Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Chris » ma 03 mar 2008, 21:16

Ik kan me dat wel voorstellen, ik ken iemand die naar heel veel (20 per maand) concerten gaat, en vaak al voor het einde weg moet omdat ie met de trein is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door waldo79 » di 04 mar 2008, 8:21

20 per maand
Die is vaker bij concerten dan elders :shock:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Jeroen » wo 05 mar 2008, 12:36

^^ Ik heb ook een huisgenoot gehad zo vaak naar concerten ging. Studeerde vrijetijdskunde, hij kreeg er gewoon studiepunten voor...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 05 mar 2008, 19:13

^^ Toen ik een tijd geleden in Breda solliciteerde dacht ik ook wel eens: had ik maar Toerisme gestudeerd. Lekker in de zon liggen = studiepunten verzamelen; en later als je werkt: dan handel je gewoon in zonlicht en verkoop je 'gebakken' lucht ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door mac0162 » wo 05 mar 2008, 22:49

Jij hebt je roeping gemist als je niet bent gaan imagineeren ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 mar 2008, 13:00

De nachttreinverbinding Amsterdam-Wenen zal met ingang van de dienstregeling 2009 alweer verdwijnen. Dat wordt weer Dortmund-Wenen. Ik ben bang dat dat ook het einde is van de verbinding Amsterdam-Milaan.

Reden: te lange reistijd en te late aankomst in Amsterdam en te vroeg vertrek vanuit Amsterdam.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door R4 » wo 19 mar 2008, 16:11

Die lange reistijd zal dan vermoedelijk niet aan Duitsland liggen, waar die treinen tussen de steden aan 200km/u of toch zeker aan maximale snelheid mogen rijden. Waarschijnlijk eerder het voortsukkelen in Nederland. Althans, zo heb ik het toch onlangs gehoord van vrienden die deze trein eens genomen hadden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Riva » wo 19 mar 2008, 16:38

Er is zo onderhand ook geen pijl meer op te trekken. Dan weer een verbinding erbij, een jaar later dezelfde verbinding weer opdoeken... :neenee:
Rainier

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Pino » wo 19 mar 2008, 17:53

R4 schreef:Die lange reistijd zal dan vermoedelijk niet aan Duitsland liggen, waar die treinen tussen de steden aan 200km/u of toch zeker aan maximale snelheid mogen rijden. Waarschijnlijk eerder het voortsukkelen in Nederland.
De grap van nachttreinen is dat je 's avonds niet al te vroeg vertrekt en 's ochtends rond een uur of zeven aankomt. Als je je daaraan houdt, maakt het niet zo heel veel uit hoe hard of zacht een trein nou rijdt. Je ligt toch te slapen, dus daar merk je ook niet zoveel van. Sterker nog, als een trein te hard doorrijdt, zou hij wel eens om vier uur 's nachts op zijn bestemming aan kunnen komen en daar zit de reiziger niet op te wachten.

De nachttreinen van en naar Amsterdam zijn tailor made voor de regio Rhein-Ruhr. Voor de reiziger naar die regio komen de treinen op een ideaal tijdstip aan; voor de reiziger uit die regio vertrekken ze op een ideaal moment. Het verlengen naar Amsterdam betekent eerder vertrekken en later aankomen. Je zit niet meer in het tijdsframe dat van nachttreinen nou juist een praktische manier van reizen maakt. En dus blijven (mogelijke) passagiers ook weg. Betekent denk ik ook dat je voor succesvolle nachttreinen van en naar Nederland niet moet proberen mee te liften op het Duitse systeem, maar een systeem moet opzetten waarmee je vanuit Nederland op de "ideale" tijdstippen vertrekt en ook op de "ideale" tijdstippen in Nederland aankomt. Maar dat zal wel niet rendabel zijn ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 19 mar 2008, 18:31

Je zou die nachttreinen voor 'gewoon' reizigersvervoer naar het Roergebied en evt. Emmerich (dan kun je daar ook weer eens zonder al te veel moeite heen) ook openstellen. De huidige situatie is dat je een treinreservering moet aanschaffen die zo duur is dat het op de relatie Amsterdam - Dortmund niet loont en je beter de ICE kunt nemen. En Emmerich is geen formele uitstaphalte (ik weet niet of de treinen daar nog stoppen, immers er schijnt multi-courant locmaterieel te worden ingezet).
De nachttreinverbinding Amsterdam-Wenen zal met ingang van de dienstregeling 2009 alweer verdwijnen. Dat wordt weer Dortmund-Wenen. Ik ben bang dat dat ook het einde is van de verbinding Amsterdam-Milaan.

