Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Rene » di 25 sep 2007, 11:44

Volkskrant (25-9-2007) schreef:'Geschokte' NS geeft BNN aan bij spoorwegpolitie

De NS heeft de makers van het BNN-programma Try before you die aangegeven bij de spoorwegpolitie. In het programma trok BNN-presentatrice Nicolette Kluijver afgelopen zondag aan de noodrem in de trein. De NS is 'geschokt', meldt een woordvoerder. 'Wij laten dit niet over onze kant gaan.' Maar de politie laat weten niet tot vervolging over te gaan. 'Het is strafbaar, maar op het spoor gebeuren dagelijks ernstiger dingen', zegt een woordvoerster.

In Try before you die doen BNN-presentatoren stunts die ze voor hun dood één keer gedaan willen hebben. Kluijver trok aan de noodrem, omdat ze daar, altijd al van droomde. Daarna sprong ze uit de trein en stapte ze in een auto die al klaar stond. De NS vindt dat ze anderen in gevaar heeft gebracht.'Als zo'n trein moet stoppen, vliegen de koffers in het rond. Mensen vallen en breken hun botten.' De NS is boos dat de politie het erbij laat zitten. 'Dit is gedogen. Hierover is het laatste woord nog niet gesproken.' BNN zegt begrip te hebben voor de reactie van de NS.
De politie moet zoiets vervolgen, anders schep je een gigantisch precedent, en kan iedereen straffeloos aan de noodrem gaan hangen.

NS heeft volkomen gelijk.
In de wereld gebeuren dagelijks zoveel ernstiger zaken dan snelheidsovertredingen, zou ik tegen de politie zeggen...
Laatst gewijzigd door Rene op di 24 okt 2017, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Politie weigert noodrem-aangifte NS tegen BNN

Bericht door Hajo » di 25 sep 2007, 11:54

Onbegrijpelijk! :rooie:

Wat mij betreft verhaalt de NS alle schade (vertragingen etc.) op BNN en ontvangt Nicolette een persoonlijke boete van een eurootje of 500! Dit is toch te zot voor woorden! :booooos:

Glenn
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 14:18

Re: Politie weigert noodrem-aangifte NS tegen BNN

Bericht door Glenn » di 25 sep 2007, 13:00

De aangifte is niet geweigerd, er wordt alleen verder niets mee gedaan. Een heel verschil lijkt me.
Maar de politie laat weten niet tot vervolging over te gaan. 'Het is strafbaar, maar op het spoor gebeuren dagelijks ernstiger dingen', zegt een woordvoerster.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Politie weigert noodrem-aangifte NS tegen BNN

Bericht door R4 » di 25 sep 2007, 16:42

Behoort die beslissing niet toe aan het gerecht?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Politie weigert noodrem-aangifte NS tegen BNN

Bericht door Vinny » di 25 sep 2007, 19:07

Je zou de economische schade van de treinvertraging kunnen eisen in een civiele procedure. (Geld terug bij vertragingsregel) Wanneer er een aantal mensen hun aansluitende internationale verbinding of vliegtuig niet hebben kunnen halen wordt dit wel duur ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Jeroen » di 25 sep 2007, 20:47

In Try before you die doen BNN-presentatoren stunts die ze voor hun dood één keer gedaan willen hebben. Kluijver trok aan de noodrem, omdat ze daar, altijd al van droomde.
Los van het feit dat ik dit wel een hele rare wens vind, waarom haal je er dan uberhaupt de TV bij? Juist om in dit geval het incident proberen te verkopen als een 'goed doel' ? Sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door waldo79 » di 25 sep 2007, 22:45

Smakeloze actie. :neenee:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Peter » wo 26 sep 2007, 9:34

De politie hoeft vrijwel niets te doen. Alles is immers al vastgelegd op TV. Het OM moet vervolgen met een aangifte. Moet je alleen nog even nadenken of je de dader of BNN aanklaagt (als opdrachtgever).
Omdat de boete (wat zal ie zijn: 200 Euro ?) voor een TV-maker natuurlijk te verwaarlozen is, is een civiele procedure wellicht beter. Je kunt dan kosten als uitgekeerde vertragingsvergoeding en inzet extra personeel proberen vergoed te krijgen. Bewijzen hoef je weinig, alleen de kosten duidelijk maken (en dat is soms lastig, omdat je eigen personeel in diensttijd geen aanwijsbare extra kosten maakt..)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Palance » wo 26 sep 2007, 9:35

Ook de politie kan aangiften 'filteren', dwz. beslissen of ze ze ernstig genoeg vindt om aan het OM door te spelen. Als ze bij het OM komen beslist de officier van Justitie uiteindelijk over de vervolging. Het filteren bij de politie gebeurt door medewerkers van het OM (politieparketsecretarissen), die bij de politie werken. een soort 'voorportaal' , zeg maar.

Overigens moet dit natuurlijk wel keihard bestraft worden naar mijn mening.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door koef » wo 26 sep 2007, 18:50

de Volkskrant schreef:
Politie gaat BNN-presentator toch aanpakken

De politie stelt na alle media-aandacht van dinsdag alsnog een onderzoek in
naar eventuele strafbaarheid van BNN-presentatrice Nicolette Kluijver. Die
trok zondag in het programma Try before you die in de trein aan de noodrem,
omdat ze daar al lang naar verlangd had. Ook liep ze over het spoor en
beschadigde ze de trein. De NS is woedend en gaat aangifte doen. De politie
zei in eerste instantie tegen de Volkskrant de zaak te willen laten rusten:
`Het is strafbaar, maar op het spoor gebeuren dagelijks ernstiger dingen',
aldus een woordvoerster in een eerste reactie. Nu zegt de politie toch actie
te gaan ondernemen tegen de makers van het programma.

Presentatrice Kluijver kan voor haar daad een boete krijgen. De politie
onderzoekt ook nog of Kluijver te vervolgen is voor het in gevaar brengen
van de treinreizigers.

belmanpoes
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 13:09
Locatie: Kloosterzande
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door belmanpoes » do 27 sep 2007, 15:08

Aha, dus pas na media-aandacht is de politie bereid er iets aan te doen... Fijne instelling. :?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Palance » do 27 sep 2007, 15:09

Dat is een enge ontwikkeling. Ook niet-mediagevoelige zaken moeten worden op- en aangepakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Schenker » do 27 sep 2007, 15:54

Is het een ontwikkeling? Ik denk dat het al heel lang zo werkt. Het zelfde zag je bij programma's als Ook dat nog, kassa, etc. Qua inhoud niet vergelijkbaar, maar wel wordt er pas gereageerd als ergens media aandacht voor is.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat dit niet zonder gevolgen kan blijven.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door kees » do 27 sep 2007, 16:24

Het gaat hier niet alleen om het direct in gevaar brengen van treinreizigers (stel dat mensen net even opstaan en dan voorover vallen tegen een ijzeren punt ofzo), maar omdat er een camera bij is, is er sprake van uitlokking cq, een aanpsoring voor anderen om het ook te doen.
Dat is potentieel nog gevaarlijker en rechtvaardigt strafvervolging.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Palance » vr 28 sep 2007, 9:34

Om maar te zwijgen van de economische schade: Trreinvertragingen, dus geld terugbetalen. Mensen die voor niks staan te wachten, of dermate vertragingen ondervinden dat ze de aansluitingen missen. En het is gewoon strafbaar, punt uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Rene » vr 28 sep 2007, 10:02

Wat voor mij zwaar weegt is dat als ze dit laten gaan zonder vervolging, het heel moeilijk zal worden om in de toekomst noodremtrekkers te vervolgen. Die zullen dan allemaal wijzen naar dit BNN-programma. Kortom: de precedentwerking. Mede daarom moeten zowel BNN als de persoon in kwestie hard worden aangepakt. De persoon de normale strafvervolging plus boete, en BNN laten opdraaien voor alle indirect geleden reizigersschade.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Via » zo 30 sep 2007, 14:16

Maar BNN wordt weer uit belastinggeld gefinancierd. Dus uiteindelijk betalen we het met zijn allen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Palance » zo 30 sep 2007, 14:28

Dat doen we ook aan snelwegen, busbanen, de jacht van het Koninklijk huis, de bezettingen van Irak en Afghanistan, etc.etc.etc. Die boete is daarbij een wel zeer marginaal bedrag :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door SilentScreamer » di 24 okt 2017, 0:01

Sorry dat ik deze 10 jaar oude draad weer activeer, maar er is wel iets wat ik mij af begin te vragen rondom dit incident. Toen ik de trailer voor dit fragment op TV zag (toen ik 16 was) vond ik het al bizar dat een TV-programma dit soort dingen uitzond. Toch kon ik als puber me wel wat bij deze 'stoerdoenerij' voorstellen. Ik heb het fragment niet gezien op TV, maar ik was wel benieuwd. Gelukkig kon ik dit weer terughalen weer YouTube, gezien de huidige tijd:

https://www.youtube.com/watch?v=Vw-h6mWYQjs

Vandaag las ik een blog op de pagina van 'treinmachinist Mike' via zijn Facebookpagina. Hierin beweert hij het volgende.
Wanneer jij aan de noodrem trekt, gaat er bij de machinist een alarmsignaal af én gaat er een lamp knipperen, die aangeeft dat er iemand aan de noodrem heeft getrokken. De Machinist weet nu dat er ‘iets aan de hand is’ in de trein en beslist de Machinist of hij de trein tot stilstand gaat brengen.
Dat geeft bij mij wel de vraag. Moeten de hoofdconducteur en collega's niet eerst besluiten dat het ernstig is? In dit geval lijkt het alsof de trein meteen in remming gaat na het trekken aan het koord. Volgens het blog zou dit niet direct zijn, maar heeft de machinist eerst een moment om aan te trekken. Ik krijg daarmee het gevoel dat BNN dit gescripted heeft, alleen vraag ik me af hoe. Iets klopt er niet aan de video...

