TGV-projecten in Frankrijk

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 23 apr 2011, 20:52

Vinny schreef:
In de Thalys, Eurostar, ICE International Frankfurt-Parijs en alle TGV's naar Parijs met een bar zijn metrokaartjes voor Parijs gewoon in de bar van de trein verkrijgbaar,
Zowel in de Thalys Amsterdam-Parijs als in de Eurostar Brussel-Londen ben ik twee keer tevergeefs op pad geweest om een metrokaartje te kopen :facepalm:
Het is mij in de Thalys wel gelukt (al zijn de kaartjes daar niet € 1,60 per stuk maar € 1,80), maar aangezien ik op een gegeven moment met al mijn reizen naar wielerwedstrijden zo vaak langs Parijs kwam heb ik sindsdien altijd wel metrokaartjes op zak - zijn ze op, dan koop ik een nieuw carnet, veel goedkoper ook (10 kaartjes voor € 11,60). Ik ben ook wel met een InterRail Pass met de RER geweest - de RER's van de SNCF zijn dan gratis te gebruiken, mits je aan het loket een passeerkaartje haalt. Dat heb ik echter alleen een keer gedaan op een rustige zondagmorgen in Gare du Nord, want ik ga niet voor mijn lol in een lange rij aansluiten om € 1,16 te besparen. ;)

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door sanderl » za 23 apr 2011, 20:54

Giuseppe schreef:Highspeed 1 komt dan wel op een kopstation uit, maar de tunnels gaan wel onder de halve stad door om St Pancras te bereiken. Dit omdat toekomstige hogesnelheidslijnen richting noorden naar hetzelfde station moeten gaan rijden.
Beginpunt van de lijn naar het noorden zal Euston zijn hoor!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Pino » za 23 apr 2011, 21:15

^^ Wat twee deuren naast St. Pancras ligt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 23 apr 2011, 21:26

De hogesnelheidsterminal in St. Pancras is ook veel te klein om nog meer treinverkeer richting Noord-Engeland en verder te verwerken. Ik geloof dat er maar 6 sporen zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Pino » za 23 apr 2011, 21:47

Zo weinig is dat toch ook weer niet? Het gaat om een station dat twee lijnen bedient, namelijk eentje naar het zuidwesten en eentje naar het noorden.

Ik moet overigens wel zeggen dat de keuze voor St. Pancras me enigszins verbaast als vervolgens niet ook voor St. Pancras wordt gekozen voor ander HSL-verkeer (ook al is de overstap tussen beide een heel gemakkelijke). Zelf had ik wel wat gezien in Liverpool Street als eindstation voor beide lijnen. Mooi in de City, dus dichtbij de voornaamste doelgroep van de lijn. En voor de verbinding naar het noorden pak je de Crossrail-tunnel, die aan de westkant van London aansluit op de geplande lijn naar het noorden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Vinny » za 23 apr 2011, 21:50

De overstap tussen St. Pancras en Waterloo station is niet zo praktisch. Dat vind ik het voornaamste bezwaar :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Pino » za 23 apr 2011, 21:52

Gewoon met de Northern Line toch?

Maar goed, Waterloo is voor doorgaand railverkeer vanuit London natuurlijk ook niet het allerbelangrijkste station. Voor intercity-verkeer is een goede verbinding naar het noordwesten logischer. Waterloo biedt die niet, de combi Kings Cross / Euston / St. Pancras wel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 23 apr 2011, 22:10

Pino schreef:Zo weinig is dat toch ook weer niet? Het gaat om een station dat twee lijnen bedient, namelijk eentje naar het zuidwesten en eentje naar het noorden.
Zuidoosten, als je de HS1 bedoeld. ;) Maar daar rijden niet alleen Eurostars, maar ook binnenlandse hogesnelheidstreinen naar Ashford, Dover en Canterbury. Tezamen met het Eurostar-verkeer naar Brussel en Parijs houdt het qua ruimte niet over.
Vinny schreef:De overstap tussen St. Pancras en Waterloo station is niet zo praktisch. Dat vind ik het voornaamste bezwaar :)
Tja, maar dat geldt voor heel veel Londense treinstations, gelukkig liggen de meesten aan de Circle Line en is er bijna altijd wel een rechtstreekse metroverbinding naar de andere stations.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Vinny » za 23 apr 2011, 22:16

Gewoon met de Northern Line toch?
Dat is nou precies het nadeel van geen kaartjes voor de metro kunnen kopen en het niet kunnen krijgen van informatie wanneer je het nodig hebt. Ik heb op St. Pancras de metrokaart bestudeerd en geconcludeerd dat ik over moest stappen op Bank, maar laat dat nou juist de minst gelukkige overstaplocatie te zijn. Het zou NS Hispeed overigens sieren als ze niet alleen op hun site vermelden dat je op "stadsvervoer" moet overstappen, maar ook op welke lijn je dat dan moet doen...

Afijn ik heb in net aan drie kwartier mijn trein kunnen halen, al was het op het nippertje... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door sanderl » za 23 apr 2011, 22:24

Pino schreef:Zo weinig is dat toch ook weer niet? Het gaat om een station dat twee lijnen bedient, namelijk eentje naar het zuidwesten en eentje naar het noorden.
Het is wel zo dat er in de piekuren veel treinen relatief vlak na elkaar vertrekken geloof ik. Dan zijn die sporen echt wel nodig!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Pino » za 23 apr 2011, 22:27

Als je op St. Pancras de metro pakt, moet je over Bank. Maar als je dat kleine stukje naar Kings Cross loopt, stap je daar zo de Northern Line in. Dat kleine stukje lopen haal je er drie keer uit doordat je jezelf de overstap op Bank bespaart. Want dat is iets dat je in het algemeen zoveel mogelijk moet voorkomen (de acht minuten die je nodig hebt van het perron van de DLR naar boven suggereert dat overstappen waarschijnlijk meer tijd kost).

Overigens zou ik wel menen dat van de internationale treinreiziger verwacht mag worden dat hij zich al vóór vertrek enigszins verdiept in zijn transfer door London of Parijs.

@CoenTunnel, de Circle Line heeft één probleem. Het is de brakste metrolijn die er is in London. En daarmee ook degene die er volgens mij het vaakste uit ligt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » za 18 jun 2011, 21:38

In Frankrijk zijn eindelijk de contracten getekend voor de aanleg van de LGV SEA (Tours-Bordeaux). Vinci bouwt voor 7,8 miljard euro 340km nieuwe TGV-lijnen. De reistijd tussen Parijs en Bordeaux zal hiermee inkorten met bijna een uur en zal nog net iets meer dan 2 uur duren. Er moeten 400 bruggen gebouwd worden, 19 viaducten en 7 tunnels, verder moeten er ook veel grondwerken uitgevoerd worden (46 miljoen m³) . De werken starten begin 2012 en zullen halverwege 2017 voltooid zijn. Op het hoogtepunt van de werken zullen er 4500 werknemers bezig zijn aan dit megaproject.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » za 30 jul 2011, 21:35

Vier opties voor de LGV-PACA:

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » di 06 sep 2011, 19:44

Meer info over de LGV Tours - Bordeaux (SEA) waaronder een mooie overzichtelijke kaart:
http://www.lemoniteur.fr/media/FICHIER/ ... 216965.pdf

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » do 08 sep 2011, 20:21

Sarkozy heeft vandaag de LGV Rhin-Rhône officieel geopend. Het TGV-net in Frankrijk stijgt hierdoor met 140km. De werken hebben 5 jaar geduurd en kostten 2,3 miljard. Dit is de eerste opening in de nieuwe TGV-lijn tussen Lyon en Straatsburg. Op 11 december rijden de eerste treinen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door waldo79 » do 08 sep 2011, 22:10

De besparingen in reistijd verschillen behoorlijk. Soms is het 1.30 uur en dan weer 0.25 uur :?:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » ma 03 okt 2011, 10:44

Frankrijk en Italië hebben een akkoord afgesloten over de financiering van de grenstunnel op de nieuwe TGV-lijn tussen Lyon en Turijn. Italië betaalt 57,9% en Frankrijk 42,1% van de kosten. De totale kosten van de lijn worden geschat tussen de 15 en € 20 miljard. Pronkstuk van de nieuwe lijn wordt de 57km lange tunnel onder het Ambin-massief. De werken hieraan starten in 2014-2015 en de volledige lijn moet afgewerkt zijn in 2025. Parijs komt hiermee op slechts 4 uur van Milaan te liggen.

Nog in Frankrijk is er een onderzoek opgestart naar de bouw van de LGV-POCL (Parijs - Orléans - Clermont-Ferrand - Lyon). Een beslissing over de al dan niet te bouwen lijn wordt verwacht voor juni 2012. Het gaat over 500km nieuwe sporen die de reistijd verkorten tot een kleine twee uur. De kosten worden geschat tussen 12 en € 14 miljard, maar een opening is niet te verwachten voor 2025. De lijn zal ook de drukke LGV Parijs - Lyon ontlasten. Mogelijke opties:

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door mavas » ma 03 okt 2011, 13:14

Als je het project Parijs - Orléans - Clermont-Ferrand - Lyon noemt, en hij komt niet eens bij Clermont-Ferrand, wat is dan de toegevoegde waarde van die verbinding voor Clermont?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Rene » ma 03 okt 2011, 13:18

^^
Niets. Maar Frankrijk is de laatste jaren een beetje erg doorgeslagen in railprojecten. Of het nu LGV of tramlijnen zijn... :nothanks:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » ma 03 okt 2011, 14:53

mavas schreef:Als je het project Parijs - Orléans - Clermont-Ferrand - Lyon noemt, en hij komt niet eens bij Clermont-Ferrand, wat is dan de toegevoegde waarde van die verbinding voor Clermont?
Goeie vraag... Er zal sowieso wel een reistijdwinst zijn voor het traject tussen Parijs en Clermont-Ferrand. Het doel is echter duidelijk niet om beide steden direct te verbinden, maar om een alternatief te creëren voor de overbelaste lijn Parijs-Lyon. Misschien dat de overheid dit op deze manier makkelijker probeert te verkopen aan de gehele regio? LGV-POCL is namelijk echt wel de officiële benaming voor de nieuwe lijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Rene » ma 03 okt 2011, 15:53

Laat ze eerst de lijn tussen Montpellier en de Spaanse grens maar eens helemaal aanleggen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2011, 17:07

Vanaf Perpignan tot Figueras is al klaar. Nîmes-Perpignan moet nog gebouwd worden, Figueras-Barcelona is in aanbouw. Als dat deel klaar is, dan gaan er al rechtstreekse hogesnelheidstreinen van Frankrijk naar Madrid rijden. Daarvoor hebben de Spaanse spoorwegen (RENFE) speciaal AVE-S100-treinstellen, gebaseerd op de Franse TGV, laten aanpassen. :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » ma 03 okt 2011, 17:57

Rene schreef:Laat ze eerst de lijn tussen Montpellier en de Spaanse grens maar eens helemaal aanleggen...
Die is onderverdeeld in twee stukken. Het eerste gedeelte tussen Nîmes en Montpellier opent in 2016 (werken starten eind 2012), kost € 1,62 miljard en is 60km lang.

Afbeelding


Het tweede gedeelte tussen Montpellier en Perpignan is ongeveer 150km lang, kost rond de € 6 miljard en opent pas tussen 2017 en 2025 ergens.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door mavas » ma 03 okt 2011, 19:20

Coen Tunnel schreef:, Figueras-Barcelona is in aanbouw. Als dat deel klaar is, dan gaan er al rechtstreekse hogesnelheidstreinen van Frankrijk naar Madrid rijden.
Ik kijk er al naar uit. In 2012/2013 in 5 uur van Parijs naar Barcelona 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2011, 20:57

^^ Perpginan is nu al vijf uur vanaf Parijs en volgens mij is Nîmes-Perpignan nog lang niet klaar als LGV. Ook nog niet in 2013. Wel zal Parijs-Barcelona tegen die tijd een stuk sneller gaan, maar vijf uur zal lastig haalbaar zijn. Vanaf Parijs zit je nu in drie uur in Montpellier, van Montpellier naar Perpignan duurt momenteel twee uur, maar lijkt door de snelheid voor Montpellier een eeuwigheid te duren. Voor je gevoel zit je in Montpellier immers al echt in Zuid-Frankrijk en is de Spaanse grens niet ver meer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Rogier » ma 03 okt 2011, 21:38

vynkce schreef:
mavas schreef:Als je het project Parijs - Orléans - Clermont-Ferrand - Lyon noemt, en hij komt niet eens bij Clermont-Ferrand, wat is dan de toegevoegde waarde van die verbinding voor Clermont?
Goeie vraag... Er zal sowieso wel een reistijdwinst zijn voor het traject tussen Parijs en Clermont-Ferrand. Het doel is echter duidelijk niet om beide steden direct te verbinden, maar om een alternatief te creëren voor de overbelaste lijn Parijs-Lyon. Misschien dat de overheid dit op deze manier makkelijker probeert te verkopen aan de gehele regio? LGV-POCL is namelijk echt wel de officiële benaming voor de nieuwe lijn.
Waarom geen ECTS op de bestaande TGV lijn Parijs-Lyon inbouwen.
In dat geval kunnen de treinen om de 2 - 3 minuten rijden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » wo 05 okt 2011, 10:14

Er is een probleem van de veiligheids (rem)afstand tussen de treinen en ook de bovenleiding zou zoveel TGV-stellen niet aankunnen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Rene » wo 05 okt 2011, 13:08

En dan zouden de stations aan beide uiteinden van die lijn dat hoge aantal TGV's wel aankunnen ? Laat me niet lachen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 05 okt 2011, 14:33

:?: De TGV lijnen eindigen toch in grote kopstations, waar veel opstelruimte is? Bovendien rijden ze daar niet met 300 km/h...
Ik denk dat het probleem meer is dat je meer dan 3 minuten opvolgtijd nodig hebt voor treinen die zo hard rijden. Vergelijk het maar met auto's: op een parkeerterrein hoef je geen twee seconden afstand te houden, maar als je 200 km/h rijdt op de Duitse autobahn, dan moet je wel meer dan 3 seconden "vrije weg" voor je hebben. De remafstand van treinen is zelfs veel langer dan die van auto's en dus is de opvolgtijd behoorlijk wat langer. Gelukkig passen er ook wat meer mensen dan zes in een TGV-treinstel... 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Rene » wo 05 okt 2011, 14:41

Bij de spoorwegen zit de capaciteitsbeperking meestal in de wisselstraten bij de stations, en daarnaast ook in de spoorbezetting van die stations...
Het stationnement op die grote eindstations duurt lang. Voor het vrijleggen van wisseltraten heb je bovendien ook tijd nodig, waarbij inkomende en uitgaande treinen elkaar in elk geval bij de Parijse kopstations ook nog eens lekker in de weg kunnen zitten.

Plaats reactie