Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 dec 2008, 23:05

Vinny schreef:Een onzinnig statement. Je zou net zo goed kunnen zeggen: Nederlanders horen niet te klagen over het openbaar vervoer. Er rijdt immers elk kwartier een trein tussen Utrecht en Amsterdam Centraal, terwijl tussen de twee grootste steden van Oost-Duitsland slechts één keer per twee uur een trein rijdt.
Tussen Berlijn en Leipzig rijdt elk uur een trein, afwisselend een ICE en een IC. En niet eenmaal per twee uur.
Feit is dat veel relaties waar wél vraag naar is níet bediend worden.
Bron? Hoe groot is de vraag naar een spoorlijn tussen Utrecht en Breda?
Mijn plan komt daarin tegemoet. Het zorgt voor een optimale penetratie van het internationale HST-netwerk binnen Nederland. De met kleur aangegeven sporen worden zo veel mogelijk geschikt gemaakt voor 200 km/h (=25 kV~ / ETCS / opheffen overwegen), waardoor ook de binnenlandse reiziger tussen bijv. Schiphol en Rotterdam profiteert van reistijdwinst.
Mja, dat moet sowieso wel. Twee Thalysverbindingen naar Nederland vind ik wat veel. Een Thalys die binnen Nederland enkel Den Haag en Rotterdam bedient heeft in mijn ogen geen toekomstperspectief.
Spijkenisse heeft (net als Amstelveen) een metroaansluiting. Dat is een railverbinding.
Ik heb ook bewust het woord railverbinding (of spoorverbinding) vermeden. Daar ging het niet over. De reistijd met de metro tot aan Rotterdam Centraal is bovendien meer dan een half uur. Dan heeft Drachten nog een betere verbinding (25 minuten met de Qliner naar Heerenveen).

Oosterhout heeft overigens ook een railverbinding. Maar geen treinstation.
De treinverbinding Heerenveen-Drachten-Groningen is in studie en wordt vrijwel zeker aangelegd.
Is dat al vrijwel zeker? Bron? Ik kan me nog een Zuiderzeelijn herinneren die ooit ook vrijwel zeker was. Eerst zien, dan geloven.
Ds79m schreef:Dat is allemaal leuk en aardig, maar een HST stopt toch niet in Oosterhout. Wat dat betreft zie ik het probleem van een omweg via Den Bosch niet, omdat het tijdsverlies maar heel beperkt zal zijn. Als je Den Bosch-Tilburg upgrade, heb je daar bovendien voordeel van in het binnenlands verkeer Breda-Nijmegen.
Waarom zou dat een upgrade nodig hebben? Net als tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch is de baanvaksnelheid daar 130 km/u.
waldo79 schreef:Rechtstreeks, Breda-Utrecht, langs de A27 is zo'n 70 km. Via 's-Hertogenbosch is het 91 km en er zijn nu 4 reismogelijkheden per uur.
Harde feiten. Zo slecht is de huidige verbinding dus niet. Oosterhouters hebben daarnaast prima verbindingen met station Breda en met de Interliner naar Utrecht.
orionpax schreef:Het probleem met die 91 KM is wel dat je gedwongen bent over te stappen met 10 minuten extra reistijd.
Maar wel op hetzelfde perron.
Voorheen reed er een mooie forenzen trein tussen Roosendaal en AMsterdam.
Zo druk was die trein ook niet.
Als die trein toegevoegd zou worden aan het programma boekje met 2 keer per uur een trein hoef ik geen verbinding Breda-Utrecht.
Is alleen maar handig voor reizigers Breda-Utrecht of van Tilburg naar Amsterdam. Ik kan me niet voorstellen dat daar zoveel vraag naar is om twee treinen per uur te rechtvaardigen. Daarnaast is er een rechtstreekse stoptrein die slechts 10 minuten meer reistijd heeft dan de Intercity met overstappen.
Maar zolang die trein niet rijd doe je TWEE uur over een afstand die met de auto 1 uur kost.
:geeuw: Met iets komen aanzetten alsof het een feit is. Om het ook maar eens in hoofdletters te houden: een LEUGEN! Breda-Utrecht duurt 1 uur en 12 minuten met de trein, of 1 uur en 22 minuten met de rechtstreekse stoptrein. Breda-Utrecht met de auto duurt volgens Viamichelin 52 minuten. We praten dus bij lange na niet over een reistijdverdubbeling. Kom maar eens met betere argumenten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 dec 2008, 19:15