Volledig bericht:

https://www.facebook.com/notes/treinmac ... 098643511/

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Mark » di 24 okt 2017, 1:21

Pin mij er niet op vast, maar op moderner materieel (grofweg vanaf de VIRM / DM ‘90 en nieuwer inclusief uitgebreid gereviseerd materieel sindsdien) heeft de machinist de mogelijkheid de noodrem te overbruggen. Dat is hetgeen wat mijnheer schrijft op Facebook. Bij het trekken aan de noodrem wordt deze hoe dan ook in gang gezet, de machinist kan wel ingrijpen en dus de remprocedure overbruggen.

In het filmpje van BNN, wat inmiddels al behoorlijk oud is, zien we DD-AR met een mDDM motorwagen. De kans is groot dat bij dit type het nog niet mogelijk was de noodrem te overbruggen. Zo’n 5 jaar geleden is dit materieel gereviseerd tot het DDZ.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door tsov » di 24 okt 2017, 7:18

Inderdaad, noodremoverbrugging is iets heel recents. Volgens mij hebben de eerste Nederlandse treinen dit pas sinds de ingebruikname van de Groene Harttunnel in de HSL. Bij oudere treinen is een noodrem een heel simpel, mechanisch ding dat de luchtleiding onderbreekt, waardoor de trein direct tot stilstand komt.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door SilentScreamer » di 24 okt 2017, 14:14

Ah dat verklaart wat! Bedankt voor de uitleg.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Peter » di 24 okt 2017, 16:02

Een noodrem zou ook niet meer noodzakelijk moeten zijn als je een goede brand- en rookmelder hebt. Wel een noodoproep als er bijvoorbeeld een steekpartij plaatsvindt of zo of iemand een hartaanval krijgt. Dan kan de machinist de trein stilzetten desnoods bij de eerste plek waar een ambulance kan komen, of elders als de conducteur in een ander treinstel zit. Dat hoeft niet met blokken op de rails (noodstop), omdat dat ook gewonden kan opleveren (en alleen nodig is bij een dreigende aanrijding)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Lekkere Kwal » di 24 okt 2017, 16:25

^^ dat haalt de garantie weg dat de trein zsm stopt, wat het idee is achter een 'rem' in nood. Als er namelijk iets met het voertuig gebeurt waar de machinist het niet merkt dan wil je de mogelijkheid hebben om de trein zo snel mogelijk stil te zetten. Het meest voorkomend zijn reizigers of spullen die tussen de deuren zijn geraakt terwijl de conducteur het niet (goed) zag. Deursensoren kunnen maar ten dele bij helpen, want een hond die uit de deur springt als ze net dicht gaan laat met z'n riem echt de sensoren niet af gaan. Verder heb je nog voertuigen die bij een overgang tegen de trein rijden, of bijvoorbeeld een defect aan de trein dat wordt opgemerkt (wat de ramp bij Eschede had kunnen voorkomen).

Een noodmeldknop is geen gek idee om de conducteur te waarschuwen dat er iets ergs aan de hand is, maar dat dient niet echt hetzelfde doel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Vinny » di 24 okt 2017, 18:14

tsov schreef:Inderdaad, noodremoverbrugging is iets heel recents. Volgens mij hebben de eerste Nederlandse treinen dit pas sinds de ingebruikname van de Groene Harttunnel in de HSL. Bij oudere treinen is een noodrem een heel simpel, mechanisch ding dat de luchtleiding onderbreekt, waardoor de trein direct tot stilstand komt.
Noodremoverbrugging is volgens mij verplicht gesteld in treinen die over de HSL-noord rijden. In Duitsland was het al langer verplicht. Volgens mij is het in Denemarken uitgevonden omdat stilstaan op lange bruggen niet wenselijk wordt geacht - reizigers in nood kunnen niet goed van hulp voorzien worden omdat ambulancepersoneel simpelweg nauwelijks bij de trein kan komen in zulke gevallen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Politie weigert wat met noodremaangifte NS tegen BNN te doen

Bericht door Victor » di 24 okt 2017, 19:20

Aan het filmpje van BNN lijkt op zich niets gescripted, wat je ziet gebeurt ook echt, met de trein die in beeld is door diverse al dan niet verborgen camera's binnen en buiten. Wat dat betreft goed voorbereid, hing alleen nog op de durf van Nicolette om het dan op dat moment ook echt te doen.
Zo'n actie kun je natuurlijk ook niet naderhand nog een keer overdoen om het met extra camerabeelden nog wat completer te maken...

Wat wel grote onzin is zijn de vonken aan de wielen van de trein tijdens het remmen, dat is overduidelijk naderhand als visueel effect toegevoegd.
En het gevaar waar NS en anderen terecht op wijzen zit hem natuurlijk niet in de noodremming op zich, maar in de vluchtactie van Nicolette daarna.

Nog afgezien van de lafheid van het vluchten natuurlijk, als je het doet moet je ook de gevolgen aanvaarden :dyn_hyp:

Plaats reactie