Reden: te lange reistijd en te late aankomst in Amsterdam en te vroeg vertrek vanuit Amsterdam.
De reden is een 'niet commercieel aantrekkelijk treinpad'. Persoonlijk lijkt me dat onzin.
[complottheorie aan]
Het schijnt dat NShispeed weer eens één van zijn lagesnelheidstreinen met prioriteit 1 afgehandeld wenst te worden (einde complottheorie)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door waldo79 » do 20 mar 2008, 8:26

Die treinen staan 's nachts in Duitsland 2 uur aan de kant :) Aan de snelheid in Nederland zal het dus zeker niet liggen, R4 :leep:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mar 2008, 10:02

Vinny schreef:Je zou die nachttreinen voor 'gewoon' reizigersvervoer naar het Roergebied en evt. Emmerich (dan kun je daar ook weer eens zonder al te veel moeite heen) ook openstellen. De huidige situatie is dat je een treinreservering moet aanschaffen die zo duur is dat het op de relatie Amsterdam - Dortmund niet loont en je beter de ICE kunt nemen. En Emmerich is geen formele uitstaphalte (ik weet niet of de treinen daar nog stoppen, immers er schijnt multi-courant locmaterieel te worden ingezet).
Emmerich is voor alle nachttreinen vanuit Nederland nog wel een formele instaphalte. De multicourante locs rijden volgens mij nog niet door naar Nederland. Voor gewoon reizigersvervoer is die nachttrein niet interessant.

De treinreservering is bij mijn weten overigens 4 euro in de CNL-zitwagen naar Wenen en 5 euro in de PKP-zitwagen naar Warschau. Dat Emmerich in de dienstregeling geen formele uitstaphalte is wil overigens niet zeggen dat dat in het boekingssysteem ook zo is. Er is natuurlijk wel een aankomsttijd in Emmerich en als dat in het boekingssysteem niet gesperd is door DB is een reservering naar Emmerich mogelijk. Als dat niet mogelijk is, is er nog een optie voor een reservering van Nederland naar Emmerich. Waarschijnlijk heeft zelfs RZhD wel een prijs voor bv. Amsterdam-Emmerich, die hebben voor vrijwel alle relaties waarop hun slaapwagens rijden prijzen in euro's. Dan moet het, als er vrije plekken zijn, in principe voor vertrek bij de RZhD-provodnik mogelijk zijn om een reservering Amsterdam-Emmerich te kopen. Ik heb nog een interessant documentje van de RZhD uit 2005/2006, toen de Jan Kiepura nog doorreed naar Brussel. Prijs voor een reservering in T3 in het Russiche rijtuig tussen Keulen en Brussel of omgekeerd was toen bijvoorbeeld 7 euro.
Pino schreef:De grap van nachttreinen is dat je 's avonds niet al te vroeg vertrekt en 's ochtends rond een uur of zeven aankomt. Als je je daaraan houdt, maakt het niet zo heel veel uit hoe hard of zacht een trein nou rijdt. Je ligt toch te slapen, dus daar merk je ook niet zoveel van. Sterker nog, als een trein te hard doorrijdt, zou hij wel eens om vier uur 's nachts op zijn bestemming aan kunnen komen en daar zit de reiziger niet op te wachten.
Dat is niet altijd mogelijk. De nachttrein naar Lissabon vertrekt bijvoorbeeld om 22:00 uit Irún en komt om 11:00 aan in Lissabon. Terug vertrekt de trein om 16:00 uit Lissabon en komt om 07:00 in Hendaye aan. Dit alles om een fatsoenlijke TGV-aansluiting naar Parijs te kunnen bieden. Overigens is acht uur 's ochtends voor de meeste mensen een nog beter aankomsttijdstip. De trein vanuit Wenen en Milaan komt echter om 12:30 aan in Amsterdam, waardoor je uren sneller bent als je 's ochtends in alle vroegte op Frankfurt Hbf overstapt op de ICE naar Nederland.
De nachttreinen van en naar Amsterdam zijn tailor made voor de regio Rhein-Ruhr. Voor de reiziger naar die regio komen de treinen op een ideaal tijdstip aan; voor de reiziger uit die regio vertrekken ze op een ideaal moment. Het verlengen naar Amsterdam betekent eerder vertrekken en later aankomen.
DB wilde het zelf, omdat men verwachtte meer reizigers te kunnen trekken door de treinen naar Amsterdam te verlengen. Overigens speelt dit probleem alleen bij de nachttreinen van Amsterdam naar Wenen/Milaan v.v. De nachttreinen vanuit Zürich/München en vanuit Moskou/Warschau/Kopenhagen/Praag komen wel vroeg genoeg aan in Nederland en vertrekken ook niet te vroeg uit Nederland.
Je zit niet meer in het tijdsframe dat van nachttreinen nou juist een praktische manier van reizen maakt. En dus blijven (mogelijke) passagiers ook weg. Betekent denk ik ook dat je voor succesvolle nachttreinen van en naar Nederland niet moet proberen mee te liften op het Duitse systeem, maar een systeem moet opzetten waarmee je vanuit Nederland op de "ideale" tijdstippen vertrekt en ook op de "ideale" tijdstippen in Nederland aankomt. Maar dat zal wel niet rendabel zijn ...
Nou ja, er zou al wat aan de reistijd gedaan kunnen worden door de trein in Duitsland wat te versnellen. Maar de toekomst ligt denk ik eerder in een ICE-aansluiting van/naar het Roergebied.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door kees » do 20 mar 2008, 12:31

