Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 apr 2008, 14:16

249 euro voor 5 reisdagen binnen 10 dagen in de 2e klas, 329 euro voor 1e klas.

Er zijn ook varianten van 10 reisdagen binnen 22 dagen, 22 dagen aaneengesloten en 1 maand aaneengesloten.

Kosten per Global Pass, de prijzen in de volgorde 26+ 1e klas, 26+ 2e klas, < 26 2e klas.

5 reisdagen binnen 10 dagen: € 329 / € 249 / € 159
10 reisdagen binnen 22 dagen: € 489 / € 359 / € 239
22 reisdagen aaneengesloten: € 629 / € 469 / € 309
1 maand aaneengesloten: € 809 / € 599 / € 399

InterRail is geldig in Ierland, Groot-Brittanië, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Kosovo, Macedonië, Roemenië, Bulgarije, Griekenland en Turkije (ook het Aziatische deel, dus tot de grenspunten met Iran en Syrië). Daarnaast is InterRail geldig op sommige veerdiensten, waaronder enkele tussen Italië en Griekenland, en geeft InterRail korting op veel veerdiensten (zelfs naar bv. Tunis of de Canarische Eilanden) en privéspoorlijnen. Op veel privélijnen is InterRail overigens ook geldig. InterRail is niet meer geldig in Marokko en Noord-Ierland. Voor sommige treinen is reserveren of een toeslag verplicht (dat zijn vrijwel altijd treinen waar dat voor alle andere reizigers ook verplicht is). Voor nachtcomfort als slaapstoelen, couchettes en slaapcompartimenten moet altijd extra worden betaald.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door waldo79 » ma 21 apr 2008, 14:17

Dat zijn heel acceptabele prijzen :blauweduim:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Palance » ma 21 apr 2008, 14:20

Ik heb in 1991 520 gulden betaald voor een maandje interrailen. Het zonesysteem bestond toen nog niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 apr 2008, 14:23

Palance schreef:Ik heb in 1991 520 gulden betaald voor een maandje interrailen. Het zonesysteem bestond toen nog niet.
En dat bestaat nu ook niet meer, is afgeschaft in 2007. Je hebt een Global Pass, of een One Country Pass als je maar één land wil bereizen. De gekkigheid met zones, waarbij ex-Joegoslavië bijvoorbeeld in drie zones viel, is daarmee vervallen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 apr 2008, 14:24

waldo79 schreef:Dat zijn heel acceptabele prijzen :blauweduim:
Ik heb het even uitgebreid en alle prijzen en de geldigheid van InterRail erbij gezet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 01 mei 2008, 17:01

Coen Tunnel schreef:Aldus is de officiële vertrektijd vanuit Emmerich 10:55. Wellicht in de toekomst maar eens proberen of dit ook echt kan. Op z'n vroegst kan ik met trein en bus om 10:23 in Emmerich zijn, ruim op tijd dus om deze trein te halen. Binnenkort eens kijken of ik dit bij NS Hispeed kan reserveren. Vanaf Arnhem en Utrecht zijn er geen instaptijden meer, dus dat kan dan weer niet geboekt worden.
Geprobeerd bij NS Hispeed in Groningen, was niet mogelijk. Van en naar Italië (en dat is CNL 300) is er alleen maar Globalpreis, een losse reservering is alleen mogelijk i.c.m. een pas. Helaas. :(

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door R4 » do 01 mei 2008, 17:02

En als je probeert op de site van de Deutsche Bahn?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 01 mei 2008, 17:08

Nee, heb ik al geprobeerd, maar een losse zitplaatsreservering is gewoon niet mogelijk in de meeste marktprijstreinen (Globalpreis). Dat kan bv. ook niet in TGV, Thalys of Eurostar, alleen in combinatie met een pas als Eurail of InterRail. Datzelfde geldt voor de internationale treinen van en naar Italië, waaronder dus ook deze CityNightLine.

Interessant is de vraag of de RZD een prijs voor een reservering Amsterdam-Emmerich v.v. in het systeem heeft. Die zou dan bij de slaapwagenbegeleider te krijgen moeten zijn. Toen de Jan Kiepura nog naar Brussel reed hadden ze bv. ook een prijs voor Keulen-Brussel in de lijst met slaapwagentoeslagen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » za 03 mei 2008, 10:54

Heel vreemd. Ik zit nu in Wenen en heb dezelfde nachttrein genomen als die jij zou willen hebben, Coen Tunnel. (tussen Amsterdam en Munchen rijdt de trein naar Wenen en Milaan gecombineerd) Volgens de treinbegeleider voldoet een CIV-ticket (de basisprijs van een internationaal treinkaartje) plus een losse reservering voor een stoel of ligplaats. de trein stopt ook te Emmerich, en daar stapte wat Duitse conducteurs op.

