't Wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: 't Wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 20 dec 2009, 16:43

Bij de HTM ging het vanmorgen niet helemaal goed: http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2. ... 1261316863
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 dec 2009, 20:16

20:26 Rotterdam Centraal HSN , Extra trein
Is dit een extra Fyra vanwege de sneeuwoverlast?

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » zo 20 dec 2009, 21:38

Volgens de mensen van het "opeens had ik het-forum" gaat het om een bug in het systeem van de NS. Ze staan alvast in de dienstregeling omdat ze per 12-4 ook in het weekend gaan rijden en zijn op de verkeerde manier onzichtbaar gemaakt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 dec 2009, 21:40

12-4? Mij hadden ze verteld dat het 1-1 zou zijn. Zal wel weer "vertraagd zijn" :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » zo 20 dec 2009, 22:44

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 21 dec 2009, 19:03

Het reizen vanmorgen was een soort safari. Ik gleed (er lag veel sneeuw) een half uur eerder dan normaal naar de tramhalte, waar een vrouw me tegemoet kwam met de mededeling dat er geen trams waren gekomen. De site van de RET echter had vanmorgen vroeg al aangegeven dat mijn tram juist wel zou rijden.

In de kou (-4,5 met wind) heb ik bijna een half uur staan wachten, en net toen ik besloten had om te gaan lopen naar de metro (fietsen was niet te doen met de gladheid en een dichtbijwonende 'taxi' naam nog niet op), kwam er toch een tram heel stapvoets vanuit Rotterdam aangereden.
De chauffeur gaf aan (het was toen al 6.45) dat dit echt de allereerste tram was van lijn 25. Ik (en de wachtenden met mij) ben maar ingestapt: Het was toch warm, en de tram keert toch bij het eindpunt, dan zit je maar alvast.
3 haltes verder moest de bestuuder toch redelijk plotseling remmen door de sneeuw, en toen schoof de schuifbak vooraan de tram er onderuit, en die was niet meer omhoog te krijgen. De bestuurder gaf maar aan dat het wel mooi was geweest zo, maar hij ging het toch proberen. Aangezien vanmorgen vrijwel nergens trams konden rijden werden alle trams naar Barendrecht gestuurd (vooraan kun je het berichtenverkkeer goed volgen) en zat er al snel een tram achter ons die ook was gekeerd. Die bestuurder heeft geholpen, en uiteindelijk konden we wewer stapvoets naar Rotterdam rijden. Dat ging goed tot op de kruising Beijerlandselaan/2e Rosestraat, daar weer hetzelfde euvel door een noodstop (er reed toch een auto vrij hard door rood...), en daar hebben we uiteindelijk ruim 15 minuten gestaan in een toen al volle tram. De politie heeft het kruispunt maar afgezet maar door de nabijheid van remise Hilledijk kon er snel een legertje RET-ers worden opgetrommeld om mee te helpen.
Uiteindelijk is de tram aan de praat gekregen, en was ik anderhalf uur nadat ik op de tram was ingestapt eindelijk waar ik wezen moest. Overigens hebben we de bestuurder nog een applaus gegeven bij het Wilhelminaplein ;)

Vanmiddag gaat de site al aan dat er geen trams naar Barendrecht reden, gelukkig kon ik met een collega meerijden. En morgenochtend zien we wel verder...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 dec 2009, 19:08

De trams in Amsterdam hadden veel last van verstoringen. Tram 5 en 3 ontspoorden, en door een defecte brug konden tram 10 en 7 niet hun normale route rijden. Door nog onopgehelderde omstandigheden reed tram 17 alleen tussen de rotonde op het Frederik Hendrikplantsoen en het centraal station. De bussen reden wel, maar met vertraging. Het stedelijke OV was verrassend genoeg wel overvol...

