Weldra afwisselend rijden in Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Weldra afwisselend rijden in Brussel

Bericht door vynkce » vr 12 mei 2006, 20:56

Weldra afwisselend rijden in Brussel
vr 12/05/06 - Als de luchtkwaliteit erg slecht is, wil het Brussels gewest afwisselend rijden invoeren. Op sommige dagen zullen alleen nummerplaten met even of oneven nummers Brussel in mogen.
Het is één van de maatregelen waarmee Brussel de luchtvervuiling moet aanpakken, zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).
"We weten dat dit geen populaire maatregel is", zegt Smet. "Gelukkig is deze situatie de afgelopen vijf jaar maar één keer voorgekomen."
Brussel is een van de zones waar de luchtvervuiling het hoogst ter wereld is. Grote boosdoener is de vervoersector.
Brusselaars die hun auto definitief aan de kant laten, krijgen een abonnement van twee jaar op het openbaar vervoer en op Cambio, een dienst voor het gezamenlijk gebruik van auto's.
Ze kunnen ook kiezen voor een waardebon voor een fiets. Wie zijn oude wagen naar de sloop brengt, wordt nog meer beloond.

Maatregelen bij vervuilingspieken:
Bij index zes komt er informatie en praktische tips om het gebruik van de auto's te beperken.
Bij index zeven wordt de toegelaten snelheid verlaagd tot 50km/u waar die nu hoger ligt, worden de snelheidscontroles opgedreven en komen er maatregelen voor de versterking van het openbaar vervoer.
Als index acht of negen zijn bereikt, wordt het verkeer beperkt en komen er maatregelen voor "afwisselend rijden", versterken van het openbaar vervoer en voor overstapparkings.
Die twee laatste komen er ook bij index 10. Als die index overschreden wordt, zal er een autovrije dag worden uitgeroepen.

Werk maken van nieuw Brussels parkeerbeleid
De ministers maken momenteel ook werk van een Brussels parkeerbeleid. Dat nieuwe beleid rust op drie principes.
Ten eerste is er het zorgen voor rotatie in de commerciële centra door aangepaste tarieven voor kort parkeren.
Ten tweede willen de ministers het langdurig parkeren beperken en het bewonersparkeren beschermen.
En ten derde willen ze de tarieven voor parkeren op de openbare weg aanpassen om het parkeren in de parkings aan te moedigen.
http://www.vrtnieuws.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 mei 2006, 22:38

Kierewiet... :knetter: :neenee:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 13 mei 2006, 0:28

Op sommige dagen zullen alleen nummerplaten met even of oneven nummers Brussel in mogen.
- Op even dagen van de maand mogen alleen mannen de ring op, op de oneven dagen de vrouwen
- vrachtwagens mogen in de even weken alleen met de wijzers van de klok mee de ring betreden, in de oneven weken precies andersom
- op de even uren van de dag mag 120 gereden worden, op de oneven uren slechts 60

:roll:

Krankzinnig plan...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » za 13 mei 2006, 1:06

Afbeelding


Als dat zo is, dan gaat de fotoreportage van Frits er snel moeten komen 8-) :lol:
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 13 mei 2006, 8:26

Wat bedenken mensen toch een hoop flauwekul. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 13 mei 2006, 9:15

Afwisselend rijden bestaat al jaren in steden als Milaan en Athene. NIks nieuws onder de zon.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 13 mei 2006, 13:33

In Spanje heb je afwisselend parkeren. Van de 1e tot de 14e mag je aan de ene kant parkeren, van de 15e tot het eind van de maand aan de andere kant :roll:

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » za 13 mei 2006, 13:55

Chris schreef:In Spanje heb je afwisselend parkeren. Van de 1e tot de 14e mag je aan de ene kant parkeren, van de 15e tot het eind van de maand aan de andere kant :roll:
Dat heb je in België ook, zo gezien in bijv. Lommel en Hamont.
Maar waarom..?!?!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 13 mei 2006, 13:59

René schreef:Kierewiet... :knetter: :neenee:
Mwah... Er zit wel iets in. Helemaal afwijzen doe ik het idee niet. Maar dat het niet de ideale oplossing is, moge duidelijk zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 13 mei 2006, 15:07

Als het vaak gaat voorkomen dan kopen mensen een oud barrel erbij, waardoor ze toch elke dag kunnen rijden. En die oude barrels vervuilen méér dan hun normale voertuigen. Ook dit is niet nieuw, in de Zuid-Europese steden waar ze dergelijke onzin al jaren praktiseren zie je dit ook op grote schaal gebeuren. :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 14 mei 2006, 11:16

Dat systeem bestond in de jaren 80 in Joegoslavië toen benzine op de bon was. Ook daar kocht men een oud barrel voor weinig geld met een even dan wel oneven kenteken om zo de boel te omzeilen. En dat die barrels nog reden was vaak een mirakel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 14 mei 2006, 16:12

De discussie over het parkeren volgens de dagen van de maand verhuisde naar "Wegbeeld"

http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=3993

Hier kan volop verder gepraat worden over het rijden met even en oneven nummerplaten in Brussel.



Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 15 mei 2006, 11:50

In België is, dacht ik, het kenteken gekoppeld aan de bestuurder van de auto. Volgens mij kan zo iemand dus niet een oude barrel kopen voor die éne dag dat het 'te vies' is buiten. Maar de Belgen weten dat natuurlijk beter...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 15 mei 2006, 12:31

Ik neem aan dat ook Belgen 2 auto's kunnen bezitten. Kan een van de Belgen wellicht uit de doeken doen hoe dat dan in zijn werk gaat? Vast niet hetzelfde kenteken voor meerdere auto's vermoed ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

e40
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 06 nov 2005, 22:44
Locatie: België

Bericht door e40 » ma 15 mei 2006, 13:06

In Belgie is de nummerplaat gekoppeld aan de bezitter van de auto. De bezitter is niet noodzakelijk gelijk aan de bestuurder. Als je een nieuwe auto koopt schroef je de nummerplaat van je oude auto af en schroef je hem vervolgens op de nieuwe auto. Een nieuwe auto moet je uiteraard inschrijven en op dat inschrijvingsforumulier kan je kiezen om je plaat te behouden of een nieuwe te ontvangen. Uiteraard kan je meerdere auto's bezitten, en voor elke auto krijg je dan een andere nummerplaat. Je kan dan hopen dat die nieuwe nummerplaat een even nummer heeft als je eerste plaat een oneven nummer heeft en omgekeerd, of een nieuwe nummerplaat aanvragen of een gepersonaliseerde nummerplaat aanvragen.

Tot vorig jaar koste een nieuwe nummerplaat nog 31€, nu is het gratis.
ps. nummerplaat = kenteken

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 15 mei 2006, 14:22

Ja, dat valt mij wel eens op, van die mooie nieuwe auto's met zo'n vies oud kentekenplaatje erop. Erg lelijk... :lol:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 15 mei 2006, 23:29

Vind ik ook, we zullen er nu eenmaal mee moeten leren leven ;) , zoveel nieuwe platen kan men niet meer uitreiken:

Op dit moment zit men met het uitdelen van nummerplaten al voorbij de combinatie VHx-xxx. Ik ben wel nieuwsgierig wat men gaat doen als alle combinaties in gebruik zijn. Na de V komen nog de W,X,Y en Z. Van deze letters is de W samen met de M voorbehouden voor motoren en de Z voor garagehouders, blijft nog over de X en de Y. Je kan mooi berekenen hoeveel nummerplaten er nog uitgereikt kunnen worden.

Wie doet een poging? :D

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 16 mei 2006, 14:15

Maar je kunt toch als je een nieuwe auto koopt wel nieuwe platen met hetzelfde nummer krijgen hoop ik? Of het interesseert de gemiddelde Belg weer niks, dat kan ook. :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 16 mei 2006, 14:33

Maar je kunt toch als je een nieuwe auto koopt wel nieuwe platen met hetzelfde nummer krijgen hoop ik?
Het zal wel geld kosten, en dan denk je toch misschien eerder: 'mwah, zo'n oude plaat is nog prima te lezen' ;)

Ik heb eens gehoord dat dat één van de redenen is dat de Belgen zo achter lopen met hun EU bestickering...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

e40
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 06 nov 2005, 22:44
Locatie: België

Bericht door e40 » di 16 mei 2006, 14:36

Een aantal maanden geleden stond er een berichtje in de krant dat indien al de combinaties voor nummerplaten uitgeput is men zou afstappen van het systeem drie letters en drie cijfers (ABC 123) en zou overschakelen naar het systeem drie cijfers gevolgd door drie letters (123 ABC).

Verder hebben ze onlangs ook de Q ingevoerd, die werd vroeger niet gebruikt wegens de grote gelijkenis met de letter O.
De combinatie 0xx-xxx is trouwens voorbehouden voor oldtimers.

Wat ik mij eigenlijk afvraag is waarom ze de letter-cijfer combinatie van oude ingeleverde nummerplaten niet opnieuw kunnen gebruiken in plaats van steeds voor nieuwe combinaties te kiezen.

Het aantal nummerplaten dat nog uitgegreikt kan worden is volgens mij:

26x10x10x10 + 18x26x10x10x10 + 2x26x26x10x10x10 = 1 846 000

De eerste term zijn de resterende VHx xxx combinaties, de tweede term de resterende Vxx xxx combinties (nog 18 letters na de H) en de derde term zijn de combinaties met X en Y. Daar moet je dan eigenlijk nog de veboden combinaties van aftrekken zoals de afkortingen van politieke partijen (VLD) enz.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 16 mei 2006, 14:47

Ook Nederland is weldra door zijn combinaties heen van 2 posities-2posities-2 posities. Er komen dus ook 3-cijferige lettercombinaties, waarover al heel wat gediscusieerd is over welke combinaties wel of niet zouden mogen. Klinkers zijn i.i.g. uit den boze.

Volgens de site van het RDW is de laatste uitgegeven combinatie nu 43-SV-SK. Ofwel, het duurt nog wel eventjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

e40
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 06 nov 2005, 22:44
Locatie: België

Bericht door e40 » di 16 mei 2006, 14:51

Vinny schreef:
Maar je kunt toch als je een nieuwe auto koopt wel nieuwe platen met hetzelfde nummer krijgen hoop ik?
Het zal wel geld kosten, en dan denk je toch misschien eerder: 'mwah, zo'n oude plaat is nog prima te lezen' ;)

Ik heb eens gehoord dat dat één van de redenen is dat de Belgen zo achter lopen met hun EU bestickering...
Zie http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm#duplipal

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 16 mei 2006, 21:56

Verder hebben ze onlangs ook de Q ingevoerd, die werd vroeger niet gebruikt wegens de grote gelijkenis met de letter O.
De combinatie 0xx-xxx is trouwens voorbehouden voor oldtimers.
En voor opleggers.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » wo 17 mei 2006, 22:43

Vinny schreef:
Maar je kunt toch als je een nieuwe auto koopt wel nieuwe platen met hetzelfde nummer krijgen hoop ik?
Het zal wel geld kosten, en dan denk je toch misschien eerder: 'mwah, zo'n oude plaat is nog prima te lezen' ;)

Ik heb eens gehoord dat dat één van de redenen is dat de Belgen zo achter lopen met hun EU bestickering...
Die EU nummerplaten zijn toch ook veel groter? Ik zou ook niet graag een groter nummerbord hebben met al die fijne flitsunits langs 's lands wegen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 17 mei 2006, 23:11

Er werd ook gepraat over de invoering van de geel-zwarte platen. Dit naar voorbeeld van Frankrijk en Nederland. Dit voorstel werd tegengehouden door de Walen omdat dit de Vlaamse kleuren zijn, gevolg=> discussie gesloten. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2006, 23:23

Gelukkig maar :!:

Ik word doodziek van die geel-zwarte rotzooi op de Europese wegen. Vroeger was het nog leuk om een buitenlands kenteken te spotten, omdat er zoveel verschillende kentekenplaten de ronde deden. Tegenwoordig is het allemaal één pot nat :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 17 mei 2006, 23:29

Dat valt toch wel mee? Alleen Frankrijk kent ze op grotere schaal. En Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 18 mei 2006, 0:10

Zullen we het Verenigd Koninkrijk ook maar meetellen? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » do 18 mei 2006, 21:27

Zwart op wit is ook niet echt origineel meer, Duitsland, Oostenrijk, Polen en volgens mij nog meer ex-oostblok landen.

Maar ja als we allemaal hetzelfde nummerbord zouden hebben in Europa, kunnen de Duitsers er geen grappen meer over maken. "Wat krijg je in Nederland als je je rijbewijs na 3x nog niet gehaald hebt?", "Een geel nummerbord"...

mylar
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:29
Locatie: Aalst
Contacteer:

Bericht door mylar » do 18 mei 2006, 21:46

vynkce schreef:Vind ik ook, we zullen er nu eenmaal mee moeten leren leven ;) , zoveel nieuwe platen kan men niet meer uitreiken:

Op dit moment zit men met het uitdelen van nummerplaten al voorbij de combinatie VHx-xxx. Ik ben wel nieuwsgierig wat men gaat doen als alle combinaties in gebruik zijn. Na de V komen nog de W,X,Y en Z. Van deze letters is de W samen met de M voorbehouden voor motoren en de Z voor garagehouders, blijft nog over de X en de Y. Je kan mooi berekenen hoeveel nummerplaten er nog uitgereikt kunnen worden.

Wie doet een poging? :D
Als men aan YYY-999 zit zal er gewoon terug bij aaa-000 begonnen worden volgens mij. Er rijden namelijk veel leasing wagens rond waarvan de nummerplaat bij einde lease gewoon wordt opgezegd. Op die manier komen er altijd wel genoeg combinaties vrij.

maar ik kan natuurlijk altijd fout zijn :)

Plaats reactie