Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

GPotter
zandpaadje

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door GPotter » di 19 okt 2010, 13:13

Het zou al een verbetering zijn als de NS een directe Intercity zou laten rijden op het traject Utrecht-Breda. Nu rijdt er alleen een Stoptrein die langzamer is dan de Intercity met overstap in 's Hertogenbosch. Bovendien zou de verbinding Tilburg-Utrecht ook profiteren van een Intercity Breda-Utrecht. Snap niet dit deze er niet is, want volgens mij is er best animo voor. Zie deze verbinding na de spoorverdubbeling Utrecht-Houten er ook wel komen en een nieuwe spoorlijn zou voor mij dan niet nodig zijn.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 19 okt 2010, 14:07

Hangt er ook vanaf of een derde intercityreeks nog naast Roosendaal-Zwolle en Den Haag-Venlo past. Ook met het oog op de stoptreinen en goederentreinen die er ook nog rijden.

Je zou natuurlijk ook Zwolle-Den Bosch en Roosendaal-Utrecht kunnen gaan rijden. Levert wel weer een overstap op voor de reizigers die vanuit Zwolle/Arnhem/Nijmegen naar Tilburg/Breda/Roosendaal v.v. willen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 19 okt 2010, 22:15

JB81 schreef:Je zou natuurlijk ook Zwolle-Den Bosch en Roosendaal-Utrecht kunnen gaan rijden. Levert wel weer een overstap op voor de reizigers die vanuit Zwolle/Arnhem/Nijmegen naar Tilburg/Breda/Roosendaal v.v. willen.
Die zijn er niet heel veel. Je zou er ook aan kunnen denken de IC vanaf Zwolle (de 3600) naar Eindhoven te laten rijden en de IC vanaf Schiphol/Utrecht (de 3500) vanaf 's-Hertogenbosch via Tilburg naar Breda en Roosendaal door te laten rijden. Zo krijgt Eindhoven een rechtstreekse verbinding met de regio Arnhem-Nijmegen, behoudt Eindhoven ook een rechtstreekse verbinding met Utrecht en worden Breda en Tilburg ook deugdelijk met Utrecht verbonden.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 20 okt 2010, 12:37

^^ Klopt, maar dan verliest Eindhoven zijn rechtstreekse verbinding met Schiphol. Volgens mij één van de redenen om de Utrechtboog aan te leggen (de belangrijkste was uiteraard om Utrecht rechtstreeks met Schiphol te verbinden). Breda en Tilburg krijgen die dan wel, maar Breda krijgt over enige tijd al een rechtstreekse verbinding met Schiphol via de HSL. Voor Eindhoven lijkt een rechtstreekse verbinding met Schiphol me belangrijker dan met Nijmegen/Arnhem/Zwolle. Wat overigens niet wegneemt dat ik een directe intercity Utrecht-Breda via Den Bosch zou toejuichen als alternatief voor de directe spoorlijn Utrecht-Breda.
Rainier

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 29 okt 2010, 22:52

Misschien dat we eens een wet moeten gaan maken dat elke 60.000+ stad met elkaar verbonden worden via een snelweg of een goed uitgebouwde expressweg. Daarnaast moet er een goede spoorlijn naast liggen, waar intercity's overheen kunnen rijden. Willen we tenminste niet achterlopen op de rest van de wereld. De spoorlijn tussen Utrecht en Breda moet er gewoon komen. Niet iedereen heeft een auto. De files staan er niet voor niks.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 29 okt 2010, 22:59

Er heeft in het verleden wel een intercity Breda - Utrecht - Amsterdam gereden. Ik zie niet in waarom het "moeilijk inpasbaar" zou moeten zijn, al past de treindienst natuurlijk niet in het corridordenken van de spoorsector. Ik zie overigens daardoor ook in de toekomst niet echt wat in een heractivering van deze treindienst (voor de nummerofielen, het was een van de vele routevarianten van treinserie 3500, die heden ten dage Schiphol - Eindhoven (- Maastricht) e.v.v. rijdt), omdat het niet combineerbaar is met een strakke 10 minutendienst tussen Amsterdam en Eindhoven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 29 okt 2010, 23:19

nederland24 schreef:De spoorlijn tussen Utrecht en Breda moet er gewoon komen. Niet iedereen heeft een auto.
Als jij de aanleg en exploitatie van die lijn dan eventjes uit eigen zak (+ uit die van gelijkgestemden) wilt betalen, en niet over de ruggen van de belastingbetaler, dan vind ik dat best.
Maar ik vrees dat je wel iedereen wilt laten meebetalen aan die spoorlijn-onzin.

De relatie is namelijk voor diegenen die geen auto hebben ook heel goed via een snelwegbus te doen, of per trein via Den Bosch.
Geen reden om om sociale redenen nog eens een extra spoorlijn aan te leggen. (En files los je er al helemaal niet mee op, dus die drogreden mag je meteen al terzijde schuiven.)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 29 okt 2010, 23:58

^^ Je zou de rest van mij betoog ook eens moeten lezen. Ik snap best dat er geen geld voor is op dit moment, maar je moet niet vergeten dat studenten vaak geen auto hebben en toch moeten studeren en een bus staat ook in de file. Je moet mensen een alternatief bieden naast de auto. Vooral in stedelijke gebieden en dichtbevolkte is goed OV heel belangrijk. Tuurlijk moet de A27 verbreed worden. Die weg is gewoon overbelast.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 30 okt 2010, 0:02

Er is nu inderdaad een prima alternatief met de Brabantliner, die overigens ook goed gebruikt wordt. En met de trein via 's-Hertogenbosch kan inderdaad ook prima. Er kan nou eenmaal niet overal een spoorlijn liggen.
nederland24 schreef:Niet iedereen heeft een auto. De files staan er niet voor niks.
Heb je de treinen in de ochtendspits wel eens gezien? Er is nauwelijks extra capaciteit bij NS in de spitsrichtingen, terwijl er al veel treinen rijden en de stations zwaar belast zijn. Ergo: de trein zal het fileprobleem nooit kunnen oplossen.
nederland24 schreef:^^ Je zou de rest van mij betoog ook eens moeten lezen. Ik snap best dat er geen geld voor is op dit moment, maar je moet niet vergeten dat studenten vaak geen auto hebben en toch moeten studeren en een bus staat ook in de file.
Een student kan op kamers gaan wonen. En er zijn ook plekken in Nederland waar de bus bij file over de vluchtstrook mag rijden. Daarnaast gaat het file-argument voor de verbinding Breda-Utrecht niet op. Een student kan namelijk ook de trein nemen via 's-Hertogenbosch, dat is comfortabeler (meer ruimte) en ongeveer net zo snel als de bus.
Je moet mensen een alternatief bieden naast de auto.
Die alternatieven die er nu zijn voldoen redelijk tot goed en rechtvaardigen derhalve in ieder geval geen spoorlijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 okt 2010, 10:23

Er wordt vaak net gedaan dat het Nederlandse openbaar vervoer heel slecht is en "beter" en "meer" moet. Echter, uit diverse corridorstudies (bijv. A13-A16) en A4 Midden-Delfland) blijkt dat grootschalige investeringen in het OV (je praat over honderden miljoenen) tussen de 0 en 1% minder verkeer geeft op de wegen. Kortom; het OV is al dermate goed dat de potentiële doelgroep allang bereikt wordt.

simon
autoweg

Bericht door simon » za 30 okt 2010, 10:40

^^ "Minder verkeer" is lastig meetbaar en een relatief begrip. Hou je dan rekening met verwachte groei? Meet je ook een eventuele afname op het OWN en hou je daar rekening mee?

Ik heb bijvoorbeeld gezien dat bij het doortrekken van de A15 alleen rekening is gehouden met de verwachte intensiteiten op de A12, A50 en N325.

AdeBoon
polderweggetje

Bericht door AdeBoon » za 30 okt 2010, 12:53

Waarom hebben we het elke keer over die ene treindienst van breda via den bosch naar utrecht, daar hebben al die mensen langs de a27 geen ene moer aan. De spoorlijn Utrecht Breda (en eigenlijk de verlenging naar almere is ook raadzaam) is meer als alleen de verbinding tussen 2 steden. En ja, de spoorlijn gaat de burger geld kosten ja, net als bijna alle andere lijnen en wegen die er liggen in nederland. Maar dat is dan ook de reden waarom nederland groot is geworden, door een goed logistiek netwerk. En deze spoorlijn zou naast de verbreding van de A27 een prime en degelijke aanvulling zijn op het totale netwerk in nederland en ja, dat kost geld. Maar dan kunnen we nog wel hele andere discussie gaan voeren, want vele dingen worden betaald van mijn belastingcenten en die van jullie waar je ook geen gebruik van maakt, maar dat is nou eenmaal zo. Het komt soms wel eens egoistisch over als mensen elke keer die bestaande verbinding maar aanhalen, want denk dat de meeste mensen die dat zeggen totaal niet uit deze regio komen.

Bekijk de lijn nu eens in het grotere geheel ipv alleen maar de verbinding tussen 2 steden (zie ook mijn eerdere geschreven teksten). Nu is er geen geld, dat snap ik, maar laten we in ieder geval er rekening mee houden na 2018 dat de aanleg dan misschien kan gaan starten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 30 okt 2010, 18:29

AdeBoon schreef:De spoorlijn Utrecht Breda (en eigenlijk de verlenging naar almere is ook raadzaam)
Nergens voor nodig. Die verbinding van Utrecht naar Almere is er namelijk al gekomen in 2003: de Gooiboog. Dat kostte 81 miljoen euro. Het is waanzin om weer geld uit te geven om een spoorverbinding van Hilversum naar Almere via de Stichtse Brug aan te leggen. Het is zonder opoffering van natuurgebieden in het Gooi nauwelijks mogelijk dat zo aan te leggen dat je niet hoeft kop te maken in Hilversum, dus dan zou een enorm dure verbouwing van het pas verbouwde station Hilversum nodig zijn (extra perron) en door het kopmaken vervalt de eventuele tijdswinst van een iets kortere route (het scheelt bovendien nauwelijks in kilometers). En Laren, Blaricum, Eemnes en Huizen zijn niet groot genoeg om een spoorlijn te rechtvaardigen. Via de Gooiboog kun je Almere bovendien optimaal bedienen. Bij een spoorlijn via de Stichtse Brug wordt het in Almere bovendien enorm ingewikkeld om die op de Flevolijn aan te sluiten. Dat iemand voorstander is van de spoorlijn Breda-Utrecht begrijp ik, al ben ik het er niet mee eens. Maar nóg een spoorlijn van Hilversum naar Almere, via de Stichtse Brug, is zo goed als onmogelijk.
is meer als alleen de verbinding tussen 2 steden. En ja, de spoorlijn gaat de burger geld kosten ja, net als bijna alle andere lijnen en wegen die er liggen in nederland. Maar dat is dan ook de reden waarom nederland groot is geworden, door een goed logistiek netwerk. En deze spoorlijn zou naast de verbreding van de A27 een prime en degelijke aanvulling zijn op het totale netwerk in nederland en ja, dat kost geld. Maar dan kunnen we nog wel hele andere discussie gaan voeren, want vele dingen worden betaald van mijn belastingcenten en die van jullie waar je ook geen gebruik van maakt, maar dat is nou eenmaal zo. Het komt soms wel eens egoistisch over als mensen elke keer die bestaande verbinding maar aanhalen, want denk dat de meeste mensen die dat zeggen totaal niet uit deze regio komen.
De verbinding tussen Breda en Utrecht en tussen Oosterhout en Utrecht is één van de weinig verbindingen waar goede, snelle bussen rijden die een redelijk alternatief voor de trein zijn. Ook Gorinchem heeft een snelle busverbinding met Utrecht. Een spoorlijn zou ideaal zijn, maar ik zie de noodzaak nog niet in, tenzij uit onderzoek zou blijken dat er een markt voor is en dat zo'n verbinding genoeg reizigers zou trekken om een spoorlijn met elk half uur een trein te rechtvaardigen. Wat lastig zal zijn, want ik denk dat de meeste stations niet op voor de reizigers handige locaties in de steden aangelegd kunnen worden.

AdeBoon
polderweggetje

Bericht door AdeBoon » do 09 dec 2010, 23:02

Cobouw schreef:Spoorlijn Breda-Utrecht weer mogelijk

10-12-2010 00:00 | Binnenland | Belzen, Thomas van |

DEN HAAG - De Tweede Kamer oppert dat minister Schultz (infrastructuur) bij het verbreden van de A27 rekening moet houden met de bouw van een eventuele spoorlijn tussen Breda en Utrecht.

Wel, niet, wel, niet. Het 'logische' idee om tussen Breda en Utrecht een spoorlijn te bouwen, bestaat al sinds 1875. Toch kwam het er nooit van. Reden? Vier rivieren (de De Bergsche Maas, de Lek, de Merwede en het Amsterdam-Rijnkanaal) op het tracé zorgden voor onoverbrugbare aanlegkosten.

In 2010 staat de baan van ongeveer 64 kilometer spoorstaaf weer eens op de politieke agenda. Dat komt vooral door spoorbouwer BAM Rail die in de geplande verbreding van de A27 een nieuwe kans ziet voor de ov-verbinding: verbreedt je de snelweg, dan is het slim om bij het verbouwen van bruggen en viaducten ruimte te reserveren voor een toekomstige spoorlijn. Dat scheelt honderden miljoenen euro's, aldus de aannemer.

Hoe goed het verhaal ook klinkt, oud-minister Eurlings had er geen geld voor over. Bovendien vreesde hij dat extra onderzoeken de verbreding van de A27 zouden vertragen.

Omdat de wens bleef bestaan, besloot de sceptische Eurlings de toekomstige spoorlijn niet onmogelijk te maken. Een half jaar geleden kwam hij daar op terug toen uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Decisio bleek dat BAM Rail de baten van de spoorlijn zwaar had overschat. De bouwer vond echter dat het nieuwe onderzoek geen recht deed aan dat van hem. 'Alsof je appels met peren vergelijkt'.

Enthousiast
De Tweede Kamer sloot zich gisteren tijdens een hoorzitting over de 'missing link' aan bij de conclusie van de aannemer. En zoals wel vaker stak Ineke van Gent van GroenLinks niet onder stoelen of banken dat ze voorstander is van nieuwe spoorlijnen. Ook Charlie Aptroot van de VVD liet weten dat Schultz een toekomstige spoorlijn niet de nek om moet draaien. "Het lijkt me hoe dan ook verstandig de ruimte te reserveren. Al kost dat 80 miljoen euro." Lagere bestuurslagen zien ook nog altijd muziek in een treinverbinding tussen Utrecht en Breda. Hoe zuidelijker ze liggen, hoe enthousiaster. De provincie Noord-Brabant en de gemeente Breda achten de spoorlijn van cruciaal belang. De gemeente Gorinchem wil ook meewerken, maar eist de garantie dat de verbreding van de A27, zoals afgesproken, in 2013 kan beginnen. De gemeente Utrecht is niet tegen, maar beschouwt de spoorlijn niet als prioriteit.

Minister Schultz besluit binnenkort over het lot van de spoorlijn. Wethouder Willems van Breda is even hoopvol als realistisch. "De financiering voor de A27 heeft ze ook nog niet helemaal rond."
Ik blijf hoop houden in deze naar mijn inzien belangrijke spoorlijn!
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 10 dec 2010, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote-tags aangebracht bij nieuwsbericht

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 dec 2010, 0:03

Als de minister vraagt waar ze dan die 80 miljoen voor die ruimtereservering op moet bezuinigen, draait Aptroot denk ik wel bij.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 09 dec 2011, 16:05

SCHOPJE.....

Wederom is de kast nog niet helemaal dicht en wordt het plannetje er weer eens uitgetrokken....
telegraaf.nl schreef:SP: leg spoorlijn naast A27 (Breda-Utrecht)

Bij het verbreden van de A27 tussen Breda en Utrecht moet rekening worden gehouden met het op termijn aanleggen van een spoorlijn langs die snelweg. Die oproep doet SP-Kamerlid Farshad Bashir vrijdag aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Zijn voorstel wil hij maandag met haar bespreken in een infrastructuurdebat.

De A27 gaat binnenkort op de schop. Volgens de SP'er is dat het moment om voorbereidingen te treffen voor de spoorlijn die er eigenlijk al had moeten liggen. „Treinreizigers vanuit het zuiden moeten nog altijd via Rotterdam of Den Bosch naar Utrecht reizen; een behoorlijke omweg”, schetst Bashir. „Een nieuwe spoorlijn langs het traject van de A27 zal het hele spoornet ontlasten.”

Bashir vreest dat een toekomstige aanleg in de knel komt als nu geen maatregelen worden genomen. „Het later alsnog inpassen zal dan ook heel erg duur worden. Dat zou een historisch dom besluit zijn. Houd bij het verbreden van de A27 daarom nu alvast rekening met de komst van een spoorlijn, daarmee bespaar je in de toekomst honderden miljoenen.”

[...]

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 dec 2011, 23:19

Ach, er heeft er weer één een roeptoeter gevonden. *zucht*

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 10 dec 2011, 8:46

Dat is dezelfde Bashir die geen A15 wil tussen Zevenaar en Ressen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 10 dec 2011, 11:05

Tja in hoeverre moet je iemand die bijvoorbeeld ook roeptoetert dat de Blankenburgtunnel 'dwars door het Groene Hart' gaat serieus nemen en een podium geven........

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 10 dec 2011, 11:15

Tsja, de schreeuwpartijen als de PVV en de SP vertegenwoordigen samen meer dan een kwart van de bevolking, dus je kunt er moeilijk omheen...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 10 dec 2011, 12:12

Coen Tunnel schreef: En Laren, Blaricum, Eemnes en Huizen zijn niet groot genoeg om een spoorlijn te rechtvaardigen. .
De BEL gemeenten zijn goed voor 30.000 inwoners samen. Het is zo'n kluitje dat er sowieso 1 station voor zou komen. Als je dat te weinig mensen vindt, dan kunnen we heel wat stations sluiten zeg maar. Huizen heeft ook nog eens 40.000 inwoners, en het gros werkt elders, dus gaat ook de dagelijks commute aan via de weg of bus. Er zijn wel degelijk genoeg reizigers daar een of 2 stations te rechtvaardigen.

Dat neemt niet weg dat zo'n spoorverbinding kansloos is om andere redenen zoals aangehaald.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 10 dec 2011, 12:18

Ds79m schreef:Tsja, de schreeuwpartijen als de PVV en de SP vertegenwoordigen samen meer dan een kwart van de bevolking, dus je kunt er moeilijk omheen...
De mensen die deze partijen wegzetten als irrelevantie roeptoeters doen er goed aaan zelf eens te controleren hoe het met hun democratisch gehalte zit. :hap:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 10 dec 2011, 12:54

jelger schreef:
Coen Tunnel schreef: En Laren, Blaricum, Eemnes en Huizen zijn niet groot genoeg om een spoorlijn te rechtvaardigen. .
De BEL gemeenten zijn goed voor 30.000 inwoners samen. Het is zo'n kluitje dat er sowieso 1 station voor zou komen.
Daarvoor woont de bevolking daar weer te gespreid.
Als je dat te weinig mensen vindt, dan kunnen we heel wat stations sluiten zeg maar.
Er zit een verschil tussen het bedienen van een al bestaand station aan een bestaande spoorlijn of de bouw van een nieuw station aan een nog te bouwen spoorlijn.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 10 dec 2011, 13:06

Stel dat een hypothetische spoorlijn ongeveeer langs de A27 komt te liggen, dan woont het gros van die 30.000 inwoners van de BEL gemeenten er in een straal van ca 3 km omheen (de Blaricumse Bijvanck bewoners reken ik gemakshalve tot Huizen). Ik ken de omgeving op mijn broekzak kan ik wel stellen.

De spoorlijn Breda-Utrecht waar het hier over gaat is een veel te kostbare zaak. 3 grote bruggen zijn er nodig. Als het al moet, begin dan met Gorinchem-Utrecht. Dat scheelt 2 dure bruggen, en Gorinchem en alles daar boven leunt op regio Utrecht.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 dec 2011, 15:41

Coen Tunnel schreef:
jelger schreef:
De BEL gemeenten zijn goed voor 30.000 inwoners samen. Het is zo'n kluitje dat er sowieso 1 station voor zou komen.
Als je dat te weinig mensen vindt, dan kunnen we heel wat stations sluiten zeg maar.
Er zit een verschil tussen het bedienen van een al bestaand station aan een bestaande spoorlijn of de bouw van een nieuw station aan een nog te bouwen spoorlijn.
Dat valt ook wel weer mee. Een nieuwbouwstation wordt geaccodeeerd bij 1.000 reizigers per dag of meer, een oudbouwstation staat op de nominatie om opgeheven te worden (geen formele norm :!: ) vanaf minder dan 500 reizigers per dag. Een beetje woonplaats van 10.000 inwoners redt dat makkelijk. Stations die niet of met de grootste moeite 1000 reizigers per dag halen zijn de klassieke Grou-Irnsummen van het Nederlandse spoorwegnet. Stations bij dorpen die 5.600 inwoners tellen....

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 10 dec 2011, 17:35

jelger schreef:
Ds79m schreef:Tsja, de schreeuwpartijen als de PVV en de SP vertegenwoordigen samen meer dan een kwart van de bevolking, dus je kunt er moeilijk omheen...
De mensen die deze partijen wegzetten als irrelevantie roeptoeters doen er goed aaan zelf eens te controleren hoe het met hun democratisch gehalte zit. :hap:
Je kunt ze moeilijk een pleister op de mond plakken, maar ik heb bij deze partijen soms wel het idee dat ze te vaak met onnozele ideeën, proefballonnetjes en kamervragen komen, die weinig toevoegen aan het bestuur van het land, terwijl ze dat zelf ook wel weten.
Coen Tunnel schreef:Er zit een verschil tussen het bedienen van een al bestaand station aan een bestaande spoorlijn of de bouw van een nieuw station aan een nog te bouwen spoorlijn.
Precies, en hier is het gewoon een kwestie van hoge kosten tegen beperkte baten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 10 dec 2011, 18:15

Ds79m schreef: Je kunt ze moeilijk een pleister op de mond plakken, maar ik heb bij deze partijen soms wel het idee dat ze te vaak met onnozele ideeën, proefballonnetjes en kamervragen komen, die weinig toevoegen aan het bestuur van het land, terwijl ze dat zelf ook wel weten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet van beider kampen, en ik ben het grotendeels wel met je eens. Het gaat er niet eens om of je ze de mond kan snoeren of niet, maar om het gegeven dat zij gewoon een deel van het volk representeren middels vrije verkiezingen. Of je het nu eens bent of niet met hun handelen, opvattingen of wat dan ook. Beide partijen leveren op hun manier een bijdrage aan onze democratie, zelfs in positieve zin.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 10 dec 2011, 20:39

Je hebt gelijk, maar het is ook diep triest. Want met dit soort lui heb je grote kans dat er uiteindelijk suboptimale beslissingen uit de bus rollen. Kijk, aangezien die Bashir veel over infrastructuur roept neem ik aan dat hij op dit gebied de specialist is in de Tweede Kamer fractie van de SP. Dat betekent dat die andere lui er nog minder van weten en dat er in het stemgedrag van de fractie op deze onderwerpen op Bashir vertrouwd wordt. Uit een uitspraak als dat hij tegen de Blankenburgtunnel is, omdat deze door het Groene Hart zou lopen, maak ik op dat hij echt geen enkel idee heeft waar het Groene Hart ligt en dat hij dus maar wat in de ruimte zwamt. En als de SP op basis van dit soort 'kennis' bijvoorbeeld de Blankenburgtunnel wegstemt of de totaal onrendabele spoorverbinding Utrecht-Breda (om maar weer eens on topic te komen ;) ) wil binnenhalen, dan is het eigenlijk diep triest en zonde van vele belastingcenten als dit stemgedrag tot een 'verkeerde' meerderheid leidt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 dec 2011, 23:24

Dat ben ik niet met jullie eens. In een democratie past de kwalificatie "domme mening" niet. De kiezer heeft gelijk. Als de kiezer geen gelijk heeft, treedt regel 1 in werking.
Je ziet nu in Europa juist dat democratie niet werkt als er spijkers met koppen moeten worden geslagen. Zie: Italië en Griekenland. Als het goed is hebben politici de beschikking over een professioneel ambtenaren apparaat dat basisvakken verkeerskunde en planologie beheerst, waarbij domme opvattingen van het volk worden vertaald in concreet intellectueel beleid dat zowel ten goede komt aan de wensen van de kiezer, als de eisen die de realiteit aan plannen stelt. :yes:

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 11 dec 2011, 0:18

@Rein - ook de SP is gewoon een politieke partij dat bepaalde termen (of aanduidingen) op bepaalde manieren inzet, voor haar politieke gewin. Bashir zal ongetwijfeld wel weten dat met het Groene Hart doorgaans een ander gebied in de Randstad aangeduid wordt, maar dat maakt voor de sympathisant elders in het land niet uit. Die heeft wel eens iets gehoord over het Groene Hart.. etc [klepel enzo]. Zo werkt politiek... en meningsvorming van relatieve buitenstaanders. Zo werkt dat van links tot rechts. Ook de middenpartijen maken zich geregeld schuldig aan dergelijke vermenging van termen, definities etc om zo de massa voor haar punt te sympathiseren.

In andere doctrines wordt het vaak aangeduid met propaganda en anti-propaganda. Politici zijn soms net reclamemakers. Het Groene Hart spreekt ook mensen van ver buiten de Randstad aan, maar noem je Limmerick... dan heb je allemaal :dontknow: "who cares"