Ik ben afgelopen weekend weer naar Amsterdam geweest.
En ik baalde als een gruwelijke stekker.
Ik had de stoptrein van 0.30 u vanuit A'dam Muiderpoort. Ik kom dan om 8 of 9 over 1 aan op Utrecht Centraal.
Daar heb ik een uur ( :rooie: :kwaad: :wall: ) moeten wachten voordat de nachtnettrein naar 's-Hertogenbosch vertrok.
Trouwens, op de vertrekstaten stond 4 minuten over het hele uur, op de informatieborden stond echter consequent de tijd van 8 minuten over het hele uur.

Ik snap dus niet:
- waarom de nachtnettrein niet wacht op een stoptrein, een van de weinige zo niet de enige niet-nachtnettrein die er toen nog reed?
- waarom er verschil zit tussen de vertrekstaat en de informatieborden zonder dat dat als vertraging staat vermeld?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mar 2008, 14:45

Volgens dienstregeling vertrekt de Sprinter om 00:30 vanaf Muiderpoort en komt-ie om 01:07 aan in Utrecht Centraal. Ja, dan mis je net de verbinding met het nachtnet naar Den Bosch. Dat is namelijk geen officiële overstap.

Net zoiets is het verhaal van de stoptrein van Zwolle naar Utrecht. Al jaren komt die trein standaard aan in Utrecht op het moment dat de nachtnettrein naar Amsterdam vertrekt. Anders had je vanaf Zwolle nog een goede extra late verbinding naar de Randstad gehad.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » do 20 mar 2008, 15:05

