Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

orionpax
verkeersader

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door orionpax » do 21 feb 2008, 22:17

Hajo schreef:
JB81 schreef:
Hajo schreef:Die treinverbinding is het zoveelste voorbeeld van een nutteloos peperduur OV-project. :neenee: Hoeveel mensen zullen daar nu gebruik van maken? De enorme investering weegt niet op tegen het aantal reizigers dat vanuit het centrum van de ene stad naar het centrum van de andere stad reist.
Laten we de A4MD dan ook maar schrappen. Wie rijdt er immers van Schipluiden naar het Kethelplein? 8-)
Dit is appels met peren vergelijken. Een verbrede A27 is vele malen zinvoller dan een spoorlijn: de redenen heb ik reeds genoemd.
Het is ook niet of/of maar en/en in mijn ogen. Als je toch een snelweg herbouwt kun je de viaducten etc best breed genoeg maken om er een spoorlijn te leggen in de toekomst. (Als die er niet komt kun je het altijd nog asfalteren).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 21 feb 2008, 22:49

^^
Hopelijk heb je bij de Betuweroute wel opgemerkt dat het aanleggen van een spoorlijn naast een snelweg zeer kostbare aanpassing van de aansluitingen vereist. Ook is de opbouw van een modern spoorviaduct heel anders, omdat men namelijk tegenwoordig een doorlopend ballastbed wil, en de rails niet meer direct op het beton wil monteren. Dit vereist een totaal andere dwarsdoorsnede van zo'n viaduct.

Voor "èn-èn" is overigens meestal geen geld. En als men er op de ene locatie al toe zou besluiten, dan gaat het ten koste van een zinvoller project elders.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 22 feb 2008, 10:50

Men heeft voor de HSL bewust voor de koppeleling met de E 19 (A 16) gekozen omdat dat wel degelijk schaalvoordelen bood ten opzichte van het rechsstreekse tracé via Roosendaal...,
zoals je misschien nog kan herinneren: de Belgen waren 'not amused' met dit tracé...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » za 23 feb 2008, 18:05

Vinny schreef:Men heeft voor de HSL bewust voor de koppeleling met de E 19 (A 16) gekozen omdat dat wel degelijk schaalvoordelen bood ten opzichte van het rechsstreekse tracé via Roosendaal...,
zoals je misschien nog kan herinneren: de Belgen waren 'not amused' met dit tracé...
Tja, voor Brabant heeft ook Breda voordelen. De HSL zou alleen langs Roosendaal gereden hebben. Nu heeft WB een aansluiting op het HSL net. De A16 is ook met korte termijn visie aangelegd. In de tunnelbak is 0,0 ruimte voor meer rijstroken.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » za 23 feb 2008, 18:39

Dan komt er niet nog meer asfalt te liggen, en dan moeten we het maar doen met hetgeen wat er ligt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 feb 2008, 19:57

Als ik de HSL had ontworpen had ik waarschijnlijk Amsterdam - Utrecht - (Breda) - Antwerpen gekozen, aangevuld met de 'Nieuwe Benelux', Den Haag - Rotterdam - Dordrecht - Breda -> Brussel...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 23 feb 2008, 20:22

mac0162 schreef:Dan komt er niet nog meer asfalt te liggen, en dan moeten we het maar doen met hetgeen wat er ligt.
De spoorlijn Breda - Utrecht kan dan ook maar beter niet aangelegd worden. Al dat spoor is toch alleen maar landschapvervuiling. Ze moeten het maar doen met wat er nu ligt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 feb 2008, 22:31

Als we landschapsvervuiling als argument in gaan brengen eis ik NU een stillegging van alle Vinexprojecten. Das pas echt landschapsvervuiling!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 feb 2008, 22:34

^^ Waar moeten mensen dan wonen? Als je massaal woonwijken moet bouwen, kom je altijd wel eens het een en ander wat op elkaar lijkt tegen. Ik snap die hausse tegen vinex-wijken niet zo. Honderdduizenden Nederlanders wonen tevreden in zo'n wijk. Er moeten 80.000 woningen per jaar opgeleverd worden, ik ben benieuwd hoe Vincent die dan gerealiseerd wil zien...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 23 feb 2008, 22:43