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » ma 21 dec 2009, 19:22

In Delft reed echt helemaal niets, geen trams, geen bussen (behalve misschien RET bus 40 en Qbuzz 174, maar die heb ik ook niet gezien). Er reed wel 2x per uur een stoptreintje van Rotterdam naar Leiden en terug. Opvallend genoeg zag ik ook nog een Thalys naar Amsterdam door Delft stuiven rond kwart voor 4. Ik heb ook nog samen met een andere voorbijganger een vastgelopen taxi los geduwd;).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 21 dec 2009, 19:23

Volgens ret.nl ligt het tramverkeer in Rotterdam nu helemaal plat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » ma 21 dec 2009, 19:41

In Delft reden sowieso geen Veolia-bussen omdat die door de sneeuw niet eens uit de stalling konden komen ;) Handig, al die openlucht-stelconplatenstallingen tegenwoordig :shutup:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 21 dec 2009, 23:36

In België zijn er geen grote problemen met het treinverkeer, de meeste treinen kwamen netjes op tijd op hun bestemming aan. Bij het busverkeer waren er her en der wel vertragingen en sneeuwproblemen maar veel bussen reden desalniettemin toch uit.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

simon
autoweg

Bericht door simon » di 22 dec 2009, 8:39

De problemen op het spoor in Nederland ontstaan door een combinatie van ingewikkelde personeelsomlopen, een incapabele verkeersleiding en een infrabeheerder die niet reageert op meldingen.

De Nederlandse railverkeersleiding kan maar beperkt afwijkende treinseries invoeren. Daarvoor ontbreekt simpel de mankracht. Op de knooppunten loopt het vol met materieel en personeel. Er komen meer treinen binnen dan de railverkeersleiding kan laten vertrekken. En als er een treinpad beschikbaar is, moet er nog personeel worden opgetrommeld. Op de niet-knooppunten ontstaat een tekort aan materieel en personeel.

Verder is het in Nederland gebruikelijk dat personeel rouleert van treindienst. Maar, stel nu dat de conducteurs van de IC uit Nijmegen in Utrecht dienst gaan doen op de IC naar Den Haag. De IC uit Nijmegen valt uit. De IC naar Den Haag staat klaar voor vertrek, maar er is geen personeel. Vergt een hoop improvisatievermogen van NS.

Derde probleem: gebrek aan mankracht / geld / interesse om problemen die machinisten signaleren aan te pakken. niet werkende wisselverwarming? Jammer, zolang het wissel het doet komen we niet.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 22 dec 2009, 8:43

Vinny schreef:De trams in Amsterdam hadden veel last van verstoringen. Tram 5 en 3 ontspoorden, en door een defecte brug konden tram 10 en 7 niet hun normale route rijden. Door nog onopgehelderde omstandigheden reed tram 17 alleen tussen de rotonde op het Frederik Hendrikplantsoen en het centraal station. De bussen reden wel, maar met vertraging. Het stedelijke OV was verrassend genoeg wel overvol...
Tram 17 heeft gisteren de hele dag gewoon gereden naar mijn weten....
Ik vind het lovenswaardig hoe het GVB alles zo goed mogelijk heeft weten te laten rijden. Verdient wel een compliment!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 22 dec 2009, 8:50

tsov schreef:In Delft reden sowieso geen Veolia-bussen omdat die door de sneeuw niet eens uit de stalling konden komen
Veoilia heeft het in Haaglanden wel geprobeerd. Ik heb de eerste bus op lijn 30 zien worstelen door de sneeuw. Blijkbaar was dat een soort van testrit en heeft men vervolgens de boel afgeblazen.
simon schreef:Verder is het in Nederland gebruikelijk dat personeel rouleert van treindienst. Maar, stel nu dat de conducteurs van de IC uit Nijmegen in Utrecht dienst gaan doen op de IC naar Den Haag. De IC uit Nijmegen valt uit. De IC naar Den Haag staat klaar voor vertrek, maar er is geen personeel. Vergt een hoop improvisatievermogen van NS.
Dat kan dus heel simpel. Op het moment dat ze op het eindpunt van de trein aankomen melden ze zich op een centraal punt. Vervolgens een soort van first in first out methode: degenen die het langste binnen zijn worden op de eerstvolgende treindienst gezet, welke dat ook moge zijn. Dan heb je in feite alleen het treinrooster nodig.