Coen Tunnel schreef:Emmerich is voor alle nachttreinen vanuit Nederland nog wel een formele instaphalte. De multicourante locs rijden volgens mij nog niet door naar Nederland.
Ik zie dat er nu zwarte 'City Night Line' locs zijn. Die trekken de nachttreinen, die ik voor mijn neus zie rangeren. Het lijkt me dat ze multi-courant zijn (TRAXX) maar ik weet het niet helemaal zeker.
Voor gewoon reizigersvervoer is die nachttrein niet interessant.
Als je gewoon met een kaartje Amsterdam - Arnhem of Amsterdam - Roergebied met deze trein gebruik kan maken zie ik niet in waarom deze niet interessant is. Hij rijdt nou ook niet op heel rare tijden het traject.
De treinreservering is bij mijn weten overigens 4 euro in de CNL-zitwagen naar Wenen en 5 euro in de PKP-zitwagen naar Warschau.
Vroeger was dat 9,90 euro. Ik heb dat niet geverifieerd of dat nog steeds zo is. Ik heb in het kader van Rondje Nederland een aantal jaar geleden uit pogen te zoeken of je Amsterdam - Emmerich kon 'doen' met de CNL. Dat kon alleen met een eigen kaartje Amsterdam - Emmerich + de reserveringstoeslag voor een 'ruststoel'; waarmee de reservering overigens tot Stuttgart zou gelden.
Pino schreef:De grap van nachttreinen is dat je 's avonds niet al te vroeg vertrekt en 's ochtends rond een uur of zeven aankomt. Als je je daaraan houdt, maakt het niet zo heel veel uit hoe hard of zacht een trein nou rijdt. Je ligt toch te slapen, dus daar merk je ook niet zoveel van. Sterker nog, als een trein te hard doorrijdt, zou hij wel eens om vier uur 's nachts op zijn bestemming aan kunnen komen en daar zit de reiziger niet op te wachten.
Het voordeel van nachttreinen zijn dat je reist tijdens je slaap. Dat is behoorlijk wat efficienter dan een dagtrein waar je uren lang 'niets doet'. Een nachttrein kan dus best een beetje trager zijn dan normaal; maar het moet niet zo erg worden dat je net zo goed met dagtreinen kunt reizen (de nachttrein Amsterdam - Parijs is ook afgeschaft nadat de HSL er te kort over ging doen om nog een zinvolle nachttrein te laten rijden). Overigens de trein naar Moskou is meerdere dagen en nachten onderweg dus ook dat is niet heel relevant.
Coen Tunnel schreef:DB wilde het zelf, omdat men verwachtte meer reizigers te kunnen trekken door de treinen naar Amsterdam te verlengen. Overigens speelt dit probleem alleen bij de nachttreinen van Amsterdam naar Wenen/Milaan v.v. De nachttreinen vanuit Zürich/München en vanuit Moskou/Warschau/Kopenhagen/Praag komen wel vroeg genoeg aan in Nederland en vertrekken ook niet te vroeg uit Nederland.
De DB wil graag een treinpad van een uur eerder blijkt dus uit een - in mijn ogen onbetrouwbare - bron. Deze trein wordt dus vermoedelijk opgeheven.
Je zit niet meer in het tijdsframe dat van nachttreinen nou juist een praktische manier van reizen maakt. En dus blijven (mogelijke) passagiers ook weg. Betekent denk ik ook dat je voor succesvolle nachttreinen van en naar Nederland niet moet proberen mee te liften op het Duitse systeem, maar een systeem moet opzetten waarmee je vanuit Nederland op de "ideale" tijdstippen vertrekt en ook op de "ideale" tijdstippen in Nederland aankomt. Maar dat zal wel niet rendabel zijn ...
De hoofdreden dat de passagiers wegblijven komt door een gebrekkige marketing, een gebrekkige kaartverkoop, een onduidelijke tariefstructuur, en het feit dat het voor mensen die slechts een deel van het traject afleggen moeilijk wordt gemaakt om een treinreservering te doen (Amsterdam - Roergebied wordt actief door de NS in de ICE geduwd, omdat Hispeed natuurlijk deze verbinding mede-exploiteert, en de CNL in feite een concurrent is), Op de CTA bakken staat het Roergebied niet eens als optionele bestemming :shock:
Als de nachttreinen ook open zouden staan voor kortere reizen zal het aantal lege plekken vanzelf afnemen. Overigens geldt het bovenstaande ook voor de Thalys. Frankrijk is veel verder: daar kun je gemakkelijk reserveringswijzigingen doorvoeren bij de ticketautomaat en is het veel makkelijker om last-minutes te kopen in geval van beschikbaarheid.
Kees schreef:Ik snap dus niet:
- waarom de nachtnettrein niet wacht op een stoptrein, een van de weinige zo niet de enige niet-nachtnettrein die er toen nog reed?
- waarom er verschil zit tussen de vertrekstaat en de informatieborden zonder dat dat als vertraging staat vermeld?
De nachtnettrein zal waarschijnlijk geen officiele aansluiting bieden vanuit de stoptrein uit de richting Amsterdam Muiderpoort. De laatste stoptrein wordt gezien als de laatste trein in een keten (en wacht zelf dus bijvoorbeeld vaak wel op de laatste IC of een stoptrein op een andere richting) en niet zozeer als de eerste trein in een keten. Het nachtnet wordt namelijk gezien als een geheel op zichzelf staand netwerk (dat daarnaast betaald wordt door de provincie Noord-Brabant). Verder zijn planmatige werkzaamheden waarschijnlijk de reden dat de nachttrrein eerder uit Utrecht vertrekt en later in 's Hertogenbosch aankomt. Op http://www.ns.nl staat wel een vertrek van x.04 aangegeven. En op de vertrekstaten staat ook x.04 behalve die van 3 uur. Die vertrekt op donderdagnacht om 3.14 ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mar 2008, 15:35

Vinny schreef:
Coen Tunnel schreef:Emmerich is voor alle nachttreinen vanuit Nederland nog wel een formele instaphalte. De multicourante locs rijden volgens mij nog niet door naar Nederland.
Ik zie dat er nu zwarte 'City Night Line' locs zijn. Die trekken de nachttreinen, die ik voor mijn neus zie rangeren. Het lijkt me dat ze multi-courant zijn (TRAXX) maar ik weet het niet helemaal zeker.
Voor gewoon reizigersvervoer is die nachttrein niet interessant.
Als je gewoon met een kaartje Amsterdam - Arnhem of Amsterdam - Roergebied met deze trein gebruik kan maken zie ik niet in waarom deze niet interessant is. Hij rijdt nou ook niet op heel rare tijden het traject.
Vlak voor een van die nachttreinen vertrekt nog een ICE naar het Roergebied. Daarnaast is er elk uur een Roergebied-verbinding via Eindhoven-Venlo. Met een traject waar drie keer per dag een trein rijdt vlak achter elkaar trek je niet veel reizigers.
De treinreservering is bij mijn weten overigens 4 euro in de CNL-zitwagen naar Wenen en 5 euro in de PKP-zitwagen naar Warschau.
Vroeger was dat 9,90 euro. Ik heb dat niet geverifieerd of dat nog steeds zo is. Ik heb in het kader van Rondje Nederland een aantal jaar geleden uit pogen te zoeken of je Amsterdam - Emmerich kon 'doen' met de CNL. Dat kon alleen met een eigen kaartje Amsterdam - Emmerich + de reserveringstoeslag voor een 'ruststoel'; waarmee de reservering overigens tot Stuttgart zou gelden.
In de CNL Donau Kurier zitten twee soorten zitrijtuig: naast de Ruhesessel Großraumwagen (het open rijtuig met slaapstoelen) ook nog een gewone Abteilwagen (rijtuig met standaard zespersoons zitcompartimenten). De 4 euro toeslag is voor de Abteilwagen, de Großraumwagen kost 10 euro toeslag. In de CNL naar München/Zürich zit alleen een Großraumwagen en een reservering is voor minimaal tot aan Stuttgart/Karlsruhe. In de CNL naar Praag en Kopenhagen ook, maar daar is dus nog het EN-Jan Kiepura-zitrijtuig van de PKP met slaapstoelen en daarvoor kost een reservering 5 euro. Mocht daar geen reservering tot aan Emmerich mogelijk zijn, dan is de reservering voor minimaal tot aan Berlin Hbf. Officieel is het nog steeds niet, want Emmerich is in de dienstregeling geen uitstapstation. In de praktijk zal het geen probleem zijn, mocht je zo'n kaartencombinatie hebben. Misschien eens een keer proberen, mijn neef woont vlakbij Emmerich. :)
Het voordeel van nachttreinen zijn dat je reist tijdens je slaap. Dat is behoorlijk wat efficienter dan een dagtrein waar je uren lang 'niets doet'. Een nachttrein kan dus best een beetje trager zijn dan normaal; maar het moet niet zo erg worden dat je net zo goed met dagtreinen kunt reizen (de nachttrein Amsterdam - Parijs is ook afgeschaft nadat de HSL er te kort over ging doen om nog een zinvolle nachttrein te laten rijden).
De nachttrein naar Parijs heeft nog tot 2005 gereden. Toen reed de Thalys al ongeveer tien jaar en was in die tien jaar niet ineens een stuk sneller geworden. Overigens stond die nachttrein 's nachts twee uur stil in Aulnoye-Aymeries om de reis maar lang genoeg te laten duren.

