Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Ds79m » wo 13 feb 2008, 20:15

simon schreef:
Ds79m schreef:
Riva schreef:In elk geval vind ik deze verbinding nuttiger dan pak 'm beet Drachten - Groningen.
Als je zo gaat redeneren, kun je wel allerlei missing links op het spoornet verzinnen. Dordrecht-Amsterdam, Eindhoven-Nijmegen, enz. Het is alleen nogal verspillend om al die lijnen daadwerkelijk aan te leggen.
Missing Links in het snelwegennet werden en worden wel aangepakt, A50 (?) , A15 (?), A4 (?), A73 (?), A18 (?), A37
Bij alle vraagtekens is er nog totaal geen zicht op de completering van de wegen. Daarbij is het geen argument, omdat het 1 het ander toch niet uitsluit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 13 feb 2008, 20:16

simon schreef:Missing Links in het snelwegennet werden en worden wel aangepakt, A50, A15, A4, A73, A18, A37... Als ik nog wat suggesties mag doen voor missing links in het spoorwegennet: Arnhem-Apeldoorn, Rhenen-Kesteren, Veenendaal-Amersfoort, Emmen-Groningen, Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen, Mariënberg-Hoogeveen, Waddinxveen-Dordrecht, Doetinchem-Almelo, Boxtel-Cuijck
De meesten hiervan lijken op de kaart misschien missing links, maar is in de praktijk te weinig vraag naar, of er is al een goed alternatief beschikbaar. (Cuijk is overigens met één c)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 13 feb 2008, 23:43

Waddinxveen-Dordrecht was ik erg blij mee geweest... :hahaHAHA:
(de reistijd tussen Breda en Waddinxveen is reden geweest om m'n rijbewijs te gaan halen)

Een spoortracé Woerden-Maarssen zou mij binnenkort ook een hoop schelen. Eerst maar eens die A2-en-een-half A25 aanleggen. Elke dag files gaat op den duur ook vervelend worden.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 14 feb 2008, 10:53

Ds79m schreef:
Riva schreef:In elk geval vind ik deze verbinding nuttiger dan pak 'm beet Drachten - Groningen.
Als je zo gaat redeneren, kun je wel allerlei missing links op het spoornet verzinnen. Dordrecht-Amsterdam, Eindhoven-Nijmegen, enz. Het is alleen nogal verspillend om al die lijnen daadwerkelijk aan te leggen.
Voor Drachten - Groningen worden de nodige ballonnetjes opgelaten, voor de andere relaties niet. Vandaar mijn vergelijking.

Leuk trouwens, ballonnetjes en relaties in één zin, en dat nog wel op Valentijnsdag... ;)
Rainier

simon
autoweg

Bericht door simon » do 14 feb 2008, 11:02

Jeroen schreef:
simon schreef:Missing Links in het snelwegennet werden en worden wel aangepakt, A50, A15, A4, A73, A18, A37... Als ik nog wat suggesties mag doen voor missing links in het spoorwegennet: Arnhem-Apeldoorn, Rhenen-Kesteren, Veenendaal-Amersfoort, Emmen-Groningen, Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen, Mariënberg-Hoogeveen, Waddinxveen-Dordrecht, Doetinchem-Almelo, Boxtel-Cuijck
De meesten hiervan lijken op de kaart misschien missing links, maar is in de praktijk te weinig vraag naar, of er is al een goed alternatief beschikbaar.
Valt nog wel mee. Arnhem-Apeldoorn is niet inpasbaar in de bebouwing, Rhenen-Kesteren is een zeer gewenste verbinding door WERV (samenwerkingsverband Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal), alleen Kesteren heeft zijn veto tegen de aanleg uitgesproken, Veenendaal-Amersfoort wordt naar verwachting gedeactiveerd (enorme tijdswinst te behalen, spoor ligt er grotendeels nog), voor Groningen-Veendam zijn serieuze plannen tot reactivering, Lelystad-Groningen is een bekend verhaal, Boxtel-Uden staat ook serieus in de belangstelling van de lokale overheden.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 14 feb 2008, 11:23

simon schreef: ....Veenendaal-Amersfoort wordt naar verwachting gedeactiveerd (enorme tijdswinst te behalen, spoor ligt er grotendeels nog),
Bedoel je niet gereactiveerd?

simon
autoweg

Bericht door simon » do 14 feb 2008, 12:13

eh ja... één letter maakt een wereld van verschil

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 feb 2008, 12:38

Arnhem-Apeldoorn is niet inpasbaar in de bebouwing,
Er zijn officiele plannen voor met een boog bij Zutphen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » do 14 feb 2008, 17:55

Bovendien kan een spoortlijn op die as ook een verruiming van de capaciteit voor goederentreinen betekenen. Het aantal vrachtwagens op de A27 is groot. Bovendien levert het vanuit andere delen van WB ook voordeel op.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 feb 2008, 18:52

De link tussen de vrachtwagens op de A27 en een spoorlijn zie ik niet helemaal?

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » do 14 feb 2008, 22:00

Chris schreef:De link tussen de vrachtwagens op de A27 en een spoorlijn zie ik niet helemaal?
Veel van die vrachtwagens hebben de richting Antwerpen. Door een centrale N-Z verbinding in NL te hebben kan via het spoor een gedeelte van deze spullen vervoerd worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 14 feb 2008, 22:09

orionpax schreef:
Chris schreef:De link tussen de vrachtwagens op de A27 en een spoorlijn zie ik niet helemaal?
Veel van die vrachtwagens hebben de richting Antwerpen. Door een centrale N-Z verbinding in NL te hebben kan via het spoor een gedeelte van deze spullen vervoerd worden.
De Betuwelijn als lichtend voorbeeld :shutup: :hypocrite:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » do 14 feb 2008, 22:14

Ds79m schreef:
orionpax schreef:
De betuwelijn heeft veel geld gekost maar ook die zal langszaam vollopen. De scenarios zijn veel te gunstig gemaakt. Maar spoorinvesteringen kun je over een hele lange looptijd terugverdienen. De betuwelijn is goederenvervoer daarnaast only. Deze lijn is zowel goederen en personene vervoer. Daarmee ontlast deze enerzijds de A27 en anderzijds het stuk Rotterdam-Dordrecht-Lage Zwaluwe voor het goederen vervoer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 14 feb 2008, 22:17

Het gros van het vrachtverkeer is anders regionaal. Daar verkijken veel mensen zich op.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 feb 2008, 22:35

Goederenvervoer over het spoor is ook een totaal andere tak van sport dan vervoer over de weg. Het gaat meestal om totaal andere ladingen trouwens, vaak betreft het zaken die niet eens per vrachtwagen vervoerd KUNNEN worden (of mogen worden). Daarnaast vervoert het spoor grote ladingen in één keer tegelijk. Vrachtwagens zijn meer voor de 'fine tuning'.
Je hebt:
heavy stuff
* Zeecontainervervoer
* Lichte scheepvaart (zee- en binnenvaart)
* Trein
light stuff
* Vrachtwagen
ultra light stuff
* Bestelwagens
* Paard en Wagen / Ezelkarren
* Bakfiets
ultra-ultra light stuff
* Boodschappen tas
* Rugzak
En o ja: Voor het allerlichtste:
* De multifunctionele vinny-broekzak :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mascotte
woonerf

Bericht door Mascotte » do 14 feb 2008, 22:42

BNdeSTEM schreef:

Wetenschappers positief kritisch over idee spoorlijn Breda-Utrecht

door Henk Schol

Donderdag 14 februari 2008 - BREDA - Ja, dat kunnen al die optimistische bestuurders wel zeggen, toch het allerbelangrijkst blijft: komen er genoeg klanten voor de trein?

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Wijnand Veeneman van de TU Delft waarschuwt dat er (nog) geen grote kansen liggen om de huidige interliner met belastinggeld op te krikken tot een treinverbinding Breda-Utrecht, ook al zou die onderweg nog enkele stationnetjes aandoen. "Er ligt in Nederland echt heel wat spoor-infrastructuur. En natuurlijk willen gemeenten ook hun eigen station. Ik kan me voorstellen dat zo'n wens ook in Oosterhout leeft. Maar is die reëel, vraag ik me af. De trein naar Utrecht rijdt nu een stukje om, maar dat vinden niet veel mensen een bezwaar."

Iets anders wordt het, als particuliere investeerders er brood in zien. "Als die ruimte vragen om zo'n spoor-onderneming te beginnen, kan de overheid wat minder stringent kijken naar de publieke waarde daarvan. Die overheid moet wel oppassen dat ze er niet na enige tijd ingezogen wordt en mag gaan meebetalen."

Hoogleraar vervoerseconomie Jo van Nunen (Rotterdam School of Management) ziet goede redenen om niet alleen de overheid, maar ook het bedrijfsleven te laten meebetalen aan zo'n trein. "Steden en dorpen, maar ook bedrijven die daar zijn gevestigd worden beter bereikbaar. Zo stijgt de waarde van gebied en bedrijf. Dat biedt een argument om ook hun een bijdrage te vragen."

Van Nunen houdt zich als wetenschappelijk directeur van Transumo ook bezig met de overgang naar duurzamer mobiliteit. Hij ziet wél kansen voor de spoorlijn. "Er komt wellicht een dag dat je alleen de auto in mag, als er niet te veel fijnstof in de lucht is. Dan zijn alternatieve transportvormen ineens veel belangrijker. Dus als je het heel graag wilt of het als het móet, ga je anders rekenen. Het is maar welk scenario je hanteert voor je besluitvorming." Een wat soberder aanleg dan die van de hsl met zijn dure Groene Hart-tunnel brengt rentabiliteit van de lijn ook sneller in beeld, zegt van Nunen.

"Er komt wellicht een dag dat je alleen de auto in mag, als er niet te veel fijnstof in de lucht is. Dan zijn alternatieve transportvormen ineens veel belangrijker"
... ? ...

Mascotte
woonerf

Bericht door Mascotte » do 14 feb 2008, 22:45

BNdeSTEM schreef
'Spoorlijn ligt er binnen twintig jaar'

door Peter Ullenbroeck

Donderdag 14 februari 2008 - BREDA - Hij schat de kosten voor de aanleg 'op een paar miljard'. Veel geld, vindt ook verkeerswethouder Wilbert Willems, toch zegt de Bredase bestuurder er van overtuigd te zijn dat ,,Over maximaal twintig jaar ligt die lijn er. Daar durf ik wel een weddenschap op te zetten.''

De tijd is nu rijp voor zo'n nieuwe spoorverbinding, meent Willems. ,,In het verleden is het nooit gelukt, maar de situatie is nu heel anders. De mobiliteit is enorm toegenomen en daarmee ook de druk op de wegen. Bovendien krijgt Breda een HSL-terminal. Dan is het toch raar dat je de mensen die met de trein in Breda aankomen, vervolgens weer de auto injaagt. Nee, dan moet je ervoor zorgen dat er ook naar Utrecht een goede spoorverbinding komt.''

Daar is provinciebestuurder Cora Steffens (mobiliteit) het helemaal mee eens.

Toch is zij veel minder optimistisch over de kansen dat de spoorlijn er binnen twintig jaar ligt. ,,Ik ben het er mee eens dat nu, met de aanpak van de A27, het juiste moment daar is om met dit plan te komen. Maar of die spoorlijn er daarmee over twintig jaar ook ligt? Die kans lijkt mij niet zo heel erg groot. Maar het zou mooi zijn als het lukt.''

Grote vraag is wie de aanleg van die nieuwe verbinding moet gaan betalen. Zou de regio en de provincie een duit in het zakje willen doen? Steffens: ,,Nee, je praat hier over een lijn tussen twee grote steden, niet over een regionaal lijntje. Dit is een rijkstaak.'' Vindt ook Willems: ,,Zoiets moet op landelijk niveau worden geregeld. Bovendien praat je over zulke grote bedragen dat wij als regio alleen maar symbolisch wat zouden kunnen bijdragen. En van symboolpolitiek houd ik niet.''

De kans dat verkeersminister Eurlings de nieuwe spoorlijn opneemt in zijn meerjarenplanning lijkt op voorhand echter niet erg groot.

Weliswaar zegt Eurlings de komende jaren vier miljard euro in verbetering van het Nederlandse treinverkeer te willen steken, vast staat ook dat veel van dat geld al aan spoorprojecten is toegewezen en bovendien voor twee miljard nog dekking moet worden gevonden.

Het Bredase bouwbedrijf BAMRail opperde deze week het plan om de aanleg van zo'n spoorlijn te koppelen aan de verbreding en vernieuwing van de A27. Bijvoorbeeld door pal naast de weg het nieuwe spoor aan te leggen. Daar ligt dan immers toch al een zandbak, luidt de redenering.

Volgens Willems is een nieuwe spoorlijn naar Utrecht in combinatie met een vernieuwde A27 'niet teveel van het goede'. ,,Beide zijn nodig. Ik moet er toch niet aan denken dat wanneer deze spoorlijn er niet komt, de A27 achtbaans moet worden om alle problemen op te lossen.''
... ? ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 14 feb 2008, 22:48

"Er komt wellicht een dag dat je alleen de auto in mag, als er niet te veel fijnstof in de lucht is."
De dag dat Nederland zodanig de vrijheid van zijn burgers gaat beperken omwille van wat nitwits, is de dag dat ik emigreer.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mascotte
woonerf

Bericht door Mascotte » do 14 feb 2008, 22:57

mooi, iedereen vóór de spoorlijn maar niemand wil/kan m betalen > die komt er dus niet 8-)
... ? ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 feb 2008, 8:21

orionpax schreef:
Ds79m schreef:
orionpax schreef:
De betuwelijn heeft veel geld gekost maar ook die zal langszaam vollopen. De scenarios zijn veel te gunstig gemaakt. Maar spoorinvesteringen kun je over een hele lange looptijd terugverdienen. De betuwelijn is goederenvervoer daarnaast only. Deze lijn is zowel goederen en personene vervoer. Daarmee ontlast deze enerzijds de A27 en anderzijds het stuk Rotterdam-Dordrecht-Lage Zwaluwe voor het goederen vervoer.
Dat zal marginaal zijn. Veel vrachtverkeer zit niet voor niets op een vrachtwagen, en is, zoals René al aangaf, te kort om op een trein te laden. Welkom tot onze "just-in-time delivery maatschappij".

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 15 feb 2008, 8:45

wthouder Willems van Oosterhout schreef:"Ik moet er toch niet aan denken dat wanneer deze spoorlijn er niet komt, de A27 achtbaans moet worden om alle problemen op te lossen"
Wat een gelul. De man weet duidelijk niet waarover hij praat. Maar ja, dat gaat wel vaker zo met politici - ongeacht hun politieke kleur...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 17 feb 2008, 14:50

Die treinverbinding is het zoveelste voorbeeld van een nutteloos peperduur OV-project. :neenee:

Hoeveel mensen zullen daar nu gebruik van maken? De enorme investering weegt niet op tegen het aantal reizigers dat vanuit het centrum van de ene stad naar het centrum van de andere stad reist. Het meeste verkeer heeft juist een bestemming die verder weg ligt. Ook bij dit OV-project zijn de kosten enorm, terwijl de baten (= noodzaak) voor zo'n project er niet is.

Bovendien bestaat er al een redelijk snelle verbinding tussen beide steden: de "interliner" (een rechtstreekse busverbinding)! Die bus heeft weliswaar ook last van de files, maar de bus mag op veel trajecten over de vluchtstrook rijden en is daarmee toch iets sneller dan de auto. Over de bezettingsgraad van die bussen kan ik niets zeggen, maar volgens mij is geen enkele bus op deze verbinding, zelfs niet in de spits, volledig bezet. En dan wil je voor miljarden (want dat gaat het onghetwijfeld kosten) een geheel nieuwe spoorlijn aanleggen? :nuts:

Nee, er is slechts één oplossing die naar mijn mening écht zoden aan de dijk zet: de A27 tussen de knooppunten Lunetten en St. Annabosch verbreden naar 2x3 rijstroken! Ook dat zal een fortuin kosten, maar de noodzaak om de A27 te verbreden is vele malen groter dan de aanleg van een nieuwe railverbinding! Dit plan voor een spoorlijn mag wat mij betreft dan ook onmiddellijk in het ronde archief worden opgeborgen: de prullenbak.
Donateur Vereniging Wegenforum

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » zo 17 feb 2008, 22:05

Van Roosendaal naar Nieuwegein (A12) is met het OV een rit van 2uur en 15 minuten. Dit is het meest gunstigste scenario. Zelfs als ik een file van 18 kilometer op de A27 heb is de auto nog sneller. Een spoorlijn Breda-Oosterhout-Nieuwegein-Utrecht zou veel mensen weldegelijk uit de auto kunnen krijgen. De Interliner is een echt geen goed alternatief. In de spits is het net vee vervoer en buiten de spits is hij vrijwel leeg. Bovendien is de aansluiting op ander vervoer ronduit rampzalig.

Daarnaast kan deze 3e n-z vrailerbinding het probleem traject Rotterdam-Lage Zwaluwe ontlasten.

Daarnaast moet de A27 gewoon uitgebreid worden naar minimaal 4*2 op het hele traject tussen breda en utrecht. Dat lokale verkeer is een ramp. Al die opgevoerde 45km/u wagens die moeten invoegen (met 55KM/u) voor de brug (werkendam/avelingen) en er af moeten na de brug (werkendam/avelingen) zorgen voor de vele files. Aansluitend moet de A58 in beide richting (A16/ tilburg) naar 2*3+1

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 feb 2008, 8:55

Een spoorlijn Breda-Oosterhout-Nieuwegein-Utrecht zou veel mensen weldegelijk uit de auto kunnen krijgen.
Maar lost het wat op? Tussen Meppel en Zwolle rijden ook zat snelle treinen, maar toch staat er elke dag file.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » ma 18 feb 2008, 11:58

Let op he, er staat dan wel minder file dan voorheen. Dat zou je moeten merken.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 18 feb 2008, 12:02

Chris schreef:
Een spoorlijn Breda-Oosterhout-Nieuwegein-Utrecht zou veel mensen weldegelijk uit de auto kunnen krijgen.
Maar lost het wat op? Tussen Meppel en Zwolle rijden ook zat snelle treinen, maar toch staat er elke dag file.
Een combinatie van een verbetering (lees verbreding ander ontwerp) van de A27 icm een spoorlijn voor personen en goederen zou een verbetering van het wegbeeld moeten opleveren. Opgelopen vrijdag 2,5 uur gedaan over het stuk nieuwegein en roosendaal. 90 minuten over de 33 km naar de Merwedebrug

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 18 feb 2008, 12:39

mac0162 schreef:Let op he, er staat dan wel minder file dan voorheen. Dat zou je moeten merken.
Nee, dat is een misvatting. De groei van de file is wellicht een ietsiepietsie heel klein priegelig beetje minder, maar daar merk je als weggebruiker dus geen biet van. Vergeet niet dat men de komende jaren nog altijd langs het A27-traject woonwijken in de suburbs neerplempt en de werklocaties in de steden. De enige manier om op korte termijn de file te laten afnemen is meer asfalt, op lange termijn door de werkgelegenheid te spreiden.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 18 feb 2008, 13:34

Hajo schreef:Die treinverbinding is het zoveelste voorbeeld van een nutteloos peperduur OV-project. :neenee:

Hoeveel mensen zullen daar nu gebruik van maken? De enorme investering weegt niet op tegen het aantal reizigers dat vanuit het centrum van de ene stad naar het centrum van de andere stad reist.
Laten we de A4MD dan ook maar schrappen. Wie rijdt er immers van Schipluiden naar het Kethelplein? 8-)

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » di 19 feb 2008, 0:40

Rene schreef:
mac0162 schreef:Let op he, er staat dan wel minder file dan voorheen. Dat zou je moeten merken.
Nee, dat is een misvatting. De groei van de file is wellicht een ietsiepietsie heel klein priegelig beetje minder, maar daar merk je als weggebruiker dus geen biet van. Vergeet niet dat men de komende jaren nog altijd langs het A27-traject woonwijken in de suburbs neerplempt en de werklocaties in de steden. De enige manier om op korte termijn de file te laten afnemen is meer asfalt, op lange termijn door de werkgelegenheid te spreiden.
Als het spreidingsbeleid in de jaren '60 en '70 had gewerkt waren er ook geen problemen geweest. Nederlanders en hun werk zijn echter niet verhuist, dus is de focus weer komen te liggen op de stad. Als iedereen gaat lopen afwachten tot een ander gaat zal het nooit een succes worden.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 feb 2008, 14:39

JB81 schreef:
Hajo schreef:Die treinverbinding is het zoveelste voorbeeld van een nutteloos peperduur OV-project. :neenee: Hoeveel mensen zullen daar nu gebruik van maken? De enorme investering weegt niet op tegen het aantal reizigers dat vanuit het centrum van de ene stad naar het centrum van de andere stad reist.
Laten we de A4MD dan ook maar schrappen. Wie rijdt er immers van Schipluiden naar het Kethelplein? 8-)
Dit is appels met peren vergelijken. Een verbrede A27 is vele malen zinvoller dan een spoorlijn: de redenen heb ik reeds genoemd.
Donateur Vereniging Wegenforum