Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2015, 8:35

Even voor het beeld, er liggen ten zuid-westen van Sneek geen wissels meer. Het is me dan ook een raadsel hoe men erbij komt dat er op onderhoud bespaard kan worden op die spoorlijn. Er liggen een paar overwegen met assentellers, een paar seinen en een beweegbare brug die af en toe wat nieuwe onderdelen nodig hebben en dat is het dan. Bovenleiding heeft de lijn ook niet trouwens. De reden dat het opheffen van de spoorlijnen Leeuwarden-Stavoren en Leeuwarden-Harlingen als besparing genoemd wordt is eigenlijk ook een grove tekortkoming in het rapport, opgesteld door mensen die geen verstand hebben van zaken en waarschijnlijk nooit in Friesland geweest zijn, maar de onderhoudskosten van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht eenvoudigweg geextrapoleerd hebben naar de kilometers spoor in de regio.

Zoals ik al zei, de exploitatie kan niet met bussen goedkoper worden uitgevoerd, omdat de reistijd Sneek-Stavoren-Sneek zodanig krap is dat je daar gewoon snel materieel moet inzetten. Reistijd is 52 minuten en dan rest er dus 8 minuten voor kopmaken.
Het opheffen van de spoorlijn is al heel lang geleden onderzocht in het kader van besparingen en altijd is er uitgekomen dat busvervoer uiteindelijk duurder zou zijn geworden. Bovendien neemt de aantrekkelijkheid van het vervoer ook af. In Friesland reizen vrijwel alleen meisjes tussen 13 en 19 met de bus (jongens fietsen of nemen de brommer). In de trein zit een uitsnede van de samenleving. Met andere woorden: daar zie je ook nog wel eens volwassen mensen gebruik van maken. Dat is goed voor de kostendekkingsgraad van het openbaar vervoer - aan scholieren valt nu eenmaal niet zo veel geld te verdienen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Ds79m » zo 27 sep 2015, 11:09

^^ Ik zou er direct voor tekenen als mijn bus elke dag vol zou zitten met Friese meisjes van 13-19 jaar :p

Maar goed, van die spoorlijnen als Stavoren-Sneek-Leeuwarden zijn prima voorbeelden van lijnen die alleen op regionaal vervoer zijn gericht. Het bijpassende vervoermiddel is dan ook de bus. Waarom zou je dan niet kiezen voor een bus, die alle vrijheid heeft om een betere route te kiezen, beter aansluit bij de rest van het plaatselijke OV en veel flexibeler is bij verstoringen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 sep 2015, 14:20

^^ Omdat alleen de spoorweg naar Sneek loopt. De belangrijkste buslijn om dat gebied te ontsluiten is de bus van Lemmer naar Bolsward, die grofweg de N359 volgt. Met de bus kom je niet makkelijk in Sneek, terwijl dat wel de belangrijkste plaats van de regio is, met bv. een ziekenhuis en middelbare scholen. Dat heeft grotendeels te maken met de geografie van het gebied: er liggen gewoon veel meren en fatsoenlijke wegen zijn er niet, behalve de N359 die naar Bolsward en Lemmer loopt. Workum-Sneek over het spoor is aardig rechtstreeks, over de weg moet je omrijden via Bolsward.

Zelfs met de fiets zijn ritjes een stuk langer in afstand dan met de trein. Er liggen hier weinig wegen en voor veel verbindingen zal de snelste route al gauw over een fietspontje voeren. Die pontjes varen doorgaans alleen in de zomermaanden.

Kleinere plaatsen worden bediend door buurtbussen die in exploitatie niet zoveel kosten omdat ze bestuurd worden door vrijwilligers. Dan ben je alleen de kosten kwijt voor de aanschaf en het onderhoud van een klein taxibusje en het aanleggen en onderhouden van haltes. Al die buurtbusjes sluiten ook aan op de treinen.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door evos » zo 27 sep 2015, 15:21

Vinny schreef:Even voor het beeld, er liggen ten zuid-westen van Sneek geen wissels meer
... behalve in Workum. Ma-vr kruisen daar in de ochtendspits nog driemaal twee treinen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2015, 20:16

ds79m schreef: Ik zou er direct voor tekenen als mijn bus elke dag vol zou zitten met Friese meisjes van 13-19 jaar
Sommige meisjes zouden zusjes van Doutzen Kroes kunnen zijn maar volgens mij is het openbaar vervoer bedoeld als publieke voorziening en niet als dating-platform :rofl2:
CoenTunnel schreef:Kleinere plaatsen worden bediend door buurtbussen die in exploitatie niet zoveel kosten omdat ze bestuurd worden door vrijwilligers
Er is een opstappersysteem in Friesland, dat komt eigenlijk neer op gesubsidieerd taxivervoer. Je bestelt een paar uur voor aanvang van de reis een rit van je woonplaats naar het dichtsbijzijnde station. Dat kost dan een paar euro, in plaats van het commerciële tarief: Sneek-Heeg is per taxi ongeveer 25 euro, als je het met de opstapper doet maar 2,50... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 sep 2015, 20:25

Vinny schreef:
ds79m schreef: Ik zou er direct voor tekenen als mijn bus elke dag vol zou zitten met Friese meisjes van 13-19 jaar
Sommige meisjes zouden zusjes van Doutzen Kroes kunnen zijn maar volgens mij is het openbaar vervoer bedoeld als publieke voorziening en niet als dating-platform :rofl2:
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. :p
Er is een opstappersysteem in Friesland, dat komt eigenlijk neer op gesubsidieerd taxivervoer. Je bestelt een paar uur voor aanvang van de reis een rit van je woonplaats naar het dichtsbijzijnde station. Dat kost dan een paar euro, in plaats van het commerciële tarief: Sneek-Heeg is per taxi ongeveer 25 euro, als je het met de opstapper doet maar 2,50... :dyn_hyp:
Ja, voor zulke dunbevolkte gebieden is het een alternatief om toch nog iets aan OV te kunnen bieden.

Belbussen zijn feitelijk ook gesubsidieerd taxivervoer, omdat ze vrijwel altijd uitbesteed zijn aan taxibedrijven. Ook belbussen rijden enkel op afroep, alleen dan wel volgens een dienstregeling met vaste haltes.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vahalis » zo 27 sep 2015, 20:27

Egbert schreef: Alleen ligt er nu overal enkelspoor en daar past geen tweebaans busbaan op.
Zover ik weet is het baanlichaam geschikt voor dubbelspoor. Een tweestrooks busbaan lijkt mij dan niet zo'n probleem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2015, 20:32

https://goo.gl/maps/4GySzVctpiA2

Zo ziet het baanlichaam eruit. Dit is ter hoogte van het voormalige station Oudega. Volgens een "urban legend" stoppen er bij bijzondere gelegenheden zoals de finale van het Skutsjesilen er nog steeds treinen. Ik kan het me gezien het oerwoud in de berm eigenlijk niet voorstellen. Maar ach, leuk verhaal voor in de kroeg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Rogier » zo 27 sep 2015, 20:40

Daar gaat geen 2 sporen of een busbaan op passen. De baan heeft ook zijbermen nodig, om afschuiven van het spoor of busbaan te voorkomen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 sep 2015, 21:21

^^ Er hebben bij Oudega wel ooit twee sporen gelegen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Willem » ma 28 sep 2015, 19:16

Vinny schreef:https://goo.gl/maps/4GySzVctpiA2
Volgens de plaatselijke verhalen stoppen er bij bijzondere gelegenheden zoals de finale van het Skutsjesilen er nog steeds treinen.
Arriva heeft mobiele perrons die in dat soort situaties geplaatst kunnen worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Ds79m » ma 28 sep 2015, 19:26