Daarnaast zijn er in het buitenland genoeg korte trajecten met nachttreinen. Ik heb zelf eens de nachttrein van Athene naar Thessaloniki genomen, in een couchette, maar met vertrek om 22:55 en aankomst al om 05:29 is dat nou niet echt superfijn.
Overigens de trein naar Moskou is meerdere dagen en nachten onderweg dus ook dat is niet heel relevant.
Twee nachten en één hele dag, dus dat valt ook mee. Het kan overigens ook met één nacht: 's ochtends naar Berlijn vertrekken, 's middags even na 15:00 de Moskva Express nemen en je bent de volgende dag om half negen 's avonds in de Russische hoofdstad. Dan duurt de reis maar één nacht. Maar dat is met een overstap.
De DB wil graag een treinpad van een uur eerder blijkt dus uit een - in mijn ogen onbetrouwbare - bron. Deze trein wordt dus vermoedelijk opgeheven.
Het wordt weer zoals vorig jaar: Dortmund-Wenen/Milaan.
De hoofdreden dat de passagiers wegblijven komt door een gebrekkige marketing, een gebrekkige kaartverkoop, een onduidelijke tariefstructuur, en het feit dat het voor mensen die slechts een deel van het traject afleggen moeilijk wordt gemaakt om een treinreservering te doen (Amsterdam - Roergebied wordt actief door de NS in de ICE geduwd, omdat Hispeed natuurlijk deze verbinding mede-exploiteert, en de CNL in feite een concurrent is), Op de CTA bakken staat het Roergebied niet eens als optionele bestemming :shock:
Je moet niet continu uitstappers in een nachttrein hebben. Bovendien denk ik niet dat er zoveel extra reizigers bij zouden komen.
Als de nachttreinen ook open zouden staan voor kortere reizen zal het aantal lege plekken vanzelf afnemen. Overigens geldt het bovenstaande ook voor de Thalys. Frankrijk is veel verder: daar kun je gemakkelijk reserveringswijzigingen doorvoeren bij de ticketautomaat en is het veel makkelijker om last-minutes te kopen in geval van beschikbaarheid.
Mee eens. Het is idioot dat ik geen Thalys-kaartje of reservering voor bv. de IC Berlijn bij een NS-kaartautomaat kan halen. In Portugal kan bijvoorbeeld wel. In Duitsland kan de kaartautomaat zelfs reserveringen voor Russische binnenlandse treinen afdrukken. Daarnaast is het idioot dat er geen reseveringsmogelijkheid (of reserveringsplicht) voor de Beneluxtrein is. Dat zou een hoop binnenlandse reizigers de trein uit jagen en de overvolle treinen deels kunnen voorkomen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mar 2008, 18:16

Ook België gaat haar nachttrein kwijtraken. De nachttrein van Parijs via Brussel en Luik naar Hamburg en Berlijn gaat straks via Metz rijden. NMBS vraagt te veel en de trein loopt in België te vaak vertraging op. De dienstregelingwijziging schijnt al in juni te zijn en er zouden dan vele veranderingen op stapel staan voor het Europese nachtverkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » do 20 mar 2008, 18:26

Coen Tunnel schreef:Vlak voor een van die nachttreinen vertrekt nog een ICE naar het Roergebied. Daarnaast is er elk uur een Roergebied-verbinding via Eindhoven-Venlo. Met een traject waar drie keer per dag een trein rijdt vlak achter elkaar trek je niet veel reizigers.
Ging mij om dgl. 2009. ProRail biedt in principe elk uur (elke twee uur) een Internationaal Reizigerstreinpad aan op de verbinding Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Zevenaar Grens. Het zou mooi zijn als de nachttreinen in de late avond (heen) en in de vroege ochtend (terug) de ICE verbindingen zouden aanvullen.
In de CNL Donau Kurier zitten twee soorten zitrijtuig: naast de Ruhesessel Großraumwagen (het open rijtuig met slaapstoelen) ook nog een gewone Abteilwagen (rijtuig met standaard zespersoons zitcompartimenten). De 4 euro toeslag is voor de Abteilwagen, de Großraumwagen kost 10 euro toeslag. In de CNL naar München/Zürich zit alleen een Großraumwagen en een reservering is voor minimaal tot aan Stuttgart/Karlsruhe. In de CNL naar Praag en Kopenhagen ook, maar daar is dus nog het EN-Jan Kiepura-zitrijtuig van de PKP met slaapstoelen en daarvoor kost een reservering 5 euro. Mocht daar geen reservering tot aan Emmerich mogelijk zijn, dan is de reservering voor minimaal tot aan Berlin Hbf. Officieel is het nog steeds niet, want Emmerich is in de dienstregeling geen uitstapstation. In de praktijk zal het geen probleem zijn, mocht je zo'n kaartencombinatie hebben. Misschien eens een keer proberen, mijn neef woont vlakbij Emmerich. :)
Uiterst omslachtig. Dat bedoel ik dus met de klantonvriendelijke benadering en elke trein heeft kennelijk zijn eigen regels. Lekker duidelijk weer.. :?
Daarnaast is Emmerich vanuit Nederland alleen maar rechtstreeks te bereiken met de genoemde nachttrein. Het is dan raar dat het formeel geen uitstapstation is...
De nachttrein naar Parijs heeft nog tot 2005 gereden. Toen reed de Thalys al ongeveer tien jaar en was in die tien jaar niet ineens een stuk sneller geworden. Overigens stond die nachttrein 's nachts twee uur stil in Aulnoye-Aymeries om de reis maar lang genoeg te laten duren.
De verbinding is verworden een krioelsel van drugsverslaafde en overige vage figuren; omdat de 'normale' passagiers inmiddels allemaal de overstap naar de Thalys hadden gemaakt zo heb ik me laten vertellen door iemand die in 2003 nog met dat ding meereed.
Daarnaast zijn er in het buitenland genoeg korte trajecten met nachttreinen. Ik heb zelf eens de nachttrein van Athene naar Thessaloniki genomen, in een couchette, maar met vertrek om 22:55 en aankomst al om 05:29 is dat nou niet echt superfijn.
Vertel mij wat. Ik ben mijn nachttreincarriere begonnen met Berlijn - Wroclaw. Planmatige aankomst 03:30, reëele aankomst 03:00. Daarnaast fungeert dat geval in Polen als normale intercity dus dan kun je niet echt slapen (je moet constant op je spullen letten).
Het wordt weer zoals vorig jaar: Dortmund-Wenen/Milaan.
Dat zeg je met grote stelligheid, maar behalve een forumpost op het Oostenrijkse spoorforum ben ik nog geen officiële bevestiging tegengekomen. Ik zou het zelf erg jammer vinden omdat ik persoonlijk niet zit te wachten op een overstap halverwege (Keulen geloof ik)
Je moet niet continu uitstappers in een nachttrein hebben
In een nachttrein niet tussen 0:00 en 7:00 wat mij betreft (of van 0:30 tot 7:30). In de late avond en de vroege ochtend moet het toch zeker wel kunnen naar mijn mening. De verbinding Amsterdam - Roergebied voldoet daar volgens mij toch wel redelijk aan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mar 2008, 18:30