Even kijken in hoeverre ik op je punten kan ingaan zonder een al te onoverzichtelijk verhaal te maken. Bij voorbaat mijn excuses als het mij niet lukt:
1) Berlijn - Leipzig: Ik heb me laten informeren door een Duitse stagaire die ik vorige week sprak. Zij kwam uit Dresden en vertelde dat de verbindingen niet zo goed waren. Bovendien heb ik enige jaren geleden zelf in Berlijn op het punt gestaan om een dagtripje naar Dresden te maken. De zeer lage frequentie (één keer per twee uur) en de hoge prijs heeft me er toen van weerhouden, maar dat kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.
2) Het rapport over de spoorverbinding Utrecht - Breda rept van 90.000 reizigers. Ongeveer net zo veel als Utrecht - Arnhem. Natuurlijk zit daar een verschuiving in van reizigers op de corridor Utrecht - Eindhoven. Die corridor groeit echter als kool terwijl het baanvak op dit moment tegen overbelast aan zit. Sterker nog: Houten-Castellum is destijds een tramverbinding geworden omdat een sprinter-stop niet inpasbaar was.
3) Vanuit Nederland is er nu elk uur een verbinding met Brussel en elk uur is er een treinpad voor de Thalys. Dit levert theoretisch elk half uur een reismogelijkheid Amsterdam - Brussel op die echter maar 10 keer per dag plaatsvindt. Wat mij betreft zijn hier dus genoeg mogelijkheden om een aantal maal per dag naar Den Haag te reizen in plaats van Amsterdam. In België kan dat namelijk ook: De Thalys wordt nu in Brussel gesplitst in een gedeelte voor Ostende en Aken. Hetzelfde kan natuurlijk ook in Nederland, bijvoorbeeld door het splitsen van de Thalys in Antwerpen of Brussel-Zuid. Natuurlijk wel voor de Thalys die nu niet wordt gesplitst in Brussel of die, vanwege de HSL, extra ingelegd worden. Kortom tal van mogelijkheden als je flexibeler kunt opstellen dan een spoorstaaf; voor internationale verbindingen hoef je niet strict te binden aan het 'corridor'denken, een vaste cadans of een regelmatige frequentie. Het is immers volstrekt wat anders dan binnenlands vervoer waar heldere dienstregelingen wel meerwaarde hebben.
4) Oosterhout is een van de steden met fors ondermaats openbaar vervoer. Amstelveen en Spijkenisse hebben dat een stuk minder en zijn daarnaast ook meer gericht op resp. Amsterdam en Rotterdam. Neemt niet weg dat het OV ook in die plaatsen met redelijk simpele oplossingen (bijv. het openstellen van de museum-tramlijn voor sneltrams) kan verbeteren, maar daar gaat deze discussie niet over.
5) Voor spoorwegbegrippen is het 'vrijwel zeker'. Net zo zeker als de doortrekking van de A 4 (grapje), maar het is van alle railprojecten die nog niet in uitvoering zijn wel de meest kansrijke. Het geld is er. De wil is er. En er zijn geen kwikstaartpijlwortels gevonden, voorzover ik weet. Het moet heel raar lopen als deze verbinding er niet eerder ligt dan de verbinding waar dit topic over gaat.
6) De upgrade van het hele Nederlandse spoorwegnet naar ETCS (ERMTS) en 25kV wisselspanning is voorzien in de periode 2015-2030. Zelfs als hier niet mee de baanvaksnelheid verhoogd wordt, neemt de capaciteit van het spoorwegnet aanmerkelijk toe en bovendien wordt het railverkeer fors energiezuiniger. Overal wordt dan de technische maximumsnelheid 200 km/h. De baanvaksnelheid zal wel beperkt blijven tot wat die nu is, tenzij de boogstralen en de overwegen en de ondergrond ook wordt aangepast. Maar dat hoeft dus niet persé. Mijn stelling is: begin met deze ombouw nou gewoon op de gekleurde stukken, zodat je niet ook al je materieel in een week moet ombouwen. Daarnaast kan de baanvaksnelheid wanneer de omstandigheden dat toelaten omhoog.
7) De forensentrein Roosendaal - Amsterdam reed te vroeg voor de gemiddelde forens. Het was eigenlijk een openbare personeelstrein van NS-reizigers. De trein werd in 's Hertogenbosch gecombineeerd met het treindeel uit Maastricht, één van de merkwaardige routevarianten die de IC-serie 3500 heeft gereden. De uitbreiding van het aantal treinen naar 4x per uur tussen Tilburg en 's Hertogenbosch alsmede de inzet van niet combineerbaar materieel (ICRm) in deze IC-serie heeft de NS doen besluiten om de overbodig geworden zijtak te schrappen uit de dienstregeling. Er hebben ook routevarianten gereden die vanuit Limburg via Utrecht naar Harderwijk, Zwolle en zelfs Leeuwarden of Groningen reden.
8) De geplande bediening is twee keer per uur IC Amersfoort of Almere - Utrecht - Vianen - Gorinchem - Oosterhout - Breda, twee keer per uur een sprinter Utrecht - Vianen - [tussenstations] - Gorinchem - [tussenstations] - Dordrecht.
In mijn model rijdt de IC Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Utrecht niet meer naar Den Haag / Rotterdam maar naar Breda. Hierdoor wordt er enorm veel perroncapaciteit op Utrecht Centraal vrijgemaakt, zodat hier geen uitbreiding van het aantal sporen nodig is. Dat is namelijk stedenbouwkundig een beetje moeilijk inpasbaar. De IC uit Rotterdam rijdt dan (in mijn optiek) door naar Driebergen, de IC uit Den Haag naar Arnhem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 15 dec 2008, 20:11

Ik denk dat de punten duidelijk zijn.

Ik lees diverse argumenten die je even goed kan gebruiken voor een snelweg Tilburg-Gorinchem-Gouda-Leimuiden. Toch is dat voor vrijwel een ieder compleet onbespreekbaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 dec 2008, 20:16

Op dit soort insinuaties ga ik niet in.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 18:11

Merkwaardig dat de kosten van de spoorlijn redelijk gedetailleerd worden ingeschat (2,3 miljard euro) terwijl nergens een kostenplaatje te vinden is van de aanpassingen van de spoorlijn Utrecht - Eindhoven, de verbouwing van beide stations en de vrijliggende kruispunten bij Geldermalsen en Den Bosch Diezerbrug-aansluiting. Deze zijn wel nodig om mijn mening verder te vormen over de financiering van de spoorlijn en te kunnen concluderen of het een zinvolle investering is of niet; ik vind de kosten zoals ze nu op tafel liggen wel erg hoog.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 dec 2008, 21:04

Vinny schreef:Even kijken in hoeverre ik op je punten kan ingaan zonder een al te onoverzichtelijk verhaal te maken. Bij voorbaat mijn excuses als het mij niet lukt:
1) Berlijn - Leipzig: Ik heb me laten informeren door een Duitse stagaire die ik vorige week sprak. Zij kwam uit Dresden en vertelde dat de verbindingen niet zo goed waren. Bovendien heb ik enige jaren geleden zelf in Berlijn op het punt gestaan om een dagtripje naar Dresden te maken. De zeer lage frequentie (één keer per twee uur) en de hoge prijs heeft me er toen van weerhouden, maar dat kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.
Ja, voor Dresden zijn de verbindingen wat mager (eenmaal per twee uur een EC), maar dat is dan ook niet de op een na grootste stad van oostelijk Duitsland. Enfin, ik ben er zelf wel eens geweest, de treinen tussen Berlijn en Dresden puilen zeker niet uit... Er moet natuurlijk ook vraag zijn naar zo'n verbinding.
4) Oosterhout is een van de steden met fors ondermaats openbaar vervoer. Amstelveen en Spijkenisse hebben dat een stuk minder en zijn daarnaast ook meer gericht op resp. Amsterdam en Rotterdam. Neemt niet weg dat het OV ook in die plaatsen met redelijk simpele oplossingen (bijv. het openstellen van de museum-tramlijn voor sneltrams) kan verbeteren, maar daar gaat deze discussie niet over.
En Oosterhout is meer gericht op Breda en heeft ook een prima verbinding met Breda.
7) De forensentrein Roosendaal - Amsterdam reed te vroeg voor de gemiddelde forens. Het was eigenlijk een openbare personeelstrein van NS-reizigers. De trein werd in 's Hertogenbosch gecombineeerd met het treindeel uit Maastricht, één van de merkwaardige routevarianten die de IC-serie 3500 heeft gereden. De uitbreiding van het aantal treinen naar 4x per uur tussen Tilburg en 's Hertogenbosch alsmede de inzet van niet combineerbaar materieel (ICRm) in deze IC-serie heeft de NS doen besluiten om de overbodig geworden zijtak te schrappen uit de dienstregeling. Er hebben ook routevarianten gereden die vanuit Limburg via Utrecht naar Harderwijk, Zwolle en zelfs Leeuwarden of Groningen reden.
Klopt, tien jaar geleden ofzo was er nog een vrijdagmiddagrit Groningen-Maastricht.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 21:49

Enfin, ik ben er zelf wel eens geweest, de treinen tussen Berlijn en Dresden puilen zeker niet uit... Er moet natuurlijk ook vraag zijn naar zo'n verbinding.
Met zulke frequenties heb je natuurlijk ook als vanzelf geen vraag. De DB heeft mij als klant op die verbinding verloren. Overigens heeft Amsterdam wél een rechtstreekse verbinding met Dresden. Hij komt alleen redelijk vroeg aan (7:08 am).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 dec 2008, 17:48

Vinny schreef:Met zulke frequenties heb je natuurlijk ook als vanzelf geen vraag. De DB heeft mij als klant op die verbinding verloren. Overigens heeft Amsterdam wél een rechtstreekse verbinding met Dresden. Hij komt alleen redelijk vroeg aan (7:08 am).
Wél? Berlijn heeft toch ook een rechtstreekse verbinding met Dresden? ;) Inderdaad wel te weinig (dat ben ik helemaal met je eens).

07:08 's ochtends is trouwens toch niet zó vroeg. Ik heb wel eens met een nachttrein gereisd die om 05:29 op de eindbestemming was... Daarnaast vertrek je ook niet al te laat vanuit Amsterdam, dus je kunt nog een goede nachtrust hebben. :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 dec 2008, 20:19

Wél?
Nou ja, Amsterdam Centraal heeft bijvoorbeeld geen rechtstreekse verbinding meer naar Zwolle. Ik vermoed dat er naar genoemde plaats iets meer reizigersaanbod is :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 dec 2008, 20:27

Amsterdam Centraal heeft sowieso slechte verbindingen met Noord- en Oost-Nederland. Ten noorden van Amersfoort en ten oosten van Deventer is niks meer rechtstreeks bereikbaar per trein... Daarentegen kun je dagelijks rechtstreeks naar Minsk en Moskou vanuit Amsterdam Centraal. :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 dec 2008, 20:41

Minsk ligt in ieder geval ten oosten van Deventer en Kopenhagen ligt ten noorden van Zwolle. Het is duidelijk waar ik mijn partner moet gaan zoeken :dyn_hyp:

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 18 dec 2008, 8:29

Coen Tunnel schreef: :geeuw: Met iets komen aanzetten alsof het een feit is. Om het ook maar eens in hoofdletters te houden: een LEUGEN! Breda-Utrecht duurt 1 uur en 12 minuten met de trein, of 1 uur en 22 minuten met de rechtstreekse stoptrein. Breda-Utrecht met de auto duurt volgens Viamichelin 52 minuten. We praten dus bij lange na niet over een reistijdverdubbeling. Kom maar eens met betere argumenten.
Als je buiten de spits kunt reizen tenminste. Anders zijn die 52 minuten al op voor je Noordeloos voorbij bent... :roll:

simon
autoweg

Bericht door simon » do 18 dec 2008, 9:18

NOS.nl, 17-12-2008 schreef:Toch kans spoorlijn Utrecht-Breda

Minister Eurlings (Verkeer) gaat toch kijken naar plannen voor een spoorlijn tussen Utrecht en Breda, parallel aan de A27.De ChristenUnie en de SP zien nu af van een motie waarin ze een onderzoek eisen naar de voor- en nadelen en de financiering van het plan.

In eerste instantie vond Eurlings de spoorlijn, die drie miljard euro gaat kosten, te duur. Hij was bovendien bang dat de verbreding van de A27 daardoor vertraging zou oplopen.

De ChristenUnie en de SP benadrukken dat de combinatie juist veel voordelen oplevert. Zo zou de spoorlijn daardoor 700 miljoen euro minder kosten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 dec 2008, 11:06

Ze hebben het telkens over 90.000 reizigers per etmaal. Is dit niet extreem optimistisch?

kees
expressweg

Bericht door kees » do 18 dec 2008, 12:37

Ik heb 'ergens' gelezen, (ja, ik weet het, lekker vaag, maar weet het gewoon even niet) dat er in de plannen sprake is van een aftakking naar Dordrecht. Zonder deze aftakking erbij zou het in eerste instantie inderdaad niet rendabel zijn om de lijn aan te leggen. Dat betekent dus dat niet alleen Breda, maar ook Dordrecht een directe verbinding met Utrecht zou krijgen. Zeker voor de Drechtsteden zou dat een extra impuls kunnen betekenen, denk ik.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 dec 2008, 12:53

Hoeveel van die reizigers zouden "nieuwe" reizigers zijn (dus mensen die nu niet via Rotterdam of Den Bosch naar Utrecht reizen). Laten we wel wezen; tussen Breda en Utrecht ligt nou ook weer niet zoveel wat niet voorstedelijk is. (zoals Oosterhout en Nieuwegein). Dan hou je alleen wat dorpen en Gorinchem over.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » do 18 dec 2008, 13:07

Verkeersnet.nl schreef:KIM en Goudappel twisten over gebruik verkeersmodellen

Volgen onderzoekinstituut KIM heeft bureau Goudappel op basis van een vervoersmodel ten onrechte ingeschat dat een treinverbinding tussen Breda en Utrecht levensvatbaar zou zijn. Volgens KIM trekt zo’n lijn aanzienlijk minder reizigers dan Goudappel heeft berekend.

Goudappel gebruikte een klassiek zwaartekrachtmodel.
Volgens een rapport van KIM is het gehanteerde prognosemodel is in principe geschikt voor stedelijke gebieden met dichte netwerken, maar heeft door zijn toepassing in een groter, bovenregionaal gebied als hier het geval is, een risico op overschatting van het toekomstige vervoer. Dat is de reden waarom KIM de totale vervoerwaarde op de nieuwe lijn 20 tot 40 procent lager schat dan in de studie van BAM en Goudappel Coffeng.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 18 dec 2008, 13:14

Lijkt me weer een typisch geval van optimism bias :roll:

Voor de geïnteresseerde lezer: Flyvbjerg over megaprojecten

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 dec 2008, 13:30

Ik heb dat rapport van die Deen ook gelezen. Het probleem bij dit soort projecten is dat ze vrijwel altijd onrendabel zijn (regionale spoorlijnen hebben maar een kostendekkingsgraad van 15 - 30%, dat zal hier niet extreem veel meer zijn), en om het toch door te laten gaan worden er veel te rooskleurige reizigersaantallen gemodelleerd. Ook hier geldt; de uitkomst van zo'n vervoersmodel is afhankelijk van die input. Wil je die spoorlijn graag gebouwd zien worden, dan kan je natuurlijk de input te optimistisch invoeren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 18 dec 2008, 16:52

JB81 schreef:
Coen Tunnel schreef: :geeuw: Met iets komen aanzetten alsof het een feit is. Om het ook maar eens in hoofdletters te houden: een LEUGEN! Breda-Utrecht duurt 1 uur en 12 minuten met de trein, of 1 uur en 22 minuten met de rechtstreekse stoptrein. Breda-Utrecht met de auto duurt volgens Viamichelin 52 minuten. We praten dus bij lange na niet over een reistijdverdubbeling. Kom maar eens met betere argumenten.
Als je buiten de spits kunt reizen tenminste. Anders zijn die 52 minuten al op voor je Noordeloos voorbij bent... :roll:
Kun je beter de trein nemen. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 18 dec 2008, 19:26

Chris schreef:Ik heb dat rapport van die Deen ook gelezen. Het probleem bij dit soort projecten is dat ze vrijwel altijd onrendabel zijn (regionale spoorlijnen hebben maar een kostendekkingsgraad van 15 - 30%, dat zal hier niet extreem veel meer zijn), en om het toch door te laten gaan worden er veel te rooskleurige reizigersaantallen gemodelleerd. Ook hier geldt; de uitkomst van zo'n vervoersmodel is afhankelijk van die input. Wil je die spoorlijn graag gebouwd zien worden, dan kan je natuurlijk de input te optimistisch invoeren.
Wat me dan weer erg verbaasd. In heel Nederland (vooral op de regionale lijnen) wordt op dit moment minstens 30% boven de prognose gepresteerd qua reizigersvervoer. Het is zo erg dat Veolia weer buffels moet inhuren om aan de hoge vraag tegemoet te komen...

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 18 dec 2008, 19:38

Tsja de onzekerheid zit hem natuurlijk niet alleen ónder de prognoses maar ook boven. Koppeling van het verdere OV-netwerk met het spoor lijken mij hier voor positieve druk te zorgen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 18 dec 2008, 19:57

Ik wacht rustig af totdat mijn werkgever eens met zinnige cijfers aan komt zetten. We hebben gelukkig slimme mensen in dienst en ondertussen begint mijn benadering van 'sence and simplicity' door te dringen in de organisatie. Sober en doelmatig, dat wordt de toekomst. Hopelijk. Helaas hebben we weer van die politici (nu van de ChristenUnie) die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en met een kort perron in Maarheze en een frequentie van 4x per uur 'er zullen zijn'. Ze vergeten echter dat er maar 2x per uur een stoptrein rijdt en dat het perron voor een dergelijke frequentie juist wél lang moet: want dan moet de IC stoppen. En dat is dus gewoon 12 bakken VIRM :shutup:

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » za 20 dec 2008, 19:50

Coen Tunnel schreef::geeuw: Met iets komen aanzetten alsof het een feit is. Om het ook maar eens in hoofdletters te houden: een LEUGEN! Breda-Utrecht duurt 1 uur en 12 minuten met de trein, of 1 uur en 22 minuten met de rechtstreekse stoptrein. Breda-Utrecht met de auto duurt volgens Viamichelin 52 minuten. We praten dus bij lange na niet over een reistijdverdubbeling. Kom maar eens met betere argumenten.
In het vervolg zal ik mijn opmerkingen direct onderbouwen. Als je enkel en alleen naar de Breda-Utrecht relatie kijkt heb je inderdaad al een 50% toename van de reistijd in dien je voor het OV kiest. Wanneer je dan locatie kiest van buiten Breda naar de regio Utrecht dan komt het OV er helemaal slecht vanaf.

Zie hier enkele voorbeelden van de afstanden die ik dagelijks moet afleggen. Hierbij overweeg ik altijd of het OV een optie is.

