't Wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: 't Wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 22 dec 2009, 22:22

Vinny schreef:Dan had men (tijdelijk) het rondje rond de kerk model moeten implementeren.
Klopt, maar de dienstregeling van de afgelopen dagen was toch net zo goed improviseren? Op deze manier had men een veel betere dienstverlening kunnen bewerkstelligen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 dec 2009, 22:29

De dienstregeling van de afgelopen dagen, schijnt gewoon als optie ingebakken te zijn in de computer ;)
Maar het fijne weet ik er ook niet van. Wel dat er juist een gebrek aan improvisatie was: soms moet je als bijsturing gewoon zeggen: ok, de treindienstleiding en de machinisten kunnen er samen ook wel uitkomen en wij gaan er niet meer tussen zitten. Maar goed, dat is vanuit mijn positie wellicht te eenvoudig geredeneerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 23 dec 2009, 0:04

Telegraaf.nl (22-12-2009) schreef: NS: Politiek heeft boter op ’t hoofd
AMSTERDAM - De politiek “boter op het hoofd” heeft als ze klaagt over de wanprestaties van NS en ProRail tijdens het winterweer. Dat vindt Jacques Huberts, directeur van NS Reizigers. Hij noemt de verontwaardiging in Den Haag “te makkelijk”. De NS kaatst hiermee de bal weer terug naar Den Haag. De politiek heeft nagelaten de nodige investeringen te doen om het vervoer onder deze extreme weersomstandigheden op gang te houden, klaagt de NS.

„We hebben niet kunnen leveren, wat we hadden moeten leveren”, gaf president-directeur Bert Klerk van spoorwegbeheerder ProRail dinsdagavond toe in het televisieprogramma NOVA. Hij wijt dat aan het kwetsbare spoorsysteem in Nederland met 9000 wissels. Door sneeuwval en ijsvorming kon de spoorbeheerder op essentiële plekken de wissels niet meer bedienen. „En als er op een punt iets verkeerd gaat, heeft dat al snel gevolgen voor de rest van de dienstregeling.”

Klerk zei dat ProRail al vier jaar werkt aan het vervangen van de wisselverwarming van gas naar elektrisch. Volgens hem zou er nog eens 45 miljoen euro nodig zijn om alle wissels vorstbestendig te maken. „Maar het is een keuze die de politiek moet maken”, zei hij.
reactie schreef:De NS heeft gelijk. Maar de politiek is ook zo overtuigd van het sprookje dat de aarde opwarmt dat zij geen enkele rekening hoefde te houden met sneeuw en ijs. Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van de OV. Er zou juist subsidie moeten komen op bezit van een auto. Dan kan ik een grotere auto kopen! En stiekum zullen de de milieu liefhebbers wel blij geweest zijn de afgelopen dagen dat er nog auto's zijn.

Ik word ook een beetje moe van dat besluiteloze gewiebel :gelul: :nuts:
Nou ja, liever in een warme auto zitten dan op een propvol station.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 23 dec 2009, 11:56

De Limburger, vandaag:
Tussen de rails

Gans het raderwerk staat stil, als een beetje sneeuw dat wil. Omdat de directie van de NS en ProRail graag op hun eigen, wel functionerende wisselwarmers blijven zitten, laten ze –ter verzachting van het reizigersleed- hun voorlichters rondgaan met lulkoek. Heden de volgende mededelingen:

· Vandaag een gematigd positief reisadvies: (mogelijk) wel rijdende stoptreinen kunnen alle functionerende en de afgelopen eeuw gesloten stations op een traject aandoen.

· Tussen de stations Bunde en Beek-Elsloo moet mogelijk gekluund worden.

· Behalve de sneeuw kan ook de dooi voor problemen zorgen. Met het wegsmelten van het winterse wit komen de gevallen herfstbladeren namelijk weer bloot te liggen.

· In stations met meer dan vijfhonderd gestrande reizigers organiseren de spoorwegbedrijven volkskerstzangen met licht aangepast repertoire, zoals: De reizigertjes lagen bij nachte / Zij lagen bij nacht in ‘t station / Daar hoorden zij d’omroepinstallaties zingen: / Voorlopig geen treinen, let op de berichten.

· Waar de accuratesse van de dienstregeling maandag nog achterlag op landen als Burkina Faso en Malawi, werden die landen gisteren ingehaald. En dan te bedenken dat ze daar niets eens last hebben van sneeuwval.

· Vanwege de zware wissel die de afgelopen dagen is getrokken op de woordvoerders van de NS en ProRail geldt de komende dagen een beperkte voorlichtingsregeling.

· Kerstgedachte: als Jozef en Maria met een NS-trein van Nazareth naar Betlehem hadden moeten reizen, hadden we nu een van de tussenliggende stations onder de kerstboom staan.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 dec 2009, 12:30

^^
Ik had 'm toevallig ook net gelezen. Grappig stukje! :lol:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 23 dec 2009, 13:56

Gisteren in Nova het interview gezien met de directeuren van NS-Reizigers en ProRail. Tenenkrommend... :neenee:

In de ons omringende landen begrijpen ze er niets van. Sterker nog: de Deutsche Bahn heeft aangeboden NS en ProRail te adviseren en te helpen! Ik denk dat ze maar van dat aanbod gebruik moeten maken. In Duitsland (en België, en Frankrijk etc.) reden de treinen voor het overgrote deel normaal en volgens de dienstregeling, ondanks de sneeuw.

Om met het vingertje naar de politiek te wijzen, is wel heel makkelijk, vind ik. Naar mijn mening moeten er koppen rollen binnen de directie en het management van, in ieder geval, ProRail.
Donateur Vereniging Wegenforum

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 23 dec 2009, 14:01

Waar ik mij aan heb geërgerd is dat het negatieve reisadvies alleen een juridische achtergrond bleek te hebben: ze willen claims vermijden. Maar ondertussen heb ik wel extra kosten gemaakt om alsnog op mijn bestemming aan te komen en heb ik twee dagen geen gebruik kunnen maken van mijn OV-kaart. Wie gaat dat vergoeden?

En waarom twee stoptreinen per uur en niet bijvoorbeeld vier? ProRail gaf aan dat wissels in een vaste stand worden gezet. Prima, maar dan maakt het aantal stoptreinen eigenlijk niet uit.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 dec 2009, 14:03

29 december mogen jaarkaarthouders gratis iemand meenemen en 30 december krijgen alle reizigers 40% korting.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 23 dec 2009, 14:05

Daar heb ik dus niets aan. Op 29 december reist dan iemand anders gratis, niet ik en die 40% korting is niet van toepassing als je al een OV-kaart hebt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 dec 2009, 14:06

Het is ook een geste van niets, maar ja. Hadden we anders verwacht van NS?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 23 dec 2009, 14:07

^^
Ach, het is net zoiets als dat weekendje gratis sms-en van Vodafone nadat hun netwerk plat had gelegen.
Alleen leuke geste voor de jeugd, maar alle zakelijke gebruikers hebben er niks aan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 23 dec 2009, 14:10

^^ Daarom ben ik blij dat ik geen mobieltje heb en dat mijn beide ouders nu een auto hebben :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 23 dec 2009, 16:15

Rene schreef:^^Ach, het is net zoiets als dat weekendje gratis sms-en van Vodafone nadat hun netwerk plat had gelegen.
Alleen leuke geste voor de jeugd, maar alle zakelijke gebruikers hebben er niks aan.
Inderdaad. De laatste keer dat de bussen staakten kreeg ik gratis kaartjes. Die kon ik dan gebruiken na afloop van mijn abonnement. Daarbij vergaten ze dat mijn OV-kaart automatisch wordt verlengd en er dus geen periode is waarin ik die kaartjes kan gebruiken. Ik heb de kaartjes maar weggegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 dec 2009, 19:30

· Kerstgedachte: als Jozef en Maria met een NS-trein van Nazareth naar Betlehem hadden moeten reizen, hadden we nu een van de tussenliggende stations onder de kerstboom staan.
Ik heb een aantal jaar geleden een 'modern kerstverhaal' in mijn onderschrift en avatar laten zien. Ook zonder trein een hele prestatie in het Israël van nu... ;)

Ties
autoweg

Bericht door Ties » di 29 dec 2009, 19:35

Ik was zojuist opzoek naar de prijs van een treinkaartje voor de EuroNighttrein naar Kopenhagen. Nshispeed kan me alleen niet verder helpen dan dat de kaartjes "al vanaf €29 per persoon" verkrijgbaar zijn. Ligt het nou aan mij of is die site werkelijk zo triest dat ze geen eens een fatsoenlijke tarieventabel kunnen plaatsen? :shutup:

Weet anders een van jullie de prijs voor de verschillende reisopties?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 29 dec 2009, 20:00

^^ Die site is (zoals de meeste dingen waar de NS bij betrokken is) geen echte hoogvlieger inderdaad. Maar als ik een willekeurige datum (18 mei) selecteer voor Rotterdam -> Kopenhagen, kom ik op een prijs van 29 euro (met nog een binnenlandse reis erbij) en dat kun je dan boeken. Is dat bij jou anders?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 dec 2009, 20:43

Ties schreef:Ik was zojuist opzoek naar de prijs van een treinkaartje voor de EuroNighttrein naar Kopenhagen. Nshispeed kan me alleen niet verder helpen dan dat de kaartjes "al vanaf €29 per persoon" verkrijgbaar zijn. Ligt het nou aan mij of is die site werkelijk zo triest dat ze geen eens een fatsoenlijke tarieventabel kunnen plaatsen? :shutup:

Weet anders een van jullie de prijs voor de verschillende reisopties?
Sparnight per enkele reis p.p. (beperkte beschikbaarheid)
Zitplaats 29
Couchette-6 CNL 49
Couchette-4 CNL 59
Slaaprijtuig T3 CNL 69
Slaaprijtuig Double (CNL) 79
Slaaprijtuig Single (CNL) 139
Slaaprijtuig De Luxe T3 89
Slaaprijtuig De Luxe Double 99
Slaaprijtuig De Luxe Single 189

Overigens is het niet zozeer triest van de NS Hispeed-site; het is meer de veelvoud aan tarieven die er zijn en de verschillende mogelijkheden: Globale prijs (ticket en reservering ineen) met ook nog weer verschillende prijstrappen naar gelang de beschikbaarheid of Normaal ticket + toeslag. Mocht je op de NS-site geen goedkoop tarief meer kunnen boeken, neem dan contact op met de Treinreiswinkel. Zij kunnen als agent van de DB voor de CityNightLine altijd goedkopere tickets uitgeven dan het vol tarief, zo lang er plek is in de trein natuurlijk!

Wat wel triest is van de NS is dat ze de trein naar Kopenhagen, net als die naar Praag, nog steeds een EuroNight noemen. Het is een CityNightLine, een product van de DB. Klein nuanceverschil, maar toch.

Hier kun je bekijken hoe de trein er van binnen uit ziet. De zitplaatsen in de trein naar Kopenhagen zijn gewone stoelen in zespersooncompartimenten, niet erg comfortabel, wel goedkoop. De couchettes zijn standaard: zes ligbanken; je kunt een plek boeken in een compartiment in zespersoonsopstelling of vierpersoonsopstelling (meer ruimte). De slaaprijtuigen zijn van het type Comfortline. De Economy-compartimenten hebben drie echte bedden en een wastafel. Je kunt een bed boeken in een driepersoonscompartiment (T3), maar je kunt ook 'Double' of 'Single' boeken. Bij Double deel je het compartiment met iemand anders, in Single heb je het hele compartiment voor je alleen. De Deluxe-slaapcompartimenten hebben een eigen douche en wc bij het compartiment. Gebruik van beddengoed is bij couchettes en slaapcompartimenten inbegrepen. In slaapcompartimenten krijg je bovendien een ontbijt (bij de prijs inbegrepen).

Voor comfort tegen een redelijke prijs raad ik een zespersoonscouchette aan. De zitplaatsen zijn een echte budgetoptie; je kunt er niet goed op slapen, maar als het budget krap is is het een optie.

Meer hulp nodig? Vraag maar, of stuur een pb. ;)

Ties
autoweg

Bericht door Ties » di 29 dec 2009, 22:07

^^ Voorlopig is er nog niks zeker, maar een aantal vrienden en ik vonden het wel leuk om aanstaande zomervakantie eens op vakantie te gaan. Iemand stelde Zweden voor. Ik vind het zelf wat hoog (of liever gezegd: ver) gegrepen, maar omdat we sowiso ongeveer een idee van de prijzen moeten hebben, zou het wel handig zijn als de NS eens wat informatie op haar site zette, al zijn er tien verschillende tariefklassen. Sterker nog: juist als het tarievensysteem zo ingewikkeld is zou je wat voorlichting verwachten. Maar dat is kennelijk te veel gevraagd :roll:

Maar bedankt voor de tips ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 dec 2009, 22:21

NS Hispeed behandelt de nachttreinen sowieso wat stiefmoederlijk. Het zegt op zich al iets dat ook binnen Nederland de DB de vervoerder is bij die treinen en dat alle plaatsen die geboekt kunnen worden in het Duitse boekingssysteem zitten. NS Hispeed richt zich op haar eigen producten en enkele producten van Railteam-partners: FYRA, IC Berlijn, ICE (International), Beneluxtrein, Thalys, TGV en Eurostar.

Voor dit soort kaartjes is de Treinreiswinkel veel beter. Zweden is overigens helemaal niet zo ver gegrepen. Het Zweedse tariefsysteem werkt als een veiling: wie vroeg boekt heeft de goedkoopste kaartjes. Tussen Kopenhagen en Malmö rijdt elke 20 minuten een trein die er een ruim half uur over doet. Dan ben je al in Zweden.

Wil je heen en terug reizen en eventueel ter plekke ook nog wat rondreizen, dan kun je ook nog een InterRail Global Pass overwegen. Die kost als je jonger dan 26 bent € 159 voor 5 reisdagen naar keuze (flexibel) binnen een periode van 10 dagen, of € 239 voor 10 reisdagen naar keuze (flexibel) binnen een periode van 22 dagen. Je kunt dan zoveel reizen als je wilt. Daar komen dan nog wel de kosten van reserveringen bij (voor de CityNightLine naar Kopenhagen bv. € 4,00 voor een zitplaats of € 20,00 voor een couchette) en voor de reis binnen Nederland van en naar de grens moet je een ticket met 50% korting kopen (maar vanaf Ede-Wageningen is dat slechts € 10,00 retour naar Emmerich Grens). Overigens zijn er in Denemarken verder geen reserveringsplichtige treinen (afgezien van de CityNightLine); in Zweden alleen de X2000-hogesnelheidstreinen (€ 7,00 per trein).

Het is in ieder geval een geweldige belevenis en zeer de moeite waard. En met de trein zie je ook nog eens veel.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 29 dec 2009, 22:53

Coen Tunnel schreef:Sparnight per enkele reis p.p. (beperkte beschikbaarheid)
Vergeet je er dan niet bij te vermelden dat dit vanaf-prijzen zijn? Wanneer de goedkoopste plaatsen vol zijn, begint de volgende tariefladder met 10 euro hoger. Wanneer bv de couchette-6 van 49 uitverkocht is, is de volkgende rpijs dus 59.
Voor comfort tegen een redelijke prijs raad ik een zespersoonscouchette aan.
Serieus?!?! De bedden zijn hard, te kort en te smal en alles maakt geluid in die rijtuigen. En je hebt geen ontbijt en geen persoonlijke wastafel ed. Ik heb er maar 4 uur kunnen slapen, een vriendin van mij helemaal niet.
Dan vond ik de Economy-line 10 keer beter, echt een supercomfort! Voor de volgende vakantie neem ik iig niet meer de couchettes.

@Ties. Kijk ook eens op www.treinreiswinkel.nl. Tip, bestel het gratis treinreiswinkel-boek voor zomer 2010 via de website.
Op de site staan ook complete reizen naar Zweden, of bv alleen de verbindingen daar naartoe. Het is bv mogelijk om met de nachttrein naar Kopenhagen te reizen en daar met de X2000 rechtstreeks door te reizen naar Stockholm. Dan ben je er binnen 24 uur en zie je ook nog eens het prachtige landschap van Denemarken en Zweden.

Overigens is het klimaat in Zuid-Zweden veel warmer dan de meeste mensen verwachten van een land op die hoogte. Door de gebergtes van Noorwegen wordt een hoop regen opgevangen en is het daardoor zeer aangenaam in de zomer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 dec 2009, 23:59

mavas schreef:
Coen Tunnel schreef:Sparnight per enkele reis p.p. (beperkte beschikbaarheid)
Vergeet je er dan niet bij te vermelden dat dit vanaf-prijzen zijn? Wanneer de goedkoopste plaatsen vol zijn, begint de volgende tariefladder met 10 euro hoger. Wanneer bv de couchette-6 van 49 uitverkocht is, is de volkgende rpijs dus 59.
Had ik al gedaan, misschien was het niet zo duidelijk:

Overigens is het niet zozeer triest van de NS Hispeed-site; het is meer de veelvoud aan tarieven die er zijn en de verschillende mogelijkheden: Globale prijs (ticket en reservering ineen) met ook nog weer verschillende prijstrappen naar gelang de beschikbaarheid of Normaal ticket + toeslag. Mocht je op de NS-site geen goedkoop tarief meer kunnen boeken, neem dan contact op met de Treinreiswinkel. Zij kunnen als agent van de DB voor de CityNightLine altijd goedkopere tickets uitgeven dan het vol tarief, zo lang er plek is in de trein natuurlijk!
Serieus?!?! De bedden zijn hard, te kort en te smal en alles maakt geluid in die rijtuigen. En je hebt geen ontbijt en geen persoonlijke wastafel ed. Ik heb er maar 4 uur kunnen slapen, een vriendin van mij helemaal niet.
Dan vond ik de Economy-line 10 keer beter, echt een supercomfort! Voor de volgende vakantie neem ik iig niet meer de couchettes.
Dat is misschien persoonlijk. Okee, de couchettes van CityNightLine zijn vrij hard, maar de maten zijn toch redelijk. Ik ben niet de smalste en met 1,83 meter ook niet de kortste, toch kan ik prima op de onderste couchettes liggen. Je kunt overigens een voorkeur voor de bovenste, middelste of onderste couchette aangeven.

De maten van de couchettes:
Onder: 185 x 67 cm
Midden: 180 x 60 cm
Boven: 175 x 63 cm

In de Comfortlinerijtuigen zijn de middelste en onderste bedden 190 x 75 cm. Het bovenste bed is 200 x 65 cm.

Overigens is T3 minimaal 20 euro duurder dan een zespersoonscouchette.
Dan ben je er binnen 24 uur en zie je ook nog eens het prachtige landschap van Denemarken en Zweden.
Ik ben er met de trein niet geweest, maar met de auto (E4) is het daar vooral bos, bos en bos. Ik ben wel van plan om er nog eens per trein naar toe te reizen, en dan door naar Finland via Luleaa en Haparanda.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 30 dec 2009, 0:46

Aaaah, dit roept goede herinneringen op...

15 jaar geleden heb ik een aardig Scandinavisch rondreisje gemaakt per trein:
  • Nederland - Kopenhagen (nachttrein zitplaats)
  • Kopenhagen - Göteborg
  • paar dagen Göteborg
  • Göteborg - Oslo
  • paar dagen Oslo
  • Oslo - Flåm en Flåm - Bergen
  • Bergen - Oslo (nachttrein couchette) en meteen door naar Stockholm (inclusief een stuk met de bus omdat het spoor in onderhoud was)
  • paar dagen Stockholm
  • Stockholm - Malmö per hogesnelheidstrein
  • paar dagen Malmö
  • Malmö - Kopenhagen (per hovercraft)
  • Kopenhagen - Nederland (nachttrein zitplaats)
Een zitplaats in de nachttrein betekende gewoon een plaatsje op een bank met drie zitplaatsen in een coupé, en hopen dat het rustig genoeg is om te gaan liggen. Dat lukte aardig, maar slapen ging niet geweldig. De bootovertocht Helsingør - Helsingborg vond ik destijds ook een hele belevenis.

De nachttreinreis Bergen-Oslo was in de nacht dat de wintertijd inging. Misschien heeft de trein onderweg een uur stilgestaan, maar we reden op de goede (zomer)vertrektijd weg in Bergen, en stopten op de goede (winder)aankomsttijd in Oslo. Deze rit heb ik vrij goed geslapen. :P
Rij met je hart

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 30 dec 2009, 9:52

Coen Tunnel schreef:De maten van de couchettes:
Onder: 185 x 67 cm
Midden: 180 x 60 cm
Boven: 175 x 63 cm
Dat verklaart het. Ik ben 1.81 en ik sliep bovenin... :? Als het bed al te kort is, dan ga je dus op je zij liggen in de foetushouding, en juist dan kom je met je knieen tegen de rand, waardoor er dus geen mogelijkheid is om normaal te liggen. Al mijn vrienden zijn rond deze lengte dus zouden in theorie maar 2 mensen goed geslapen kunnen hebben, maar iedereen sliep eigenlijk slecht.
In de Comfortlinerijtuigen zijn de middelste en onderste bedden 190 x 75 cm. Het bovenste bed is 200 x 65 cm.
Dat heb ik gemerkt. Wat lag dat ruim zeg.
Overigens is T3 minimaal 20 euro duurder dan een zespersoonscouchette.
Dat maakte mij niet uit, voor echt comfort wil ik best betalen. Ik heb zelfs zo'n T3 in mijn eentje geboekt terug van Milaan naar A'dam ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 30 dec 2009, 14:20

Ik ben al over de 1.90 meter heen, dus dat zal lekker liggen zeg :puh2:
mavas schreef:Dat maakte mij niet uit, voor echt comfort wil ik best betalen.
Ja, ik wil wel betalen voor comfort. Maar geld dat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven, toch? ;)

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » wo 30 dec 2009, 15:49

Gisteren op Rotterdam CS: int trein uit Brussel heeft 10 min vertraging, trein naar Den Haag CS stopt op dit perron maar op de borden staat nog steeds die trein naar Amsterdam. Trein stroomt vol.
Gelukkig was er een oplettende conductrice die de omroeper inseinde. Na het omroepbericht stroomt de halve trein weer leeg naar de andere kant van het perron waar de sneltrein naar AmsterdamCS stond...
Dankzij de conductrice ;)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2010, 1:13

Naar Luxemburg geweest voor oud en nieuw, met de trein.

Heen hadden we donderdagochtend de eerste bus en dus de trein van 06:17 vanuit Zwolle. Op tijd kwamen we aan in Amersfoort, we stapten in de trein naar Utrecht en toen werd omgeroepen dat die niet zou rijden in verband met een brand bij Utrecht Centraal. Verder werd niks omgeroepen en NS-personeel wist ook nog van niks. Op de nieuwe Amersfoortse CTA's stond ook dat de volgende trein naar Utrecht niet zou rijden, maar aangezien onze overstap in Utrecht 28 minuten zou zijn gingen we maar omreizen via Hilversum. We waren op tijd voor de IC richting Amsterdam, stapten uit in Hilversum en konden vrij snel overstappen op de IC naar Utrecht. Die trein kwam op tijd in Utrecht aan en we liepen via de tunnel naar spoor 15. Daar kwam de ICE naar Frankfurt binnen, maar geen trein naar Limburg. Die verscheen ook niet op de borden, en er werd ook niks omgeroepen. Om 07:45 maar naar de stationshal gegaan en daar was de eerstvolgende trein richting Limburg volgens de borden om 08:38. Ook de tussenliggende IC's naar Eindhoven stonden niet vermeld. De stopper naar Breda van 07:43 stond nog wel gereed op spoor 18. Die wilden we dan maar nemen, maar die reed net weg. Intussen stonden in de stationshal veel mensen voor het blauwe bord te wachten en begon men eindelijk met omroepen, maar wat er precies aan de hand was bleef vaag. Van een brand of een brandende trein was ook niks te zien of te merken in, op en rond het station. En in alle richtingen reden wel wat treinen, maar er vielen ook veel uit. Het is vervelend dat er dan geen duidelijke reden wordt opgegeven en dat iets ogenschijnlijk kleins meer dan anderhalf uur lang zo'n impact heeft op het treinverkeer. Het leek bovendien vrij selectief wat wel en wat niet reed.

Uiteindelijk maar om 08:38 de IC naar Maastricht genomen. We hadden een half uur speling ingepland, en toch liep onze aansluiting naar Luik en de aansluiting in Luik naar Luxemburg zo in de soep, omdat er schijnbaar ergens een klein brandje was... :evil: Dus stonden we, aangekomen in Luik, 1 uur en 40 minuten te wachten. We zijn maar wat bij de Quick gaan eten. Het regende in Luik en de stationsbuurt is erg lelijk, dus erg sfeervol was het niet. :lol: Over het station zelf ben ik ook niet echt lyrisch. Het is tochtig, het is niet mooi afgewerkt en het aanbod aan winkeltjes en eetgelegenheden is behoorlijk beperkt. Het station is in mijn ogen ook minder mooi dan station Oriente in Lissabon, wat ook van Calatrava is. De overkapping is wel spectaculair, maar het station vormt totaal geen eenheid met de omgeving, wat het station in Lissabon wel doet.

Omdat de trein naar Luxemburg maar eens in de twee uur rijdt en we die van 11:18 hadden gemist moesten we dus die van 13:18 nemen. De hele rit door de Ardennen regende het. De route kan ik nu wel dromen, ik ben er het afgelopen jaar al veel vaker over gereisd. We kwamen op tijd in Troisvierges aan en normaal gesproken meld ik me in Troisvierges even bij de CFL-conducteur die daar instapt om in de trein het kaartje Troisvierges-Luxemburg te kopen (€ 1,50; internationale SCIC-tarief is voor dat traject € 21,40). Maar nu waren we prima op tijd en ben ik in de drie minuten wachttijd snel naar het loket gelopen en heb twee dagkaarten (€ 4,00 p.p. voor het hele land) gekocht, ook omdat we later op de dag nog meerdere malen van de bus gebruik wilden maken. Snel de dagkaarten afgestempeld en in de trein gestapt voor het laatste uurtje en rond 15:50 kwamen we met een kleine vertraging aan in Luxemburg.

Via internet hadden we een Superior Room in het 5*****-hotel Sofitel Le Grand Ducal geregeld, met werkelijk een magnifiek uitzicht over Luxemburg, de hele oude binnenstad op de rots en de Pétrussevallei en alles er om heen konden we prachtig zien. We zaten zeven hoog, boven ons zat alleen het restaurant nog. De kamer was groot (31 m2), het bed was geweldig, we hadden badjassen en enorme badlakens tot onze beschikking, er was geen bad maar wel een fantastische ruime douche, met een douche in het plafond waardoor het als warme regen voelde, heerlijk... 8-) Een grote flatscreen-tv en een gratis minibar waren natuurlijk ook erg welkom. En 's nachts rond twaalf uur was het uitzicht nog mooier, met al het vuurwerk. Vooral in de binnenstad was prachtig vuurwerk, waarschijnlijk vanaf het Place Guillaume II.

Afbeelding
Vanuit onze hotelkamer

We hebben natuurlijk ook heerlijk geslapen en zijn 's ochtends weer uitgecheckt. Nog even wat gegeten en toen hebben we om 13:15 de trein terug genomen. Ik moest nog weer kaartjes tot Troisvierges kopen en aangezien 1e klasse met een twee-uursbiljet maar € 0,80 cent extra is (totaal dus € 2,30 p.p. voor een uurtje treinen) gingen we 1e klasse reizen tot aan Troisvierges. De compartimenten in de Belgische I6-rijtuigen zijn ruim en de stoelen zitten erg goed. Heerlijk! In Troisvierges naar de 2e klas gegaan, ook daar zoals gewoonlijk I6-compartimentenrijtuigen en er waren veel vrije compartimenten. De trein was heel rustig en we hebben vooral nog veel geslapen in de trein. Bij Angleur werden we wakker, vijf minuten voor aankomst in Luik Guillemins.

Daar moesten we ruim een half uur wachten op de aansluitende stoptrein naar Maastricht, zoals gewoonlijk uitgevoerd met twee klassiekjes (een oude en een gemoderniseerde). Wij zaten in een oud klassiekje en de rit verliep voorspoedig, op tijd in Maastricht aangekomen. Daar stapten we over op de IC naar Utrecht, zoals altijd een VIRM, dit keer zelfs 2 treinstellen, die (net als donderdag) alleen tussen Maastricht en Amsterdam reed. Reizigers van/naar Heerlen moesten in Sittard overstappen. Mag wat mij betreft altijd; de verbinding naar Maastricht is veel belangrijker en het voorkomt het combineren/splitsen in Sittard. Van/naar Heerlen kan dan een pendel-IC rijden.

Maar enfin, we kwamen op tijd aan in Utrecht, waar ik wel wat teleurgesteld was omdat we nog avondeten moesten hebben en er bij de AH To Go niet veel meer te krijgen was, zowel in de stationshal als aan de Jaarbeurszijde. In de AH To Go in de stationshal overigens veel studenten die daar hun ov-studentenreisrecht voor 2010 voor hun chipkaart wilden ophalen bij het automaatje.

Om 19:18 de IC richting Leeuwarden genomen, die zoals altijd op dat tijdstip zon- en feestdagen niet gecombineerd met het Groningen-deel rijdt. We kwamen zonder vertraging aan in Zwolle op spoor 7, ook weer wat nieuws maar wel conform de dienstregeling kwam ik achter, en daarna met de bus weer naar huis. Voor het eerst moest mijn vriendin met haar studenten-ov-chipkaart in- en uitchecken in de bus; dat ging gewoon goed. :) Het formulier 'Geld terug bij vertraging' is ook al ingevuld voor mijn vriendin; zij had een binnenlands kaartje tot aan Maastricht omdat de op nieuwjaarsdag gratis mocht terugreizen met haar weekend-ov. Ze krijgt het hele bedrag vergoed (60 minuten later dan gepland aangekomen in Maastricht). Ik had voor het hele traject een retourtje Zwolle-Troisvierges, een internationaal kaartje en kan dus helaas niet van de Geld terug bij vertraging-regeling gebruik maken. Het zij zo.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 jan 2010, 10:33

Het regende in Luik en de stationsbuurt is erg lelijk
Je hebt een rijtje prachtige huizen aan de achterkant van het station. Daar zitten ook koffietentjes in. Je kunt voor 1,80 een cappuccino Vienneoise krijgen. Een echte aanrader :D
(Ik was er afgelopen zomer ook. Toen was het overigens warm en zonnig)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 02 jan 2010, 13:10

Coen Tunnel schreef:Verder werd niks omgeroepen en NS-personeel wist ook nog van niks. ... Die verscheen ook niet op de borden, en er werd ook niks omgeroepen. ... Intussen stonden in de stationshal veel mensen voor het blauwe bord te wachten en begon men eindelijk met omroepen, maar wat er precies aan de hand was bleef vaag. ... Het is vervelend dat er dan geen duidelijke reden wordt opgegeven en dat iets ogenschijnlijk kleins meer dan anderhalf uur lang zo'n impact heeft op het treinverkeer. Het leek bovendien vrij selectief wat wel en wat niet reed.
Fijn hè, ProRail en communicatie. :roll: Op spoor 12 stond een trein waarin brand was uitgebroken in een schakelkast. Amersfoort-Gouda is dan gestremd (want maakt gebruikt van spoor 12) en spoor 14 zal om veiligheidsredenen niet in gebruik zijn geweest. Dat heeft dan weer invloed op de treinen naar Arnhem/Rhenen/Geldermalsen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 jan 2010, 13:43

Tja het is nou eenmaal zo dat er mensen zijn die beslissingen nemen zonder op de hoogte te zijn van de feitelijke situatie. Dat is de laatste tijd een behoorlijk probleem aan het worden in spoorwegen-land. Er zijn al de nodige incidenten gebeurd. Iemand roept 'BRAND' en dan volgt een alarmprocedure en pas na anderhalf uur komt men er achter dat er geen brand is geweest, alleen dat de wisselverwarming een beetje was gaan roken. Dit gebeurde een paar weken geleden bij Amersfoort. Wellicht dat Boe! zich dat nog kan herinneren...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2010, 15:31

boe! schreef:Fijn hè, ProRail en communicatie. :roll: Op spoor 12 stond een trein waarin brand was uitgebroken in een schakelkast. Amersfoort-Gouda is dan gestremd (want maakt gebruikt van spoor 12) en spoor 14 zal om veiligheidsredenen niet in gebruik zijn geweest. Dat heeft dan weer invloed op de treinen naar Arnhem/Rhenen/Geldermalsen.
De IC's richting Brabant/Limburg vertrekken echter van spoor 15...

Op spoor 12 kon ik overigens ook niks zien. Het leverde mij uiteindelijk wel twee uur vertraging op. :rooie:
Vinny schreef:
Het regende in Luik en de stationsbuurt is erg lelijk
Je hebt een rijtje prachtige huizen aan de achterkant van het station. Daar zitten ook koffietentjes in. Je kunt voor 1,80 een cappuccino Vienneoise krijgen. Een echte aanrader :D
(Ik was er afgelopen zomer ook. Toen was het overigens warm en zonnig)
Ik hou niet van cappucino of welke koffie dan ook. :mrgreen: Welke achterkant van het station bedoel je? Volgens mij is er geen achteruitgang (want het ligt tegen een helling en de A602 loopt er achter langs); links van het station is een grauwe buurt waar dus o.a. de Quick zit waar we wat hebben gegeten, rechts vanuit het station parallel aan de spoorbaan zit de hoerenbuurt met raamprostitutie. Rechtdoor vanuit het station kom je bij de Maas uit.