Vinny schreef:
Het wordt weer zoals vorig jaar: Dortmund-Wenen/Milaan.
Dat zeg je met grote stelligheid, maar behalve een forumpost op het Oostenrijkse spoorforum ben ik nog geen officiële bevestiging tegengekomen. Ik zou het zelf erg jammer vinden omdat ik persoonlijk niet zit te wachten op een overstap halverwege (Keulen geloof ik)
Dat was altijd een ICE-aansluiting in Duisburg richting Wenen/Milaan en in Frankfurt vanuit Wenen/Milaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » do 20 mar 2008, 18:50

^^ Cross Platform en met aansluitgarantie?

Vast niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mar 2008, 18:55

Nee, voor zover ik weet niet gegarandeerd. Dat zijn overigens maar weinig aansluitingen in het internationale verkeer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door R4 » vr 21 mar 2008, 16:12

waldo79 schreef:Die treinen staan 's nachts in Duitsland 2 uur aan de kant :) Aan de snelheid in Nederland zal het dus zeker niet liggen, R4 :leep:
Dat neemt niet weg dat indien die trein wat sneller door Nederland zou kunnen, hij ook wat later (= op een voor meer mensen geschikt uur) zou kunnen vertrekken in Amsterdam. Dat maakt hem meteen rendabeler.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 mar 2008, 19:21

Het stuk door Nederland is relatief kort. De trein doet iets meer dan een uurtje over het traject Amsterdam-Arnhem. Dat kan niet echt veel sneller. Het probleem ligt dus toch echt in Duitsland. In Nederland is er nauwelijks tot geen mogelijkheid de trein sneller te laten rijden. Probeelm bij de trein naar Wenen is nog de ommelandse reis die veel tijd kost (via Karlsruhe-München-Salzburg). De EuroNight vanuit Düsseldorf naar Wenen gaat veel rechtstreekser, via Nürnberg. In Milaan komt de trein relatief vroeg aan, om 07:45. Dat zou ook wel wat later kunnen zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door waldo79 » za 22 mar 2008, 6:52

R4 schreef:
waldo79 schreef:Die treinen staan 's nachts in Duitsland 2 uur aan de kant :) Aan de snelheid in Nederland zal het dus zeker niet liggen, R4 :leep:
Dat neemt niet weg dat indien die trein wat sneller door Nederland zou kunnen, hij ook wat later (= op een voor meer mensen geschikt uur) zou kunnen vertrekken in Amsterdam. Dat maakt hem meteen rendabeler.
Een verschuiving van, een voorbeeld, van 6.40 uur naar 6.50 uur maakt een trein gelijk stukken attractiever. Wake up, please :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » za 22 mar 2008, 19:15