Vahalis schreef:
Egbert schreef: Alleen ligt er nu overal enkelspoor en daar past geen tweebaans busbaan op.
Zover ik weet is het baanlichaam geschikt voor dubbelspoor. Een tweestrooks busbaan lijkt mij dan niet zo'n probleem.
Het hele stuk lijkt me onwaarschijnlijk, maar het is natuurlijk wel mogelijk om geregeld passeerhavens aan te leggen, zodat je toch meer verkeer kan laten rijden dan de paar treinen die daar nu rijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » di 29 sep 2015, 20:27

Het is wel leuk om de historische vertrekstaten te bekijken. Onderstaand de bediening van station IJlst in 1911:
Stationsweb.nl schreef:

Code: Selecteer alles

Vertrek	Trein								In de richting
07:19	766	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Stavoren (08:07)
07:20	767	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Sneek (07:25) Leeuwarden (08:13)
11:55	757	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Sneek (12:00) Leeuwarden (12:38)
13:21	780	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Stavoren (14:05) Enkhuizen (15:31) Hoorn (16:21)  A'dam CS (17:45)
15:18	1782	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Stavoren (16:13)
16:08	786	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Stavoren (16:55) Enkhuizen (18:12) Hoorn (19:00)  A'dam CS (20:22)
17:07	785	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Sneek (17:13) Leeuwarden (18:02)
18:25	1792	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Stavoren (19:12)
19:28	777	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Sneek (19:33) Leeuwarden (20:16)
21:52	796	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Stavoren (22:39)
22:37	1798	ma	di	wo	do	vr	za	zo	Sneek (22:43)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Rene » di 29 sep 2015, 21:06

Ds79m schreef:Het hele stuk lijkt me onwaarschijnlijk
Zo onwaarschijnlijk is dat niet. De lijn Leeuwarden-Stavoren is als hoofdspoorlijn aangelegd, en die hadden van meet af aan de ruimte voor een tweede spoor. Veel bruggenhoofden in hoofdspoorlijnen waren ook vaak al direct dubbelsporig gemetseld.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vahalis » di 29 sep 2015, 21:45

Ds79m schreef:
Het hele stuk lijkt me onwaarschijnlijk,
Even beeld erbij
Link
Veel kijkplezier 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Ds79m » di 29 sep 2015, 22:13

Rene schreef:
Ds79m schreef:Het hele stuk lijkt me onwaarschijnlijk
Zo onwaarschijnlijk is dat niet. De lijn Leeuwarden-Stavoren is als hoofdspoorlijn aangelegd, en die hadden van meet af aan de ruimte voor een tweede spoor. Veel bruggenhoofden in hoofdspoorlijnen waren ook vaak al direct dubbelsporig gemetseld.
Aha, verrassend :)

Maar goed, dan is er dus ook ruimte genoeg voor een mooie busbaan, die het plaatselijke OV-genot naar een hoger plan kan tillen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » wo 30 sep 2015, 20:41

Over openbaar vervoer naar een hoger plan tillen gesproken: De provincie is van plan te investeren in een mobiel platform waarbij mensen tegen betaling passagiers mogen vervoeren over een van te voren afgesproken traject. Dat klinkt niet alleen als Uber, dat is volgens mij Uber. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van WMO gelden aldus de Leeuwarder Courant. Iedereen is enthousiast. Resten mij nog twee bedenkingen:
1. Dit is illegaal, want Uber mag niet in Nederland
2. Dit is misbruik van gemeenschapsgeld, want WMO is ergens anders voor bedoeld dan voor plezierritjes op het Friese platteland.

Maar goed, tegen een taxiritje van 5 euro naar de dichtsbijzijnde grote stad zeg ik geen nee, het is ook maar vijf keer goedkoper dan een reguliere taxi. Ik ben egoïstisch genoeg om mijn portemonnee te laten zegevieren boven mijn principes :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door boe! » wo 30 sep 2015, 20:48

Vinny schreef:1. Dit is illegaal, want Uber mag niet in Nederland
UberPop is verboden omdat die gebruik maakt van niet gecertificeerde chauffeurs. Uber zelf is niet verboden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » wo 30 sep 2015, 20:56

Als het de bedoeling is om mensen een certificaat te geven, kun je de meerwaarde van de actie van de provincie helemaal in twijfel trekken. Gewoon alle Ubepop-chauffeurs een provinciale accreditatie geven. Ik kan wel briefpapier leveren en mooie inkt tegen kostprijs. Voor een klein bedragje wil ik ook wel een handtekening zetten en dan stort ik het geld in de verenigingskas :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door BABKay » do 04 feb 2016, 22:00

Coen Tunnel schreef:
Ds79m schreef:
Rene schreef:* Harlingen-Leeuwarden
* Stavoren-Sneek-Leeuwarden
* Groningen-Roodeschool
* Sauwerd-Delfzijl
* IJsselmuiden-Zwolle
* Zwolle-Wierden
* Wierden-Mariënberg
* Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk
* Zevenaar-Winterswijk
* Tiel-Elst
Zou het echt zo'n ramp zijn als er op deze trajecten voortaan bussen gaan rijden?
Op een aantal van die trajecten kunnen prima bussen rijden ... Zevenaar-Winterswijk heeft zeker tot aan Doetinchem nog wel bestaansrecht.

Het is een goede zaak dat deze lijnen allemaal aanbesteed zijn of worden, want dat drukt de kosten in ieder geval flink. Dus de vraag is of je nu die spoorlijnen helemaal moet sluiten. Ik denk het niet. Het laten rijden van bussen is iets wat je in een later stadium kunt overwegen, mocht het blijken dat de exploitatie niet rendabel kan zijn.
Een busdienst op Doetinchem - Winterswijk is niet te doen. Bij verstoringen / werkzaamheden zijn er nu in de spits per halfuur 3 bussen nodig om alle reizigers op hun bestemming te krijgen. Buiten de spits zijn dit er 2. Bovendien is de reistijd erg lang door de gebrekkige weginfrastructuur hier in de Achterhoek. Hetzelfde geldt voor Zutphen - Winterswijk. De lijnen in de Achterhoek hebben meer reizigers dan je misschien denkt. ;) Vorige week werd bijvoorbeeld de trein van 8:50 Winterswijk - Arnhem een keer met één treinstel i.p.v. twee gereden werd. In Winterswijk moesten er al mensen staan...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2016, 11:57

^^ Dat is natuurlijk wel zo met de Achterhoek, doordat de weginfrastructuur daar te wensen overlaat is de trein sterk in het voordeel, meer dan op andere regionale lijnen.

Ook een aantal andere van die regionale lijnen lijken me best belangrijk. Zwolle-Wierden(-Almelo-Enschede) trekt de nodige reizigers, zo leeg zijn de treinen daar nou ook weer niet. Het is een verbinding tussen twee landsdelen en als de lijn in de toekomst geëlektrificeerd wordt kan het ook nog prima dienen als omleiding bij stremmingen op de spoorlijn tussen Almelo, Deventer, Amersfoort en Amsterdam. Nu gebeurt het wel eens dat de IC vanuit Berlijn vanuit Deventer via Zwolle en de Hanzelijn wordt omgeleid bij een stremming, dat kan met een elektrificatie wellicht al gelijk vanaf Almelo via Nijverdal naar Zwolle (hangt een beetje af van hoeveel capaciteit er op het enkelspoor beschikbaar is).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » zo 07 feb 2016, 12:06

Wanneer er op bepaalde plaatsen een verdubbeling van het spoor komt dan kan de route Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Almelo-Bad Bentheim sneller zijn dan de huidige route. Het enige probleem is dat een internationale trein nu niet in de "knoop Zwolle" past. Daarvoor moet het station zelf nog verder worden uitgebreid, of moet worden geaccepteerd dat de trein te Zwolle geen overstap biedt op overige treinen. Aangezien in het eindbeeld minimaal 2 (snel/stop) treinen per uur per richting gaan rijden, is een overstap van 20 minuten ofzo ook wel weer te overzien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2016, 12:40

^^ Zo'n trein hoeft in Zwolle geen aansluiting te geven op de treinen van/naar Kampen, Deventer en Amersfoort. Alleen de richtingen Leeuwarden en Groningen zijn van belang. Naar Groningen gaan overdag al vier treinen per uur (2 IC's en 2 stoptreinen), en de stoptreinen zijn nou ook weer niet veel langzamer dan de IC's. Kortom, zo belangrijk is die knoop niet voor een internationale trein, vooral omdat voor internationale reizen mensen toch al vaak iets langere overstappen inplannen. De IC Berlijn heeft jarenlang buiten de gebruikelijke patroontijden gereden, de integratie in de dienstregeling met de binnenlandse IC's is pas rond 2007 of 2008 gekomen.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door evos » zo 07 feb 2016, 12:48

^^ Extra treinen via Zwolle moeten sowieso buiten de knoop blijven, ook als er perronruimte zou zijn, omdat ze anders in het tijdpad van reguliere treinen komen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door boe! » zo 07 feb 2016, 13:30

Als alle plannen doorgaan wordt die knoop in Zwolle volgend jaar al deels opgeheven. De trein uit Leeuwarden geeft dan geen aansluiting meer op de trein naar Enschede. Het zal mij niet verbazen als meer verbindingen volgen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door RSK » zo 07 feb 2016, 16:48

Coen Tunnel schreef:Ook een aantal andere van die regionale lijnen lijken me best belangrijk. Zwolle-Wierden(-Almelo-Enschede) trekt de nodige reizigers, zo leeg zijn de treinen daar nou ook weer niet. Het is een verbinding tussen twee landsdelen en als de lijn in de toekomst geëlektrificeerd wordt kan het ook nog prima dienen als omleiding bij stremmingen op de spoorlijn tussen Almelo, Deventer, Amersfoort en Amsterdam.
Daarover gesproken: afgelopen week zijn de eerste bovenleidingsportalen geplaatst.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door BABKay » di 23 feb 2016, 16:54

Misschien ietwat :offtopic: hier, maar in mijn ogen wel even het vermelden waard. Vanochtend rond negen uur heeft er een ernstig treinongeluk plaatsgevonden bij Dalfsen. Dit is al het 2e treinongeluk met doden in West-Europa in twee weken.
Bij dit ongeluk is de machinist omgekomen. Gelukkig zaten er maar 15 reizigers in de trein, waarvan er 2 iets zwaarder gewond zijn geraakt. 6 reizigers raakten lichtgewond. De sneltrein vanuit Zwolle naar Emmen knalde met ongeveer 120 km/h tegen een hoogwerker. Het treinstel kwam hierbij volledig op zijn kant terecht. Tevens ligt deze dwars over de spoorbaan in het weiland. Vanuit de lucht is goed te zien hoe meerdere bovenleidingsportalen als rietjes uit de grond zijn gerukt. Ook is een deel van het spoor verbogen. Waarschijnlijk is er drie dagen geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en Ommen vanwege het herstellen van het spoor. Wat er met het treinstel gaat gebeuren is mij niet bekend, maar ik denk dat Stadler een nieuwe cabine voor het stel gaat bouwen. Op de volledig verwoeste cabine na lijkt het treinstel redelijk ongeschonden. Aanwonenden zijn dat de hoogwerker nog wel had gewacht op een eerdere trein en dat was maar goed ook: dat was namelijk een drukke spitstrein richting Zwolle. Als die deze aanrijding zou hebben gehad, was het waarschijnlijk heel anders afgelopen.
Het treinstel heeft trouwens ook een naam van een bekend persoon uit de regio. Volgens omstanders heeft dit treinstel de naam Ilse de Lange.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Rene » di 23 feb 2016, 17:04


Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door BABKay » di 23 feb 2016, 17:08

^^ Ik zag het te laat... :oops:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Chris » wo 09 mar 2016, 15:02

Ik was een rondje aan het fietsen en de elektrificatie van Zwolle - Wierden schiet al aardig op. Dit is bij Laag-Zuthem:
Afbeelding

Plaats reactie