Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

mavas
Moderator
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » di 03 okt 2017, 22:34

De Canon Powershot-serie is ook favoriet bij mij. Veel zoom en steeds meer goede functies. Op mijn laatste heb ik GPS zitten, zodat gelijk de juiste locatie op de foto wordt opgeslagen.
Op een volgende wil ik wel wifi hebben, ik vind het wel erg handig als je een foto direct op facebook of whatsapp kunt delen.

Ik zag vorige week iemand met een digitale camera van Samsung lopen. Die kon het kijkschermpje omklappen zodat je dan een selfie kunt maken. Ook handige functie lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 okt 2017, 9:53

Die camera's met een omklapbaar scherm zijn ook populair bij vloggers. Je kan dan zien of je een goed frame hebt (en of de camera scherp stelt). Het schijnt dat veel vloggers geen videocamera's gebruiken, maar gewoon een fototoestel in de filmstand.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018, 13:55

Chris schreef:
za 05 aug 2017, 20:51
Ik heb ook een nieuwe camera besteld voor de foto's onderweg, de Canon Powershot SX 620 HS. Die heeft 25 keer optische zoom maar is toch de helft minder dik dan mijn Canon Powershot SX 150 IS uit 2012. Ook heeft hij panorama en wifi, de SX 150 had dat allemaal niet.
Ik heb dit toestel nu bijna een jaar. Ik ben er toch niet zo tevreden over. Tegen de zon in zijn foto's wel behoorlijk donker en vanuit de auto zijn foto's wel snel een klein beetje onscherp. Ik heb ook vaker dan voorheen foto's die echt onscherp zijn. Het toestel is wel lekker klein met veel zoom, maar als je ver inzoomt heb je ook wel veel ruis. Ik moet elke foto flink nabewerken met extra verzadiging en verscherping. Terugkijkend op fotoseries met mijn oudere camera moet ik concluderen dat die foto's eigenlijk beter waren.

Ondanks het makkelijke formaat gebruik ik het toestel buiten foto's vanuit de auto niet, voor alle andere foto's waar ik niet hoef te zoomen gebruik ik mijn telefoon, die mooiere foto's maakt dan mijn compactcamera's. Toch jammer want die Canon SX 620 was niet heel goedkoop (180 euro meen ik).

Een voorbeeld: ik vind dit echt te onscherp, zo slecht was de belichting niet. (oorspronkelijke resolutie, geen nabewerking).
Afbeelding

Met wat bewerken valt er nog wat van te maken, maar ik vind de kleuren niet levendig en de foto niet echt scherp. (crop, resize, verzadiging en verscherping).
Afbeelding

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 15 jun 2018, 14:49

^^ Ik ben ook niet helemaal tevreden met de kwaliteit van mijn Canon Powershot SX60HS. Het lijkt erop dat de ruisreductie (waar ik hem onder andere voor kocht) te veel afbreuk doet aan scherpte van de foto's. Verder denk ik ook dat er bij de Canon Powershots niet echt meer wordt geïnvesteerd in betere fotokwaliteit, terwijl dat bij smartphones duidelijk wel het geval is.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » vr 15 jun 2018, 16:59

^^ Smartphones is dan weer minder met zoomen al zijn er nu wel waar die techniek inmiddels verbeterd is.

Vanuit een auto is het sowieso lastig wanneer je het vanachter het stuur doet. Dat zal niet zo snel aan de camera zelf liggen.
Eigenlijk moet je dan een bijrijder hebben om de foto's te maken los vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid.

Ik doe het ook wel eens vanachter het stuur met de camera in de hand. Maar het ding dan stabiel houden is best lastig en de weg is niet altijd even vlak. Met de mobiel doe ik niet. Een keertje geprobeerd maar die is niet zo handig vast te houden en te bedienen buiten het feit dat het niet toegestaan is achter het stuur.

mavas
Moderator
Contacteer:

Bericht door mavas » di 19 jun 2018, 12:22

Dat valt inderdaad wel wat tegen Chris. Ik heb ook het idee dat met de nieuwe processor of firmware de kwaliteit wat achteruit is gegaan, voor mijn gevoel was mijn oudere Canon beter dan de nieuwere. Hij maakt nu vrij veel onscherpe foto's in een rijdende omgeving.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
expressweg

Bericht door nederland24 » wo 20 jun 2018, 19:11

Ik heb dezelfde camera en vaak duurt 1 à 2 seconden voordat de lens helemaal scherp is. Vanuit een rijdende auto zijn ze misschien niet altijd even scherp, maar als je ver wilt inzoomen vanaf stand is de camera erg fijn en scherp. Al moet ik ook zeggen dat ik nog niet zoveel ervaring heb als jullie, dus misschien worden mijn foto's (vanuit een rijdende auto) vanzelf wel beter.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 jul 2018, 21:10

Ik heb een Samsung Galaxy S6, die maakt behoorlijk goede foto's. Ik gebruik bijna alleen nog de telefoon voor foto's van wegen/projecten, behalve de drive-by-foto's en een enkele zoomfoto.

Ook handig is dat je panorama's kan maken. Ik maak regelmatig staande panoramafoto's. Dan hou je meer detail dan bij een liggende panoramafoto. Wat ik ook veel doe is slechts een kleine panoramafoto, net iets meer dan je met de gewone stand krijgt, maar zonder het overdreven panorama-effect.

Een voorbeeld: reguliere fotostand:
Afbeelding
rotonde Belvédèrelaan-Havezathenallee Stadshagen-4 by European Roads, on Flickr

Panoramastand:
Afbeelding
rotonde Belvédèrelaan-Havezathenallee Stadshagen-5 by European Roads, on Flickr

Dan krijg je van dichtbij toch de hele rotonde op de foto.

Plaats reactie