Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ed
verkeersader

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Ed » di 17 nov 2009, 17:17

De spoorlijn Breda-Utrecht had natuurlijk heel mooi ingepast kunnen worden als HSL van Amsterdam naar Antwerpen :hypocrite:
Maar ja, dan hadden Rotterdam en Schiphol geen rechtstreekse verbinding met Parijs gehad :knetter:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 17 nov 2009, 17:27

Vinny schreef:Kantoorgebouwen zijn in 25 jaar afgeschreven, dat weet iedereen. Kortom als je in 2035 een nieuw volledig Uithofcomplex gereed hebt, kost het je helemaal niets... :idea:
En wat dacht je van alle infrastructuur? Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als inertia of frictie: de bestaande locatie ligt er nou eenmaal dus waarom moet alles anders.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 nov 2009, 17:56

^^ Heeft de Uithof een spoorlijn? Nee.
De infrastructuur is er dus niet, en dat is het probleem. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 17 nov 2009, 20:17

Vinny schreef:Kantoorgebouwen zijn in 25 jaar afgeschreven, dat weet iedereen. Kortom als je in 2035 een nieuw volledig Uithofcomplex gereed hebt, kost het je helemaal niets... :idea:
Ik kan me vergissen, er zijn zat gebouwen bij de TU die een stuk ouder zijn en voorlopig ook nog niet aan vervanging toe zijn. Jouw idee lijkt me een wel heel erg naieve voorstelling van zaken.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 17 nov 2009, 21:09

Afschrijving is een fiscaal iets. Het heeft niets met de financiën te maken.

GPotter
zandpaadje

Bericht door GPotter » di 17 nov 2009, 22:19

De plannen voor de verlenging van de sneltram uit Nieuwegein naar de Uithof zijn volgens mij redelijk ver gevorderd. Als die plannen doorgaan is de Uithof veel beter met het OV te bereiken en is een verhuizing ook niet nodig. Ik zie het hele Universitair Medisch Centrum ook niet verhuizen.
woensdag 28 oktober 2009 05:35 uur
Raad buigt zich over Uithof-tram

UTRECHT - De Utrechtse gemeenteraad buigt zich komende maand over de tramlijn tussen Utrecht Centraal en De Uithof. De plannen staan in het zogeheten VERDER-Pakket, waar ook nieuwe P+R-garages en fietstunnels deel van uitmaken.

Als de gemeenteraad akkoord gaat met het pakket, is de financiering rond van een tiental belangrijke projecten om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren.

Over de tram 'Om de Zuid' tussen Utrecht Centraal en De Uithof is al jaren veel discussie. Bij elkaar kosten de VERDER-maatregelen 200 miljoen euro.

Het VERDER-Pakket staat op 10 november op de agenda van de raadscomissie Stad en Ruimte en wordt op 19 november in de gemeenteraad besproken.

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 18 nov 2009, 9:25

Een buslijn met een frequentie van 20 bussen per uur en die in een kwartier 7 km aflegt noem ik geen slechte verbinding.

koef
verkeersader

Bericht door koef » ma 04 okt 2010, 17:51

[url=http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/10/04/Spoorlijn-BredaUtrecht-lijkt-definitief-van-de-baa.html]Cobouw[/url] (4-10-2010) schreef:Spoorlijn Breda-Utrecht lijkt definitief van de baan

BREDA - De komst van een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda langs de A27 lijkt definitief van de baan. Minister Eurlings van Verkeer laat weten dat de kans klein is dat het Rijk aan de spoorlijn zal meebetalen. Zelfs voor het 'niet onmogelijk' maken van het miljardenplan van BAM wil hij geen stuiver meer uittrekken. "Op basis van de nieuwe Haagse stukken, ziet het er inderdaad niet best uit", zegt Ben van Schijndel, initiatiefnemer namens BAM Rail. Toch legt hij zich niet bij nieuwe negatieve berekeningen neer. "Het woord is aan de Tweede Kamer."
Aanleiding voor definitief naar de prullenbak verwijzen van de spoorlijn, is een nieuwe maatschappelijke kosten baten analyse (mkba) van adviesbureau Decisio. Die analyse maakt de grond gelijk met eerdere berekeningen van BAM en Goudappel Coffeng. Stellen de initiatiefnemers dat de spoorlijn per euro tussen de 84 en 104 cent oplevert, Decisio meent dat de opbrengst van de lijn per geïnvesteerde euro hooguit vijf cent bedraagt.

