't Wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: 't Wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 26 jan 2010, 18:17

De Erasmusbrug in Rotterdam ging even na half 4 dicht voor alle verkeer vanwege ijsvorming bovenin de top, en ik ga altijd iets later naar huis. Ik trof een enorme chaos aan op de weg (afzettingen en een hoop vastlopend verkeer op Zuid) maar ook in het OV: Slechts tram 23 reed er nog (die kan keren bij de brug), over de rest was niks bekend. Achteraf bleken trams 20 en 25 naar de Maashaven te rijden. Uiteindelijk maar met de metro naar Zuidplein gegaan en daar met de bus naar Barendrecht, waarvan er eentje (er is een kwartierdienst) niet op kwam dagen. Lekker stampen dus :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jan 2010, 11:12

Het onderstaande, wat ik niet uit eerste hand heb, is wel behoorlijk ernstig (mocht het werkelijk zo gebeurd zijn):

Trein vervoerder A valt stil, maar mag niet gesleept worden door een opvolgende trein van vervoerder B :?
martijnmet op somda op 28 januari 2010 schreef:Het was geen Lint, maar een DM'90. En bij mijn weten kan dat echt prima (mechanisch) gekoppeld worden met een VIRM-6 (van NS).
Het treinpersoneel probeerde zelf ook bij de VL (Verkeersleiding) het toch te regelen om hem weg te mogen slepen. Er werd echter verteld dat de VL het niet toestond omdat het een trein van Syntus was. Het treinpersoneel vond het ook raar, maar ze hebben toen maar samen met de VL besloten om terug te gaan naar Ah (Arnhem).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 28 jan 2010, 11:19

Tja, dat krijg je als contractbureaucraten en juristen het voor het zeggen krijgen boven de operationele dienstleiding.
Die angst voor de onderlinge claimcultuur, en het graag willen maskeren van reeds opgelopen eigen vertragingen door simpelweg naar problemen bij de concurrent te kunnen verwijzen spelen hier volgens mij een niet onbelangrijke rol.
De reiziger is uiteraard de dupe van dit soort procedures.

Doet me overigens meteen weer denken aan die machinist van Nedtrain die tijdens de sneeuwpuinhoop omwille van de reizigers een slagje Amsterdam-Utrecht reed. Proceduretje hier, regeltje daar, en het belang van de reiziger dan... ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jan 2010, 11:47

^^Die dieseltreinen kunnen namelijk gesleept worden door elektrisch materieel zoals de VIRM-dubbeldekker. Dat is in het verleden met enige regelmaat planmatig gebeurd :x

simon
autoweg

Bericht door simon » do 28 jan 2010, 12:25

Goederenvervoerders kunnen door de railverkeersleiding worden verplicht de concurrent te helpen. Maar op het moment dat twee vervoerders elkaar vrijwillig helpen, mag dat niet :shutup:

Die NedTrain machinist is eenzelfde verhaal. De man was volledig bevoegd machinist, had zijn bevoegdheid op peil gehouden, evenals zijn wegbekendheid. De machinist was ook nog eens bevoegd om het het betreffende materieel te rijden. Het enige dat ontbrak was jas waar "NS" op stond. Enne, de railverkeersleiding had gewoon toestemming gegeven voor de rit...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 28 jan 2010, 15:21

waldo79 schreef:^^Die dieseltreinen kunnen namelijk gesleept worden door elektrisch materieel zoals de VIRM-dubbeldekker. Dat is in het verleden met enige regelmaat planmatig gebeurd :x
Afslepen is van alle tijden. En het is tegenwoordig nog makkelijker dan vroeger, want er is nu nog maar één genormeerde hoogte voor de Schaku.

In de jaren '80 gebeurde het in Zutphen wel dat een mat '54 stelletje per ongeluk door verkeerde wisselstand de spoorlijn naar Hengelo op reed. Het euvel was snel verholpen: met een DE-II vanuit Zutphen teruggesleept tot onder de draad...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 jan 2010, 16:50

Er werd echter verteld dat de VL het niet toestond omdat het een trein van Syntus was.
VL? Dat is van ProRail, het lijkt me dan ook niet VL maar de Bijsturing (van NS) die moeilijk doet. Die jongens kunnen het niet hebben dat het materieel op de 'verkeerde' plaats terecht komt. Dat verstoort het logistieke proces immers te veel. :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jan 2010, 22:25

^^De Syntustrein zou van zijn plaats raken, niet die van NS. Beide treinen waren afkomstig uit de richting Arnhem :dyn_hyp:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 01 feb 2010, 19:37

Het lijkt er op dat alle problemen met de SLT zijn opgelost. Ik had zojuist 10(!) bakken SLT als stoptrein: een '4-tje' en een '6-je'. Juist die combinatie was tot voor kort onmogelijk zonder storingen.

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 02 feb 2010, 21:55

Rene schreef:
waldo79 schreef:^^Die dieseltreinen kunnen namelijk gesleept worden door elektrisch materieel zoals de VIRM-dubbeldekker. Dat is in het verleden met enige regelmaat planmatig gebeurd :x
Afslepen is van alle tijden. En het is tegenwoordig nog makkelijker dan vroeger, want er is nu nog maar één genormeerde hoogte voor de Schaku.
Je zou inderdaad denken dat het tegenwoordig, met een genormeerde (UIC) hoogte van de koppeling eenvoudiger zou gaan. Jammergenoeg heeft men nu weer Schaku's uitgevonden die niet met elkaar kunnen koppelen. Als je bijvoorbeeld zou proberen een Syntus Lint met een Buffel te koppelen, dan gaat dat niet lukken. Waarom men bij de Lintjes voor een afwijkende koppeling heeft gekozen is me overigens een raadsel, aangezien die dingen in Duitsland met standaard-Schaku, die ook op het overige Nederlandse materieel zit wordt geleverd.

Rene schreef:In de jaren '80 gebeurde het in Zutphen wel dat een mat '54 stelletje per ongeluk door verkeerde wisselstand de spoorlijn naar Hengelo op reed. Het euvel was snel verholpen: met een DE-II vanuit Zutphen teruggesleept tot onder de draad...
Aan de andere kant van die lijn is dat ook wel eens (bijna) fout gegaan, zo is er wel eens een ICM vanaf Hengelo richting Delden gestuurd. Geluk bij een ongeluk is dan dat het baanvak Hengelo-Delden nog een aantal 100'en meters bovenleiding heeft t.b.v. kopmaken van elektrische locs/treinstellen, er was dus geen loc/treinstel nodig om dat zaakje terug richting het perron te trekken.
*11-08-2017 L.M.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 08 feb 2010, 10:13

Verwarde man slaagt erin trein te verplaatsen:
nu.nl schreef: Uitgegeven: 8 februari 2010 09:02
Laatst gewijzigd: 8 februari 2010 09:01

DEN BOSCH - Een verwarde man uit Den Dolder is er zondagochtend vroeg in geslaagd om een trein ongeveer 100 meter te verplaatsen.
De man reed met de lege passagierstrein van perron 4a naar perron 4b. NS-medewerkers hebben de man uit de trein gehaald en aan de politie overgedragen, meldde een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten maandag.

De trein was niet afgesloten zoals hoort, aldus de politie. Het station was vanwege het vroege uur vrijwel verlaten. De politie heeft de verwarde man teruggebracht naar de instelling waar hij woont.
Als je weet hoe je de trein van zijn plaats krijgt is het een vrij simpele handeling, maar een vraag komt in me op: waar heeft dit alles plaatsgevonden?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 08 feb 2010, 10:25

Station Den Bosch, stond vandaag in de krant hier. ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 08 feb 2010, 10:32

Dat vermoedde ik al ;)

evos
verkeersader

Bericht door evos » ma 08 feb 2010, 13:05

Een verwarde treinhobbyist, blijkbaar (en dat is géén pleonasme! :wijsvinger: ).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 feb 2010, 18:04

waldo79 schreef:Verwarde man slaagt erin trein te verplaatsen:
Toen ik vanmorgen de kop las op nu.nl, dacht ik echt aan een vage truc van een illusionist. En dat die trein dus ineens op een ander station zou staan ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 feb 2010, 19:29

Vanavond reed de trein Amersfoort - Amsterdam met volle vaart ter hoogte van station Bussum Zuid ergens over heen. Het gaf een behoorlijke klap, maar de machinist remde niet af en we reden gewoon door. Gelukkig maar: mijn medereizigers dachten aan een gebroken bovenleiding, maar dat was het ook niet, anders zou ik nu nog niet thuis zijn ;)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 08 feb 2010, 19:33

^^
Weer een kaartjesautomaat ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 08 feb 2010, 20:22

^^ De twitterberichten waren afgelopen vrijdag wel aardig: "Man gooit kaartjesautomaat voor trein. Meneer, dat was wel mijn trein!" :lol:

In Delft staat nu een trein stil, vanwege stenengooiende jongelui. Bron: Twitter.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 09 feb 2010, 23:06

Vanochtend reden er geen treinen van en naar Den Bosch vanwege een man in een jurk.
Ach, ik kijk er ook niet meer van op. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 feb 2010, 23:08

Ze moeten die ***Schotten er ook gewoon uitflikkeren. Paspoort afnemen, en hup terug naar het land waar ze vandaan gekomen zijn!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 feb 2010, 7:41

De RET had vanmorgen toch wat problemen met de sneeuw. 2 trams op mijn lijn kwamen niet opdagen (gevolg: een stampvolle tram, inclusief een jengelend kind precies naast mij :evil: ) en wat wisselstoringen, zo las ik op de infopanelen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 10 feb 2010, 14:33

Met de metro ging het ook niet vlekkeloos. Vanochtend op Schiedam-C ongeveer rond 8 uur een defecte metro (wat ik hoorde was defecte remmen). Metro + perron compleet ontruimd en met linten afgezet. Dit zorgde allemaal voor wat drukte en chaos.

Vervolgens was het nog heerlijk proppen in de stoptrein naar Den Haag CS...

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 10 feb 2010, 15:58

Mark schreef:Vervolgens was het nog heerlijk proppen in de stoptrein naar Den Haag CS...
Zo zie je maar, de NS brengt mensen dichter bij elkaar ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 10 feb 2010, 20:04

Vanochtend 20 minuten vertraging omdat mijn aansluiting op Gouda door NS en ProRail vakkundig om zeep werd geholpen (aansluitende trein stond op een ander perron en was daardoor voor iedereen onhaalbaar), vanmiddag 20 minuten vertraging vanwege de sneeuwval rond Amersfoort en bussen die daardoor niet op tijd reden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 feb 2010, 16:50

Hier ben ik nou ondersteboven van:
Afbeelding