Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 21 jan 2006, 13:59

Voor vergelijkingen kun je altijd kijken op:
http://www.kieskeurig.nl Staan veel consumentenoordelen op.
http://www.tweakers.net ;)

Juliana Plein
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 19:05

Bericht door Juliana Plein » za 21 jan 2006, 18:00

Alargule schreef:Nee, als je échte fotokwaliteit wilt, gaat er voorlopig nog niets boven het vertrouwde filmrolletje
Ja, maar er zijn ook hele goede digitale spiegelreflexcamera's op de markt die foto's maken van geweldige kwaliteit. Neem bijvoorbeeld de Canon EOS D1. Deze wordt ook door autosportfotografen gebruikt vanwege 1) de kwaliteit van de foto's en 2) de snelheid van de camera. Een snelle digitale spiegelreflexcamera is fantastisch, maar dat kost ook wat. Voor onder de 1000 euro heb je geen goede digitale spiegelreflexcamera.

Overigens is een andere goede site over digitale camera's http://www.dpreview.com .

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 21 jan 2006, 23:42

Jij hebt der wel kijk op zeg, Juliana Plein :!:

Juliana Plein
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 19:05

Bericht door Juliana Plein » zo 22 jan 2006, 12:23

Dank je :oops:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 22 jan 2006, 15:18

Mijn Samsung S342i maakt prachtige en heldere foto's voor een mobieltje! Helaas hebben ze wel alle opties geblokkeerd om ze gratis te verzenden, dat heb je met PrePay-telefoontjes.. :?

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 22 jan 2006, 23:02

mijn camera is een Minolta Dimage F-100. (tegenwoordig Konica-minolta).

Een 4,0 MP camera, waarin vrijwel alles handmatig en automatisch bediend kan worden. Het zoomen gaat een beetje langzaam, maar het scherpstellen en fotomaken zelf (tussen half en heel indrukken) is zeer snel. Contrast en belichting is prima, net als het vermogen: twee AA-batterijen. De camera slaat zijn foto's op op een SD-kaartje, welke ik heb in de maten 256 en 128 MB.

Ik heb bewust gekozen voor een camera van een gerenommeerd merk van de conventionele fotografie. Deze weten namelijk beter wat er belangrijk is aan een camera dan de HP's en de Trusts.

Een aantal tippies:

- Zoom vooral niet te ver in als dat niet nodig is: iedere beweging die je maakt wordt door de zoom vergroot, waardoor je foto's eerder bewogen zijn.
- zet je digitale zoom uit. Je kunt beter maximaal zoomen en dan zelf een uitsnede maken dan dat je camera dat doet. Monitoren op de PC zijn groter en tekenprogramma's hebben veel betere interpolatie algoritmes, waardoor het resultaat beter is.

- zet alle standen op maximaal:
a. resolutie op max. (waarom ga je fotograferen met een 4 MP camera als je maar foto's opslaat van 1600x1200??). Verkleinen kan ook op de PC
b. contrast, saturatation, colors en dergelijke: op maximaal. (het contrast is vaak het probleem met compacte camera's dus op max)

- fotografeer zonder het schermpje: dit spaart ontzettend veel vermogen
- zorg voor twee geheugenkaartjes van minstens 128 MB. Ze kosten vrijwel niets meer en je wilt niet dat toevallig je kaartje vol is.
- gooi NOOIT foto's weg. Een foto beoordelen op een klein schermpje kan niet en soms is een foto waarvan je eerst denkt: bah! toch een mooi plaatje.
- fotografeer als het kan zonder flits. De kleuren zijn mooier en je hebt geen lelijke slagschaduw.
- zorg voor opgeladen accu's of batterijen: twee keer zoveel batterijen als je camera aankan.
- zorg voor een ministatiefje van drie tot zes euro bij een fotozaak. Je hebt hem dan bij je en je kunt mooie nachtfoto's etc. maken met meer flexibiliteit dan het muurtje oid je kan bieden.
- als je een nachtfoto maakt, gebruik dan de zelfontspanner. Als je zelf het knopje indrukt, dan is de foto al bewogen...

- als de sluitertijd langer is dan 1/30 seconde, dan kun je maximaal uitgezoomed al vrijwel geen onbewogen foto's meer maken.
- als compensatie voor de sluitertijd kun je het diafragma verder openzetten (hoewel dit bij digicams niet veel zin heeft vanwege het kleine lensje). Doe je dit, dan kan de sluitertijd iets naar beneden. Wel krijg je dan het effect dat er minder veel scherpe delen op de foto zijn. (alleen hetgeen waarop is scherpgesteld is scherp, de rest niet. Dit heet scherpte-diepte)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 23 jan 2006, 23:57

Volkstribuun schreef:Plaatjes uit Siebengewald, Breda en Arnhem: drie totaal verschillende regio's waar waarschijnlijk veel moois te fotograferen valt (op infrastructureel gebied).
Na vandaag bijna een volledige dag in Arnhem vertoefd te hebben, heb ik al wat moois gezien op infrastructureel gebied. Verscheidene wegen zijn mooi om te zien. Er zijn veel heuveltjes dwars door de stad en mooie verkeersregulerende pleinen als bijvoorbeeld het Roermondsplein (hele mooie brij van verkeersbewegingen en fly-overs, en dat zo vlak bij het water) en het Airborneplein (rotonde op 2 niveaus) erg mooi om te zien. En verder waar Arnhem natuurlijk om bekend staat: het grote trolleybusnetwerk. ;)

Van Breda, verwacht daar maar niet te veel van. Aanstaande vrijdag zal waarschijnlijk de laatste dag zijn dat ik nog in Breda zal vertoeven. Ik hoop dat ik mn digitale camera dan wel binnen heb, want hij is er nog steeds niet :( (ik weet het, ben een tikje ongeduldig ;) )

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 24 jan 2006, 9:41

@Jeroen: Maar je blijft toch wel in Breda studeren? Dan kun je daar toch nog foto's blijven maken. :o

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 24 jan 2006, 14:42

waldo79 schreef:@Jeroen: Maar je blijft toch wel in Breda studeren? Dan kun je daar toch nog foto's blijven maken. :o
Nee. Waarom denk je anders dat ik een kamer in Arnhem zou willen? Of dacht je soms dat mijn ouders van Siebengewald naar Arnhem gingen verhuizen? ;)

Maar ik hoop wel dat ik hem vrijdag binnen heb. Het rare is dat ik de SD-kaart nu al binnen heb, maar de digitale camera een onbekende vertraging heeft opgelopen. :cry:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 24 jan 2006, 15:35

Het zou toch zomaar kunnen dat je in Arnhem gaat wonen en in Breda blijft studeren. Tja, echt logisch is het niet. Ik ken ook iemand die in Maastricht studeerde terwijl hij zijn kamer in Utrecht had (als Brabander) ;) Ik ga niet verder op in; dat kan via een PB. :knipoog:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 jan 2006, 15:50

Jeroen schreef: Maar ik hoop wel dat ik hem vrijdag binnen heb. Het rare is dat ik de SD-kaart nu al binnen heb, maar de digitale camera een onbekende vertraging heeft opgelopen. :cry:
Komt-ie per trein? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 24 jan 2006, 16:08

Mijn zus kent ook mensen uit Eindhoven die daar op kamers gaan terwijl ze in Tilburg studeren. Ze hebben nogal die ''Eindhoooovuuuuhhh''-mentaliteit. ;)

Valt wel op, hoeveel Eindhovenaren van hun stad houden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 24 jan 2006, 21:23

ViaHaaren schreef:Mijn zus kent ook mensen uit Eindhoven die daar op kamers gaan terwijl ze in Tilburg studeren. Ze hebben nogal die ''Eindhoooovuuuuhhh''-mentaliteit. ;)
Misschien dat je in Eindhoven makkelijker aan een kamer kunt komen dan in Tilburg?
ViaHaaren schreef:Valt wel op, hoeveel Eindhovenaren van hun stad houden. :mrgreen:
En ook niet geheel onterecht, toch? ;) Eindhoven *is* ook een mooie stad. :)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » di 24 jan 2006, 22:39

Ik fotografeer nu bijna 2 jaar met een digitale spiegelreflex, de Canon EOS 10D. Deze camera gebruik ik ook voor mijn treinenfotografie. Heb er ondertussen ook enkele mooie zoomlenzen uit de proffessionele lijn van Canon erbij gekocht en hiermee kan ik schitterende foto's maken :)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 25 jan 2006, 19:10

Hoeveel optische dan wel digitale zoom heeft een redelijke camera eigenlijk nodig wil je een beetje fatsoenlijke foto's kunnen maken...?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 25 jan 2006, 19:48

Aan digitale zoom zou ik niet beginnen. Dat wordt niet mooi. Mijn fototoestel (Canon Powershot A75) heeft 3x optische zoom. Ik maak alle foto's en filmpjes ook helemaal ingezoomd. Dat geeft voor wegenfoto's een beter resultaat vind ik. Het is wel van belang dat je voldoende licht hebt en het fototoestel echt stil houdt, anders zijn de foto's snel bewogen.
De autogordel: een band voor het leven.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 25 jan 2006, 20:23

@ Nielske1990:

Lees mijn post hier vlak boven...

Digitale zoom: UITZETTEN!!! Je digicam gaat dan nl. interpoleren en zelf uitsnedes maken van hetzelfde beeld als het maximaal ingezoomde. Ofwel: je wint er HELEMAAL NIETS mee. Je moet dat eigenlijk zo zien:

Afbeelding

Je gooit dus eigenlijk een heleboel beeld weg, terwijl de kwaliteit niet verbeterd. Daar komt nog bij dat het toestel gaat interpoleren, terwijl een digicam dat helemaal niet goed kan. Elk tekenprogramma (ook freeware) kan dit stukken beter. En je heb de rest van je foto ook nog.

Verder nog: als je vanuit een bewegende positie foto's maakt met een maximaal ingezoomde lens, houd er dan rekening mee dat iedere beweging ook groter wordt: zoom je drie keer in, dan is de beweging ook drie keer zo goed zo groot: veel sneller bewogen foto's... Verstandiger is dus om met zo weinig mogelijk zoom te doen. Heb je maar drie keer optische zoom, dan is het verschil natuurlijk veel minder groot dan bij sommige toestellen die wel 10x optische zoom hebben...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 15 feb 2006, 14:56

Jeroen schreef:Ik wil op korte termijn toch maar eens een digitale fotocamera kopen aangezien ik onder andere ook wel eens wat foto's wil maken gedurende mijn verplaatsingen.
Misschien dachten jullie al, waar blijft hij toch met zijn eerste foto's? :roll:

Ik wachtte nu al enkele weken (zeer ongeduldig) op mijn camera, maar gister was ik het zat. Ik had nog geen enkel bericht gekregen van mijn camera. Ik had alleen de SD-kaart al binnen en de camera zou op een later tijdstip thuis worden bezorgd. Ik heb de Wehkamp toch maar is opgebeld om te vragen hoe het zat. Het bleek dat het door mij gekozen model al uitverkocht was. :cry:

Dat is dus voorlopig de laatste keer dat ik iets bij een postorderbedrijf heb besteld.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 15 feb 2006, 16:31

Ik heb mijn camera laatst gekocht in een winkel:

Kodak Easyshare CD33:
3,1 MegaPixels
5x Digitale zoom
3x Optische zoom
256MB SD-kaart bijgekocht
Daarnaast zitten er allerlei functies op als;
-Landschapsfoto's
-Sportfoto's (bewogen objecten)
-Portret
-Kinderen
-Vuurwerk
-En nog wel meer...
En ook een leuke functie filmen... :D

Ik ga binnekort (in de vakantie) maar eens een keer een hele serie foto's maken van de A270 en een hoge vuilnisbelt tussen Eindhoven en Helmond (met een heel mooi uitzicht)... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 15 feb 2006, 22:33

Jeroen schreef:Ik heb de Wehkamp toch maar is opgebeld om te vragen hoe het zat. Het bleek dat het door mij gekozen model al uitverkocht was. :cry:

Dat is dus voorlopig de laatste keer dat ik iets bij een postorderbedrijf heb besteld.
Zoveel geduld heb ik niet. Maar ja..met een pittige correspondentie kom je een heel eind. (Maar ja, als je in de rechten gaat moet je natuurlijk jezelf kunnen verweren) ;) Bij Wehkamp schijnt het vaker voor te komen dat producten niet voorradig zijn. Mijn camera heb ik via Internet besteld bij een fotozaak in Zeist. (Gevestigd in een zijstraat bij de V&D). Spotgoedkoop, veel keus. Telefonisch bestellen kan ook :!: Kijk maar eens op http://www.kieskeurig.nl

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 16 feb 2006, 10:50

Ik ben gister maar meteen op zoek gegaan in de stad naar een digitale camera aangezien ik toch wist dat ik van Wehkamp niks meer hoefde te verwachten...

Ik heb uiteindelijk precies hetzelfde model gekocht als wat ik bij de Wehkamp voor ogen had: een Canon Powershot A410. Ook nog mooi voor een paar tientjes goedkoper dan dat ik in gedachten had. :)

Ik moet zeggen dat ik er best tevreden mee ben. Gisteren al eens de mogelijkheden van dat ding flink proberen op de proef te stellen. Merk alleen wel dat die batterijen wel heel erg snel leeg zijn. :(

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » do 16 feb 2006, 11:14

@ Jeroen:

koop oplaadbare batterijen met een zo groot mogelijk vermogen (je hebt ze nu al van 2300 en zelfs 2500 MAh). Daarnaast is het verstandig om zo weinig mogelijk de flitser te gebruiken en het schermpje tijdens het fotograferen uit te zetten. Je foto's bekijken kun je beter ook niet doen...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 16 feb 2006, 11:21

Ligt ook aan je toestel.

Ik kan met mijn Kodakje flitsopnames maken en het schermpje aan laten staan en toch is de SD kaart van 1 GB eerder vol dan dat de accu leeg is...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 17 feb 2006, 9:45

Bart schreef:@ Jeroen:

koop oplaadbare batterijen met een zo groot mogelijk vermogen (je hebt ze nu al van 2300 en zelfs 2500 MAh). Daarnaast is het verstandig om zo weinig mogelijk de flitser te gebruiken en het schermpje tijdens het fotograferen uit te zetten. ..
Ik moet alles met mijn schermpje doen. Uitzetten is er niet bij :!: Zonder flitser schiet je zo 125 foto's weg zonder batterijen te hoeven wisselen. Het is raadzaam reservebatterijen mee te nemen (minimaal 2; liefst 4) ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 17 feb 2006, 18:48

Bij het maken van foto's onderweg is zo'n schermpje onontbeerlijk. En natuurlijk reserve-batterijen of -accu's meenemen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 17 feb 2006, 18:50

ik ga morgen proberen foto's te maken van de Duitse A1, A44, A7, A70, A73 en A3 :) mét schermpje+batterijset extra. Moet lukken, zeker omdat de afstanden tussen de afslagen op de A7 vrij groot zijn :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2006, 19:04

Waar ga je precies naar toe?

Ik ben trouwens benieuwd of de A70 al helemaal gereed is tussen Schweinfurt en Bamberg. Maar dat kun jij dan mooi fotograferen. En even voorbij Bamberg op de A73 zit een mooie, ruime knooppuntachtige afrit met de B505. Bijzondere portaalborden daar (de A73 gaat daar volgens de pijlen naar links).

En oh ja, bij de afrit Kirchheim (na het Kirchheimer Dreieck) zit het eerste en enige Duitse Autobahnzwembad! :!:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 17 feb 2006, 19:16

Zandt, een gat vlakbij de stad Cham, wat weer ten noordoosten van Regensburg ligt. We pakken de A3 tot aan Straubing, geen zin om via de A6 en de B85 naar Cham te rijden. Bovendien heb ik dan weer een voor mij nieuw stuk A3 gehad. Ik ben tot nu toe alleen totaan Kreuz Altdorf geweest.
Skiëen kunnen we dan bij de Großer Arber, Sankt Englmar en Hohen Bogen, en nog wat kleinere gebieden. Hopelijk ook wat Tsjechië :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2006, 19:18

Aan oude borden is overigens rond Regensburg nog wat te vinden, maar voornamelijk op de A93 daar.

En bij Altdorf zal Praha-Prag ook al op de borden staan. :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 17 feb 2006, 19:24

Chrizz schreef:...
Skiëen kunnen we dan bij de Großer Arber, Sankt Englmar en Hohen Bogen, en nog wat kleinere gebieden. Hopelijk ook wat Tsjechië :)
En geen wachttijden meer bij de grens sinds CZ bij de EU hoort.

Plaats reactie