Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door waldo79 » vr 28 mar 2008, 17:19

En het internationale belang van die spoorlijn wordt ook schromelijk overschat. Misschien dat Goudappel Coffeng is bedwelmd door de verleidelijke bespiegelingen van NS HighSpeed
:denk:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 mar 2008, 17:33

Denk het niet. Waarschijnlijk is het gewoon de inschatting van het aantal reizigers op de corridor Utrecht - 's Hertogenbosch, geprojecteerd en herrekend op de relatie Utrecht - Breda. Hangt natuurlijk af van marktaandelen etc.
Of het onrealistisch is weet ik niet; wel dat het er meer dan 1000 zijn, waar Camiel Eurlings mee kwam. Kom op zeg: een IC verbinding trekt per definitie meer reizigers dan Groningen - Roodeschool... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 28 mar 2008, 18:14

Maar of je er duurzaam automobilisten mee paait die het fileleed op de A27 beu zijn is geen uitgemaakte zaak :idea:

Link naar het onderliggende rapport van BAM en Goudappel Coffeng

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 mar 2008, 18:32

90.000 lijkt me een beetje overdreven eerlijk gezegd. Zeker één of ander model waarbij de halve A27 overstapt naar de spoorlijn, in combinatie met het leegzuigen van de verbindingen van Utrecht naar Rotterdam en Den Bosch.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 28 mar 2008, 18:51

Vinny schreef:Of het onrealistisch is weet ik niet; wel dat het er meer dan 1000 zijn, waar Camiel Eurlings mee kwam.
Waren dat niet 1000 nieuwe reizigers? Die in de oude, dus huidige, situatie niet met het OV gingen? (klinkt al een stuk realistischer)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 mar 2008, 19:04

Dat is 1/35e van het totaal aantal doorgaande reizigers op de hele corridor. Dat lijkt mij nou erg onwaarschijnlijk.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 28 mar 2008, 19:31

Vinny schreef:Dat is 1/35e van het totaal aantal doorgaande reizigers op de hele corridor. Dat lijkt mij nou erg onwaarschijnlijk.
Het gaat dus om nieuwe reizigers, daarmee lijkt het me helemaal niet onrealistisch. Een IC Breda-Oosterhout-Gorinchem-Utrecht is misschien een minuut of 10 sneller dan een IC Breda-Tilburg-Den Bosch-Utrecht. Het voor- en natransport blijft ongewijzigd. Daarmee is er nauwelijks een stimulans voor nieuwe reizigers tussen Breda en Utrecht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 mar 2008, 19:37

Er bestaat helemaal geen IC Utrecht - Tilburg - Breda meer ;)
Afgezien daarvan: Er zullen ook best veel mensen in Oosterhout in de trein gaan stappen, en waarschijnlijk ook in Vianen IC/Transferium A 27.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 28 mar 2008, 23:56

Enkele feiten uit het rapport die hier nog niet aangehaald zijn.
- De nieuw te realiseren verbinding moet aantakken op de verbinding Geldermalsen-Dordrecht, de zogenaamde Merwede-Lingelijn. Deze verbinding is belangrijk omdat deze zal zorgen voor 40 % van de reizigers.
- Van de 90.000 reizigers zijn er 45% nieuwe reizigers.

Ik vind het terdege een argument dat het een missing link in ons spoorwegnetwerk. Veel files staan bij de brugverbindingen van noord naar zuid vv. Het is dan raar dat je klakkeloos pleit voor verbreding van de A27 zonder daarin de aanleg van een spoorverbinding in mee te nemen.
Voor de duidelijkheid: de onderzoekers benadrukken ook de noodzaak van verbreding van de A27.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » za 29 mar 2008, 8:19

Ze wijzen op de synergievoordelen die gehaald kunnen worden inderdaad, en hoewel vaak geroepen is dat en-en niet mogelijk is, denk ik dat het wel kan. Zeker als gerenommeerde bureau's het al kunnen roepen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 29 mar 2008, 9:10

kees schreef:Enkele feiten uit het rapport die hier nog niet aangehaald zijn.
- De nieuw te realiseren verbinding moet aantakken op de verbinding Geldermalsen-Dordrecht, de zogenaamde Merwede-Lingelijn. Deze verbinding is belangrijk omdat deze zal zorgen voor 40 % van de reizigers.
40% van die 5? Buiten de spits zit er geen hond in die trein.
- Van de 90.000 reizigers zijn er 45% nieuwe reizigers.

Ik vind het terdege een argument dat het een missing link in ons spoorwegnetwerk. Veel files staan bij de brugverbindingen van noord naar zuid vv. Het is dan raar dat je klakkeloos pleit voor verbreding van de A27 zonder daarin de aanleg van een spoorverbinding in mee te nemen.
Voor de duidelijkheid: de onderzoekers benadrukken ook de noodzaak van verbreding van de A27.
Dat kan wel zo zijn, maar dat overtuigt mij er nog altijd niet van dat voor de gemiddelde forens de afstand in tijd echt bijzonder veel afneemt. Vanuit Breda via Den Bosch of vanuit Dordrecht via Rotterdam zijn prima alternatieven, terwijl het meestal tijdrovende voor- en natransport ongewijzigd blijft.

Een missing link is het dus zeker niet. In dat opzicht zou je een snelweg Tilburg-Gorinchem ook als een missing link kunnen zien.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 29 mar 2008, 9:15

mac0162 schreef:Ze wijzen op de synergievoordelen die gehaald kunnen worden inderdaad, en hoewel vaak geroepen is dat en-en niet mogelijk is, denk ik dat het wel kan. Zeker als gerenommeerde bureau's het al kunnen roepen.
Ja, dat is gek. Uit onderzoek van Shell bleek juist dat de economische schade van de files op de A27 het best verminderd kon worden door de accijnzen op benzine te verlagen. Uit onderzoek van Milieudefensie bleek juist dat niets doen het beste was om de natuur te sparen. Terwijl uit onderzoek van Calvé bleek dat het uitdelen van door de overheid gesponsorde tubes mayonaise de gemoedstoestand van de filerijdende automobilist enorm kan verbeteren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 29 mar 2008, 9:44

Waaruit mijn mening dat je onderzoeken in beginsel moet wantrouwen alleen maar wordt versterkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

kees
expressweg

Bericht door kees » za 29 mar 2008, 12:41

Inderdaad worden maar al te vaak de conclusies van een onderzoek bepaald door degene die betaald.
Bovendien vraag ik me af of je nog op tijd bent om het eventuele spoortraject zou kunnen bundelen met verbreding van de A27.
Al is het alleen maar omdat iedereen wel overtuigd is van de noodzaak tot verbreding van de A27, terwijl dat bij het spoortraject absoluut nog niet zo ver is.

Daarnaast vind ik dat hier nogal stads geredeneerd wordt. Er wordt alleen gekeken naar de afstanden van stad naar stad, die al aangesloten zijn op het spoornet. Maar veel belangrijker is de tijdwinst die behaald wordt door hen aan te sluiten op het spoor. Er zijn wel degelijk enorme voordelen te behalen voor mensen uit Oosterhout, Nieuwendijk, Gorinchem. Bovendien, zo wordt in het rapport ook naar voren gehaald, kun je de regionale vervoersstromen goed laten aansluiten op deze lijn, wat weer meer voordelen biedt.

@Ds79m, ik snap de zinsnede '40% van de 5' niet. Wat bedoel je met die 5 en waar haal je die vandaan?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 29 mar 2008, 14:02

kees schreef:@Ds79m, ik snap de zinsnede '40% van de 5' niet. Wat bedoel je met die 5 en waar haal je die vandaan?
Die 5 mensen die nu in de trein Dordrecht-Geldermalsen zitten. Buiten de spits is die trein nogal leeg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 29 mar 2008, 17:58

Op Dordrecht Geldermalsen zit een latente vraag. Het marktaandeel OV is bedroevend laag op deze corridor. Opwaarderen tot een 'sneltrein' verbinding met Utrecht zou best behoorlijk wat reizigers kunnen trekken; over het algemeen zijn dat keuzereizigers die buiten de spitsuren reizen; dat maakt het OV ook nog eens rendabeler ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 29 mar 2008, 19:53

Vinny schreef:Op Dordrecht Geldermalsen zit een latente vraag.
Het stuk Dordrecht-Gorinchem is best wel druk. Dat is eigenlijk ook een verstedelijkt gebied. Ten oosten van Gorinchem is het amper verstedelijkt; alleen Leerdam stelt nog wat voor :shutup: En Leerdam-Utrecht is bijvoorbeeld beter per bus dan per trein ontsloten (reistijd is ongeveer gelijk; geen overstap)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 29 mar 2008, 20:16

Het stuk Dordrecht-Gorinchem is best wel druk.
Je gaat niet door voor de koelkast. Het gemiddelde aandeel OV verplaatsingen (Modal Split) in de provincie Zuid-Holland is 20%; op de Merwede Lingelijn is het marktaandeel 6%...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 29 mar 2008, 20:30

Nu zet Arriva in de daluren maar 1 plan V in. Dan lijkt het wat drukker. Bovendien heb je nog redelijk wat buslijnen: vooral in het gebied Sliedrecht-Papendrecht-Alblasserdam. Gorinchem en Leerdam zijn ook goed bedeeld. Meer naar het oosten wordt het wel steeds dunner :)

Je moet er geen grootstedelijke reizigersaantallen verwachten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 03 apr 2008, 13:22

[url=http://www.nu.nl/news/1509027/30/Kamer_pleit_voor_onderzoek_spoorlijn_Utrecht-Breda.html]www.nu.nl[/url] op 3 april 2008 schreef: Kamer pleit voor onderzoek spoorlijn Utrecht-Breda

Uitgegeven: 3 april 2008 10:46
Laatst gewijzigd: 3 april 2008 12:46
DEN HAAG - De Tweede Kamer pleit bij verkeersminister Camiel Eurlings voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht langs de A27. Een ruime meerderheid van ChristenUnie, CDA, VVD en SP wil de verbreding van die weg en andere voorziene werkzaamheden zoals aan de brug bij Gorinchem combineren met de aanleg van zo'n spoorverbinding. "Als je toch gaat sleutelen aan de brug en rivierverruiming, kan je dat niet combineren met zo'n spoorlijn", aldus CDA'er Jan Mastwijk. ChristenUnie-collega Ernst Cramer is benieuwd of de spoorlijn daardoor goedkoper wordt.

Nieuwe reizigers
Blijkens een onderzoek van bouwbedrijf BAMRail en ingenieursbureau Goudappel Coffeng zou een nieuwe lijn tussen Utrecht en Breda dagelijks 45.000 'nieuwe reizigers' kunnen trekken. Dat zijn er veel meer dan duizend extra per dag, waar een onderzoek uit 1999 op rekende.

Effecten
Cramer wil ook weten wat de effecten zijn van zo'n lijn op de bestaande knelpunten op de noord-zuidverbinding, zoals de A16 (Moerdijkbrug) en de A2. Als de reizigerscapaciteit op de as Utrecht-Breda vergroot wordt, zou dat gevolgen kunnen hebben voor de parallel lopende A16 en A2. "De prijs van een nieuwe spoorlijn langs de A27 moet dus beoordeeld worden in samenhang met de kosten van de eventuele verbreding van de A2 of A16 in de toekomst."

Samenwerking
BAMRail heeft geopperd dat de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Breda zou kunnen worden uitgevoerd in publiek-private samenwerking, in combinatie met woningbouw.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 04 apr 2008, 18:31

Het is volgens mij nog niet eens zéker dat de A27 wordt verbreed... En zelfs dan zie ik het nut van zo'n spoorverbinding niet zitten.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 apr 2008, 13:03

Afbeelding

Afbeelding

Twee interessante kaartjes.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 24 apr 2008, 15:20

Volgens mij kun je in dat geval het deel Gorinchem - Geldermalsen net zo goed opheffen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 apr 2008, 15:25

Mja, het is nu al een weinig zinvol stukje spoor. Maar zo'n vaart zal het niet lopen, denk ik.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 24 apr 2008, 18:54

Die IC stopt wat mij betreft op teveel nietszeggende stations. Er moet dan ook een echte IC Breda - Utrecht komen en niet een die in Oosterhout, Gorinchem en Vianen stopt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 apr 2008, 19:51

Nee hoor; een echte IC is helemaal niet zo attractief als wel eens gedacht wordt. Die paar minutjes extra reistijd weegt niet op tegen het grotere 'bereik' van je trein en de gecadaniseerde dienstregeling (eenvoudige aansluitingen op overig OV). Sinds de invoering van de zonetreinen naar o.m. Venlo is het aantal reizigers alleen maar gestegen ;)

[hoewel ik het persoonlijk wel zeer spijtig vind dat de IC Eindhoven - Venlo nu ook in Horst Sevenum stopt]

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 apr 2008, 9:22

Daar stopte die trein voor de tijd ook al een keer per dag. En vroeger had de 3500-serie Horst-Sevenum wel eens als eindstation.

Gorinchem en Oosterhout rechtvaardigen wel een IC-stop, Vianen vind ik daar net wat te onbelangrijk voor.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » vr 25 apr 2008, 10:00

mavas schreef:Die IC stopt wat mij betreft op teveel nietszeggende stations. Er moet dan ook een echte IC Breda - Utrecht komen en niet een die in Oosterhout, Gorinchem en Vianen stopt.
Het zou toch behoorlijk dom zijn om wel een spoorlijn langs steden van formaat aan te leggen, en de trein er niet te laten halteren... maar als jij dat gedachtengoed dan deelt...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 apr 2008, 10:13

Oosterhout is langs de route eigenlijk de enige stad van formaat, en Nieuwegein. Maar een station in Nieuwegein zou erg aan de rand van de stad komen.

Gorinchem is een klein provinciestadje, maar de stop is nog wel te rechtvaardigen omdat het een streekcentrum is, en omdat er natuurlijk aansluiting naar Dordrecht is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 25 apr 2008, 10:56

Als je in Vianen zou gaan stoppen kun je de busverbindingen op Utrecht daar laten eindigen. Of het verliest danig aan belang doordat er geen doorgaande bussen van Utrecht naar Gorinchem en Breda zijn...