Vinny schreef:Als ik de HSL had ontworpen had ik waarschijnlijk Amsterdam - Utrecht - (Breda) - Antwerpen gekozen,
Of gewoon niet...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 feb 2008, 22:48

ik ben benieuwd hoe Vincent die dan gerealiseerd wil zien...
Tentenkampen!
Geintje. Ik ben het daarom dus ook niet eens met de criticasters m.b.t. landschapsvervuiling. Soms is een lelijker landschap noodzakelijk om het land beter te laten functioneren. Of dit nu woningbouw, infrastructuur of iets anders is...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 feb 2008, 23:12

Goh, ik lees nu net op Wikipedia, het fantastische Rail '21 plan. Leest u even mee?
(voor alle hogesnelheidsverbindingen neem ik voor het gemak de term ICE ondanks dat het een IC+ of een Thalys of desnoods een EN is)
ICE
Groningen - Schiphol - Lille - Londen/Parijs (!)
Amsterdam - Breda - Eindhoven - Keulen (!)
Schiphol - Luik (yes)
Schiphol - Arnhem - Duisburg - Keulen
Den Haag - Utrecht - Arnhem - Zutphen (!) - Hengelo - Osnabrück - Hannover (- Berlijn)
Rotterdam - Utrecht - Zwolle - Groningen
IC
(opvallende zaken)
Den Helder - Amsterdam - Almere - Groningen
Schagen - Amsterdam - Breukelen (!) - Rotterdam/Den Haag
Zandvoort - Nijmegen
Zandvoort - Heerlen
Den Haag - Eindhoven - Heerlen
Vlissingen - Breda - 's Hertogenbosch - Utrecht (!)
Eindhoven - 's Hertogenbosch - Arnhem - Zwolle (!)
Den Haag - Schiphol - Amersfoort - Zwolle - Emmen (!)
Leiden - Arnhem
En de klapperrrrr van de avond:
Oostende - Brugge - Gent st. Pieters - St. Niklaas - Antwerpen Berchem - A. Centraal - Roosendaal - Breda - Tilburg - 's Hertogenbosch - Oss (!) - Nijmgen - Arnhem

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 23 feb 2008, 23:14

We zouden het ook meer kunnen concentreren zodat er minder landschap verloren gaat en beter op elkaar afstemmen zodat er hierdoor ook minder geld nodig is voor infra. Dat zou ik nou wel eens een keertje willen zien.
Oh, en geboortebeperkingen mogen we hier ook wel eens aan beginnen, dat zet pas echt zoden aan de dijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 feb 2008, 23:17

mavas schreef:Oh, en geboortebeperkingen mogen we hier ook wel eens aan beginnen, dat zet pas echt zoden aan de dijk.
Dan wordt de welvaart/verzorgingsstaat onbetaalbaar. In Zweden hebben ze daar al slechte ervaringen mee. De niet-werkende vergrijzende bevolking neemt dan teveel toe ten opzichte van de belastingbetalende beroepsbevolking. Bovendien is de geboorterato al bijzonder laag (dat geldt voor veel EU landen). Qua bevolkingsgroei zitten we op een historisch laagtepunt, dus ik snap je punt niet zo.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 23 feb 2008, 23:25

Dat is een eenzijdige benadering, Chris.
Op de lange termijn is geboortebeperking wel beter.
Zeker als je de toenemende kosten die overbevolking met zich meebrengt verdisconteert.
Het probleem van de betaalbaarheid van de vergrijzing kun je natuurlijk ook aanpakken door "met onmiddelijke ingang" iedereen die nog geen AOW ontvangt deze pas met zijn 67e te laten ontvangen. Het slaat natuurlijk nergens op dat de babyboomersgeneratie die overal van geprofiteerd heeft, nu zichzelf ook nog even buiten schot houdt bij haar eigen pensionering.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 23 feb 2008, 23:34

Simpel. In Nederland wonen steeds meer mensen in steeds kleinere aantallen in steeds grotere woningen, waardoor het nu ongeveer 2,1 personen per woning is. Vroeger lag dit veel hoger. Waardoor er meer huizen nodig zijn om hetzelfde aantal mensen te huisvesten. Nu kun je ook wel blijven doorbouwen met 80.000 woningen per jaar, maar dan zal ook dat cijfer steeds lager worden. Eigenlijk schiet je er niks mee op. Er is gewoon een grote woningnood, en dat komt door deze "nieuwe woningnood".

Je zou als maatregel dus kunnen voorstellen meer mensen in een woning te stoppen, maar dat wil niemand, dan geef je je privacy op.
Je kan ook compacter gaan bouwen, dat zit er nu een beetje aan te komen in de grote steden.
Of het probleem bij de bron aanpakken en geboortebeperking opleggen van 1 of 2 kinderen (uitgezonderd 2/3/4/5-lingen) zodat de bevolking in evenwicht blijft. Dat scheelt ook nog eens in waterbehoefte, voedsel, co2 uitstoot van de mens , co2 uitstoot van vervoer, etc, etc.

Maar kennelijk durven we dat nog niet in NL, maar geloof me, er komt n tijd dat dat nodig is en niet alleen in China.
Is het punt nu duidelijk? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 feb 2008, 23:38

Je zou als maatregel dus kunnen voorstellen meer mensen in een woning te stoppen, maar dat wil niemand, dan geef je je privacy op.
Heb je geen vriendin, Mavas? :PP:
Of het probleem bij de bron aanpakken en geboortebeperking opleggen van 1 of 2 kinderen
Dat zorgt er natuurlijk voor dat er nog minder personen deel uitmaken van een huishouden ;)

Het ware probleem is natuurlijk dat we verwend zijn. Studenten willen tegenwoordig ook al een appartement met eigen keuken en sanitair, terwijl vroeger eenheden waarbij je voornoemde voorzieningen met zijn 10-en deelde gewoon doodnormaal waren. Dat vreet natuurlijk ruimte ;)
In het huisje waar ik nu in mijn eentje woon, hebben vroeger twee gezinnen gewoond... :shock:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 23 feb 2008, 23:43

Vinny schreef:
Heb je geen vriendin, Mavas? :PP:
Niet meer nee ;)
Maar ik bedoelde meer van, zou jij met onbekende mensen samen willen wonen? Of je huis weer terug brengen in oorspronkelijke staat zodat er weer 2 gezinnen in je woning kunnen? ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 feb 2008, 23:47

zou jij met onbekende mensen samen willen wonen?
Dat is natuurlijk een paradox. Als je samenwoont ben je niet meer onbekend met elkaar ;)
Op zich zou ik best samen kunnen wonen met mensen, als ik ze maar een beetje mag, en we elkaar onze gang laten gaan. Ik heb het tenslotte ook uitstekend 20 jaar uitgehouden met twee ouders en twee zusjes (de laatste korter natuurlijk). Ook in de Kibbutz en in Diemen heb ik de nodige kamer/huisgenoten gehad, die ik niet de tent uit gevochten heb. Het is soms wel zwaar geweest. Ik kan me sommige ruzies nog wel goed herinneren; vooral met mijn toenmalige buurmeisje. Maar dat was een verwend nest.

Vind het de laatste tijd trouwens soms wel erg alleen in mijn eentje... :oops:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 24 feb 2008, 12:28

Vinny schreef:Het ware probleem is natuurlijk dat we verwend zijn. Studenten willen tegenwoordig ook al een appartement met eigen keuken en sanitair, terwijl vroeger eenheden waarbij je voornoemde voorzieningen met zijn 10-en deelde gewoon doodnormaal waren. Dat vreet natuurlijk ruimte
De meerderheid ziet krapper wonen echt niet zitten, dus moeten er gewoon woningen bijkomen. Het is niet anders.

Ik zou er eerlijk gezegd ook niet aan moeten denken om met zijn 10-en in één huis te zitten. Ik ben blij dat ik in mijn huis alleen de badkamer hoef te delen met twee huisgenoten. Beperkt aantal m2 vind ik an sich niet zo erg, maar wel het liefst zo veel mogelijk zelfstandig.
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 24 feb 2008, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 24 feb 2008, 13:00

We gaan nu wel erg offtopic, maar ik zie potentieel in een verdichting van steden en meer hoogbouw in plaats van uitbreiding naar buiten toe. Op een klein oppervlak zijn meer woningen mogelijk en een hogere dichtheid zorgt voor een rendabel openbaar vervoer. Daktuinen, parken etc moeten het gemis van een tuin opvangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 24 feb 2008, 13:34

Geloof het of niet, maar in Los Angeles zijn bijna alle woningen vrijstaand, maar daar wordt een hogere dichtheid van inwoners per vierkante kilometer behaald dan Almere of de gemiddelde Vinex-wijk. Misschien is dat gridmodel toch een efficiëntere oplossing?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 24 feb 2008, 15:11

Hoe staat het met de verkeersproblematiek in de LA regio? Volgens mij is het daar toch ook flink aanschuiven...

En daar ontbreekt het praktisch aan OV, behalve echt down-town.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 24 feb 2008, 15:18

In Los Angeles bestaat het OV uit een enorme vloot bussen, en een paar lightrail lijntjes en een metrolijn. Alhoewel de bevolkingsdichtheid daar hoger is dan hier, is het niet met het OV allemaal te bedienen. Het feit dat LA veel files kent heeft te maken met het feit dat er gewoon niet zoveel snelwegrijstrookkilometers beschikbaar zijn per inwoner als in andere steden van de VS en Europa.

Bovendien gaat ook niemand in een trein zitten die 80 kilometer door voorsteden loopt en daarbij 30 keer moet stoppen om een beetje bevolking te bedienen. Het is gewoon heel Nederland in een stad. Een ander probleem in Los Angeles is de enorme bevolkingsgroei (met name aan de oostkant van de agglomeratie), op plekken waar geen werklocaties zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 24 feb 2008, 22:08

Ik ben blij dat ik in mijn huis alleen de badkamer hoef te delen met twee huisgenoten. Beperkt aantal m2 vind ik an sich niet zo erg, maar wel het liefst zo veel mogelijk zelfstandig
Je kunt beter de keuken delen dan de badkamer. (althans dat vind ik dan)
Misschien is dat gridmodel toch een efficiëntere oplossing?
Uit het oogpunt van RO wel. Uit het oogpunt van verkeer niet. Het veroorzaakt (te) veel kruisingen, nauwelijks hierarchie mogelijk en daarnaast (te) veel omrijden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 24 feb 2008, 22:12

Het probleem met LA is hetzelfde als hier: de werkgelegenheid is te weinig verspreid.
Als een beter locatiebeleid m.b.t. werklocaties zou worden gevoerd (dus niet alle kantoren op een kluit in het centrum), dan zou al heel wat gewonnen kunnen worden. Zonder dat de samenleving gigantische bedragen aan OV-voorzieningen kwijt is of dat mensen gedwongen worden om in een appartementje te wonen daar waar ze veel liever in een huisje met een tuintje wonen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 feb 2008, 8:47

Rene schreef:Het probleem met LA is hetzelfde als hier: de werkgelegenheid is te weinig verspreid.
Maar in Los Angeles is dat al heel wat minder dan hier. Zeker niet alle werkgelegenheid zit in of rond het centrum, en in veel voorsteden liggen ook bedrijventerreinen waar je u tegen zegt. Probleem in Los Angeles is dat er veel te veel mensen wonen (vaak 80 - 120 km onafgebroken bebouwing), en dat het snelwegennet sinds de jaren 70 nauwelijks meer is gegroeid. Overigens ben ik van mening dat het fileprobleem daar niet veel erger is dan Nederland. Aantal kilometers file wat daar staat is gelijk aan een zware spits in Nederland. Meestal is het aantal files wel minder, maar de gemiddelde lengte zit snel op 15 kilometer.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 28 mar 2008, 13:56

BN de Stem schreef:BAM: volle treinen Breda-Utrecht
door Henk Schol. vrijdag 28 maart 2008 | 08:35 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 28 maart 2008 | 09:39

Vrijdag 28 maart 2008 - BREDA - Een treinverbinding tussen Breda en Utrecht gaat per dag 90.000 reizigers vervoeren. Aanleg van een dubbel spoor tussen Baroniestad en Domstad kost nog geen twee miljard euro.

En het kan nog goedkoper, wanneer bielzen, bruggen en staven tegelijk met de verbreding van de A27 worden aangebracht. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een nadere verkenning van de kansen van zo'n spoorlijn door BAMRail en ingenieursbureau Goudappel Coffeng. Gisteren hebben ze die gepresenteerd aan Kamerleden, provincie- en gemeentebestuurders uit het gebied.

De kans dat de lijn rendabel wordt acht BAMRail zeer reëel. 'De vergeten corridor' noemen de aanjagers van het plan voor de spoorlijn het tracé zelfs. Mede-initiator Ben van Schijndel van BAMRail: "Kijk op de kaart je ziet een gat. Volgens ons is het technisch én economisch haalbaar om deze spoorlijn aan te leggen. Iedereen mag nu op onze gegevens schieten. Dit wordt het op vier na drukste tracé in en rond de Randstad."

Uit een eerder gehouden onderzoek (het zogeheten 'BRUT'-rapport van het ministerie van Verkeer en Waterstaat uit 1999) werd nog de conclusie getrokken dat zo'n lijn peperduur (zes miljard gulden, ofwel 2,7 miljard euro) zou worden en niet veel reizigers zou trekken.

Volgens BAMRail en Goudappel is er sinds het verschijnen van dat onderzoek veel veranderd. De belangrijkste nieuwe inzichten op een rij:

De congestie (op met name de A27) is enorm toegenomen. De bereikbaarheid van de Randstad (en omgekeerd Brabant vanuit de Randstad) is aanzienlijk slechter geworden.

Openbaar vervoer wint snel aan populariteit, door stijgende brandstofprijzen, kilometerheffing en in verband met milieu en klimaatbeleid.

Ook de capaciteit van het spoorwegnet nadert zijn grenzen.

De bedrijvigheid in Brabant groeit hard en de aantrekkingskracht van de provincie als woongebied neemt ook al toe.

Als het spoor tegelijk met de opknapbeurt van de A27 wordt aangelegd, dan is een besparing op de investering van ongeveer 250 miljoen haalbaar. De totale kosten komen dan op iets meer dan 1,7 miljard euro.

De grote aantallen reizigers per dag worden vooral verklaard doordat niet alleen Bredanaars die in Utrecht werken het tracé gaan gebruiken, maar ook volk dat al veel eerder (Vanaf Vlissingen en aan de andere kant vanaf Almere) in de trein stapt. Een derde van alle reizigers reist verder dan Breda, Dordrecht of Utrecht. Want stevige voeding krijgt de lijn ook vanuit Dordrecht die in Gorinchem aanpikt. Al met al komen van die 90.000 treinreizigers er zo'n 35 procent uit de bus, 15 procent uit andere treinverbindingen en vijftig procent zijn nieuwkomers: uit de auto of echte nieuwe reizigers.

Van Schijndel: "Er treden vele distributie-effecten op. Dit tracé haalt misschien geen massa's mensen uit de auto, maar er komen heel wat nieuwe reizigers bij. Het gebied onder de Amer rond Breda wordt, met deze verbinding, ook economisch nog aantrekkelijker. Deze nieuwe vervoersas tussen de Randstad en de snel groeiende Brabantstad is bepaald niet overbodig, leren onze sommen."

Sommen maken is ook nodig om de plannen financieel haalbaar te maken. Volgens BAMRail en Goudappel Coffeng is de lijn, als die helemaal apart van het A27-werk wordt aangelegd, voor 1,94 miljard euro te bouwen. Van dat bedrag gaat zestig procent naar 'kunstwerken' als bruggen. BAMRail ziet verschillende financieringsm0gelijkheden, waaronder private voorfinanciering.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer liet onlangs weten geen geld te hebben gereserveerd voor deze spoorlijn. Ook hij verwijst in dit verband naar de V&W-studie uit 1999.

De minister antwoordt op vragen van het Christen Unie-Kamerlid Ernst Cramer dat hij de resultaten van verder onderzoek van BAMRail afwacht. Als dat vervoersgegevens oplevert die tot andere inzichten leiden dan in 1999 gepresenteerd, 'dan zal ik met de betrokken partijen in overleg gaan en de resultaten aan u melden', laat hij het CU-Kamerlid weten. Volgens Eurlings wordt het spoorwegtracé ook als alternatief in de Milieu-Effectrapportage voor de te verbreden A27 meegenomen, als dit een bijdrage levert aan oplossing van de congestieproblemen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 28 mar 2008, 14:21

De minister antwoordt op vragen van het Christen Unie-Kamerlid Ernst Cramer dat hij de resultaten van verder onderzoek van BAMRail afwacht. Als dat vervoersgegevens oplevert die tot andere inzichten leiden dan in 1999 gepresenteerd, 'dan zal ik met de betrokken partijen in overleg gaan en de resultaten aan u melden', laat hij het CU-Kamerlid weten. Volgens Eurlings wordt het spoorwegtracé ook als alternatief in de Milieu-Effectrapportage voor de te verbreden A27 meegenomen, als dit een bijdrage levert aan oplossing van de congestieproblemen
De Minister loopt vooralsnog niet warm voor Breda-Utrecht 8-)
Openbaar vervoer wint snel aan populariteit, door stijgende brandstofprijzen, kilometerheffing en in verband met milieu en klimaatbeleid.
Sowieso kun je ervan uitgaan dat dit niet onderzocht is. Bovendien zijn de meeste van die oorzaken gelegen in politieke maatregelen (accijnzen, beprijzen en een CO2 angst)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 28 mar 2008, 15:31

90.000 reizigers en kosten maar 2 miljard? :shock: Dit lijkt mij allemaal wel erg optimistisch. Ik geloof nooit dat er zoveel reizigers gebruik vasn zullen maken (ja misschien in het jaar 2090).