Paulw
dorpsstraat

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Paulw » ma 04 okt 2010, 19:59

Ik weet niet of ik het in het juiste topic post maar het volgende nieuwsbericht las ik vandaag. Toch wel jammer, dat deze extra spoor verbinding niet meegenomen wordt.

Spoorlijn BredaUtrecht lijkt definitief van de baan
BREDA - De komst van een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda langs de A27 lijkt definitief van de baan. Minister Eurlings van Verkeer laat weten dat de kans klein is dat het Rijk aan de spoorlijn zal meebetalen.

Zelfs voor het 'niet onmogelijk' maken van het miljardenplan van BAM wil hij geen stuiver meer uittrekken. "Op basis van de nieuwe Haagse stukken, ziet het er inderdaad niet best uit", zegt Ben van Schijndel, initiatiefnemer namens BAM Rail. Toch legt hij zich niet bij nieuwe negatieve berekeningen neer. "Het woord is aan de Tweede Kamer."

Aanleiding voor definitief naar de prullenbak verwijzen van de spoorlijn, is een nieuwe maatschappelijke kosten baten analyse (mkba) van adviesbureau Decisio. Die analyse maakt de grond gelijk met eerdere berekeningen van BAM en Goudappel Coffeng. Stellen de initiatiefnemers dat de spoorlijn per euro tussen de 84 en 104 cent oplevert, Decisio meent dat de opbrengst van de lijn per geïnvesteerde euro hooguit vijf cent bedraagt.

http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/10/04/ ... e-baa.html

Chris
Moderator

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 04 okt 2010, 20:03

Een factor 20 verschil in de kosten-baten analyse is wel héél erg veel. Maar toch verbaast het me niks, railprojecten worden keer op keer 1) zwaar onderschat qua kosten en 2) zwaar overschat qua reizigersaantallen. (Google maar eens op "megaprojects and risk" van Bent Flyvbjerg).

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 05 okt 2010, 13:05

^^ Flyvbjerg, Bruzelius en Rothengatter vegen inderdaad de vloer aan met dit soort projecten, al is het niet alleen heavy rail waar onverantwoorde kostenrisico's bij genomen worden! Een wat ouder maar even leuk boek van dezelfde snit is 'Great Planning Disasters'.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 05 okt 2010, 13:58

'Wie betaalt, bepaalt' of 'Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt'.
Het zijn zinsneden die hierop erg goed van toepassing zijn.
De politiek heeft de keuze gemaakt dat de lijn niet wordt aangelegd en probeert met deze onderzoeken het draagvlak te vergroten om zelfs helemaal geen rekening te hoeven houden met een eventuele toekomstige aanleg van de lijn. Waarschijnlijk wordt dit gedaan om geld over te houden voor andere infrastructuurprojecten.
En de onderzoekers proberen het zo negatief mogelijk af te schilderen teneinde aan de opdracht te voldoen.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » wo 06 okt 2010, 0:17

Met de stelregel :"opbrengsten factor 2 tot 3 omlaag en kosten factor 2 tot 3 omhoog." is menig rapport beter te lezen. Geen gemis deze spoorlijn. Dan kunnen we nu mooi beginnen aan de uitbreiding naar 2 * 4

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 06 okt 2010, 8:18

Zo, opgeruimd staat netjes. Terug in de kast dat onzinplan voor die parallelle treinverbinding.
Nu zo snel mogelijk de weg naar 2x3.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » wo 06 okt 2010, 13:17

2*3 als met dezelfde insteeks als de A2 Amsterdam-Utrecht en A2 Utrecht - Den Bosch. Dus uiteindelijk 2*4 ;)

AdeBoon
polderweggetje

Bericht door AdeBoon » za 09 okt 2010, 11:50

Ik vind het echt wel waardeloos als de lijn niet door gaat. Al dat negativisme allemaal, nergens op gebaseerd, net als het optimisme. Waarom zou het ene rapport wel kloppen en het andere niet. Naar mijn inziens moeten we gewoon eens kappen me het maken van dure rapporten die als je er 10 van maak 10 keer anders zijn (en inderdaad, net naar gelang wie de aanvrager is de uitkomst altijd in zijn voordeel is). Ik zou niet anders kunnen zeggen dat de lijn niet minder potentie zou hebben als de lijn utrecht den bosch, zeker als je de lijn in groter perspectief ziet in het totale rail net in Nederland. Die lijn moet er gewoon komen, de mensen in de regio zouden dat graag zien en ja, mensen niet uit de regio vinden het merendeels onzin, daar hun er geen profeit van hebben, maar dat vind ik egoistisch. Ben blij dat Eurlings nu weg gaat en hopenlijk nu een persoon er komt die spoor wil aanleggen niet alleen vanuit winstgevend oogpunt maar ook vanuit alternatief voor de auto, omwille van millieu, goederenvervoer (Amsterdam-Antwerpen-Vlissingen -> geeft hierdoor meer ruimte op andere lijnen voor personen) en het robuster maken van het totale netwerk bij problemen / storingen op sommige noord/zuid projecten.

Of te wel, gewoon doen en niet zeuren!!! :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 okt 2010, 12:13

Het probleem is waarschijnlijk dat er nogal wat dure kunstwerken voor aangelegd moeten worden; over de Maas, de Merwede, de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat kost veel belastinggeld enkel om reeds bestaande treinreizigers een andere route aan te bieden. Nieuwe reizigers trek je er amper mee, veel meer dan Oosterhout en Gorinchem bedient zo'n spoorlijn niet aan nieuwe plaatsen. Bovendien heeft het geen effect op het wegverkeer, slechts 3% van de frequente OV-gebruikers is een keuzereiziger (die dus een rijbewijs én auto bezit). (zie ook CBS)

Vanuit financieel oogpunt lijkt me het niet door laten gaan van deze spoorlijn dan ook gerechtvaardigd. Als je namelijk geen (m)kba maakt, dan kan je alles wel rechtvaardigen op basis van "niet zeuren, gewoon doen". Belastingbetalers willen dat er niet ongefundeerd aan zaken geld uit wordt gegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 okt 2010, 13:37

Ik juich de investering toe, al denk ik dat een verdubbeling van de spoorlijn Utrecht - Geldermalsen en Utrecht - De Haar aansl. (bij Veenendaal) harder nodig is.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 09 okt 2010, 13:46

Vinny schreef:Ik juich de investering toe,
En waarom dan wel? Want het is in deze tijd volstrekt onverantwoord om met geld te gaan smijten voor een spoorlijn die nauwelijks iets toevoegt aan het netwerk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

simon
autoweg

Bericht door simon » za 09 okt 2010, 13:50

Chris schreef: slechts 3% van de frequente OV-gebruikers is een keuzereiziger (die dus een rijbewijs én auto bezit). (zie ook CBS
Ook dat soort gegevens kun je op meerdere manieren opvatten. Reist iemand met het OV aangezien deze persoon geen auto heeft, of heeft iemand geen auto aangezien hij met het OV reist? Als ik naar mezelf kijk: ik heb mijn auto verkocht op het moment dat ik die niet meer nodig had om op mijn werk te komen. Met z'n tweeën kunnen we het prima af met één auto. Onder mijn collega's bevinden zich velen die puur en alleen een tweede auto in het gezin hebben voor woon-werkverkeer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 okt 2010, 14:06

En hoeveel mensen denk je dat dat zijn op een relatie als Breda - Utrecht?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 okt 2010, 15:38

Ds79m schreef:
Vinny schreef:Ik juich de investering toe,
En waarom dan wel? Want het is in deze tijd volstrekt onverantwoord om met geld te gaan smijten voor een spoorlijn die nauwelijks iets toevoegt aan het netwerk.
Al die investeringen in het wegennet dan, die er hooguit voor zorgen dat mensen een minuut langer hun tandenpoetsen en die ook nauwelijks wat aan het netwerk toevoegen zijn wel zinvolle investeringen van geld dan wou je zeggen? :hap:

AdeBoon
polderweggetje

Bericht door AdeBoon » za 09 okt 2010, 16:57

Laten we nu eens de realiteit zien en dat zijn de volgende 2 dingen (met mijn simpele kennis van zaken op dit gebeid):

er zijn meerder onderzoeken gedaan naar deze lijn de laatste jaar en allemaal waren de uitkomsten behoorlijk verschillend. Volgens mij lag de kosten baten analyse tussen de 0.25 en de 1.00. Hoe is dat in vredesnaam mogelijk. Dat betekend dat er bedrijven zijn die bewust de resultaten manipuleren en dat is pas belastinggeld verspilling!! en nu is het laatste rapport een keer negatief en ineens zou dat de juiste uitkomst moeten zijn en neemt men daar het besluit op, belachelijk!!!

verders is de lijn Utrecht Breda toch behoorlijk vergelijkbaar met de succesvolle lijn Utrecht Den Bosch. Ook kijkend naar langere trajectmogelijkheden is de lijn Almere Antwerpen mogelijk. Verders is het mogelijk de lijn voor bijvoorbeeld goederen vervoer te gebruiken die andere lijn die overvol zitten te ontlasten daarmee en meer capaciteit te geven voor passagiers, wat eventuele investeringen in breder spoor misschien wel overbodig maakt. Ook is het zo dat de lijn bij callamiteiten / storingen op andere noord-zuid verbindingen een mooie omleiding aanbiedt zonder al te veel vertraging waardoor het netwerk nog robuster wordt.

Ik zie met mijn boeren verstand dus een hoop voordelen die (en dat snap ik heus wel) de relatief dure lijn gerechtvaardigd. In ieder geval een voor investering bij de vernieuwing van de A27 om de lijn in de nabije toekomst niet onmogelijk te maken. De Hanzelijn had vooraf slechtere berekeningen en die word ook aangelegd om misschien wel andere redenen zodat hij toch te rechvaardigen is.

Nogmaals, DOEN anderes is het echt een gemiste kans!!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 okt 2010, 17:16

er zijn meerder onderzoeken gedaan naar deze lijn de laatste jaar en allemaal waren de uitkomsten behoorlijk verschillend. Volgens mij lag de kosten baten analyse tussen de 0.25 en de 1.00. Hoe is dat in vredesnaam mogelijk. Dat betekend dat er bedrijven zijn die bewust de resultaten manipuleren en dat is pas belastinggeld verspilling!! en nu is het laatste rapport een keer negatief en ineens zou dat de juiste uitkomst moeten zijn en neemt men daar het besluit op, belachelijk!!!
De kba lag tussen de € 0,05 en € 1,04 per geinvesteerde euro. Dat is nogal een groot verschil inderdaad. Echter, je kan dat hoogste bedrag al direct als onzinnig wegschrijven, immers, anders zouden er op vergelijkbare lijnen geen belastinggeld bij moeten. Maar om nou het laatste rapport, wat niet bepaald positief is over het project, dan maar af te schrijven als onzin, en dat er dan maar op basis van allerlei uiteenlopende resultaten de spoorlijn er dan maar doorgedrukt moet worden.

Feit blijft; dat circa 40% van de reizigers niks betaald, en dus de overheid de spoorvervoerder daarvoor compenseert met belastinggeld. Daarnaast heb je een groot aandeel mensen die met korting reizen, ook dat dekt de kostprijs niet, en moet dus ergens vandaan komen. Daarnaast blijkt keer op keer dat railprojecten 1) veel duurder uitvallen dan begroot en 2) veel minder reizigers trekken dan waarop het project gerechtvaardigd is, waardoor het project dus van twee kanten gevaarlijk is in financiële zin.

Daarom lijkt het me, zeker in deze financiëel onzekere tijd, niet de tijd om met een paar miljard euro kostende spoorlijn te gaan gokken. Railprojecten als de Betuweroute en de HSL-Zuid zijn qua aanlegkosten én operationele kosten al volledig over de kop gegaan, het laatste waar de belastingbetaler op zit te wachten is nog zo'n financiële ramp.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 okt 2010, 17:22

Het zou voor goederentreinen Antwerpen - Bentheim inderdaad een uitkomst zijn. De huidige route heeft nogal wat knelpunten. Maar uhm ik vrees dat een investering voor voornamelijk goederenvervoer niet erg populair is in Nederland. De Betuweroute heeft nogal wat geld gekost, en men vind het een zinloos prestige project. Nou ben ik iemand die wel wat positiever staat ten opzichte van de Betuweroute als concept, maar je kunt er niet omheen dat dit ding niet echt gratis is geweest, en dat de lijn bedrijfs-economisch niet terug te verdienen valt. Nu is een verbreding van de A 15 dat op zich ook niet, zo lang er geen tolheffing wordt toegepast op specifieke trajecten, dus dan zul je toch moeten kijken naar de effecten op de BV Nederland als geheel, en dan krijg je natuurlijk de stokpaardjesdiscussie van de autoliefhebbers met de treinadepten.
Maar goed, als politicus een snelweg of spoorlijn willen aanleggen is ongeveer hetzelfde als in de disco een meisje versieren. Je moet het spelletje wel meespelen om het te kunnen winnen :yes:
(in Antwerpen kun je heel aardig zien hoe een plan dat op zich best goed is strandt op een volkomen gebrek aan maatschappelijk draagvlak)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 okt 2010, 17:27

De discussie heeft nogal een neiging van "we hebben nu wel genoeg geluld, alle rapporten zijn onzin, en dus moet en zal het er maar komen". We hebben het hier wel over enkele miljarden aan investeringen. Het zou bespottelijk zijn als je zo'n uitgave totaal niet kan onderbouwen. Voor pak 'm beet € 2 miljard kan je ook heel wat andere spoorknelpunten oplossen.

Wat goederenvervoer betreft; ik weet niet of men het nieuws over de IJssellijn de afgelopen dagen gevolgd heeft, maar er is enorme tegenstand vanuit de dorpen langs de route Arnhem - Oldenzaal om het aantal goederentreinen te verhogen van 20 naar 80 per dag. De spoorboog bij Deventer is inmiddels al afgeblazen. Lokale politici roepen dat de spoorlijn maar over Duits grondgebied gebouwd moet worden "omdat wij er anders last van hebben" (argumentatie van niks natuurlijk).

Feit blijft dat Nederland één van de belangrijkste exportlanden ter wereld is met onze mainports, en daarbij ook een goede spoor- weg en waterinfrastructuur hoort. Met de Maasvlakte 2 zal het aantal verhandelde containers sterk gaan toenemen, en dat is juist een sector vrachtvervoer die veel per spoor gaat. Maar Utrecht - Breda valt niet binnen dat plaatje.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 09 okt 2010, 17:28

AdeBoon schreef:Ook kijkend naar langere trajectmogelijkheden is de lijn Almere Antwerpen mogelijk.
Nog even en Almere wil ook op het HSL-net worden aangesloten :facepalm:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 okt 2010, 17:30

Nee, het zou de Antwerpse haven helpen en dat is de grote concurrent. Zie bijv. ook de IJzeren Rijn. Dat gaat om het heractiveren van 2 kilometer spoorlijn die in principe nu ook al bestaat... :shutup:

In theorie kost de aanleg van de IJzeren Rijn niets. Gewoon Eurlings een paar bordjes weg laten halen...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 09 okt 2010, 17:58

^^ Ja, in theorie is de A4 Midden-Delfland ook een kwestie van wat asfalt neerleggen en een lintje doorknippen...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 okt 2010, 18:20

Jep. Alleen denken er een aantal mensen anders over.. :mrgreen: