Kabinet steekt miljarden in spoor

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door DjIdee » do 22 nov 2007, 11:08

Bij mijn werkgever kun je ook zelf kiezen wanneer je begint. Ik start om half 8, zodat ik net voor de drukte bij het Julianaplein langs ben. Als ik een kwartier later ga, kost het mij vaak ook al 10-15 minuten extra reistijd op een rit van een half uur.. Heb wel steeds vaker dat het eerder begint vast te lopen, en straks wanneer de grootschalige werkzaamheden gaan beginnen (over tijdelijk aangelegde parallelrijbanen rijden), denk ik dat ik om 7 uur ga starten... En komt 's middags ook goed uit, want Groningen uit word het vanaf 16.30 goed druk tot 17.30 (stressrijders op A7 Groningen - Marum, dus bij minste of geringste vol op de rem, met een kettingreactie, en file als gevolg..., daarbuiten is het goed te doen...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door ACT-F » do 22 nov 2007, 15:16

Hoe laat beginnen de scholen tegenwoordig? Basischool was voor mij 8:30 en middelbare school en beroepsonderwijs 8:10.
Meer bitumen!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door R4 » do 22 nov 2007, 16:10

Vinny schreef:Nee hoor: Hoe meer een functie voor hogeropgeleiden is, hoe later de aanvangstijd van het werk is ;)
Klopt niet, er zijn bijvoorbeeld heel wat ingenieurs die wachtdiensten hebben en dus ook in de vroege uurtjes moeten werken.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Palance » do 22 nov 2007, 21:19

Wesso schreef:^^ Vroeg, ook in andere zin. Wanneer zat jij op school, Erwin? ;)
1984 tot 1992 :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Wesso » vr 23 nov 2007, 12:12

Ach, ik kan me herinneren dat maandags de lessen op mijn middelbare school ook om 08:00 begonnen. En dat was deels in de 21e eeuw (1998-2004).

Nog eerder beginnen zou ik in die tijd niet kunnen waarmaken (en ik denk velen met mij...) :neenee: :rofl2:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Rene » vr 23 nov 2007, 12:36

En waarom niet ? Er zijn massa's mensen die nu al elke werkdag om 7.00 uur beginnen om de files maar voor te zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door boe! » vr 23 nov 2007, 13:06

^^ Scholieren op de middelbare school moeten met de fiets of het OV en hebben geen auto (tenzij ze gebracht worden).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Jeroen » vr 23 nov 2007, 15:16

Wesso schreef:Nog eerder beginnen zou ik in die tijd niet kunnen waarmaken (en ik denk velen met mij...) :neenee: :rofl2:
Is een kwestie van gewenning. Vroeger was ik ook niet vooruit te branden als ik er al vóór 6:45 uit moest, tegenwoordig sta ik regelmatig tussen 3 en 4 uur op...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door waldo79 » vr 23 nov 2007, 15:26

Inderdaad...kwestie van wennen. Alleen om niet een verschuiving van de filedruk te veroorzaken moet men niet en masse om 7.00 uur gaan beginnen...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door ACT-F » vr 23 nov 2007, 18:14

Rene schreef:En waarom niet ? Er zijn massa's mensen die nu al elke werkdag om 7.00 uur beginnen om de files maar voor te zijn.
Juist daarom lijkt het me verstandig om de scholieren later te laten beginnen, ook ten gunste van de schoolresultaten zoals eerder opgemerkt. Ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben (c.a. 1998) dat ze dit in Italië gedaan hadden met inderdaad een positief effect.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Wesso » vr 23 nov 2007, 22:01

Jeroen schreef:Vroeger was ik ook niet vooruit te branden als ik er al vóór 6:45 uit moest, tegenwoordig sta ik regelmatig tussen 3 en 4 uur op...
Ik mag hopen dat je niet bedoelt om zo vroeg naar school te moeten gaan...
:shutup:

Wennen is het toverwoord, maar wat dacht je van willen?
Je moet het maar willen. Ik pas ervoor om vóór 07:00 gewassen en fris op het station te staan. Dat lukt me gewoon niet dag in dag uit.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door boe! » za 24 nov 2007, 9:42

Wesso schreef:Wennen is het toverwoord, maar wat dacht je van willen?
Je moet het maar willen. Ik pas ervoor om vóór 07:00 gewassen en fris op het station te staan. Dat lukt me gewoon niet dag in dag uit.
Is dit nu lukken of willen?

Mijn ervaring: iedere dag op het zelfde tijdstip opstaan went echt vanzelf ook al wil je dat niet. Iedere dag een ander tijdstip is funest voor je bioritme.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Chris » za 24 nov 2007, 9:50

boe! schreef:Iedere dag een ander tijdstip is funest voor je bioritme.
dat klopt, ik had dat bij mijn vorige baan, begintijden varieerden van 6.30 tot 13.00 en de eindtijden varieerden van 9.30 tot 21.30. Niks voor mij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Vinny » za 24 nov 2007, 10:43

Iedere dag een ander tijdstip is funest voor je bioritme.
Nee hoor. Zorg dat je gewoon 8 uur in je bedje ligt iedere nacht en je hebt nergens last van.. (en hoe eerder ik begin hoe meer moeite ik dáár mee heb :oops: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Jeroen » za 24 nov 2007, 17:14

Wesso schreef:Wennen is het toverwoord, maar wat dacht je van willen?
Je moet het maar willen. Ik pas ervoor om vóór 07:00 gewassen en fris op het station te staan. Dat lukt me gewoon niet dag in dag uit.
Heb je het al eens geprobeerd? Net wat boe zegt, je went er echt wel aan. Zeker rond deze tijden, als de zon pas vrij laat op komt (verschil tussen half 8 en half 9 zou je nu bv. eerder merken dan het verschil tussen 6 en 7). En nee, ik sta inderdaad niet zo vroeg op voor school. Maar al zou je dat wel doen, wat is het probleem daarmee?
Boe! schreef:Iedere dag een ander tijdstip is funest voor je bioritme.
Ja, dat klopt eigenlijk wel. Ik slaap de laatste paar weken zeer onregelmatig, en ik merk wel af en toe dat ik mezelf tegenkom, zeker als ik bijvoorbeeld te weinig gegeten of gedronken heb. Het de laatste trein weer naar huis, 's morgens om 4 uur weer beginnen, 's middags weer in de wagen, of weer werken. Andere dagen slaap ik in de late morgen weer 2 of 3 uurtjes bij. Zondag ben ik vaak zo kapot dat ik makkelijk tot 11-12 uur kan blijven liggen. Blijft wel lastig om er dan een beetje ritme in te houden...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Rene » zo 25 nov 2007, 21:13

Een artikel uit Elsevier:
Elsevier (24-11-2007) schreef:Smijten met miljarden

Nu het autoverkeer volledig dreigt vast te lopen en er geen oplossing in zicht is, wil verkeersminister Camiel Eurlings voor miljarden investeren in het spoor Eric Vrijsen Nu hij geen oplossing kan aandragen voor het vastlopende autoverkeer, omarmt verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) het spoor. Begin deze week stond hij met directeur Aad Veenman van de Nederlandse Spoorwegen en ProRail-bestuurder Bert Klerk op het perron van Den Haag Centraal Station. De minister overhandigde symbolisch - een ongedekte cheque van 4,5 miljard euro. Aan peptalk geen gebrek. Het treinverkeer groeit met 5 procent per jaar en het kabinet pompt tientallen miljoenen in fietsenstallingen en seniorenkortingen om die groei vol te houden. Zelfs studentenkaarthouders krijgen, bij het verlaten van de universiteit, met subsidie van de staat een abonnement om het openbaar vervoer trouw te blijven. Eurlings zegt dat de Nederlander zich niet laat dwingen om de auto te laten staan ten gunste van de trein, maar dat de overheid de burger daartoe wel kan verleiden. Maar de mobiliteit - niet alleen de automobiliteit - groeit zo snel dat ook de spoorwegen stuiten op de grenzen van hun capaciteit. Veenman vroeg daarom 8 miljard euro aan het Rijk. Deze week haalde hij daarvan al ruim de helft binnen. Elk ander bedrijf zou bij zo' n overstelpende vraag naar zijn product - de prijs verhogen en op een intelligente manier investeren in capaciteitsuitbreiding. Veenman zegt de prijs van de spoorkaartjes te hebben besproken met Eurlings. 'Maar als we automobilisten willen verleiden de trein te nemen, past ons niets anders dan een terughoudend prijsbeleid.' Ja, natuurlijk: het geld komt toch wel van de staat.
Marktwerking in combinatie met technische vernieuwing zou de productiviteit van de spoorwegen enorm kunnen verbeteren. Maar een bedrijfstak die aan het Haagse hulpinfuus ligt, kan zich aan die hulp moeilijk onttrekken. ProRail-man Klerk schetst daar, als baas van de spoorweginfrastructuur, de gevolgen van. Geheel in de geest van het nieuwe Actieplan Spoor belooft hij een 'slimmere aanpak', waardoor meer treinen op hetzelfde spoor kunnen rijden. Het is daarom niet nodig extra spoorrails te leggen voor nóg eens tweehonderdduizend treinen per jaar. Technisch kunnen over één spoorbaan makkelijk dertig treinen per uur rijden. Maar in de praktijk geldt nu een maximum van twaalf treinen per uur. Die limiet mag volgens Klerk komen te vervallen. De dienstregeling is nu zó slecht doordacht dat talloze treinen vlak voor een groot station eikaars paden moeten kruisen. Dat leidt tot wachttijden en een fors verlies aan capaciteit. Klerk geeft ook het voorbeeld van de dienstregeling in Friesland, Groningen en Drenthe. Die hangt volledig af van één flessenhals: de IJsselbrug bij Zwolle. Die brug gaat misschien een paar keer per dag open voor de scheepvaart. Maar voor het gemak rekenen de spoorwegplanners erop dat ze de brug zestien minuten per uur niet kunnen benutten. Tja, dan knijp je de spoorwegcapaciteit wel erg af. Zulke bureaucratische kortzichtigheden behoren tot het verleden, kondigt Klerk aan. Mooi, maar waarom heeft de infrabeheerder dit dan niet al veel eerder gedaan? 'Dat was niet nodig,' fluisteren mensen uit zijn entourage. 'De capaciteit was tot op heden toereikend.' Maar de overheid liet toch voor miljarden spoorlijnen bouwen en verbreden? 'Ja, maar die miljarden kwamen toch wel.' En zo is het.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Rene » zo 25 nov 2007, 21:14

Elsevier (24-11-2007) schreef:Een overheid die gewoon bedragen fourneert, remt uiteindelijk de productiviteitsverbetering. Maar in het kabinet Balkenende IV geldt de reflex van de bijspringende overheid. Dankzij de economische groei klotst het geld tegen de plinten. Overheidsbestedingen lijken de oplossing voor alle vraagstukken. Zelfs Eurlings - bepaald niet voortgekomen uit de linkervleugel van het CDA - wil nu overgaan tot het belonen van automobilisten die niet in de file gaan staan. Als ze de spits mijden, kunnen ze straks een bonus tegemoetzien. Het gebeurt nu al mondjesmaat en bij wijze van proef. Tijdens ingrijpende wegwerkzaamheden kunnen bepaalde groepen automobilisten een gratis treinkaartje krijgen of - mits ze na negen uur 's morgens op pad gaan - een korting op de wegenbelasting ontvangen. Het illustreert het streven van dit kabinet om problemen zo veel mogelijk weg te subsidiëren. Het is een angstwekkende benadering, die uiteindelijk zal vastlopen. Want vroeg of laat moeten de kosten toch weer door de burger worden opgebracht. Eén ding moet je Eurlings nageven: het ministerie van Verkeer is weer goede maatjes met de NS en ProRail. 'Het gaat misschien wat ver om Veenman, Klerk en mij als de drie musketiers te beschouwen, maar een gezamenlijk plan hebben we wel degelijk,' zegt de minister. Hij moet wel nog even in gesprek met minister van Financiën Wouter Bos (PvdA), opdat de laatste miljarden voor de spoorinvesteringen beschikbaar komen. Maar optimisme is Eurlings' handelsmerk geworden, ook nu Nederland door een gigantisch verkeersinfarct dreigt te worden getroffen. Utrecht loopt vast. Rotterdam slibt dicht. Almere krijgt zestigduizend nieuwe huizen, waarvan de bewoners bijna allemaal in Amsterdam zullen werken. Intussen torpedeert Milieudefensie bij de Raad van State vrijwel elke nieuwe snelweg.
Een kilometerheffing zou het spitsverkeer kunnen temperen, maar Eurlings durft zijn vingers er nauwelijks aan te branden. De minister rest geen ander mobiliteitsbeleid dan meedeinen op de christelijk-sociale golf en met geld smijten in het openbaar vervoer.
Dat kilometerheffing wat zou kunnen betekenen ben ik niet met de schrijver eens. Maar die allerlaatste zin, daar kan ik volledig mee instemmen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door waldo79 » ma 26 nov 2007, 11:24

En staat niemand stil bij het stompzinnige idee van 30 treinen per uur. Hoe dik kan die plank voor de kop zijn :kwaad:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Vinny » ma 26 nov 2007, 19:50

^^ De Schipholtunnel wordt "as we speak'' verbouwd, zodat er 32 in plaats van 24 treinen doorheen kunnen rijden. In 2012 moet de capaciteit naar 52 treinen per uur groeien ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Rene » ma 26 nov 2007, 19:59

"Jammer" alleen dat de aansluitende sporen dat niet aankunnen.
Zoals de oversteek van treinstellen naar Hoofddorp opstelterrein.
Of wilde u daar ook een flyover ? In goud of in diamant uitgevoerd ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Vinny » ma 26 nov 2007, 20:55

Zoals de oversteek van treinstellen naar Hoofddorp opstelterrein.
Klopt. De aansluiting Hoofddorp Opstel wordt een probleem. Wat wel zo is dat veel intercities en Sprinters eindigend in Schiphol/Hoofddorp worden doorgetrokken naar Den Haag Centraal, zodat Hoofddorp opstel weer wat lucht krijgt. Overigens zijn er al de nodige flyovers. Het probleem zit hem dan ook meer in het ontvlechten van de dienstregeling. Op het moment dat de HSL-sporen per definitie worden afgewikkeld richting WTC en de Opstelsporen per definitie richting Centraal en de overige treinen keurig netjes verdeeld worden, krijg je al een wat beter hanteerbare situatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door waldo79 » di 27 nov 2007, 12:49

En kunnen de stations die capaciteitsuitbreidingen aan 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Vinny » di 27 nov 2007, 18:43

Station Zuid wordt verbouwd. Er komen fors meer perronsporen. Station Schiphol schijnt het allemaal aan te kunnen (dat beweert ProRail tenminste) en station Hoofddorp ook...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door GuteFahrt » do 03 dec 2015, 21:19

*stof*

Mogelijk komt er weer 'ns een miljard bij. Sinterklaascadeautje van Volkswagen. Maar eerst orde op zaken stellen. Voor wat, hoort wat. ;)

http://nos.nl/artikel/2072744-d66-wil-1 ... teken.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door Ds79m » do 03 dec 2015, 21:26

Reduceer daar gewoon de staatsschuld mee, in plaats van het direct weer over de balk te smijten aan de linkse hobby's van D66.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door RSK » do 03 dec 2015, 22:16

Er gaat de laatste tijd wel eens iets langs me heen; sinds wanneer zit D66 precies in de regering?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Kabinet steekt miljarden in spoor

Bericht door kees » do 03 dec 2015, 22:25

Hahaha, scherp RSK.
Zo hanteer je een verbaal blusdeken.

Plaats reactie