorstel terug te keren: waarom zou ik alleen in het weekend naar m'n ouders mogen? Ik werk in principe in het weekend en mede daarom ga ik meestal op een doordeweekse dag naar m'n ouders. Vaak aan het eind van de middag erheen en 's avonds laat terug of overnachten en 's ochtends terug. Als dat me geld zou gaan kosten weet ik vrij zeker dat ik minder vaak zou gaan...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Palance » wo 10 mar 2010, 22:37

Een kwestie van prioriteiten stellen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Vinny » wo 10 mar 2010, 23:14

Je moet het toch wel bont maken om 90 euro reistegoed in een maand op te maken. Je kunt zelfs bijna twee dagkaarten OV (40% korting) van dat bedrag kopen... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mar 2010, 0:35

Ik heb als student voor langere tijd dagelijks van Assen naar Zwolle en later van Assen naar Leeuwarden (en weer terug!) gereisd voor de studie. Me dunkt dat 90 euro er dan snel door gaat!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Vinny » do 11 mar 2010, 9:11

Maar je zag je ouders waarschijnlijk iedere dag?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mar 2010, 12:31

Toevallig niet, maar die woonden net als ik wel in Assen. Maar dat doet er niet toe, 90 euro reistegoed is voor een student die moet pendelen veel te weinig.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Riva » do 11 mar 2010, 20:47

Waarom geen maatwerk? Voor thuiswonenden dus een trajectkaart (bus en trein) tussen ouderlijk huis en school en voor uitwonenden een kaart binnen de stad en bijvoorbeeld twee trajectkaarten per week naar het ouderlijk huis. Zal administratief wel wat meer kosten, maar kost de staat een stuk minder dan alle studenten nu voor nop het hele land laten doorkruisen.
Rainier

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Vinny » do 11 mar 2010, 20:48

Coen Tunnel schreef:Toevallig niet, maar die woonden net als ik wel in Assen. Maar dat doet er niet toe, 90 euro reistegoed is voor een student die moet pendelen veel te weinig.
Pech voor de student dan. Of wou je de kosten maar éénzijdig bij de vervoerder/belastingbetaler leggen? :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door VincZ » do 11 mar 2010, 21:15

Volgens mij wordt een groot deel van die belasting uiteindelijk weer opgebracht door de student, zodra die afgestudeerd is.
130 maakt dit land niet prettig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Vinny » do 11 mar 2010, 22:29

Ik ben eigenlijk meer van mening dat je dán naar een algemene jongeren OV-kaart toe moet. Bijvoorbeeld jongeren van 16-22 allemaal een OV kaart. Dat is eerlijker, want belastinggeld is van iedereen voor iedereen, en het is veel rechtvaardiger om een belastingbetaler een dienst te laten betalen waar hij zelf ook van profiteert (geprofiteerd heeft). Je zou ook nog kunnen invoeren dat ze alleen buiten de spits gratis reizen, dat verlicht de druk op de drukste spitsuren misschien ook weer een beetje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mar 2010, 22:55

De ov-studentenkaart is exclusief gekoppeld aan het volgen van een opleiding. Aan opgeleide mensen heeft iedereen in Nederland wat!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door boe! » vr 12 mar 2010, 8:45

Vinny schreef:Je zou ook nog kunnen invoeren dat ze alleen buiten de spits gratis reizen, dat verlicht de druk op de drukste spitsuren misschien ook weer een beetje.
Volgens mij heeft een student die keuze niet. Hij is afhankelijk van het rooster dat hij/zij krijgt uitgereikt en dat bepaald uiteindelijk de reistijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Vinny » vr 12 mar 2010, 10:34

Studenten zijn altijd heel creatief met hun rooster. De eerste septemberweken zijn dan ook een hel voor de gemiddelde forens. De maaslijn is berucht. Daarna snappen de meeste eerstejaars dat het volstrekt geen zin heeft om om 9:00 in de collegebanken te gaan zitten, en ineens heeft Veolia geen gebrek aan materieel meer... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Rein » di 26 jun 2012, 21:47

Schopje...

Groen Links heeft weer eens de kolder in de kop. Een lokale afdeling wenst een lightrail verbinding tussen IJmuiden - Velsen - Velserbroek - Spaarnewoude - Halfweg. Ja, inderdaad wereldplaatsen met dito vervoersvraag, zeker voor een erg goedkope lightrail verbinding. :nuts:

Hier en hier meer info. Is het alweer 1 april of zo? :rofl2:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door sirdanilot » di 26 jun 2012, 22:18

Wat een belachelijk idee. Trolleybussen zijn duur in aanschaf, duur in onderhoud, inflexibel en het vetgedrukte hieboven slaat natuurlijk nergens op. De stroom voor een trolleybus moet ook opgewekt worden en aangezien dat hier in Nederland grotendeels met behulp van fossiele brandstoffen gaat draagt een trolleybus dus wel bij aan luchtvervuiling.

Ernstig ook dat zo'n dom idee serieus onderzocht gaat worden. En ik dacht dat het plan was juist de trolleylijnen te laten verdwijnen...
Ten eerste is er een cultuurhistorische reden: de trolleybussen zijn typerend voor Arnhem en omgeving. Ten tweede heeft het artikel het over luchtkwaliteit, niet over luchtvervuiling. Het idee is dat er in Westervoort zelf dus minder emissie ontstaat door middel van een trolleybus. Het is misschien NIMBY-achtig, maar ik vind wel dat er wat in zit. De bus rijdt namelijk door woonwijken en daar wil je uiteraard de emissie zoveel mogelijk beperken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Rene » di 26 jun 2012, 22:24

Cultuurhistorische reden ? Ach gut.

De trolleybus is een rechtstreeks gevolg van het feit dat de Arnhemse tram in de nadagen van de oorlog compleet is vernield. Net als in andere steden heeft men na de oorlog nog met trolleybussen gewerkt. Andere steden zijn daar inmiddels ook weer vanaf gestapt. Er is dus niets cultuurhistorisch aan een trolleybus. Het is vooral historisch. Inflexibel in exploitatie, erg dure bovenleidingconstructies en duurder materieel dan met een gewoon bussysteem. Plus dat gewone bussen inmiddels vele malen schoner zijn geworden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door sirdanilot » di 26 jun 2012, 22:39

Maar die andere steden hebben voor het overgrote deel wél trams, in tegenstelling tot Arnhem. Bovendien is het voordeel dat zowel normale bussen als trolleybussen op dezelfde strook kunnen rijden, wat met trams toch minder gauw gebeurt (tenzij het een normale tram op de rijbaan betreft maar dat is ook niet je-dat qua veiligheid en kosten). Ik zou in Leiden alleszins een trolleybus- of tramnetwerk ten zeerste toejuichen: die stinkende, walmende bussen dwars door de binnenstad die rijden als gekken en ook nog eens lawaai maken, da's maar niks ! Dan maar iets hogere onderhoudskosten aan bovenleidingen.

En zo'n bussnelweg als in Utrecht naar de Uithof; da's toch belachelijk? Die enorme hoeveelheid bussen en de enorme emissie die dat oplevert. Nee, voor hoogfrequente verbindingen heb je sowieso een tram- of trolleylijn nodig.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op di 26 jun 2012, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jun 2012, 22:42

sirdanilot schreef:Maar die andere steden hebben voor het overgrote deel wél trams, in tegenstelling tot Arnhem.
Nee, de laatste steden waar trolleybussen hebben gereden, voor Arnhem, waren Groningen en Nijmegen. In beide steden rijden geen trams.
die stinkende, walmende bussen dwars door de binnenstad die rijden als gekken en ook nog eens lawaai maken, da's maar niks !
Dat kun je met aardgasbussen al heel erg beperken.
Dan maar iets hogere onderhoudskosten aan bovenleidingen.
Iets hoger? Volgens mij heb jij geen idee hoeveel het kost om zoiets in stand te houden en als zo'n leiding stuk wordt getrokken zit je al gauw met een serieus probleem.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Willem » di 26 jun 2012, 23:06

Coen Tunnel schreef:, de laatste steden waar trolleybussen hebben gereden, voor Arnhem, waren Groningen en Nijmegen. In beide steden rijden geen trams.
In Rotterdam (waar wel trams rijden) hebben ze eveneens een trolleybus aangelegd (door de Maastunnel), maar die is uiteindelijk nooit in gebruik genomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Palance » wo 27 jun 2012, 8:10

sirdanilot schreef:Maar die andere steden hebben voor het overgrote deel wél trams, in tegenstelling tot Arnhem.
In het openluchtmuseum rijdt er volgens mij nog eentje :)
sirdanilot schreef:Bovendien is het voordeel dat zowel normale bussen als trolleybussen op dezelfde strook kunnen rijden, wat met trams toch minder gauw gebeurt (tenzij het een normale tram op de rijbaan betreft maar dat is ook niet je-dat qua veiligheid en kosten). Ik zou in Leiden alleszins een trolleybus- of tramnetwerk ten zeerste toejuichen: die stinkende, walmende bussen dwars door de binnenstad die rijden als gekken en ook nog eens lawaai maken, da's maar niks ! Dan maar iets hogere onderhoudskosten aan bovenleidingen.
Er zijn nog plekken zat waar bus en tram een baan delen. Wat Leiden betreft: Of er een trolleybus of een gewone bus rijdt, dat staat er natuurlijk los van of ze 'rijden als gekken'.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door sirdanilot » wo 27 jun 2012, 9:14

Maar bij een trolleybus kun je aan de bovenleiding zien waar hij naartoe gaat. Natruulijk weten Leienaars ook wel welke route de bus neemt, maar dit verschilt ook per bus. Ik denk dat een trolleybus ten zeerste kan bijdragen aan de veiligheid. Ik heb al eens gehad dat een bus mij op letterlijk 10 centimeter afstand passeerde (ik overdrijf niet). Als ik iets opzij was gegaan had ik nu geen tenen meer, of erger...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door captain007 » wo 27 jun 2012, 9:23

^^ Een trolleybus heeft nog redelijk wat bewegingsruimte onder de bovenleiding dus daar kunnen ook gekke dingen mee gebeuren. Wat dat betreft zit er weinig verschil in tussen trolleybussen en normale bussen. Zelf heb ik regelmatig in de trolleybus in Arnhem gezeten toen ik daar nog studeerde en ik kan je vertellen dat ze ook daar soms als gekken rondrijden. Enige echte verschil is dus dat de routes vast zijn en er niet zomaar omgereden kan worden en de bussen zijn voor de omgeving bij het optrekken een stuk stiller. En soms maak je als reiziger weer eens wat mee als zo'n buschauffeur het voorelkaar krijgt de wissel van de bovenleiding verkeerd te zetten en de stroomafnemer dus van de bovenleiding afschiet met een enorme knal :p

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door waldo79 » wo 27 jun 2012, 16:52

Enige echte verschil is dus dat de routes vast zijn en er niet zomaar omgereden kan worden en de bussen zijn voor de omgeving bij het optrekken een stuk stiller.
De bussen kunnen korte stukjes zonder bovenleiding rijden. Alleen is de snelheid er dan totaal uit. Maximaal 20 tot 30 km/h en heel sloom...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Peter » wo 27 jun 2012, 17:38

Nancy (F) heeft een tussenvorm tussen trolleybus, tram en normale (gelede) bus. Het grootste gedeelte heeft bovenleiding en een iets minder groot gedeelte een geleiderail. De "bus" kan om een tijdelijke versperring heen (op accus denk ik). De geleiderail zorgt dat de "bus" goed aansluit op de perrons en krappe bochten kan maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door captain007 » wo 27 jun 2012, 18:02

waldo79 schreef:
Enige echte verschil is dus dat de routes vast zijn en er niet zomaar omgereden kan worden en de bussen zijn voor de omgeving bij het optrekken een stuk stiller.
De bussen kunnen korte stukjes zonder bovenleiding rijden. Alleen is de snelheid er dan totaal uit. Maximaal 20 tot 30 km/h en heel sloom...
Er zit een dieselgenerator in de bussen dus het kan inderdaad ook tijdelijk zonder. Niet dat je er vrolijk van wordt, want die dieselgeneratoren produceren een enorme stank en maken enorm veel lawaai.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jun 2012, 18:41

captain007 schreef:^^ Een trolleybus heeft nog redelijk wat bewegingsruimte onder de bovenleiding dus daar kunnen ook gekke dingen mee gebeuren. Wat dat betreft zit er weinig verschil in tussen trolleybussen en normale bussen. Zelf heb ik regelmatig in de trolleybus in Arnhem gezeten toen ik daar nog studeerde en ik kan je vertellen dat ze ook daar soms als gekken rondrijden. Enige echte verschil is dus dat de routes vast zijn en er niet zomaar omgereden kan worden en de bussen zijn voor de omgeving bij het optrekken een stuk stiller.
Arnhem ligt deels op hellingen, dus daar heeft het nog enig nut bij het optrekken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Willem » wo 27 jun 2012, 22:14

Peter schreef:Nancy (F) heeft een tussenvorm tussen trolleybus, tram en normale (gelede) bus. Het grootste gedeelte heeft bovenleiding en een iets minder groot gedeelte een geleiderail. De "bus" kan om een tijdelijke versperring heen (op accus denk ik). De geleiderail zorgt dat de "bus" goed aansluit op de perrons en krappe bochten kan maken.
Dat ding is geen succes: er zijn nogal veel ontsporingen (op de stukken waar de geleiderails aanwezig is) en de voertuigen gaan veel minder lang mee dan oorspronkelijk gedacht is. Bovendien weigert de fabrikant nog langer dat soort voertuigen te bouwen. In Caen, waar ze zo'n zelfde systeem hebben, willen ze graag wat extra voertuigen maar dat gaat dus niet meer....

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door simon » wo 27 jun 2012, 22:26

Een trolleybus die wacht bij een halte en weer optrekt veroorzaakt beduidend minder kabaal dan een gewone bus. en dat is gelijk het voornaamste voordeel... Mogelijk ook de emissie. Grootste nadeel zijn de enorme kosten voor aanleg en onderhoud. Daar staat wel weer tegenover dat de bussen een veel langere leeftijdsduur hebben. In Anhem zijn 20 jaar oude bussen in gebruik.

Arnhem heeft nu eenmaal een trolleynetwerk dus dan is het niet gek om dat in stand te laten en mogelijk met kleine stukjes uit te breiden op drukke verbindingen, zoals naar Huissen en Westervoort.

En verder... Hoe vaak komt het voor dat een bus ongepland om moet rijden? Bij een geplande omleiding heeft connexxion voldoende reservematerieel achter de hand om een lijn met dieselmaterieel uit te kunnen voeren. Ik heb een keer meegemaakt dat Connexxion op stel en sprong vervangend materieel moest regelen . Binnen een half uur reden er vervangende bussen op een lternatieve route

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door captain007 » wo 27 jun 2012, 23:02

^^ Ik heb ook gezien dat bij langdurige omleidingen gewoon de bovenleiding wordt omgebouwd, zodat de bus via een andere route kan rijden. Toen bij Winkelcentrum Presikhaaf grootschalige werkzaamheden werden verricht is destijds tijdelijk een bovenleiding over de IJssellaan aangelegd, zodat lijn 5 gewoon kon blijven rijden met trolleybussen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jun 2012, 23:12

simon schreef:Daar staat wel weer tegenover dat de bussen een veel langere leeftijdsduur hebben. In Anhem zijn 20 jaar oude bussen in gebruik.
Ik denk dat dat eerder te maken heeft met de hoge aanschafkosten van nieuwe trolleybussen. Het is veel goedkoper om een wagenpark van dieselbussen te vernieuwen. Terwijl ook dieselbussen lang mee kunnen gaan (enkele jaren geleden reden in Tilburg ook nog stadsbussen van zo'n 20 jaar oud, dus het kan best).

Er zijn gewoon veel minder fabrikanten die trolleybussen maken en de vraag daar naar is ook veel kleiner, dus is het logisch dat trolleybussen duurder in aanschaf en onderhoud zijn.

Plaats reactie