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 22 dec 2009, 11:02

boe! schreef:degenen die het langste binnen zijn worden op de eerstvolgende treindienst gezet, welke dat ook moge zijn. Dan heb je in feite alleen het treinrooster nodig.
Misschien kan het zo met conducteurs, maar niet met machinisten: die mogen alleen rijden op trajekten waarvoor ze officieel "wegbekendheid" hebben. En per standplaats betreft dat maar een beperkt aantal trajekten.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 22 dec 2009, 11:37

Dan werkt het systeem nog steeds. Dan ga je net zo lang door tot er een machinist is die de route wel kent.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 22 dec 2009, 12:13

ViaHaaren schreef:En ik weet niet of Tilburg West nu hernoemd is naar Tilburg Universiteit. De koersrollen, (digitale) CTA's en verstrekstaten in Eindhoven reppen allemaal nog van Tilburg West. Maarja, ik zal morgen eens kijken als ik toch op West uit moet stappen. ;)
Vandaag in het Brabants Dagblad:
invoering van de naamswijziging was voor deze maand gepland, maar is uitgesteld tot juni volgend jaar.
Dan kan de naamswijziging meegenomen worden met andere, reguliere aanpassingen. Dat scheelt de gemeente en NS gezamenlijk 420.000 euro.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 22 dec 2009, 13:17

Als reden werd gegeven dat op dit moment alle lamellen in de CTA-borden vervangen zouden moeten worden en dat men nu bezig was met uitrol van digitale programmeerbare schermen. Betekent dit dat tegen die tijd dan alle CTA-bakken zijn vervangen door digitale?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 dec 2009, 15:55

Nee, het betekent dat op de CTA bakken nog vele jaren de oude naam van het station te lezen valt... :roll:

Tram 17 heeft gisteren de hele dag gewoon gereden naar mijn weten....
Ik vind het lovenswaardig hoe het GVB alles zo goed mogelijk heeft weten te laten rijden. Verdient wel een compliment!
Ik heb met eigen ogen twee 17's zien keren op FH plantsoen, en met in/uitstappende reizigers. Op zo'n moment weet je niet wat je ziet... (de tram komt er normaal gesproken niet echt in de buurt).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 dec 2009, 17:31

Gisterenavond is de tramdienst weer stilgelegd in Rotterdam, maar vanmorgen reed de tram tot mijn vreugde gewoon op tijd, behalve naar Schiebroek (de helling bij het St. fransiscus Gasthuis kon niet genomen worden), maar vanmiddag reden daar ook weer trams naartoe. Vandaag dus geen problemen gehad met het OV.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 22 dec 2009, 18:23

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2149868/80-procent-treinen-rijdt-woensdag.html]www.nu.nl[/url] (22-12-2009) schreef: '80 procent treinen rijdt woensdag'

UTRECHT - ProRail laat woensdag 80 procent van de treinen weer rijden. Een woordvoerster van de spoorwegbeheerder heeft dat dinsdag gezegd. De afgelopen dagen reed de NS met veel minder treinen. Vanaf woensdag wil ProRail de treinen weer via een vrijwel normale dienstregeling laten rijden. ''Elk uur rijden er dan op de grote trajecten twee stoptreinen en twee intercity's per uur per richting'', aldus de organisatie. Op sommige trajecten rijden wel enkele intercity's minder. ''Zodat eventuele storingen beter kunnen worden opgevangen.''

Verrassingen
Volgens een woordvoerder zetten NS en ProRail alles op alles om die 80 procent te laten rijden. ''We houden goed in de gaten hoe het loopt, hoe het weer is, zodat we niet voor verrassingen komen te staan.'' De woordvoerder zegt dat er maatregelen zijn genomen om problemen met de wissels onder controle te houden. Zo zullen er volgens hem in de nacht van dinsdag op woensdag testritten worden gereden.
Edit moderator CT: Het is niet nodig om on topic nieuwsberichten in een spoiler te zetten.
Oké ;)
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 22 dec 2009, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 dec 2009, 19:33

Langzaamaan komt de dienstverlening van de Eurostar, de Hogesnelheidstrein tussen Londen, Parijs en Brussel weer op gang. Door kortsluiting als gevolg van smeltwater in de kanaaltunnel strandden het afgelopen weekend een aantal treinen. Op dit moment wordt er een gelimiteerde dienst aan de reizigers aangeboden.
Het hele verhaal op de website van de International Herald Tribune:
http://www.nytimes.com/2009/12/23/world ... lobal-home

Nederlandstalig bericht op de website van De Standaard:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 122009_008

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 22 dec 2009, 20:18

Zozo, heel indrukwekkend. Hier in Belgie reed alles zondag al weer nagenoeg normaal, maar in Nederland valt op de navolgende woensdag in de kerstvakantie nog maar 1 van de 5 treinen uit. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 dec 2009, 20:22

Al met al is het natuurlijk een wanprestatie van ProRail en de NS, zij hebben enorm gefaald, Nederland onwaardig.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 22 dec 2009, 20:26

Coen Tunnel schreef:Nederland onwaardig.
Nee hoor, typisch Nederland.
We zijn (mede door ons onderwijssysteem en de gewenste competenties binnen overheid en bedrijven) een land geworden waar goed kunnen lullen en uiterlijk vertoon belangrijker wordt geacht dan werkelijke diepgaande kennis of daadwerkelijk doen. Daar plukken we nu de 'vruchten' van.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 dec 2009, 20:36

Ik las dat de afgelopen 5 dagen maar 15% van de treinen reed gemiddeld. Die Bahn was daar nogal verbaasd over. In Duitsland waren er amper grote problemen. Ik heb ook gelezen dat de NS geen materieel heeft om de wissels schoon te houden, en dus met een auto door de sneeuw moet ploegen om de wissels te bereiken. In Duitsland schijnen ze daar speciaal materieel voor te hebben.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 22 dec 2009, 21:05

Vroeger waren er in Nederland regionale sneeuwploegen. Dit is overbodig (lees: te duur) geacht. Tegenwoordig beschikt ProRail niet meer over speciaal materieel om de rails schoon te maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 dec 2009, 21:29

Er zijn nog steeds sneeuwploegen, in dienst bij de procesaannemers. Ik zal even in een notendop aangeven hoe het wisselonderhoud tijdens de winter wordt uitgevoerd:
Wekelijks voert de aannemer een proefbranding uit om te kijken of de wisselverwarming nog steeds werkt.
Wanner een wissel gestoord raakt dan wordt er een storingsploeg van de aannemer aangestuurd die (contractueel binnen 120 minuten) de storing verholpen heeft.

Ik heb vandaag nog het aantal wisselstoringen geteld, en dat zijn er natuurlijk wel wat, maar het verklaart bij lange na niet waarom 85% van het treinverkeer zou moeten uitvallen. Daarbij wel meegenomen dat wat kritieke wissels (bijv. op de Utrechtboog, de verbindingsboog tussen de lijn Amsterdam - Utrecht en de lijn Schiphol - Lelystad) gestoord zijn geraakt, en dat in principe het treinverkeer tussen Schiphol, Amsterdam en Utrecht behoorlijk in de war kan sturen.

Het aantal uren dat de fysieke infrastructuur niet beschikbaar is als gevolg van een storing, is afgelopen weekend niet eens significant hoger dan in een willekeurig ander weekend van het jaar.

