't Wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Forumbeheer
dorpsstraat

't Wel en wee van het OV

Bericht door Forumbeheer » ma 10 sep 2007, 9:23

Hier kan de discussie worden voortgezet.

Via
2x4 autosnelweg

Re: 't Wel en wee van het OV, deel 8.

Bericht door Via » ma 10 sep 2007, 17:50

Ik was vandaag aan het werk onder het viaduct van de A2 over de N279 en de Zuid-Willemsvaart. Toen ik allemaal volle bussen voorbij zag komen op een drukke weg en het nagenoeg lege kanaal ernaast zag liggen begon ik te denken over een soort van waterbus van Veghel (of eventueel Helmond) naar Den Bosch. Zou dat misschien een goed OV-idee zijn? :)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 10 sep 2007, 20:08

In Den Bosch zelf is de vaart nogal smal, en zitten er nogal wat hefbruggen in. Ik vrees dat dat wel voor wat belemmering gaat zorgen (wil je de reistijd enigzins concurrerend houden). Maar desalniettemin wel een interessant idee. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 sep 2007, 20:23

Al het treinverkeer van en naar Utrecht ligt plat.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 10 sep 2007, 20:25

Ik hoop dat het morgenvroeg is opgelost. Heb een weddenschap met een collega die zegt, dat het OV een prima alternatief is. We zullen zien...
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 10 sep 2007, 21:03

Hmm... Mijn collega belt net dat het misschien toch handiger is om morgen met de auto te gaan. En of ie mee mocht rijden. Vooruit dan maar. :D
De autogordel: een band voor het leven.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 10 sep 2007, 21:15

AMSTERDAM - Het treinverkeer rond Utrecht ligt heeft maandagavond ruim een uur compleet stilgelegen. Tussen 19.10 uur en 20.15 uur kampten de sein- en wisselbediening bij Gouda, Woerden en Alphen aan den Rijn met problemen. De storing is deels opgeheven.

Op het verkeersleidingcentrum was het bediensysteem voor seinen en wissels door nog onbekende oorzaak uitgevallen, laat spoorbeheerder ProRail weten.

Reizigers in alle richtingen moesten rekening houden met een vertraging van meer dan een uur. ProRail en de NS adviseerden reizigers station Utrecht te mijden. Om 20.15 was de storing deels opgeheven en kon driekwart van het bediensysteem weer worden bemand. Wel blijven voorlopig minder treinen rijden dan in de dienstregeling staat.

Alleen de treinen naar Woerden rijden nog niet, wat weer gevolgend heeft voor onder meer de intercity's naar Rotterdam en Den Haag. Op de overige trajecten rond Utrecht rijden zogeheten pendelstoptreinen.

Bron nu.nl

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 10 sep 2007, 23:26

Ik moet morgen weer eens naar Breda naar school, en daarnet alvast naar Breda gereisd zodat ik niet zo vroeg op hoef ;)
De route via Utrecht kon ik gelijk vergeten idd :P
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
2x5 autosnelweg

Waalsprinter Nijmegen. Helpt het?

Bericht door waldo79 » do 13 sep 2007, 21:10

Ondanks scepsis hier op het forum (ook van mijn kant) heb ik gebruik gemaakt van de Waalsprinter (Ressen, Ovatonde-Heyendaal v.v.).

Vanaf de A15 wordt je via volgborden op de Waalsprinter geattendeerd. Het concept heeft een eigen afslag vanaf weg 325. Boven aangekomen kun je alleen maar linksaf slaan omdat de weg naar Woonpark Oosterhout nog ontbreekt. Het parkeerterrein zelf ziet er nog onaf uit, maar er staan al wel zo'n 80 auto's geparkeerd. Waarmee ongeveer 60-65% van de plekken gevuld is. Je bent in ieder geval niet de enigste die ervan gebruik maakt. Aangezien ik net was aangekomen nadat een bus was vertrokken moest ik ca. 10 minuten wachten. Ondertussen naar de betaalruimte gelopen om een kaartje te trekken.

Daar kun je, als alles goed werkt, met munt, chip, pin of creditcard betalen. Nu was het elektronisch betalen nog niet ingeschakeld en ik had geen 2 euro los bij. Aangezien men geen wisselgeld had (?), heb ik een vrijkaartje gekregen.

Gezien het feit dat ik om 14.45 uur reisde is mijn tijdwinst nihil. Je moet bij instappen even zeggen waar je wilt uitstappen. Het aantal reizigers wordt geturfd. Na een hobbelig ritje over de vluchtstrook en langs de singels sluiten we toch aan bij de files voor de VRI's op de Heyendaalseweg. Netjes volgens het boekje word ik na 14 minuten afgezet bij mijn uitstaphalte.

Nu terug...de grootste manco is dat de bus door het reguliere stadsverkeer gaat zonder busbaan. Sowieso nooit tijdwinst. Ritje duurt 6 minuten langer dan gepland bij een keertijd van 1 minuut in Ressen. Dit gaat geklaag van chauffeurs opleveren. Plus dat de dienstregeling niet uitvoerbaar is. 14 minuten is in de brede spits te krap gepland. Dat betekent dat de ene keer 2 bussen vlak na elkaar komen en dan weer 20 minuten niets. Op de terugweg blijkt dat reguliere reizigers naar het Valkhofmuseum ook gebruik maken van lijn 325. Voor hen is het winst ten opzichte van de oude situatie. Voorheen werd die verbinding niet aangeboden en je bent sneller dan via het station of met lijn 1.

Al met al: je spaart brandstof en parkeergeld uit. En de reistijd is ten opzichte van overig OV veel sneller. Belangrijk voordeel is dat je rechtstreeks naar je bestemming gaat, Tot merkbare file-reductie zal het niet leiden. Om te winkelen is het wel handig gezien de stop bij het Valkhof.

Een kleine fotoserie:
http://picasaweb.google.com/waldog8/Waalsprinter

Misser is dat Hermes de chipmogelijkheden uit haar bussen heeft verwijderd. Dat was juist een pré.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 15 sep 2007, 0:12

Gisteren (donderdag) stond ik toevallig te wachten op station Nijmegen en kwam deze sticker tegen:

Afbeelding

Op andere stations viel me op dat sporen waren veranderd (soms al langere tijd, vaak door Utrecht CS-perikelen denk ik) en dat NS-medewerkers gek van alle vragen van reizigers werden. Sommigen wisten niet meer naar welk spoor ze reizigers moesten sturen. :?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 15 sep 2007, 14:55

Wesso schreef:Op andere stations viel me op dat sporen waren veranderd (soms al langere tijd, vaak door Utrecht CS-perikelen denk ik) en dat NS-medewerkers gek van alle vragen van reizigers werden. Sommigen wisten niet meer naar welk spoor ze reizigers moesten sturen. :?
Afgelopen zondag is de 4e update van de dienstregeling 2007 ingegaan. Hier en daar spoorwijzigingen en tijden die iets zijn aangepast.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 16 sep 2007, 21:31

Vandaag stond een auto op een overweg tussen Boxmeer en Beugen stil. De machinist zag het op tijd, en kon rustig (weliswaar typhonerend uiteraard) bijna tot stilstand komen, om weer verder te rijden. Aan de ene kant van de overweg bleek wel één boom voor de helft compleet verbogen te zijn geraakt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 sep 2007, 21:32

[/quote]en tijden die iets zijn aangepast.[/quote] En weer zijn er de nodige minuutjes bijgekomen.... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 16 sep 2007, 21:51

^^ Natuurlijk, de NS vervoert geen reizigers hoor, wat denk je wel niet. Punctualiteit daar werkt men voor.

Ik zie het ook vaak op Uitgeest gebeuren. Komt de sneltrein aan dan vertrekt die altijd op tijd, ook als de Sprinter op hetzelfde spoor 1 minuut later aankomt. :neenee:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 17 sep 2007, 11:31

Er bestaat een intern document voor op basis waarvan aansluitingen van vertraagde treinen worden overgenomen. Als jouw aansluiting daar niet in voorkomt mag je van geluk spreken als men blijft wachten :roll:

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 17 sep 2007, 16:19

In België hangt er in de meeste grote stations een lijst van treinen die ingewacht worden, m.a.w. ingecalculeerde wachttijden om aansluitingen te verzekeren ook wanneer er vertragingen zijn bij de aanvoerende treinen. Uiteraard spreken we dan over een aantal minuten, iets wat perfect inhaalbaar is.

Vanzelfspreken zijn er prioriteiten vastgelegd. Zo heeft een L-trein niet dezelfde prioriteit als een IC.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 19 sep 2007, 10:07

waldo79 schreef:Er bestaat een intern document voor op basis waarvan aansluitingen van vertraagde treinen worden overgenomen.
Die lijst bestaat wel, maar ze passen die nauwelijks toe. Er geldt ook nog iets als vertrekpunctualiteit en de meeste conducteurs laten dat zwaarder wegen. Tegenstrijdige richtlijnen dus.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 19 sep 2007, 10:59

Met de relatief hoge frequenties en hoge capaciteitsdruk op stations valt het ergens ook wel te begrijpen. Eén trein die een paar minuten later vertrekt kan een olievlekwerking hebben op een groot gebied.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 19 sep 2007, 11:25

Jeroen schreef:Eén trein die een paar minuten later vertrekt kan een olievlekwerking hebben op een groot gebied.
In dat geval zal deze trein
niet op de aangegeven lijst voorkomen.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 19 sep 2007, 22:17

Misschien dat sommigen van jullie het gelezen hebben; vanavond was er lange tijd geen treinverkeer mogelijk tussen Den Bosch en Oss (en verder geloof ik ook).
Ik kwam mopperend uit mijn 'werk' in Oss om - dacht ik - een trein te pakken die nog zou rijden. Helaas, het leed was al geschied want de trein kwam niet meer.

Geen zin om in de onwetende menigte te blijven wachten. Dit kon nog wel de hele avond duren. Een defecte bovenleiding hoorde ik eerst; later bleek het om zelfmoord te gaan.

Ik wist van het bestaan van bus 152 naar Eindhoven. Naar Den Bosch gaat geen bus. Dat gaat naar Den Bosch toe ging hier dus niet op. :wall:
2 uur lang heb ik me vermaakt in de Arrivabus door af en toe een blik te werpen op een meisje tegenover me en vervolgens de rest van de bus te negeren door een lekker muziekje op te zetten. Eindelijk kwam ik aan in Eindhoven en vond het wel tijd voor een snack.
In de trein maar even bellen met mijn vader. Wat bleek op teletekst; 2 uur na mijn vertrek uit Oss waren eindelijk bussen ingezet door de NS!

Er viel een zucht van verlichting. Het liep beter af dan ik had gedacht. :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 sep 2007, 15:27

Was de dame tegenover je het aankijken waard :puh2:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 20 sep 2007, 16:46

^^ Wat zal ik zeggen. Ze had een beetje de ogen van Marianne Thieme, maar dan iets minder 'wild'. Mooi koppie hoor. ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 sep 2007, 16:59

Wesso schreef:Een defecte bovenleiding hoorde ik eerst; later bleek het om zelfmoord te gaan.
Allebei: een trein had bij Rosmalen de bovenleiding kapot getrokken en vlak daarna was bij Oss-West het ongeval.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 21 sep 2007, 11:59

Ik was met collega's in rotterdam met een bedrijfsuitje. Van Blaak naar Rtd-CS ging nog wel, maar daar aangekomen ging de trein niet verder, omdat er een aanrijding was gebeurd bij Delft. Konden we omreizen via Utrecht.
Ik lag om 00.42 in bed, collega's zelfs pas om half 2 's nachts. Wat een gedoe. :rooie:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 21 sep 2007, 16:09

Met de relatief hoge frequenties en hoge capaciteitsdruk op stations valt het ergens ook wel te begrijpen.
De IC Schiphol -> Utrecht rijdt maar eens per half uur. Naast dat het al een enorme omweg is om van Den Haag via Schiphol naar Utrecht te rijden krijg je dus standaard +29 op Schiphol, wanneer het treinverkeer gestremd is bij bijv. Gouda. Ik zou het beduidend fijner vinden als bijv. de treindienstleiding ingrijpt en de rijtijden van de IC naar Amsterdam aanpast. Eén minuut eerder arriveren op Schiphol is mogelijk aangezien de haltering bij Leiden extreem lang is (3 minuten ofzo). Ook de IC naar Utrecht/Eindhoven kan best één minuut later vertrekken. En dan heb je zomaar een cross-platformaansluiting waar een heleboel reizigers enorm mee geholpen zijn :idea:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 sep 2007, 12:45

mavas schreef:Ik was met collega's in rotterdam met een bedrijfsuitje. Van Blaak naar Rtd-CS ging nog wel, maar daar aangekomen ging de trein niet verder, omdat er een aanrijding was gebeurd bij Delft. Konden we omreizen via Utrecht.
Was de Hofpleinlijn geen optie?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 sep 2007, 12:49

Op zich is via Utrecht omreizen ook geen ramp. Het kost je als je geluk hebt maar een kwartier extra reistijd. Ik doe het zelf ook wel eens ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 22 sep 2007, 14:07

^^ Maak er maar een uur van hoor. Normaal rijdt de sneltrein door zonder 20 minuten te hoeven wachten op Rotterdam (omdat de trein naar utrcht pas om .32 gaat en de sneltrein om .07 aankomt).
Dan komt de trein op Utrecht aan om .12 en vertrekt de trein naar Amsterdam om .10 Een superoverstap van -2 minuten dus... :kwaad:
Dus ook op Utrecht weer een kwartier wachten. En tot overmaat van ramp rijden de treinen 's avonds laat niet allemaal door naar Alkmaar, zodat het ook op Amsterdam weer een kwartier extra wachten is (of op Utrecht centraal weer; de eerste trein naar alkmaar na 23.00 uur gaat om 23.40 of om 23.10 met overstap).

Maar goed, ik moest dus in Haarlem zijn, dan is er dus nog wel een goede aansluiting in Amsterdam. Maar het is echt geen kwartier extra, dat is gel*l.

De Hofpleinlijn heb ik ook geopperd, maar dan moet je wel eerst op hofplein zien te komen, kost ook gauw 15 minute, en dan weet je niet hoe de overstap is op hofplein, 's avonds rijdt de hofpleinlijn minder frequent.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 sep 2007, 18:05

Maar goed, ik moest dus in Haarlem zijn, dan is er dus nog wel een goede aansluiting in Amsterdam. Maar het is echt geen kwartier extra, dat is gel*l.
Sorry: ik bedoelde naar Amsterdam Centraal.Ik heb ergens een briefje liggen met de handigste treinen als ik mijn directe IC gemist heb.
[pakt spoorboekje]
Vanuit Rotterdam naar Amsterdam Centraal rijden de volgende treinen:
.38 Internationale trein. Rechtsstreeks. Reistijd 1:00, echter veelal met vertraging: bij meer dan +10 vertrek uit Rotterdam aankomst minimaal +25...
.29 / .59 Intercity. Rechtstreeks. Reistijd: 1.04
.11 / .41 Sneltrein. Rechtstreeks. Eventueel uitstappen in Sloterdijk. reistijd: 1.04 Sloterdijk 1.11 Centraal
.20 / .50 Sprinter. Rechtstreeks. Via Gouda. Reistijd: 1.17
.02 / .17 /. 32 / .47 Intercity. Via Utrecht. Reistijd inclusief overstap: 1:20 (dus 20 minuten vertraging t.o.v snelste mogelijkheid); wanneer ik die van .59 gemist heb en die van .02 naar Utrecht wel haal is het de snelste optie naar Amsterdam.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 sep 2007, 18:07

Hmm, met de sneltrein kom je ietsje eerder aan in Amsterdam. Maar dat is gebruikelijkerwijs DD-AR en daar zit ik liever alleen in met een eerste klas kaartje...