Anders moet je de CNL zelf contacten. In Oostenrijk wordt de trein ook gebruikt voor binnenlandse verplaatsingen :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » za 03 mei 2008, 17:11

Vinny schreef:Heel vreemd. Ik zit nu in Wenen en heb dezelfde nachttrein genomen als die jij zou willen hebben, Coen Tunnel. (tussen Amsterdam en Munchen rijdt de trein naar Wenen en Milaan gecombineerd)
Er wordt gesplitst/gecombineerd in Karlsruhe.
Volgens de treinbegeleider voldoet een CIV-ticket (de basisprijs van een internationaal treinkaartje) plus een losse reservering voor een stoel of ligplaats. de trein stopt ook te Emmerich, en daar stapte wat Duitse conducteurs op.
CIV + toeslag/reservering is niet geldig in internationale langeafstandstreinen van en naar Italië... Dus ook niet in CNL (1)300/301.
Anders moet je de CNL zelf contacten. In Oostenrijk wordt de trein ook gebruikt voor binnenlandse verplaatsingen :idea:
In Oostenrijk vinden die binnenlandse verplaatsingen plaats in het EN-deel naar Straatsburg (de Orient Express). Feit blijft dat er wel instaptijden zijn voor CNL (1)300 vanaf alle Duitse stations van Karlsruhe t/m Emmerich, maar dat een reservering vanaf één van die stations blijkbaar niet mogelijk is. Aufpreis mag in de (1)300 en 301 dus ook niet gecombineerd worden met een CIV-ticket, alleen met een pas als Eurail of InterRail.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 07 mei 2008, 15:02

Nu ja de prijs van een losse 'ruststoel' heb je al vanaf 29 euro. Je moet voor Emmerich dan alleen iets eerder uitstappen :dyn_hyp:

Wat helemaal belachelijk was dat op de heenweg ik mensen in Oostenrijk in de trein heb zien stappen met een binnenlands kaartje, maar dat er op de terugweg werd omgeroepen dat dit niet was toegestaan. De trein reed overigens met een gedeelte voor de bestemming Strasbourg :shock: en een gedeelte voor Amsterdam (kurzfahrzug). Dit vond ik ook raar, want op de Weense CTA's stond dit precies omgekeerd als de daadwerkelijke treinsamenstelling. (De rijtuigen met bestemming Amsterdam waren achteraan, en het dichtstbij de entree van Wien Westbhf.). Daarnaast heet die trein 'Orient Express' en wordt als zodanig weergegven op de Oostenrijkse CTA's. Absurd, want vanuit Oostenrijks standpunt gaat de trein helemaal niet naar het Oosten (maar naar het Noord-westen).

Kaartcontrole vind één keer plaats; midden in de nacht. Voordat je gaat slapen moet je je ticket en paspoort inleveren en 's ochtends vroeg krijg je je afgestempelde kaartje terug.

Verder stopt de trein midden in de nacht ook op Duitse stations waar in- en uit wordt gestapt. Het hele voordeel van het niet toestaan van in-/uitstappers in Oostenrijk en Emmerich vervalt dan; omdat je toch geen ongestoorde nachtrust hebt. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door mavas » wo 07 mei 2008, 19:47

Kon je deur niet op slot doen? Werkte vroeger iig wel toen we wel eens met de trein naar Spanje gingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 07 mei 2008, 19:54

Dat kan natuurlijk niet als mensen hun ligplaats gereserveerd hebben ;) Dan maakt de conducteur hem wel open ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 08 mei 2008, 15:08

Vinny schreef:Nu ja de prijs van een losse 'ruststoel' heb je al vanaf 29 euro. Je moet voor Emmerich dan alleen iets eerder uitstappen :dyn_hyp:

Wat helemaal belachelijk was dat op de heenweg ik mensen in Oostenrijk in de trein heb zien stappen met een binnenlands kaartje, maar dat er op de terugweg werd omgeroepen dat dit niet was toegestaan. De trein reed overigens met een gedeelte voor de bestemming Strasbourg :shock:
Dat is altijd al zo geweest, ook toen de CNL nog naar Dortmund reed (toen ging het deel naar Straatsburg tot aan Parijs, dat is nu ingekort).
en een gedeelte voor Amsterdam (kurzfahrzug). Dit vond ik ook raar, want op de Weense CTA's stond dit precies omgekeerd als de daadwerkelijke treinsamenstelling. (De rijtuigen met bestemming Amsterdam waren achteraan, en het dichtstbij de entree van Wien Westbhf.). Daarnaast heet die trein 'Orient Express' en wordt als zodanig weergegven op de Oostenrijkse CTA's. Absurd, want vanuit Oostenrijks standpunt gaat de trein helemaal niet naar het Oosten (maar naar het Noord-westen).
Een trein heeft in beide richtingen natuurlijk dezelfde naam. Thessaloniki-Belgrado heet bijvoorbeeld ook Hellas Express, terwijl dat ook niet logisch is...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » do 08 mei 2008, 15:28

Nou dan kan ik zeggen dat ik in de Oriënt Express heb gezeten, met catering door de roemruchte Compagnie Internationale des Wagons-Lits volgens de folder (in de praktijk gewoon door de DB).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 9:10

Vinny schreef:Nou dan kan ik zeggen dat ik in de Oriënt Express heb gezeten, met catering door de roemruchte Compagnie Internationale des Wagons-Lits volgens de folder (in de praktijk gewoon door de DB).
Alleen het EN-deel is Orient Express (het enige overblijfsel van de echte Orient Express), het CNL-deel heet Donau Kurier. De catering in het EN-deel is inderdaad van de CIWL (net als in alle Oostenrijkse EuroNight's, Franse TGV's, Portugese treinen en nog veel meer andere treinen).

Dat instappen met binnenlandse kaartjes is trouwens toegestaan, maar alleen in de EN-zitrijtuigen . Schijnt dat die trein op die wijze ook nog wel door Oostenrijkers wordt gebruikt om 's nachts in München te komen voor een goedkope vlucht vanaf het vliegveld van München. De trein stopt namelijk ook in München Ost.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 10:36

Ik vind de reisinformatie, tariefsindicatie, formules, treinvoorwaarden en overige uitblinken in onduidelijkheid. Daarnaast vind ik de praktische invulling uiterst klantonvriendelijk (zo kun je dus kennelijk geen reis maken van Amsterdam naar Emmerich en is de EN Parijs - Wenen ingekort tot Strasbourg... :?) Ik ga er nog een lange forumpost over wijden, met wat foto's over mijn Wenen avontuur.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 11:01

Vinny schreef:Ik vind de reisinformatie, tariefsindicatie, formules, treinvoorwaarden en overige uitblinken in onduidelijkheid. Daarnaast vind ik de praktische invulling uiterst klantonvriendelijk (zo kun je dus kennelijk geen reis maken van Amsterdam naar Emmerich en is de EN Parijs - Wenen ingekort tot Strasbourg... :?)
Is al zo sinds de opening van de LGV-Est Européen in juni vorig jaar. In Straatsburg is overigens een goede TGV-aansluiting waardoor de reistijd flink korter wordt (net zoals bv. met de Sud Expresso, die vroeger Parijs-Lissabon reed en tegenwoordig Parijs-Irún per TGV en Irún-Lissabon per nachttrein, met een aansluiting op hetzelfde perron die blijft wachten op een eventueel vertraagde TGV). De aankomsttijd in Straatsburg is bovendien niet te vroeg, dus dan is het niet zo'n probleem. De Franse Corail-rijtuigen in de Orient Express zijn vervangen door ÖBB-rijtuigen.

Overigens wordt deze trein per december waarschijnlijk opgewaardeerd tot een trein die vanaf Budapest vertrekt en twee koerswagengroepen krijgt, één naar Straatsburg en één naar Frankfurt am Main. Wat er precies met Wenen-Amsterdam gebeurd is nog niet zeker.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 11:41

en tegenwoordig Parijs-Irún per TGV en Irún-Lissabon per nachttrein, met een aansluiting op hetzelfde perron die blijft wachten op een eventueel vertraagde TGV)
Ja dat stond ook in het boek dat ik gekocht heb over iemand die met de nachttrein naar Lissabon gaat. (Zelf heb ik nog nooit van Irún gehoord :oops: )

Ik zelf zou niet de nachttrein nemen als ik ook nog eens zou moeten overstappen. De trein is al iets duurder dan het vliegtuig; en de reistijd is langer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door waldo79 » vr 09 mei 2008, 11:47

Irun ligt in het midden van de GE uitsnede.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meer nachttreinen van/naar Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 11:54

Irún is de stad waar het normaalspoor ophoudt en het breedspoor begint. Richting Portugal is de overstap in Irún, richting Parijs in Hendaye, een overblijfsel van een oud grensverdrag tussen Frankrijk en Spanje (iets soortgelijks is er ook bij Portbou/Cerbère). Door de overstap kan er nu sneller naar Irún gereden worden, per TGV en heb je ook niet meer het tijdrovende omsporen. Het scheelt enorm veel tijd.

De TGV vertrekt nu om 15:50 vanaf Paris Montparnass en komt om 21:25 aan in Irún. Vanaf daar vertrekt de Sud Expresso om 22:00 en dan ben je om 11:03 de volgende ochtend in Lissabon. Omgekeerd vertrekt de Sud Expresso om 16:06 vanuit Lissabon, aankomst om 07:10 in Hendaye, aansluitende TGV vertrekt om 07:58 en komt om 13:45 aan in Paris Montparnasse.

Ik vond zelf die overstappen 's avonds en 's ochtends niet vervelend, alhoewel het minder is om 's ochtends vroeg al om kwart over zes wakker gemaakt te worden als je van Lissabon naar Hendaye reist.

Echter, door die TGV is alles zoveel sneller en is de aansluiting van en naar Nederland bv. ook beter! :D

Plaats reactie