Wouw- Nieuwegein
Auto: 1 uur en 4 minuten. (Werkelijk ongeveer 55 minuten)
OV: 2 uur en 24 minuten inclusief 3 keer overstappen
OV+Auto: Geen geschikte combinatie gevonden

Wouw - Amsterdam Zuid-Oost
Auto: 1 uur en 22 minuten (Werkelijk ongeveer 1 uur en 10-15 minuten)
OV: 2 uur en 20 minuten inclusief 3 keer overstappen
OV+AUto: Geen geschikte combinatie gevonden

Roosendaal - Nieuwegein
Auto: 1 uur en 2 minuten. (Werkelijk ongeveer 55 minuten)
OV: 2 uur en 15 minuten inclusief 2 keer overstappen (Via Rotterdam)
OV: 2 uur en 25 minuten inclusief 2 keer overstappen (Via Den Bosch)
OV+Auto: Geen geschikte combinatie gevonden

Hierbij de opmerking dat met het OV ook 100% OV is. Door middel van de fiets zouden er nog enkele minuten af te snoepen zijn. Ik ben bewust dat het beide best-case scenarios zijn. Maar de auto is ook met vertraging in de meeste gevallen sneller dan het OV.

Het voordeel van de forenzen trein was dat deze alleen al op de route Roosendaal- Den Bosch 4 stops minder (geen Etten-Leur, Gilze Rijen, Tilburg-Reeshof, TIlburg-West) had en bovendien geen 15 minuten wachttijd (10 minuten bij Breda en 5 bij Tilburg) had onderweg. Wanneer je dit doortrok naar Amsterdam was de tijdswinst groot. Als een trein bestond die Roosendaal-Breda-Tilburg-Den Bosch- Utrecht-Amsterdam ZO zou afleggen zonder andere tussenstops dan wordt het echte een alternatief voor de AUTO.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 dec 2008, 21:03

orionpax schreef:Het voordeel van de forenzen trein was dat deze alleen al op de route Roosendaal- Den Bosch 4 stops minder (geen Etten-Leur, Gilze Rijen, Tilburg-Reeshof, TIlburg-West) had en bovendien geen 15 minuten wachttijd (10 minuten bij Breda en 5 bij Tilburg) had onderweg. Wanneer je dit doortrok naar Amsterdam was de tijdswinst groot. Als een trein bestond die Roosendaal-Breda-Tilburg-Den Bosch- Utrecht-Amsterdam ZO zou afleggen zonder andere tussenstops dan wordt het echte een alternatief voor de AUTO.
Dat ben ik met je eens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 dec 2008, 21:17

orionpax schreef:
Zie hier enkele voorbeelden van de afstanden die ik dagelijks moet afleggen. Hierbij overweeg ik altijd of het OV een optie is.

Wouw- Nieuwegein

Wouw - Amsterdam Zuid-Oost

Roosendaal - Nieuwegein
Ik heb een tijdje terug ook zo'n lijstje gemaakt met de dorpen en steden in een straal van 30 - 40 kilometer rondom Zwolle naar typische werklocaties. Alleen op een paar na kon je met de auto een half uur vertraging oprekenen om op een eenzelfde reistijd als met het OV te komen. Kortom; het OV is niet zo'n snel serieus alternatief als vaak gezegd wordt. Ik heb vaak het idee dat er bijna alleen naar de reistijd naar het station wordt gekeken en that's it. Net zoals die P+R borden met reistijden met de trein langs enkele snelwegen. Die geven de reistijd naar het CS aan. Hoeveel mensen die op de A2 of A12 rijden moeten nou bij het CS zijn?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 dec 2008, 21:27

Voor wat het waard is: Toen ik in Diemen woonde waren de enige bestemmingen die (in de daluren/weekend/nacht) sneller per OV te bereiken waren: een vriend van mij vlakbij Amsterdam Muiderpoort én Berlin Zoo :lol:

AdeBoon
polderweggetje

Bericht door AdeBoon » wo 11 feb 2009, 12:58

Gisteren werd ik weer even gewezen op feit dat ik zo graag zou zien dat er een spoorlijn (Almere-)Utrecht-Breda komt. Op de bouwbeurs gestaan en daarna met de Q-liner naar Gorinchem, WAT EEN RAMP!!!!! Lang leve de directe treinverbinding!!!!! :D

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 11 feb 2009, 19:12

Wie niet afhankelijk wil zijn van de Q-liner. Stoptrein naar Geldermalsen en dan stoptrein naar Gorinchem.

Men moet daar geen last van grootheidswaanzin krijgen :yes: