't Wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: 't Wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 03 jan 2010, 22:25

Ach gossie, dus niet alleen de wisseltjes kunnen niet zo goed tegen kou, ook de treintjes zelf niet? :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 jan 2010, 22:28

Nee de treintjes zelf ook niet. Maar is dat nou echt nieuw voor je? :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » zo 03 jan 2010, 22:30

Dit bevestigt mijn vermoeden dan er vorige keer ook grote materieelproblemen waren, maar dat NS het heeft afgeschoven op Prorail.
Iemand trouwens nog SLT gezien of zijn die ergens met computerproblemen vastgevroren? :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 jan 2010, 22:32

SLT wordt deze winter niet meer ingezet, voorzover ik weet...
En oh ja: de nieuwe Fyra heeft vierkante wielen... :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 03 jan 2010, 22:34

Het is inderdaad nieuw voor mij. Of ik ben het weer vergeten mocht dit eerder hebben gespeeld. Gelukkig ben ik geen regelmatige treinreiziger meer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 03 jan 2010, 22:59

Vinny schreef:Door het winterse weer is er wat meer ICM en VIRM defect. Dat is niet makkelijk met ICK/ICL te rijden. Zeker de Noord-Oost intercity niet...
Je kunt natuurlijk ook wat schuiven met de materieelinzet, door die ICK's in Den Haag - Venlo en Rotterdam - Amersfoort ( - Deventer) in te zetten. Dat was voorheen ook hun inzetgebied...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 jan 2010, 23:35

De keertijden zijn te kort om dat te doen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 03 jan 2010, 23:50

Zijn er niet genoeg locs om bij elke trein voor en achter een loc te zetten?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 jan 2010, 6:19

Vinny schreef:En oh ja: de nieuwe Fyra heeft vierkante wielen... :roll:
Wel goede vering, mag ik hopen voor de passagiers?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 04 jan 2010, 8:19

Dat had ICM-0 ook bij de introductie in 1979...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2010, 11:56

Vinny schreef:Door het winterse weer is er wat meer ICM en VIRM defect. Dat is niet makkelijk met ICK/ICL te rijden. Zeker de Noord-Oost intercity niet...
Kan prima, als je niet gaat splitsen en pendeltreinen laat rijden op de zijtakken zoals die naar Leeuwarden

Overigens reed er vandaag door materieeltekort slechts 1 treinstel DM'90 tussen Zwolle en Kampen. Sinds wanneer heeft de NS een tekort aan DM'90?
Rene schreef:
Dat had ICM-0 ook bij de introductie in 1979...
Die treinstellen waren gebouwd vanaf 1977 en vanaf 1978 in dienst gekomen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2010, 11:57

Wouter N14 schreef:Al dat "overtollige" materieel zal wel uitgeschreven zijn en dus niet meer op de baan op mogen. Hoe kan er nou zo opeens een tekort ontstaan? :dontknow:
Mag gewoon gebruikt worden. ICK is de strategische reserve van NS, op papier. In feite staat het weg te roesten en wordt het gevandaliseerd en in de fik gestoken op een opstelterrein in Nuth. :evil:

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 04 jan 2010, 20:19

Wouter N14 schreef:Zijn er niet genoeg locs om bij elke trein voor en achter een loc te zetten?
Je moet toch weten hoe het 'ombouwen' van een 'trek-trek-trein' in z'n werk gaat, en hoeveel tijd daarin gaat zitten. Je moet de lok die bij aankomst voorop loopt afbouwen en pas dan kun je beginnen met het opbouwen van de voorste loc, omdat je beide stuurstroomsleutels nodig hebt. Het opbouwen is overigens niet zo simpel van: stroomafnemer tegen de draad, rem lossen en rijden. Nee, je moet onder andere de dodeman testen (waarbij dus een snelremming gesimuleerd wordt en je alle lucht in de treinleiding kwijt bent, het duurt weer even voor de zaak op 5 bar zit). Zonder vertraging is de keertijd in Deventer 7 minuten. Dat is voor al die acties die je moet ondernemen wel erg kort.

In Rotterdam wordt je doordeweeks met het probleem gepresenteerd dat de trein uit Deventer keert op de trein richting Leeuwarden (en buiten de spits tussen Utrecht en Zwolle gecombineerd rijdt met de intercity Den Haag-Groningen).
Coen Tunnel schreef:Overigens reed er vandaag door materieeltekort slechts 1 treinstel DM'90 tussen Zwolle en Kampen. Sinds wanneer heeft de NS een tekort aan DM'90?
Als één van de Zwolle-Kampen stellen niet beschikbaar is houdt het snel op. Het overschot aan DM'90 staat bij NedTrain in Hengelo, en niet meer in Zwolle. Zie vanaf daar maar eens in Zwolle te komen. Daarvoor heb je nog een ICM nodig, en daar was nu net een tekort aan.
Coen Tunnel schreef:
Wouter N14 schreef:Al dat "overtollige" materieel zal wel uitgeschreven zijn en dus niet meer op de baan op mogen. Hoe kan er nou zo opeens een tekort ontstaan? :dontknow:
Mag gewoon gebruikt worden.
Dream on, materieel dat tijden terzijde heeft gestaan (uitschrijven doet men overigens niet met materieel) kan niet zomaar weer in dienst gesteld worden. Immers noodzakelijk onderhoud en controles hebben dan niet plaatsgevonden, dus kan de veiligheid niet gewaarborgd worden en als men dat hoort bij de IVW, dan beginnen de handjes alweer te jeuken.
*11-08-2017 L.M.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2010, 20:43

N342 schreef:Als één van de Zwolle-Kampen stellen niet beschikbaar is houdt het snel op. Het overschot aan DM'90 staat bij NedTrain in Hengelo, en niet meer in Zwolle. Zie vanaf daar maar eens in Zwolle te komen. Daarvoor heb je nog een ICM nodig, en daar was nu net een tekort aan.
Dat had niet 's nachts overgebracht kunnen worden? En ik meende dat DM'90 op het hele net tegenwoordig gewoon mag rijden, zolang er maar twee of drie stellen gecombineerd rijden. Alhoewel ik het op Zwolle-Groningen zelfs wel eens met maar één stel heb gezien.
Dream on, materieel dat tijden terzijde heeft gestaan (uitschrijven doet men overigens niet met materieel) kan niet zomaar weer in dienst gesteld worden. Immers noodzakelijk onderhoud en controles hebben dan niet plaatsgevonden, dus kan de veiligheid niet gewaarborgd worden en als men dat hoort bij de IVW, dan beginnen de handjes alweer te jeuken.
Je mag toch verwachten dat NS wel wat materieel als reserve paraat houdt om gelijk in te kunnen zetten als het nodig is?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 04 jan 2010, 20:47

N342 schreef:
Wouter N14 schreef:Zijn er niet genoeg locs om bij elke trein voor en achter een loc te zetten?
Je moet toch weten hoe het 'ombouwen' van een 'trek-trek-trein' in z'n werk gaat, en hoeveel tijd daarin gaat zitten. Je moet de lok die bij aankomst voorop loopt afbouwen en pas dan kun je beginnen met het opbouwen van de voorste loc, omdat je beide stuurstroomsleutels nodig hebt. Het opbouwen is overigens niet zo simpel van: stroomafnemer tegen de draad, rem lossen en rijden. Nee, je moet onder andere de dodeman testen (waarbij dus een snelremming gesimuleerd wordt en je alle lucht in de treinleiding kwijt bent, het duurt weer even voor de zaak op 5 bar zit). Zonder vertraging is de keertijd in Deventer 7 minuten. Dat is voor al die acties die je moet ondernemen wel erg kort.

In Rotterdam wordt je doordeweeks met het probleem gepresenteerd dat de trein uit Deventer keert op de trein richting Leeuwarden (en buiten de spits tussen Utrecht en Zwolle gecombineerd rijdt met de intercity Den Haag-Groningen).
Ik meende dat dit wel eens werd gedaan op de treinen Den Haag - Venlo/Heerlen. Maar goed, dan had je wellicht een langere keertijd.
N342 schreef:
Coen Tunnel schreef:
Mag gewoon gebruikt worden.
Uitschrijven was ook niet het goede woord, maar ik bedoelde inderdaad de toestemming en controles van de IVW.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2010, 20:51

Wouter N14 schreef:Ik meende dat dit wel eens werd gedaan op de treinen Den Haag - Venlo/Heerlen. Maar goed, dan had je wellicht een langere keertijd.
IC Amsterdam-Amersfoort/Deventer tot iets meer dan een jaar geleden ook. Was een mixje van ICL, ICK en Avmz tussen twee locs in.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 04 jan 2010, 20:53

Vergeet niet: het gaat niet om de reiziger, maar om de winst die gemaakt wordt met het vervoeren van reizigers.
En qua kosten is het de goedkoopste oplossing om een aantal treinen te schrappen als er iets is qua weer, materieel o.i.d.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 04 jan 2010, 21:40

Over remproeven:
Handboek machinist, NS schreef: 1.4.4 Kleine remproef
U neemt de kleine remproef bij:

a treinstellen
• als de trein langer dan twee uur opgesteld heeft gestaan;
• na combineren of splitsen;
• bij verandering van de rijrichting;
• aan het begin van de dienst op het beginstation;
• als de treinleiding verbroken is geweest;
• als u de trein niet van uw voorganger hebt overgenomen N.

b trek-duweenheden en trek-trektreinen
• na loc wisselen;
• na uitzetten of bijplaatsen van rijtuigen (niet bij afhaken);
• bij verandering van de rijrichting;
• aan het begin van de dienst op het beginstation;

c getrokken reizigerstreinen
• na loc wisselen;
• na uitzetten of bijplaatsen van rijtuigen (niet bij afhaken);
Kortom; zowel bij treinstellen als trek-trek-treinen dient een remproef te worden uitgevoerd. En ook bij treinstellen moet de machinist de stuurstroom in de ene cabine uitschakelen en in de andere cabine inschakelen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 04 jan 2010, 21:54

Vinny schreef:SLT wordt deze winter niet meer ingezet, voorzover ik weet...
Ik heb inderdaad geen SLT gezien vandaag. Op het traject Utrecht-Den Haag was er een tekort aan VIRM. Op het traject Rotterdam-Gouda-Amsterdam reed 1 treinstel Mat '64, voorheen reed daar DDAR. De IC's Rotterdam-Amersfoort(-Deventer) vielen vandaag dus uit. Toen ik op Gouda stond te wachten op de overgbleven IC van Rotterdam naar Amersfoort kwam er slechts één treinstel binnen rijden. Bomvol natuurlijk!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2010, 22:57

simon schreef:Kortom; zowel bij treinstellen als trek-trek-treinen dient een remproef te worden uitgevoerd. En ook bij treinstellen moet de machinist de stuurstroom in de ene cabine uitschakelen en in de andere cabine inschakelen.
Dus daar kan het verschil 'm niet in zitten... :?

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 05 jan 2010, 8:29

Wouter N14 schreef: Ik meende dat dit wel eens werd gedaan op de treinen Den Haag - Venlo/Heerlen. Maar goed, dan had je wellicht een langere keertijd.
Ik weet niet hoe het in Venlo zat, maar in Den Haag was de keertijd ten tijde van de ICK's 51 minuten. Wel wat anders dan die 7' in Deventer dus.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 05 jan 2010, 10:18

De IC's Utrecht-Nijmegen hebben ook maar zeven minuten keertijd in Arnhem. Aangezien treinen geregeld met 2-3 minuten vertraging binnenlopen en met geen tot 1 minuut vertraging vertrekken, kun je afleiden dat de machinist maar 4-5 minuten nodig heeft voor de hele procedure.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » di 05 jan 2010, 11:46

Maar daar hoeft volgens mij geen loc aan de andere kant gezet te worden.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 05 jan 2010, 14:41

Vandaag was het enigszins behelpen met het OV. Met de trein 5 tot 10 minuten vertraging heen en terug door onder andere defecte bovenleiding tussen Den Haag en Haarlem. Maargoed, ik had er wel rekening mee gehouden dat de trein wat vertraging zou hebben en het viel uiteindelijk ook wel mee.

Erger vond ik de bus vanochtend bij Leiden. Er waren al vrij weinig bussen, waarschijnlijk vanwege gladheid en vervolgens gaat de buschauffeur nog proberen alles te reguleren door alle studenten (wat volgens hem toch wel vlakbij is) te weren uit de bus :shutup: . Al met al duurde het wel 10 minuten lang voordat die bus vertrokken was. Ik kon zelf na 20 minuten een bus in.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 05 jan 2010, 14:58

Timon91 schreef:Maar daar hoeft volgens mij geen loc aan de andere kant gezet te worden.
Waar moet dat dan wel?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 05 jan 2010, 15:09

Ik dacht dat al het rijdend (niet-museum of reserve-reserve) materieel intussen minimaal eenzijdig een bestuurderscabine heeft, waardoor een loc nooit verplaatst hoeft te worden. Wellicht geldt dat niet voor de internationale slaaptreinen of dergelijke exoten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 05 jan 2010, 15:52

Neen, ICK en ICL heeft geen "stuurstand" zoals zo'n bestuurderscabine in vaktaal heet ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jan 2010, 18:51

NS biedt anders wel drie stuurstandrijtuigen met 1e en 2e klasse aan (omgebouwde Silberlingen) die in combinatie met ICK gebruikt kunnen worden.

De IC Berlijn gebruikt trouwens ook geen stuurstanden, daar zal in Hoofddorp de loc wel gewisseld worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 05 jan 2010, 18:58

Ze hebben in Nederland nooit gereden (in reizigersdienst). Ik weet niet of ze zijn toegelaten, en of ze wel 'werken' op het Nederlandse spoorwegnet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jan 2010, 19:15

Technisch zijn ze volgens mij hetzelfde als de stuurstanden die in de RE Venlo-Hamm rijden/reden.