Wat voornamelijk het probleem is, is de logistieke vervolg op de storingen. Als tegelijkertijd Amersfoort en Utrecht eruit liggen, dan krijg je een ophoping van treinen, waarbij het personeel en materieel steeds verder "afdrijft" van de locatie waar ze eigenlijk zouden moeten zijn. Vervolgens moet er handmatig geherpland worden, en dat gaat niet zo makkelijk.
Ik zal een klein voorbeeldje geven:
Treinserie 800 is de intercity Schagen - Maastricht. Stel dat deze trein in Amsterdam aankomt, en dan door zware sneeuval bij Duivendrecht niet verder kan rijden. Het personeel van de trein wordt normaliter vervangen in Utrecht, en in Maastricht rijdt de trein zelf terug naar Amsterdam.
Wanneer de treindienstleider besluit om de trein weer terug naar Alkmaar te laten rijden, dan staat het personeel op de verkeerde plaats, namelijk in Alkmaar in plaats van Utrecht. Echter de reizigers moeten naar Utrecht en verder. Die moeten via een omweg (beste geval via Schiphol, meestal via Den Haag en verder via Gouda of Breda). Het personeel dat eigenlijk in Utrecht had moeten zijn om bijvoorbeeld de IC naar Enschede te rijden is er ook niet. Dat zit namelijk in Alkmaar. En de trein Maastricht - Eindhoven - Amsterdam kan ook niet rijden, omdat de trein op de heenweg gestrand is. Vervolgens moet er een herplanning worden gemaakt. Tussen Schagen en Amsterdam wordt bijvoorbeeld een pendeldienst gereden. Maar dan zit je met personeel op het verkeerde plaats, en treinen die ook overal staan, maar niet op de plek waar het handig is. Dit doet de afdeling Bijsturing, en dat gaat handmatig. Kortom: voor één storing is het prima te doen, twee storingen wordt al wat lastiger, maar met zo'n beetje 20 storingen wordt het wel erg lastig. Vooral omdat een uur later het beeld al weer heel anders kan zijn, zeker storingen als gevolg van weersomstandigheden: het is overal pokkeweer, maar het levert vrij willekeurig storingen op, en als je met de ene klaar bent dan treedt er weer een andere op). Het is dan ook veel makkelijker om na een calamiteit een herplanning te maken, want een calamiteit verplaatst zich (in de regel) niet, en bovendien zijn er vaste scenario's. Bij een incident in de Schipholtunnel worden intercity's omgeleid via Haarlem bijv.
Maar bij sneeuwval is dat dus wat lastiger, en dan gaat het dus al snel helemaal mis: namelijk niemand weet meer waar wat is. En dan kun je niet zo gemakkelijk een planning maken en dan loopt het dus in de soep, zoals we o.m. afgelopen donderdag gezien hebben.

Een echte pasklare oplossing is denk ik niet zo één twee drie voorhanden. Maar de 'sence of urgency' lijkt me nu toch wel echt aanwezig.

Ben ik een beetje duidelijk geweest?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 dec 2009, 21:39

Ah, dus na een calamiteit wordt een herplanning gemaakt? En waarom worden dan trajecten waar geen enkel probleem is niet normaal bediend? Daar lijkt mij geen enkele reden toe. In grote delen van het land nauwelijks sneeuw- en wisselproblemen meer; toch wordt ook daar de treindienst ingekrimpt. In een herplanning had men toch ook op de trajecten die normaal bereden kunnen worden een volledige dienst kunnen inplannen? Het materieel en het personeel is wel beschikbaar... :roll:

Veolia en Syntus konden wel een zo goed als volledige dienstregeling rijden. Het is mij een raadsel waarom dat de NS, op z'n minst op bepaalde trajecten of in bepaalde delen van het land, niet wil. Want het had op sommige plekken zeker gekund.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 dec 2009, 22:00

Dan had men (tijdelijk) het rondje rond de kerk model moeten implementeren. Verder kan ik op je vragen geen antwoord geven... (intern NS: en daar heb ik geen kijkje in de keuken in)