Voor een nachttrein maken een paar minuten niet uit. Twee uur wel. Het stuk door Nederland is net iets meer dan een uur en daar is nauwelijks tijdswinst te boeken.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door R4 » ma 24 mar 2008, 16:39

Nuja, dan is het niet meer dan logisch dat men die trein terug beperkt tot Düsseldorf. De Duitse nachttreinen die ik al genomen heb, en dat zijn er toch een aantal, hebben altijd goed kunnen doorrijden in Duitsland.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door waldo79 » ma 24 mar 2008, 17:59

Die redenering kan ik niet goed volgen, R4.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door R4 » ma 24 mar 2008, 18:01

Het is ook niet echt een redenering, eerder een vaststelling. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » di 25 mar 2008, 13:56

R4 schreef:Nuja, dan is het niet meer dan logisch dat men die trein terug beperkt tot Düsseldorf. De Duitse nachttreinen die ik al genomen heb, en dat zijn er toch een aantal, hebben altijd goed kunnen doorrijden in Duitsland.
De CNL van Hamburg naar Parijs staat anders twee uur stil in Dortmund, om er maar eens een te noemen. De trein vanuit Moskou/Minsk/Warschau/Praag/Kopenhagen komt om 06:14 aan in Köln en pas om 09:22 in Arnhem. Over dat stukje, vrijwel helemaal door Duitsland, doet de trein drie uur (overigens staat de trein ook in Emmerich onnoemelijk lang stil).

Code: Selecteer alles

Köln Hbf  06:14   
Düsseldorf Hbf  06:54 
Duisburg Hbf  07:15
Oberhausen Hbf  07:32
Emmerich  08:24  
Arnhem  09:22       
Utrecht Centraal  09:56       
Amsterdam Centraal  10:27
Maar zeg nou zelf, drie uur reistijd voor Keulen-Arnhem en dan nog een uurtje voor Arnhem-Amsterdam en dan nog steeds beweren dat het probleem aleen in Nederland ligt? Wake up please! Het enige wat wel een probleem is in Nederland is de afwijkende dienstregeling. In Nederland passeren kruisende treinen met een uurfrequentie elkaar altijd rond -.17 en -.47. In bijna alle andere landen is dat rond -.00 en -.30. Dat afwijkende patroon kan een probleem opleveren bij een grensoverschrijdende verbinding. Dat zal één van de redenen trein dat de nachttreinen naar Nederland in Emmerich zo lang stil staan, omdat er geen treinpad beschikbaar is wat mooi aansluit op het Duitse treinpad. Maar dat verklaart nog niet dat die trein ruim twee uur over het traject Keulen-Emmerich doet.

De CNL Milaan/Wenen-Amsterdam begint vanaf Düsseldorf te sukkelen. De reistijd met deze trein tussen die twee plaatsen is 1 uur en 20 minuten. Keulen-Amsterdam duurt drie uur en drie kwartier (al bijna een half uur sneller dan de hierboven genoemde trein).

Code: Selecteer alles

Köln Hbf  08:42
Düsseldorf Hbf  09:09   
Emmerich  10:32   
Arnhem  11:22       
Utrecht Centraal  11:56       
Amsterdam Centraal  12:27 
Wederom is te zien dat de trein in Nederland iets meer dan een uurtje over de rit van Arnhem naar Amsterdam doet en dat Keulen-Emmerich bijna twee uur duurt. Het probleem ligt dus aan beide kanten, in Duitsland én Nederland. Maar in Nederland rijdt de trein zeker niet te langzaam.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » di 25 mar 2008, 15:20

In Emmerich wordt er kennelijk gewacht op een vrijkomend treinpad in Nederland. Overigens met dgl. 2007 zou de symmetrietijd aangepast worden op die van België en Duitsland (dus .00/.30). Overigens zal er komend jaar toch met multi-courant materieel gereden worden; zodat er tijdwinst geboekt kan worden (treinpad van een uur eerder). Het lijkt erop of het treinpad reeds vergeven is aan een ICE zodat de CNL achter het net vist. Dat is de enige logische verklaring die ik op dit moment kan bedenken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie